Min Min Latt Portraits

Maung Thit Min – Min Min Latt

မင္းမင္းလတ္ အား သတိရျခင္း မွတ္စု
ေမာင္သစ္မင္း
(အလကၤာ၊ အတြဲ (၃)၊ အမွတ္(၇)၊ ေဖေဖၚဝါရီ၊ ၁၉၉၈၊ တြင္ ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
ၾသဂုတ္၊ ၂၂၊ ၂၀၁၃ တြင္ (၁၆) ႏွစ္ ျပည့္သြားခဲ့သည့္္ မင္းမင္းလတ္ ကြယ္လြန္ျခင္း ႏွစ္ပတ္လည္ အမွတ္တရ ရက္သီတင္းပတ္ အစီအစဥ္ အျဖစ္ မိုးမခ က ျပန္လည္ တင္ဆက္သည္။)
မိုးမခ၊ ၾသဂုတ္ ၂၇၊ ၂၀၁၃
ေမာင္သစ္မင္း (၁၉၅၃-၂၀၁၁)၊ မင္းမင္းလတ္ (၁၉၄၈-၁၉၉၇)
ေခါင္းစဥ္ ဓာတ္ပံု – အလကၤာ (မွ်ေဝသူ – Doney MP)
ေမာင္သစ္မင္း ဓာတ္ပံု – ေမာင္သစ္မင္း မိသားစု
မင္းမင္းလတ္ ဓာတ္ပံု – ယမင္းႀကိဳင္ (မင္းမင္းလတ္ ၏ က်န္ရစ္သူ ဇနီး)
နိဒါန္း
ေပ်ာ္ရႊင္တက္ၾကြစြာ ျဖတ္သန္းရတဲ့ အခ်ိန္ကာလေတြဟာ ျမန္ဆန္လြန္းလွတယ္။  စိတ္ဆင္းရဲညွိဳးငယ္စြာ ျဖစ္သန္းရတဲ့ အခ်ိန္ကာလေတြကေတာ့ ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေႏွးေကြးေလးလံေနတတ္တယ္။
ရန္ကုန္ေက်ာ္ မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္
မင္းမင္းလတ္ ကို ကၽြန္ေတာ္ စေတြ႕ဖူးတာကေတာ့ ေမာင္ေထာ္ေလးလမ္း (ဗိုလ္ဆြန္ပက္) လမ္းေပၚမွာပါ။  မိုက္ခရိုဘတစ္ လို႔ ေခၚတဲ့ ေဗာက္(စ္)ဝက္ဂြန္ ေပါင္မုန္႔ကား အျပာႀကီးေပၚက ဆင္းၿပီး ေတးသံသြင္းဆိုင္ တခုထဲကို ဝင္သြားတဲ့ သူဟာ ရန္ကုန္တၿမိဳ႕လံုးကို အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ခဲ့တဲ့ မင္းမင္းလတ္ ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပါပဲ။  လုပ္သား သတင္းစာထဲက ေၾကာ္ျငာ မွာ သူ႔ မ်က္ႏွာကို ေသခ်ာ မျမင္ရဘူး။  ဆံပင္ရွည္ရွည္၊ ေနကာမ်က္မွန္ မည္းမည္းႀကီး နဲ႔ ေခါင္းေလာင္းေဘာင္းဘီ ဝတ္ထားၿပီး ေျခႏွစ္ဖက္ကို ကားရပ္လို႔၊ လက္ပိုက္လို႔၊ တကယ့္ကို လမ္းသရဲ ေခါင္းေဆာင္ တဦးလို ပံုမ်ိဳးပါပဲ။  ကၽြန္ေတာ္ အခု ျမင္လိုက္ရတာကေတာ့ နားရြက္ႏွစ္ဖက္ တက္ခ်ိတ္ေတာ့မယ့္ ပါးစပ္ျပဲႀကီး နဲ႔ သေဘာ အလြန္ေကာင္းမယ့္ မ်က္ႏွာ ျပံဳးျပံဳးႀကီး။  တကယ့္ကို ဆန္႔က်င္ဘက္ပါပဲ။
အဲဒီတုန္းက ကၽြန္ေတာ္လည္း သီခ်င္းေရးဖို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။  စတီရီယို ေတးေလာက ဆိုတာ ေမာင္ေထာ္ေလးလမ္း (ဗိုလ္ဆြန္ပက္) အေပၚဘက္မွာပဲ ရွိတာ။  အလယ္ ဘေလာက္ ကို ဆင္းလိုက္တာနဲ႔ ဓာတ္ျပားေလာက ျဖစ္သြားၿပီ။  ေမာင္ေထာ္ေလးလမ္း (ဗိုလ္ဆြန္ပက္) ထဲ ေခါက္တုံ႔ေခါက္ျပန္ ေလွ်ာက္လိုက္၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္လမ္းေပၚ တက္လိုက္၊ အေနာ္ရထာလမ္းေပၚတက္လိုက္နဲ႔ ရန္ကုန္တၿမိဳ႕လံုး ဆူညံေနေစတဲ့ မင္းမင္းလတ္ သီခ်င္းေတြကို အာရံုခံယူရင္း ကၽြန္ေတာ္ သီခ်င္းေရးဆရာ ဘဝရဲ႕ အစလမ္းခရီးကို စတင္ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္ ပထမဆံုး စ ေရးရတဲ့ အေခြမွာပဲ မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ စတိုးေတာ့တာပဲ။  လူေပါင္းစံု ပါတဲ့ အစံုသုတ္ တေခြမွာ မင္းမင္းလတ္ (၂) ပုဒ္ ကို စေရးရတယ္။  (၂) ပုဒ္ ထဲက (၁) ပုဒ္ ပဲ ဆို ျဖစ္တယ္။  မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ နဲ႔ သိပ္ မအပ္စပ္ခဲ့ဘူး။  ေနာက္ပိုင္း သူ နဲ႔ ခင္မင္လာေပမယ့္ သူ႔ သီခ်င္းေတြ ကၽြန္ေတာ္ မေရးျဖစ္ဘူး။  မင္းမင္းလတ္ ရဲ႕ သီခ်င္းေရးဆရာ ပုသိမ္ေမာင္စိမ္းသူ ရဲ႕ ေတြးဟန္၊ ေရးဟန္ ေတြကို ကၽြန္ေတာ္ သိပ္ႀကိဳက္တယ္။  အတု ခုိးစရာေတြကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ အတုခိုးတယ္။
ေခြးျဖဴမ၊ ေတးေရး – ပုသိမ္ေမာင္စိမ္းသူ၊ ေတးဆို – မင္းမင္းလတ္ (၁၉၇၅)
ဒါေပမယ့္ ပုသိမ္ေမာင္စိမ္းသူ ေရးတာမ်ိဳးေတြ လိုက္မေရးဘူး။  ကိုယ့္ အေတြး၊ ကိုယ့္ဟန္နဲ႔ပဲ ေရးတယ္။  ဒါေၾကာင့္လည္း ကၽြန္ေတာ့္ သီခ်င္းစာသားေတြက မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ မအပ္စပ္ဘဲ စိုးပိုင္ နဲ႔ သြား အဆင္ေျပေနတယ္။  စိုးပိုင္ မွာ ဦးေက်ာ့မွဴး ဟန္ နဲ႔ မတူတဲ့ ေနာက္ဟန္ တခုကို ကၽြန္ေတာ္ သြားေဖာ္ခဲ့တယ္။  အဲဒီလိုနဲ႔ စိုးပိုင္ ရဲ႕ သီခ်င္းေရး အျဖစ္ပဲ ရပ္တည္ခဲ့တယ္။
မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ ပို ရင္းႏွီးလာတဲ့ အခ်ိန္က “အေရွ႕အေနာက္ အေခြ ငွားဆိုင္” သူ ဖြင့္တဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။  အေနာ္ရထာလမ္း နဲ႔ ဆူးေလ ေထာင့္ မွာ (၃၃) လမ္းက ေရႊၾကည္ေအး၊ ဝါဇီတို႔ နဲ႔ နီးတဲ့ ေနရာ။  သူ႔ ဆိုင္ ထိုင္လိုက္၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ထိုင္လိုက္နဲ႔ေပါ့။
သူက ထံုးစံအတိုင္း ပါးစပ္ျပဲျပဲႀကီး နဲ႔ ျပံဳးရင္း သူမ်ား မလုပ္ေသးတာေတြ ေလွ်ာက္လုပ္ေနတတ္တယ္။ အဲဒါမ်ိဳး လုပ္ရတာ သူေပ်ာ္သတဲ့၊ စြန္႔စားခ်င္သတဲ့၊ ေရွ႕ကို ႀကိဳသြားၾကည့္ခ်င္သတဲ့။
ေရွ႕ကိုႀကိဳသြားျခင္း ဒႆန
မင္းမင္းလတ္ ရဲ႕ ဒႆနက “ေရွ႕ကို ႀကိဳသြားျခင္း” ဒႆန ပဲ။
မင္းမင္းလတ္ ဒႆန ကို ကၽြန္ေတာ္ လက္ခံႏိုင္တာ၊ လက္မခံႏိုင္တာ တပိုင္းေပါ့။  သူ ဆိုတဲ့ သီခ်င္းေတြကို ႀကိဳက္တာက တပိုင္းေပါ့။  ကိုစိမ္းသူရဲ႕ စာသားေတြေၾကာင့္၊ သုခမိန္လိႈင္ရဲ႕ စာသားေတြေၾကာင့္ သူ႔ သီခ်င္းေတြဟာ လူငယ္ေတြ ရဲ႕ အာဟာရ တခု ျဖစ္လာရတယ္။  ၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႕ ဗလံုးဗေထြး မပီမသ ဆိုဟန္၊ ေအာ္ဟန္ေတြ ႀကိဳက္တယ္။  စာသားေတြနဲ႔ လိုက္တယ္။  မိုက္တယ္။  ဒီလိုနဲ႔ပဲ သူ႔ ေခတ္ဟာ ၿပီးဆံုးသြားတယ္။  ကၽြန္ေတာ္ ေနာက္ဆံုး ႀကိဳက္ခဲ့တဲ့ သီခ်င္းက “ယုဇနပင္နဲ႔ဖဲႀကိဳးဝါ” ပဲ။
ဘာသာျပန္သီခ်င္းတို႔၊ သိပၸံ၏႐ုပ္ႂကြင္းတို႔က ဒီဘက္ေခတ္ လူငယ္ေတြကို နည္းေပး၊ လမ္းျပ လုပ္ခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေတြေပါ့။  ဒါေပမယ့္ ျမန္မာသံ မင္းေအာင္ သီခ်င္းေတြ ေခတ္ထလာေတာ့ Rock ဂီတ က ခဏေလာက္ေလး ထိုင္ေနရတဲ့ အထဲ ပါသြားတယ္။  သီခ်င္းေတြက ထံုးစံအတိုင္း ေရွ႕ေရာက္လြန္းေနေတာ့ လူႀကိဳက္နည္းခဲ့ရျပန္တယ္။  ဒီလိုနဲ႔ မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ မေတြ႕ျဖစ္တာ ၾကာခဲ့တယ္။  လမ္းေတြ႕ လက္ျပ ႏႈတ္ဆက္ရံုေလာက္သာေပါ့။
တေနရာမွာ မထင္မွတ္ဘဲ စကားေျပာျဖစ္ေတာ့ ေရွ႕ကိုႀကိဳသြားျခင္း ဒႆနဲ႔ပဲ သူ ရပ္တည္ေနဆဲ ဆိုတာ သိရတယ္။  ျမန္မာျပည္ မွာ ဗြီဒီယို စတင္ေရာက္စ အခ်ိန္ သူက ဗြီဒီယို လုပ္ငန္းေထာင္ထားသတဲ့။
“သီခ်င္း မဆိုေတာ့ဘူးလား” လို႔ ေမးေတာ့ “ခင္ဗ်ားက ထုတ္ေပးမွာမို႔လား” တဲ့။
ဒီ စကား ကၽြန္ေတာ့္ ေခါင္းထဲမွာ စြဲသြားတယ္။  တခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ နဲ႔ ဂႏၶမာ ေတးသံသြင္း တေယာက္ တဝက္ ရွယ္ယာထည့္ၿပီး “ႏွလံုးသားထဲက စိုင္းထီးဆိုင္” ၁ နဲ႔ ၂ လုပ္တာ ေအာင္ျမင္မႈ ရပါေလေရာ။  ဒါနဲ႔ မင္းမင္းလတ္ ကို သီခ်င္း ျပန္ဆိုခိုင္းဖို႔ စိတ္ကူးေပၚလာတယ္။
“ဘဲႀကီး.. ခင္ဗ်ားကို က်ဴပ္ စီးရီးထုတ္မယ္” လို႔ ေျပာေတာ့ သူက ရယ္ေနတယ္။  “မယံုဘူး” တဲ့။
ကၽြန္ေတာ္ စီစဥ္တာက “မင္းမင္းလတ္ နဲ႔ ေမဆြိ” ဆိုၿပီးေပါ့။  မင္းမင္းလတ္ ရဲ႕ ေက်ာ္ၾကားတဲ့ သီခ်င္းေဟာင္းေတြ ေမဆြိကို ျပန္ဆိုခိုင္းတယ္။  မင္းမင္းလတ္ ကိုယ္တိုင္ကိုလည္း ဟိုတုန္းက ခပ္ည့ံညံ့ Recording အစား အပ်ံစား ျပန္လုပ္ၿပီး ဆိုဖို႔ ေျပာတယ္။
သူက “ဟင့္အင္း” တဲ့ ဗ်ာ။  အသစ္ ဆိုရမွ ဆိုမယ္တဲ့။
သူ႔ ရဲ႕ ေရွ႕ကို ႀကိဳသြား သီအိုရီကို လုပ္လာျပန္တယ္။  Heavy သီခ်င္းေတြ ထုတ္လာတယတ္။  အဲဒါေတြ ကၽြန္ေတာ့္ ကို ေရးခိုင္းတယ္။  တီးဝိုင္းလည္း ကၽြမ္းပစ္ေနတာပဲ။  ေဇာ္ဝင္းထြဋ္တို႔၊ ေလးျဖဴတို႔၊ ဟယ္ရီလင္း တို႔ ထက္ ေစာေနတဲ့ အျပင္းစား ဟဲဗီးသီခ်င္းေတြေပါ့။  Top 10 ထဲက သီခ်င္းတခ်ိဳ႕လည္း ပါတယ္။
အဲဒီ သီခ်င္းေတြလည္း မေအာင္ျမင္လိုက္ပါဘူး။  သူ႔ရဲ႕ မပီမသ ဆိုဟန္ကို ကၽြန္ေတာ္က လြဲၿပီး ဘယ္သူမွ မႀကိဳက္ၾကေတာ့ဘူး။  အဲဒါ သူ ေနာက္ဆံုး ဆိုခဲ့တဲ့ သီခ်င္းေခြေပါ့။
အဲဒီစီးရီးကို အိုေအစစ္မွာ အသံသြင္းေတာ့ သူအေတာ္ စိတ္လႈပ္ရွားခဲ့တယ္။  သူ ဘယ္ေလာက္ စိတ္လႈပ္ရွားၿပီး သူဘယ္ေလာက္ ေပ်ာ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ အသိဆံုးပါပဲ။
မင္းမင္းလတ္ ရဲ႕ နိဂံုး
သုခမိန္လိႈင္ ဆီက တယ္လီဖုန္းလာတယ္။  မင္းမင္းလတ္ ဆံုးၿပီ” တဲ့..။
ေၾသာ္.. မင္းမင္းလတ္ တေယာက္ ေရွ႕ကို ႀကိဳသြားႏွင့္ျပန္ၿပီ။
ေမာင္သစ္မင္း
(၁၉၉၇)
(အလကၤာ၊ အတြဲ (၃)၊ အမွတ္(၇)၊ ေဖေဖၚဝါရီ၊ ၁၉၉၈)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts