ရသေဆာင္းပါးစုံ သူတိုု႔အာေဘာ္

လင္းထင္ – တိုးတက္ေသာ အႏုပညာဆိုတာ ဘာလဲ

 လင္းထင္  – တိုးတက္ေသာ အႏုပညာဆိုတာ ဘာလဲ
(မိုးမခ) ဧၿပီလ ၆၊ ၂၀၁၅

အႏုပညာအရ Progressive ျဖစ္တယ္၊ တိုးတက္ေသာအယူ႐ိွတယ္ဆိုတာ ဘာလဲကိစၥဟာ တခါတခါမွာ အေတာ္ျပႆနာ ႐ိွတယ္။ ကဗ်ာအေၾကာင္းနဲ႔ ယွဥ္ေျပာၾကည့္ရေအာင္ပါ။

‘’ပန္းနီနီ မပန္ေလနဲ႔၊ အမယ္မွာ နတ္ပန္းပြင့္တဲ့၊ အတင့္ငယ္မွ ရဲခ်င္၊ ေပ်ာ္လိုအားျဖင့္ ေခါင္းဖ်ားတင္၊ အရင္လူနဲ႔ လြဲတတ္ တယ္’’ ဆိုတဲ့ အိုင္ခ်င္းေလးဟာ တစ္ပုဒ္လံုး ရပ္ထဲ႐ြာထဲက အယူသည္းမႈအပါအ၀င္ ပါးစပ္စကားေတြကို ေရးထားတာပါပဲ။  ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္အစြဲလမ္းဆံုး၊ အႀကိဳက္ဆံုးပါပဲ။

ဒီကဗ်ာေလးကို ဖတ္ရရင္ ဘာကို အဓိကလံႈ႕ေဆာ္သမႈျပဳသလဲဆို ကိုယ့္ဇာတိ၊ ကိုယ္လာရာ ယဥ္ေက်းမႈေနာက္ခံ၊ ကိုယ့္ဘာ သာစကားအေပၚ အဖိုးထားတတ္မႈ ျမတ္ႏိုးတြယ္တာမႈအေပၚ ဆိုတာပါ။  အယူသည္းမႈကို ျဖန္႔ခ်ိသမို႔ ဒီကဗ်ာဟာ ေနာက္ျပန္ ဆြဲကဗ်ာလို႔ ခ်ည္းကပ္သူ လက္၀ဲလက္ယာ မဟာပညာေက်ာ္ က်ေနာ္ေတာ့ မေတြ႔ဖူးေသးဘူး။

ႏိုင္ငံေရးအသြင္ေဆာင္ ကဗ်ာ Political Poetry မဟုတ္လို႔ တိုးတက္အသြင္ မေဆာင္ဘူးဆိုတဲ့ အယူအဆ ျငင္းခံုမႈ Argument မ်ဳိးေပးသူ႐ိွရင္လည္း က်ေနာ့္အျမင္မွာေတာ့ ပန္းနီနီ မပန္ခိုင္းတာဟာ အခုေခတ္ အြန္လိုင္းပရိသတ္ ႏွလံုးေခြ႔တဲ့ Political Poem ေတြလည္းျဖစ္တဲ့ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေသတမ္းစာတို႔၊ ဟဲ့.. ခင္ၾကည္ ညည္းေယာက္်ား ဘာျဖစ္တယ္ ညာၿဖစ္တယ္ ကဗ်ာေတြေလာက္ ေခတ္ေနာက္မျပန္၊ သမားရိုးက်မဟုတ္ Reactionary မျဖစ္ဘူးလို႔ပဲ ေျပာရပါမယ္။

ဒီေတာ့ က်ေနာ္ အဆို (၂) ခု ျပဳပါမယ္။

နံပါတ္တစ္ အဆိုကေတာ့ Political Poem တိုင္း Progressive မျဖစ္ဘူး။  အုပ္စိုးသူ လူတန္းစားကို ဘုန္းေတာ္ဖြဲ႔တဲ့ အႏု ပညာမ်ဳိးဟာ ေနာက္ဆံုး စစ္အုပ္စု အဆက္ဆက္ေအာက္မွာ အက်ဴိးျပဳ ကဗ်ာ၊ သီခ်င္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ႐ုပ္႐ွင္ကား အမည္ ေအာက္မွာ ေဖာက္ျပန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ျဖန္႔ခ်ိလိုရင္းနဲ႔ ဖန္တီးၾကတာ ျမင္သာထင္သာပါပဲ။ မျမင္သာ မထင္သာတာ ကေတာ့ ျမင္းမူေမာင္ႏိုင္မိုးမွ မဟုတ္ဘူး…. ဥပမာ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေသတမ္းစာ ကဗ်ာမ်ဴိးဟာလည္း စိတ္ကူးယဥ္မႈ အတိနဲ႔ အႏုပညာကို သင္းသတ္တာပဲမို႔ က်ေနာ္ကေတာ့ ‘ဒီမို-ေမာင္ႏိုင္မိုး’ ကဗ်ာမ်ဴိး အျဖစ္ စာရင္းသြင္းပါတယ္။

က်ေနာ့္ ဒုတိယ အဆိုကေတာ့ ပံုသဏၭာန္ပိုင္းဆိုင္ရာ လြတ္လပ္႐ံုနဲ႔ အႏုပညာပစၥည္းဟာ မလြတ္လပ္ဘူးဆိုတာပါ။  ျမင္းမူ ေမာင္ႏိုင္မိုးရဲ႕ ေလးလံုးစပ္ကဗ်ာမွ မဟုတ္ဘူး၊ ကာရန္မဲ့ကဗ်ာ စကားေျပကဗ်ာ ႀကိဳက္တဲ့ ပံုစံနဲ႔ေရး၊ ဘုန္းေတာ္ဖြဲ႔ရင္ ေနာက္ ျပန္ဆြဲတယ္၊ ေဖာက္ၿပန္တယ္၊ မလြတ္လပ္တဲ့ အႏုပညာ ျဖစ္တယ္။

ဗမာျပည္မွာ ခက္ၾကပံုက မဆလေခတ္ ဒန္လက္ဦး တခ်ဴိ႕ ဗမာေဘာ္႐ီွဗစ္ ေယာင္ေဆာင္တဲ့ မဆလစစ္အစိုးရကို တိုက္႐ိုက္ မဆဲရဲေတာ့ ကြန္ျမဴနစ္ တင္မက ဒညင္းသီးနဲ႔ ႂကြက္စုတ္ပါ ဓားစာခံ ျဖစ္ခဲ့ရတာပါပဲ။ ဖန္ဆင္း႐ွင္ အယူ ကားလ္ခ်ား ေနာက္ ခံက လာတာမဟုတ္ဘဲ ဗမာ ေမာ္ဒန္ ကဗ်ာနဲ႔ ၀တၴဳတိုေတြမွာ ဘုရားသခင္ စကားလံုး လိႈင္လိႈင္ သံုးတာလည္းပဲ အေနာက္ရဲ႕ ‘ေဂါ့ဒ္း’ အေပၚ ဆန္းစစ္ ပုန္ကန္မႈ ေက်ာင္းေတာ္လႊမ္း အေတြးမွ ႐ုန္းေဖာက္ထြက္ျခင္း အႏွစ္သာရနဲ႔ ထပ္တူမက်ပါ၊ မဆလ ဗဟိုဦးစီးအေပၚ ရေသ့စိတ္ေျဖ တို႔ထိခဲ့ၾကတာပါပဲ။ နားေ၀တိမ္ေတာင္ေခတ္ရဲ႕ႏိုင္ငံေရး တစ္ကိုယ္ေရ အာသာေျဖမႈေတြလို႔ က်ေနာ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။

ေနာက္ ဆို႐ွယ္လစ္သ႐ုပ္မွန္ကိုမွ လက္၀ဲအႏုပညာလို႔ ယံုမွတ္မွားေအာင္ မဆလ ဗမာျပည္ဟာ နားေ၀တိမ္ေတာင္ ျဖစ္ခဲ့ တယ္။  တကယ္ေတာ့ ေမာ္ဒန္အႏုပညာ ဖြံ႔ၿဖိဳးလႈပ္႐ွားမႈတိုင္းဟာ လက္၀ဲႏိုင္ငံေရးအျမင္တို႔နဲ႔ တဆက္ တစပ္တည္း၊ တသား တည္း ျဖစ္ခဲ့တာပါ။

ဥပမာ ‘ဒါဒါ’ ကို ၾကည့္ရေအာင္ပါ။  ဒါဒါဟာ အဓိပၸာယ္မဲ့သညာပါ။ ဘာကို အဓိပၸါယ္မဲ့ေစသလဲဆို ဘူဇြာ အရင္း႐ွင္စံနစ္ရဲ႔ ဆင္ျခင္ျခင္းနဲ႔ တကၠေဗဒကိုပါပဲ။  ဘူဇြာအရင္း႐ွင္စံနစ္ရဲ႕ ဆင္ျခင္ၿခင္းနဲ႔ တကၠေဗဒက ဖန္တီးတဲ့ အမ်ဴိးသားေရး၀ါဒနဲ႔ ကိုလို နီနယ္ခ်ဲ႕ျခင္း အျပဳအမူေတြဟာ ႏိုင္ငံတကာ စစ္ပြဲေတြကို ဖန္တီးၿပီး၊ အေျခခံအက်ဆံုး လူသားဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ လြတ္လပ္မႈဟာ ေနရာမဲ့ေတာ့တာပါပဲ။

ပထမကမၻာစစ္အၿပီး လူးလြန္႔ႏိုးၾကားတဲ့ ဒါဒါ လႈပ္႐ွားမႈ (Dada/Dadaism) ဟာ ရာဒီကယ္ လက္၀ဲအယူအျမင္တို႔နဲ႔ တသား တည္း ျဖစ္ခဲ့တယ္။ စစ္ ဘူဇြာလူတန္းစား အရင္း႐ွင္စံနစ္ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ နယ္ခ်ဲ႕၀ါဒတို႔အေပၚ ဆန္႔က်င္ျခင္းတို႔နဲ႔ တိုး တက္အသြင္ တဟုန္ထိုးေဆာင္ခဲ့တယ္။

ဒါဒါဟာ အေရးႀကီးတယ္၊ ျဒပ္မဲ့ပန္းခ်ီ၊ အသံေဗဒကဗ်ာတို႔ရဲ႕ ပႏၷက္၊ ပါေဖာင္မဲန္႔စ္ တင္ဆက္မႈ အႏုပညာရဲ႕ စမွတ္၊ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ အေျခအေနႀကီးရဲ႕ ေျခဆင္း၊ ေပါ့ပ္ကားလ္ခ်ားေရာ အဲန္တီ-အာ့ထ္ေရာ ၀င္႐ိုးစြန္း ႏွစ္ဖက္စလံုးဟာ ဒါဒါရဲ႕ အလႊမ္းမိုးခံ ျဖစ္ခဲ့တယ္။  ဒါဒါကေန ဆာရီရယ္ (Surrealism) ဆီ ဆက္လက္ စီးဆင္းခဲ့ၾကတယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ဆာရီရယ္ဟာ ဒါဒါ လႈပ္႐ွားမႈေတြ ထဲကေန ပံုေပၚ ထြန္ကားလာခဲ့တယ္။

တိုးတက္ေသာ အႏုပညာ ဆိုတာ ဘာလဲ  စဥ္းစားဆင္ျခင္ သံုးသပ္ၾကည့္ႏိုင္ေအာင္ပါ။

လင္းထင္

Photo Credit —
Title:  Cut with the Dada Kitchen Knife through the Last Weimar Beer-Belly Cultural Epoch in Germany.
Artist: Hannah Höch (1889-1978)
Year: 1919
Museum/Gallery : Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin
Source: http://www.artres.com

××××××××××××

မိုးမခ တြင္ တင္ဆက္ထားသည့္ လင္းေအးထင္ (လင္းထင္) ၏ ကဗ်ာ၊ စာ ေဟာင္းမ်ား ျပန္ဖတ္လိုပါက —

၀၁) ဂိုဂင္နီ
http://gita.cc/archives/1002
http://moemaka.blogspot.com.au/2013/08/linn-htin-essay.html

၀၂) အလကား မတ္တင္း အမ်ဴိးသား ကဗ်ာဆရာႀကီး ကိုေခ်ာ
http://moemaka.com/archives/39648
http://moemaka.blogspot.com.au/2014/09/blog-post_42.html

၀၃) မႏၲေလးကို ေရာက္ခဲ့တယ္
http://moemaka.com/archives/41135
http://moemaka.blogspot.com.au/2014/12/blog-post_52.html

၀၄) ဘုရားေပၚမွာ
http://moemaka.com/archives/41118
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2014/12/blog-post_22.html

၀၅) လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၅) ႏွစ္
http://moemaka.com/archives/41080
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2014/12/blog-post_43.html

၀၆) အပၸမာေဒန သမၼာေဒထ
http://gita.cc/archives/41882
http://moemaka.blogspot.com.au/2015/01/blog-post_201.html

၀၇) ႐ုပ္ခ်ည္း႐ိွတဲ့ ျဗဟၼာလို
http://gita.cc/archives/42844
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2015/03/blog-post_581.html

၀၈) ေအာ့ဖ္လုိင္း
http://moemaka.com/archives/41769
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2015/01/blog-post_36.html

၀၉) မဒမ္တူးဆိုး ဖေယာင္းရုပ္
http://moemaka.com/archives/41676
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2015/01/blog-post_53.html

၁၀) ဥၾသဆြဲ ေတးခ်င္း
http://moemaka.com/archives/41280
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2014/12/blog-post_20.html

၁၁) ဘာလဲဟဲ့ ရင္ၾကားေစ့ေရး
http://moemaka.com/archives/40675
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2014/11/blog-post_14.html

၁၂) ေက်ာင္းသားမုန္းေရာဂါရွင္ ဘယ္သူက ပေရာက္ဇီလဲ
http://gita.cc/?p=42282
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2015/02/blog-post_23.html

၁၃) ငရဲလမ္းလိုက္မွ ဘာ ေမွ်ာ္လင့္ရဦးမလဲ
http://moemaka.com/archives/40853
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2014/11/blog-post_212.html

၁၄) မီးဗံုး အပစ္ ခံရတဲ့ ဆင္ျခင္တံု တရား
http://moemaka.com/archives/41023
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2014/11/blog-post_761.html

၁၅) ဘာသာေရးဟာ ေလာကီေၾကာင္းမွာ စပ္ယွက္ သင့္မသင့္
http://moemaka.com/archives/1322
http://www.moemaka.blogspot.com.au/2013/07/linn-htin-religion-and-community-to-be.html

၁၆) စစ္အုပ္စုရဲ႕ စ႐ိုက္ (၄) မ်ဳိး
http://gita.cc/archives/42919
http://moemaka.blogspot.com.au/2015/03/blog-post_509.html


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts