>Htain Linn Article – 63

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၆၃)

ေခတ္စမ္းစာေပ ႏွင့္ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး
ထိန္လင္း
ဇြန္ ၂၁၊ ၂၀၁၀

ကိုလိုနီေခတ္အတြင္း ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ အေျပာင္းအလဲေတြ အမ်ားအျပားျဖစ္ေပၚခဲ့သလို စာေပဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈေတြလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ထင္ရွားတဲ့အေျပာင္းအလဲတစ္ခုကေတာ့ ေခတ္စမ္းစာေပ ဆိုတဲ့ စာေပအေရးအသား ေျပာင္းလဲမႈျဖစ္ပါတယ္။

ေခတ္စမ္းစာေပ လႈပ္ရွားမႈ ဘယ္ေန႔ဘယ္ရက္က စတင္တယ္ဆိုတဲ့ မွတ္တမ္းမရွိေပမယ့္ ၁၉၃ဝ ကေန ၁၉၃၅ ခုႏွစ္အတြင္း ျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္တမ္းေတြက ဆိုပါတယ္။ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား ေရးဖြဲ႔ၿပီး ပါေမာကၡ ဦးေဖေမာင္တင္ တည္းျဖတ္ထားတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာျပန္႔ပြားေရးအသင္းက ‘ေခတ္စမ္းကဗ်ာ’ စာအုပ္ ထြက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္နဲ႔ မေရွးမေႏွာင္းကလည္း ‘ေခတ္စမ္းပံုျပင္’ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ စာအုပ္တစ္အုပ္ ထြက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ ေခတ္စမ္းစာေပရဲ႕ အထင္ကရမွတ္တိုင္ေတြလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဒီစာေပေတြကို ဘာေၾကာင့္ ေခတ္စမ္းစာေပ လို႔ ေခၚဆိုၾကပါသလဲ။
ေခတ္စမ္းကဗ်ာ စာအုပ္ကို တည္းျဖတ္တဲ့ ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္က “ဤစာအုပ္တြင္ ပါဝင္ေရးသားၾကေသာ တပည့္လူငယ္တို႔သည္ ပညာရွာဆဲမွ်သာ ျဖစ္ရကား ေျမစမ္း၍ ခရမ္းပ်ဳိးေန ေနရသည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မေျပျပစ္၊ မက်စ္လစ္၊ မသိပ္သည္း၊ မျပည့္စံုေသာ အဖြဲ႔မ်ဳိးကို ဖြဲ႔မိပါမူ အျပစ္လႊတ္ရန္သာ ျဖစ္ေတာ့သည္”လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ေခတ္ကို ေျမစမ္း ခရမ္းပ်ဳိးတဲ့အေနနဲ႔ စမ္းသပ္တဲ့သေဘာဟာ ေခတ္စမ္းရဲ႕ သေဘာပဲျဖစ္ပါတယ္။

‘ေခတ္စမ္းပံုျပင္’ စာအုပ္ရဲ႕ နိဒါန္းမွာလည္း “ေခတ္ကို စမ္းသပ္သည့္အေနျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စူးစမ္း ဆင္ျခင္သည့္အေနျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း အစရွိသည့္ အဓိပၸာယ္မ်ဳိးကို သက္ေရာက္ေစလ်က္ ‘ပံုျပင္’မွာ ဘုရားေဟာ မုကၡပါဌ္တို႔ကို မွီျငမ္းျပဳကာ ေရးသားထားေသာ ဇာတ္၊ ဝတၳဳ၊ နိပါတ္တို႔မွ ျခားနားေစၿပီးလွ်င္ ေခတ္ကာလအေလ်ာက္ အျဖစ္အပ်က္တို႔ကို အေၾကာင္းသင့္သလို ေရးသားေဖာ္ျပေသာ စာမ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္းကို သိေစျခင္းငွာ ရည္ရြယ္၍ ေခၚေဝၚလိုက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္” လို႔ ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္က ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ေခတ္စမ္းစာေပ အေရးအသားေတြကို စာေရးသူေတြက ဘယ္သူမွ မတိုက္တြန္း မႏႈိးေဆာ္ဘဲ ေရးသားခဲ့တာ ျဖစ္တယ္လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။

‘ေခတ္စမ္းပံုျပင္’ စာအုပ္မွာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသုဝဏ္၊ ပါေမာကၡ ဦးဧေမာင္၊ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ကုသ တို႔ရဲ႕ စာမူ ၅၈ ပုဒ္ကို စုစည္းထားတာျဖစ္ၿပီး မူလက ၂ တြဲခြဲၿပီး ထုတ္ေဝခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ စာေရးသူေတြရဲ႕ ကေလာင္အမည္ကလည္း ေမာင္သိန္းဟန္၊ ေမာင္ဝန္၊ ေမာင္ဧေမာင္၊ ေမာင္စိန္တင္၊ ေမာင္တိုးေအာင္ လို႔ အမည္ရင္းေတြ အတိုင္း ေဖာ္ျပခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို စုစည္းေဖာ္ျပထားတဲ့ ေခတ္စမ္းပံုျပင္မ်ားဟာ ဂႏၳေလာက မဂၢဇင္း၊ တကၠသိုလ္မဂၢဇင္း၊ သမဂၢ မဂၢဇင္းေတြမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ စာမူေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမဂၢဇင္းေတြဟာ ေခတ္စမ္းစာေပကို ရွင္သန္ေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္ေပးတဲ့ေနရာေတြျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။ ေခတ္စမ္းစာေပဟာ ေထာက္ခံသူ၊ ေဝဖန္သူ၊ ရႈတ္ခ်သူ စသျဖင့္ တံု႔ျပန္မႈမ်ဳိးစံုကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွ သမိုင္းမွတ္တိုင္ စိုက္ႏိုင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ စာေပေရးသားမႈပံုစံေတြကေန ခြဲထြက္ၿပီး စိတ္ကူးဆန္းသစ္မႈနဲ႔ ေရးဖြဲ႔တဲ့အေပၚ ေထာက္ခံအားေပးသူေတြ ရွိသလို၊ “ေခတ္စမ္းစာေပကို တီထြင္ၾကေသာ သူမ်ားမွာ အဂၤလိပ္စာတတ္ တကၠသိုလ္ပညာတတ္မ်ား ျဖစ္ေလရာ ဝိတိုရိယေခတ္ စာေပၾသဇာႏွင့္ မကင္းဟု ထင္ျမင္ရန္ရွိေပသည္” လို႔ ေဝဖန္တာေတြ၊ စာေပေရးသားမႈ ပံုစံေျပာင္းတာသက္သက္ပဲ ရွိတယ္ ႏိုင္ငံေရးမပါဘူး ဆိုတာမ်ဳိးေတြလည္း ေရးၾကေျပာၾကတာ ရွိပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းက လူထုကဗ်ာေတြ ေရးဖြဲ႔ၿပီး လူထုကို လႈံ႔ေဆာ္တဲ့အခ်ိန္ ေခတ္စမ္းသမားေတြက အႏုအလွေတြၾကားမွာ စိတ္ကူးယဥ္ေကာင္းတုန္း ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတဲ့သေဘာမ်ဳိး ေရးသားၾကပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ေခတ္စမ္းစာေပကို ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကတဲ့ ပညာတတ္ေက်ာင္းသားေတြေရာ၊ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ကို ေရာက္လာတဲ့ ေက်ာင္းသားမ်ားေရာ ပထမ ေက်ာင္းသားသပိတ္က ေပၚထြက္လာခဲ့တဲ့ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြက ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေခတ္စမ္းစာေပဟာလည္း ဝံသာႏုလႈပ္ရွားမႈေတြက ထြက္ေပၚလာတဲ့ အသီးအပြင့္တစ္ခုလို႔ ဆိုႏိုင္မယ္ထင္ပါတယ္။

အမ်ဳိးသားစာေပနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆက္စပ္ပံုကို ဘယ္လိုရွိတယ္ဆိုတာကို ကဗ်ာဆရာ ေမာင္စြမ္းရည္က အခုလို ေျပာျပပါတယ္။
“အမ်ဳိးသားစာေပနဲ႔ အမ်ဳိးသားသမိုင္း၊ ျမန္မာ့သမိုင္းနဲ႔ ျမန္မာစာေပ အထူးအေလးေပး သင္ၾကားလာတာဟာ ဒါ ႏိုင္ငံေရးပဲေလ။ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးရဲ႕ အစက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြက၊ လြတ္လပ္ေရးလႈပ္ရွားမႈအစ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းက အဲဒီလိုဆိုေလ့ရွိတယ္။ ေခတ္သစ္ျမန္မာစာေပ ေပၚေပါက္ေရး အစဟာလည္း အမ်ဳိးသားေက်ာင္းကပဲ။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြမွာ အမ်ဳိးသားစာေပ၊ အမ်ဳိးသားသမိုင္း သင္ၾကားၿပီး မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ထက္သန္တဲ့ လူငယ္ေတြ၊ ျမန္မာစာေပကို က်က်နန ေလ့လာခဲ့ရတယ္။ ျမန္မာ့သမိုင္းကို က်က်နန အဂၤလိပ္ေက်ာင္းေတြမွာ သင္လာသလို ကေရာ္ကမည္နဲ႔ ေစာ္ကားေမာ္ကားသင္သလို မရွိေတာ့ဘဲနဲ႔ ဆရာႀကီးတို႔လို သင္ၾကားေတာ့ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ထက္သန္တဲ့ သမိုင္းဆရာေတြနဲ႔ ျမန္မာစာဆရာေတြ ေပၚေပါက္လာတယ္”

တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေၾကာင့္ စာေပက ေျပာင္းလဲလာသလို၊ စာေပေတြကလည္း ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရး ပံုရိပ္ေတြကို ထင္ဟပ္ေစမွာ၊ ႏိုင္ငံေရးအေငြ႔အသက္ေတြ ကိန္းေအာင္းေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ေခတ္မွာမဆို သက္ဆိုင္ရာေခတ္ရဲ႕ ပံုရိပ္ေတြ အနည္းနဲ႔အမ်ား စာေပေတြထဲမွာ ကိန္းဝပ္ေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္စမ္းစာေပဟာ ရသစာေပ ျဖစ္ျခင္းကလည္း ႏိုင္ငံေရး အေရာင္အေသြး ေမွ်ာ္လင့္ၾကသေလာက္ မပါေလသလား ဆိုတာကလည္း စဥ္းစားစရာပါ။

ဆရာ ေမာင္စြမ္းရည္ကေတာ့ ေခတ္စမ္းစာေပနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သူ႔အျမင္ကို အခုလို ဆိုပါတယ္။
“ႏိုင္ငံေရးေၾကြးေၾကာ္သံ တိုက္ရိုက္မေရးေပမယ့္ သူတို႔က သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ စာေတြကို ႏွစ္သက္ၿပီးေတာ့ ႀကီးျပင္းလာၾကတဲ့ လူေတြပဲ။ သူတို႔ရဲ႕ စကားေျပေတြမွာ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းဋီကာတို႔ဘာတို႔ ျပဳစုခဲ့ၾကတာပဲ။ ျပဳစုၿပီးေတာ့ မင္းသုဝဏ္ကိုယ္တိုင္ကလည္း ‘သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းသာ စာမဆိုခဲ့ေသာ္’ဆိုၿပီးေတာ့ သူတို႔ အမ်ဳိးသားေခတ္က စာေပ၊ အမ်ဳိးသားေခတ္က ယဥ္ေက်းမႈကို ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ဆိုၾကတာပဲ။ ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ဆိုၿပီးေတာ့ ပိုမိုၿပီးေတာ့ ေခတ္စမ္းစာေပကို ခိုင္မာေအာင္ လုပ္ၾကရတာပဲ”

ေရွ႕တပတ္မွာေတာ့ ေခတ္စမ္းစာေပမ်ားထဲက ႏိုင္ငံေရးအေငြ႔အသက္မ်ားအေၾကာင္း ေဆြးေႏြး တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၁၆၊ ၁၁၊ ၂ဝဝ၉)

၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ၂၀ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts