>Mordern painting by Lin Htet Zaw 01

My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

>

ပီကာဆုိရဲ႕ပန္းခ်ီကား ၂ကား
လင္းထက္ေဇာ္
ႏုိ၀င္ဘာ ၁၆၊ ၂၀၀၈

ပန္းခ်ီကားထဲက ဣတၳိယမ်ား
ပန္းခ်ီကားထဲမွာလည္း နာမည္ႀကီး မိန္းမလွေတြ ရိွတတ္ပါတယ္။ အထူး ေက်ာ္ၾကားသူကေတာ့ “မုိနာလီဇာ”ေပါ့။ အာရွဘက္မွာ ဆုိရင္လည္း ပန္းခ်ီကားထဲက “သီတာ”ကုိ ျမင္ၿပီး ဒႆဂီရိဘီလူးႀကီး ခုိက္သြားရတယ္ ဆုိတ့ဲ ပုံျပင္ဇာတ္လမ္း ရိွပါေလေရာလား။ ပန္္းခ်ီဆရာအမ်ားစုဟာ ေယာက်ၤားေတြ ျဖစ္လုိ႔လားေတာ့ျဖင့္ မသိဘူး၊ အမ်ဳိးသမီပုံဆဲြရတာ အာရုံက်တယ္ ထင္ပါရဲ႕၊ ပန္းခ်ီကားထဲက မိန္းကေလးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ လွေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီအဆုိဟာ အခါခပ္သိမ္းေတာ့ မမွန္ပါဘူး။ ေဟာဒီပန္းခ်ီကားကုိ ၾကည့္လုိက္ပါ။ ဒီအထဲက အမ်ဳိးသမီးငါးေယာက္လုံး မလွတာ ေသခ်ာပါတယ္။ “ရုပ္ႏွယ္ ဆုိးမွဆုိး” လုိ႔ေတာင္ ေျပာရမလားပဲ။ ေဟာဒီေ၀ဖန္ခ်က္ကေလးကုိလည္း ဖတ္ၾကည့္လုိက္ပါဦး။

“ဒီေလာက္အရုပ္ဆုိးတ့ဲဟာေတြ ဘယ္ေကာင္ကမ်ား ဆဲြတာပါလိမ့္။ ၾကည့္စမ္းပါဦး၊ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းလွတ့ဲ မ်က္ႏွာႀကီးေတြ – – ။ ဒါ ပန္းခ်ီတ့ဲလားဗ်ာ – – ။ ဟင္း – – ကေလးဆဲြခုိင္းရင္ေတာင္ ဒီထက္သာဦးမယ္။”

ဒီလုိ ပ်စ္ပ်စ္ႏွစ္ႏွစ္ အဆဲခံရတ့ဲ ပန္းခ်ီဆရာ ဘယ္သူမွတ္လဲ – – ။ မယုံမရိွနဲ႔ “ပီကာဆုိ” မွ “ပီကာဆုိ” ပါပဲ။ ဟုိ လြန္ခ့ဲတ့ဲ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္က ဒီပန္းခ်ီကား ေပၚလာေတာ့ ၀ုိင္းဆဲၾက ဆုိပဲ။ တခ်ိန္တည္းမွာ လူငယ္တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ေသြးရူးေသြးတမ္း စဲြလန္းသြားၾကတယ္လုိ႔လည္း အဆုိရိွပါတယ္။

အဲဒီ ေခတ္ လမ္းသစ္ထြင္ခ်င္တ့ဲ လူငယ္ပန္းခ်ီဆရာေတြၾကားမွာ “ေဂၚဂင္”ဟာ ဘုရင္ေပါ့။ ေနာက္ေတာ့ “ေဆဇန္း”ဟာလည္း “ေဂၚဂင္”နဲ႔ အၿပိဳင္ျဖစ္လာတယ္။ ခုေတာ့ ဒီလူငယ္ေတြ အားလုံးဟာ “ပီကာဆုိ” မွ “ပီကာဆုိ” ျဖစ္လာေတာ့တယ္။ ဒီပန္းခ်ီကားဟာလည္း “က်ဴဗစ္ဇင္(Cubism)” ကုိ စဖြင့္လုိက္တ့ဲ သမုိင္း၀င္ျဖစ္သြားေတာ့တယ္။

ပန္းခ်ီကားရဲ႕ မူရင္းအမည္က (Les Demoiselles d’Avignon)ပါ။ စပိန္ဘာသာစကား ျဖစ္မယ္ ထင္ပါရဲ႕။ အဓိပၸာယ္ ဘာမွန္းမသိလုိ႔ ‘မိန္းမ်ား’လုိ႔ပဲ ထားၾကပါစုိ႔။

ပန္းခ်ီအတတ္ပညာအရဆုိရင္ေတာ့ ‘ပတ္ဘလုိပီကာဆုိ(Pablo Picasso)’ (၁၈၈၁-၁၉၇၃) ဟာ ေဆဇန္းကုိ ဆက္ခံသူလုိ႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ေဆဇန္းရဲ႕ မ်ဥ္းေျဖာင့္ မ်ဥ္းေကြး ဟာမုိနီကုိ ခ်ဲ႕ထြင္ယူလုိက္တာ လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “ပီကာဆုိ”ရဲ႕ ျဖည့္စြက္ခ်က္က “ဒုိင္းနမစ္”လုိ႔ ဆုိတယ္။ “ေဆဇန္း”က ၿငိမ္ေနေပမယ့္ “ပီကာဆုိ”က လႈပ္ေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္ လႈပ္တာလဲ၊ ဆက္ဆန္းစစ္ၾကေတာ့ ‘ဒုိင္မင္းရွင္း’ေတြ ပြားယူႏုိင္လုိ႔ လုိ႔ အေျဖထြက္လာတယ္။ ဒီအေျဖကုိယ္တုိင္သည္ပင္ ‘က်ဴဗစ္ဇင္’ ရဲ႕ အေျခခံအေကာက္အယူလုိ႔ ဆုိပါတယ္။

ပန္းခ်ီကားရဲ႕ ဘယ္ဘက္ဆုံးက မိန္းမကုိ ၾကည့္လုိက္ပါ။ သမုိင္းမတင္မီေခတ္က စပိန္ပန္းပုဟန္ေတြ ပါေနတယ္။ ညာဘက္အစြန္က မိန္းမႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ မ်က္ႏွာကေတာ့ အာဖရိကအေနာက္ျခမ္း နီဂရုိးေတြ သုံးေလ့ရိွတ့ဲ မ်က္ႏွာဖုံးေတြလုိျဖစ္ေနတယ္။ အလယ္က ႏွစ္ေယာက္ပဲ၊ အဲဒီေခတ္ (၁၉၀၇) ဟန္ပါတယ္။

“ပီကာဆုိ”ရဲ႕ အဆုိအရ အလွအပနဲ႔ ပတ္သက္တ့ဲ ခံစားၾကည့္ျမင္ပုံဟာ အခ်ိန္တုိ႔ ေနရာတုိ႔ ဆုိတ့ဲ ဒုိင္မင္းရွင္းေတြ အလုိက္မတူႏုိင္ပါဘူး တ့ဲ။ သူ႔ရဲ႕ က်ဴဗစ္ဇင္ဟာ ဒုိင္မင္းရွင္းမ်ဳိးစုံကုိ ကင္းဗတ္ေပၚ ဆဲြစုလုိက္တာျဖစ္ပါသတ့ဲ။

ပန္းခ်ီေ၀ဖန္ေရးဆရာေတြကေတာ့ ဒီပန္းခ်ီကားကုိ အခုလုိ သုံးသပ္ၾကတယ္။ “ပီကာဆုိ”ရဲ႕ မိန္းမေတြမွာ ပါ၀ါရိွတယ္။ ျပင္းအားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုိ႔အားျပင္းတယ္ တ့ဲ။ လွခ်င္မွေတာ့ လွမယ္။ ဒါေပမယ့္ ဓာတ္လုိက္သလုိ တြန္႔သြားႏုိင္တယ္ ဆုိပဲ။

မွန္ေရွ႕က ေကာင္မေလး
ရင့္က်က္ျပည့္စုံလာတ့ဲ က်ဴဗစ္ဇင္ကုိ ေလ့လာခ်င္သပ ဆုိရင္ေတာ့ ပီကာဆုိရဲ႕ ၁၉၃၂ က ဆဲြခ့ဲတ့ဲ မွန္ေရွ႕က ေကာင္မေလး (Girl before a Mirrow) ကုိ ၾကည့္ပါ တ့ဲ။
ပန္းခ်ီကားတစ္ခုလုံးဟာ ေရာင္စုံမွန္ခ်ပ္ေတြ တပ္ထားတ့ဲ ျပဴတင္းေပါက္ေလးလုိပဲ တမ်ဳိးလွေနတယ္။ မ်ဥ္းေကြး မ်ဥ္းေကာက္ေတြနဲ႔ သရုပ္ေဖာ္ထားတ့ဲ ေကာင္မေလးကုိ ေသခ်ာၾကည့္လုိက္ေတာ့မွ လွရုံသက္သက္ မဟုတ္တ့ဲ အျမင္ဆန္းက်ယ္မႈကုိ ေတြ႔လုိက္ရေတာ့တယ္။ မိန္းကေလးဟာ ၀တ္စုံလွလွေလး ၀တ္ထားတယ္။ တၿပဳိင္နက္တည္းမွာပဲ ၀တ္လစ္စလစ္ ျဖစ္ေနျပန္တယ္။ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ အိပ္စေရးနဲ႔ ၾကည့္ရသလုိ အေရျပားကုိ ေဖာက္ျမင္ေနရျပန္တယ္။ မိန္းကေလးသုံးေယာက္ မဟုတ္ပါဘူး။ တကယ့္ကုိ တေယာက္ထဲပါ။ ကေလးမရဲ႕ မ်က္ႏွာကုိ စုိက္ၾကည့္လုိက္ျပန္ေတာ့ ေဘးတုိက္လား၊ ေရွ႕တည့္တည့္လား မေသမခ်ာ ျဖစ္လာရျပန္တယ္။ တကယ္ေတာ့ ႏွစ္ခုလုံး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ပန္းခ်ီသုေတသီေတြေျပာတ့ဲ “က်ဴဗစ္ဇင္ဆုိတာ ဒုိင္မင္းရွင္းေတြကုိ ေရာၿပီး ကင္းဗတ္ေပၚ တင္ထားတာ” ဆုိတာကုိ ခပ္ေရးေရး သေဘာေပါက္လုိက္သလုိပါပဲ။

မွန္ထဲကအရိပ္ကုိ ၾကည့္လုိက္ေတာ့ နားမလည္ႏုိင္ ျဖစ္ရျပန္ေရာ။ ပန္းခ်ီကုိ ေက်ာ္သြားတ့ဲ ဒႆနအျမင္တရပ္ကုိ ညႊန္းခ်င္တာလုိ႔ ေျပာသံ ၾကားဖူးတယ္။ မဆုံးေတာ့တ့ဲ အေတြးေတြနဲ႔ “မွန္ေရွ႕က ေကာင္မေလး”ကုိ မခြာႏုိင္ ျဖစ္ရေတာ့တယ္။ ေနာက္ထပ္ ၾကားဖူးတာ တခုက ဒီပန္းခ်ီကားကုိ ‘အဲလဘတ္ အုိင္းစတုိင္း’ သိပ္စဲြသတ့ဲ။ သုေတသီတခ်ဳိ႕ကဆုိရင္ အုိင္းစတုိင္းရဲ႕ ‘ရီေလတစ္ဗတီ’ နဲ႔ ‘ပီကာဆုိ’ ရဲ႕ ‘က်ဴဗစ္ဇင္’ၾကားမွာ အဆက္မအစပ္ ရိွႏုိင္တယ္လုိ႔ေတာင္ ေျပာၾကရဲ႕။ က်ဴဗစ္ဇင္ဆုိတာ ‘ေနရာနဲ႔အခ်ိန္ရဲ႕ သႏၱာန္(Space-time-continuum)’ ကုိ ပန္းခ်ီနဲ႔ ရွင္းျပေနတာျဖစ္တယ္ လုိ႔လည္း ေျပာၾကတာေတြ ရိွတယ္။ ။

(မုိး ဂ်ာနယ္၊ ၂၀၀၄ ဇြန္လ၊ ေခတ္ေပၚပန္းခ်ီကုိ ခံစားၾကည့္ျခင္း ေဆာင္းပါး အပုိင္း ၅ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
MoeMaKa Old Archives

Similar Posts