Ko Aung Hmine – Op – Ed

အညတရ တမ္းခ်င္း
ကုုိေအာင္မႈိင္း
ၾသဂုုတ္ ၂၀၊ ၂၀၁၃


ယေန႔ျမန္မာ့ႏုုိင္ငံေရးအေျခအေနဟာ အေတာ္႐ႈပ္႐ႈပ္ေထြးေထြးျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေျပာရမယ္ထင္တယ္။ တခ်ဳိ႕ ခြတ္ေဒါင္းဆိုသူေတြလဲ ကေဒါင္းေတြဘ၀ အသြင္ေျပာင္းၾက၊ တခ်ဳိ႕ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ႀကီးမ်ားလည္း ရွစ္ေလးလုုံးဆိုတာငါတို႔ဘဲ။ ငါတို႔သာလွ်င္ ရွစ္ေလလံုး အစစ္အမွန္ျဖစ္ ေတာ့သည္ဆိုတဲ့ ဂုုိက္ေတြ ဆိုက္ေတြနဲ႔ တပါတီအာဏာရွင္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရး ဒီမိုေရစီေရးေတြအတြက္ တႏုုိင္ငံလံုးရဲ႕ အမ်ဳိးသားေရးလႈပ္ ရွားမႈႀကီးကုုိ ေမာင္ပိုင္စီး ကုုိယ့္သေဘာကုုိယ္ေဆာင္ေနၾကေလရဲ့။ တခ်ိန္က ျပည္သူလူထုကုုိ ပက္ပက္စက္စက္ သတ္ခဲ့ျဖတ္ခဲ့ၾကတဲ့ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ေဟာင္းႀကီးမ်ားလဲ အသြင္ေျပာင္းေငြရတုႀကီးမွာ ၀ိုင္ခြက္ကုုိယ္စီကုုိင္လွ်က္ ေပ်ာ္ရႊင္ျမဴးတူးစြာကခုန္ေနၾကေလၿပီတကား။ သာမန္ျပည္ သူတို႔ မည္သို႔နားလည္ၾကမည္ကုုိ မေျပာတတ္ပါ။ အညတရ ႏုုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ေတာ့ လံုး၀နားလည္ႏုုိင္ၾကမည္မဟုတ္သည္ကုုိကား အထူးေျပာဖြယ္မရွိေတာ့ပါ။ ဒီအတြက္ လမ္းေဘးကအညတရႏုုိင္ငံေရးသမားေတြအတြက္ အညတရ တမ္းခ်င္းတပုဒ္ေရးျဖစ္လုုိက္ပါတယ္။ 
ေအာ္ မုုိက္မဲလုုိက္ဘိျခင္း။
ကုုိေအာင္မႈိင္းတေယာက္ ရင္မွာမခံမရပ္ႏုုိင္ေအာင္ နာက်င္ကုုိက္ခဲလာခဲ့လို႔ ကဗ်ာတပုဒ္ေကာက္ေရးဘို႔ ေခါင္းစဥ္ကုုိစဥ္းစားလုုိက္တယ္။ ေအာ္ မုုိက္မဲလုုိက္ဘိျခင္း။ တကယ္ျဖစ္စဥ္က ဒါထက္ကုုိ ပိုမုုိက္မဲေနၾကပါလားလို႔ ယူၾကံဳးမရလဲ ျဖစ္မိတယ္။ ဒီအတြက္ ကဗ်ာအစား တမ္း ခ်င္းေလးတပုဒ္ေတာ့ ေရးလုုိက္ျဖစ္တယ္။ ကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္ ရင္ကမခံစားႏုုိင္ေတာ့လို႔ အညတရတမ္းခ်င္းေလး တပုဒ္ျဖစ္သြားတာလို႔ဘဲ ေျပာရေတာ့မွာပါ။ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးျဖစ္သြားခဲ့တာ ၂၅ ႏွစ္ေတာင္ ၾကာခဲ့ပါေရာဗ်ာ။ ရွစ္ေလလံုးလူထုတိုက္ပြဲဟာ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ခဲ့တာလဲ။ ဘယ္သူေတြအတြက္ အသက္ ၁၁ ႏွစ္ကေလးေတြေတာင္ အသက္စြန္႔ခဲ့ၾကတာလဲ။ ဒီတိုက္ပြဲရလဒ္ဟာ ဘာလဲ။ ငါတို႔အား လံုးရဲ့ရည္မွန္းခ်က္ဟာ ဘာလဲ။ ငါတို႔ေအာင္ပြဲရၿပီလား။ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ငါတို႔ရဲ့ဂုဏ္သိကၡာေတြ ငါတို႔ရဲ ႔စြန္႔လႊတ္ခဲ့ရမႈေတြ ငါတို႔ရဲေဘာ္ေတြရဲ ႔ရင္းႏွီးခဲ့ရတဲ့အသက္ေတြကုုိ ရရာေစ်းနဲ႔ အေပါစားဆန္ဆန္ ေရာင္းစားလုုိက္ၾကေတာ့မွာလား။ တဦးတေယာက္ကေျပာတာဘဲျဖစ္ျဖစ္ အဖြဲ႔တဖြဲ႕ကေျပာတာဘဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္တို႔ဆန္႔က်င္တယ္။ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးကုုိ ေခြးက တက္အျဖစ္ မခံႏုုိင္တာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔အားလံုးရဲ ႔ တူညီတဲ့ဘံုသေဘာထားဘဲလို႔ ထင္တယ္။ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ႀကီးမ်ား သြားေနတဲ့လမ္းကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးဟာ နင္းခ်င္တဲ့လူ တက္နင္းတာခံေနရတဲ့ ေခြးကတက္ အေျခအေနကေန ညစ္ပတ္စုတ္ပဲ့မႈေတြကုုိ ေလွ်ာ္ဖြတ္ရာ လက္နီးစုတ္ဘ၀ကုုိ ေရာက္ေတာ့မယ့္အေျခအေနလို႔ ထင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ၀ိုင္းျပင္ဘို႔လိုမယ္။ ေျပာျပဘို႔လိုမယ္။ လမ္းေၾကာင္းမွန္တည့္ဘို႔လိုမယ္။ ဒါ က်ေနာ္တို႔အားလံုးလုပ္ရမဲ့ သမိုင္းေပးတာ၀န္လဲျဖစ္ပါတယ္။
ရွစ္ေလးလံုးမ်ဳိးဆက္နဲ႔ ကေန႔ႏုုိင္ငံေရးကလဲ ရွစ္ေလးလံုးေငြရတုလိုဘဲ ႐ႈတ္႐ႈတ္ေထြးေထြးရွိေနတယ္လို႔ ထင္တယ္။ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ ပံုႀကီးဟာ ေထာင္အခ်ဳိ႕ေသၿပီး ေသာင္းအခ်ဳိ႕ ဒဏ္ရာအနာတရျဖစ္ခဲ့ၾကကာ ေသာင္းအခ်ဳိ႕တိုင္းျပည္ကထြက္ခဲ့ၾကရတဲ့ အလြန္ႀကီးက်ယ္ ခန္႔ ညားတဲ့ ဒီမိုကေရစီေရးတိုက္ပြဲျဖစ္စဥ္ႀကီးတခုလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာ့အထင္ကရ မွတ္တမ္းႀကီးလဲျဖစ္တယ္။ ျမန္မာျပည္သူေတြရဲ့ အာသာ ျပင္းျပလွတဲ့ ဒီမိုကေရစီေရးေတာင္းဆိုမႈလဲျဖစ္တယ္။ အေရးေတာ္ပံုတပ္သားေတြဟာ တႏုုိင္ငံလံုးဆိုရင္ သန္းဂဏန္းရွိတယ္လို႔ေျပာႏုုိင္ တယ္။ ဥပမာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကုုိယ္တိုင္လဲ ရွစ္ေလးအေရးေတာ္ပံုရဲ ႔ အေရးေတာ္ပံုတပ္သားဘဲေပါ့။ ဆိုလိုတာက ဒီလိုႀကီးက်ယ္ ခန္႔ညားလွတဲ့ အေရးေတာ္ပံုႀကီးတခုကုုိ ကုုိယ္ပိုင္လိုသေဘာထားခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေတာ့္ကုုိမွားယြင္းတဲ့ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈလို႔ ေျပာ ရမွာဘဲ။ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးရဲ ႔ေကာင္းေမြ ဆိုးေမြဆိုတာေတြကလည္း သန္းခ်ီတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ့ဘ၀ေတြနဲ႔ ထပ္ထားတာေတြဘဲျဖစ္ တယ္။ လူတဦးတေယာက္ျဖစ္ေစ အစုအဖြဲ႔တခုျဖစ္ေစ ဒီအေရးေတာ္ပံုႀကီးနာမည္နဲ႔ ႏုုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္းေတြ ႏုုိင္ငံေရးဇာတ္ေတြ မက ေစခ်င္ဘူး။ ျပည္သူတရပ္လံုးရဲ့ အနာဂါတ္ကုုိ စုဖြဲ႔မႈတခုက တာ၀န္ယူတာ၀န္ခံဘို႔ဆိုတာ အေတာ့္ကုုိခက္ခဲတဲ့ကိစၥလို႔ထင္တယ္။ အေရး ေတာ္ပံုႀကီးရဲ ႔အႏွစ္သာရ တန္ဖုုိးေလွ်ာ့နည္းသြားမွာ စိုးရိမ္တယ္။
ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုကာလမွာ စုဖြဲ႔မႈေတြ မ်ားစြာရွိခဲ့တယ္။ ေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ အနစ္နာအခံဆံုးနဲ႔ အခိုင္မာဆံုးအဖြဲ႔ေတြလို႔     ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဒီအျပင္ အျခားေျမာက္ျမားစြာေသာ စုဖြဲ႔မႈမ်ားလည္း ရွိခဲ့ၾကတယ္။ ေက်ာင္းသားစုဖြဲ႔မႈေတြထဲမွာတင္၊ ရန္ကုန္မႏၱေလးလုိ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာအျပင္ နယ္ၿမိဳ႕ေတြမွာလဲ ေက်ာင္းသားစုဖြဲ႔မႈ မ်ားစြာရွိခဲ့တာေတြ႔ရမွာျဖစ္တယ္။ ဆိုလိုတာက အေရးေတာ္ပံုႀကီးဟာ လွည္း ေနေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ပါ၀င္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈျဖစ္စဥ္ႀကီးလို႔ ေျပာခ်င္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီေလာက္အက်ယ္တ၀င့္ေတြေရးေနရ သလဲဆိုေတာ့ ဥပမာဗ်ာ ရွစ္ေလးမ်ဳိးဆက္ေခါင္းေဆာင္တဦးျဖစ္တဲ့ ကုုိကုုိႀကီးမိန္႔ခြန္းကုုိဖတ္ၾကည့္ရင္ က်ေနာ္ က်ေနာ္ က်ေနာ္ဆိုတာေတြ သိပ္မ်ားေနတာေတြ ႔ရတယ္။ ျဖစ္ေစခ်င္တာက က်ေနာ္တုုိ႔ဆိုတာ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ သူကေတာ့ ၆၂ မ်ဳိးဆက္၊ သူကေတာ့ ဦးသန္႔မ်ဳိးဆက္ သူကေတာ့မႈိင္းရာျပည့္မ်ဳိးဆက္၊ သူကေတာ့ ရွစ္ေလးလံုးမ်ဳိးဆက္ဆိုတာထက္ က်ေနာ္တို႔အားလံုးဟာ ေက်ာင္းသားတိုက္ပြဲေတြရဲ့ မ်ဳိး ဆက္ေတြျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ ျပည္သူလူထုတိုက္ပြဲရဲ့ မ်ဳိးဆက္ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ ဦးတည္ခ်က္က တခုထဲျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒါ ကေတာ့ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဖ်က္သိမ္းေရးနဲ ႔ဒီမိုကေရစီရရွိေရးဘဲျဖစ္တယ္။ ရွစ္ေလးလံုးမ်ဳိးဆက္ဆိုတဲ့နာမည္ဟာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ အေတာ္ကုုိ ေသြးကြဲေစတယ္။ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးဟာ ရွစ္ေလးလံုးမ်ဳိးဆက္ဆိုသူေတြနဲ႔ဘဲသက္ဆိုင္ၿပီး သူတို႔ဘဲ ရွစ္ေလး လံုးအေရးအရာ အားလံုးကုုိဆံုးျဖတ္ခြင့္၊ ပယ္ခ်ခြင့္၊ အယူခံပိုင္ခြင့္ လိုင္စင္ရထားသလိုျဖစ္ေနတယ္။ အျခားသူေတြနဲ႔ မပတ္သလို ခံစားၾကရ တယ္။
ရွစ္ေလးလံုးေငြရတုမွာ အစိုးရ၀န္ႀကီးေတြကုုိ ဖိတ္တဲ့ကိစၥကုုိသေဘာမတူလို႔ ေက်ာင္းသားသမဂၢက ရဲေဘာ္ေလးေတြ မႏၱေလးကုုိသြားၾက တယ္။ သိပ္မွန္တဲ့ကိစၥဘဲ။ က်ေနာ္တို႔က အသက္ ၆၀ ဆိုေပမဲ့ ဒီရဲေဘာ္ေလးေတြရဲ့ အေျမာ္အျမင္ကုုိ ေက်နပ္တယ္။ ႀကိဳက္လဲႀကိဳက္တယ္။ ေထာက္လဲေထာက္ခံတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကေန႔အစိုးရက ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘာသေဘာထားမွ တရား ၀င္ထုတ္ျပန္တာ မေတြ႔ရလို႔ဘဲ။ ေျပာရရင္ဗ်ာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ဘာမွမရွိလို႔ပါဘဲ။ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာက အစိုးရ၀န္ႀကီးေတြ ဖိတ္တာ မဖိတ္တာထက္ အစိုးရသေဘာထားကုုိသိဖို႔က အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ လက္ရွိအစိုးရအေနနဲ႔ ရွစ္ေလးလံုးအေရးအခင္းႀကီးကုုိဘယ္လိုသေဘာထားသလဲ။ ဘယ္လိုအျမင္ေတြရွိသလဲ။ ဒါေတြမသိရဘဲ ၀န္ႀကီးေတြဖိတ္တဲ့ကိစၥက ေငြရတုလာတက္တဲ့ ၀န္ႀကီးေတြက ပုဂၢိဳလ္ေရးအရလာတက္တာဘဲျဖစ္မယ္။ ဒီလိုဆို သူတို႔လဲမေကာင္းဘူး။ က်ေနာ္တို႔လဲ နားလည္ရခက္တယ္။
ရွစ္ေလးလံုးေငြရတု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၃ ခ်က္ကုုိေတြ႔ရေတာ့ ပိုေတာင္အားမလိုအားမရျဖစ္မိတယ္။ ေငြေတြ ဒီေလာက္ေသာက္ေသာက္လဲကုန္ၿပီး ျပည္တြင္းျပည္ပက ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ေတြပါတက္ေရာက္တဲ့ပြဲက ဆးံုျဖတ္ခ်က္ဆိုတာေတြကလဲ ထူးမျခားပါဘဲ။ အပ္ေၾကာင္းထပ္ေအာင္ျပည္ သူေတြေတာင္းဆိုေနတဲ့ ဓါတ္ျပားေဟာင္းတခ်ပ္သာျဖစ္ေနတာ စိတ္မေကာင္းစြာေတြ႔ရပါတယ္။ နံပါတ္တစ္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ ဒီမိုကရက္ တစ္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးဆိုတာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္က က်ေနာ္တို႔ လက္နက္ကုုိင္တိုက္ပြဲကာလတ ေလွ်ာက္မွာ ၾကားေနၾကအသံတခုပါဘဲ။ ေနာက္တခုျဖစ္တဲ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး ဒါမွမဟုတ္ အသစ္ျပန္ေရးဆြဲဘို႔ ဆိုတာလဲ အသစ္မဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြပါ ထပ္ခါတလဲလဲေျပာေနတဲ့ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ အခုဆို ၾကံ့ဖြတ္က ၂၀၀၈ ကုုိျပင္ပါေတာ့မယ္။ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီက လႊတ္ေတာ္ကုုိယ္စားလွယ္အမ်ားစုပါၿပီး အျခားပါတီေတြအနည္း အက်ဥ္းနဲ႔ ေလ့လာေရးအဖြဲ႔ဆိုလား ဖြဲ႔ထားၿပီးၿပီ။ဒီအုပ္စုက ၂၀၀၈ ျပင္ေတာ့မယ္အခ်ိန္မွာ အေရးပါလာမဲ့အုပ္စုေပါ့။ အမ်ားစုကၾကံ့ဖြံ႕ျဖစ္ ေနေတာ့ ျပႆနာျဖစ္လို႔ မဲခြဲၾကရင္လဲ ၾကံ့ဖြံ႔သေဘာၾကဖြဲ႔စည္းပံုဘဲထြက္လာေအာင္ ေဒါင့္ေစ့ေစ့ စီစဥ္ေနၾကတာပါ။ ေနာက္ဆံုးတခုက ေတာ့၂၀၀၈ ျပင္ဖို႔ အားလံုးပါ၀င္တဲ့ ေဆြေႏြးပြဲလိုတယ္ဆိုတာပါ။ ဒါကလဲ အသစ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ားသိတဲ့ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံကုုိ ရည္ရြယ္တာပါ။ ေျပာတာၾကာပါၿပီ။ စစ္အုပ္စုသစ္က မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနလို႔ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံလို႔ တိုက္ရိုက္မေျပာရဲဘဲ ေနာက္ တမ်ဳိးနဲ႔ ေျပာတာပါ။
က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္၃ခုလံုးက ပြဲၿပီးမီးေသျဖစ္မဲ့ကိစၥ ခ်ည္းပါဘဲ။ပြဲၿပီးမီးေသ ဆိုသလိုဘဲ ပြဲတပြဲကေတာ့ၿပီးသြားၾကျပန္ၿပီေပါ့ဗ်ာ။ထံုးစံအတိုင္းဘဲ တျဖည္းျဖည္းမီးေသသြားမွာကလဲအမွန္ပါဘဲ။ ဒါကုုိကလဲက်ေနာ္တို႔ဗမာလူမ်ဳိးေတြရဲ ႔ မေကာင္းတဲ့အက်င့္လို႔ ေျပာရမလား။ ဒါမွမဟုတ္ ပံုမုွန္ျဖစ္ေနတဲ့ ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္ကိစၥလို႔ေျပာရမလားဘဲဗ်ာ။ကိစၥအေတာ္မ်ားမ်ားမွာေတာ့ ဒီအတိုင္းျဖစ္ေနေလ့ရွိပါတယ္။ဒီအတြက္ဘယ္သူကုုိမွလဲ အျပစ္တင္ေလ့မရွိတာ ေတြ႔ရျပန္ပါတယ္။ အထင္ကရပုဂၢိဳလ္ဆိုသူႀကီးေတြ မိန္႔ခြန္းေတြေျပာၾက။နားေထာင္တဲ့လူေတြကလည္း လက္ခုတ္တေျဖာင္းေျဖာင္းတီးနဲ ႔ ပြဲစည္ခဲ့ေပါင္းလဲ အေတာ္မ်ားခဲ့ၿပီလို႔ေတာ့ သတိခ်ပ္မိပါတယ္။ က်ေနာ္ဆိုလိုတာ ႏုုိင္ငံေရးပြဲေတြကုုိဆိုလိုတာပါ။
ျပည္တြင္းမွာျဖစ္ျဖစ္ ျပည္ပမွာျဖစ္ျဖစ္ ေျပာတဲ့လူေတြကလဲ အားရပါးရေျပာလုိက္ၾက။ နားေထာင္တဲ့လူေတြကလဲအားရပါးရ နားေထာင္လုုိက္ ၾက။ ပြဲလဲၿပီးေရာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဘယ္ႏွစ္ခ်က္ခ်ပါေၾကာင္း ေၾကျငာၿပီးတဲ့ေနာက္ ဖုတ္ဖက္ခါထလို႔ အိမ္ျပန္ၾကေတာ့တာပါဘဲ။ ေျပာတဲ့လူေရာ နားေထာင္းတဲ့လူေရာ ႏုုိင္ငံေရးအာသာေျပသြားတဲ့သေဘာလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ေျပာတဲ့လူကလဲ ကုုိယ္ေျပာတဲ့စကားေတြကုုိ ဘယ္ေတာ့ မွ အာမမခံသလို နားေထာင္တဲ့လူေတြကလဲ ငါဘာတာ၀န္ရွိတယ္ဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွေတြးေတာေလ့မရွိဘူးလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ဗမာစကားပံုတခုမွန္ကန္ေၾကာင္း စုေပါင္းသက္ေသျပလုုိက္သလိုျဖစ္လာၾကေတာ့တာပါဘဲ။။ ပြဲၿပီးမီးေသဆိုတာေပါ့။
ကေန႔ က်ေနာ္တုုိ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ျပင္ဘို႔ဆင္ဖုုိ႔ စိတ္ကူးယဥ္မႈေတြက ို ေစာစီးစြာအဆုံးသတ္ၾကဖို႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္တခုုအေနနဲ႔ ခ်ေစခ်င္တယ္။ ဒီေနာက္က်ေနာ္တို႔ ဘယ္ကစလုပ္ႏုုိင္မလဲဆိုတာ လက္ေတြ႔က်က် စဥ္းစားဘို႔လိုမယ္။ က်ေနာ္တို႔လုပ္မဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြအတြက္ ဘယ္ ဟာေတြက အမာခံအင္အားေတြျဖစ္မလဲ အေသအခ်ာတြက္ဆဘို႔လိုမယ္။ ကုုိယ္က်ဳိးသမားေတြ ဒလံေတြကုုိ ေရွာင္ဖို႔လိုမယ္။ စဘို႔ရက္ကုုိ သတ္မွတ္ဖို႔ စဖို႔ ေသနဂၤဗ်ဴဟာေရြးဖို႔ဆိုတာေတြဟာ ကုုိယ့္ပကတိလက္ေတြ႔ေပၚ မူတည္မယ္ထင္တယ္။ ဒီအၾကံျပဳခ်က္ဟာ အဖြဲ ႔အစည္း တခု အသင္းအဖြဲ႔တခုကုုိသာ ရည္ရြယ္တာမဟုတ္ဘဲ တိုင္းျပည္ေကာင္းဖို႔ေဆာင္ရြက္လိုတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတိုင္း လူပုဂၢိဳလ္တိုင္းကုုိ ရည္ရြယ္ တာျဖစ္ပါတယ္။ ကုုိယ့္ကုုိယ္ကုုိ ဦးေအာင္မင္းတို႔ ဦးစိုးသိမ္းတို႔ ဦးခင္ရီတို႔နဲ႔ စကားေျပာမွ လူရာ၀င္တယ္ ထင္တဲ့လူေတြအတြက္မဟုတ္ဘဲ တကယ့္လယ္သမား အလုပ္သမား ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ တသားတည္းေနသူေတြအတြက္ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုုိင္ငံတကာေငြေၾကးအေထာက္အပံ့ေတြရပ္တည္သူေတြအေပၚ ရည္ရြယ္တာမဟုတ္ဘဲ ကုုိယ့္ေျခေထာက္ေပၚကုုိယ္ရပ္ၿပီး ကုုိယ့္လူထုနဲ႔အတူရွိေနတဲ့ လူထုေခါင္းေဆာင္ သစ္ေတြေပၚ ရည္ရြယ္တာျဖစ္ပါတယ္။ အညတရတဦးရဲ့တမ္းခ်င္းကုိ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္တဦးျဖစ္တဲ့ ဦးလွေရႊ၊ မႏၱ ေလးၿမိဳ ႔က ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္တဦးျဖစ္တဲ့ ကုုိတင္ေအးၾကဴတုုိ႔ရဲ႕မွတ္ခ်က္နဲ႔ပဲ နိဂုံးခ်ဳပ္ပါရေစ။

xxxxxx

ရႇစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုမႇာ ရဟန္းရႇင္လူ ျပည္သူအားလံုးပါ၀င္ခဲ့တယ္။ ဒီအတြက္လုပ္တဲ့ ငြရတုပြဲကုုိ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႕တစ္သင္း အတြက္ ေမာင္ပိုင္စီးဖို႔လုပ္တယ္ဆိုရင္ အဲဒါကုုိလက္မခံဘူး။ အားလံုးပါ၀င္ ဆင္ႏႊဲႏိုင္ရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေရးအရ အသံုးခ် ရမယ့္စင္ျမင့္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

 (၁၉၆၂ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း ဦးလႇေရႊ)

xxxxxxx

သူတို႔ေတြက Mind-set မေျပာင္းဘူး။ သူတို႔သာ တကယ္ေျပာင္းတယ္ဆိုရင္ တိုင္းျပည္ကုုိ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ရမႇာေပါ့။ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္တာမ်ိဳးမလုပ္ပဲနဲ႔ေတာ့ မိန္႔ခြန္းေျပာတာကုုိ လက္မခံဘူး။

 (မိႈင္းရာျပည့္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း ဦးတင္ေအးၾကဴ)