လူမ်ား၊ ရုုပ္ပုုံလႊာမ်ား

ခင္ေမာင္ေစာ (ဘာလင္) – ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ပိသုကာ၏ ဆရာ႔ဆရာ

 

ခင္ေမာင္ေစာ (ဘာလင္) – ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ပိသုကာ၏ ဆရာ႔ဆရာ

(မိုုးမခ) စက္တင္ဘာ ၆၊ ၂၀၁၅

စက္တင္ဘာလသို႔ေရာက္ျပန္ၿပီ။ ယခုႏွစ္ဆိုလွ်င္ ၇၆ ႀကိမ္ေျမာက္ ဆရာတာ္ဦးဥတၱမေန႔ က်င္းပၾတ ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။  ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေက်းဇူးကိုမေမ့ဘဲ ႏွစ္စဥ္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေန႔ကို ရခိုင္အ ေပါင္းက က်င္းပၾတသည္။

“၁၂၄၇ ခုႏွစ္မွာတည္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၈ ရက္ေန ့ကိုေတာ့ မေမ့ႏိုင္ပါသည္။ ယေန ့တိုင္ပါ အ တည္။ ေရေျမ့ရွင္ကို ယူငင္သြားေတာ့ လူရွင္မ်ားက ေၾကကြဲၾကလို ့ေရနည္းငါးပံုအညီ။ ေၾသာ္ သီေပါ ရာ ဇာ ပါေတာ္မူရွာၿပီ”။ စစ္ႀကိဳေခတ္က ဆရာေရႊတိုင္ညြန္ ့ ေရးစပ္ၿပီး အဆိုေတာ္ႀကီး ေဒၚစိန္ပါတီသီဆိုသြား ခဲ့သည္ ့ အထက္ပါ သီခ်င္းအတိုင္းပင္ ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးမွာ ကၽြန္ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။

၁၈၈၆ခုႏွစ္ ဇႏၷ၀ါရီလ ၁ ရက္ေန ့တြင္ အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ ေလာ့ဒပ္ဖ္ရင္ (Lord Dufferin) က ျမန္မာမင္း ပိုင္နက္အားလံုးကို ၿဗိတိသွ် အိႏၵိယအင္ပါယာ (British Indian Empire) အတြင္းသြတ္သြင္းလိုက္  ေၾကာင္း ေၾကျငာလိုက္သျဖင့္ ျမန္မာတို ့မွ ကၽြန္ဘ၀မွ သေဘာက္ဘ၀သို ့ က်ဆင္းရျပန္သည္။

ရတနာပံုေခတ္ သာသနာပိုင္ ဆီးဘန္နီ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက “သုဥ္းသံုး၀ျဖင့္၊ သုညေခတ္၀ယ္ လူျဖစ္ရေလ၊ တို ့တေတြသည္၊ ေသေသာ္မွတည့္၊ ေၾသာ္ ေကာင္း၏” ဟု ျပတ္သားစြာ စာဆိုခဲ့သည္။

အခ်ဳပ္တန္း ဆရာေဖကလည္း “ျမန္မာေတြ စည္းကမ္းေဖာက္လို ၊့ ထီးနန္းေပ်ာက္ခဲ့ၿပီ၊ ညစ္ပလီလူမ်ိဳး၊ ဂြေကာင္ေတြ ေခြးျဖစ္ေတာ့ဗ်ိဳး—- ပ်ာတာစာသင္ေတာင္ဦးခ်ရ၊ ကုလားျမင္ သူ ့အေမ – ိုးေတာ့မလို” ဟု ျမန္မာေတြ အဂၤလိပ္ ကုလားျဖဴသာမက၊ ကုလားနက္တို ့ကိုပင္ ေၾကာက္ေနရပံုကို ရင္နာနာျဖင့္ စာဖြဲ ့ခဲ့ ပါသည္။

ကုလားကို ေၾကာက္စရာစကားအျဖစ္ ထားကာ ကေလးမ်ားဆိုးေနလွ်င္ “ပ်ာတာလာၿပီ တိတ္တိတ္။ ပ်ာတာလာၿပီ အိပ္အိပ္” ဟုတမ်ိဳး “ကုလားႀကီးလာၿပီ။ ဖမ္းသြားလိမ့္မယ္။ အိမ္ထဲ၀င္ေတာ့”ဟု တဖံု ဆိုေလ့ရွိသည္။ ေျခာက္ေလ့ရွိသည္။

မွန္ပါသည္။ ထိုစဥ္က ျမန္မာမ်ား ကုလားကို အေၾကာက္ႀကီး ေၾကာက္ေနၾကပါသည္။ ဇာတ္ခံုေပၚမွ ဇာတ္ မင္းသား တဦးကလည္း “ဂါတ္တဲေလးေပၚမွာေနာ္ဗ်ာ။ က်ေနာ္ဟာ အငယ္ဆံုးပါဘဲ။ ပန္ခ်ာပီ ပုလိပ္ႀကီးေ ေတြ ၀ိုင္းပါလို ့။ေၾကာက္အားလန္ ့အားပို။ ငိုယိုကာ ရွိခိုးေတာင္းပန္ပါေသာ္လဲ။ လက္ထိပ္က ခတ္ထားဆဲ” ဟု အမူပိုပိုႏွင့္ သီဆိုျပခဲ့ပါသည္။

မ်က္ႏွာျဖဴမဟုတ္ေသာ ေဘာင္းဘီ၀တ္ ပညာ၀န္ေထာက္တဦး ဆရာႀကီး ဦး၀န္ (မင္းသု၀ဏ္) ငယ္စဥ္ ကေနခဲ့သည့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအတြင္း ေနာက္ပိတ္ဖိနပ္ႀကီး မခၽြတ္ဘဲ ၀င္လာရာ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္း သား တရာေက်ာ္က ထုိကုလားမဲ ပညာေရး၀န္ေထာက္ကို ပဌမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယ၊ တႀကိမ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္၊ သံုး ႀကိမ္ေျမာက္ေအာင္ ထိျခင္းႀကီး ငါးပါးျဖင့္ ဖူးေျမာ္မာန္ေလွ်ာ့ ကန္ေတာ့ခဲ့ရပါေၾကာင္း ဆရာႀကီး ဦး၀န္က ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ေရးေသာ ၎၏ “သာဓုေခၚ၍ အမွ်ေ၀ပါ၏” ေဆာင္းပါးတြင္ ၀န္ခံ ထားခဲ့ပါသည္။

ျမန္မာတို ့ ကုလားမဲကိုပင္ ဤမွ် ေၾကာက္ေနရေသာ ေခတ္၌ ျမန္မာျပည္ရွိ မ်က္ႏွာျဖဴမ်ား၏ အဓိပတိ ျမန္မာျပည္ ဘုရင္ခံမင္းႀကီးကို ျမန္မာျပည္မွ ေမာင္းထုတ္ရဲေသာ သတၱိခဲတဦး ေပၚေပါက္လာပါေတာ့ သည္။ ထုိသူသည္ကား ရခိုင္သား ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမပင္တည္း။ ဆရာေတာ္က “ခရက္ေဒါက္၊ မင္းျမန္ မာျပည္က ထြက္သြားေပေတာ့”ဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္ ´Crackdock Get Out” ဆိုသည့္စကားကို ေျပာ ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာျပည္လြတ္လပ္ေရးကို ေၾကျငာျပလိုက္သည္။ အဂၤလိပ္ေခတ္တြင္ အဂၤလိပ္ ဘုရင္ခံကို  ေမာင္းထုတ္ျခင္းမွာ လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာမႈတမ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္က ဆရာေတာ္ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာမ်ိဳးခ်စ္ႀကီးမ်ား ဘာလုပ္ေနခဲ့ၾကသနည္း။ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတဦးက “ေရႊဘုန္းေတဇာ၊  ၿဖိဳးေ၀ျဖာ၍” တုိ ့ျဖင့္  အစခ်ီေသာ ပဥၥမေျမာက္ ေဂ်ာ့ဘုရင္ႏွင့္ ေမရီ မိဖုရားတို ့၏ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ ့ပိုဒ္စံုရတုကို သီကံုးခဲ့ၿပီး ဆဌမတန္းသံုး ေဒါင္းတံဆိပ္ ျမန္မာဖတ္စာထဲတြင္ထည့္၍ ေက်ာင္းသားမ်ားကို သင္ၾကားေစခဲ့သည္။  “ရွစ္စင္းစုိက္ထူ၊ ကၽြန္းဇမၺဴ ဟု၊ ဟိႏၵဴစတန္၊ ေဇယ်ာဖန္သည့္၊ ေျမမွန္ေဗြဟီ၊ ၿမိဳ ့ေဒလီ၀ယ္၊ ေမရီထိပ္ထား ၊ မိဖုရားႏွင့္ စုလ်ားညာေန” တုိ ့ျဖင့္ဖြဲ ့ထားၿပီး “ငါးတိုက္၀ဠာ၊ မိုးမည္ကို” ျဖင့္ အဆံုးသတ္ေသာ ရတုပိုဒ္စံု ျဖစ္ပါ၏။ 

ဇာတ္မင္းသားႀကီး တဦးကလည္း “ေဂ်ာ့ဘုရင္ေရႊဘုန္း၊ ေနတလံုး ပမာတဆူ၊ သတၱ၀ါၾကည္ျဖဴ၊ ထီးနန္း သရဖူ၊ အုပ္စိုးပိုင္ယူ၊ ဆရာစိန္ ေတးသီခ်င္း၊ ေဘးကင္းေတာ္မူ၊ ဂရိတ္ၿဗိတိန္သာသာ ၾကည္ၾကည္၀ိုင္းလို ့၊ ဘာလင္ဂ်ာမန္တိုင္းကို၊ မဆိုင္းဘဲေအာင္ေတာ္မူ” ဟု သီဆိုခဲ့ပါသည္။ ၎ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမွာ အဂၤလိပ္အစိုးရ က ခ်ီးျမွင့္ေသာ TPS (Taingkyo Pyikyo Saung) တိုင္းက်ိဳးျပည္က်ိဳးေဆာင္ ဘြဲ ့ရရွိခဲ့ၿပီး၊ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေသာအခါ၌ ၀ဏၰေက်ာ္ထင္ ဘြဲ ့ ထပ္ရျပန္ပါသည္။

စစ္ေတြသား ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမက ဘုရင္ခံကိုေမာင္းထုတ္၍ “ေထာင္ဆု” ရေနခိုက္ ျမန္မာပညာရွိမ်ား ကေတာ့ “ေအာင္ဆုၾသဘာ၊ မဂၤလာျဖင့္၊ ဆယ္ျဖာလက္ေျမွာက္၊ ဆက္ခါေလွ်ာက္ပိမ့္၊ ခိုင္ေဆာက္ေအာင္ လံ၊ ဂရိတ္ ၿဗိတန္ႏွင့္၊ ႏိုင္ငံ အိႏၵိယ၊ အစိုးရသည့္၊ ဘ၀သခင္၊ ေဂ်ာ့ဘုရင္ႏွင့္၊ အရွင္မိဖုရား၊ ျမတ္ႏွစ္ပါးတို႔ ့၊ တိုင္းကားစိုးစံ၊ ျပည္ႏိုင္ငံကို၊ ရန္မာန္ကင္းၿပီး၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၍၊ သက္ေတာ္ရွည္စြာ၊ ဆယ္ျဖာဓမၼ၊ သဂၤ ဟႏွင့္၊ နာယကဂုဏ္၊ ကိုယ္လံုးၿခံဳ၍၊ တိမ္မႈန္မသန္း၊ လျပည့္၀န္းသို ့၊ ေရႊနန္းေပၚထက္၊ ႏွစ္သက္ျမတ္ႏိုး၊ ဥစၥာစိုးသည္၊ တန္ခိုးေနသို ့ ထြန္းေစေသာ၀္´ ဟူေသာ မဂၤလာဧကပိုဒ္ ရတုကို ေတာေရာၿမိဳ ့ပါ ႏႈတ္ တိုက္က်က္မွတ္ခိုင္းၿပီး စာသင္ေက်ာင္းတိုင္းတြင္ ေက်ာင္းမတက္မီ သီဆိုကာ ဂုဏ္ျပဳေနဆဲျဖစ္ပါ၏။ 

မစၥတာ ေမာင္မႈိင္းကသာ ေခြးဋီကာ၊ ေဒါင္းဋီကာတို ့ျဖင့္ အဂၤလိပ္မ်ားႏွင့္ “ဖလဖ” (ေဖာ္လံဖါး) တို ့ကို ကလိတတ္ပါ၏။

ဆရာေတာ္မွာမူ ေျပာင္ေျမာက္လွေသာ ၀ံသာႏုတရားမ်ား၊ အဟိ ံသ၊ Non corporation ။ ကိုယ္က်င့္ တရား။ ၿခိဳးၿခံေရး။ ညီညြတ္ေရး။ ပညာေရး။ သည္းခံေရး တို ့ကို အျခခံကာ ေဟာသျဖင့္ သြားေလရာတြင္ ျပည္သူလူထုႀကီးက မဂၤလာစည္ေတာ္ရြမ္း၍ ႀကိဳဆိုသကဲ့သို ့ၿဗိတိသွ် အာဏာပို္င္မ်ားကလည္း “လာပါ၊ လာပါ၊ ရွင္ဥတၱမရဲ့၊ တကယ္ေစာင့္တဲ့ ေမာင္၊ မလြယ္ေပါက္နဲ ့ေထာင္” လုပ္ကာ ေထာင္တံခါးႀကီး ဖြင့္ ၿပီး ႀကိဳဆိုခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္မွာ လြတ္လပ္ေရး တုိက္ပြဲ၀င္ရင္း ေထာင္က်ခံခဲ့ရသည္မွာလည္း မနည္းပါ။ အက်ဥ္းသားဘ ၀ႏွင့္ သကၤန္းခၽြတ္ခဲ့ရၿပီး အက်ဥ္းသား၀တ္စံုႏွင့္ အလုပ္ၾကမ္း လုပ္ေနရရွာေသာ ဆရာေတာ့္ဓါတ္ပံုမ်ား ကိုလည္း ေတြ႕ဘူးပါသည္။ ပ်ံလြန္ေတာ္ မမူမီလည္း ဆင္းဆင္းရဲရဲေနခဲ့ရၿပီး ဆင္းဆင္းရဲရဲျဖင့္ပင္ ပ်ံ လြန္ ေတာ္မူ သြားခဲ့ရရွာပါသည္။ 

ဆရာေတာ္ ပ်ံလြန္ေတာ္မမူခင္ ဆင္းဆင္းရဲရဲ ေနခဲ့ရပံုအခ်ိဳ႕ကို ကြယ္လြန္သူ စာေရးဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္း က ၎၏ “ဘ၀တသက္တာ အေတြးအေခၚမ်ား” စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ဆရာေတာ္မွာ ဆီးခ်ိဳ ေရာဂါ ဖိစီးေနရခ်ိန္တြင္ အခ်ိဳ႕ဘုန္းႀကီးမ်ားက ဆရာေတာ္ကို ႏိုင္ငံေရးဘုန္းႀကီး ဆိုၿပီး ၀ိုင္းပယ္ ထားၾက ပံု။ ဆရာေတာ္မွာ ပစၥည္းေလးပါး တကာမရွိ၍ ဆင္းရဲစြာေနရပံုတို႕ကို ေရးသားထားပါသည္။ သို႕ေသာ္ လည္း ပညာရွိသတိျဖစ္ခဲဟု ဆိုရမည္ေလာမသိ။ ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းသည္ ဆရာေတာ္ကို ၎ကပင့္ ဖိတ္၍ ဆြမ္းကပ္သည့္အေၾကာင္းကို ေရးသားရာတြင္ ေစတနာသံုးတန္ျဖင့္ လွဴေသာ ၎၏သဒၶါစိတ္ကို ၾကည္ႏူးစြာ ေဖာ္ျပရမည့္အစား ဆရာေတာ္ စားႏိုင္အားရွိပံုကို အသားေပးၿပီး ေရးသားထားသျဖင့္ ဆရာ ေတာ္ခမ်ာမွာ “လွဴတာ အကုန္စားေသာ ဇူဇကာပုဏၰား” အျဖစ္သို႕ ေရာက္သြားရရွာေတာ့သည္။  

အကယ္စဥ္စစ္တြင္ ဆရာေတာ္ကဲ့သို ့ဘက္စံုေတာ္၍ ထင္ရွားသူမွာ ရွာမွရွားပါသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ဘာသာစကား၆မ်ိဳးခန္ ့ကိုက်ြမ္းက်င္စြာေၿပာတတ္ၿပီး၊ ဂ်ပန္တကၠသိုလ္တခုတြင္ ပါေမာကၡ အၿဖစ္ အမႈ ထမ္းခဲ့ဘူးသည့္အၿပင္ အိႏိၵယနိုင္ငံ ဟိႏၵဴ မဟာဆဗၺ အသင္းႀကီး၏ ဥကၠဌ အၿဖစ္ပင္ ေရြးေကာက္ တင္ေၿမာက္ၿခင္းခံရသူၿဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ဘာသာၿခား ဟိႏၵဴမ်ားကပင္ ၎တို႔အသင္းဥကၠ႒အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ျခင္းကလည္း ဆရာေတာ္၏အရည္အခ်င္းကို မီးေမာင္းထိုးျပ လိုက္ျခင္းတမ်ိဳးပါ။ 

ဆရာေတာ္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးခ်ိန္တြင္ ဖဆပလအစိုးရသည္ ေရႊတိဂံုဘုရား ေျခေတာ္ရင္းရွိ ကန္ေတာ္မင္ ပန္းၿခံကို ဦးဥတၱမ ပန္းၿခံဟု ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ေပးရံုမွလြဲၿပီး အျခား မည္သည့္ ခ်ီးေျမွာက္ပူေဇာ္မႈမွ် မလုပ္ခဲ့ၾကပါ။ အဂၤလိ္ပ္ေခတ္က ေဂ်ာ့ဘုရင္၏ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ကို ဇာတ္ ကေလရာတိုင္းတြင္ သီဆိုခဲ့သည့္ ဇာတ္ဆရာႀကီး ဂရိတ္ ဦးဖိုးစိန္ကိုေတာ့ ၀ဏၰေက်ာ္ထင္ဘြဲ႕ ခ်ီးျမွင့္ ခဲ့ၾကပါသည္။ ဆရာေတာ္ကဲ့သို႕ ႏိုင္ငံျခား တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ ပါေမာကၡအဆင့္ျဖင့္ အမႈထမ္းခဲ့ဘူးသူ တဦးကိုမူ အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႕ျဖင့္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ ပူေဇာ္ရန္ မည္သူကမွ် သတိမရၾက။ မည္သူက မွ်လည္း မတိုက္တြန္းခဲ့ၾကေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ပါနည္း။ 

ဖဆပလအစိုးရက စတိ ခ်ီးျမွင့္ပူေဇာ္ခဲ့ေသာ ဦးဥတၱမ ပန္းၿခံမွာလည္း ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း  ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီႏွင့္မဆလေခတ္တို႔တြင္ မသိ မသာ တမ်ိဳး သိသိသာသာ တဖံု ကန္ေတာ္မဂၤလာ ပန္းၿခံဟု ေခၚလာၾကပါေတာ့သည္။  

ရခိုင္အေပါင္းက ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမေက်းဇူးကိုမေမ့ဘဲ ႏွစ္စဥ္ ဆရာ ေတာ္ဦးဥတၱေန ့က်င္းပလာၾကၿပီး  ဦးဥတၱမပန္းၿခံအျဖစ္ျပန္ေျပာင္းခြင့္ရရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ ယခု ၂၀၁၅ တြင္ ဦးဥတၱမပန္းၿခံဟု အမည္ျပန္ေၿပာင္းေပးခဲ့သည့္သတင္းမွာ ရခိုင္မ်ားအတြက္ မဂၤလာ႐ွိေသာသတင္း ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရးတြင္ ဆရာေတာ္၏ အခန္း က႑က ႀကီးမားလွပါသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို အမ်ားျပည္သူတို ့က ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ပိသုကာအျဖစ္ တင္စားေခၚေ၀ၚၾက ပါသည္။ မွန္ပါသည္။ သို ့ေသာ္ မည္သည့္ပိသုကာ၌မဆို “ၾကားဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ သင္ဆရာ”တို ့ ရွိရ စၿမဲျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ သင္ဆရာ မျဖစ္ခဲ့ဘူးေသာ္လည္း ၾကားဆရာ ျမင္ဆရာေတာ့ ျဖစ္ခဲ့ပါ၏။ ထို ့ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ကို “ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ပိသုကာ၏ ဆရာ့ဆရာ”ဟု ေခၚရေသာ္ မွားအံ့မထင္ပါ။  နတ္ေမာက္သား ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း။ ငယ္နာမည္ ေမာင္ ထိန္လင္းကား လြတ္လပ္ေရး၏ ပိသုကာႀကီးျဖစ္ၿပီး။ စစ္ေတြသား ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ ငယ္နာမည္  ေပၚထြန္းေအာင္ ကေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ ၾကားဆရာ၊ ျမင္ဆရာ “ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး၏ မီးျပတိုက္ႀကီး” ပါေပတည္း။

တခါတရံကြၽန္ေတာ္စဥ္းစားၾကည့္မိပါသည္။  ျမန္မာျပည္အတြက္ အနစ္နာခံခဲ့ေသာ ဆရာေတာ္သည္ အဘယ္သို႕ေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာအစိုးရအဆက္ဆက္က လ်စ္လ်ဴျပဳ ခံေနရပါသနည္း။ ဗမာရဟန္း မဟုတ္ဘဲ ရခိုင္ရဟန္း ျဖစ္၍ပင္ေလာ။ ၀ဋ္မွာအၿမဲ ငရဲမွာအပ ဆိုေသာ ဆိုရိုးစကားရွိပါ သည္။ ျမတ္စြာဘုရားေသာ္မွ ၀ဋ္ေတာ္ႏွင့္မကင္းဘဲ အားလံုးခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကူးမည့္ ေနာက္ဆံုးဘ၀ တြင္ ၀ဋ္ေတာ္မ်ား ခံသြားခဲ့ရရွာပါသည္။ ဘုရား သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္ကလည္း ရဟနၲာမ်ားႏွင့္ ပုထု ဇဥ္ရဟန္းမ်ား လူမ်ား၏ ေရွးဘ၀က အေၾကာင္းႏွင့္ ၀ဋ္မ်ားအေၾကာင္းကို ထုတ္ေဖာ္ ေဟာ ၾကားတတ္ ပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသာ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိေနခဲ့ပါလွ်င္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ၏ ေရွးကံကို ေဟာ ၾကားေပးပါရန္ ေလွ်ာက္ထားၾကည့္ခ်င္ပါေတာ့သည္။ 

 

ျမန္မာအစိုးရအဆက္ဆက္တြင္ ဆရာေတာ္ခ်ီးေျမွာက္ပူေဇာ္မႈမခံရျခင္းကိစၥသည္ အက်ယ္အက်ယ္ မၿငိမ္းဖြယ္ မျဖစ္ေစရန္ ဆရာေတာ္၏ ဘေ၀ဘဝတခုခုက ၀ဋ္ေၾကြးေၾကာင့္ဟုပင္ ထားၾကပါစို႕။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

Similar Posts

One thought on “ခင္ေမာင္ေစာ (ဘာလင္) – ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး ပိသုကာ၏ ဆရာ႔ဆရာ
  1. ဦးခင္ေမာင္ေစာခင္ဗ်ား။

    က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔ အဖိုးတန္စာေတြ တပုဒ္ၿပီးတပုဒ္ေရးႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းနဲ႔ စိတ္ေစတနာကို အားက်မိပါတယ္။ ဦးခင္ေမာင္ေစာ ပို႔ေပးတဲ့ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ၿပီး ခပ္ရွက္ရွက္နဲ႔ ဒီစာကို ေရးလိုက္ပါတယ္။

    “ထိုအခ်ိန္က ဆရာေတာ္ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာမ်ိဳးခ်စ္ႀကီးမ်ား ဘာလုပ္ေနခ့ဲၾကသနည္း။ ပုဂဳၢိလ္ႀကီးတဦးက “ေရႊဘုန္းေတဇာ၊ ၿဖိဳးေ၀ျဖာ၍” တုိ ့ျဖင့္ အစခ်ီေသာ ပဥၥမေျမာက္ ေဂ်ာ့ဘုရင္ႏွင့္ ေမရီ မိဖုရားတို ့၏ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ ့ပိုဒ္စံုရတုကို သီကံုးခ့ဲၿပီး ဆဌမတန္းသံုး ေဒါင္းတံဆိပ္ ျမန္မာဖတ္စာထဲတြင္ထည့္၍ ေက်ာင္းသားမ်ားကို သငၾ္ကားေစခ့ဲသည္။ “ရွစ္စင္းစုိက္ထူ၊ ကၽြန္းဇမၺဴ ဟု၊ ဟိႏၵဴစတန္၊ ေဇယ်ာဖန္သည့္၊ ေျမမွန္ေဗြဟီ၊ၿမိဳ့ေဒလီ၀ယ္၊ေမရီထိပ္ထား၊မိဖုရားႏွင့္စုလ်ားညာေန”တုိ့ျဖင့္ဖြဲထ့ားၿပီး”ငါးတိုက္၀ဠာ၊ မိုးမည္ကို” ျဖင့္ အဆံုးသတ္ေသာ ရတုပိုဒ္စံု ျဖစ္ပါ၏။”

    ဦးခင္ေမာင္ေစာ၊ ဒီတခ်ီေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျမန္မာျဖစ္ရတာ ဂုဏ္မယူႏိုုင္ဘူးဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ ေခတ္တိုင္း ေခတ္တိုင္း အာဏာရွင္ကို ဖားတဲ့ ကပ္ဖားရပ္ဖားစြပ္ဖားေတြ ႀကီးပြားၾကသကိုး၊ အဲဒီေခတ္က ဆရာေတာ္လို ေရွ႕တန္းမေရာက္ေပမယ့္လဲ ပါေတာ္မူတဲ့အခ်ိန္ကစလို႔ ျမန္မာမ်ိဳးခ်စ္ေတြကေတာ့ တေယာက္ၿပီးတေယာက္ အသက္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္တခ်က္က ဆရာေတာ္က ရဟန္းဝတ္နဲ႔ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေျပာအားရွိပါတယ္။ တူတယ္ႏိႈင္းတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ ခုေခတ္ မဘသ ဘုန္းႀကီးေတြေကာ မဘသမဟုတ္တဲ့ဘုန္းႀကီးေတြေကာ ေျပာခ်င္ရာေျပာ လက္သီးလက္ေမာင္းတန္းလိုတန္း ႀကိမ္းလားေမာင္းလား လုပ္လိုလုပ္၊ ကိုယ့္ကို ခ်ီးေျမွာက္တဲ့ဖက္ကေနလိုက္ၿပီး မဲဆြယ္လိုဆြယ္ အကုန္လုပ္ေနတာကို ၾကည့္ရင္ အဆံုးမေတာ့ ဝိနည္းနဲ႔မညီလို႔ သိကၡာမေစာင့္ၾကလို႔ ဒီလိုျဖစ္ကုန္ၾကတယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
    ဆရာေတာ္ကို ရည္ရြယ္ၿပီး ေရးခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ ေဖ့စ္ဘုတ္ေပၚမွာလဲ ဘုန္းႀကီးေတြ ေသာင္းက်န္းလြန္းလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ခုလိုေရးၿပီး အတိုက္အခံလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ နည္းနည္းဖတ္ၾကည့္ပါ။

    ဖဘေတြမွာ ေရးခဲ့တဲ့ ကြန္မင့္ေတြ

    ဦးဝီရသူ၊ အညၾတ ဘိကၡဳ နဲ႔ မဘသ ဂိုဏ္းသားေတြေကာ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဖက္က လိုက္ၿပီး မဲဆြယ္ေနတဲ့ ကိုယ္ေတာ္ေတြေကာ ဖတ္ဖို႔။ (ဗဟုသုုတ ရွာမွီးသူတိုင္းလဲ ဖတ္ပါ၊ အပ္ခ်မတ္ခ် အကိုးအကားေတြ ေပးထားတယ္။)

    ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားၿပီးျဖစ္တဲ့ မဟာဂႏၶာ႐ံုဆရာေတာ္ႀကီး ရွင္ဇနကာဘိဝံသရဲ့ သာသနာျပဳၾသဝါဒတရားေတာ္ စာအုပ္ကို ဖတ္ပါ။ တစ္အုပ္လံုး မဖတ္ခ်င္ရင္ မဖတ္အားရင္ စာမ်က္ႏွာ ၃၀၅ တစ္မ်က္ႏွာထဲ ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ။

    “လူေတြရဲ့ ေဝယ်ာဝစၥေတြကို မကူညီၾကပါနဲ႔၊ လူဆိုေတာ့ လူနည္းနဲ႔ေတာ္ရဲ့၊ ရဟန္းဘဝဆိုတာ မကူညီေကာင္းဘူး၊ . . . . . တသာသနာလံုး လူေတြရဲ့ အမူအရာေတြနဲ႔ ဘာမွ မတူေစခ်င္ဘူး” တဲ့။

    ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဆံုးမခဲ့တဲ့ စကား -(အဂၤုတၳိဳရ္ ျမန္မာျပန္ ဒုတိယတြဲ)

    ဘဒၵကသုုတ္

    “ငါ့သ ွ်င္တိုု႔ ဤသာသနာေတာ္၌္ ရဟန္းသည္ အမႈႏိႈက္ ေမြ႕ေလ်ာ္၏၊ အမႈ၌ ေပ်ာ္ပိုုက္၏၊ အမႈ၌ ေမြ႕ ေလ်ာ္သည့္အျဖစ္ကိုု အဖန္ဖန္အားထုုတ္၏၊ စကားေျပာေဟာျခင္း၌ ေမြ႕ေလ်ာ္၏၊ စကားေျပာေဟာျခင္း၌ ေပ်ာ္ပိုုက္၏၊ စကားေျပာေဟာျခင္း၌ ေမြ႕ေလ်ာ္သည့္အျဖစ္ကိုု အဖန္ဖန္အားထုုတ္၏၊ အိပ္ျခင္း၌ ေမြ႕ ေလ်ာ္၏၊ အိပ္ျခင္း၌ ေပ်ာ္ပိုုက္၏၊ အိပ္ျခင္း၌ ေမြ႕ေလ်ာ္သည့္အျဖစ္ကိုု အဖန္ဖန္အားထုုတ္၏၊ အေပါင္းအ ေဖၚ၌ ေမြ႕ေလ်ာ္၏၊ အေပါင္းအေဖၚ၌ ေပ်ာ္ပိုုက္၏၊ အေပါင္းအေဖၚ၌ ေမြ႕ေလ်ာ္သည့္အျဖစ္ကိုု အဖန္ဖန္ အားထုုတ္၏၊ ႏီွးေႏွာမႈ (ငါးမ်ိဳး) ၌ ေမြ႕ေလ်ာ္၏၊ ႏွီးေႏွာမႈ၌ ေပ်ာ္ပိုုက္၏၊ ႏွီးေႏွာမႈ၌ ေမြ႕ေလ်ာ္ သည့္အျဖစ္ကိုု အဖန္ဖန္အားထုုတ္၏၊ ခ်ဲ႕ထြင္မႈ ပပဥၥတရား၌ ေမြ႕ေလ်ာ္၏၊ ခ်ဲ႕ထြင္မႈ၌ ေပ်ာ္ပိုုက္၏၊ ခ်ဲ႕ ထြင္မႈ၌ ေမြ႕ေလ်ာ္သည့္အျဖစ္ကိုု အဖန္ဖန္အားထုုတ္၏။”

    “ငါ့သ ွ်င္တိုု႔၊ ဤသိုု႔လ ွ်င္ ရဟန္းသည္ ေကာင္းေသာေသျခင္း ေကာင္းေသာကြယ္လြန္ျခင္း မျဖစ္နိုုင္ေသာ အျခင္းအရာျဖင့္ ေနျခင္းကိုု ျပဳ၏။” (ႏွာ၊ ၃၃၆)။

    ဓမၼိကဝဂ္ ဓမၼိကသုတ္

    အသွ်င္ဘုရား၊ အဘယ္သို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ ရဟန္းတရား၌ တည္ပါသနည္းဟု (ေလွ်ာက္၏)။

    “ပုဏၰားမ်ိဳး ဓမၼိက၊ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ဆဲေရးသူကို ျပန္၍ မဆဲေရး၊ ခ်ဳတ္ခ်ယ္သူကို ျပန္၍ မခ်ဳတ္ခ်ယ္၊ ျငင္းခံုသူကို ျပန္၍ မျငင္းခံု၊ ပုဏၰားမ်ိဳး ဓမၼိက ဤသို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ ရဟန္းတရား၌ တည္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ (စာမ်က္ႏွာ ၄၁၅)

    ေနာက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ့ (သတင္း) အပါးေတာ္ျမဲ သတင္းစာဆရာ ဦးပုကေလးေရးတဲ့ “ငါတို႔ဗိုလ္ခ်ဳပ္” ကို ဖတ္ၾကည့္ပါ။ စာမ်က္ႏွာ ၂၀၈ ကေန ၂၁၁ အထိ ဖတ္ျဖစ္ေအာင္ ဖတ္ပါ။ အဲဒီ(၂၁၁)မွာ ဘုန္းႀကီးေတြကို

    “ ေနာက္တခု . . . တပည့္ေတာ္ ရွင္းရွင္း ေလ ွ်ာက္ထား ခ်င္တာကေတာ့ ဘုန္းႀကီးလုပ္လ ွ်င္ ဘုန္းႀကီးႏွင့္ တူေအာင္ လုပ္ေစခ်င္ပါတယ္၊ လူလုပ္လ ွ်င္လဲ လူနဲ႔တူေအာင္ လုပ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ဟိုတပိုင္း ဒီတပိုင္း အလုပ္မ်ိဳးေတာ့ မလုပ္ေစခ်င္ဘူး၊ ဒီလို တပိုင္းစီ လုပ္တာမ်ိဳးေတာ့ တပည့္ေတာ္ မႀကိဳက္ဘူး” . . . .
    ေနာက္တစ္ခု တပည့္ေတာ္ ေလ ွ်ာက္ထားခ်င္တာကေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး မစပ္ရွက္ေစခ်င္ပါဘူး၊ သာသနာေတာ္နဲ႔ မဆန္႔က်င္ပဲ တိုင္းျပည္အက်ိဳးရွိတာမ်ိဳးေလာက္သာ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေစ ခ်င္ပါတယ္။ ဥပမာ ေတာင္တန္းနယ္ သာသနာျပဳေရးကိစၥမ်ိဳး . . . .”

    အဲလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကေျပာခဲ့တယ္။

    ”ကိုယ္ေတာ္တို႔ အခုကိုယ္ေတာ္တို႔လုပ္မယ္ၾကံတဲ့ အလုပ္ဟာ ကိုယ္ေတာ္တို႔ကို ပါရာဇိက က်ေအာင္ ခ်ေပးလိမ့္မယ္ဆိုတာ နဲနဲမွ မရိပ္မိၾကဘူးလား၊ ေက်ာင္းကိုျပန္ၿပီး ပရိယတၱိ ပဋိပတၱိဆိုတဲ့ သံဃအလုပ္ေတြကို ျပန္လုပ္ၾကပါ” (ႏွာ ၂၂၉ )

    “ကၽြန္ေတာ္၏စိတ္ထဲတြင္ ဘုန္းႀကီးျဖစ္လာလ ွ်င္ ပရိယတ္ ပဋိပတ္ အလုပ္သာရွိသည္၊ နိုင္ငံေရးအစရွိေသာ လူတို႔၏ ေလာကီအလုပ္မ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္သည္ကို နည္းနည္းမ ွ မေက်နပ္” (ႏွာ ၂၃၁)

    အဲဒီအကိုးအကားေတြကို ဦးႏုကိုယ္တိုင္ေရး “ငါးႏွစ္ရာသီ ဗမာျပည္” မွာ ဖတ္ၾကပါ။

    သကၤန္း၀တ္တာနဲ႔ ေျပာခ်င္ရာေျပာလိုု႔ရတယ္လိုု႔မွတ္ေနၾကတဲ့ သကၤန္း၀တ္ေတြကမ်ားတယ္။ ေလာဟိစၥသုုတ္မွာ ဗုုဒၶက ဒီလုုိေဟာထားတယ္၊ ေအာက္မွာ အက်ဥ္းမ ွ် ေဖာ္ျပေပးလိုုက္တယ္၊ အေသအခ်ာဖတ္။

    ၄။ “ေလာဟိစၥ ေလာက၌ အျပစ္တင္ ေစာဒနာထိုုက္ေသာ ဤဆရာသံုုးဦးရွိကုုန္၏၊ ယင္းဆရာတိုု႔ကိုု တစ္စံုုတစ္ေယာက္က အျပစ္တင္ ေစာဒနာသည္ရွိေသာ္ (ထိုုသူ၏) ထိုုအျပစ္တင္ ေစာဒနာခ်က္သည္ ဟုုတ္မွန္၍ တရားႏွင့္ေလ်ာ္ေပ၏၊ အျပစ္လည္းမရွိေပ။”[2] လိုု႔ အစခ်ီၿပီး၊ ရဟန္းဆိုုတာ ရဟန္းျဖစ္က်ိဳး၊ ရဟန္းကိစၥမၿပီးပဲ နာခ်င္သူကိုုပဲျဖစ္ျဖစ္ မနာခ်င္သူကိုုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္သူ႕ကိုုပဲေဟာေဟာ “ဤေဟာေျပာျခင္းကိုု ယုုတ္မာေသာေလာဘတရားဟုု (ငါ)ဆိုု၏” လိုု႔ ပိဋကတ္ျမန္မာျပန္မွာ ဆိုုထား မိန္႔ထားတယ္။ ဒီဃနိကာယ္ ျမန္မာျပန္မွာ အက်ယ္ကို ဖတ္ပါ။

    ေနာက္ဆံုးအဆံုးမသတ္ခင္ က်ေနာ္တို႔အင္မတန္ကို အထြဋ္အထိပ္ထားပါတယ္ဆိုတဲ့ ဗုဒၶသာသနာကို ကိုယ္ဇိမ္က်ဖို႔႔ နာမည္ႀကီးဖို႔ အဲဒီနာမည္ကို အကာအကြယ္ယူၿပီး လုပ္ခ်င္တာလိုပ္ဖို႔ ဖ်က္ဆီးေနတဲ့ ရဟန္းဆိုးေတြ ရွက္တတ္ရင္ အင္မတန္ ရွက္ဖို႔ေကာင္းတဲ့၊ တခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာရဟန္းအမ်ားစုက ဒိ႒ိေတြလို႔သမုတ္ၾကတဲ့ ခရစ္ယန္ဘာသာက ရဟန္းျဖစ္သင္တန္းတက္ခဲ့ဘူးသူ ကိုပတ္စကယ္ ခူးေသြးရဲ႕ စာအုပ္ထဲက သူ႕ကိုယ္ပိုင္အေတြ႕အႀကံဳေလးတစ္ခုကို ေအာက္မွာ ဘာသာျပန္ထည့္လိုက္ပါတယ္။
    “က်ေနာ္တို႔ကို ျမိဳ႕ထဲကို အမ်ားဆံုးမွ တစ္ပါတ္တစ္ႀကိမ္သာ သြားခြင့္ျပဳပါတယ္။ မိန္းခေလးေတြရဲ႕ အာ႐ံုကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္တဲ့ ေရေမႊးနံ႔သာ အသံုးျပဳျခင္းကို ခြင့္မျပဳပါဘူး။ မိန္းခေလးေတြကို လိုလားတပ္မက္တဲ့ မ်က္စိနဲ႔ၾကည့္တာမ်ိဳးကို မ်က္ေထာက္နီနဲ႔ အၾကည့္ခံရတာေလာက္ကို မေျပာပါနဲ႔၊ မိန္းခေလးမိတ္ေဆြ ထားတာမ်ိဳးကို လံုးလံုးလ်ားလ်ားကို တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ တားျမစ္ထားတာပါ။ မ်က္ေစ့ဣေျႏၵကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့အက်င့္ကိုလဲ က်င့္ၾကရပါတယ္။ မိန္းခေလးေတြနဲ႔ စကားေျပာဖို႔ႀကံဳလာရင္ ေဘးဖက္ကိုျဖစ္ျဖစ္ ေအာက္ကိုျဖစ္ျဖစ္ မ်က္ေစ့ကို လႊဲၿပီး စကားေျပာရပါတယ္။တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ ညာသံေပးတာ ေအာ္ဟစ္တာမ်ိဳး မလုပ္ရပါဘူး။ ေဆးလိပ္ကိုေတာ့ ဘုန္းႀကီးမျဖစ္မခ်င္း မေသာက္ရပါဘူး။ ဒီသင္တန္းက အစအဆံုးဆိုရင္ ၁၁ ႏွစ္ အခ်ိန္ၾကာပါတယ္” တဲ့။ (အစိမ္းေရာင္ တေစၦမ်ားရဲ႕ ေျမမွ၊ ပါစကယ္ခူးေသြး၊ ၂၀၀၃၊ ဟာပါေကာလင္းစာအုပ္တိုက္၊ ႏွာ ၁၀၀)

    က်ဳပ္တို႔ဘုန္းႀကီးေတြကေတာ့ ဗုဒၶက မင္းတို႔အတြက္ အႀကီးဆံုးရန္သူဟာ မာတုဂါမ (မိန္းမ) လို႔ ေဟာခဲ့ေပမယ့္ အေရာတဝင္ ပလူးခ်င္တဲ့ ဘုန္းႀကီးက ဒုနဲ႔ ေဒး ျမင္ေတြ႕ေနၾကရေၾကာင္းပါဗ်ား။

    ဒီမိုပုရစ္ဖဘမွာေရးခဲ့တဲ့ မွတ္ခ်က္ ၂၂-၈-၂၀၁၅

    ဗုဒၶသာသနာကို ညစ္ႏြမ္းေအာင္ လုပ္ေနတဲ့အထဲမွာ အဆိုးဆံုးက အာဏာရွင္ေတြနဲ႔ လူမႈေရးထဲ ကန္႔လန္႔ကန္႔လန္႔ပါေနတဲ့ အက်င့္သီလမဲ့တဲ့ အေခ်ာင္စား အကန္ေတာ့ခံ ရဟန္းတုေတြပဲ။

    ေဟာဒီမွာ အဂၤုတၳဳရ္ပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္ ဒုတိယတြဲ စာမ်က္ႏွာ ၁၄၅/၁၄၆ မွာ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဟာထားတဲ့ “အေသခသုတ္”

    ရဟန္းတို႔ ဤတရားငါးမ်ိဳးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ရဟန္းသည္ (ရပ္ေဝးမွ) ေဆာင္လာ၍ေသာ္လည္း ေပးလွဴပူေဇာ္ေသာ အလွဴကို ခံထိုက္၏၊ ဧည့္သည္တို႔အလို႔ငွါ စီမံထားေသာ ဝတၳဳကို ခံထိုက္၏၊ တမလြန္အတြက္ ရည္ေမွ်ာ္ေသာ အလွဴကို ခံထိုက္၏၊ လက္အုပ္ခ်ီျခင္းငွါ ထိုက္၏၊ သတၱဝါအေပါင္း၏ ေကာင္းမႈျပဳရန္ အျမတ္ဆံုး လယ္ေျမျဖစ္၏။
    အဘယ္ ငါးမ်ိဳးတို႔နည္းဟူမူ –

    ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ –

    ၁။ က်င့္ၿပီး “ရဟႏၱာ”ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ သီလအစုႏွင့္ ျပည့္စံု၏။
    ၂။ က်င့္ၿပီး “ရဟႏၱာ”ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ သမာဓိအစုႏွင့္ ျပည့္စံု၏။
    ၃။ က်င့္ၿပီး “ရဟႏၱာ”ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ ပညာအစုႏွင့္ ျပည့္စံု၏။
    ၄။ က်င့္ၿပီး “ရဟႏၱာ”ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္မႈ (အရဟတၱဖိုလ္)အစုႏွင့္ ျပည့္စံု၏။
    ၅။ က်င့္ၿပီး “ရဟႏၱာ”ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္မႈ (အရဟတၱဖိုလ္) ကို သိေသာ ဉာဏ္အျမင္ “ပစၥေဝကၡဏဉာဏ္”အစုႏွင့္ ျပည့္စံု၏။ တဲ့။

    အဲဒီငါးမ်ိဳးနဲ႔ ဒီကိုယ္ေတာ္ေတြနဲ႔ ဘာမွ မဆို္င္ဘူး၊ ဘာမွ မက်င့္ဘူး၊ မရမျခင္း ေသေသေၾကေၾက မက်င့္ပဲ မဆိုင္ရာမွာပဲ ဆံပင္ေကာင္းေနၾကတယ္ေလ။ ကဲ ဗုဒၶစကားနားေထာင္သူေတြဆိုရင္ ဒီလိုကိုယ္ေတာ္မ်ိဳးေတြကို လက္အုပ္ခ်ီဖို႔လဲ မလိုဘူး၊ ဘာတခုမွ လွဴဖို႔လဲ မလိုဘူး။ မိဖ ဘိုးဘြား ဆရာသမားနဲ႔ မရွိတဲ့သူေတြကိုသာ ေပးၾက ေကၽြးၾက။ ကပ္ဆိုက္ေနတဲ့ ျပည္သူေတြကိုသာ စြန္႔က်ဲၾက။ အဲဒါ ဗုဒၶစကား နားေထာင္ရာ အေရာက္ဆံုးပဲ။ က်ဳပ္တို႔ အဲလိုလုပ္မွ ဒို႔ ခါတိုင္းလို အေခ်ာင္စားခ်င္လို႔ မရေတာ့ဘူးလို႔ သိမွာ။ အဲဒါ သာသနာ သန္႔စင္ေရးကို ကူညီရာေရာက္တယ္လို႔ သိၾက။

    အကိုးအကားေတြကေတာ့ ပိဋကတ္ျမန္မာျပန္ထဲမွာ ဒုနဲ႔ေဒး မကုန္ႏိုင္ပါဘူး ဦးခင္ေမာင္ေစာ။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေကာ ဖတ္ဖူးတဲ့ တခ်ိဳ႕စာေတြအရေရာ ဆရာေတာ္ရဲ့ေနာက္ပိုင္းဘဝဟာ ပထမဘဝရဲ့ အက်ိဳးဆက္ေတြလို႔ပဲ ထင္ပါတယ္။ ဝဋ္လို႔ေျပာရင္လဲ ေျပာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ျမင္တာ ေျပာရရင္ ဆရာေတာ္သာ လူထြက္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးလုပ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ သမၼတေျမွာက္လဲ တန္တယ္၊ ဝန္းႀကီးခ်ဳပ္ေျမွာက္လဲ တန္ပါတယ္။

    ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ ဝိနည္းသိကၡာပိုင္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ သိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တယ္၊ ဗုဒၶသာသနာေပၚမွာ ယံုမွားသံသယအေတာ္ကင္းပံုရပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဘာသာေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးကို ျပတ္ျပတ္သားသား စည္းျခားရမယ္လို႔ မိန္႔ခြန္းထဲမွာ တခုတ္တရထည့္ေျပာသြားတာပါ။ သူဟာ ဘယ္ဘုန္းႀကီးရဲ့ အရွိန္အဝါကိုမွ မယူခဲ့ မတြဲဖက္ခဲ့ေၾကာင္းကို ဂ်ိဳးဇက္ ဆီလ္ဗာစတိန္းကေတာင္ ေအာင္ဆန္းလီေဂစီ စာအုပ္မွာ ထည့္ေရးခဲ့ပါတယ္။

    ဘာပဲေျပာေျပာ ဆရာေတာ္ရဲ့ အေဟာအေျပာေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးမ်က္ေစ့ေတြ ပိုပြင့္ၾကတယ္ဆိုတာ သမိုင္းပါပဲ။ ဒီအတြက္ေတာ့ အားလံုးက ေက်းဇူးတင္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ရဟန္းတပါးအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး လူမႈေရးထဲ ဝင္ပါတာကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လဲ မႏွစ္သက္ပါဘူး။ ဒီအထိေျပာတာကလဲ ဦးခင္ေမာင္ေစာကို ေလးစားလို႔ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ရင္းအမွန္ကို ေျပာျပျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

    အသက္ႀကီးၿပီ၊ ေရးစရာေတြ အမ်ားႀကီးက်န္ဦးမယ္လို႔ ယံုပါတယ္၊ အဲဒါေတြ ေရးႏိုင္ေျပာႏိုင္ေအာင္ က်န္းမာေရးကို အပၺမာေဒးန သမၼာေဒးထ ဂ႐ုစိုက္ ေစာင့္ေရွာက္ပါခင္ဗ်ား။

    ခင္မင္ေလးစားလ်က္

    ညြန္႔ေရႊ

Comments are closed.