ပင္တိုင္က႑ မာမာေအး

“ေျပာျပစရာေတြလဲ တပံုႀကီးရိွေသးတယ္” အမွတ္ (၄၃၉) – Mar Mar Aye


မာမာေအး
စက္တင္ဘာ ၂၉၊ ၂၀၁၂
Mar Mar Aye - Aung San Suu Kyi Continues Her Visit To The UK
ေသာတရွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္ …

မာေအးခ်စ္တဲ့ေသာတရွင္ေတြ ဂီတ၀ါသနာရွင္ေတြအားလံုး မာေအးရဲ႕အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလိုက္ပါတယ္။

ေသာတရွင္တုိ႔ေရ … ျပီးခ့ဲတ့ဲ ၾကာသပေတးေန႔က မာေအးရဲ႕ အစီအစဥ္ေလးကုိ နားေထာင္ျဖစ္တယ္ ဆုိရင္ ဇြန္လထဲမွာ အဂၤလန္နုိင္ငံေရာက္ ျမန္မာျပည္ေပါက္ေတြက ညီမေတာ္ ‘စုေလး’ကုိ ႀကိဳဆုိဂုဏ္ျပဳပဲြက်င္းပတ့ဲ လန္ဒန္ျမိဳ႕ဆီ ေရာက္ခ့ဲေၾကာင္း သိမွာေပါ့။ မာေအးကေတာ့ U.S ကုိ ျပန္ေရာက္ေတာ့မွ ကြန္ျပဴတာမွာ သတင္းေတြ ျပန္ရွာဖတ္ၾကည့္ေနရပါတယ္။

မာေအးတုိ႔နုိင္ငံထဲက စာေစာင္ေတြ ဂ်ာနယ္ေတြနဲ႔ အင္တာနက္ကြန္ယက္ကမၻာမွာ ‘စု’ရယ္ ‘မာေအး’ရယ္ ‘ဇာဂနာ’စိန္ဂတုံးဟာသဆရာေလးရယ္ သုံးဦးတဲြ ဓါတ္ပုံက အျပဳံးေတြ ကူးစက္ ပ်ံ႕ပြား မ်ားမွမ်ား ဆုိေတာ့ – ေရႊလည္ေမာ့ေမာ့ ျပန္ခ့ဲေတာ့ ျပန္လာေတာ့နဲ႔ အသံေတြ ၾကားေနလာေနတာ ေတြ႔ရတာေပါ့ရွင္။

‘မလာခ်င္လုိ႔ ဟုတ္ပါဘူး’ အဲဒီလုိဘဲ သူငယ္ခ်င္း တံြေတးရဲ႕သီခ်င္းတပုဒ္ထဲကလုိ ဆုိထားႏွင့္ဦးမယ္ေနာ္၊ ဟုိတုန္းကလုိ ဆုိရင္ျဖင့္ ဘာေစါင့္ေနလိမ့္မလဲ၊ ခုဟာက အဂၤလန္ခရီး ႏွစ္ဆမက ရွည္လ်ားတ့ဲ ေလေၾကာင္းလမ္းမုိ႔ က်န္းမာေရး တည္ေဆာက္ေနရတယ္။ ေနာက္ ကိစၥႏွစ္ခုလဲ ရိွေသးလုိ႔ပါ။

တခုက ‘ေျပာျပစရာေတြ တပုံႀကီး’ ထားခ့ဲဘုိ႔ စာမူေရး – အသံသြင္းရမယ္၊ မဟုတ္ရင္ ျပန္လာေတာ့ ‘ဟုမ္းလက္(စ)’ျဖစ္မွာ စုိးရတယ္ေလ။

ေနာက္တခုက ေက်းဇူးရွင္ သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး တည္ေတာ္မူတ့ဲ တကၠဆက္ျပည္နယ္၊ ေအာ္စတင္ျမိဳ႕က ေစတီေတာ္ႀကီးမွာ ဗုဒၶပူဇာမဟာပဲြႀကီး ၀ဲွခ်ီး ခ်ိမ့္သဲ ဆင္ႏဲႊတ့ဲအခါ သံသရာအက်ဳိး အသံဒါန မ်ဳိးေစ့ခ်မယ္လုိ႔ ဆုံးျဖတ္ ဂတိေပးလွဴထားလုိ႔ပါရွင္။ အဲဒီဘုရားပဲြႀကီးက ႏုိ၀င္ဘာ ေနာက္ဆုံးပါတ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္မွာ က်င္းပမွာမုိ႔ ဒီဇင္ဘာလထဲက်မွ လာနုိင္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာေတာ့ ရာသီေလးလဲ ေအးေရာ့မယ္ေပါ့ေနာ္။

မာေအးေရာက္တ့ဲအခါ ခ်စ္ေဆြတုိ႔နဲ႔ ေတြ႔မွာပါ။ ဆရာကန္ေတာ့ပဲြတုိ႔ ဘာတုိ႔ လုပ္မွာ။ မာေအး လြမ္းေနရတ့ဲ မႏၱလာေျမ၊ ဧရာ၀တီကမ္းနေဘးက ပုဂံတရားစခန္းေလး ေမြးရပ္ေျမနဲ႔ ကန္႔ေကၚစခန္း၊ ကုိႀကီးေက်ာ္နန္းလဲ ပါမွာပ၊ ဒါက က်န္းမာေရးျပည့္စုံမွမုိ႔လား။ ကုိယ့္အႏုပညာသေႏၶ အေျခခံခ့ဲရတ့ဲ သဘင္ ဂီတ ရုပ္ရွင္ ကုိယ့္အျမင္ေတြလဲ ေျပာခ်ိန္ရရင္ ေျပာဖုိ႔ရာပါဘဲ၊ မေရာက္ခင္က ျမင္ေနရတ့ဲ ျမန္မာ ကါလေပၚ ၀ုိင္းစုံႀကီးေတြနဲ႔ ဆုိဖုိ႔တီးဖုိ႔ေတြလဲ ႀကဳံဦးမွာပါ။

ႏွစ္ကုန္ပုိင္းေလာက္ ကုိယ္ျပန္ေရာက္မယ္ၾကားတ့ဲ ဂီတေလာကသားတခ်ဳိ႕ကလဲ ဆက္သြယ္ာကပါတယ္။ မာေအး ေက်ာခုိင္းထားရစ္တ့ဲ ဂီတအဖဲြ႔ႀကီးမွာ မာေအးရဲ႕ ေမတၱာတုံးေတြ မရိွေတာ့တ့ဲအေၾကာင္းနဲ႔ ေနာက္ဆုံးေပၚဂီတသစ္အလႊာတလႊာ ေပးဘုိ႔ အေရးဆုိခံေနရေၾကာင္းေတြလဲ ေျပာသြားၾကပါတယ္။ ဒီ ဂီတအစည္းအရုံးဟာ ဘယ္တုန္းက စခ့ဲတာလဲ၊ ဘာေတြ ျဖစ္ခ့ဲျပီလဲ ဆုိတာေတြကုိ မာေအး အစီအစဥ္ အျမဲ နားေထာင္ျဖစ္တ့ဲသူမွ သိနုိင္မွာပါေလ။ ကုိယ္ခြင့္မလႊတ္နုိင္လုိ႔ မေပါင္းခ်င္ေတာ့တ့ဲ ကြမ္းယာဘန္းႀကီးေၾကာင့္ ေဘးထြက္ထုိင္ေနေပမယ့္ ဂီတေလာကနဲ႔ေတာ့ “ေရကုိျခားလွ်င္ အၾကားမထင္”ဘဲေပါ့။ တခုေတာ့လဲ ေကါင္းပါတယ္၊ အျပင္လူအျဖစ္နဲ႔ ျမင္နုိင္ ၾကည့္နုိင္ ေျပာနုိင္မယ္မုိ႔လား။

၁၉၈၈ အေရးအခင္းႀကီးျပီးတ့ဲေနာက္ အသင္းအဖဲြ႔ေတြ ျပန္လည္ေလွ်ာက္ထါး မွတ္ပုံတင္ခြင့္ေပးတ့ဲအခါက “ျမန္မာႏုိင္ငံဂီတပညာရွင္မ်ားအဖဲြ႔ခ်ဳပ္” အမည္နဲ႔ ဂီတသမားေတြ ကုိယ္ထူကုိယ္ထု စုရုံးတည္ေထာင္ခ့ဲၾကပါတယ္။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္မွာေတာ့ အတြင္းေရးမွဴး (၁) နဲ႔ အဖဲြ႔ကမဟာဂီတ၊ ကါလေပၚ၊ စတီရီယုိ၊ ထုတ္လုပ္သူ၊ စက္မႈ စတ့ဲ အလႊာ (၅)လႊာနဲ႔ ေရြးေကါက္ဖဲြ႔စည္းေပးဘုိ႔ အမိန္႔ေပးစီစဥ္ခ့ဲလုိ႔ “ဂီတအစည္းအရုံး” ဆုိတာ ေပၚေပါက္လာပါတယ္။

အဲဒီလုိ ဂီတေလာကမွာ အလႊာခဲြတာကုိက မလုိအပ္တာပါ။ ထုတ္လုပ္သူတုိ႔ စက္မႈတုိ႔က ဂီတပညာရွင္မွ မဟုတ္တာေလ။ ထုတ္လုပ္သူ ဆုိတာက နားဆင္သူနဲ႔ တင္ဆက္သူတုိ႔ၾကားမွာ ေငြေၾကးယူျပီး အဆက္အသြယ္လုပ္ေပးတ့ဲမိတ္ေဆြေတြပါ။ စက္မႈကလဲ ဆုိတီးေကါင္းေအာင္ အသံလွလွ ေကါင္းေကါင္းထြက္လာေအာင္၊ အသံခ်ဲ႕စရာေတြ တတ္ဆင္ေပးမယ္၊ ဇါတ္ခုံေပၚမွာ ထူးဆန္းညီညြတ္စြာ တင္ဆက္နုိင္ေအာင္ ျပင္ဆင္မြမ္းမံေပးမယ္ ဆုိတ့ဲ မိတ္ေဆြေတြပါ။ သူတုိ႔တေတြဟာ တီးတတ္စရာ၊ ဆုိတတ္စရာ၊ ေရးတတ္စရာ ဘာမွ မလုိဘူးေလ၊ အဲဒါ ဂီတသမားလါး၊ အင္း …. ခု မာေအးက ေဘးလူအေနနဲ႔ ခံစားျပီးေျပာေနတာေနာ္၊ ‘စတီရီယုိ’ေတးဂီတ ဆုိတာလဲ ခုထိ ဘယ္လုိေျပာရမွန္းကုိ မသိဘူး။
“စတီရီယုိစနစ္” နဲ႔ အသံသြင္းတာ၊ အသံဖမ္းတာနဲ႔ ဆုိင္တ့ဲ စကါးစုေလးပါ။ ျမန္မာသံသီခ်င္းေတြ၊ ဆုိင္းေတြ ပတ္ေတြနဲ႔ ဆုိရတီးရတ့ဲ သီခ်င္းေတြလဲ စတီရီယုိစနစ္နဲ႔ဘဲ အသံသြင္းခ့ဲတာ ၾကာေပါ့။ “ေခတ္ေပၚ”ေတးဂီတ ဆုိရင္ လုံေလာက္ပါတယ္။ (၁၉၆၃) ခုႏွစ္မွာ ဂီတအဖဲြ႔ႀကီး ႏုိင္ငံေတာ္ကဖဲြ႔ေပးတ့ဲအခါတုန္းက “ေခတ္ေပၚေတးဂီတေကါင္စီ”တ့ဲ။ ဒီေခတ္မွာေပၚတ့ဲ ေတးဂီတတုိ႔ရဲ႕အဖဲြ႔လုိ႔ ဆုိတါပါ။ ဂီတေတြဟာ နုိင္ငံႀကီးတည္ရိွခ့ဲခ်ိန္ကစျပီး ေခတ္ေတြ တေခတ္ျပီးတေခတ္ ေျပာင္းလဲြလာသလုိ သူလဲ တေခတ္ျပီးတေခတ္  ဆက္လုိက္လာေနခ့ဲရတာပါ။

ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ဂီတ၊ မဟာဂီတဆုိတာကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ျမန္မာ့နန္းတြင္းက ေပါက္ဖြားလာတာပါ။ ႀကဳိး၊ ဘဲြ႔၊ သီခ်င္းခံ၊ ပတ္ပ်ဳိး၊ ယုိးဒယား၊ မြန္ စတ့ဲ သီခ်င္းႀကီးေတြ ေဒြးခ်ဳိး၊ ေလးခ်ဳိး၊ ရတု၊ ရကန္၊ အဲ၊ အံ၊ အုိင္ခ်င္း၊ ေတးထပ္၊ ေဘာလယ္၊ ဒါေတာင္ ေက်းလက္က လူထုေတးသံေတြ က်န္ပါေသးတယ္။

ကါလေပၚဆုိတာကေတာ့ ဘယ္ကါလ ဘယ္အခါက ေပၚေပၚ – ကါလာေပၚခ်ည္းဘဲလုိ႔ ေျပာရင္ မွန္ေနမွာဘဲ၊ တက္ေတာ့ “အဆုိ၊ အတီး၊ အေရး” ပညာရပ္သုံးမ်ဳိးဘဲ ရိွတာပါ။ အလႊာအလုိက္ ဆုိျပီး ခဲြလုိက္ေတာ့၊ သူ႔အလႊာ ငါ့အလႊာနဲ႔ ေသြးကဲြသြားတာ၊ ပထမဆုံး ေရြးေကါက္တ့ဲအခ်ိန္မွာကုိ သိသာနုိင္ပါတယ္။ ဂီတစံနစ္၊ ဂီတပုံစံတခု ေပၚလာတုိင္း အသစ္တလႊာတုိးဘုိ႔ လုိမလား – ေသာတရွင္တုိ႔ ဆင္ခ်င္ၾကည့္စမ္းပါ၊ မဟာဂီတမွာ ပုံစံမ်ဳိးစုံ ႏွစ္ဆယ္မက ရိွတာ ဘယ္ႏွယ္လုပ္ပါ့မလဲ၊ ႀကီးၾကပ္ေရးေကၚမရွင္က အလႊာတုိးခြင့္ ပယ္ဖ်က္ခြင့္မရိွတာကလဲ အမွန္ဘဲရွင့္။ အရင္ အစုိးရမင္းမ်ား တရား၀င္ အမိန္႔ခ်ေပးခ့ဲတ့ဲ ကိစၥ ဆုိေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္မွာ ျပန္တင္ျပေတာင္းဆုိမွ ျဖစ္မွာေပါ့ေနာ။

အခုေတာ့ ဟစ္(ပ)ေဟာ့(ပ)၊ ပန္႔(ခ)၊ ဒီေဂ်၊ နယူးေရာ့(ခ)၊ မုိဒန္ေရာ့(ခ) ဆုိတ့ဲ ျမန္မာ့ဂီတမ်ဳိးဆက္မဟုတ္တ့ဲ ေခတ္သစ္ဂီတလႊာက တမ်ဳိး၊ လတ္တေလါ ျမန္မာသံေတးသီခ်င္းေတြကုိ ကုိယ္စားျပဳတ့ဲ ေခတ္ဆန္းဂီတအလႊာ ဆုိတာကတမ်ဳိး၊ ႏွစ္လႊာႀကီးမ်ားေတာင္ တုိးခိုိင္းေနၾကပါသတ့ဲရွင္။ ဧရာ၀တီ အင္တာနက္သတင္းမွာ ဖတ္ရပါတယ္။

တနုိင္ငံလုံးရိွ လူဦးေရရဲ႕ အပုံတပုံေတာင္ မရိွတ့ဲ ကုိယ့္ဂီတေလာကေလးမွာ ခဏတက္တ့ဲ ေရပြက္ပမာ ေက်ာ္ၾကားလာတာကုိ အရင္းအႏွီးလုပ္ – ေျခရႈပ္လုိတ့ဲၾကားေကါင္မ်ား မေရြးမိၾကေစသားလုိ႔ ဆုေတာင္းရပုံေပၚတယ္၊ ျပန္ေရြးၾကမွာ ဒီလထဲဘဲ ဆုိလုိ႔ပါရွင္။ လူေတြေတာ့ ညီေစခ်င္တယ္၊ ‘ဤ’ ကုိ ‘ကြ်ဲ’ လုိ႔ေတာ့ မဖတ္ေစခ်င္ပါဘူးရွင္ရယ္။

*(ဤႏွင့္ကြ်ဲ – ေရး = ႏုိင္ျမန္မာ)
လူညီလွ်င္ ဤကုိပင္ကြ်ဲလုပ္ၾကေပတယ္၊ လူညီလွ်င္ ‘ဤ’ ကုိပင္ ‘ကြ်ဲ’ လုပ္ခ်င္ၾကတယ္၊ ကြ်ဲလုပ္ျပီးေတာ့ စီးၾကတယ္၊ ႀကံႀကံဖန္ဖန္ လူေတြႏွယ္ ႀကံႀကံဖန္ဖန္ကြယ္ xx အာဂတနဲ႔ သဘာ၀နဲ႔ ဇကါခ်လုိ႔ ႏိႈင္းယွဥ္မယ္၊ စကါးတတ္က ပရမတၳ အလြယ္မွတ္လုိ႔ ေျပာေနတယ္၊ စရုိက္မွားက အမုိက္စားလုိ႔ ဇမ္းတင္တယ္၊ လူေတြကုိ ဒီလုိရီခ်င္တယ္၊ မ်က္ေစ့ရြာလည္ xx


ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ဌာန http://www.bbc.co.uk/burmese/ ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္ကုိ ကူးယူ ေဖာ္ျပသည္။

စာစီစာရုိက္ လုပ္အားေပး- မ်ဳိးေဇာ္ 


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts