ဇြန္ ၁၂၊ ၂၀၁၂
စစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕လက္ေအာက္မွာ ဘာသာေရးစာေပ ေရးသားျဖန္႔ေ၀မႈ၊ တရားဓမၼေဟာေျပာမႈေတြကုိ တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ပိတ္ပင္တား ဆီးခဲ့ၿပီး စစ္အစုိးရကုိဆန္႔က်င္တယ္လုိ႔ သူတုိ႔ယူဆတဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ ႀကီးေလးတဲ႔ေထာင္ဒဏ္ေတြခ်မွတ္ခဲ့ပါတယ္။
၁၉၈၈ အေရးအခင္းကာလကတုန္းက ဒီမုိကေရစီအေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးစတဲ့ေတာင္ဆုိခ်က္ေတြကုိ ေတာင္းဆုိဆႏၵျပခဲ့တဲ့ ရဟန္းရွင္ လူ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ားနဲ႔ အျပစ္မဲ့ျပည္သူေတြကုိုိ စစ္တပ္က အၾကမ္းဖက္ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းခဲ့တဲ့အတြက္ အမ်ားအျပားေသေၾကဒဏ္ ရာရခဲ့ပါတယ္။ စစ္တပ္ရဲ႕အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္္နင္းမႈေတြကုိ မ်က္၀ါးထင္ထင္ေတြ႔ျမင္ေတာ္မူတဲ့ သီတဂူဆရာေတာ္အရွင္ဉာဏိႆရဟာ အေရး အခင္းကာလတုန္းက တုိင္းျပည္ေခါင္းေဆာင္ေတြ မင္းက်င့္တရားဆယ္ပါးနဲ႔အညီအုပ္ခ်ဳပ္ဖုိ႔ရာ ေဇာ၀ါဒသုတၱန္ကုိ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့အတြက္စစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ အၿငိဳအျငင္ခံခဲ့ရၿပီး အဖမ္းဆီးခံရမလုိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားၿပီျဖစ္တဲ့ မင္းကြန္းတိပိဋကဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ၾကား၀င္ျဖန္ေျဖမႈေၾကာင့္ တုိင္းျပည္မွထြက္ခြာခဲ့ရၿပီး အဂၤလန္သုိ႔ႂကြေရာက္ သီတင္းသုံးခဲ့ရေၾကာင္းသိရပါတယ္။ ယေန႔ အရပ္သားအစုိးရအမည္ခံ သမတဦးသိန္းစိန္လက္ထက္အထိ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္မရွိ ေသးဘဲထင္ရွားတဲ့ တရားေဟာဓမၼကထိကဆရာေတာ္ေတြရဲ႕ တရားပြဲေတြပိတ္ပင္တားဆီးခံေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလုိအာဏာရွင္ေတြက ဘာသာေရးအခြင့္အေရးေတြ ပိတ္ပင္တားဆီးေနတဲ့ၾကားထဲက တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ မင္းက်င့္တရားဆယ္ပါးႏွင့္အညီအုပ္ခ်ဳပ္ ဖုိ႔ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္က စာေပေရးသားျဖန္႔ေ၀တဲ့ ဦးဇင္းေလး ဦးရာဇဓမၼကို ပံုႏွိပ္ဥပေဒ ၁၇၊ အေရးေပၚစီမံခ်က္ အက္ဥပေဒ ၅ (ည) အမႈနဲ႔ဖမ္းဆီးၿပီး စစ္အာဏာရွင္ေတြက ေထာင္ဒဏ္ ၁၉ ႏွစ္ အျပစ္ေပးခဲ့ပါတယ္။
၈ ႏွစ္ေက်ာ္အက်ဥ္းက်ခံရၿပီးတဲ့ေနာက္ ဇန္န၀ါရီ ၁၃ ရက္၂၀၁၂ ေန႔က တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ အက်ဥ္းသား ၆၅၁ ဦးလြတ္ေပးရာမွာ သာ ယာ၀တီ အက်ဥ္းေထာင္ကေနလြတ္ေျမာက္လာပါတယ္။ ေထာင္ကလြတ္လာၿပီးတဲ့ေနာက္ သူ႔ရဲ႕ျဖတ္သန္းမႈနဲ႔ ေထာင္တြင္းအေတြ႔အၾကဳံ ေတြကုိ သူျပန္လည္ေျပာတဲ့အတုိင္း ေဖာ္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။
ဦးဇင္းက ၁၉၇၉ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ ၁၁ ရက္ေန႔ စစ္ကိုင္းမွာေမြးတယ္။ ကိုးႏွစ္သားကစၿပီး သာသနာ့ေဘာင္ကို ၀င္ေရာက္ခဲ့တယ္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ ဓမၼာစရိယစာေမးပြဲၿပီးတယ္။ ၿပီးတဲ့ေန႔မွာပဲ ဒီအမႈနဲ႔ တရားစြဲဲခံခဲ့ရတယ္။ ေထာင္ထဲမွာအစာငတ္ခံဆႏၵျပတဲ့အထဲပါၿပီး သာယာ၀တီ ေထာင္ကို ေရာက္ခဲ့တယ္။
ဦးဇင္းကုိ ဘာ့ေၾကာင့္အဖမ္းခံရတာလည္းဆုိေတာ့ ဦးဇင္းက တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြကို မင္းက်င့္တရားဆယ္ပါးနဲ႔ အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔ဆုိၿပီးေတာ့ စာေပေရးသားျဖန္႔ေ၀တယ္။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဦးဇင္းကို ပံုႏွိပ္ ၁၇၊ ၅ (ည) ပုဒ္မေတြနဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ ၁၉ ႏွစ္ အခ်ခံရ တယ္။ အခု ၈ ႏွစ္နဲ႔ ၃ ေလာက္ေနၿပီးေတာ့ ျပန္လြတ္လာတာ။
ဦးဇင္းကုိ ပထမဆံုးဖမ္းတာက ေထာက္လွမ္းေရးက ဖမ္းတာ။ ေထာက္လွမ္းေရးဌာနခ်ဳပ္ေရာက္ေတာ့ ဦးဇင္းကို ပထမဆံုး သိကၡာခ်ဖို႔လုပ္ တယ္။ ဦးဇင္းကသိိကၡာအခ်မခံေတာ့ သကၤန္းကို အတင္းခြၽတ္ၿပီး သူတို႔ဆီမွာရွိတဲ့ ပုဆိုးပိုင္းတစ္ခုကို ပတ္ေပးတယ္။ သိကၡာခ်တယ္ဆိုတာ ဦးဇင္းရဲ့ ဆႏၵမပါဘဲ လုပ္လို႔မရဘူး။ သိကၡာခ်တဲ့ေနရာမွာ အဂၤါေျခာက္ပါးစံုဖို႔ လိုတယ္။ အဲဒီေျခာက္ပါးမစံုဘဲနဲ႔ ဘယ္သူကမွ သိကၡာခ်လို႔ မရဘူး။ သိၾကားမင္းလာလုပ္ေတာင္ မရဘူး။ ဘုရားေဟာမွာကိုက အဲဒီလိုရွိတယ္။ ေထာင္ထဲမွာလည္း ဦးဇင္းက ရဟန္းတစ္ပါးလိုပဲ သီလ ေဆာက္တည္ၿပီး ေနခဲ့တယ္။
ဦးဇင္းကို ရဟန္းသိကၡသိကၡာခ်ဖို႔ အတြက္သူတို႔အပိိုင္ျဖစ္တဲ့ သံဃာ့နာယကက ဦးဇင္းေတြေခၚၿပီး သိကၡာခ်ခိုင္းတာပါ။ အဲဒီဘုန္းႀကီး ေတြ ကိုလည္း ဦးဇင္းက စာေပအေၾကာင္း ေျပာျပတယ္။ အဲဒီဘုန္းႀကီးေတြကလည္း လက္ခံလိုက္ရတယ္။ သူတို႔လည္း ဘုရားေဟာကို ေက်ာ္လို႔ မရဘူးေလ။ သကၤန္းကို သူတို႔က အတင္းဆြဲခြၽတ္ေပမယ့္ ကိုယ္က ဒီသာသနာမွာ စိတ္ကိုႏွစ္ထားတဲ့အတြက္ ရဟန္းအျဖစ္ပဲရွိေသးတယ္။ သကၤန္းခြၽတ္တဲ့ေနရာမွွာေတာ့ အတင္းကာေရာလုပ္တာ မဟုတ္ေပမယ့္ မခြၽတ္ရင္ ဘာလုပ္မယ္ ညာလုပ္မယ္နဲ႔ ၿခိမ္းေျခာက္ေျပာဆိုတယ္။
ေထာင္ထဲမွာႏွိပ္စက္ခံခဲ့ရတာရွိတာေပါ့။ ႏွွိပ္စက္တယ္ဆိုတာ ရိုုက္ႏွက္မွမဟုတ္ဘူး။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ႏွိပ္စက္မႈမ်ဳိးေတြ၊ အ စားအေသာက္ပိုင္းဆိုင္ရာ ႏိွပ္စက္မႈေတြ ရွိတယ္။ထမင္းေကြၽးတယ္ပဲ ထားဦး၊ ပဲဟင္းထဲမွာ ခဲေတြလည္းထည့္၊ သဲေတြလည္း ထည့္တယ္။ ထမင္းဆိုလည္း တစ္လံုးခ်င္းကိုင္ၿပီး ပစ္လို႔ရတဲ့အေနအထားမ်ိဳးေပါ့၊ မာတယ္။ အဲလိုိမ်ဳိးေတြေပါ့။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ကအေနအထားက ေတာ္ ေတာ္ေလးကို ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး အေနအထားပဲ။ အဲလိုမ်ဳိး ၾကံဳခဲ့ရတယ္။သမတဦးသိနး္စိန္အစုိးရလက္ထက္မွာဖြဲ႔ထားတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသား လူအခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ ဦး၀င္းျမတို႔ သူတို႔ေတြ အင္းစိန္ေထာင္ထဲ သြားၾကည့္တာမ်ဳိးရွိိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြက ၀င္တုန္းခဏနဲ႔ ရုပ္ျပအေနနဲ႔ပဲ လုပ္္တာမ်ားတယ္။ သူတို႔လာတုန္း ထမင္းအျဖဴေလးေတြေကြၽးျပတာ ရွိတယ္။
အရင္အစိုးရလက္ထက္နဲ႔ အခုအစိုးရလက္ထက္ အက်ဥ္းေထာင္ထဲမွာ ဘာေတြေျပာင္းလဲမႈရွိလည္းဆုိေတာ့ စစ္အစိုးရလက္ထက္မွာ ကိုယ့္ရွင္သန္မႈအတြက္ မနည္း႐ုန္းကန္ၿပီ္း ေနခဲ့ရတယ္။ အစိုးရသစ္တက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း အေပၚထပ္ အေဆာက္အအံုအရ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတယ္လို႔ေျပာေပမယ့္ ေအာက္မွာေတာ့ ျပဳျပင္စရာလိုအပ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနေသးတယ္။ အေနအထား ေျပာင္းလဲမႈဆိုတဲ့ေနရာမွာ သူတို႔က ဦးဇင္းတို႔ကို ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးအေနအထားအရ အေျခခံအေဆာက္အအံုေတြကို လုပ္ေပးတယ္။ ေနာက္ တစ္ခုက ဦး၀င္းျမတို႔ သူတို႔ေတြ အင္းစိန္ေထာင္ထဲ သြားၾကည့္တာမ်ိဳးရွိိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြက ၀င္တုန္းခဏနဲ႔ ရုပ္ျပအေနနဲ႔ပဲ လုပ္္တာ မ်ားတယ္။ သူတို႔လာတုန္း ထမင္းအျဖဴေလးေတြ ေကြၽးျပတာရွိမယ္။ တကယ္တမ္းသူတို႔ျပန္တဲ့အေနအထားမွာေတာ့ ပံုမွန္အတိုင္း ျပန္ျဖစ္ သြားတာပဲ။ အခုလည္း အဲဒီလို ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရတာပဲ။
ေထာင္ထဲမွာ ေသာက္ေရကေတာ့ သန္႔တယ္။ ခ်ဳိးေရကေတာ့ ျဖစ္သလိုပဲ။ တစ္ခါတစ္ေလ ေရက လာခ်င္မွေတာင္လာတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးၾကံဳ ရတယ္။ ေသာက္ေရသန္႔တယ္ဆိုတာ ေရသန္႔စက္ရွိတယ္။
အက်ဥး္သားေတြ စိတ္ဓာတ္သိမ္ေမြ႕လာေအာင္ ေထာင္ထဲမွာတရားစခန္းေတြ ဖြင့္ေပးတယ္။ အဓိကကေတာ့ အက်ဥ္းသားေတြ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲဖို႔ထက္စာရင္ သူတို႔ ေထာင္မွာအုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ ေထာင္အရာရွိပိုင္းဆိုင္ရာေတြရဲ့စိတ္ဓာတ္ကို ေျပာင္းလဲေအာင္ လုပ္သင့္ တယ္။ ေထာင္ထဲမွာ သေဘာထားခံယူခ်က္ေရးေတာ့လည္း ဒါေတြပဲေရးခဲ့တယ္။ သူတို႔စနစ္ေျပာင္းတယ္ဆိုရင္ အဲဒီစနစ္နဲ႔ ေလ်ာ္ညီတဲ့ စိတ္ထားေလးေတြ ထားသင့္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သင့္တယ္။
ေထာင္ထဲမွာ အဂတိလိုက္စားမႈေတြရွိတယ္။ ေကာ္ဖီတစ္ထုပ္ႏွစ္ထုပ္ကစၿပီးေတာ့ ပိုက္ဆံသိန္းခ်ီၿပီး ေတာင္းေနၾကတယ္။ ဒီလုိသြားေနၾက တာ။ ပံုသ႑ာန္မ်ိဳးစံုနဲ႔ သြားေနတာရွွိိတယ္။ ေထာင္ထဲက ထမင္းဘုတ္ကိုင္ ေနရာမ်ိဳးေတြ၊ တန္းႀကီးခ်ဳပ္လိုေနရာမ်ိဳးေတြ အဲဒီလို သက္သာ တဲ့ ေနရာေတြရဖို႔ သိန္းခ်ီေပးရတယ္။ ရဲဘက္မလိုက္ခ်င္ရင္ ဘယ္ေလာက္ေပးရမယ္ဆိုတာမ်ိိဳး၊ ဘယ္စခန္းသြားခ်င္ရင္ ဘယ္ေလာက္ေပး ရမယ္ဆိုတာမ်ိဳး အင္းစိန္အက်ဥ္းေထာင္မွာတုန္းက ၾကံဳဖူးတယ္။
မိလႅာစနစ္သန္႔ရွင္းမႈ ကေတာ့ ပိတ္ခ်ိန္ဖြင့္ခ်ိန္ရွွိိတယ္။ ပိတ္ခ်ိန္မွာ ဂန္ဖလားနဲ႔ သံုးတယ္။ ဖြဲျပာနဲ႔ သံုးတယ္။ ညဆိုလည္း အဲဒီလိုပဲ သံုးရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖြင့္ေပးတဲ့အခ်ိန္မွာ အိမ္သာရွိတယ္။ သိပ္အေကာင္းႀကီးေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ ေရေလာင္းအိမ္သာေတာ့ ေရေလာင္းအိမ္သာပဲ။ ဒါ ေပမယ့္ သန္႔ရွွင္းမႈပိုင္းဆုိင္ရာ အားနည္းတယ္။ မိလႅာစနစ္က မသန္႔ရွင္းဘူး။
အစုိးရကုိအၾကံေပးခ်င္တာကေတာ့ တုိင္းျပည္အေျပာင္းအလည္းလုပ္တဲ့အခါမွာအစိုးရအေနနဲ႔ ရိုးသားဖို႔လိုတယ္။ ပြင့္လင္းဖို႔ လိုတယ္။ အ ေျပာင္းအလဲကို ရဲရဲတင္းတင္းေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ လိုတယ္။
ရင္းျမစ္
Yangon Press International
Burma VJ Media