>Maung Swan Yi – Article

>

စာေရးဆရာ ေရႊကိုင္းသား ရာျပည့္ပြဲသို႔
ေမာင္စြမ္းရည္
ဒီဇင္ဘာ ၁၀၊ ၂၀၁၁


“ေရႊကိုင္းသား” ဆိုတဲ့ စာေရးဆရာကို ခုေခတ္လူငယ္မ်ား ၾကားဖူးၾကေတာ့မယ္မထင္ပါဘူး။ ေရႊကိုင္းသားေရးခဲ့တဲ့ စာမ်ားကလဲ ၀တၱဳတို႔၊ ကဗ်ာတို႔လို အမ်ားဖတ္ စာေပအမ်ဳိးအစားမဟုတ္ေပဘူး။ သုေတသနစာေပေတြပဲ အေရး မ်ားပါတယ္။ ေရႊကိုင္းသားမွာ တျခားကေလာင္အမည္ေတြလဲရွိပါေသးတယ္။ ရတနာပံု မွတ္စု၊ ရတနာပံုလႈိင္ခင္ေစား၊ ဦးေသာတိကတဲ့။ ဒီကေလာင္အမည္ေတြကို ခုေခတ္လူငယ္ေတြ မေျပာနဲ႔ လူႀကီးေတြေတာင္ သိဖို႔မလြယ္ေတာ့ပါဘူး။ ေရးခဲ့ဖူးတာေတြကလဲ သုေတသနစာေတြ၊ “စာေပ” ႀကီးေတြပါပဲ။ ေရႊကိုင္းသားက ပန္းခ်ီ၊ ကာတြန္း၊ ဓာတ္ပံုကိုလဲ ၀ါသနာႀကီးခဲ့ပါတယ္။ ဒုတိယကမာၻစစ္မတိုင္မီ၊ လြတ္လပ္ေရးမရမီ၊ ကိုလိုနီေခတ္က ေရးခဲ့၊ ဆြဲခဲ့တာမ်ားလို႔ သည္ဘက္ေခတ္ျမန္မာမ်ား သိၾကေတာ့မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ပန္းခ်ီတို႔၊ ကာတြန္းတို႔ ေရးဆြဲေတာ့ အမည္က “ထြန္းလွႏိုင္” တဲ့။ အဲဒီအမည္က နာမည္အရင္းပါ။ စစ္ကိုင္းသားျဖစ္လို႔ “ေရႊကိုင္းသား” ကေလာင္အမည္ကို အဓိကအသံုးျပဳခဲ့တာပါ။

အေစာဆံုးစာေပဗိမာန္ သုတပေဒသာဆုကို ရဖူးတဲ့စာအုပ္အျဖစ္ က်ေနာ္မွတ္မိေနတာက ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ၊ စာေပဗိမာန္ဆုရခဲ့တဲ့ “ဆင္ ယင္ထံုးဖြဲ႕မႈ” က်မ္းပါ။ အဲဒီစာအုပ္ က်ေနာ္လက္ေရာက္ေတာ့ က်ေနာ္အသက္က ၁၃ – ၁၄ ႏွစ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ “ဆင္ယင္ထံုးဖဲြ႕မႈ” ဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကိုေတာင္ ေရေရရာရာ မသိတတ္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အ႐ုပ္ေတြပါလို႔ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး သိမ္းဆည္း သံုးစြဲခဲ့ဖူးပါတယ္။ “ဆင္ယင္” တယ္ဆိုတာက အ၀တ္အစားပါ။ “ထုံးဖြဲ႕မႈ” ဆိုတာက ဆံပင္ထံုးပံု ဖြဲ႕ပံုကို ဆိုလိုတာပါ။ အဲဒီပံုေတြကို ေရႊကိုင္းသားကိုယ္တိုင္ ေရးဆြဲထားတာပါ။ အဲဒီေခတ္က ၾကားဖူတဲ့ ဦးေငြကိုင္၊ ဦးဘၾကည္၊ ဦးဘဂ်မ္း စတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာႀကီးေတြရဲ႕ အမည္ေတြထဲမွာ လံုး၀မပါဖူးတဲ့ အမည္ပါ။ စာအုပ္ထုတ္ေ၀တာက ႀကီးပြားေရး ပံုႏွိပ္တိုက္၊ မႏၱေလးက လူထုဦးလွတို႔ရဲ႕ စာအုပ္တိုက္ကပါ။

“ေရႊကိုင္းသား” ဟာ တသက္လံုး ရဟန္း၀တ္နဲ႔ေနသြားတဲ့ “ဘုန္းေတာ္ႀကီး စာေရးဆရာ” အမ်ဳိးအစားပါ။ ႀကီးပြားေရး စာအုပ္တိုက္ဟာ မႏၱေလးကဆိုေတာ့၊ ရဟန္းသံထဃာေတြအမ်ားဆံုးရွိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဗဟုိအခ်က္အခ်ာေဒသက ဘုန္းေတာ္ႀကီး စာေရးဆရာထါက္တာ မဆန္းလွပါဘူး။ စာေရးဆရာ ဦးဆန္းထြန္း (ေနာင္အခါ ဆန္းထြန္- မန္းတကၠသိုလ္) ဆိုတာလဲ ႀကီးပြားေရး၊ လူထုသတင္းစာတိုက္က ထြက္ေပၚခဲ့တဲ့ ရွင္ဉာနိႆရဘြဲ႕ခံ ရဟန္းတပါးပါပဲ။ မႏၱေလးစာေပတိုက္ကမို႔ ရဟန္းစာဆိုေတြ ထြက္ေပၚတာဟာ မဆန္းလွပါဘူးလို႔ ထင္ စရာပါပဲ။ ဟုတ္ကဲ့။ မဆန္းပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီရဟန္းႏွစ္ပါးဟာ လူထုဦးလွ မႏၱေလးမေရာက္ခင္ႀကီးပြားေရး မဂၢဇင္းထုတ္ေ၀စဥ္ကာလ ကတည္းက ႀကီးပြားေရးမဂၢဇင္းမွာ ကေလာင္ေသြးခဲ့ၾကတာပဲ။ “အိမ္ေတာ္ပါ” ကေလာင္ရွင္ေတြလိုပဲ မႏၱေလးစကားနဲ႔ေျပာရပါမယ္။

လူထုေဒၚအမာကလဲ ႀကီးပြားေရးမဂၢဇင္း ရန္ကုန္မွာထုတ္ေ၀ေနစဥ္ကာလကတည္းက တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူဘ၀နဲ႔ အင္းလ်ားေဆာင္သူ မအမာအေနနဲ႔ စတင္ၿပီး ကေလာင္ေသြးခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ လူထုေဒၚအမာ အၿမဲတမ္းေျပာေလ့ရွိတာကေတာ့ “ဦးဇင္း (ဦးေသာဘိတ) နဲ႔ ငါက ႀကီးပြားေရးမဂၢဇင္းကေန ကိုလွေမြးထုတ္ခဲ့တဲ့ ကေလာင္ေမာင္ႏွမ” တဲ့။ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး ေျပာတာပါ။ “ေနာင္ဘ၀အဆက္ဆက္မွာ ေမာင္ႏွမျဖစ္ပါရေစ” လို႔လဲ ငါမၿမဲဆုေတာင္းတယ္လို႔လဲ က်ေနာ္တို႔ကို ေျပာဖူးပါတယ္။ ေဒၚေဒၚလူထု ေဒၚအမာက ဦးဇင္းကို “ ငယ္သူခ်င္း” အျဖစ္နဲ႔ အထူးခ်စ္ခင္သံေယာဇဥ္ႀကီးပါတယ္။ ဦးေလး လူထုဦးလွကြယ္လြန္ေတာ့ စိတ္မထိန္းႏိုင္မွာစိုးလို႔ဆိုၿပီး ဆရာေတာ္က စစ္ကိုင္း ကေန မႏၱေလးကိုကူးလာခဲ့ဘူး။ လူထုေဒၚအမာက ဟံသာ၀တီဦး၀င္းတင္ (ခု အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဦး၀င္းတင္) ကို ေခၚၿပီး “ဒီမယ္ ကို၀င္းတင္ ကားယူသြားၿပီ ဦးဇင္းကို မပါပါေအာင္ပင့္ခဲ့။ မလိုက္ဖူးဆိုရင္ ရွင္ကိုယ္တိုင္ ဦးဇင္းကိုေပြ႕တင္ခဲ့” လို႔မွာၾကားၿပီး အေခၚခိုင္း လိုက္သတဲ့။ ေရာက္လာေတာ့ ဆရာေတာ္က ဦးလွရဲ႕႐ုပ္ကလပ္ေဘးမွာ စံုရပ္ အံႀကိတ္ၿပီး မ်က္ရည္ေတြေတြက်သတဲ့။ ညီအကိုအရင္းလို တသက္လံုးေနလာခဲ့တာကိုး။ ေဒၚအမာက ဘုန္းႀကီးဆိုတာကိုေမ့သြား “အို ကိုထြန္းလႈိင္ရဲ႕ ရွင့္သူငယ္ခ်င္းျဖစ္ပံုကို ၾကည့္ပါအံုး” လို႔ ဆို ဆိုၿပီး ဆရာေတာ္ရဲ႕ပုခံုးကို နဖူးနဲ႔တိုက္ၿပီး ႐ႈိက္ႀကီးတငင္ငိုေႂကြးရွာပါသတဲ့။ အဲသေလာက္ သူတို႔ငယ္သူငယ္ခ်င္းသံုးဦးက ကြၽမ္း၀င္ရင္း ႏွီးၾကရွာပါတယ္။

ဆရာေတာ္ဦးေသာဘိတ၊ ကိုထြန္းလႈိင္ဘ၀မွာ ကမၺည္းေက်ာက္စာ႐ံုး ေခၚ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွာ အလုပ္လုပ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေက်ာက္စာ၀န္ ဦးျမတို႔ရဲ႕လက္ေအာက္မွာ လုပ္ခဲ့တာပါ။ ေက်ာက္စာ၀န္ဦးျမကလဲ ဦးေဖေမာင္တင္လိုပဲ ခရစ္ယာန္ဆိုေပမဲ့ ဗုဒၶစာေပနဲ႔ ျမန္ မာမႈဘက္မွာေတာ့ အလြန္ေက်ညက္သူပါ။ မႏၱေလးမွာ ၁၉၆၀ – ၇၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္းက ႏွစ္စဥ္လုပ္ခဲ့တဲ့ စာဆိုေတာ္ေန႔ စာတမ္းဖတ္ပြဲနဲ႔ သက္ႀကီး၀ါႀကိး စာဆိုမ်ားကို ကန္ေတာ့ပြဲမွာ ဥကၠဌ လူထုဦးလွ ေက်ာက္စာ၀န္ဦးျမတို႔၊ ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘိတ (ေရႊကိုင္းသား) တို႔ကို ႏွစ္စဥ္ဖိတ္ၾကားေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီအခါမ်ဳိးေတြမွ ဦးျမ၊ ဦေသာဘိတ၊ ဦးလွ၊ ဦးခ်မ္းျမ၊ ေဒၚအမာ စတဲ့ ငယ္ေပါင္းဆရာတအုပ္ေတြ ေတြ႔ ဆံုၾကၿပီးဆိုရင္ ဦးေခါင္းခ်င္းဆိုင္ၿပီး စကားတြတ္ထိုးလို႔ မဆံုးႏိုင္ၾကဘူးေပါ့။ ဆရာေတာ္ ေရႊကိုင္းသားကလဲ ႏွစ္စဥ္ဆိုသလို သုေတသန စာတမ္း ေတြ တင္သြင္းဖတ္ၾကားေလ့ရွိပါတယ္။

ဆရာေတာ္ေရႊကိုင္းသားရဲ႕ ဖြားရာဇာတိကိုက စစ္ကိုင္းပါ။ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ တေကာင္းရပ္မွာ ေမြးဖြားခဲ့ပါတယ္။ ေမာင္ထြန္းလိႈင္က ငယ္မည္ပါ။ စာေရးဆရာႀကီးမဟာေဆြ၊ မန္းတကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးကိုေလး (စာေရးဆရာ ေဇယ်ာေမာင္) တို႔ဟာ ငယ္သူငယ္ခ်င္းေတြပါ။ ရဟန္းဘ၀နဲ႔ တသက္လံုးေနသြားတာကေတာ့ စစ္ကိုင္း အနိ႐ုိဒၶေခ်ာင္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာပါ။ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြ၊ စာနယ္ဇင္း အေဟာင္းေတြ၊ စာအုပ္ေတြၾကားမွာ တပါးတည္း သတင္းသံုးေနထိုင္သြားခဲ့ပါတယ္။ ေႁမြႀကီး၊ က်ားေတြေတာင္ လာတတ္တဲ့ေနရာပါ။ လူသြား လူလာျပတ္ၿပီး အလြန္ေခါင္ပါတယ္။ တခါေတာ့ ဓါးျပေတြက နာမည္ေက်ာ္ ဘုန္းႀကီးမို႔ ခ်မ္းသာမွာပဲထင္ၿပီး ဓါးျပလာတိုက္ဖူးပါတယ္။ ဘာမွမရေတာ့ ဆရာေတာ္ကို ႐ိုက္ႏွက္သြားၾကလို႔ ဒဏ္ရာအနာတရျဖစ္ၿပီး အေတာ္၀ဋ္ဒုကၡခံခဲ့ရရွာပါတယ္။

လူထုသတင္းစာထုတ္ေ၀တဲ့ ႀကီးပြားေရးပံုႏွိပ္တိုက္မွာ အေစာပိုင္းလြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦးမွာ အားထားစရာရဟန္းစာေပပညာရွင္ ႏွစ္ပါး အျဖစ္ ရွင္ဉာနိသရ ေခၚ မႏၱေလးတကၠသိုလ္မွာ ဆရာလုပ္သြားတဲ့ ဦးဆန္းထြန္းနဲ႔ ရွင္ဦးေသာဘိတဘြဲခံ ကိုထြန္းလႈိင္တိုရွိခဲ့ပါတယ္။ လူထု ေဒၚအမာစပ္မိတိုင္း က်ေနာ္တို႔ကိုေျပာေလ့ရွိတာက “ငါတို႔ကကြယ္။ ရွင္ဉာနိသာရကို လူမထြက္ပါနဲ႔လို႔ ေတာင္းပန္တယ္။ အရွင္ ေသာဘိတ ကိုေတာ့ လူထြက္ၿပီး သတင္းစာမွာ အလုပ္လုပ္ပါလို႔ ေတာင္းပန္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ငါတို႔အက်ဳိးေပးက ေျပာင္းျပန္ကဲြ႕။ ကိုဆန္းထြန္းက သူဆြမ္းခံအိတ္က ဒကာမတေယာက္နဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳ လူထြက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ကိုထြန္းလႈိင္ကေတာ့ ရာသက္ပန္ရဟန္းဘ၀နဲ႔ေနသြားခဲ့ တယ္ေလ” လို႔ ေျပာေလ့ရွိတာပါ။

ငါတို႔က ဦးဇင္း (ဦးေသာဘိတ) ကို စာေရးေရး မေရးေရး လခေပးသလို လတိုင္း ၃၀၀၊ ၄၀၀ အၿမဲတမ္းေပးထားပါတယ္။ ရဲရင့္စာအုပ္ တိုက္ကေန စာနယ္ဇင္းေတြကိုလဲ လစဥ္ယူခ်င္တာယူ စာအုပ္ေတြလဲ လိုခ်င္သေလာက္ယူၿပီးမွ ငါတို႔က ေငြရွင္းမယ္လို႔ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။ ေငြပိုၿပီးလိုခ်င္လဲ ေျပာပါလို႔ ေျပာထားပါတယ္။ မင္းတို႔သိတဲ့အတိုင္း ငါတို႔က သူသတင္းသံုးတဲ့ အနိ႐ုဒၶေခ်ာင္ကိုလဲ ႏွစ္စဥ္ ကထိန္ပြဲ သြားလုပ္ပါတယ္။ တပါးတည္း မေနဖို႔လဲ ငါတို႔ကေလွ်ာက္တင္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားတို႔ ကိုရင္တို႔ကလဲ ေခါင္လြန္တဲ့ေနရာဆိုေတာ့ ေရရွည္မေနခ်င္ဘူး” လို႔လဲ ေဒၚေဒၚ ေဒၚအမာက ညဥ္းညဥ္းညဴညဴနဲ႔ ေျပာဖူးပါတယ္။

ဆရာေတာ္ေရႊကိုင္းသားက သူေတသနေဆာင္းပါးေတြအျပင္ သူေတသနစာအုပ္ေတြလဲ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားထုတ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ပံုႏွိပ္ထုတ္ ေ၀ျခင္းမျပဳရေသးတဲ့ စာေတြလဲရွိပါေသးတယ္။ စစ္ကိုင္းဇာတိ သုေတသီဆိုေတာ့ စစ္ကိုင္းသူ စစ္ကိုင္းသားတို႔ရဲ႕ ဆႏၵနဲ႔အညီ ပတၱျမားေခတ္ သမိုင္း စစ္ကိုင္းေတာင္ ဆြမ္းဦးပုညရွင္ ဘုရားသမိုင္းစတဲ့ ဘုရားသမိုင္းစာအုပ္မ်ားကိုလဲ ေရးသားထုတ္ေ၀ဖူးပါတယ္။ “မႏၱေလး” ဆိုတဲ့ စာအုပ္တအုပ္နဲ႔ “အႏွစ္ ၆၀၀ အင္း၀” တဲ့ ၿမိဳ႕သမိုင္း စာအုပ္ႏွစ္အုပ္လဲ ထုတ္ေ၀ဖူးပါတယ္။ မန္းရာျပည့္နီးေတာ့ ဆရာေတာ္ေသာဘိတနဲ႔ လူထုဦးလွတို႔ ႏွစ္ဦးရဲ႕ ေရွးဦးေခတ္ေၾသမႈေတြအမ်ားႀကိးပါခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒုတိယကမာၻစစ္မတိုင္မီ ႀကီးပြားေရးမဂၢဇင္းမွာ ဆရာေတာ္စုေဆာင္းတင္ျပခဲ့တဲ့ ေရႊဘိုဗုံႀကီးသံေတြကို အထူးသေဘာက်ၿပီး ေနာင္အခါ က်ေနာ္စစ္ကိုင္းတိုင္း ထဲမွာ ေက်ာင္းဆရာလုပ္ေတာ့ ေရႊဘို၊ ခင္ဦး၊ ေရဦးတံဇယ္ စတဲ့ ေရႊဘိုေျမာက္ဘက္တခြင္မွာ ရတတ္သမွ် ဗံုႀကီးသံ ေကာက္စိုက္သီခ်င္းေတြကို လိုက္လံစုေဆာင္းခဲ့ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ရဲ႕ သုေတသနအလုပ္ကို ေျခရာခံၿပီး အလုပ္အေမြကိုလဲ ခံယူခဲ့တယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။ “လယ္ကြင္းထဲက လူထုေတးသံ” ဆိုတဲ့ စာအုပ္တအုပ္ေလာက္ က်ေနာ္စီစဥ္ၿပီး အထက္ဗမာႏိုင္ငံစာေရးဆရာအသင္းဟာ ထုတ္ေ၀ရာမွာ ဆရာေတာ္ရဲ ဗံုႀကီးသံေတြလဲ ထည့္သြင္း ခဲ့ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္က်ေနာ္ အမွတ္တရျဖစ္ေနတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မေမွ်ာ္လင့္လဲ ဆရာေတာ္က ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ ေလးခ်ဳိး ေပါင္းခ်ဳပ္ကို ဆရာႀကီးကိုယ္တိုင္ စုေဆာင္းစီစဥ္ၿပီး ေမာင္လွ၊ အမာတုိ႔ ထုတ္ပါလုိ႔ ေပးလိုက္တဲ့အခါ ဆရာေတာ္က ေလးခ်ဳိးကဗ်ာေတြကို အားလံုး ဖတ္႐ႈေလ့လာတည္းျဖတ္ၿပိး အမွာစာေရးေပးလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီအမွာစာကိုလဲ အထူးသတိရမိေနပါတယ္။ ဆရာေတာ္က က်ေနာ္တို႔ လူထုမိသားစု၀င္ မန္းတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားကဗ်ာ ဆရာေတြကိုလဲ အထူးခင္မင္ၿပီး က်ေနာ္တို႔ ကဗ်ာေတြကိုလဲ ဖတ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔အထဲက ေမာင္သာႏုိင္းကလဲ ဆရာေတာ္တုိ႔ရဲ႕ စစ္ကုိင္းၿမိဳ႕သားပါ။ ၾကည္ေအာင္၊ ကုိေလးတုိ႔က အင္း၀သားေတြပါ။ တင္မုိးနဲ႔ က်ေနာ္က ျမင္းျခံနယ္သားေတြပါ။ ဆရာေတာ္က အားလုံးကုိ ခင္မင္ရွာပါတယ္။ လူထုမွာ စစ္ကုိင္းသား ကုိဘကြန္းဆုိတာ လူထုရဲ႕ အားကုိး ရတဲ့ သတင္းေထာက္ႀကီးပါ။ အဲဒါက ဆရာေတာ္ရဲ႕ အစ္ကုိျဖစ္ေနၿပီး လူထုမွာ ဓာတ္ပုံသတင္းေထာက္ ကုိလွျမင့္ဆုိတာကလဲ ဆရာေတာ္ရဲ႕ တူပါ။ သူကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ သက္တူရြယ္တူပါ။ အားလုံးဟာ စာေပေဟာေျပာပြဲေတြ၊ သုေတသနခရီးေတြမွာ သြားအတူ လာအတူဆုိသလုိ ေနၾကေတာ့ တကယ့္မိသားစုလုိပါပဲ။ ေဒၚေဒၚ ေဒၚအမာ ဆုေတာင္းသလုိ ေနာင္ဘ၀မွလဲ ဆရာေတာ္နဲ႔ ဆရာတကာရင္း ေဆြးမ်ဳိးရင္းျဖစ္ရပါေစသားလုိ႔သာ ဆုေတာင္းခ်င္လွပါတယ္။

ဆရာေတာ္ ေမြးဖြားတာက ၁၉၁၂ ဇႏၷ၀ါရီ ၅၊ ေသာၾကာေန႔ျဖစ္ေၾကာင္း လူထုေျမး ဘုိဘုိလန္းစင္က လန္ဒန္ကေနလွမ္းၿပီး က်ေနာ္တုိ႔ကုိ သတိေပးပါတယ္။ ၂၀၁၂ မွာ ႏွစ္ ၁၀၀ ျပည့္ေတာ့မွာ၊ ရာျပည့္ပြဲလုပ္ရအုံးမွာေပါ့ကုိလဲ ႏႈိးေဆာ္ပါတယ္။ ဘုိဘုိးလန္းစင္ သတိေပးတာကုိလဲ ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာေတာ္ကုိ သိမွီလုိ႔ ေရးရခြၽတ္ရမယ့္လူေတြက အလြန္နည္းသြားခဲ့ပါၿပီ ဦး၀င္းတင္၊ ေမာင္သာႏုိး၊ ေမာင္မုိးသူ၊ ကုိေလး (အင္း၀ဂုဏ္ရည္) တုိ႔အျပင္ လူထုသားေျမးေတြေလာက္ပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ ရာျပည့္ပြဲကုိ စစ္ကုိင္းသားေတြကလဲ ဦးေဆာင္ ပါ၀င္ၾကမွာပါပဲ။ ဆရာေတာ္ရဲ႕လက္ရာစာအုပ္ေတြလဲ အမွတ္တရထုတ္ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ခုကတည္းက လုပ္ၾကရေတာ့မွာပါ။ ၂၀၁၂ ဇႏၷ၀ါရီဆုိတာ ၾကားက တလသာသာပဲရွိေတာ့ပါကလား။ ဆရာေတာ္ဟာ ၁၉၈၇ ဇြန္ ၂၉ မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့တယ္ဆုိေတာ့ ပ်ံလြန္ေတာ္မူတာလဲ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅ ႏွစ္ရွိေတာ့မွာပါကလား။ က်ေနာ္အေနနဲ႔ ဒီေဆာင္းပါးအျပင္း အရင္ကေရးဖြဲ႕ပူေဇာ္ဖူးတဲ့ ကဗ်ာေလးပါ ပူးတြဲေဖာ္ျပလုိက္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ရာျပည့္ေန႔ ဒီကဗ်ာကုိက ႏွစ္ ၃၀ ျပည့္ခဲ့ပါၿပီ။ ကဗ်ာက ….

သက္ေတာ္ ၇၀ ျပည့္ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘိကသုိ႔ ကန္ေတာ့ပန္း
၀ါ၀ါျမင္လွ်င္ ဖူးလုိက္ခ်င္သည္
ငါလွ်င္ ျမန္မာ့သားေပကုိ။

စာေပပရိယက္၊ ပဋိပက္ျဖင့္
ေကာင္းျမတ္ေျဖာင့္တန္း၊ နိဗၺာန္လွမ္းမည့္
ရဟန္းသံဃာ၊ ၾကံဳေသာအခါတြင္
သုံးခါ သုံးႀကိမ္၊ မာန္ႏွိမ္ဦးခ်
ကန္ေတာ့ရေသာ္၊ သႏၱရသာ
ၾကက္သီးျဖာသည္၊ မာန္မာမရွိ
“ငါ” မရွိသည့္
မရွိခဏ၊ ခ်မ္းသာစြ။

ဆရာေတာ္မွာ
စာေပလည္းတတ္၊ အက်င့္ျမတ္၏
အားတတ္သေရြ႕၊ ၾကားျဖတ္ေမြ႕ေသာ
ဓေလ့တခု၊ ျမန္မာမႈကုိ
ေစ့ငုေဖြရွာ၊ ထုတ္ေဖာ္ကာျဖင့္
ျမန္မာျပည္သာ၊ ဗုဒၶရြာဟု
ျမန္မာျပည္သာ၊ ဓမၼရြာဟု
ျမန္မာျပည္သာ၊ သံဃာရြာဟု
စာအေမြလည္း၊ ဗုဒၶနည္းျဖင့္
ခ်ီးျမင့္လေႆး၊ တုိ႔ကုိေပးေသာ္
ျမတ္ေလးဆယ္စ၊ ဖူးမ၀သည္
ဆယ္ဆသက္ေတာ္ ရွည္ေစေသာ္ …

(၁၉၈၁)



သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts