>
မာမာေအး
စက္တင္ဘာ ၁၉၊ ၂ဝ၁၀
ေသာတ႐ွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္။
မာေအးခ်စ္တဲ့ ေသာတ႐ွင္ေတြ ဂီတဝါသနာ႐ွင္ေတြ အားလုံး မာေအးရဲ႕ အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကုိယ္ေရာ စိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလုိ႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလုိက္ပါတယ္။
ေသာတရွင္တုိ႔ေရ – အရင္တပတ္က မာေအးတုိ႔ရဲ႕ ဂီတနယ္တခုိမွာ ‘နတ္ခ်င္း’ ဆုိတ့ဲ သီခ်င္း က႑တခု ပါရိွတ့ဲအေၾကာင္း ၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာတုိ႔ ျမ၀တီဦးစတုိ႔ စတ့ဲ မာေအးတုိ႔ ဂီတဘုိးေဘးႀကီးေတြ စိစစ္ေပးၿပီး ထားခ့ဲတာမုိ႔ နတ္သံပစ္တာ၊ နတ္ယုိင္ ဆုိတာ၊ နတ္ေခ်ာ့ေတး နတ္ေပ်ာ္ေတးေတြ ဆုိၾကကၾကတာေတြကုိလည္း ရုိးရာအေမြခံလုိ ခံစား မွတ္ပုိက္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး ဆုိခ့ဲလုိက္တ့ဲအေၾကာင္း ၾကားမွာေပါ့။
ပုပၸါး ေရာက္ျဖစ္ေတာ့ နတ္တုိ႔ေပ်ာ္ရာ ေတာင္ေသလာမွာ သာသနာရိပ္နဲ႔ ေခြ်းသိပ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစိတ္၀င္ ၾကည္ၾကည္လင္၊ သန္႔စင္တ့ဲ မေနာေမတၱာေပါသည္ထက္ ေပါလာတာ အမွန္ပါပဲ။
လက္သံေျပာင္လွတ့ဲ ဆုိင္းပညာရွင္ စိန္လွၿမဳိင္ ေရးသားတ့ဲ “ပုပၸါးေရႊဂူေခ်ာင္” သီခ်င္းကုိ သာသနာျပဳတ့ဲ အေနနဲ႔ ဆုိေပးဖုိ႔ ပုပၸါးဆရာေတာ္က ေမတၱာရပ္ခ့ဲတ့ဲအတြက္ ဆုိေပးခ့ဲတာက စၿပီး မာေအးရဲ႕ သာသနာေတးလမ္းခရိးက ေပါက္သြားတာကုိး ရွင့္။ ပုပၸါးပ႒ာန္းဆက္ မိသြားေတာ့ စိတ္ ဒုကၡ အက်ဥ္းအၾကပ္ အသက္ရွဴ ရပ္မလုိ႔ ျဖစ္တုိင္း ျမန္မာျပည္အလယ္ပုိင္းက အုိေအစစ္ကေလးလုိ႔ နာမည္သေလာက္တ့ဲ ပုပၸါးေတာင္ကလပ္က ေက်ာင္းေတာ္မ်ား ရိွရာ သာသနာ့ေအးရိပ္ဆာကုိ ဒုန္းစုိင္း ေျပးခုိခ့ဲရတာေတြ အမ်ားႀကီး ရိွလာတယ္ေလ။ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ေပးတ့ဲ ေက်းဇူး၊ ေတာင္ေတာ္ထူးကုိ ဆပ္ဖုိ႔ စိတ္ကူးမွ တာ၀န္ေက်မယ္ ဆုိတာပါ တဲြၿပီး သတိရမိတ့ဲအခါ ေတာင္ပုိင္တုိ႔ရဲ႕ အက်ဳိးအေၾကာင္းေတြပါ ဆုိထားရစ္ဖုိ႔ ျဖစ္ခ့ဲတာပါ။ ဆရာႀကီး လင္းေခးလုင္ကုိ အေထာက္အထား စာအုပ္စာေပေတြ ရွာေပးၿပီး မွတ္တမ္း ရေအာင္ ေရးေစခ့ဲတာ ‘ပုပၸါးစံ’ နာမည္နဲ႔ ကက္ဆက္တေခြစာ ရပါတယ္။ မာေအးရဲ႕ မိတ္ေဆြႀကီး သြားေလသူ ေတးပုလဲကုိဘျမင့္က ထုတ္ေပးခ့ဲပါတယ္ရွင္။
[မဟာဂီရိ မွ]
အခု ေတြးရင္ အခုေျပး၀င္ခ်င္တ့ဲ ပုပၸါး၊ ေ၀းသြားခ့ဲတာ ဆယ္ႏွစ္မကၾကာေတာ့ လြမ္းရတာေပါ့ေနာ္။ ကုိယ့္ပရိသတ္အတြက္ သိေစခ်င္တာေလးေတြ သီခ်င္းေလးေတြ သိမ္းခ့ဲဖုိ႔ အေတြးေပါက္လာတ့ဲ အရြယ္ကုိလည္း ေရာက္ေရာက္လာတယ္မုိ႔လား။ ဒီသီခ်င္းေတြ စီစဥ္ဖုိ႔ ရွာရင္းနဲ႔မွ မာေအး သိခ်င္တာေလး တခုလည္း သိရလုိ႔ အေတာ္ကုိ စိတ္ထဲမွာ ေက်နပ္သြားပါတယ္။ မာေအးက ၃၇ မင္း ဆုိတာေတြေရာ ၃၇ ခ်င္း ဆုိတာေတြပါ ရွာေဖြေလ ေတြ႔ရိွေလ လုပ္ရင္း ေတြ႔ေတြ႔လာတာ မ်ားေနေတာ့ ဘာေၾကာင့္ပါလိမ့္၊ ဒီ ၃၇ ဆုိတ့ဲ ဂဏန္းကုိခ်ည္း ဘာျဖစ္လုိ႔ သုံးခ့ဲၾကတာပါလိမ့္ နဲ႔ သိခ်င္ေနတာ ၾကာမွၾကာ ျဖစ္ခ့ဲလုိ႔ပါပဲ။ မသိခ်င္ဘဲ ေနႏုိင္ရုိးလား ခ်စ္ေဆြတုိ႔ရဲ႕။ အတြင္း ၃၇ မင္း၊ အျပင္ ၃၇ မင္း ဆုိတာတင္မက မာေအးတုိ႔ သဘင္ဂီတေလာကမွာလည္း အသံ ၃၇ ခ်င္း၊ အဆုိ ၃၇ ခ်င္း၊ သဘင္သည္ ၃၇ ရပ္ တ့ဲ။ ကာယစြမ္းပကား တုိက္ခုိက္ေရး အရာမွာ ဆုိလည္း ဓားေရး ၃၇ ခ်င္း၊ သုိင္းေရး ၃၇ ခ်င္း၊ ဒုိင္းေရး ၃၇ ခ်င္း၊ ကာေရး ၃၇ ခ်င္း၊ အဲေမာင္းေရး ၃၇ ခ်င္း ေလွသဘင္ ဆင္ယင္တ့ဲ ေနရာမွာလည္း တက္ေရး ၃၇ ခ်င္း တ့ဲ။ မာေအး ဆုိတ့ဲ သီခ်င္းေတာင္ ရိွေသးတယ္ေလ။ ျပာသုိျမင္းခင္းေတာ္မွာလည္း ျမင္းေရး၊ လွံေရးေတြ ပါေသးမယ္ေပါ့။ အဲဒါေလာက္မ်ားတာမုိ႔ စိတ္၀င္စားမိတာ မလြန္ပါဘူးေနာ္။
အခု ေျပာတ့ဲ ၃၇ မင္းေတြရဲ႕ အစကုိ ရွာတ့ဲအခါ ဗုဒၶဘာသာ သုတ္ေတာ္ေတြက လာပါသတ့ဲရွင္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း နာၾကားၾကဖူးတ့ဲ အဟာသမယသုတ္နဲ႔ အာဋာနာဋိယသုတ္ တုိ႔မွာ ပါတ့ဲ ယကၡႏြယ္၀င္ မဟာယကၡ နတ္မင္းႀကီး ၉ပါး နဲ႔ ေသနာပတိ နတ္စစ္သူႀကီး ၂၈ ပါးကုိ ေပါင္းရင္ ၃၇ ပါး ရိွပါတယ္။ အဲဒါဟာ ဗုဒၶဘာသာ ၃၇ မင္း ပါပဲ။
ေခတ္အဆက္ဆက္က အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ရွာေဖြ ေလ့လာ တုိက္ဆုိင္ေရးသြား၊ စိစစ္သြားသူကေတာ့ “အမ်ဳိးသားပညာ၀န္ ဦးဖုိးက်ား” လုိ႔ လူသိမ်ားတ့ဲ ပုဂၢိဳလ္ႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရး လူမႈေရး၊ စာေပေရး ႏုိင္ငံေရးက အစ တုိင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးအတြက္ ေက်းဇူးျပဳသြားခ့ဲတ့ဲ ဆရာႀကီး တပါးပါရွင္။
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၉၄ ခုႏွစ္ေလာက္က စၿပီး ကုိယ္ေတြ႔ ၀တၳဳမ်ား ဆုိတ့ဲ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ အမွတ္စဥ္ ၆ အထိ ေရးသား ထုတ္ေ၀ခ့ဲပါတယ္။ ဟသၤာတ ခရုိင္ နိဗၺာန္ရြာက လယ္သမားႀကီး ဦးေဖနဲ႔ ေဒၚေဒါင္း တုိ႔ရဲ႕ သားဟာ အသက္ ၂၇ မွ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္မွာ စာသင္ရင္း ျမန္မာ့အလင္းမွာ စာ စေရးခ့ဲသူပါ။ ပုသိမ္ရာဇ၀င္ ျမန္မာ့ဂုဏ္ရည္၊ ေပါရာဏအဘိဓာန္၊ စေလဦးပုည အတၳဳပၸတၱိ၊ ဦးထြန္းရိွန္ အတၳဳပၸတၱိ၊ ေရသည္ျပဇာတ္၊ ငါးရာ့ငါးဆယ္ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္၊ မဟာယာနဂုိဏ္း၊ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူ အေရးေတာ္ပုံ စသျဖင့္ မ်ားစြာ ေရးခ့ဲပါတယ္။ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ဆရာႀကီး ေနအိမ္ ကာလဘတ္လမ္းမွာ ‘ျမန္မာ့ဂုဏ္ရည္’ နာမည္နဲ႔ ပုံႏွိပ္စက္လည္း ေထာင္တယ္၊ စာအုပ္တုိက္လည္း တည္ေထာင္ခ့ဲတာမို႔ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးတ့ဲအခါမွာ ဆရာႀကီးဦးဖုိးက်ားကုိ ဂုဏ္ျပဳတ့ဲ အေနနဲ႔ ကာလဘတ္လမ္းကုိ ‘ျမန္မာ့ဂုဏ္ရည္’လမ္း လုိ႔ ေျပာင္းလဲ ေခၚခ့ဲပါတယ္ရွင္။