>poet Nyunt Aye – Innwa

>

သူငယ္ခ်င္း ကဗ်ာဆရာ ညြန္႔ေအး (အင္းဝ)
ေမာင္စြမ္းရည္
ၾသဂုတ္ ၉၊ ၂ဝ၁ဝ

အင္းဝသားေတြထဲက က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ ကဗ်ာဆရာ ၃ ဦး ေပၚထြက္ခ့ဲပါတယ္။ စာေပေလာကမွာ နာမည္ ထင္ေပၚမႈ အလုိက္ အစီအစဥ္နဲ႔ ေျပာရမယ္ ဆုိရင္ ၾကည္ေအာင္၊ ကုိေလး(အင္းဝဂုဏ္ရည္) နဲ႔ ညြန္႔ေအး (အင္းဝ)တုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကည္ေအာင္ နဲ႔ ညြန္႔ေအးတုိ႔ ႏွစ္ေယာက္က က်ေနာ္နဲ႔ သက္တူ ရြယ္တူေတြ ျဖစ္ၾကၿပီး တႏွစ္တည္း မႏၱေလး တကၠသုိလ္ကုိ ေရာက္လာခ့ဲၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိေလးက က်ေနာ္တုိ႔ထက္ တႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္ ေစာပါတယ္။

လူထုေဒၚအမာနဲ႔အတူ ၁၉၃၆ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီးမွာ ပါဝင္ခ့ဲသူ ‘မအုန္း’ ဆုိတာက ဂ်ပန္ေခတ္မွာ စစ္ေျပးေတာ့ အင္းဝကုိ ေျပးသတ့ဲ။ အဲဒီတုန္းမွာ မအုန္းက အင္းဝမွာ ‘အင္းဝဂုဏ္ရည္’ ဆုိတ့ဲ ေက်ာင္းကေလး တေက်ာင္း ဖြင့္ၿပီး ကေလးေတြကုိ စာသင္ေပးသတ့ဲ။ အဲဒီေတာ့ အင္းဝက ကုိေလး၊ ၾကည္ေအာင္၊ ညြန္႔ေအး တုိ႔တေတြ စစ္အတြင္းမွာ အခ်ိန္ အလကား မျဖစ္ဘဲ စာသင္ခ့ဲၾကရတယ္။ အဲဒီ ကေလးေတြ အားလုံးေလာက္ဟာ စာေပ ဝါသနာ ပါလာခ့ဲၾကၿပီး တၿမဳိ႕တည္းကေန သုံးေယာက္ေတာင္မွ နာမည္ရ ကဗ်ာဆရာေတြ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ တျခား ကဗ်ာစပ္၊ စာဖတ္ ဝါသနာပါတ့ဲ သူတုိ႔နဲ႔ ရြယ္တူ အင္းဝသားေလးေတြကုိလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ေတြ႔ခ့ဲရဖူးပါတယ္။ စာဆုိေတာ္ႀကီးေတြ ေပၚထြန္းခ့ဲတ့ဲ ေရွးအစဥ္အလာေၾကာင့္လား မသိပါ။

ညြန္႔ေအးရဲ႕ နာမည္ရင္းက ‘ကံညြန္႔’ တ့ဲ။ တျခား စာေပ ဝါသနာ ပါတ့ဲ ညြန္႔ေအးနဲ႔ ရြယ္တူ အင္းဝသား ကံညြန္႔ တေယာက္ကလည္း က်ေနာ္နဲ႔ သူငယ္ခ်င္းပါပဲ။ သူကေတာ့ ဆရာဝန္ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ‘ကံညြန္႔’ နာမည္တူ ရိွလုိ႔လား မသိ ကဗ်ာဆရာ ကံညြန္႔က ‘ညြန္႔ေဇာ္’ ဆုိတ့ဲ ကေလာင္နာမည္ ယူၿပီး ေရးပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ ၂ ႏွစ္ ေလာက္ပဲ အတူ ေနရၿပီး ရန္ကုန္ ျမင္းၿပိဳင္ကြင္းနားက သူ႔ဦးႀကီးတေယာက္ဆီ ထင္ပါရဲ႕ အဲဒီက ေခၚလုိ႔ ေျပာင္းသြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းမၿပီးဘဲ ေအာင္လံၿမိဳ႕ဘက္မွာ သြားၿပီး ဆရာလုပ္တယ္။ ၿပီးမွ ဘဲြ႔ရၿပီး ပညာအုပ္ (ၿမဳိ႕နယ္ ပညာေရးမွဴး) အထိ လုပ္ခ့ဲတယ္။ ရန္ကုန္ ျမင္းၿပိဳင္ကြင္းနားက ထမင္းဆုိင္ရွင္ရဲ႕ သမီးတေယာက္နဲ႔ အိမ္ေထာင္က်ပါတယ္။ အိမ္ေထာင္က်တာ အရင္လား၊ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္တာ အရင္လား ဆုိတာေတာ့ က်ေနာ္ ေမးမၾကည့္မိခ့ဲပါဘူး။

က်ေနာ္တုိ႔ ေက်ာင္းသားဘဝမွာပဲ ၾကည္ေအာင္နဲ႔ ကုိေလးက အမ်ဳိးသားစာေပဆု ရပါတယ္။ ညြန္႔ေအးလည္း အဲဒီတုန္းကသာ စာအုပ္ ထုတ္ျဖစ္ရင္ စာေပဆု ရခ်င္ရေနမွာပါ။ ညြန္႔ေဇာ္ ဆုိတ့ဲ ကေလာင္အမည္က ညြန္႔ေအး လုိ႔ ေျပာင္းသြားတာက ရန္ကုန္က်မွပါ။

က်ေနာ္က ရန္ကုန္ ေျခာက္ထပ္ရုံးႀကီးရိွ အေျခခံပညာ ဦးစီးဌာန၊ ျမနမာစာ သင္ရိုးအဖဲြ႔မွာ လုပ္ေနရာက စာၾကည့္တုိက္ပညာ ဒီပလုိမာ လက္မွတ္ ယူၿပီး ရုံးခ်ဳပ္ စာၾကည့္တုိက္ကုိ ေျပာင္းလုပ္ပါတယ္။ ျမန္မာစာ သင္ရုိး အဖဲြ႔ အတြက္ ညြန္႔ေအး ဘဲြ႔ခံ ဦးကံညြန္႔ကုိ ေခၚယူပါတယ္။ ဒီမွာတင္ က်ေနာ္နဲ႔သူနဲ႔ ျပန္တဲြမိပါတယ္။ ပညာတန္ေဆာင္ မဂၢဇင္း စာေပၿပိဳင္ပဲြေတြမွာလည္း တင္မုိး၊ ညြန္႔ေအး၊ ေမာင္နီသင္း နဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔ တဲြလာၾကပါတယ္။ ဦးဘေကာင္းကလည္း ေျခာက္ထပ္ရုံးမွာ က်ေနာ္တုိ႔ အထက္အရာရိွပါ။ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းသား သမဂၢ ၊ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း အျဖစ္နဲ႔ တျခား ဆရာေတြကလည္း သူတုိ႔ကုိ ေလးစားၾကပါတယ္။ သူကပဲ က်ေနာ္တုိ႔ အဖဲြ႔ကုိ ဦးေဆာင္ၿပီး ရန္ကုန္ ပညာေရး တကၠသုိလ္ ျမန္မာစာ သင္နည္းဌာန ပါေမာကၡ ဦးသန္းထြတ္ကုိလဲ သင္ရုိးအဖဲြ႔မွာေရာ ပညာတန္ေဆာင္ အဖဲြ႔မွာေရာ အၿမဲ ဖိတ္ေခၚ ပါဝင္ေစပါတယ္။ ဦးသန္းထြတ္ကလဲ က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ မႏၱေလး လူထု သတင္းစာမွာ အတူ ကေလာင္ေသြးလာခ့ဲသူပါ။ ေနာက္ေတာ့ ညြန္႔ေအးကပဲ ဆက္လက္ ဦးေဆာင္ပါတယ္။

တင္မုိးရယ္၊ ၾကည္ေအာင္ရယ္၊ ညြန္႔ေအးရယ္၊ ကုိကုိးကြ်န္းမွာ က်ဆုံးခ့ဲတ့ဲ ကဗ်ာဆရာ ေလးေမာင္(ျမင္းျခံ)ရယ္က ေဆးလိပ္မိတ္ေဆြေတြပါ။ နံနက္ လင္းကတည္းက အိပ္ရာဝင္ထိ ေသာက္ၾကသူေတြပါ။ ညြန္႔ေအးရဲ႕ ရုပ္ကေတာ့ တကၠသုိလ္ကတည္းက ရုပ္အတုိင္း သိပ္ မေျပာင္းလွပါဘူး။ ေဆးလိပ္ ခဲရင္း အျမဲ ျပဳံးေနသူပါ။ ပင္နီတုိက္ပုံလဲ အျမဲ ဝတ္ေလ့ရိွပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ တူတာကေတာ့ သူနဲ႔ ကုိေလးတုိ႔က ဥပစာတန္း ေအာင္ၿပီး ကတည္းက ေက်ာင္းဆရာ လုပ္သြားၾကလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔လုိ ေက်ာင္းသက္ မရွည္ၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား သမဂၢနဲ႔ ကေလာင္ရွင္ အသင္းလုိ အသင္းအဖဲြ႔ေတြမွာ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား မရိွခ့ဲပါဘူး။ တင္မုိး၊ ၾကည္ေအာင္ နဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔ကေတာ့ အသင္းအဖဲြ႔ေတြရာ မဂၢဇင္း ေကာ္မတီေတြမွာေရာ “ပါေလရာ”ေတြခ်ည္းပါပဲ။ ေက်ာင္းသားအေရးတုိ႔၊ ႏုိင္ငံေရးတုိ႔ကုိ စိတ္မဝင္စားဘူး ဆုိၿပီး တမင္ ေရွာင္မေနၾကပါဘူး။ ကုိေလး၊ ၾကည္ေအာင္ ဆုိရင္ စစ္အစုိးရက စာေရးခြင့္ ေဟာေျပာခြင့္ အပိတ္ခံရလုိ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ဆုံးရွဳံးသူ ျဖစ္ေနရပါတယ္။ ၾကည္ေအာင္ကေတာ့ ကြယ္လြန္သြားပါၿပီ။

ညြန္႔ေအးက ေက်ာင္းဆရာ ဘဝမွာ အေန ၾကာလုိ႔လား မသိ ကဗ်ာဆရာရုပ္ထက္ ေက်ာင္းဆရာရုပ္ ပုိၿပီး ေပါက္ေနပါတယ္။ တုိက္ပုံ အကၤ်ီ အျမဲ ဝတ္ၿပီး သူ႔အလုပ္ေတြကုိ ေက်ပြန္ေအာင္ ေနကုန္ေနခန္း လုပ္ေနတတ္ပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြလုိ စိတ္လြတ္ လက္လြတ္ ေနေလ့ မရိွပါဘူး။ ေက်ာင္းဆရာနဲ႔ မတူတာကေတာ့ ေဆးလိပ္တုိ လက္က မခ်တာပါပဲ။ ဒီေဆးလိပ္ေၾကာင့္ပဲ သူတုိ႔ အသက္တုိၾကပါတယ္။

ေက်ာင္းဆရာေတြဟာ အခ်င္းခ်င္း ဆရာ ေခၚေလ့ ရိွပါတယ္။ ညြန္႔ေအးက က်ေနာ္တုိ႔ကုိ “ဆရာသမား” လို႔ နာမ္စားျပဳၿပီး ေခၚေလ့ရိွပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ကေတာ့ ေက်ာင္းမွာ ရခ့ဲတ့ဲ အက်င့္ အတုိင္း အခ်င္းခ်င္း “ရဲေဘာ္” လုိ႔ ေခၚေလ့ ရိွပါတယ္။ “ကဲ – ရဲေဘာ္တုိ႔ေရ နားၾကဦးစုိ႔၊ စားၾကဦးစုိ႔” စသျဖင့္ ေျပာေလ့ ရိွပါတယ္။
ညြန္႔ေအးမွာက တျခား ကဗ်ာဆရာ အေပါင္းအသင္းေတြ ရိွေပမ့ဲ ေပေပေတေတ ေနၾကသူေတြကုိ သိပ္ၿပီး အေရာတဝင္ မေနတတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔သာ ငယ္ေပါင္းေတြမုိ႔ အေရာတဝင္ ေနၿပီး သူ႔အိမ္ကုိယ့္အိမ္ ဝင္ထြက္ေလ့ ရိွပါတယ္။ သူ႔ဇနီးမွာ ထမင္းဆုိင္ ရိွလုိ႔ စားေရးေသာက္ေရး မပူရဘူးလုိ႔ ထင္ပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ကုိ ႀကဳံရင္ ႀကဳံသလုိ သူ႔ထမင္းဆုိင္မွာ ထမင္းေကြ်းတတ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ တင္မုိးက သူ႔ဆုိင္က ထမင္းဟင္းကုိ ခံတြင္း ေတြ႔တယ္ လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ထူးဆန္းတာက ညြန္႔ေအး မိသားစုဟာ ဒီထမင္းဆုိင္ကုိ အေမြဆုိင္အျဖစ္နဲ႔ အလွည့္က် ပုိင္ၾကၿပီး အလွည့္နဲ႔ အလုပ္ လုပ္ၾကတာပါ။ သူ႔ဆုိင္က တာေမြမွာ။ က်ေနာ္တုိ႔ တင္မုိးတုိ႔နဲ႔က ကမာရြတ္မွာ ဆုိေတာ့ နည္းနည္း အလွမ္းေဝးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခဏခဏေတာ့ မသြားႏုိင္ၾကပါဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ ကမာရြတ္၊ တကၠသုိလ္ ပရဝုဏ္ထဲက လက္ဖက္ရည္ဆုိင္မွာ ဝုိင္းေလ့ ရိွတ့ဲ “ေသာၾကာဝုိင္း” “စေနဝုိင္း” ဆုိတာေတြကုိလဲ ညြန္႔ေအး လာေလ့ မရိွပါဘူး။ ေခါက္ရုိးက်ဳိးေနတ့ဲ ေက်ာင္းဆရာ ဆုိေတာ့ ေသာက္ေသာက္စားစားေနတာေတြကုိလဲ အေလ့အက်င့္ မလုပ္ပါဘူး။

က်ေနာ္နဲ႔ တင္မုိးတုိ႔ အေမရိကား ေရာက္ေနေတာ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေလး တအုပ္ ထုတ္ျဖစ္လုိ႔ ညြန္႔ေအးက က်ေနာ္တုိ႔ဆီကုိ ပုိ႔ပါတယ္။ “အေမ” အေၾကာင္း ပါပဲ။ အဂၤလိပ္ ဘာသာျပန္နဲ႔ တဲြထုတ္ပါတယ္။ သူက ေလာ့စ္အိန္ဂ်လိစ္မွာ ေနတ့ဲ တင္မုိးဆီကုိ ပုိ႔ထားတာပါ။ က်ေနာ္က နယူးေယာက္မွာ ေနတာ ဆုိေတာ့ တဦးနဲ႔တဦး အေမရိက တုိက္ႀကီးရဲ႕ အေရွ႕ဖ်ား အေနာက္ဖ်ား တဖက္ကမ္းစီမွာ ေနၾကတာပါ။ တင္မုိး ဆုံးလုိ႔ က်ေနာ္ ေရာက္သြားေတာ့မွ သူ႔ရဲ႕ စာအုပ္စင္ထဲမွာ ညြန္႔ေအး စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ ေတြ႔လုိ႔ က်ေနာ္ တအုပ္ ယူခ့ဲပါတယ္။ ညြန္႔ေအးက သူ႔စာအုပ္မွာ က်ေနာ့္နာမည္နဲ႔ ေပးထားတာပါ။ ဒီကဗ်ာစာအုပ္ေလးဟာ သူနဲ႔ က်ေနာ္ ဆက္သြယ္ေရးရဲ႕ “ေနာက္ဆုံး” ပါပဲ။

ကြယ္လြန္သူ ညြန္႔ေအး(အင္း၀) ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး
ဆက္စပ္ ဖတ္ရႈသင့္သည့္ ေမာင္စြမ္းရည္၏ ေဆာင္းပါး တခ်ဳိ႕

ကဗ်ာဆရာ ေလးေမာင္

က်ေနာ္တုိ႕ရဲ႕ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာခရီးစဥ္

ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုဘေကာင္း

ကဗ်ာဆရာတင္မိုးနဲ႔ အထက္ဗမာႏုိင္ငံစာေရးဆရာအသင္း (၁၉၆၃-၇၃)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts