>Htain Linn – Burmese Politics and Literature 59

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၅၉)
ဦးႏုႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးစာေပ
ထိန္လင္း
မတ္ ၂၃၊ ၂၀၁၀
          သခင္ႏုရဲ႕ စာေပျဖတ္သန္းမႈကို ၾကည့္တဲ့အခါ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ကတည္းက စာေပေရးသားခဲ့တာကို ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သူေရးသားတဲ့ ‘အခ်စ္ေလာ အမုန္းေလာ’ဆိုတဲ့ ျပဇာတ္ကို ဓူဝံမဂၢဇင္းမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တာက ၁၉၂၅ ခုႏွစ္ဆိုေတာ့ ဒီစာမူပါတဲ့အခ်ိန္မွာ သခင္ႏုက အသက္ ၁၈ ႏွစ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ျပဇာတ္၊ ဘာသာျပန္၊ ဝတၳဳစသျဖင့္ စာေပအေျမာက္အျမား ေရးသားခဲ့ၿပီး သူ႔ရဲ႕ ျပဇာတ္ေတြကို လူႀကိဳက္မ်ားခဲ့ပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာက သူ႔ရဲ႕ ရုပ္ပံုလႊာေဆာင္းပါးမွာ သခင္ႏုရဲ႕ ျပဇာတ္ေတြကို စြဲလမ္းခဲ့တဲ့အေၾကာင္း၊ တင္ျပပံု ေကာင္းတဲ့အေၾကာင္း၊ ‘ရက္စက္ပါေပ့ကြယ္’ ဝတၳဳကို အႀကိဳက္ဆံုး ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ေရးသားခဲ့ပါတယ္။
          သခင္ႏုဟာ ျမန္မာျပည္မွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျဖစ္ခဲ့သလို ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကိုလိုနီေခတ္၊ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္၊ နဝတ ေခတ္တို႔မွာ အထိန္းသိမ္းခံရသူျဖစ္ပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္ အက်ဥ္းက်ခဲ့စဥ္က ေထာင္ထဲမွာ အဂၤလိပ္ျပဇာတ္ ၁၅ ပုဒ္ကို ဘာသာျပန္ဆိုခ့ဲၿပီး အဲဒီအထဲက ‘ႏြားသိုးႀကိဳးျပတ္’နဲ႔ ‘ပုထုဇေနာ ဥမၼတေကာ’ ျပဇာတ္ ၂ ပုဒ္ကုိ ဂ်ပန္ေခတ္အတြင္း ထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။ “‘ပုထုဇေနာ ဥမၼတေကာ’မွာ ºကြ၍ဖ်တ္လတ္၏။ ‘ႏြားသိုးႀကိဳးျပတ္’ကား လိင္ျပႆနာကို မကြယ္မေထာင့္ ေျပာျပထား၏။ သူသည္ လူမ်ားကို အိမ္ေထာင္မႈ၊ လိင္မႈ စသည္တို႔ကို နားလည္ေစခ်င္၏။” လို႔ ဆရာဒဂုန္တာရာက သံုးသပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ျပဇာတ္ေတြအျပင္ ‘ရက္စက္ပါေပ့ကြယ္’ဝတၳဳ၊ ဦးေသာင္းဒန္ဝတၳဳ တို႔ကို ေရးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
          ဘာသာျပန္တက္က်မ္းျဖစ္တဲ့ မိတၱဗလဋီကာ ကို ၁၉၃၈ ခုႏွစ္မွာ ‘လူေပၚလူေဇာ္လုပ္နည္း’အမည္နဲ႔ ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ ပညာေရးဌာနက ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္အျဖစ္ ျပ႒ာန္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ဟာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္လည္ပံုႏွိပ္ ထုတ္ေဝခဲ့ရတဲ့စာအုပ္ျဖစ္ၿပီး အခုဆိုရင္ ၁ဝ ႀကိမ္ေက်ာ္သြားပါၿပီ။ ကိုလိုနီေခတ္အတြင္း တျခား ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေျခခံ စာအုပ္ေတြကေတာ့ အာဇာနည္ဆိုတာဘာလဲ၊ မာစ္ဆစၥင္းမ္ဆုိတာ ဘာလဲ၊ ငါးႏွစ္ရာသီ ဗမာျပည္ စာအုပ္တို႔ျဖစ္ပါတယ္။
          ၁၉၅ဝ ျပည့္ႏွစ္ေရာက္တဲ့အခါ သခင္ႏုဟာ သခင္ႏုအစား ဦးႏုလို႔ ေျပာင္းလဲသံုးစြဲပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာအုပ္ေတြရဲ႕ ကေလာင္အမည္ေတြမွာလည္း ဦးႏုလို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ႏိုင္ငံေရးမွာ ဦးႏုနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အထင္အရွား မွတ္မိၾကတာက ဒုတိယေက်ာင္းသားသပိတ္၊ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ခ်ဳပ္ဆိုတဲ့ ‘ႏု-အက္တလီ စာခ်ဳပ္’ နဲ႔ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲ တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ စာေပနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အက်ဳိးရွိေစခဲ့တာကေတာ့ ဘာသာျပန္စာအုပ္အသင္း ျဖစ္ပါတယ္။
          ဒီကေန႔ စာေပဗိမာန္ လို႔ ေခၚတြင္တဲ့ ဘာသာျပန္စာေပအသင္းကို တည္ေထာင္ဖို႔ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၂၆ ရက္ေန႔မွာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး လြတ္လပ္ေရးရတဲ့ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၁၅ ရက္မွာေတာ့ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္ေက်ာင္းဝင္းထဲက ယာယီအသင္းတိုက္မွာ အသင္းဖြင့္ပြဲ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဟံသာဝတီအဝိုင္းနားက ဆိုရန္တိုဗီလာ အေဆာက္အအံုကို ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းမ်ား၊ လူထုသိပၸံက်မ္းမ်ားနဲ႔ လူထုအလင္းစာစဥ္ေတြဟာ ‘အေမွာင္ခြင္း၍ အလင္းေဆာင္အံ့’ ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္အတိုင္း ျပည္သူလူထုကို စာေပအလင္းေရာင္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဦးႏုရဲ႕ ‘မိတၱဗလဋီကာ’စာအုပ္ဟာလည္း လူထုအလင္းစာစဥ္ အမွတ္ (၁၁) အေနနဲ႔ ျပန္လည္ထြက္ရွိခဲ့ပါတယ္။
          ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္အတြင္း ဦးႏုဟာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဘဝနဲ႔ စာေပေရးသားျခင္းကို ယွဥ္တြဲလုပ္ေဆာင္ ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကာလအတြင္း ေရးသားခဲ့တဲ့ စာေပေတြမွာေတာ့ အမ်ားစုက ႏိုင္ငံေတာ္ပန္းတိုင္၊ ျပည္ေထာင္စုပန္းတိုင္၊ ျပည္ေတာ္သာပန္းတိုင္ ဆိုတဲ့ စာေတြနဲ႔ ျပဇာတ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာ ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စာေတြကုိလည္း စတင္ေရးသားလာပါတယ္။ တခ်ဳိ႔စာအုပ္ေတြကို ျမန္မာ၊ အဂၤလိပ္ ၂ ဘာသာနဲ႔ ထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။
          ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္ အက်ဥ္းက်စဥ္မွာေတာ့ ‘ကာမတဏွာ’လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ ဘာသာေရးအေျခခံ ဝတၳဳကို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ဘာသာေရးသက္သက္ဆိုရင္ စာဖတ္သူေတြ ၿငီးေငြ႔မွာစိုးလို႔ ဝတၳဳဟန္နဲ႔ ပံုေျပာသလို ေရးသားထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ ေရးသားတဲ့အခ်ိန္ဟာ ႏွစ္နဲ႔ခ်ီၿပီး ဖမ္းဆီး ထိန္းသိမ္းခံရတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ ရက္ေပါင္း ၁၆၉၉ ရက္တိတိ အက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
          ဦးႏုရဲ႕ ကိုယ္တိုင္ေရးအတၳဳပၸတၱိျဖစ္တဲ့ ‘တာေတစေနသား’ စာအုပ္ကေတာ့ သူ႔ဘဝ ျဖတ္သန္းမႈ အေၾကာင္းေတြကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေရးသားထားတဲ့စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ကို ျပည္တြင္းမွာ ထုတ္ေဝခြင့္ မရေပမယ့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ နယူးေဒလီအေျခစိုက္ ဧရာဝတီစာေပတိုက္က ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာ ထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္မွာ စာမ်က္ႏွာ ၃၂ဝ ေက်ာ္ ပါဝင္ၿပီး အခန္းေပါင္း ၃၃ ခန္း ခြဲထားပါတယ္။
ဒီစာအုပ္မွာ ဦးႏုက ငယ္ဘဝ အခ်ိန္ကာလေတြကေန ၁၉၆၂ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ အာဏာသိမ္းလိုက္တဲ့ အခ်ိန္ကာလအထိ ေရးသားထားပါတယ္။ အခန္းလိုက္ခြဲၿပီး ေရးသားတဲ့အခါ ကိုယ္တိုင္ေျပာျပေနတဲ့သေဘာ မဟုတ္ဘဲ တျခားသူတစ္ဦးက ျမင္ေနရတဲ့သေဘာမ်ဳိး ေရးသားထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေတာ္ရံုလူ ဖြင့္မေျပာရဲတဲ့ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥရပ္ေတြကိုေတာင္ ထည့္သြင္းေရးသားထားပါတယ္။
          စာအုပ္ရဲ႕ နိဒါန္းမွာ ဦးႏုက သူ႔ရဲ႕ သားသမီးေတြကို အမည္တပ္ေဖာ္ျပၿပီး
          “တာေတစေနသား ေခၚ မင္းတို႔ရဲ႕ ေဖေဖ ဦးႏုဟာ ေအာ့ေၾကာလန္မ်ဳိး၊ လူဆိုးလူေပြ တာေတဘဝမွ လူေကာင္းဘဝသို႔ ေရာက္လာေအာင္ အျပင္းအထန္ႀကိဳးစားခဲ့ရသူတစ္ေယာက္ျဖစ္တယ္။ မင္းတို႔ရဲ႕ေဖေဖ ဦးႏုဟာ မေကာင္းတာေတြကိုလည္း လုပ္ခဲ့တယ္၊ ေကာင္းတာေတြလည္း လုပ္ခဲ့တယ္။ မင္းတို႔ဟာ မင္းတို႔ေဖေဖ လုပ္ခဲ့တဲ့ မေကာင္းတာေတြကို အထူးေရွာင္ၿပီး ေကာင္းတာေတြကို ႀကိဳးစားလုပ္ကိုင္ၾကမယ္ဆိုရင္ ဒီစာအုပ္ကို ေရးရတာ ေရးရက်ဳိးနပ္ၿပီ။” လို႔ ေရးသားထားပါတယ္။
          ဒီစာအုပ္ဟာ ႏိုင္ငံေရးသမား၊ စာေရးဆရာႀကီးတစ္ေယာက္က သူ႔အတၳဳပၸတၱိကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေရးသားထားတာျဖစ္တဲ့အတြက္ သမိုင္းကို ေလ့လာသူေတြ၊ အတၳဳပၸတၱိကို ေလ့လာသူေတြအတြက္ မလြတ္တမ္း ဖတ္ရႈသင့္တဲ့စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုစာအုပ္မ်ဳိး ျမန္မာျပည္မွာ ထုတ္ေဝႏိုင္မယ္၊ တျခားေသာ စာမူေတြကိုလည္း စုစည္းပံုႏွိပ္ ထုတ္ေဝႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဦးႏုနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေလ့လာႏိုင္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။    ။
ထိန္လင္း (၁၃၊ ၁ဝ၊ ၂ဝဝ၉) –     ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၃ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts