>Sadako Sasaki cranes, Koeran culture and Burma

>

ဂ်ပန္ငွက္ရုပ္၊ ကုိရီးယားယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ ျမန္မာျပည္
ၾကယ္ျဖဴ
ၾသဂုတ္ ၅၊ ၂၀၁၀
လြန္ခ့ဲသည့္ ၆၅ ႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၆ ရက္ေန႔ေနာက္ပုိင္း ဂ်ပန္ မိန္းကေလးတဦး၏ ေၾကကဲြဖြယ္ ဇာတ္လမ္းကုိ ႏုိင္ငံတကာတြင္ ယေန႔တုိင္ အမွတ္ရေနၾကသည္ (photo: Leiflet)

ကမာၻႀကီးေပၚမွာ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ တုန္းက ေၾကာက္စရာအေကာင္းဆံုး အျဖစ္ဆိုးႀကီးတခု ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ လူသားတို႔ရဲ႕ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ ေတြနဲ႔ မာန္မာနတို႔ အားၿပိဳင္ရာ အတၱတိုက္ပြဲေတြရဲ႕ ဓားစာခံအျဖစ္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ဟီရိုရွီးမား ၿမိဳ႕ကေလးဟာ တစစီ ေၾကမြ ပ်က္စီးခဲ့ရတယ္။ ေၾကာက္စရာ အေကာင္းဆံုး အဏုျမဴ ဆိုတဲ့ ဗံုးႀကဲခံခဲ့ရတာေလ။ ခုလာမယ့္ ၾသဂုတ္ ၆-ရက္ေန႔မွာ ေပါ့ … …

အျပစ္မဲ့တဲ့ လူသားေတြ သိန္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ေၾကြလႊင့္ခဲ့ၾကရတယ္။ ၿမိဳ႕ကေလးရဲ႕ သံုးပံု ႏွစ္ပံုဟာ ျပာက်သြားခဲ့ရတယ္။ အဏုျမဴ အဆိပ္ေငြ႔ေတြ ၾကားမွာ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ သူေတြကလည္း လူစဥ္မမီတဲ့ ဘ၀ေတြနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း လႊင့္ပါးခဲ့ၾကရရွာတာကလား။ ေတြ႔ေနက် တိုက္တာ အေဆာက္အအုံေတြ၊ ျဖတ္သန္းေနက် တံတားႀကီးေတြ၊ လူအျပည့္ တင္ေဆာင္ထားတဲ့ ဓာတ္ရထားေတြ၊ အဘိုးနဲ႔ အဘြား၊ အေဖနဲ႔ အေမ၊ ေက်ာင္းက ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ေက်ာင္းက ဆရာေတြ၊ အခ်စ္ဆံုး သူငယ္ခ်င္းေတြ၊ ေန႔စဥ္ ေရာင္း၀ယ္ေနၾကတဲ့ ေစ်းသည္ေတြ၊ ႏိုင္ငံမွာ အားကိုးရတဲ့ အလုပ္သမားေတြ၊ အျပစ္ ကင္းလွတဲ့ ခ်စ္စရာ ေက်ာင္းသားေလးေတြ၊ ၀၀ကစ္ကစ္နဲ႔ ရယ္ေမာေနတဲ့ ကေလးငယ္ေလးေတြ၊ သူတို႔ေတြ၊ သူတို႔ေတြ အားလံုးဟာ စူးရွတဲ့ အလင္း တခုေအာက္မွာ … … ၊ က်ယ္ေလာင္တဲ့ ျမည္ဟည္းသံႀကီးေတြ ေအာက္မွာ … … ၊ ေ၀၀ါးေနတဲ့ အခိုးအေငြ႔ေတြ ေအာက္မွာ … … တစစီ ျပတ္ေတာက္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ၾကတယ္။

တြဲလဲခိုေနတဲ့ အေရျပားစေတြ၊ စုတ္ျပတ္ေနတဲ့ အ၀တ္ အပိုင္းအမွ်င္ေတြ၊ ျပန္႔က်ဲေနတဲ့ ဦးေႏွာက္ေတြ၊ ခႏၶာ အစိတ္အပိုင္းေတြ ၾကားမွာ ကြဲၿပဲက်ိဳးေၾကလု ခပ္တဲတဲ ေျခေထာက္ေတြနဲ႔ ထိပ္လန္႔တၾကား ေျပးလႊားေနၾကတယ္။ မီးခိုးေငြ႔ေတြ၊ ျပာမႈန္ေတြ၊ ေ၀့၀ဲ ရႈတ္ေထြးေနတဲ့ အပ်က္အစီးပံုေတြ ၾကားမွာ အရာရာဟာ ေနပူက်စ္က်စ္ထဲမွာ ျဖစ္ညွစ္ ခံထားရသလိုမ်ိဳး ပူေလာင္ မာေၾကာ တင္းၾကပ္ၿပီး ေလးလံ ထိုင္းမိႈင္းေနခဲ့တယ္။ ဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္ေတြ ဗရပြနဲ႔ က်န္ရစ္ခဲ့ၾကရွာတဲ့ ေမွးမွိန္ ေ၀၀ါးတဲ့ မ်က္လံုးေတြဟာလည္း ဟီရိုရွီးမား ေဆးရံုရဲ႕ မ်က္ႏွာက်က္ေတြကို နာက်င္ ခါးသီးစြာ ေငးေမာရင္း တအိအိ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၾကရရွာတယ္။

အဲဒီလို နာက်ည္းမႈ၊ ညိွဳးငယ္မႈေတြၾကားမွာ အသက္ ၁၂-ႏွစ္အရြယ္ အဏုျမဴ အဆိပ္သင့္ လ်ဴေကးမီးယား ေ၀ဒနာရွင္မေလး ဆားဒါးကိုးဆာဆခိ ဟာ ႏြမ္းနယ္ေနတဲ့ ပိန္လွီလွီ ခႏၶာကိုယ္ေလးနဲ႔ သံကုတင္ေပၚမွာ လွဲေလ်ာင္းေနရင္း စကၠဴႀကိဳးၾကာရုပ္ေလးေတြကို ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေခါက္ေနပါတယ္။ သူမရဲ႕ နံေဘးမွာလည္း ေရာင္စံုစကၠဴ အပိုင္းအစေတြ၊ သၾကားလံုး စကၠဴေလးေတြ၊ ေဆးပုလင္းက စကၠဴပတ္ေလးေတြ၊ သတင္းစာ အပိုင္း အစေတြ ျပန္႔က်ဲေနပါတယ္။

ေၾကာက္စရာ အျဖစ္ဆိုးေတြနဲ႔ အတူ စစ္ႀကီး ၿပီးသြားခဲ့တာ ၁၀-ႏွစ္ ေက်ာ္ခဲ့ေပမယ့္ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြ၊ ကေလးေတြဟာ တျဖဳတ္ျဖဳတ္ ေသဆံုးေနၾကရတုန္းပါပဲ။ ႀကိဳးၾကာ ဆိုတာ သမီးတို႔ ဂ်ပန္ရိုးရာမွာ အထြဋ္အျမတ္ထားတဲ့ ငွက္ပါ။ သူဟာ သမီးတို႔ ဆုေတာင္းေတြကို ေကာင္းကင္ဘံုက ဘုရားဆီ သယ္ေဆာင္ေပးတယ္ေလ။ လူသားေတြ အားလံုးကိုလည္း အဏုျမဴရန္က ကင္းေ၀းေစခ်င္တယ္။ အဲဒီ ဆုေတာင္းေတြကို သယ္ေဆာင္ေပးႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးၾကာ ၁၀၀၀ ျပည့္ေအာင္ လုပ္မယ္။ ခု … သမီး ေခါက္ထားတာ ၆၀၀-ေက်ာ္ၿပီ။ ႀကိဳးၾကာ ၁၀၀၀-ျပည့္တာနဲ႔ သမီး ျပန္ေနေကာင္းလာမွာပါ။ အဲဒီအခါက်ရင္ သမီးလို အဏုျမဴအဆိပ္သင့္ လူနာေတြဆီကို သြားၿပီးျပဳစုမယ္။ အားေပးမယ္။ ဒါ… သမီးရဲ႕ ေမွ်ာ္လင္းခ်က္တခုပဲ တ့ဲ။

၁၉၅၅ ေအာက္တိုဘာ ၅-ရက္ေန႔မွာ အဏုျမဴ အဆိပ္သင့္ ကေလးငယ္ေလး ဆာဆခိဟာ သူေခါက္ထားတဲ့ ႀကိဳးၾကာရုပ္ေလးေတြၾကားမွာ ထာ၀ရ အိပ္ေပ်ာ္သြားခဲ့ပါတယ္။ သူခ်စ္တဲ့ ကမာၻႀကီးနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ အားလံုးကို အၿပီးတိုင္ ေက်ာခိုင္းသြားခဲ့တဲ့ အခ်ိန္မွာ သူမ ေခါက္ထားတဲ့ စကၠဴ ႀကိဳးၾကာရုပ္ကေလးေပါင္း ၆၃၄ ခုသာ ရွိပါေသးတယ္။ သူမ သတင္းကို ၾကားၾကားခ်င္း သူမရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းေတြ ေရာက္လာၾကၿပီး လိုေနတဲ့ စကၠဴႀကိဳးၾကာရုပ္ကေလးေပါင္း ၃၆၆-ခုကို ေခါက္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ သူမကို သၿဂၤဳ ိဟ္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ သူမရဲ႕ နံေဘးမွာ ေကာင္းျခင္း ဆုေတာင္းေတြကို သယ္ေဆာင္ေပးမယ့္ ႀကိဳးၾကာရုပ္ကေလးေပါင္း ၁၀၀၀ ၀ိုင္းရံလ်က္ပါ။

၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွာ ဂ်ပန္လူငယ္ေလးမ်ားက စုေပါင္း ေကာက္ခံေငြနဲ႔ ဟီရိုရွီးမားက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပန္းၿခံႀကီးထဲမွာ ဆာဒါးကိုးဆာဆခိ ရဲ႕ ရုပ္ထုကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဆာဆခိကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး စကၠဴႀကိဳးၾကာေခါက္တ့ဲ အသင္းမ်ား၊ ကလပ္မ်ား ေပၚေပါက္လာပါတယ္။ ၾသဂုတ္လ ၆-ရက္ေန႔ကို ေရာက္တိုင္း ႀကိဳးၾကာေခါက္ အသင္း၀င္ ကေလးေတြက သူတို႔ လုပ္ထားတဲ့ စကၠဴႀကိဳးၾကာရုပ္ ေထာင္ေပါင္း မ်ားစြာကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပန္းၿခံမွာရွိတ့ဲ ဆာဆခိရဲ႕ ေျခရင္းမွာ သြားေရာက္ စုပံုထားၾကပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ စကၠဴႀကိဳးၾကာ ၁၀၀၀ ေခါက္ၿပီး ဆုေတာင္းရင္ ျပည့္တယ္ဆိုတဲ့ ဓေလ့တခု ေခတ္စားလာတယ္ ဆိုရမွာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ ကိုရီးယားကားေတြ ထဲမွာ ႀကိဳးၾကာ ၁၀၀၀ ေခါက္ၿပီး ဆုေတာင္းရင္ ရည္းစားနဲ႔ ညားတယ္လို႔ ပါတာေၾကာင့္ အိုမီဂါရီ စကၠဴထုပ္ေလးေတြ အေရာင္း သြက္ခဲ့ရတယ္။ လူငယ္ေတြကလည္း ႀကိဳးၾကာရုပ္ေလးေတြေခါက္၊ ပုလင္းထဲ ထည့္ၿပီး ကိုယ္ခ်စ္တဲ့ သူေတြကို ေပးၾကတယ္။ လူငယ္ေတြ အတြက္ကလည္း ကိုရီးယားကားက လြဲၿပီး ၾကည့္စရာ ဗဟုသုတ ဆိုလို႔ တီဗီမွာက ပဂိုးဒါးနဲ႔ ဆိုးဂ်ားပဲ ရွိေတာ့ ဘာျဖစ္ျဖစ္ ကိုးရီးယား ေျပာတာပဲ ယံုေနၾကရရွာတယ္။ ကိုးရီးယားကားေတြမွာ ဆိုရင္ ဂ်ပန္ပံုစံေတြကို အဓိက အတု ခိုးတတ္ၿပီး၊ ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ သူတို႔ ရုပ္ရွင္ေတြကေန ကမာၻကို ခ်ခ်ျပေလ့ ရွိတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဟိုတခါတုန္းကလည္း ကိုရီးယားက ႏိုင္ငံေတာ္ ဧည့္ခံပြဲတခုမွာ ဂ်ပန္အရာရွိကို ရိုးရာ ေၾကြပန္းကန္လံုး ယဥ္ေက်းမႈတခုဟာ ကိုးရီးယားကစတယ္ ေျပာလို႔ ႏိုင္ငံ အရာရွိခ်င္း စကားစစ္ထိုးခဲ့ၾကေသးတယ္။ ေရႊခ်ည္ထိုးလိုမ်ိဳး ျမန္မာ့ရိုးရာ လက္မႈေတြကို ထိုင္းက ေအာ္ဒါမွာၿပီး Made in Thailand တံဆိပ္နဲ႔ ကမာၻကို ျဖန္႔သလို ေနမွာေပါ့ေနာ္။ ထားပါေတာ့…။

ဒီလို ၾသဂုတ္လကို ေရာက္ၿပီ ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံကလူငယ္ေတြၾကား ဘယ္လိုမွ ေမ့ေပ်ာက္ႏိုင္မွာ မဟုတ္တဲ့ သမိုင္းတခုကလည္း ျပည္လည္ အမွတ္ရစရာပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာလူငယ္ေတြ အေနနဲ႔ အခုခ်ိန္မွာ ကမာၻ႔ေၾကာက္စရာ အေကာင္းဆံုး အဏုျမဴစိန္ေခၚမႈ သတင္းေတြနဲ႔အတူ စိုးရိမ္စရာေတြ ျပည့္နက္ေနတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ေလေတာ့ ႀကိဳးၾကားရုပ္ေတြ ေခါက္ၿပီး ရည္းစားကို ေပးတာနဲ႔စာရင္ ဟီးရိုရွီမားေန႔ ကမာၻ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အထိမ္း အမွတ္နဲ႔ အတူ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္ေျမာက္ေရး ဝိေလး၀ိ ႏွစ္ပတ္လည္ အတြက္ ႀကိဳးၾကားရုပ္ေလးေတြ ၁၀၀၀ ျပည့္ေအာင္ ေခါက္ၿပီး ဆုေတာင္းၾကရရင္ ပိုမေကာင္းေပဘူးလားခင္ဗ်ာ။

အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဆီယက္တယ္ၿမိဳ႕တြင္ ေတြ႔ရေသာ ဆာဆခိ ရုပ္တု (photo: seakayaker)

[မူရင္း – strawberrywine.ning.com]


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
MoeMaKa Old Archives

Similar Posts