>Burmese Women in struggle

My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၃၉)
တိုက္ပြဲဝင္ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးမ်ား
ထိန္လင္း
ဇူလုိင္ ၁၂၊ ၂၀၀၉


အမ်ဳိးသမီးဆိုတာ အိမ္မႈကိစၥကိုပဲ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္သူျဖစ္တယ္၊ အိမ္ေထာင္သည္ဆိုရင္လည္း အိမ္ရွင္မ ျဖစ္ဖို႔ပဲ အေရးႀကီးတယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြဟာ တိုးတက္လာတဲ့ ေခတ္ အေျခအေနေတြ၊ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ားေအာက္မွာ တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္လာပါၿပီ။ အထူးသျဖင့္ တိုင္းျပည္တစ္ခုရဲ႕ ကံၾကမၼာကို ဖန္တီးဖို႔ျဖစ္လာတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔အတူ ေရွ႕တန္းက ပါဝင္ၿပီး တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾကတာ ကမၻာ့သမိုင္း ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ အထင္အရွား ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။

လက္ရွိ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးစာမ်က္ႏွာေတြမွာ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီေရး၊ တိုင္းျပည္ လြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈေတြကို ေတြ႔ေန ၾကားေနရပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ့ တခ်ဳိ႔က ဒီအမ်ဳိးသမီးေတြဟာ သူတို႔ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းေတြ၊ သူတို႔မိသားစုဝင္ေတြက ႏိုင္ငံေရးလုပ္လို႔ ဒီအမ်ဳိးသမီးေတြလည္း ႏိုင္ငံေရးထဲ ပါလာတာ လို႔ ေတြးေကာင္းေတြးပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအေျဖက အျပည့္အဝ မမွန္ပါဘူး။ ျမန္မာျပည္ လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈထဲက တခ်ဳိ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြဆိုရင္ သူတို႔မိသားစု၊ သူတို႔ေဆြမ်ဳိးစုထဲမွာ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူက သူတို႔အျပင္ တျခားသူမရွိပါဘူး။

ျမန္မာျပည္ရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ သက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ကေန မ်က္ေမွာက္ကာလအထိ ထူးခြၽန္ထင္ရွားတဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြ၊ စံနမူနာျပ အမ်ဳိးသမီးေတြ အမ်ားအျပားကို ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီ အမ်ဳိးသမီးေတြက လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး၊ အႏုပညာ၊ ႏိုင္ငံေရး စသျဖင့္ နယ္ပယ္ေပါင္းစံုမွာ ထင္ရွားၾကသူေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ျမန္မာျပည္မွာ အုပ္စိုးသူေတြက ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးမ်ားေန႔၊ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီး စြမ္းေဆာင္ရွင္မ်ားအသင္း စသျဖင့္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြ သတ္မွတ္၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ဖြဲ႔ၿပီး အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္သလို လုပ္ျပေနတာ သတင္းေတြမွာ ၾကားရ၊ ျမင္ရပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒါေတြဟာ သူမ်ားေတြလုပ္တိုင္း လိုက္လုပ္တဲ့သေဘာမ်ဳိးေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အဲဒီလို လုပ္ေနတာရဲ႕ အျခားတဖက္မွာ အႏိုင္က်င့္ခံေနရတဲ့ မိန္းကေလးေတြ၊ အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရတဲ့ မိန္းကေလးေတြ တပံုႀကီး ရွိေနလို႔ပါ။

အမ်ဳိးသမီးေတြ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါတယ္ဆိုတာကို ထင္ထင္ရွားရွား မျဖစ္ေစခ်င္တာပဲလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အေျခအေနက တိုက္ဆိုင္ေနတာပဲလားေတာ့ မသိပါဘူး၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျမန္မာျပည္က အမ်ဳိးသမီးေတြအေၾကာင္း ခမ္းခမ္းနားနား ေရးဖြဲ႔ထားတဲ့ စာအုပ္ေကာင္းေကာင္း တအုပ္တေလေတာင္ ဒီကေန႔ေခတ္မွာ ထြက္လာတာ မေတြ႔မိပါဘူး။ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ မူဝါဒေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဟိုဟာဆိုရင္ ေထာက္ခံလိုက္ ဒီဟာဆိုရင္ ေထာက္ခံလိုက္ လုပ္ေနတဲ့ ေစာေစာက အမ်ဳိးသမီးအသင္းအဖြဲ႔ႀကီးေတြကေတာင္ ေရးသား ျပဳစု ထုတ္ေဝတာ မရွိပါဘူး။

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးေတြထဲမွာ ထူးခြၽန္ထင္ရွားသူ၊ စံနမူနာျပပုဂၢဳိလ္ေတြ အမ်ားအျပား ရွိေနပါတယ္။ အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း လူမႈဝန္ထမ္းနယ္ပယ္မွာ ေဒၚဦးဇြန္း ဒါမွမဟုတ္ ဘြားဦးဇြန္းလို႔ နာမည္ေက်ာ္တဲ့ အမ်ဳိးသမီး ေစတနာရွင္မ်ဳိး ေပၚေပါက္ခဲ့သလိုပဲ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ အမ်ားအျပားက ေခတ္အဆက္ဆက္ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲခဲ့ပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ေသာ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းကိုေတာင္ စာတေစာင္ ေပတဖြဲ႔ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္သင့္သူေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအပတ္မွာေတာ့ အဲဒီလို အမ်ဳိးသမီးေတြထဲက တခ်ဳိ႔ေသာ ပံုရိပ္ေတြကို တင္ဆက္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ကို က်ေရာက္ခဲ့တဲ့ကာလကို ကိုလိုနီေခတ္ လို႔ သတ္မွတ္ၾကၿပီး အဲဒီကာလႀကီးတခုလံုးရဲ႕ ေရွ႔ပိုင္းအခ်ိန္ေတြကို ကိုလိုနီေခတ္ဦးလို႔ အၾကမ္းဖ်င္း သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲျဖစ္ေပၚခ်ိန္ဟာ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းယူဖို႔စတင္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္လို႔ သတ္မွတ္ရင္လည္း ရမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အဲဒါက ၁၈၂၄ ခုႏွစ္မွာပါ။ အဲဒီ ပထမ က်ဴးေက်ာ္စစ္အတြင္း စစ္သူႀကီး မဟာဗႏၾၶြဳလ က်ဆံုးခဲ့ၿပီး အဂၤလိပ္က ေအာက္ျမန္မာျပည္ကေန တျဖည္းျဖည္း အထက္ပိုင္းကို ေရေၾကာင္း၊ ကုန္းေၾကာင္းနဲ႔ တက္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို တက္လာတဲ့အခါ ျမန္္မာတိုင္းရင္းသားေတြက ေဒသအလိုက္ ျပန္လွန္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီကာလအတြင္း အထင္ရွားဆံုး တိုက္ပြဲက ျပည္ၿမိဳ႔အနီးက ဝက္ထီးကန္တိုက္ပြဲ (၁၈၂၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၁ဝ ရက္) ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီတိုက္ပြဲအတြင္း အဂၤလိပ္ေတြဘက္က ဗိုလ္မွဴးႀကီးတစ္ဦး အပါအဝင္ စစ္ဗိုလ္ ၅ ေယာက္နဲ႔ စစ္သည္အမ်ားအျပား က်ဆံုးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ တိုက္ပြဲမွာ အထူးျခားဆံုးကေတာ့ ျမန္မာဘက္က ျပန္လွန္တိုက္ခိုက္သူေတြထဲမွာ ရွမ္းအမ်ဳိးသမီး ၃ ဦး ပါဝင္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီတိုက္ပြဲမွာ ဒီ ရွမ္းအမ်ဳိးသမီး ၃ ဦးက စစ္ဝတ္တန္ဆာေတြကို ဝတ္ဆင္ၿပီး ရဲရဲရင့္ရင့္နဲ႔ စစ္သည္ေတြကို အားေပးစကား ေျပာၾကားတဲ့အေၾကာင္း၊ အဲဒီလို ရဲဝံ့တဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြနဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ေတြေၾကာင့္ ျမန္မာစစ္သည္ေတြက တအားတက္ၿပီး သဲသဲမဲမဲခုခံခဲ့တဲ့အေၾကာင္းေတြကို အဂၤလိပ္စစ္တပ္က ေမဂ်ာ စေနာ့ဂရက္စ္ (Major Snodgrass) က ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ကိုလိုနီေခတ္ဦးရဲ႕ ေရွ႔ပိုင္းကတည္းက ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ထဲက ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ႕ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရး တိုက္ပြဲေတြမွာလည္း ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ ရခိုင္၊ ကရင္ စတဲ့ တိုင္းရင္းသားအမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ပါဝင္မႈေတြ အမ်ားအျပား ရွိခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ပထမဆံုး ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ အမ်ဳိးသမီးအသင္းက ျမန္မာအမ်ဳိးသမီး ကုမၼာရီအသင္းျဖစ္ၿပီး ၁၉၁၉ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၁၆ ရက္ေန႔မွာ စတင္ဖြဲ႔စည္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအသင္းႀကီးက ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးေတြ အသိအျမင္က်ယ္ျပန္႔ေရး၊ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး ကာကြယ္ေရးတို႔ကိုေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးေတြမွာ တိုင္းခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္ ရွိရင္ သားသမီးေတြကိုလည္း မိခင္ျဖစ္သူက အဲဒီစိတ္ဓာတ္ သြင္းေပးလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို စိတ္ဓာတ္ေပၚေပါက္ဖို႔ အသင္းအပင္းစိတ္ဓာတ္ကသာ အေျခခံျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆနဲ႔ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွာ အမ်ဳိးသမီးအသင္းေတြ ေပၚေပါက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဝံသာႏုကုမၼာရီအသင္းေတြ အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။

၁၉၂ဝ မွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးမွာလည္း ေက်ာင္းသူေတြက အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔ အတူ ေရွ႕တန္းက ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကိုယ့္ရဲ႕ယံုၾကည္ခ်က္ကို ထိပါးရင္ အဲဒါကို ၿငိမ္ၿပီး လက္မခံသင့္ဘူးဆိုတဲ့ အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ကေလးတစ္ခုကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ မႏၲေလးမွာ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားေတြ ပါဝင္တဲ့အလွဴခံအဖြဲ႔က ဇာတ္မင္းသားႀကီး ဦးဖိုးစိန္ဆီကို သပိတ္ရန္ပံုေငြ အလွဴခံရာကေန ဦးဖိုးစိန္နဲ႔ အဆင္မေျပျဖစ္သြားၿပီး မႏၲေလးတၿမိဳ႔လံုး ဖိုးစိန္ပြဲကို သပိတ္ေမွာက္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဦးဖိုးစိန္က ပဲခူး၊ ရန္ကုန္၊ ေမာ္လၿမိဳင္တို႔မွာ ပြဲကဖို႔ စီစဥ္ေပမယ့္ အဲဒီၿမိဳ႔ေတြမွာရွိတဲ့ ကုမၼာရီအသင္းေတြ၊ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြက ဦးေဆာင္ၿပီး ဖိုးစိန္ပြဲကို သပိတ္ေမွာက္ၾကပါတယ္။

ဂရိတ္ဖိုးစိန္ လို႔ နာမည္မွာ ဂရိတ္တပ္ၿပီး ေျပာႏိုင္ေလာက္ေအာင္ထင္ရွားခဲ့တဲ့ ဦးဖိုးစိန္ရဲ႕ ပြဲေတြကို မၾကည့္ရရင္ မေနႏိုင္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ တမ်ဳိးသားလံုးအေရး၊ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အေရးကိစၥနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ ဖိုးစိန္ပြဲကိုေတာင္ သပိတ္ေမွာက္ႏိုင္တယ္ဆိုတာကို အဲဒီျဖစ္ရပ္က သက္ေသထူခဲ့ပါတယ္။ ဒါကိုၾကည့္ရင္ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးအေပၚ မေကာင္းဘူးဆိုရင္ ကိုယ္ ခ်စ္ခင္တဲ့လူပင္ ျဖစ္ေနပါေစ ဒီအတိုင္း ၾကည့္မေနသင့္ဘူးဆိုတဲ့အခ်က္ကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ ဘယ္ေလာက္ အရွိန္ျမင့္လာတယ္၊ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈသမိုင္းထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ဘယ္ေလာက္အေရးပါခဲ့တယ္ဆိုတာေတြကို ဆက္လက္ၿပီးတင္ျပသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၂၆ ၊ ၅၊ ၂ဝဝ၉)

၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ေမလ ၂၉ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts