>Tin Moe by Htain Linn

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၂၃)
အမ်ဳိးသားစာဆို ကဗ်ာဆရာတင္မိုး
ထိန္လင္း
ဇန္န၀ါရီ ၂၃၊ ၂၀၀၉
ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးသန္႔အေၾကာင္း ေရးသားတုန္းက အေမရိကန္သမၼတ ဂြၽန္ဆင္ဟာ ဦးသန္႔ရဲ႕ ၆၄ ႏွစ္ျပည့္ေမြးေန႔မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ဦးသန္႔ေရးထားတဲ့စာအုပ္ထဲက ေကာက္ႏုတ္ၿပီး ေျပာျပခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သူကြယ္လြန္ၿပီးမွ သူ႔ေမြးေန႔မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ စာဆိုႀကီးတစ္ေယာက္အေၾကာင္းေတာ့ ဦးသန္႔ သိမသြားခဲ့ပါဘူး။ သူကေတာ့ ကဗ်ာဆရာႀကီး တင္မိုးျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာတင္မိုးက ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့တာဆိုေတာ့ ဦးသန္႔ရဲ႕ ရာျပည့္ေမြးေန႔ျဖစ္တဲ့ အခုႏွစ္မွာ ဆရာတင္မိုး ကြယ္လြန္ခဲ့တာ ၂ ႏွစ္ျပည့္ခဲ့ပါၿပီ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အႏွံ႔အျပားကို ပုဆိုးနဲ႔ ပင္နီတိုက္ပံု ဝတ္ဆင္ရင္း သြားလာခဲ့တဲ့ ဆရာဟာ ျမန္မာျပည္ကို သိပ္ခ်စ္တဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ကို ျပန္ရင္ သူ႔အတြက္အႏၲရာယ္ရွိလို႔ ဘယ္လိုမွ မျပန္ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ အၿမဲတမ္း ျမန္မာျပည္ကို လြမ္းဆြတ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ေနထိုင္သြားခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္။ တခါတခါ ဖမ္းခ်င္လည္း ဖမ္း၊ ျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္ ဆိုၿပီး ျပန္ဖို႔ စိတ္ကူးမိတဲ့ အေၾကာင္းလည္း မၾကာခဏ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ကေလာင္နဲ႔ တိုင္းျပည္အက်ဳိးကို သယ္ပိုးရင္း ျပည္ပမွာပဲ ကြယ္လြန္ခဲ့ရပါတယ္။ ဆရာကြယ္လြန္ခဲ့ရတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေမလူထု ေဒၚအမာက “သူ႔လို မေနရလို႔ ေသရရင္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံမွာပဲ ေသေစ့ခ်င္တယ္။ ေနာက္ဆံုး ျမင္ရ၊ ေတြ႔ရ၊ သၿဂႋဳဟ္ရတာေပါ့” လို႔ ေၾကေၾကကြဲကဲြ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ တိုင္းျပည္ကို တကယ္ခ်စ္တဲ့ အႏုပညာသည္၊ လူထုဘက္က ရပ္တည္တဲ့ အႏုပညာသည္ဆိုရင္ ဒီလိုပဲ ရပ္တည္သြားရမယ္လို႔ ဆရာက လက္ေတြ႔က်င့္ႀကံ ေနထိုင္ရင္း ျပသသြားတယ္လို႔ ေတြးမိပါတယ္။

ဆရာတင္မိုးကို ၁၉၃၃ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၁၉ ရက္ေန႔မွာ ေမြးဖြားခဲ့ၿပီး ဆရာ့ရဲ႕ ပထမဆံုး ပံုႏွိပ္စာမူက ၁၉၅ဝ ျပည့္ႏွစ္ သီတင္းကြၽတ္ အထူးအျဖစ္ ထုတ္ေဝတဲ့ မႏၲေလးၿမိဳ႔ ပဟိုရ္စည္ သတင္းစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ‘ဝါကြၽတ္သဘင္’ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီကဗ်ာကို ‘ကန္ၿမဲသက္ႏွင္း’ဆိုတဲ့ ကေလာင္အမည္နဲ႔ ေရးသားခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ကိုရင္ဂ်မ္း၊ စန္းေရာင္ စတဲ့ ကေလာင္နာမည္ေတြနဲ႔လည္း ေရးသားခဲ့ၿပီး ‘တင္မိုး’ဆိုတဲ့ ကေလာင္အမည္ကို ၁၉၅၈ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလမွာ စတင္သံုးစြဲခဲ့ပါတယ္။

ဆရာတင္မိုးအေၾကာင္းကို ေျပာၾကတဲ့အခါ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ကေလာင္ရွင္အသင္းက ပထမဆံုး ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ‘ဖန္မီးအိမ္’ ကဗ်ာစာအုပ္အေၾကာင္း ေျပာတတ္ၾကသလို ‘ထီးကေလးနဲ႔ မနီ’ စာအုပ္အေၾကာင္း ပါဝင္ေလ့ရွိပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ကေတာ့ လက္ရွိ ‘က ကေလးငယ္ ခ်စ္စဖြယ္၊ ခ ခေရကံုး မေလးၿပံဳး’၊ ‘မမ ဝဝ ထထက အက ပထမ’ စတဲ့ သင္ပုန္းႀကီးဖတ္စာထဲက ကဗ်ာေတြအေၾကာင္း ေျပာၾကပါတယ္။ အဲဒီ ကဗ်ာေတြလိုပဲ ျမန္မာျပည္အႏွံ႔က လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္သံုး စကားေတြထဲက ဘဝေမ့တတ္သူေတြကို ေျပာေလ့ရွိတဲ့ ‘ဆီးသီးသည္ မဗ်ဳိင္း’ ဆိုတဲ့ စကားရပ္ဟာ ဆရာေရးသားခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ‘ဆီးသီးသည္ မဗ်ဳိင္း’ဆိုတဲ့ အဲဒီစာအုပ္ဟာ စာဖတ္ရွိန္ျမွင့္တင္ေရး သက္ႀကီးစာစဥ္တစ္ခု ျဖစ္ၿပီး ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ စာအုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ‘ဆီးသီးသည္ မဗ်ဳိင္း’ ပံုဝတၳဳဟာ ဘယ္ပံုျပင္ ဘယ္အေၾကာင္းအရာေတြကိုမွ ျပန္ေရးတာ မဟုတ္ဘဲ သူ႔ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးနဲ႔ ေရးသားခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ဆရာကိုယ္တိုင္ ေျပာျပခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဆရာတင္မိုးရဲ႕ အထင္ကရ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ‘တို႔ေက်ာင္းသား’စာေစာင္ရဲ႕ စာစီစာကံုးၿပိဳင္ပြဲေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တို႔ေက်ာင္းသား ဆုရစာစီစာကံုးေတြဟာ အခုထက္ထိ ေက်ာင္းသားေတြ၊ ဆရာ ဆရာမေတြ အားထားရတဲ့ စာမူေတြျဖစ္ၿပီး အဲဒီၿပိဳင္ပြဲမွာ ဆုရခဲ့တဲ့ တခ်ဳိ႔ ေက်ာင္းသားေတြ ဆိုရင္လည္း လက္ရွိ ျမန္မာစာေပေလာကမွာ အယ္ဒီတာေတြ၊ စာေရးဆရာေတြအျဖစ္ ရွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ တို႔ေက်ာင္းသား ထုတ္ေဝသူျဖစ္တဲ့ စာေရးဆရာ မင္းယုေဝကို အဲဒီၿပိဳင္ပြဲေတြ ျပဳလုပ္ဖို႔ ဆရာက အႀကံေပးခဲ့သလို ၿပိဳင္ပြဲ တေလွ်ာက္မွာလည္း အကဲျဖတ္အဖြဲ႔ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ စာမူေရြးခ်ယ္တာေတြ၊ မွတ္ခ်က္ေရးသားတာေတြ လစဥ္ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီလို ကဗ်ာေတြ၊ စာေပေတြၾကားမွာပဲ ေနထိုင္လာခဲ့တဲ့ ဆရာဟာ ၈၈ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံု ေပၚေပါက္လာတဲ့အခါ လူထုဘက္က ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ရပ္တည္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ႕ တတ္သိပညာရွင္ အဖြဲ႔မွာ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္တယ္ဆိုရင္၊ အာဏာရွင္ကို အံတုတယ္ဆိုရင္ စာေပသမားျဖစ္ျဖစ္ ဘာျဖစ္ျဖစ္ သည္းမခံဘူးဆိုတဲ့ ေခတ္ဆိုေတာ့ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၉၅ ခုႏွစ္အထိ ဖမ္းဆီး ေထာင္ခ်တာကို ခံခဲ့ရပါတယ္။ ေထာင္က ျပန္ထြက္လာျပန္ေတာ့လည္း ပိတ္ပင္ တားျမစ္တာေတြ အလုပ္ခံရၿပီး ေနာက္ဆံုး ျပည္ပမွာပဲ ေနထိုင္ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေထာင္က ျပန္လြတ္လြတ္ခ်င္း ဆရာ့ကို စာေရးခြင့္ ဖြင့္ေပးလား လို႔ က်ေနာ္က ေမးၾကည့္ေတာ့ ဆရာက အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ ဆက္ဆံပံု တခ်ဳိ႔အေၾကာင္း အခုလို ေျပာျပဖူးပါတယ္။

“ဖြင့္ေပးလို႔ ဘယ္ရမလဲ။ ၂ ခါေလာက္ လာၿပီးေတာ့ကို ဟိုဟာေပး ဒီဟာေပး ေပးတာ။ ေငြ ဘယ္ေလာက္လိုသလဲ၊ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံဖို႔ ဘယ္ေလာက္ေလာက္ လိုသလဲ၊ သိန္းႏွစ္ဆယ္ ဆိုလည္း ႏွစ္ဆယ္၊ ငါးဆယ္ဆိုလည္း ငါးဆယ္ ေပးမွာ။ တိုက္ခန္းလိုသလား တယ္လီဖုန္း လိုသလားေပါ့။ လာေပးေနတာ။ က်ေနာ္က အဲဒါေတြ နားမလည္ဘူးဗ်ာ လို႔၊ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ က်ေနာ္က လြတ္ရင္ကိုပဲ ဝမ္းသာပါၿပီ။ မဟုတ္ပါဘူး တဲ့၊ လူႀကီးေတြက လႊတ္လိုက္လို႔ပါ တဲ့။ ဘယ္သူ ဘယ္သူေတြကေတာ့ မေျပာဘူး၊ တစ္ခါေတာင္ လာေျပာတယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ လို႔၊ က်ေနာ္ စီးပြားေရး မလုပ္တတ္ေတာ့ ကိုယ္က စာသင္တာနဲ႔ စာေရးတာ ဒါပဲ ဝါသနာပါတယ္။ ကေလးေတြလည္း ေပ်ာ္ကုန္ၾကပါၿပီ က်ေနာ္လြတ္လာေတာ့။ ေက်နပ္ပါၿပီ၊ သည္းခံပါဗ်ာ လို႔ အဲဒီလို ေျပာလုိက္တယ္။ ယဥ္ယဥ္ေလးနဲ႔ ျငင္းလိုက္တာ။ သိမ္းသြင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတာေပါ့ေလ ေနာ္။ ေၾသာ္ – ကိုယ္ကလည္း ကိုယ့္သမိုင္းကို အဲလိုႀကီး ဘယ္လိုလုပ္ ေရာင္းႏိုင္မွာလဲ။ ပထမေတာ့ သူက ပ်ဴပ်ဴငွာငွာ ျဖစ္ေနတာ လြတ္လာေတာ့။ အဲဒါလည္း ကိုယ္က ျငင္းၿပီးေရာ ေနာက္ ေထာက္လွမ္းေရးက လိုက္ေတာ့တာပဲ။ ဒီေကာင္ မရဘူး၊ ေစာင့္ၾကည့္မွ ဆိုၿပီး ေနာက္ကေန တေကာက္ေကာက္ ျဖစ္သြားတယ္”

ဆရာဟာ ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပခြင့္ ရသည္ျဖစ္ေစ၊ မရသည္ျဖစ္ေစ ကဗ်ာေတြကို မရပ္မနား ေရးခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ့ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ ကဗ်ာေတြေရးသားတဲ့အခါ ျပင္လိုက္ ဖ်က္လိုက္ ေရးသားတာေတြမဟုတ္ဘဲ ျပင္ရာဖ်က္ရာမရွိဘဲ ေရးသားႏိုင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာေရာ ျပည္ပမွာပါ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ဆရာ့ရဲ႕ ကဗ်ာနဲ႔ စကားေျပ လံုးခ်င္းစာအုပ္ေပါင္း ၂ဝ ေက်ာ္ရွိၿပီး ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပျခင္း မရွိေသးတဲ့ ဆရာ့ကဗ်ာေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒီစာမူေတြအားလံုး မေပ်ာက္မပ်က္နဲ႔ တခ်ိန္မွာ ပံုႏွိပ္ႏိုင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

ဆရာ့ရဲ႕ကဗ်ာေတြ စာေတြမွာ အညာရနံ႔၊ ျမန္မာျပည္ရနံ႔ေတြ အၿမဲတမ္း ကိန္းေအာင္းေနၿပီး လက္ရွိ အခ်ိန္အခါေတြနဲ႔လည္း ကိုက္ညီတာေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ကို ဘယ္လို လြမ္းဆြတ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာျပည္ကို ဘယ္လို ေကာင္းစားေစခ်င္ေၾကာင္း ေစတနာေတြကိုလည္း သူ႔စာေတြမွာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုပညာရွင္မ်ဳိး ဆံုးရႈံးလိုက္ရတာ တိုင္းျပည္အတြက္ အရမ္း နစ္နာလွပါတယ္။ တခ်ိန္မွာေတာ့ ဆရာတင္မိုး အပါအဝင္ ဂုဏ္ျပဳထိုက္သူေတြကို ထိုက္ထိုက္ တန္တန္ ဂုဏ္ျပဳႏိုင္မယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၄၊ ၁၉၊ ၂ဝဝ၈)

၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၂၃ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts