>U Win Tin and writings

>

ဟံသာ၀တီ ဦး၀င္းတင္ႏွင့္ စာနယ္ဇင္း ေဆာင္းပါးမ်ား
ေမာင္စြမ္းရည္
ဒီဇင္ဘာ ၄၊ ၂၀၀၈

ဦး၀င္းတင္ “စစ္ငရဲခန္း” က လြတ္လာၿပီဆုိေတာ့ ျပည္တြင္းျပည္ပ ျမန္မာဒီမုိကေရစီသမား ျပည္သူမ်ားအေနနဲ႔ အထူး၀မ္းသာ အားတက္ၾကပါတယ္။ ႏုိင္ငံတကာက စာနယ္ဇင္းသမားအေပါင္းကေရာ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေလးစားသူေတြေရာ၊ စစ္ဖိနပ္ေအာက္က ျမန္မာျပည္သူေတြရဲ႕ဘ၀ကုိ စာနာသူအေပါင္းကေရာ ၀မ္းသာအားရျဖစ္ၾကပါတယ္။ ခုလုိ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာျဖစ္ၾကသူေတြအေနနဲ႔ ဦး၀င္းတင္ကုိ သိၾကတာက ရွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံကာလမွာ ေျပာင္ေျမာက္ရဲရင့္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈနဲ႔ ေထာင္တြင္းတုိက္ပြဲေတြမွာ ရဲရင့္စြန္႔စားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈအပုိင္းေတြကုိ သိသင့္သေလာက္ သိၾကလုိ႔သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဦး၀င္းတင္ရဲ႕ ရဲရင့္ျပတ္သားတဲ့ သတင္းစာဆုိင္ရာ အယူအဆေတြ၊ အေရးအသားေတြကုိေတာ့ ဖတ္ဖူးၾကားဖူးသူ နည္းမယ္ထင္ပါတယ္။ ဖတ္ဖူးသူမ်ားလည္း တစုတေ၀းရဖုိ႔ မလြယ္ပါဘူး။ ခု ဒီစာအုပ္ဟာ အဲဒီလုိအပ္ခ်က္ကုိ အေတာ္အတန္ ျဖည့္ဆည္းေပးလိမ့္မယ္လုိ႔ ယူဆပါတယ္။
ဒီစာအုပ္မွာ အပုိင္း (၂) ပုိင္းပါရွိပါတယ္။ ေရွ႕ပုိင္းမွာ “သူ႔ကုိ ဘယ္လုိျမင္” လုိ႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ထားပါတယ္။ ဦး၀င္းတင္ကုိ သူ႔မိတ္ေဆြ၊ သူ႔ရဲေဘာ္ေတြက ဘယ္လုိျမင္ၾကသလဲဆုိတာေတြကုိ ေတြ႕ရပါမယ္။ စာအုပ္အဖြင့္မွာ ကြယ္လြန္သူ ကဗ်ာဆရာတင္မုိးက ကဗ်ာနဲ႔ ကန္ေတာ့ပန္း ဆင္ထားပါတယ္။ လြမ္းစရာပါပဲ။ ဆက္လက္ၿပီး ေမာင္စြမ္းရည္၊ ေမာင္စုိးခ်ိန္၊ ရန္ႏုိင္ထြန္း (ကုိရီးယား) တုိ႔ရဲ႕ ဂါရ၀ ကဗ်ာမ်ားကုိ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ေဆာင္းပါးပုိင္းမွာေတာ့ “ဦး၀င္းတင္ အထူးမိတ္ဆက္စာတမ္း” ဆုိတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ စာတမ္းကုိ ေရွ႕ဆုံးက ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဂ်ပန္ျပည္ထုတ္ အဂၤလိပ္သတင္းစာတေစာင္ရဲ႕ “ဗမာျပည္ကေပးစာမ်ား” ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တာကုိ ဘာသာျပန္ထားတာပါ။ (ဒါေပမယ့္ ဘယ္ကရတယ္ဆုိတာ ေဖာ္ျပမထားတာဟာျဖင့္ စာအုပ္ေကာင္းအဂၤါ ခ်ဳိ႕တဲ့ရာ က်ပါတယ္။)

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦး၀င္းတင္ကုိ ဂ်ပန္ျပည္သူေတြနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးရာမွာ “ဦးေအာင္ေရႊ၊ ဦးၾကည္ေမာင္၊ ဦးတင္ဦး၊ ဦးလြင္တုိ႔နဲ႔ မတူျခားနားတာက ၁၉၃၀ ျပည့္မွာ ေမြးဖြားသူ ဦး၀င္းတင္ဟာ စစ္မႈထမ္းရယ္လုိ႔ လုံး၀မျဖစ္ဖူးတာပါပဲ” လုိ႔ အစခ်ီၿပီး “စာေပအသိပညာလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ တရားမွ်တမႈကုိ ယုံၾကည္သူ”၊ “စိတ္ဓာတ္ႀက့ံခုိင္”၊ “မယိမ္းမယုိင္သူ” အျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳမိတ္ဆက္ထားပါတယ္။

ေနာက္တပုဒ္ကေတာ့ လူထုစိန္၀င္းေရးတဲ့ “ေတာ္လဲေတာ္ ေကာင္းလဲေကာင္းတဲ့သူ” ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕သတင္းစာလုပ္သက္ (၄၀) ေလာက္ အတြင္းမွာ ေတာ္လဲေတာ္ ေကာင္းလဲေကာင္းတဲ့သူ (၁၀) ေယာက္ေလာက္ ေတြ႕ဖူးရာမွာ ဦး၀င္းတင္ဟာ တေယာက္အပါအ၀င္ျဖစ္ၿပီး ဦး၀င္းတင္ “ေတာ္ပုံ ေကာင္းပုံ” ေတြကုိ ေရးသားထားပါတယ္။ (အဲဒီေဆာင္းပါးကုိလည္း ဘယ္ကရတယ္ဆုိတဲ့ ေက်းဇူးစကား ေဖာ္ျပမထားပါ။)

တင္မုိး၊ ၀င္းေဖနဲ႔ ေမာင္စြမ္းရည္တုိ႔ကလည္း လူထုစိန္၀င္းလုိပဲ မႏၲေလးက လူထုတုိက္ထြက္ေတြခ်ည္းျဖစ္ေပမယ့္ သတင္းစာေလာကသားစစ္စစ္ေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ စာေပေလာက၊ ပန္းခ်ီ ႐ုပ္ရွင္ေလာကသားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ကေတာ့ မႏၲေလးနဲ႔ ရန္ကုန္ ႏွစ္ဌာနမွာ ျမင္ေတြ႕ရတဲ့ ဦး၀င္းတင္ရဲ႕ ပုံၾကမ္းကုိ စာေပ႐ုပ္ပုံလႊာသဖြယ္ ေရးျပထားၾကပါတယ္။ သူတုိ႔တေတြနဲ႔ ႐ႈေထာင့္ လုံး၀မတူတဲ့ေနရာက ေရးသူ ဇင္လင္းရဲ႕ ေဆာင္းပါးကေတာ့ အထူးစိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ျပင္ပ႐ႈခင္းမဟုတ္ဘဲ ေထာင္တြင္း႐ႈခင္းကုိ ေနာက္ခံထားၿပီး ေဖာ္ျပထားတဲ့ “သူရဲေကာင္းေမာ္ကြန္း” ျဖစ္ပါတယ္။ မယုံၾကည္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ စစ္ငရဲသားေတြရဲ႕ ႏွိပ္စက္မႈအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ဦးလည္မသုန္ ဒူးမတုန္ ရင္မခုန္စတမ္း ခုခံတုိက္ခုိက္ရတဲ့ စာေပသမား သတင္းစာဆရာႀကီးတဦးရဲ႕ ႐ုပ္ပုံလႊာဟာျဖင့္ အံ့မခန္းပါပဲ။ ဒီဆရာေတြရဲ႕ ကဗ်ာေတြ၊ ေဆာင္းပါးေတြက ဦး၀င္းတင္ကုိ လူသားတဦးအေနနဲ႔ ျမင္ၾကပုံေတြပါ။

ေနာက္တပုိင္းကေတာ့ ဦး၀င္းတင္ကုိယ္တုိင္ေရးသားတဲ့ သတင္းစာလုပ္ငန္းဆုိင္ရာ အေတြ႕အႀကံဳေတြနဲ႔ အေတြးအေခၚ ေဆာင္းပါးေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဦး၀င္းတင္ကုိယ္တုိင္ေရး ေဆာင္းပါးစာတမ္းေတြခ်ည္း (၆) ပုဒ္ ပါ၀င္ပါတယ္။ သူ႕ရဲ႕ပန္းခ်ီနဲ႔ စာေပဆုိင္ရာ ေ၀ဖန္စာေတြကုိေတာ့ သီးျခားထုတ္မယ္လုိ႔ ဆုိထားပါတယ္။ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ႏွစ္လည္မဂၢဇင္းကစၿပီး ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာ၊ ျပဇာတ္၊ ၀တၳဳတုိနဲ႔ ဘာသာျပန္မ်ားကုိလည္း သီးျခားထုတ္မယ္လုိ႔ စီစဥ္ထားတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။

ဦး၀င္းတင္ကုိယ္တုိင္ေရး ေဆာင္းပါးေတြကေတာ့
(၁) စာနယ္ဇင္း ဘာလဲ၊
(၂) ဒီမုိကေရစီအစဥ္အလာနဲ႔ သတင္းစာ၊
(၃) အိပ္မက္ႀကိဳးမွ်င္၊
(၄) ျပည္သူတုိ႔ရဲ႕ စကားျပန္၊
(၅) သတင္းစာသမားမွ စာဖတ္သူသုိ႔ (စာတမ္း)၊
(၆) ႏွလုံးသားမွာ ကမာၻက ကမၸည္းထုိးတဲ့သူ ဆုိၿပီး အားလုံး (၆) ပုဒ္ျဖစ္ပါတယ္။

စာနယ္ဇင္း ဘာလဲဆုိတဲ့ ေဆာင္းပါးမွာ ပထမဦးစြာ တင္ျပထားတာက သတင္းစာဘာလဲဆုိတဲ့အေမးကုိ ဆရာႀကီး ေရႊဥေဒါင္းရဲ႕ ေျဖၾကားခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာပဲ ဟံသာ၀တီသတင္းစာ (၁၉၇၄ ႏုိ၀င္ဘာ ၉ ရက္ေန႔) မွာ ေရးတဲ့ “သတင္းစာဆုိတာ ဘာလဲ” ေခါင္းစဥ္ေအာက္က “ေခါင္းႀကီးအာေဘာ္” ကုိ ကုိးကားေဖာ္ျပထားပါတယ္။ “သတင္းစာဆုိတာ ၀ါဒျဖန္႔စာရြက္လား။ မွန္ပါ့ဘုရား သံေတာ္ဦး တင္လႊာလား။ ေဗာင္းေတာ္ညိတ္ စိတ္ေတာ္သိ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕လား၊ အားလုံးေကာင္းပါသည္ခင္ဗ်ား အစီရင္ခံစာလား။ ခုိင္းရာေရး ေပးရာ ထုတ္ျပန္သည့္ ျပန္ၾကားေရးစာစဥ္လား။ လက္ညိႇဳးၫႊန္ရာေရျဖစ္ခ်င္သူတုိ၏ ေဖာင္ေတာ္စီး လက္မွတ္လား” စသျဖင့္ ေမးခြန္းေတြ သတင္းစာတေကာ္လံစာေလာက္နဲ႔ ေမးထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က စာနယ္ဇင္းေလာက တုန္လႈပ္သြားခဲ့ရတဲ့ ေခါင္းႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကုိ ျပန္လည္ေဖာ္ျပတာက ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ (၄) ရက္ေန႔ထုတ္ ၀ရဇိန္ ဂ်ာနယ္မွာလုိ႔ အၫႊန္းပါရွိပါတယ္။

“ဒီမုိကေရစီအစဥ္အလာႏွင့္ သတင္းစာ” ဆုိတဲ့ ေဆာင္းပါးကေတာ့ ဗမာႏုိင္ငံသတင္းစာအသင္း လစဥ္စာေစာင္မွာ ဦး၀င္းတင္ေရးခဲ့တဲ့ ေခါင္းႀကီးကုိ ျပန္လည္ေဖာ္ျပထားတာပါ တဲ့။ ရက္စြဲ မပါလာလုိ႔ အံ့ၾသရပါတယ္။ (က်ေနာ္ စုထားတာပါ။) ဒီေဆာင္းပါးမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပေဒသရာဇ္ေခတ္တေလွ်ာက္ မင္းမႉးမတ္တုိ႔ၾကား ဆက္ဆံေရးမွာ ဒီမုိကေရစီသေဘာေတြ ရွိခဲ့ပုံကုိ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားတယ္။

ေနာက္တပုဒ္ကေတာ့ “အိပ္မက္ႀကိဳးမွ်င္” တဲ့။ နာမည္ေက်ာ္ ေဆာင္းပါးတပုဒ္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒါလည္း ဘယ္ကရတယ္လုိ႔ မပါပါ။ ဦး၀င္းတင္ဟာ နယ္သာလန္ႏုိင္ငံမွာ စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးကိစၥေဆာင္ရြက္ရင္း သတင္စာထုတ္ေ၀မႈပညာနဲ႔ ပုံႏွိပ္လုပ္ငန္းတုိ႔ကုိ ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိ ပညာသင္ဘ၀မွာပဲ ျပည္ပေရာက္ ပညာေတာ္သင္ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ “ဒုိ႔ျပည္သတင္း” ဆုိတဲ့ သတင္းစာကေလးတေစာင္ကုိ ကုိယ္ပုိင္ေငြနဲ႔ အိတ္စုိက္ထုတ္ေ၀ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ၁၉၅၃ ခုနွစ္ကေန (၃-၄) ႏွစ္ ၾကာပါတယ္။ အဲဒါေတြကုိ ျပန္ေရးတာပါ။ အာဏာပုိင္ေတြက လူႀကံဳနဲ႔ အတန္တန္မွာၾကား ၿခိမ္းေျခာက္ၿပီး ရပ္ပစ္ဖုိ႔ တားျမစ္ခဲ့ေပမယ့္ “ေျခာက္တုိင္းမေၾကာက္၊ ေခ်ာ့တုိင္းမေပ်ာ့ဘဲ ကုိယ္ပုိင္သတင္းစာေလးတေစာင္ ထုတ္ေ၀ျဖစ္ခဲ့ပုံ” ကုိ တလြမ္းတေဆြး ေရးထားတာပါ။ ဒီေဆာင္းပါးမွာလည္း ဆရာဦး၀င္းတင္ရဲ႕ သတင္းစာသမားစိတ္ဓာတ္နဲ႔ သတင္းစာသေဘာတရား အေတြးအျမင္ေတြ ေပၚလြင္ေနပါတယ္။ မႏၲေလးက သတင္းစာဆရာႀကီးတဦးျဖစ္တဲ့ ဦးၾကည္ျမရဲ႕ သတင္းစာစိတ္ဓာတ္ တစြန္းတစကုိလည္း ထင္ဟပ္ထားေလရဲ႕။

ေနာက္တပုဒ္ကေတာ့ “ျပည္သူတုိ႔၏ စကားျပန္” ျဖစ္ပါတယ္။ မဆလအစုိးရလက္ေအာက္ရွိ သတင္းစာေလာကမွာ ဗုံးႀကီးတလုံး ကြဲသြားခဲ့သလုိ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ စာတမ္းတေစာင္ပါပဲ။ ၁၈၇၂ ခုႏွစ္ထုတ္ “ျမန္မာသတင္း” သတင္းစာကေန မႏၲေလး ဟံသာ၀တီသတင္းစာအထိ သတင္းစာေတြရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ကုိ ေလ့လာတင္ျပၿပီး သတင္းစာရဲ႕တာ၀န္၊ သတင္းသမား၊ သတင္းစာဆရာေတြရဲ႕ ၀တၱရားနဲ႔ ခံယူခ်က္၊ သတင္းစာဖတ္တဲ့ ျပည္သူတုိ႔ရဲ႕ ဆႏၵနဲ႔၀တၱရား၊ အာဏာပုိင္အဆက္ဆက္အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ရဲ႕ သတင္းစာအေပၚ သေဘာထား စတာေတြကုိ ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ တင္ျပရင္း သတင္းစာသမားေတြကုိလည္း ခံယူခ်က္ ရွင္းလင္းျပတ္သားေအာင္၊ အာဏာပုိင္တခ်ဳိ႕ (အားလုံး) ကုိလည္း သတင္းစာဆုိတာ မင္းတုိ႔ရဲ႕ လက္ကုိင္တုတ္မဟုတ္ဘူးဆုိတာလည္း သိေအာင္ “ေၾကညာခ်က္” ထုတ္ျပန္လုိက္တာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၇၃ ခုနွစ္ မန္း ဟံသာ၀တီသတင္းစာ (၅) ႏွစ္ေျမာက္ အထိမ္းအမွတ္ စာအုပ္အမွာစာမွာ အမည္မေဖာ္ ဦး၀င္းတင္ ေရးထားတာ ယူဆလုိ႔ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပလုိက္ပါတယ္။

ေနာက္တပုဒ္ကေတာ့ စာမ်က္ႏွာ (၄၀) နီးပါးရွိတဲ့ စာတမ္းပါ။ “၁၉၇၅ ခုႏွစ္ စာနယ္ဇင္းသမုိင္း ေဟာေျပာပြဲ” မွာ တင္သြင္းခဲ့တဲ့ စာတမ္းျဖစ္ပါတယ္။ သတင္းစာရဲ႕ အခန္းက႑အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ သတင္းစာအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အယူအဆ အေထြေထြကုိ ႏုိင္ငံတကာသတင္းစာဆရာႀကီးေတြနဲ႔ ျမန္မာသတင္းစာဆရာႀကီးေတြရဲ႕ အယူအဆအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ေထာင့္ေစ့ေအာင္ ေလ့လာ တင္ျပၿပီး သတင္းသမား၊ သတင္းစာနဲ႔ သတင္းစာဖတ္သူ ျပည္သူေတြရဲ႕ တာ၀န္၀တၱရားေတြကုိလည္း သုံးသပ္တင္ျပထားတာေၾကာင့္ သတင္းသမားတုိ႔ လက္စြဲျပဳရမယ့္ စာတမ္းတေစာင္ပါပဲ။

ေနာက္တပုဒ္ကေတာ့ ကြယ္လြန္သူ သတင္းစာဆရာႀကီး လူထုဦးလွအေၾကာင္းကုိ အနီးကပ္ေလ့လာၿပီး အလြန္ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ စကားလုံးနဲ႔ ဂုဏ္ျပဳေရးသားထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ “ပရစိတ္ဓာတ္၊ က်င့္ေကာင္းျမတ္၊ လႊမ္းပတ္ကမာၻ ၿခံဳေစေသာ္၀္” ဆုိတဲ့ ေစတနာမ်ဳိးနဲ႔ သာသနာျပဳေနသူ ပုဂၢိဳလ္ထူးတဦးျဖစ္လုိ႔ “ႏွလုံးသားမွာ ကမာၻက ကမၸည္းထုိးတဲ့သူ” ေခါင္းစည္းတပ္ၿပီး ေရးထားတာပါ။ ၁၉၄၈ ထုတ္ “လူထုခ်စ္သမွ် လူထုဦးလွ” ဆုိတဲ့ စာအုပ္က ထုတ္ႏုတ္ထားပါတယ္ တဲ့။

ၿခံဳငုံၿပီး အတုိခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ဒီစာအုပ္ဟာ ဦး၀င္းတင္ကုိ ခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳသူတုိင္း သတင္းစာတာ၀န္ကုိ ျပည့္ျပည့္၀၀ နားလည္လုိသူတုိင္း ေလ့လာဖတ္႐ႈ၊ လက္စြဲျပဳရမယ့္ စာအုပ္ပါ။ မရရေအာင္ ႀကိဳးစားရွာေဖြ ဖတ္႐ႈေလ့လာကာ မိမိတုိ႔ရဲ႕ အသိပညာကုိ ျဖည့္ဆည္းၾကေစလုိ။

ေမာင္စြမ္းရည္ (၂၈ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၀၀၈)

[ မူရင္း – ေခတ္ၿပိဳင္အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ၊ http://khitpyaing.org/ ]


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts