>Interview with Masoeyein Sayadaw U Kovida – 2007 Dec

>

မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ၾကီး ဦးေကာ၀ိဒဘိ၀ံသနဲ႔ အင္တာဗ်ဴး အပိုင္း ၁

ေမာင္ရစ္ ဘာသာျပန္

စက္တင္ဘာ ၈၊ ၂၀၀၈

(ဘာသာျပန္သူ႔ စကား – ၂၀၀၇ ဒီဇင္ဘာမွာ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ ဦးေကာ၀ိဒဘိ၀ံသ ဆန္ဖရန္စစၥကိုတကၠသိုလ္က ေပးအပ္တဲ့ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ပါရဂူဘြဲ႔ကို လာေရာက္လက္ခံခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာတုံးက စစ္အာဏာရွင္ေတြကို သပိတ္ေမွာက္တဲ့ ျမန္မာျပည္က သံဃာ့အာဇာနည္ေတြကို ခ်ီးျမွင့္တဲ့ ဘြဲ႔ကို ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားမွာတုံးက စစ္အစိုးရကို သပိတ္ေမွာက္ကံေဆာင္ရာမွာ ဦးေဆာင္တဲ့ သံဃာအျဖစ္ အက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရသူ ဆရာေတာ္ၾကီးတပါးက လာေရာက္လက္ခံတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သင့္ျမတ္တဲ့ ျမင္ကြင္းတခုပဲလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။



ဆရာေတာ္ၾကီး ေရာက္ရွိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဥပသကာမ်ားလို႔ ဆိုႏိုင္တဲ့ Buddhist Peace Fellowship အဖြဲ႔က အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား မာရီယာ နဲ႔ အယ္လင္တို႔က လာေရာက္ျပီး အင္တာဗ်ဴးခဲ့ၾကပါတယ္။



သူတို႔အဖြဲ႔က ထုတ္ေ၀တဲ့ စာေစာင္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးကို ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ျပန္ဆိုျပီး တင္ဆက္လိုက္ပါရေစ။



၂၀၀၇ စက္တင္ဘာ သံဃာသပိတ္ အေရးေတာ္ပုံ ႏွစ္ပတ္လည္ အမွတ္တရ၊ ျပီးေတာ့ ၂၀၀၈ ဧျပီ သက္ေတာ္ ၈၂ ႏွစ္မွာ ပ်ံလြန္ေတာ္မူတဲ့ သပိတ္ေမွာက္ဆရာေတာ္ၾကီးတပါးရဲ႔ အမွတ္တရ … )



ဆရာေတာ္ ဦးေကာ၀ိဒ ဟာ သက္ေတာ္ ၈၁ ႏွစ္ရွိတဲ့ အမ်ားက ရိုေသေလးစားၾကတဲ့ သံဃာေတာ္တပါး ျဖစ္ပါတယ္။ ယခုအခ်ိန္မွာ နယူးေယာက္ မဲဇာမွာ သီတင္းသုံးေနရေပမယ့္ တခ်ိန္က ”မစိုးရိမ္ ေက်ာင္းတိုက္” လို႔ အမည္တြင္တဲ့ သက္တမ္းရွည္ စာသင္တိုက္ၾကီးရဲ႔ နာယကဆရာေတာ္ၾကီး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။



၂၀၀၁ မွာ ဆရာေတာ္ အေမရိကန္ကို အလည္အပတ္ ၾကြေရာက္ခ်ိန္က အစျပဳျပီး နယူးေယာက္က သာသနေဇာတိ ဓမၼရိပ္သာမွာ သီတင္းသုံးေနထိုင္ပါတယ္။ ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တိုင္း ျမန္မာျပည္ကို ျပန္ၾကြႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္ စက္တင္ဘာ ၂၀၀၇ ကတည္းက မျပန္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ေအာက္တိုဘာ ၂၀၀၇မွာ စတင္ထူေထာင္တဲ့ သာသနေမာဠိ လို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ ႏိုင္ငံတကာေရာက္ ျမန္မာရဟန္းေတာ္ အပါး ၅၀ ေက်ာ္ နဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့အဖြဲ႔ရဲ႔ နာယကဆရာေတာ္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနျပီ ျဖစ္ပါတယ္။



၂၀၀၇ ဒီဇင္ဘာ ၁၅ မွာ ဘီပီအက္ဖ္ အဖြဲ႔သားေတြျဖစ္တဲ့ မာရီယာနဲ႔ အယ္လင္တို႔ ဆရာေတာ္ကို ဖရီးေမာင့္ျမိဳ႔ ေမတၱာနႏၵ၀ိဟာရ ေက်ာင္းတိုက္မွာ သီးသန္႔ေတြ႔ဆုံ စကားေျပာခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ယမန္ေန႔က ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္ ဆန္ဖရန္စစၥကိုတကၠသိုလ္ ဘဲြ႔ႏွင္းသဘင္သို႔ တက္ျပီး ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ေဒါက္တာဘြဲ႔ကုိ ျမန္မာျပည္တြင္းက သံဃာေတာ္မ်ားကိုယ္စား လက္ခံရယူခဲ့ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ကို ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္း ဒုတိယထပ္မွာ ေတြ႔ဆုံခဲ့ရျပီး ျမန္မာမိသားစုမ်ားလည္း အတူရွိေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆြမ္းဟင္းမ်ား ဆက္ကပ္ထားတဲ့ ဘုရားစင္အနီးက ကုလားထိုင္မွာ ထိုင္ေနတဲ့ဆရာေတာ္က ျပဳံးရႊင္စြာ ဦးေခါင္းကို ညိတ္ျပီး္ ၾကိဳဆိုပါတယ္။



မာရီယာ – ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မွာတုန္းက ဒီမိုကေရစီေရး လႈပ္ရွားမႈမွာ ဆရာေတာ္ ဘယ္လို ပါ၀င္ပတ္သက္လာရပုံနဲ႔ အဲသည္ရဲ႔ ေနာက္ဆက္တြဲ ဘာေတြ ျဖစ္လာရသလဲဆိုတာကို ေျပာျပပါ ဘုရား။



၁၉၈၈ မွာတုန္းက တျပည္လုံး အုံၾကြခဲ့ၾကတယ္။ ဆရာေတာ္က မပါ၀င္ခဲ့ပါ။ ၁၉၉၀ မွာက်ေတာ့ စစ္တပ္က လူေတြကုိ ေသနတ္နဲ႔ ပစ္တယ္။ သံဃာေတာ္ေတြကိုလည္း ပစ္တယ္။ သံဃာငယ္တခ်ဳိ႔က သူတို႔ရလာတဲ့ ဒဏ္ရာေတြကို လာျပီး ျပၾကတယ္။ အဲဒီမွာ ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္ ပါရေတာ့တာပဲ။



အစိုးရက ျပည္သူေတြကို ထိခိုက္ေအာင္ လုပ္လာျပီဆိုရင္ သံဃာေတာ္ေတြဟာ ၀ိနည္းနဲ႔အညီ ႏိုင္ငံအေရးကို ၀င္ျပီး ပတ္သက္ရတယ္။ အဲဒီမွာ တို႔တေတြ ပထမဦးဆုံးအၾကိမ္ သပိတ္ေတြကို ေမွာက္ရေတာ့တာပဲ။ ဘာေၾကာင့္ သပိတ္ေမွာက္ရသလဲ၊ ငါတို႔ စာသင္သားေတြ အပစ္ခံရတယ္။ အရိုက္ခံၾကရတယ္။



စစ္အစုိးရက ဆရာေတာ့္ကို သပိတ္ေမွာက္ေအာင္ ၾကိဳးကိုင္တဲ့သူအျဖစ္ စြပ္စြဲျပီး ေထာင္ခ်ခဲ့တယ္။ သူတို႔မွာ ဆရာေတာ္ကို စြပ္စြဲဖို႔ သက္ေသအေထာက္အထား မရွိပါဘဲလ်က္ အလုပ္ၾကမ္းနဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ ၃ ႏွစ္ ခ်ခဲ့တယ္။ မႏၱေလးေထာင္ထဲမွာ ၂၂ လ လုံးလုံး တရားသြားထိုင္ေနရတယ္လို႔ ဆိုၾကပါစုိ႔ကြာ။ အစပိုင္းကေတာ့ သကၤန္း၀တ္ရုံခြင့္ရွိတယ္။ ေနာက္က်ေတာ့ ဆရာေတာ္ကို သကၤန္းခၽြတ္ပစ္လိုက္တယ္။



၀ိနည္းအရဆိုလ်င္ ရဟန္းဆိုတာ သိကၡာပုဒ္ေတြနဲ႔ ေနထိုင္သမွ် ကာလပတ္လုံး ရဟန္းအျဖစ္က ေလ်ာမက်ပါဘူး။



အက်ဥ္းေထာင္ဆိုတာ ဒီမွာလို မဟုတ္ဘူး။ အိပ္ယာတို႔ ေမြ႔ယာတို႔ မရွိဘူး။ သံမံတလင္းပဲ ရွိတယ္။ အိပ္ယာမရွိဘူး။ သံတိုင္ေတြၾကားက ေလက တဟူးဟူးတိုက္ေနတယ္။ အိမ္သာေတြဆိုတာ ညစ္ပတ္ေနတယ္။ ေထာင္ထဲမွာ အစဦးပိုင္းတုန္းက တဦးတည္း တိုက္ပိတ္ခံရတယ္။



ေန႔တိုင္း ဆြမ္းစားစရာဆိုလို႔ ထမင္းပဲ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္ ထမင္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေျပာင္းဖူးရိုးေတြ စင္းထားတာ ေတြ႔ဖူးၾကတယ္ မဟုတ္လား။ အဲဒါေတြက ဆန္ထဲမွာ ေရာပါလာတယ္။ ဟင္းလည္း ေပးပါတယ္။ ဟင္းဆိုတာ ပန္းေဂၚဖီတို႔၊ ေဂၚဖီရြက္တို႔နဲ႔ ဆုိရင္ စားေကာင္းမွာေပါ့။ အခုဟာက အဲဒီ အသီးအရြက္ေတြရဲ႔ အက်န္ အရိုးေတြကို စင္းျပီးေကၽြးတာ။ အရသာလည္း မရွိ၊ အဟာရလည္း မရွိဘူး။



ငါတို႔ ျမန္မာေတြမွာ စကားရွိတယ္။ “၀က္ေခါင္းခါ” တဲ့။ ဆိုခ်င္တာက ၀က္ဆိုတဲ့ အေကာင္ဆိုတာ သူမစားတဲ့ အစာမရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ၀က္ကေတာင္ ေခါင္းခါရတယ္။ မစားဘဲနဲ႔ လွည့္ထြက္သြားတဲ့ ဟင္းလို႔ ဆိုလိုတာ။ (ဆရာေတာ္က ေျပာခ်ိန္မွာ ရယ္ပါတယ္)။



အဆိုး၀ါးဆုံး အျဖစ္ကေတာ့ သကၤန္းခၽြတ္ထားရတဲ႔ ဘ၀ပဲ။ လူေတြရဲ႔ အ၀တ္ကို ၀တ္ထားရတယ္။ ဒါဟာ ရဟန္းတပါးအတြက္ အဆိုးဆုံး အျဖစ္ပဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဆရာေတာ္ဟာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးတေက်ာင္းမွာ ဆိုရင္ အျမင့္ဆုံး ဘုန္းေတာ္ၾကီး ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေထာင္ထဲမွာ ခုနင္ကလိုမ်ဳိး ဆက္ဆံခံထားရတယ္။ သို႔ေသာ္ ရဟန္းငယ္ေတြ၊ ကိုရင္ေလးေတြရဲ႔ ေထာင္ထဲက ဘ၀ကေတာ့ အခုဆရာေတာ္ထက္ အမ်ားၾကီး အျဖစ္ဆုိးပါတယ္။ သူတို႔ေတြကို သံေျခက်င္းေတြ ခတ္ျပီး ရဲဘက္စခန္းေတြ အလုပ္ၾကမ္းဌာနေတြကို ပို႔လိုက္တယ္။ အဲသည္ေနရာေဒသေတြမွာ ငွက္ဖ်ားတို႔ ဘာတို႔ရွိေတာ့ အသက္ရွင္လ်က္ ျပန္လာရဖို႔ လမ္းမရွိဘူး။



အဲသည္အခ်ိန္ေတြတုံးကေတာ့ ရဟန္းေတြကို ေထာင္ခ်မယ္၊ အလုပ္ၾကမ္းစခန္းေတြ ပို႔မယ္၊ ငတ္ျပတ္ျပီး ေသေက်ေအာင္ ပစ္ထားမယ္။ ကမာၻၾကီးကလည္း သိလိုက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အခု စက္တင္ဘာမွာကေတာ့ လမ္းေပၚမွာတင္ကို တီဗီေတြ၊ မီဒီယာေတြေရွ႔မွာ ရဟန္းေတြကို သတ္ပစ္လိုက္ၾကတယ္။ ဒါဟာ ၉၀ ခုႏွစ္တုံးကထက္ အမ်ားၾကီး ဆိုး၀ါးတာ ျဖစ္တယ္။



အယ္လင္ – ဆရာေတာ္ကို ျပန္လႊတ္လိုက္ျပီးေနာက္ ဘာဆက္ျဖစ္သလဲ။



၂၂ လ ေထာင္ထဲမွာ သီတင္းသုံးျပီးေနာက္ ျပန္ထြက္လာေတာ့ မစိုးရိမ္ေက်ာင္းတိုက္ကို ျပန္ျပီး သကၤန္းျပန္၀တ္ျပီး စာသင္ စာခ်တဲ့ ကိုယ့္ရဟန္းအလုပ္ ကိုယ္ျပန္လုပ္တာေပါ့။



၂၀၀၁ မွာေတာ့ အေမရိကကို ဧည့္သည္အျဖစ္ လာေရာက္ခဲ့တယ္။



၂၀၀၂ မွာ ဗုဒၶ ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား အသင္းက ဖိတ္ၾကားခ်က္နဲ႔ ဒီမွာ သာသနာျပဳတဲ့ အလုပ္ေတြ ဆက္လုပ္တယ္။



၂၀၀၃ မွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ထူေထာင္ျဖစ္ျပီး ဒီမွာပဲ သီတင္းသုံးျဖစ္ေတာ့တယ္။



ႏွစ္တိုင္းေတာ့ ျမန္မာျပည္ကို ျပန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခု စက္တင္ဘာ ၂၀၀၇ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ျပန္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ ျပန္ရင္ ေထာင္ထဲ ျပန္ေရာက္မွာပဲ။



မာရီယာ – စက္တင္ဘာ ၂၀၀၇ မွာတုံးကလည္း တပည့္ေတာ္တို႔ ၾကားရတဲ့ သတင္းေတြက သံဃာေတာ္ေတြဟာ စစ္သားေတြဆီက ဆြမ္းကို လက္မခံဘူးလို႔ ဆိုၾကတယ္။ အဲဒီေဆာင္ရြက္ခ်က္က ဘာ ထူးျခားပါသလဲ။



ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ဗုဒၶရဲ႔ အဆုံးအမကို လိုက္နာၾကရတယ္။ အကယ္၍ တစုံတဦးက သာသနာကို ေစာ္ကားဖို႔ လုပ္တယ္ဆိုရင္ သူတုိ႔ကို လက္နက္နဲ႔ ျပန္လည္ တြန္းလွန္လို႔ မရဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကပ္တဲ့ ဆြမ္းကို ျငင္းပယ္လို႔ရတယ္။ ဒါဟာ ၀ိနည္းနဲ႔ အညီျဖစ္တယ္။ တရားေတာ္ကို လိုက္နာတာ ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ သူပုန္ထတာ မဟုတ္ဘူး။ ၀ိနည္းအတိုင္း က်င့္သုံးတာ။



သပိတ္ေမွာက္ကံေဆာင္တဲ့အမႈကို စတင္ဖို႔အတြက္ အျပစ္က်ဳးလြန္တဲ့ သူရွိရတယ္။ ျပီးေတာ့ သပိတ္ကို ျပန္လွန္ဖို႔အတြက္လည္း ၾကိဳတင္စည္းကမ္းေတြ သတ္မွတ္ထားတာ ရွိရတယ္။ ရဟန္းေတြကို ေစာ္ကားသူဟာ သူရဲ႔ အျပစ္ကို ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ျပီး အျပစ္ကလႊတ္ဖို႔ ေတာင္းပန္ရတယ္။ ဘယ္သူပဲျဖစ္ျဖစ္ အျပစ္က်ဳးလြန္တဲ့သူတိုင္းက ေတာင္းပန္ရတယ္။ ရိုးရာ ထုံးတမ္းအရ ဆုိထားတာက မိမိကိုယ္ကို ေခါင္းကေန ေျခဖ်ားထိ ေရ ရႊဲေအာင္ ျပဳျပီး မိသားစု၀င္ေတြ အားလုံးဟာ ရဟန္းေတြေရွ႔ကို ဦးတိုက္ျပီး – အတိတ္က ျပဳမွားမိတဲ့အျပဳအမူေတြကို ခြင့္လႊတ္ပါရန္ ေတာင္းပန္ၾကရတယ္။



အယ္လင္ – ၁၉၉၀ တုန္းက သပိတ္က ျပန္လွန္ခဲ့ၾကသလား



၁၉၉၁ မွာ ျပီးသြားတယ္။ သပိတ္ေမွာက္တုံးက မပါ၀င္တဲ့ ဆရာေတာ္ေတြက သပိတ္ကို ျပန္လွန္လိုက္ၾကတယ္။ စစ္အစုိးရက သူတို႔က သပိတ္လွန္လိုက္ဖိ္ု႔ အမိန္႔ေပးတယ္။ တကယ္တမ္း စည္းကမ္းအရဆုိရင္ေတာ့ သပိတ္က ေမွာက္ထားဆဲပါပဲ။ စစ္အစုိးရက အဓမၼနည္းနဲ႔ သပိတ္ကုိ လွန္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။



မာရီယာ – အရွင္ဘုရားမွာ အမွန္တရားအတြက္ ရပ္တည္ရဲတဲ့ ရဟန္းေတာ္အျဖစ္ ရာဇ၀င္နဲ႔ေပါ့။ မိမိရဲ႔ အသက္နဲ႔ လုံျခဳံေရးေတြကို စြန္႔ျပီးေတာ့ ရပ္တည္ရဲေစတာက ဘယ္လုိမ်ဳိး အေၾကာင္းအရင္းခံေတြေၾကာင့္ပါလဲ။



ရဟန္းတပါးဟာ ဗုဒၶရဲ႔ တရားအဆုံးအမေအာက္က သားေတာ္တပါးျဖစ္တယ္။ သာသနာကို အစိုးရက ျဖစ္ေစ၊ မည္သူတဦးဦးက ျဖစ္ေစ ေစာ္ကားလာရင္ ဗုဒၶက မွာထားတဲ့အတိုင္း ျပဳက်င့္ရမယ္။ သပိတ္ေမွာက္တယ္ဆိုတာက တဦးဦးက သံဃာေတာ္ေတြ မတရားအလုပ္ခံရရင္ သူတို႔ေတြဆီက ဆြမ္းကို လက္မခံေတာ့တာပဲ ျဖစ္တယ္။ ဘုရားရွင္ကို ေစာင့္သိေသာ သားေတာ္ျဖစ္တဲ့ ဆရာေတာ္အေနနဲ႔ ဘုရားရဲ႔ တရားကို လိုက္နာတာျဖစ္တယ္။ ဒီထက္ပုိျပီး ထူးတာ မရွိပါဘူး။



မာရီယာ – သာသနာကို ေစာ္ကားတဲ့၊ ျမန္မာျပည္သူေတြကို ထိခိုက္ေစတဲ့ အမႈေတြ က်ဳးလြန္တဲ့ စစ္အစုိးရအေပၚကို အရွင္ဘုရား ေဒါသမထြက္ဘူးလား ဘုရား။ အရွင္ဘုရားရဲ႔ ဓမၼအက်င့္အၾကံေတြနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ဳိး တုန္႔ျပန္ပါသလဲ ဘုရား။

(ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts