Nyein Chan Aye Op-Ed

Nyein Chan Aye – Uprising and Next Generation

အေရးေတာ္ပံု တခု ရဲ႕ အႏွစ္သာရ (သ႔ိုမဟုတ္) လက္ဆင့္ကမ္း သမိုင္းအေမြ

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး၊ ၾသဂုုတ္ ၈၊ ၂၀၁၃

အေ၀းက ေရးရမယ့္သူ …

‘ဗမာ့အေရးကို အေဝးက ၾကည့္ေနသူမ်ား’ လို႔ တခုခု ေရးတိုင္း သမုတ္ခံေနက် ျဖစ္ေတာ့ ဒီ ရွစ္ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္ အတြက္ ေရးဖို႔ စဥ္းစားရတယ္။  အထူးသျဖင့္ ဒီလို သမိုင္းတန္ဖိုးႀကီးတဲ့ ရက္စြဲေတြ မွာ ကိုယ့္ စာတပုဒ္ေၾကာင့္ ဖတ္မိသူတခ်ိဳ႕၊ အထူးသျဖင့္ ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့သူေတြ၊ အထူး အထူးသျဖင့္ က်ဆံုးခဲ့သူေတြရဲ႕ မိသားစုဝင္ေတြ (ဖတ္မိခဲ့ရင္) စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ 

ဒါေပမယ့္ တခုခု ေရးဖို႔ လႈံ႕ေဆာ္ေပးေနသလို ျဖစ္ေစတဲ့ ဆက္စပ္ သတင္းေတြကလည္း ဆက္တိုက္ တက္လာခဲ့တယ္။

ရွစ္ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္ အတြက္ ေရးမယ္ဆိုေတာ့ ဘာကို ေရးမလဲ။

ဒီပဲယင္း ေဆာင္းပါး ကလို နီရူဒါ ရဲ႕ ‘ပန္းျခံတြင္း၌ ေသဆံုးရသူမ်ား’ ကဗ်ာရြတ္ၿပီး ‘တရားမွ်တမႈ’ ကိုပဲ ေတာင္းဆိုမလား။  ဒီ ခံယူခ်က္၊ သေဘာဟာ ဗမာ့သမိုင္းရဲ႕ ေသြးစြန္းတဲ့ ရက္စြဲတိုင္းအတြက္ အတူတူပဲ ျဖစ္ေပမယ့္ အခု အခါမွာ ထပ္ မဆိုခ်င္ဘူး။  အထူးသျဖင့္ ‘တရားမွ်တမႈ ဒုလႅဘတရား’ ေခတ္ႀကီးမွာ ထပ္မဆိုခ်င္ဘူး။

အဖ တိုင္းျပည္ကို ေသြးျဖင့္ ေပက်ံေစခဲ့သူေတြကို အျပစ္မေပးႏိုင္ရင္ေတာင္ ခြင့္လႊတ္၊ ေက်ေအး၊ သင္ပုန္းေခ် ႏိုင္ဖို႔ တရားဝင္ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္မႈ ကိုပဲ ထပ္ ေတာင္းဆိုမလား။  ဒီမိုကေရစီ သမား ဆိုသူေတြက အာဏာရွင္ ေလသံထြက္၊ စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္းေတြက ဒီမိုကေရစီ တရားေဟာေနတဲ့ ကလိမ္ျခံဳ ေတြ အရွင္ေမြး၊ ေန႔ခ်င္းႀကီးၿပီး ‘ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီ’ က အေသေမြးခဲ့တဲ့၊ တမြန္းတည့္ မက ေခတ္တိုင္း ေကာင္းစားေနသူေတြ ေကာင္းစားျမဲ ျဖစ္လ်က္ ရွိေနတဲ့ ဒီလို ေခတ္မ်ိဳးမွာ၊ အထူးသျဖင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ ရင္ၾကားေစ့ေရး ဆိုတဲ့ စကားလံုး လွလွေတြရဲ႕ ေအာက္မွာ ဘီလူးစည္း၊ လူ႕စည္း မထားႏိုင္ မသူေတာ္ေတြနဲ႔ ‘အရာရာ’ ပလူးပလဲ ေနျပႏိုင္ျခင္းဟာ ႏိုင္ငံေရး ပရိယာယ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးမွာ ‘ေတာင္းပန္ျခင္း အႏုပညာ’ ရဲ႕ ရင့္က်က္ျပည့္ဝမႈ သေဘာကို ထပ္ မဆိုခ်င္ဘူး။

စစ္ကၽြန္ သက္ဆိုးရွည္ဖို႔၊ စစ္ဖိနပ္ ေအာက္ ပံုစံေျပာင္း ဒူးေထာက္ဖို႔ အေရးကို လူေပါင္းမ်ားစြာရဲ႕ ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ၊ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ စေတးၿပီး (၂၅) ႏွစ္ စီမံကိန္း ခ် ခဲ့ရတဲ့ ေၾကကြဲ၊ နာၾကည္း၊ ခံျပင္းဖြယ္ ‘ေတာ္လွန္ေရး လမ္းေၾကာင္း ေသြဖီခဲ့မႈႀကီး’ အေၾကာင္းကို ေျပာမလား။  အမ်ားညီလို႔ ‘ဤကို ကၽြဲဖတ္’ ေနၾကတဲ့ ေခတ္မွာ ဒီကိစၥ ဆိုဖို႔  ‘က်င့္ဝတ္တာဝန္’ ရွိတာ မွန္ေပမယ့္ ရွစ္ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္လို က်ဆံုးခဲ့သူ ေနာင္ေတာ္၊ အမေတာ္ ေတြကို ဂုဏ္ျပဳ အမွတ္ရ ေအာက္ေမ့ ရမယ့္ အခ်ိန္ မွာ ဒီအေၾကာင္းလည္း ေဇာင္းေပး မဆိုခ်င္ဘူး။

ဆိုေတာ့ ဘာကို ေရးမလဲ။

ေရးသမွ် ကို အျမင္မၾကည္ ႏိုင္၊ နားခါးတတ္ကာ ‘အဆိုးျမင္ဝါဒီ’ ဟု တံဆိပ္ကပ္ခ်င္ သူမ်ားကေတာ့ “ဘာ မွ မေရးရင္ အေကာင္းဆံုးပါပဲ” လို႔ ဆိုခ်င္ၾကမယ္ ထင္တယ္။  မတတ္ႏိုင္ပါ။  ေအာ္စကာဝိုင္းလ္ဒ္ ရဲ႕ စကားပဲ ငွား ဆိုရပါမယ္။ 

“ေျပာသည္ထက္ ပိုဆိုးသည့္ ကိစၥတစ္ခုမွာ ထိုအေၾကာင္းကို လံုးဝမေျပာဘဲ ေန ေနျခင္း ျဖစ္တယ္။”

အသက္၊ ေသြး၊ ေခၽြး၊ ဘဝ စေတးခဲ့ရသူေတြ ကို ေအာက္ေမ့ ဂုဏ္ျပဳရံု နဲ႔ မၿပီးဘဲ သူတို႔ စေတးခဲ့ရ က်ိဳးနပ္ေအာင္ ႏိုင္သေလာက္ေတာ့ အသံထြက္ရပါမယ္။

ေနာက္က လိုုက္လာတဲ့ နီေၾကာင္ေၾကာင္ မ်ဳိးဆက္ …

ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံု ႏွစ္ပတ္လည္ လို႔ ဆိုလိုက္ရင္ စိတ္ထဲ အျမဲ ျမင္ေယာင္ ေနတဲ့ ႏွစ္ပတ္လည္ တခု ရွိတယ္။  အဲဒါကေတာ့ (၁၉) ႏွစ္ျပည့္ ၂၀၀၇ ပြဲ ပါပဲ။  ေျခာက္ထပ္ၾကီး က သာသနာ့ သိပံၸေက်ာင္းတိုက္မွာ လုပ္ခဲ့တယ္။  အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက အျပင္မွာ ေရာက္ေနတဲ့ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ေက်ာင္းသား ေတြ ရဲ႕ စကားေတြ၊ အေျပာေတြ၊ အမူအရာေတြကို အခုအခ်ိန္မွာ ျပန္ျမင္ေယာင္မိတယ္။  ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ လူငယ္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြရဲ႕ ရဲရင့္ တက္ၾကြမႈကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳမိတယ္။  သာသနာ့သိပံၸ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္လည္း ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ၿပီ။  ေက်ာင္းတိုက္လည္း အဲဒီပြဲေတြ အၿပီး သိပ္မၾကာဘူး စစ္အစိုးရ က ပိတ္လိုက္တယ္။  ဒါေတြက သမိုင္းေတြ ျဖစ္သြားၿပီ။  မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္၊ မခံႏိုင္ ဆိုတာမ်ိဳးဟာ သမိုင္းျဖစ္မွ သိရတာမ်ိဳး။

“…ႏွစ္ေတြလည္း ရူးသလို ေပါသလို ကုန္ဆံုးသြားခဲ့ၿပီ

ဒီလိုအေနအထားမွာ

ေသသြားတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြကို သတိရတယ္

မေသမရွင္ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔

ေသခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္းတို ့ေရ

ဒို႔ ေနာက္က ဆံပင္ နီေၾကာင္ေၾကာင္ မ်ိဳးဆက္ကို

ဒို႔ ဘာေတြ လက္ဆင့္ကမ္းႏိုင္ခဲ့ပါသလဲ…။”

(ကဗ်ာ ဆရာ လွသန္း (၁၉၆၃ – ၂၀၁၁) (ၾကည္ေမာင္သန္း) ၏

‘သူငယ္ခ်င္း အပ်င္းေျပဖတ္ဖ႔ို’ ကဗ်ာ မွ)

အဲဒီ ႏွစ္ပတ္လည္ ပြဲ အၿပီး ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ ဗမာ့ သမိုင္းဝင္ ျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ‘ဆံပင္ရွည္ထား၊ ေခါင္းေလာင္းေဘာင္းဘီဝတ္၊ ဗီယက္နမ္စစ္ကိုဆန္႔က်င္တဲ့ မ်ိဳးဆက္’ ကေန ‘ကိုရီးယား ရုပ္သံဇာတ္လမ္းတြဲ ႀကိဳက္တတ္တဲ့ ဆံပင္နီေၾကာင္ေၾကာင္ မ်ိဳးဆက္’ ကို လက္ဆင့္ကမ္း အေမြေပးခဲ့မႈ ျဖစ္တယ္။  ဆံပင္ရွည္ထားရင္းနဲ႔ ေတာ္လွန္ခဲ့ရတဲ့ စနစ္ဆိုး တခုဟာ ကံမေကာင္း၊ အေၾကာင္းမလွစြာနဲ႔ Hip Hop သီခ်င္းဆို ဆံပင္ ေထာင္၊ နီေၾကာင္ေၾကာင္ အေရာင္ဆိုးၾကတဲ့ ေခတ္အထိ သက္ဆိုးရွည္ခဲ့ရတယ္။  ဒီလုိနဲ႔ စကားေျပာရင္ သီခ်င္းဆိုသလို ေျပာၿပီး သီခ်င္းဆိုရင္ စကားေျပာသလို ဆိုတတ္တဲ့ လူႀကီးဆိုသူမ်ား မ်က္စိစပါးေမႊးစူးစရာ မ်ိဳးဆက္က ေဘာင္းဘီရွည္၊ စကတ္တို၊ ဆံပင္ေထာင္၊ ဆံပင္ဆိုး လူငယ္ေလးေတြဟာ က်လာတဲ့ သမိုင္းေပး တာဝန္ကို ထမ္းရင္း လမ္းေပၚထြက္ကာ စနစ္ဆိုးကို ေတာ္လွန္ခဲ့ရျပန္တယ္။  ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးရဲ႕ ဦးေဆာင္ သံဃာေတြကို ဝန္းရံ အာဏာရွင္ကို ဆန္႔က်င္ခဲ့ရျပန္တယ္။

တနည္းအားျဖင့္ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ ကေန ၂၀၀၇ မ်ိဳးဆက္ ကို ေျပာင္း ေခတ္ဝန္ကို ဆက္ထမ္း ေခတ္လမ္းကို ဆက္ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကရတယ္။

ဒီ အခ်က္ဟာ အခု ျမင္ေနရတဲ့ ဗမာ့ဒီမိုကရစီ အျပာင္းအလဲလို႔ အေကာင္းျမင္ ဆိုေနၾကရတဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြရဲ႕ လက္ငင္းအေၾကာင္း (Immediate Cause) လည္းျဖစ္တယ္။

ဒီလို ၆၂၊ ၇၄၊ ၇၅၊ ၇၆၊ ၈၈၊ ၂၀၀၇ မ်ိဳးဆက္ အဆက္ဆက္ဟာ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္သစ္ အတြက္ သမိုင္းအေမြေကာင္း အျဖစ္ တိုင္းျပည္မွာ ‘တရားမွ်တမႈ၊ လြတ္လပ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး’ ဒီမိုကေရစီ တရားေတြ ထြန္းကား၊ စည္ပင္၊ ရွင္သန္ေစဖို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ တိုက္ပြဲဝင္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတယ္။  အဆံုးတိုင္ ေအာင္ျမင္မႈေတာ့ မရခဲ့ၾကဘူး။  ဒါေပမယ့္ ဒီလို မ်ိဳးဆက္ေဟာင္းေတြ အဆက္ဆက္ ေပးခဲ့တဲ့ သမိုင္းအသိ၊ သမိုင္းအေမြ၊ သမိုင္းမွတ္တိုင္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုး ကို မဆုတ္မနစ္ ဆန္႔က်င္မႈ နဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္ ခိုင္မာမႈဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ က မ်ိဳးဆက္သစ္တိုင္း အတြက္ အတုယူစရာ၊ အေမြခံခ်င္စရာ ‘စိတ္ဓာတ္လက္ဆင့္ကမ္းမႈ’ ေကာင္းတခု ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။  ဒီလို ပုခံုးေျပာင္း တာဝန္ယူလိုမႈ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းဟာ ေခတ္က ေတာင္းဆိုလို႔၊ လိုအပ္လို႔ ဆိုတာ အျပင္ ေနာင္ေတာ္ မ်ိဳးဆက္ေဟာင္းေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚ၊ ရပ္တည္ခ်က္၊ စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာမႈ ကို ၾကည္ညိဳ၊ ေလးစား၊ အားက်၊ အတုယူမႈ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကလည္း အဓိက က်တယ္။

‘အေတြးအေခၚ၊ ရပ္တည္ခ်က္၊ စိတ္ဓာတ္’ မွန္ကန္၊ ခိုင္မာမႈ ရွိျခင္း ဟာ မ်ိဳးဆက္တိုင္းအတြက္ ‘အသက္’ ပဲ ျဖစ္တယ္။

ကမၻာ့ ႏိုင္ငံ အသီးသီးက ကိုလိုနီေခတ္ လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ၊  အာဏာရွင္ စနစ္ ေတာ္လွန္ေရးေတြကို ၾကည့္ရင္ ‘ေခတ္ပညာတတ္ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား’ ဆိုတဲ့ အခန္းက႑ ဟာ အျမဲ အေရးပါခဲ့သလို သူတို႔ဟာ အမ်ားအားျဖင့္ ရပ္တည္ခ်က္လည္း မွန္ခဲ့တယ္။

ဗမာ့ သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္ပါ။  ပုခံုးေျပာင္း လက္ဆင့္ကမ္းလာခဲ့ၾကရတဲ့ ႏိုင္ငံေရး မ်ိဳးဆက္ေတြထဲက ေက်ာင္းသား ႏိုင္ငံေရး အင္အားစု ရဲ႕ ေက်ာင္းသား သမိုင္း ဟာ ဘယ္တုန္းကမွ မရိုင္းခဲ့ဖူးပါ။

ကိုလိုနီ ကၽြန္ဘဝ လြတ္ေျမာက္ေရးေခတ္ ဒိုင္အာခီ၊ ၉၁ ဌာန နဲ႔ လူႀကီး ႏိုင္ငံေရး သမား မ်ား ျငင္းခံု ေကာင္းၿပီး ငါးေထာင္စားေနခ်ိန္၊ တြဲေရးလား၊ ခြဲေရးလား နဲ႔ ‘ကၽြန္’ နဲ႔ ‘ဒါသ’ အတူတူခ်ည္းပဲကို အေရးလုပ္ ‘ဗ်ာ’ မ်ားေနခ်ိန္ မွာ သူခိုးႀကီး ငတက္ျပား စကားလံုး ‘လွံနဲ႔ ထိုးသတ္တာလည္း မႀကိဳက္၊ သံလ်က္နဲ႕ ခုတ္သတ္တာလည္း မႀကိဳက္၊ သတိုးမင္းဖ်ား ေဘးက မိဖုရားေခါင္ႀကီး ေစာဥမၼာ ကိုသာ ႀကိဳက္သည္’ သေဘာ အတိုင္း ‘လံုးဝလြတ္လပ္ေရး’ လမ္းေၾကာင္းကို ရဲရဲဝံ့ဝံ့ နဲ႔ ေတာင္းဆိုခဲ့တဲ့ သခင္ဘေသာင္း လမ္းစဥ္ ကို ယံုယံုၾကည္ၾကည္ လိုက္ခဲ့၊ တကယ္ အေကာင္ထည္ ေဖာ္ ခဲ့တာဟာ သခင္ႏု၊ သခင္ဘဟိန္း၊ သခင္ေအာင္ဆန္း အစရွိတဲ့ အဲဒီေခတ္ ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ိဳးဆက္ ျဖစ္တယ္။

၁၉၆၂ ဆိုရွယ္လစ္ အမည္ခံ ေခတ္ေျပာင္းေတာ္လွန္ေရးႀကီး ဟု ပံုဖ်က္ စစ္အာဏာသိမ္းခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ကို လူႀကီး ႏိုင္ငံေရး သမား ဝါရင့္ မ်ား အငိုက္မိသြားခ်ိန္၊ တခ်ိဳ႕ ‘ေခြးကတက္’ က လိုက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ခ်ိန္၊ တခ်ိဳ႕ ‘ေပါင္းစားဖို႔’ ၾကံစည္ေနခ်ိန္မွာ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ စတင္ ဆန္႔က်င္၊ ကန္႔ကြက္ ခဲ့တာကလည္း ကိုသက္၊ ကိုဗေဆြေလး အစရွိတဲ့ ဗကသ၊ တကသ ေက်ာင္းသားလူငယ္ မ်ိဳးဆက္ပဲ ျဖစ္တယ္။

ဒီလို ရပ္တည္ခ်က္ မွန္ျခင္း၊ စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာျခင္း ဆိုတာေတြ ဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ အတြက္ ပုခံုးေျပာင္း လက္ဆင့္ကမ္း တာဝန္ယူ ေစဖို႔ ျဖစ္ေစတဲ့ ‘ေကာင္းေမြ’ ေတြ ျဖစ္တယ္။

ဒါဟာ ေတာ္လွန္ေရး ရည္မွန္းခ်က္ အၿပီးျပတ္ မေအာင္ျမင္ ခဲ့ေစဦး စံနမူနာျပဳ အတုယူ အေမြခံထိုက္တဲ့ အခ်က္ ျဖစ္တယ္။  ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးဟာ အာဏာရွင္ ဧကရာဇ္ တပါးကို ေမြးဖြားေပးခဲ့တာ မွန္ေပမယ့္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးရဲ႕ အေျခခံ အႏွစ္သာရ ‘လြတ္လပ္ျခင္း၊ တန္းတူညီမွ်ျခင္း၊ ညီအကိုရင္းပမာ ေသြးစည္းညီညြတ္မႈ ရွိျခင္း / Liberté, Égalité, Fraternité / Liberty, Equality, Fraternity (brotherhood)’ ဆိုတဲ့ အတြင္း အသား သဘာ ဟာ ေခတ္အဆက္ ဆက္ ကမၻာ့ အႏွံ႕အျပား က ေတာ္လွန္ေရးေတြကို အက်ိဳး သက္ေရာက္ေစခဲ့တယ္။

ဒီ သေဘာပဲ အတြင္း သေဘာ မွန္ကန္၊ ရပ္တည္ခ်က္ မွန္ကန္တဲ့ ဗမာ့သမိုင္းက ေခတ္အဆက္ဆက္ အေရးေတာ္ပံုေတြဟာလည္း ေနာင္ အနာဂတ္ မ်ိဳးဆက္အတြက္ စံ မူစရာ သမိုင္း အေမြ ေတြ ျဖစ္တယ္။

ႏွစ္ပတ္လည္မ်ားရဲ့ အႏွစ္သာရ

ဒီသေဘာကို သိျမင္ျခင္းဟာ ၆၂၊ ၇၄၊ ၇၅၊ ၇၆၊ ၈၈၊ ၂၀၀၇ အစရွိတဲ့ ေတာ္လွန္ေရး မွတ္တိုင္ေတြ၊ ဗမာ့ သမိုင္း ေသြးစြန္းမႈေတြ၊ စစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ မေျပာင္းလဲတဲ့ ရက္စက္၊ ယုတ္မာ၊ ရိုင္းစိုင္း ခဲ့မႈ ေတြကို ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ရင္း က်ဆံုးခဲ့သူ၊ ပါဝင္ခဲ့သူ ေနာင္ေတာ္ေတြကို ဂုဏ္ျပဳျခင္း၊ အမွတ္တရျပဳျခင္း၊ ႏွစ္ပတ္လည္ လုပ္ေနရျခင္း ရဲ႕ အဓိက အႏွစ္သာရလည္း ျဖစ္တယ္။  အတြင္း သေဘာ မပါ၊ အႏွစ္သာရ ကင္းမဲ့၊ ရပ္တည္ခ်က္ မမွန္၊ ေဖာက္ျပန္၊ စိတ္ဓာတ္ ပ်က္ျပား ေမွာက္မွား ေဝဝါး သူ (သို႔) သမိုင္းျဖစ္စဥ္ ေတြကို ႏွစ္ပတ္လည္ လုပ္ေလ့ မရွိပါ။  အမွတ္တရ မျပဳၾကပါ။  အေၾကာင္းက သမိုင္းတာဝန္ ပုခံုးေျပာင္း လက္ဆင့္ကမ္း အေမြခံထိုက္မႈ ဆိုတဲ့ အႏွစ္သာရ သေဘာ မရွိလို႔ ျဖစ္တယ္။

သေဘာ နီးစပ္တဲ့ ဖက္ဆစ္ ဂ်ပန္ေခတ္က ရတဲ အတုအေယာင္ လြတ္လပ္ေရးေန႔ နဲ႕ ၁၉၄၈ လြတ္လပ္ေရး ေန႔ ကို ပဲ ယွဥ္ၾကည့္ပါ။  ဘယ္ေန႔ကို သမိုင္းမွာ အမွတ္တရ ျပဳ ႏွစ္ပတ္လည္ လုပ္ ဂုဏ္ျပဳ သလဲ၊ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုတာ ရွင္းပါတယ္။

အတုအေယာင္ ဆိုတာမ်ိဳးကို အမွတ္တရ လုပ္ ဂုဏ္ မျပဳၾကသလို သမိုင္းမွာလည္း မွတ္ေက်ာက္တင္ မခံပါ။

အလားတူပဲ အမွတ္တရလုပ္၊ ဂုဏ္ျပဳ သင့္တာကို ႏွစ္ပတ္လည္ လုပ္ အမွတ္တရျပဳၾကၿပီ ဆိုရင္လည္း အတြင္း အႏွစ္သေဘာ အတုအေယာင္ မဟုတ္တဲ့၊ မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္တဲ့ စစ္မွန္မႈ၊ ရပ္တည္ခ်က္ မွန္ကန္မႈ၊ မေဖာက္ျပန္မႈ၊ စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာမႈ တို႔ကို ေနာင္လာ ေနာင္သား အေမြခံ ထိုက္ ဖို႔ ေဖာ္ထုတ္ ျခင္းကသာ အႏွစ္သာရ အဓိက အလုပ္ ျဖစ္တယ္။  

ဒါ ဟာ အခု ရွစ္ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္ လုပ္ျခင္း ရဲ႕ အဓိက သေဘာပဲ ျဖစ္တယ္။

တဖန္ မၿပီးဆံုးေသးတဲ့ ေတာ္လွန္ေရး ကို ေနာင္မ်ိဳးဆက္ ပုခံုးထမ္း ဆက္လက္ တာဝန္ယူလိုစိတ္ ျဖစ္ေစဖို႔ရာမွာလည္း လက္ရွိ မ်ိဳးဆက္ နဲ႔ ျဖစ္စဥ္၊ ျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ေနာင္မွာ သမိုင္း မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္ဖို႔ အတြက္ အတုအေယာင္ မဟုတ္ ခိုင္မာတဲ့ စိတ္ဓာတ္၊ မွန္ကန္တဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ ျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္။

ခု အတုအေယာင္ ဒီမိုကေရစီ လမ္းေၾကာင္း ကို ေလွ်ာက္ေနတဲ့ လႊတ္ေတာ္ႏိုင္ငံေရး ဗဟိုျပဳ ႏိုင္ငံေရး ေခတ္စနစ္သစ္ မွာ ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ေနတဲ့၊ သို႔မဟုတ္ ေဘးက ေထာက္ခံ၊ ဝန္းရံေနတဲ့ ဒီမိုကေရး အင္အားစု၊ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူ မ်ိဳးဆက္ အစံု အုပ္စု အသီးသီး ရွိၾကတယ္။

ဒီအထဲမွာ ေရရွည္ ရပ္တည္ခ်က္ မွန္ကန္တဲ့ သူ၊ အုပ္စု က အနာဂတ္ သမိုင္းမွာ မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။  အတိတ္ သမိုင္း၊ လုပ္ရပ္ နဲ႔ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ေတြဟာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ မွာ အရာေရာက္ႏိုင္ေသးေပမယ့္ ေတာ္လွန္ေရး မေအာင္ျမင္ခင္ လမ္းစဥ္ လုပ္ရပ္ မွားရင္၊ ရပ္တည္ခ်က္ မမွန္ကန္ရင္၊ အေတြးအေခၚ စံလြဲရင္၊ အလြဲသံုးစား လုပ္ရင္ ေနာင္ အနာဂတ္မွာ မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါ။

ခု လက္ရွိ လႈပ္ရွားေနတဲ့ အင္အားစု အသီးသီးမွာ ေခတ္ အဆက္ဆက္ မရိုင္းခဲ့တဲ့ သမိုင္း ရွိတဲ့ ဗကသ ေက်ာင္းသား လူငယ္ အင္အားစု ဟာ လတ္တေလာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အေရးႀကီး ျဖစ္ရပ္တိုင္းအတြက္၊ အာဏာရွင္ စစ္အုပ္စု ရဲ႕ ဖိႏွိပ္မႈတိုင္းအတြက္ ရပ္တည္ခဲ့တဲ့ ဘက္ေတြ၊ ထုတ္ေဖာ္ခဲ့တဲ့ သေဘာထားေတြကို ၾကည့္ရင္ သမိုင္း မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္ဖို႔ အေကာင္းဆံုး အလားအလာ ရွိတယ္။  ၂၀၀၇ မ်ိဳးဆက္ က ေန စ ခဲ့တဲ့ ဒီ မ်ိဳးဆက္ သစ္ လူငယ္ေတြ အတြက္ ဂုဏ္ယူမိတယ္။  ေမွ်ာ္လင့္တယ္။

ေခတ္ အဆက္ဆက္ မ်ိဳးဆက္ေတြေျပာင္း၊ လူေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေျပာင္းၿပီး ျပည္သူလူထု မွာ မစားရ ဝခမန္း ‘ဆင္ဟဝွာ ေခြးေမွ်ာ္ ဇာတ္ခင္း’ ေနရတာ မ်ားၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္ ေတာ္လွန္ေရး အလံုးစံု မၿပီးေသးသမွ်ေတာ့ ဒီလို မ်ိဳးဆက္သစ္ထဲက လူငယ္ေတြ ရပ္တည္ခ်က္ မွန္ေနျခင္းဟာ ဂုဏ္ယူရမယ့္၊ ဝမ္းသာ ရမယ့္ ကိစၥ ျဖစ္တယ္။

လက္ရွိ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ အပါအဝင္ လူႀကီး ႏိုင္ငံေရး သမား မ်ား ဒီရပ္တည္ခ်က္ မွန္ကန္ျခင္း အေရးကို အေလးအနက္ သတိျပဳ ဆင္ျခင္၊ စဥ္းစားဖို႔ လိုသလို ေဖာက္လွဲေဖာက္ျပန္မႈ ကင္း၊ ရပ္တည္ခ်က္မွန္၊ စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာေနဆဲ လူငယ္ေတြ ကို ျပန္လည္ အတု ယူ ဖို႔ ‘Reverse Learning’ လုပ္ဖိ႔ု လည္း လိုတယ္။  ဦးေဆာင္ ဝန္းရံ ကာကြယ္ ေပးဖို႔လည္း လိုတယ္။

ေခြးဋီကာဖြဲ႔ လား ကၽြန္ဇာတ္ခင္းမွာလား

လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းဟာ စစ္အုပ္စု ရဲ႕ ျဖားေယာင္း ေသြးေဆာင္မႈေတြ၊ ေသြးထိုးမႈေတြ၊ လာဘ္လာဘေတြ၊ လူမႈေရး အမည္ခံ မက္လံုးေတြ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ၊ စတဲ့ ေထာင္ေျခာက္၊ ဆူးေျငာင့္ခလုတ္ေတြ အျပည့္ ရွိေနတယ္။  ဒီအခ်ိန္ဟာ ရိကၡာ နဲ႔ သိကၡာ အျပင္းအထန္ စစ္ခင္းေနရတဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။  ကိုယ့္ ျဖတ္သန္းခဲ့မႈကို ေရာင္းမစားမိေစဖို႔ အေလးအနက္ထား ဂရုျပဳရမယ့္ မာယာမ်ားလွတဲ့ ကာလႀကီးတခု ျဖစ္တယ္။  ရပ္တည္ခ်က္ ပ်က္ျပားေစမယ့္ ကမ္းလွမ္းမႈေတြကို ပံုစံအမ်ိဳးမိ်ဳးနဲ႔ တည္ရွိေနတယ္။  လူတခ်ိဳ႕လည္း ‘ပါ’ သြားေနၿပီ။  လူအမ်ားလည္း ‘ေယာင္’ ေနၾကၿပီ။

“…ေငြငါးေထာင္ အစာဒုလႅဘရယ္ေၾကာင့္

ျပည္အားေတာင္ မျဖဳန္သပရယ္လို႔

မဟာသူပုန္ထခဲ့တဲ့ အေရးတတ္ေတြ

အေမြးခပ္ရွည္ရွည္ရယ္ႏွင့္ အမိုက္၀ါသနာကိုး

(အရီးစိမ္းႀကီးရယ္)

ေခြးအငတ္ မေျပတေျပေတြမွာျဖင့္

ကိုက္စရာအရိုး…”

ဆိုသလို ဒုိင္အာခီ ေခတ္ ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းႀကီးက ‘ေခြးဋီကာ’ ဖြဲ႕ သလို ဖြဲ႕ ရမယ့္ ေခတ္ ျဖစ္ေနၿပီ။

‘ကၽြန္’ နဲ႔ ‘ဒါသ’ အတူတူ ဆိုတာ ကြဲကြဲျပားျပား သိျမင္ တတ္ရမယ့္ ကာလလည္း ျဖစ္တယ္။  စစ္အာဏာရွင္မ်ားရဲ႕ ေျခစံု အနင္းခံရတဲ့ ဘဝကေန အခု တဘက္တည္းပဲ နင္းခံရတာ ေကာင္းတာေပါ့၊ ႏွစ္ခ်က္ေထာင္းထက္ တခ်က္ ေထာင္း က သက္သာေတာေပါ့ ဆိုတဲ့ ေတာ္လွန္ေရး မီးယပ္စြဲ၊ ေစ်းေပါင္က်ိဳး စကားေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကို ဖုတ္ၾကည္းသၿဂၤဳိဟ္ တိုက္ဖ်က္ရမယ့္ အခ်ိန္တခုလည္း ျဖစ္တယ္။

ပထမ ဆိုခဲ့တဲ့ သိကၡာ ကိစၥ ထိန္းႏိုင္ရင္၊ ဒုတိယ ဆိုခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ရပ္တည္ခ်က္ မွန္ခဲ့ရင္ ထိန္းႏိုင္သူ၊ မွန္ကန္သူဟာ ေနာင္မွ သမိုင္းမွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္မွာပဲ ျဖစ္တယ္။

ဒီလို ‘သိကၡာ’ နဲ႔ ‘လမ္းစဥ္’ မွန္ကန္ေအာင္ ျပဳျခင္း တခုတည္းကသာ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီး အပါအဝင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ဆန္႔က်င့္ ေတာ္လွန္ရာမွာ ေတာတြင္း၊ ေထာင္တြင္း၊ လမ္းေပၚ က်ဆံုးခဲ့တဲ့ ေနာင္ေတာ္၊ အမေတာ္ မ်ားကို ဂုဏ္ျပဳရာ ေရာက္မယ္။  သူတို႔ ကို အေလးဂရုျပဳ အမွတ္တရ ရွိမႈ မွန္ကန္မယ္။  သူတို႔ စေတးခဲ့ရ က်ိဳးနပ္မယ္။  ေတာ္လွန္ေရး ‘အဆံုးသတ္တိုက္ပြဲ’ လည္း ေအာင္ျမင္ဖို႔ ပိုနီးစပ္မယ္။  ဆိုခဲ့သလို အနာဂတ္ မ်ိဳးဆက္သစ္ အတြက္လည္း ‘အေမြေကာင္း’ က်န္ရစ္မယ္။

ဒီ ရွစ္ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္ ေဆာင္းပါးကို နိဂံုးမခ်ဳပ္ခင္ သတိျပဳ၊ ဆင္ျခင္ စရာ သမိုင္း အျဖစ္အပ်က္ ကေလး တခု နဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ ဆိုျပရင္း စစ္အုပ္စု အလိုေတာ္ရိ၊ စစ္အာဏာရွင္ ေနာက္ၿမီးဆြဲ အုပ္စု (၄) စု အေၾကာင္း တင္ျပခ်င္တယ္။

အဂၤလိပ္ ေခတ္ ဆရာစံ ကို ဖမ္း ရံုးတင္ေတာ့ ဆရာစံဘက္ကေန ေဒါက္တာဘေမာ္၊ သခင္ျမ၊ သခင္စိန္ တို႔က ေရွ႕ေန လိုက္ေပးတယ္။  ရံုးမွာ အမႈလိုက္ေပးတဲ့ ေရွ႕ေနေတြက ဆရာစံ ကို အဲဒီေခတ္ ထံုးစံ တရားခံ ကို ႏွိမ္ၿပီး ‘င’ တပ္ ေခၚတဲ့ အတိုင္း ‘ငစံ’ လို႔  မေခၚဘဲ ‘ဆရာစံ’ လို႔ ေခၚေဝၚ ေတာ့ ျမန္မာလူမ်ိဳး အစစ္ တရားသူႀကီးမင္းဘုရား က မ်က္မာန္ေတာ္ ရွသတဲ့။  ဒီအေၾကာင္းကို ေဒါက္တာဘေမာ္ က သခင္ဘေသာင္း ကို ျပန္ေျပာရင္း အခုလို မွတ္ခ် ျပဳဖူးတယ္။

‘ဒီမွာ သခင္ဘေသာင္းရဲ႕ က်ဳပ္တို႔ ျမန္မာေတြကိုက မေကာင္းတာဗ်..။’

အလားတူပဲ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာလည္း မိမိ ေတာ္လွန္ေရး အင္အားစု၊ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစု အတြင္းမွာပဲ အသားထဲက ေလာက္ထြက္မႈေတြ ဒုနဲ႔ေဒး ရွိေနတယ္။

ျပည္သူလူထုရဲ႕ ရန္သူ၊ ဒီမိုကေရစီ ရဲ႕ ရန္သူ၊ စစ္အုပ္စု ေနာက္ၿမီးဆြဲ အလိုေတာ္ရိ အျဖစ္ ဗမာ့ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ႏိုင္ငံေရး ဇာတ္ကြက္ႀကီးအတြင္း အသံုးေတာ္ခံေနတဲ့ အုပ္စု အသီးသီးမွာ

၁) ‘အေႏၲာဇာတကၽြန္’ လို စစ္အုပ္စု၊ အာဏာရွင္ လက္သပ္ေမြးထားတဲ့ ‘ငယ္ေမြးျခံေပါက္စစ္ကၽြန္’ ေတြ ရွိတယ္။

၂) ‘ကရမရာနီကကၽြန္’ လို သုံ႔ပန္းျပဳခံရလို႔ အာဏာရွင္ အလိုေတာ္ရိ ရတဲ့ သူေတြ ရွိတယ္။

၃) ‘သယံဒါယကၽြန္’ လို ကိုယ္တိုင္ ကိုက စစ္ကၽြန္ေစာ္နံၿပီး လိုလိုလားလား စစ္ကၽြန္ခံခ်င္ေနတဲ့ ‘ေမတၱာရိစစ္ကၽြန္’ ေတြ ရွိတယ္။

(၄) ‘ဓနတၱိကကၽြန္’ လို လာဘ္လာဘ၊ ေငြေၾကး၊ ဥစၥာ၊ ရပိုင္ခြင့္ ရလို႔ ေခြးလို မိမိသခင္ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ခ်ီးေျမွာက္ေနရတဲ့ သခင္အားရ ကၽြန္ဒဏ္ဝ ‘ေငြ၀ယ္စစ္ကၽြန္’ ေတြ ရွိတယ္။

ဒီလို စစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕၊ စစ္အုပ္စုရဲ႕ ေဒါက္တိုင္  စစ္ကၽြန္ေတြထဲမွာ အဆိုးတကာ့ အဆိုးဆံုးကေတာ့ နံပါတ္ (၃) နဲ႔ (၄) စစ္ကၽြန္ေတြ ျဖစ္တဲ့ စစ္အုပ္စု အက်ိဳးကို အခမဲ့ကူလီထမ္းျခင္း လုပ္ေနတဲ့ ‘ေမတၱာရိစစ္ကၽြန္’ နဲ သိကၡာ ကို ရိကၡာ နဲ႔  လဲ ေနတဲ့ ‘ေငြ၀ယ္စစ္ကၽြန္’ အုပ္စု ႏွစ္မ်ိဳး ပဲ ျဖစ္တယ္။  ဆရာစံ ျဖစ္စဥ္က တရားသူႀကီးဟာ ဒီ နံပါတ္ (၃) နဲ႔ (၄) ကၽြန္ အမ်ိဳးအစားဝင္ ျဖစ္တယ္။

လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစု မ်ား၊ ဒီမိုကေရစီ အေရး လႈပ္ရွားသူမ်ား ဒီ စစ္ကၽြန္ေလးမ်ိဳး ထဲ၊ အထူးသျဖင့္ နံပါတ္ (၃)၊ (၄) အုပ္စု ထဲ ပါေနၿပီလားဆိုတာကို ဒီလို ၈၈၈၈ ႏွစ္ပတ္လည္ လို သမိုင္း တန္ဖိုးႀကီးတဲ့၊ ေတာ္လွန္ေရး အတြက္ လူ အေျမာက္အမ်ား အသက္၊ ဘဝ စေတး ခဲ့ရတဲ့ အခ်ိန္မွာ မိမိဘာသာ မိမိ ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ ေဝဖန္သင့္တယ္။  ဒါမွသာ ႏွစ္ပတ္လည္ လုပ္ရက်ိဳး နပ္မယ္။  က်ဆံုးသြားတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြကို အမွန္တကယ္ ဂုဏ္ျပဳရာေရာက္မယ္။  ဒီမိုကေရစီ အနာဂတ္ ခရီးလမ္း အတြက္လည္း ပို ေကာင္းေစမယ္။  အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ အတြက္လည္း အတုယူ စရာ သမိုင္း မွတ္ေက်ာက္တင္ခံႏိုင္မယ့္ အလုပ္၊ လမ္းစဥ္ နဲ႔ မွန္ကန္တဲ့ ရပ္တည္မႈ၊ ခိုင္မာတဲ့ စိတ္ဓာတ္ သမိုင္းအေမြ က်န္ရစ္မယ္။

နိဂံုးခ်ဳပ္ရရင္ ႏွစ္ေတြဟာ ရူးသလို၊ ေပါသလို နဲ႔ ကုန္သြားဦးမွာ ျဖစ္တယ္။  ဒီလိုအေနအထားမွာ ေသသြားတဲ့ ရဲေဘာ္ ေနာင္ေတာ္ေတြ ကို သတိရတယ္။  မေသမရွင္ ျဖစ္ေနတဲ့ ရဲေဘာ္ ေနာင္ေတာ္ေတြနဲ႔ ေသခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြကို ေျပာခ်င္တယ္။  ဒို႔ ေနာက္က ဆံပင္ ဘာအေရာင္ျဖစ္မယ္မွန္း မသိတဲ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ အတြက္ လက္ဆင့္ကမ္း သမိုင္းအေမြ အျဖစ္ ခိုင္မာတဲ့ စိတ္ဓာတ္ နဲ႔ မွန္ကန္တဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ ျပဳၾကရေအာင္ပါ။

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး

၀၇ ၊ ၾသဂုတ္ ၊ ၂၀၁၃

(Photo –  ၁၉ ၈၈ စက္တင္ဘာ ၁၈ ၊ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းေတာ့ ပစ္သတ္ျခင္းခံရတဲ့ လက္နက္မဲ့ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ားရဲ့ ဓာတ္ပုုံ)

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts