သတင္းေဆာင္းပါး

ေကဇြန္ေႏြး၊ Myanmar NOW – ရန္ကုန္ေရာက္ ကမန္ ၂ဝ ေနရပ္ရင္းျပန္ရန္ ဆႏၵမရိွ

ရခိုုင္ျပည္နယ္မွ ရန္ကုုန္တိုုင္း မဂၤလာဒံုျမိဳ.နယ္သိုု႔ေရာက္ရွိေနေသာ ကမန္တိုုင္းရင္းသားအခ်ဳိ.။ (ဓာတ္ပံု- ေကဇြန္ေႏြး/Myanmar Now)

ေကဇြန္ေႏြး၊ Myanmar NOW –  ရန္ကုန္ေရာက္ ကမန္ ၂ဝ ေနရပ္ရင္းျပန္ရန္ ဆႏၵမရိွ

(Myanmar NOW) မိုုးမခ၊ ဒီဇင္ဘာ ၂၂၊ ၂၀၁၅

မဂၤလာဒံု (Myanmar Now)  — မၾကာေသးမီက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ေရာက္လာေသာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွ ကမန္တိုင္းရင္းသားတခ်ဳိ႕သည္ ေနရပ္ရင္းျပန္ရန္ ဖိအားေပးမႈမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရေသာ္လည္း  ေနရာသစ္တြင္သာ ဆက္လက္ေနထိုင္ၾကမည္ဟု တနလၤာေန႔တြင္ ေျပာလုိက္သည္။ 

ဒုကၡသည္စခန္းမွ အသိမေပးဘဲ ထြက္ခြာလာေသာ ၎တို႔ကို ေနရပ္ျပန္ရန္ အာဏာပိုင္တုိ႔က ကမန္ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ခုမွတစ္ဆင့္ ေျပာၾကားခဲ့သည္ဟု မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္၊ စိန္ေရႊကုန္းရပ္ကြက္တြင္ ေနထိုင္ေနသူ မတင္ဇာႏွင္းကေျပာသည္။

“ကြ်န္မတို႔ကေတာ့ ဖမ္းခ်င္ဖမ္းပေလ့ေစ။ မျပန္ဘူး။ ကြ်န္မတို႔ကႏို င္ငံသားလက္မွတ္လဲ ရွိၿပီးသား။ ဖမ္းခ်င္တိုင္း ဖမ္းလို႔ေတာ့မရဘူးလို႔ ယူဆတယ္”ဟု အသက္ ၂၂ ႏွစ္အရြယ္ မတင္ဇာႏွင္းက Myanmar Now ကို ေျပာသည္။

ၿပီးခ့ဲသည့္ရက္ပိုင္းအတြင္း တည္းခုိရာေနအိမ္သုိ႔ အာဏာပိုင္တို႔ေရာက္လာၿပီး ဧည့္စာရင္း စစ္ခဲ့ေသးသည္ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။ ရန္ကုန္သုိ႔ ေရာက္လာသူမ်ားထဲတြင္ အစၥလမ္ဘာသာဝင္၂ဝ၊ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာဝင္ ၂ ဦး ပါဝင္ေၾကာင္း ကမန္လူမႈကြန္ယက္အဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးထြန္းေငြက ရွင္းျပသည္။

ေဆးကုသရန္၊ အလုပ္လုပ္ကိုင္ရန္၊ ရန္ကုန္ေရာက္ မိသားစုမ်ားႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းရန္ စသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ အသီးသီး ရိွၾကေသာ ၎တို႔ထဲတြင္ တကၠသိုလ္တက္ရမည့္သူတခ်ဳိ႕လည္း ပါဝင္ေၾကာင္း သူက ဆက္ေျပာသည္။

 “အားလံုးက မွတ္ပံုတင္ရွိၿပီးသား။ အေၾကာင္းမရွိ အေၾကာင္းရွာဖမ္းရင္ဥပေဒေၾကာင္းအရ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရင္ဆိုင္မယ္” ဟု ဦးထြန္းေငြက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္၊ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္လည္း ကမန္တုိင္းရင္းသား ၂ ဦးေရာက္ရိွေနေၾကာင္း ကမန္ပါတီတစ္ခုက ဆက္သြယ္ ေျပာၾကားလာသျဖင့္ သိရသည္ဟု ျမိဳ႕နယ္ လူဝင္မႈ ႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အား ဦးစီးဌာနမွအရာရိွတစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဦးျမင့္ေအာင္ကို ကုိးကားၿပီး ဧရာဝတီ သတင္းဌာန၏သတင္းတစ္ပုဒ္တြင္ စေနေန႔က ေဖာ္ျပထားသည္။

“သူတုိ႔ ေနရပ္ ျပန္တာေရာ၊ ဘာေရာ အကုန္လံုးကို ပါတီက တာဝန္ယူပါမယ္လို႔က်ေနာ္တုိ႔ကို ေျပာထားပါတယ္။ ဘယ္ေတာ့ ျပန္မယ္ဆုိတာကိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔လည္း မသိပါဘူး”ဟု ဦးျမင့္ေအာင္က ဧရာဝတီကုိ ေျပာသည္။

ကမန္ဆိုတာ ဘယ္သူေတြလဲ

ကမန္တို႔သည္ ရခုိင္ျပည္နယ္ရိွ  ဘဂၤါလီ ေခၚ ရိုဟင္ဂ်ာမြတ္စလင္တို႔ႏွင့္ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာ တူညီသည္ကလြဲ၍ ကြဲျပားသည့္အေျခအေနရိွသူမ်ား ျဖစ္သည္။

သူတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာအမ်ားစု ေနထိုင္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္တရားဝင္အသိအမွတ္ျပဳထားေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားတြင္ပါဝင္သည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ေျခာက္ရာစုႏွစ္ေက်ာ္က ကမန္တိုင္းရင္းသားတို႔သည္အစၥလာမ္ဘာသာသို႔ေျပာင္းလဲ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ရခိုင္တို႔၏ လူမွႈေရးထံုးတမ္း အစဥ္အလာမ်ားကို ဆက္လက္ က်င့္သံုးေနၾကသည္။ ၎တို႔အမ်ားစုမွာ ျပည္နယ္တြင္း ကမ္းရိုးတမ္းၿမဳိ႕မ်ားျဖစ္ေသာ သံတြဲ၊ေ က်ာက္ျဖဴ၊ စစ္ေတြ၊ ရမ္းျဗဲတို႔တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။

 ၂ဝ၁၂ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ဘာသာေရးလူမ်ဳိးေရးအေျခခံေသာပဋိပကၡမ်ားျဖစ္ၿပီးေနာက္ပိုင္း အစၥလာမ္ဘာသာကိုးကြယ္မွႈကိုအေၾကာင္းခံ၍ အာဏာပိုင္တို႔၏ ခြဲျခားဆက္ဆံမွႈမ်ားကို ခံေနရၿပီး ၎တို႔၏ႏို င္ငံသားအခြင့္အေရးမ်ားပါ ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရသည္။

ကမန္တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တို႔က ၎တို႔ႏွင့္ ဘာသာတူသည့္ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ ဘဂၤါလီ ေခၚ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔ႏွင့္ မဟာမိတ္ျပဳမည့္အစား သူတို႔သည္ ရိုဟင္ဂ်ာမဟုတ္ေၾကာင္း ကြဲျပား ထင္ရွားေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကသည္။၂ဝ၁၅  ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အတိုုက္အခံ အမ်ဳိးသားဒီမိုုကေရစီအဖြဲ.ခ်ဳပ္က အျပတ္အသတ္အႏိုုင္ရရွိခဲ့မွႈသည္ ၎တို႔၏ ကံၾကမၼာကို အေကာင္းဘက္သို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိေစမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကသည္။

ရခိုင္ေဒသမွ ရန္ကုန္သို႔

မၾကာေသးမီက ရခုိင္ေဒသမွ ထြက္ခြာခ့ဲသူ ၂ဝ ခန္႔သည္ ဒုကၡသည္စခန္းတြင္ ဘဝတိုးတက္လမ္း မရွိသည့္အတြက္ ရန္ကုန္သို႔ ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္သည္ဟု

ကမန္လူမႈကြန္ယက္အဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဦးထြန္းေငြက သံုးသပ္သည္။ ရမ္းၿဗဲမွ ရန္ကုန္သို႔ မတူညီသည့္ လမ္းေၾကာင္းမွ ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း

မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္လ်က္ရိွေသာ မျဖဴျဖဴမြန္က ေျပာျပသည္။ “သံတြဲေလဆိပ္မွာေရာ၊ ရန္ကုန္ေလဆိပ္မွာေရာ ဘာမွ အစစ္အေဆးလည္းမရွိခဲ့ဘူး။

မွတ္ပံုတင္ တရားဝင္ရထားတဲ့သူဆိုေတာ့ ဘယ္သူကမွလည္း အေႏွာက္အယွက္မေပးခဲ့ဘူး” ဟု မျဖဴျဖဴမြန္က ရွင္းျပသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ကိုျပည့္ၿဖိဳးေအာင္ဟု အမည္ရေသာ လူငယ္တစ္ဦးကမူ ရခိုင္ျပည္နယ္ရိွ စစ္ေဆးေရးဂိတ္တစ္ခုတြင္ သူ၏ ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရးကတ္ကုိ

မိနစ္ ၂ဝ ၾကာ စစ္ေဆးခံခ့ဲရသည္ဟု ေျပာသည္။ ယခုအခါ ၂၄ ႏွစ္အရြယ္ ကုိျပည့္ၿဖိဳးေအာင္သည္ မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္လ်က္ရိွၿပီးေ နရာသစ္သည္  ၎တို႔အတြက္ ပညာေရး၊ လူမွဳေရး၊ စီးပြားေရး တိုးတက္စရာလမ္းေၾကာင္း ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္သည့္ ေဒသ ျဖစ္မည္ဟုေမွ်ာ္လင့္လ်က္ရိွသည္။

သူ႔နည္းတူ မဂၤလာဒံုသုိ႔ ေရာက္ေနေသာ  ၃၉ႏွစ္အရြယ္ မစိပ္က ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ရခိုင္ေဒသ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားခ်ိန္မွ စတင္ၿပီး ဒုကၡသည္စခန္းတစ္ခုတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ရသည္ဟု Myanmar Now ကုိ ေျပာသည္။

 

 (ထက္ေခါင္လင္း၊ ၿဖိဳးသီဟခ်ဳိတို႔ ပူးေပါင္း ေရးသားသည္)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts

One thought on “ေကဇြန္ေႏြး၊ Myanmar NOW – ရန္ကုန္ေရာက္ ကမန္ ၂ဝ ေနရပ္ရင္းျပန္ရန္ ဆႏၵမရိွ
  1. Kaman means ‘Bow’ and ‘Kamandahr is “Archer” in Persian language. However, in Arakan the term ‘Kaman’ was known either as a bow or ‘Archer’. The Burmese/Arakanese term for bow is ‘Lay’ and archer is ‘Laythitaw’. The Pali word for bow is ‘Danu’.

    Kamans were mercenaries served under the kings of Arakan, all of whom were Buddhists . The Kaman Muslims in Arakan are the descendants of those Kaman mercenaries.

    Their descendants still live in the Rakhine State, particularly in Rambree Island, in Thandwe District and also a few in Sittwe District, . Now they are assimilated into the Arakanese society. Only in religion and complexion do they differ from the Arakanese, they know the Arakanese language, literature and Buddhist traditions very well. Most of them have Burmese/Arakanese names. They rarely used their Muslim names. The Kamans are considered to be one of the 135 indigenous ethnic groups of Burma.

Comments are closed.