ရသေဆာင္းပါးစုံ

ရန္၀င္း (ေတာင္တံခါး) – ဘုရားသံုးဆူ၊ မင္းနန္သူ

ရန္၀င္း (ေတာင္တံခါး) – ဘုရားသံုးဆူ၊ မင္းနန္သူ
(မုိးမခ) စက္တင္ဘာ ၂၅၊ ၂၀၁၅
ဘုရားသံုးဆူ၊ ယခင္

မင္းနန္သူအရပ္မွာ အရြယ္လတ္ ဂူဘုရားသံုးဆူကို ပူးတြဲၿပီး ဂူအတြင္းပိုင္းေတြကို တစ္ဆက္တည္း ဂူတစ္လံုးအျဖစ္ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ဘုရားသံုးဆူ ဂူဘုရား၊ ဘုရားအမွတ္ (၄၇၇/၂၇၈-က)(၄၇၈/၂၇၈-ခ)(၄၇၉/၂၇၈-ဂ) တည္ရွိပါတယ္။

မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြ မေတြ႕ရွိေပမယ့္ ဘုရားတည္တဲ့ အခ်ိန္ကိုေတာ့ သကၠရာဇ္ ၆၀၀ ေက်ာ္ေလာက္မွာ တည္ထားတယ္လို႕ သုေတသီပညာရွင္မ်ားက ခန္႕မွန္းထားၾကပါတယ္။

တစ္ဆူနဲ႔ တစ္ဆူ အတြင္းမွာ တစ္ဆက္တည္းရွိတဲ့ ဂူဘုရားသံုးဆူမွာ မုခ္ေပါက္ တစ္ခုစီ ပါရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အျပင္ဘက္ ျမင္ကြင္းမွာေတာ့ ဘုရားသံုးဆူအျဖစ္ပဲ ျမင္ေတြ႕ရပါမယ္။

ဂူဘုရားေတြ အတြင္းမွာ ပုဂံေခတ္ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီရဲ႕ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားမႈကို သက္ေသျပေနတဲ့ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြ ရွိပါတယ္။ အေမွာင္ပိုင္းက်တဲ့ ေနရာေတြမွာရွိတဲ့ မူလေဆးေရာင္ေတြက ဒီကေန႕အထိ ေတာက္ေျပာင္ေနဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘုရားသံုးဆူ၊ ယခု၊ ေရွ႕ဘက္

ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ ဘုရားသံုးဆူအနက္၊ အေရွ႕ဘက္ဆံုး ဂူဘုရားအတြင္းက ပန္းခ်ီေတြကို အေခ်ာကိုင္ အၿပီးသတ္ေရး ဆြဲထားပါတယ္။ အလယ္က ဂူဘုရားအတြင္းမွာေတာ့ အၿပီးသတ္ေရးဆြဲထားတာေရာ၊ ေကာက္ေၾကာင္းရာထဲမွာ တစ္၀က္ တပ်က္ ေဆးေရာင္သြင္းထားတာေရာ၊ လံုး၀ ေဆးေရာင္ မသြင္းရေသးတဲ့ ေကာက္ေၾကာင္းရာသက္သက္ေရာ အဆင့္ အမ်ိဳးစံုကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အေနာက္ဘက္ဆံုး ဂူဘုရားအတြင္းမွာေတာ့ နံရံအလြတ္သက္သက္သာပဲရွိၿပီး၊ ဘာကိုမွ ေရးဆြဲ ထားတာကို မေတြ႕ရပါ။

ဘုရားသံုးဆူ၊ ယခု၊ ေနာက္ေက်ာဘက္

ဘယ္လိုမွ မမွန္းဆႏိုင္တဲ့အေၾကာင္းခ်င္းရာေၾကာင့္ ေရးဆြဲလက္စပန္းခ်ီေတြကို လက္စမသတ္ႏိုင္ပဲ နားလိုက္ရတဲ့ပံုပါ။ ကံေကာင္းတဲ့အခ်က္ကေတာ့ ပုဂံေခတ္က နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြမွာ ေကာက္ေၾကာင္း ဘယ္လိုေရးတယ္၊ ေဆးအေရာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဘယ္လိုသြင္းတယ္ စသျဖင့္၊ ေရးဆြဲပံု အဆင့္ဆင့္ကို ေလ့လာႏိုင္ခြင့္ ရရွိတာပါပဲ။

ပဓာနက်တဲ့ ေနရာကြက္ေတြမွာ ဗုဒၶ၀င္ ဇာတ္ကြက္ေတြ၊ ထိုင္ေတာ္မူ ဗုဒၶ ရုပ္ပြားေတာ္နဲ႕ ေဘးက အၿခံအရံ နတ္ရုပ္ေတြကို အဓိကထားၿပီး ေရးဆြဲထားပါတယ္။ ႏွစ္က်ိပ္ရွစ္ဆူ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္အငယ္ေတြကို ေရးဆြဲထားရာမွာလည္း  စုတ္တံအေသး ဆံုးေတြကိုသံုးၿပီး အင္မတန္ အေသးစိတ္က်က် ေရးဆြဲထားေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

နာဠာဂီရီဆင္ကို ေအာင္ေတာ္မူခန္း

၁၉၁၅-၁၉၁၆ ခုေလာက္တုန္းက ေက်ာက္စာ၀န္အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနသူ ခ်ားလ္စ္ ဒူရိြဳင္းဆဲလ္ (Charles Duroiselle ) က ဘုရားသံုးဆူ အတြင္း နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြကို ေလ့လာၿပီး ႏွစ္ခ်ဳပ္ အစီရင္ခံစာေတြ၊ စာအုပ္စာတမ္းေတြမွာ ေဆာင္းပါးေတြ၊ မွတ္ခ်က္ေတြ ေရးခဲ့တာေတြ ရွိပါတယ္။

ဒီဘုရားသံုးဆူတြဲ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ တခ်ိဳ႕အေပၚမွာ ရာဇ၀င္လာ အရည္းႀကီးတို႕ရဲ႕ တႏၲရ ဘာသာ အယူ၀ါဒဆိုင္ရာ ပန္းခ်ီေတြ ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ဒူရိြဳင္းဆဲလ္ က ေတာ္ေတာ္ပဲ ေလးေလးနက္နက္ မွတ္ခ်က္ေတြ ေပးထားခဲ့ပါတယ္။

နံရံေပၚက ပန္းတန္း

ဒူရိြဳင္းဆဲလ္ အဓိက ရည္ညႊန္းခဲ့တဲ့ ပန္းခ်ီပံုေတြမွာ နတ္သားေတြက နတ္သမီးေတြ ပုခံုးကို ဖက္ထားတဲ့ ပံုေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဂူနံရံႏွစ္ခုထိစပ္ရာ ေထာင့္ခ်ိဳးမွာ ေရးဆြဲထားတာပါ။ ဒူရိြဳင္းဆဲလ္က ဒီဘုရားသံုးဆူမွာပဲ ေတြ႕ရွိရသလို ေတြးျမင္ ယူဆ ေရး သားခဲ့ေပမယ့္ ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းက တျခားဂူဘုရားေတြမွာလည္း အဲဒီလိုပံုမ်ိဳးေတြ ရွိေသးေၾကာင္းကို ထပ္မံ ေတြ႕ရွိထား ပါတယ္။

ေရွးေဟာင္းသုေတသီေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ အေနနဲ႕ကေတာ့ ဒူရိြဳင္းဆဲလ္ ရဲ႕ မွတ္ခ်က္ေတြအေပၚမွာ ေတာ္ေတာ္ပဲ အျငင္းပြားစရာေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေရွးေဟာင္း သုေတသန ဆိုတာ ရံဖန္ရံခါ တစ္ဦးနဲ႕ တစ္ဦး အယူအဆ မတူညီတာေတြေတာ့ ရွိတတ္ၾကပါတယ္။

နတ္သားႏွင့္ နတ္သမီးမ်ား

ဆိုခဲ့တဲ့ နတ္သား၊ နတ္သမီး ပန္းခ်ီပံုေတြက အိႏိၵယအေရွ႕ပိုင္းေဒသ ေဆးေရးပန္းခ်ီေတြမွာ ေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့ ပန္းခ်ီေရးဆြဲထံုး အေနနဲ႕ သာမန္ တန္ဆာဆင္မႈ ပန္းခ်ီေရးဆြဲဟန္ အေလ့အက်က္အရ အလွအပ ေရးဆြဲထားတယ္လို႕ ယူဆစရာရွိပါတယ္။ ပန္းႏြယ္၊ ပန္းခက္၊ ပန္း၀ိုင္းေတြ အၾကားမွာလည္း ရုပ္ပံုအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ မတ္ရပ္နတ္ရုပ္၊ သားရဲရုပ္၊ ကိႏၷရာရုပ္၊ ဘီလူးရုပ္၊ နဂါးရုပ္၊  ဆင္ရုပ္ စတဲ့ တျခားအရုပ္ေတြကိုလည္း ေရာေႏွာ ေရးဆြဲထားပါတယ္။

ပုဂံေခတ္ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေတြကို စိတ္၀င္စားသူေတြအတြက္ ဘုရားသံုးဆူ ဂူဘုရားကို မေရာက္မျဖစ္ သြားေရာက္ သင့္တယ္လို႕ ညႊန္းျပဳ တိုက္တြန္းလိုက္ပါတယ္။

အညႊန္း။
– ပုဂံသုေတသနလမ္းညႊန္၊ ဦးဗိုေက၊ ပထမအႀကိမ္၊ ၁၉၈၁
– နံရံပန္းခ်ီမွေျပာေသာပုဂံေခတ္ ပံုရိပ္မ်ား၊ စႏၵာခင္၊ ပထမအႀကိမ္၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ
– ပိဋကတ္ေတာ္လာ ပုဂံေခတ္ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ (ဦးမ်ိဳးညြန္႕- ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန) ပထမအႀကိမ္၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလ
– Pagan, Art and Architecture of Old Burma: Paul Strachan 2nd Edn. 1996
– Pictorial Guide to Pagan: Ministry of Union of Burma, Reprint 1971
– Historical Sites in Burma: Aung Thaw, Director of Archaeology: Reprint 1978
– http://www.baganmyanmar.com


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts