ကုိသန္းလြင္ အေတြးအျမင္ ေရျခားေျမျခား ျမန္မာမ်ား

ကုိသန္းလြင္ – မိဂဒါ၀ုန္

ကုိသန္းလြင္ – မိဂဒါ၀ုန္
(မိုးမခ) ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၁၊ ၂၀၁၅

(၁)

နယူးေဒလီျမိဳ႕ေတာ္မွ မနက္(၃)နာရီမွာ ထြက္ခဲ့ေသာဘတ္(စ)ကားသည္ ဗာရာဏသီရွိ မိဂဒါ၀ုန္ ဘုန္းေတာ္ၾကီး       ေက်ာင္းသို႔ မိုးၾကီးခ်ဳပ္မွေရာက္သည္။ ဗာရာဏသီျမိဳ႕မွာ အၾကာၾကီးကားေမာင္းျပီးျဖတ္ရသည္။ လမ္းကက်ဥ္းရသည့္ အထဲမွာ ဆိုက္ကားေတြ၊ ကားငယ္ငယ္၊ ၾကီးၾကီးေတြက မ်ားလွသည္။ တိုင္းမသိ ဗာရာဏသီ ဟူ၍၄င္း၊ မင္းမသိ ျဗမၺာဒါတ္  ဟူ၍ ၄င္း ငယ္ငယ္က ၾကားခဲ့ဘူးသည္။ အိႏိၵယသို႔ ေရာက္လ်င္ ဆင္ေတြ က်ားသစ္ေတြ ေျမြအလပၸါယ္ ဆရာေတြ  ေတြ႕မွာပဲ ဟုက မွတ္ထင္ယူဆဘူးခဲ့သည္။ ကားေပၚမွျမင္ရေသာဆိုင္ အခင္း အက်င္းေတြကို ျမင္ရသည္ မွာ  ဗာရာဏသီမွာ ျမိဳ႕ၾကီးႏွင့္ မတူ ရြာတန္းရွည္၊ ဆိုင္တန္းရွည္ ၾကီးႏွင့္သာ ပို၍တူသည္။

(၂)

ဗုဒၶဘုရားရွင္ တရားဦး ေဟာခဲ့ရာ မိဂဒါ၀ုန္ ဓေမၼခေစတီေဘး သို႔မနက္အေစာၾကီး (၇)နာရီမွာ ေရာက္သြားၾကပါသည္။ “ေၾကြ႕ေၾကြ႕ လ်ံတက္ ဓမၼစက္ကို မိန္႔ျမြက္ေတြျပား၊ ေဟာေဖာ္ၾကားသည္။’’ ဆိုေသာ လယ္တီဆရာေတာ္ ဘုရား ၾကီး၏ ဘုရားရွိခိုး အလကာၤသံေပါက္ မွာ အျမဲၾကား၍ နားရည္၀ေနၾကပါျပီ။ ဗုဒၶသည္ ေက်းဇူးရွိခဲ့ဘူးေသာ တရားရွာ ေဖာ္၊ ရွာဖက္  ပဥၥ၀ဂီၢ ငါးဦး အား တရားဦးေဟာရန္ ဗုဒၶဂါယာမွ ဤေနရာသို႔ ေျခလ်င္ၾကြေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ ဤ ဓေမၼခေစတီမွာ ရဟန္း၅ပါး ေနထိုင္ရာ တဲဆီသို႕ ဗုဒၶရူၾကည့္ေတာ္မူခဲ့သည္ ေနရာ ဟုလည္းယံုၾကည္ၾကသည္။

ႏွင္းေတြက်ေနပံုမွာ ေျခရင္းမွရပ္ၾကည့္လ်င္ပင္ ပုထိုးေတာ္ၾကီး၏ ထိပ္ကို ေကာင္းစြာမျမင္ရ။ ေလးငါးေပ အေ၀းမွာရပ္ ေနေသာ လူကို လူလုံးကဲြေအာင္ မျမင္ရပါ၊ ခ်မ္းလိုက္ေအးလိုက္ ပံုမွာလည္း အေႏြးထည္ေတြ အထပ္ထပ္ ၀တ္ထား သည့္တိုင္ အခ်မ္းလံုသည္ဟု မထင္ရ၊ ကၽြန္ေတာ္ တို႔သည္ ျမက္ခင္းေပၚမွာ ရြက္ဖ်င္အခင္းခင္း၍ ထိုင္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေရွ႕က ဘုန္းေတာ္ၾကီးက ဓမၼစၾကၤာသုတ္ႏွင့္၊ အနတၱလကၡဏာသုတ္ကို တိုင္ေပးေလသည္ ကၽြန္ေတာ္ တို႔က ညီညာဖ်ဖ် လိုက္ျပီးဆိုၾကရပါသည္။ ရင္ထဲမွာေႏြးလာေလ၏၊ တၾကိမ္မွာ ဤေနရာတြင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ထိုတရား ေတြကိုပင္ မိမိအား ယံုၾကည္ကိုးစား ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ ျပဳခဲ့ေသာ ရဟန္းေဖာ္ မ်ားအား ေဟာၾကားခဲ့သည္ ဟူေသာ အသိက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဖမ္းစားလိုက္ေပျပီ။

သီရီဓမၼာေသာကမင္းၾကီးဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔ သမိုင္းစာအုပ္မ်ားတြင္ သင္ခဲ့ရေသာ အေသာကမင္းၾကီးသည္ မိမိဆရာ ရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱမေထရ္ႏွင့္အတူ ဤေနရာသို႔ ဘုရားဖူးေရာက္လာဖူးသည္။ ဘုရားရွင္ရပ္ေတာ္မူသည့္ ဤေနရာ တြင္ ေစတီတဆူတည္ေတာ္မူသည္၊ ထိုေနရာ အနီးတြင္ ေက်ာက္စာတိုင္လည္းစိုက္ခဲ့သည္၊ အုတ္ခ်ပ္ေပၚတြင္ သူေစတီတည္သည့္ ေၾကာင္းကို မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေလသည္။ ဤေစတီကို ဓမၼစၾကၤာေစတီဟုေခၚ ၾကဟန္တူသည္။

အဂၤလိပ္မင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ ေရွးေဟာင္းသုေတသန အရာရွိ ေက်ာက္စာ၀န္ ကမ္နင္ဟမ္သည္ ေစတီထိပ္မွ ေန၍ တူးေဖာ္ခဲ့ရာ ဓေမၼခဟု အမွတ္အသားပါသည့္အုတ္တခ်ပ္ကို ေတြ႕ခဲ့ရသည္။

အိႏၵိယေရွးေဟာင္းဌာန မွ တူးေဖာ္ခ်က္မ်ားတြင္ ဓမၼဂါထာတခုကုိ လည္းေတြ႕ၾကရသည္။ ရွင္သာရိပုတၱရာ ေလာင္း သတိုးသား ဥပတိႆ ႏွင့္ ရွင္သာဇိ တို႔ေတြ႕ၾကရာ တြင္  ရွင္အႆဇိကိုယ္ေတာ္က သူ႕ဆရာႏွင့္ သူ႕ဆရာ၏ ၀ါဒအေၾကာင္းကို ဂါထာတခုႏွင့္ ရွင္းျပခဲ့ေပသည္။” ဓမၼသည္ ဒုကၡ မွေပၚထြန္း သည္။ ငါတို႔ဆရာက ဒုကၡ ႏွင့္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း ကိုေဟာသည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ျငိမ္းမည့္ နိေယာဓ နည္းလမ္းကိုျပသည္။ ဤသစၥာတရားတို႔ကို ငါ့ဆရာက ေဟာသည္’’  ဟုထိုဓမၼဂါထာကဆိုသည္။ ထိုဂါထာကို တူးေဖၚရရွိသည့္ ေက်ာက္ျပားေပၚတြင္ ေရးထား သည္ကို ေတြ႔ၾကရသည္၊ အမ်ားသိၾကသည့္ အတိုင္း ေနာင္ေသာ္ ဥပတိႆ ႏွင့္သူငယ္ ခ်င္း ေကာလိတတို႕သည္ ဘုရားရွင္၏ အားကိုးရသည့္ လက္၀ဲရံ လကၤ်ာရံ သာ၀က ႏွစ္ပါးျဖစ္လာခဲ့ေလသည္။

ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေသာ္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ရွစ္ေနရာခြဲ၍ ဌာပနာခဲ့ၾကသည္။ အေသာကမင္းၾကီးသည္ထိုေနရာမ်ား မွ ခုႏွစ္ဌာနတို႔ ၌  ေစတီမ်ားတည္ခဲ့ရာ ၄င္းတို႔ကို ဓမၼရာဇိက ေစတီမ်ား ဟုေခၚခဲ့ၾကသည္။ ဤ မိကဒါ၀ုန္ ေဒသမွာ လည္းေစတီတဆူ တည္ခဲ့ရာ မိဖုရားၾကီး ကုမာရေဒ၀ီ အပါအ၀င္ ေနာက္လူမ်ား အနည္းဆံုး ၆ၾကိမ္၊ ၇ ၾကိမ္ထက္ မနည္းျပန္လည္ျပဳျပင္ခဲ့ၾကပါသည္။

ဤသို႔ အမ်ားကၾကည္ညိဳ အျမတ္တႏိုးထားၾကသည္ကိုၾကည့္ခါ မနာလိုသူတို႔က ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကသည္။ သာသနာ ကြယ္ ေနသည့္အခ်ိန္ ဗာရာဏသီ ဘုရင္ ေစကဆင့္ လက္ထက္ ၁၇၉၄ခုႏွစ္ တြင္ေစတီအုပ္မ်ားကို ျမိဳ႕ျပဳျပင္တည္ေဆာက္ ေရးေနရာမ်ားတြင္ ယူသံုးခဲ့ၾကသည္။ တခ်ိဳ႔က မိမိအိမ္အတြင္းမွွာ ယူသံုးၾကသည္၊ ေစတီပ်က္ေနရာမွ ဘုရား ဓာတ္ေတာ္ အပါအ၀င္ ေက်ာက္ေသတၱာ တစ္လံုးကိုေတြ႕ရွိရာ အတြင္းမွပါသမွ် ဓါတ္ေတာ္မ်ားကို ေရတြင္ ေမ်ာၾကသည္။  ေက်ာက္ေသတၱာကိုမူ ကလကတၱားျပတိုက္တြင္ ျပသထားသည္ဟုသိရသည္။

ဤေနရာ သာရနာထ ( Sarnath) မွာအမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေပါက္သည္၊ ဣသိပတနမွာ ရေသ့ရဟန္းမ်ားေပ်ာ္စံရာေနရာဟု အဓိပၸါယ္ရပါသည္၊ သမင္တို႔ေဘးမဲ့ေပးရာ မိကဒါယ ဟုလည္းေခၚၾကသည္၊ ဧကမ်ားစြာက်ယ္၀န္းေသာ မိဂဒါ၀ုန္ေတာ ကို ျခံ၀န္း အက်ယ္ၾကီးခတ္ျပီး အိႏိၵယ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနက သိမ္းထားပါသည္။ ၀င္ေၾကးက ရူးပီးေငြ ၅ က်ပ္ေပးရသည္။ မ်က္ခင္းမွာစိမ္းေနျပီး အုတ္ရိုးညိဳညိဳေတြကို ေနရာအႏွံ႔ တ၀င္းလံုးျမင္ေနရသည္။ ဓမၼရာဇိကပလႅင္ ဟုေခၚၾကေသာ ဓမၼရာဇိက ေစတီ၏ အေျခမွာ အုတ္ရိုးမ်ားသာ က်န္ ေတာ့ သည္။

ကၽြန္ေတာ္သည္ ဗုဒၶ ဘုရားရွင္ကို စိတ္မ်က္စိထဲမွ ျမင္ေအာင္ၾကည့္မိပါသည္။ ဒုကၠရစရိယာ အက်င့္ ကို ၾကာျမင့္စြာ က်င့္လာရာမွ အစားျပန္စား၊ ရြာတြင္ ဆြမ္းခံ၊ လူေတြႏွင့္ျပန္လည္ ေရာလာ သျဖင့္ တရားေတြ႕မွွာမဟုတ္ပါဘူးဟု ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးက ယံုၾကည္ျပီး သူ႕ကိုစြန္႕ခြါသြားၾကသည္။ ဗုဒၶၾကြလာသည္ကိုျမင္ေသာ္ ခရီးဦးမၾကိဳစတမ္းဟု တိုင္ပင္ ထားၾကသည္။ ဗုဒၶ၏ က်က္သေရေတာ္ကို ျမင္မွ တိုင္ပင္ထားသည္ကို ေမ့ေလ်ာ့ကာ ခရီးဦးၾကိဳျပဳၾကေလသည္။

“ရဟန္းတို႔ ငါေဟာၾကားမည့္ တရားတို႔မွာ ေတြးေခၚယူျခင္းမဟုတ္ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္ျပီးမွသိလာရေသာ အရာမ်ား ျဖစ္သည္” ဟု အစခ်ီကာ တရားအားထုတ္ရာတြင္ မဇၥ်ိမပ႗ိပဒါ က်ဖို႔လိုပံုကို ရွင္းျပပါလိမ့္မည္။ အမ်ားက သိၾကသည့္ အတိုင္း ဓမၼစၾကၤာ တရားဦးသည္ သစၥာေလးပါးအေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။

ကိုယ္ဆင္းရဲဟု ဆိုရာတြင္ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း၊ ေမြးဖြားရျခင္း၊ အိုရျခင္း၊ နာရျခင္း၊ ေသရျခင္းတ္ို႔ ျဖစ္သည္။ စိတ္ဆင္းရဲ မူမ်ားတြင္မူ ၀မ္းနည္းျခင္း၊ ေဒါသထြက္ျခင္း၊ မနာလို၀န္တိုမ၊ူ ေသာကပူပန္ျခင္း ေၾကာက္လန္႔ျခင္း၊ စိတ္ပ်က္ရျခင္း စသည္တ္ို႔ ပါ၀င္ၾကသည္။ ခ်စ္ေသာသူႏွင့္ေကြကြင္းရျခင္း၊ မခ်စ္မႏွစ္သက္သူႏွင့္ေပါင္းဆံုရျခင္း၊ တို႔မွာ ဒုကၡဆင္းရဲဟု ဆုုုုုုုိသည္၊ လိုအင္ဆႏၵ စဲြလန္းျခင္းတို႔ မွာဆင္းရဲမူသာျဖစ္သည္။

အမွန္ကိုမျမင္ႏုိင္မူ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ဘ၀ ၏ အေျခခံကို မျမင္ႏုိင္ၾကေပ ထို႔ေၾကာင့္လူတို႔သည္ တပ္မက္မႈဆႏၵေၾကာင့္ စိတ္အလိုမက်မႈမ်ားျဖစ္ၾကရသည္။ ထိုအရာကို သမုဒယသစၥာဟုေခၚသည္။

နိေရာဓ သစၥာဟုဆိုအပ္ေသာ မိမိ၏ တပ္မက္ျခင္းတဏွာကို ပတ္သက္ႏိုင္လွ်င္ ဆင္းရဲဒုကၡအေပါင္းမွ လြတ္ကင္းရ မည္ဟု ဆိုသည္။

စတုတၳသစၥာမွာ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟု ဆိုအပ္ေသာ က်င့္ႀကံေနထိုင္မႈကိုဆိုသည္၊ လြတ္ေျမာက္မႈအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္ ကိုေခၚသည္။

ဗုဒၶ၀ါဒသည္ ဒုကၡဆင္းရဲကို မသိက်ဳိးကၽြံျပဳျခင္းမဟုတ္၊ ဒုကၡကိုေက်ာ္လႊားႏိုင္ေအာင္ ဒုကၡဆင္းရဲကို ရင္ဆိုင္ၾကျခင္း သာျဖစ္သည္။

ပဌမဆံုး ေကာ႑ည မေထရ္ထံမွ ယံုၾကည္နားလည္ျခင္းအလင္းေရာင္ကို ျမင္လိုက္ရသည္။ ထို႔ေနာက္မွ တပါးစီ ေသာတၱပတၱိဖိုလ္ တည္ၾကသည္ အနတၱလကၡဏာသုတ္ကို ေဟာေတာ္မူေသာ္ ငါးပါးစံုညီ ရဟႏၲာေတြ ျဖစ္ၾက သည္။

ဗုဒၶ သည္ ထိုတရားေတာ္မ်ားကို ေဟာၾကားသည့္ နည္းတူကမၼဌာန္းနည္းမ်ားကို ေဗာဓိမ႑ိဳင္တြင္ သူေတြ႔ႀကံဳခဲ့ရ သည့္အတိုင္း သင္ေပးပါလိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္သည္ က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ဇိႏုတၱပကာသနီႏွင့္ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦး၀ိစိတၱ၏ ဗုဒၶ၀င္ကိုဖတ္ၾကည့္သည္၊ သတၱ၀ါတို႔ကို ေခ်ခြ်က္ေတာ္မူရာ၌ (Mindfullness) ေခၚကမၼဌာန္းတရားအေၾကာင္းကို အက်ယ္တ၀င့္ေရးသားထားသည္ဟု မထင္မိေပ။ ပဥၥ၀ဂၢီ ငါးဦးမွာ၆ ႏွစ္ၾကာေအာင္ အတူတကြတရားအားထုတ္ခဲ့ဖူးရာ ကမၼဌာန္းထိုင္နည္း နိႆယကို ဗုဒၶ က အက်ယ္တ၀င့္ရွင္းျပရန္လိုမည္မထင္ေပ၊ မဇၥ်ိမပဋိိပဒါဟုဆိုသည္ႏွင့္က်င့္ႀကံေရးလမ္းေၾကာင္းကို ရဟန္းေတာ္ေတြ ခ်က္ခ်င္းသေဘာေပါက္ၾကမည္ထင္ပါ၏၊

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ တရားစခန္းမ်ား၀င္ၾကရာတြင္ ကမၼဌာန္းထိုင္နည္းကိုသာ ဆရာေတာ္မ်ားက ဦးစားေပး သင္ၾကားၾကပါသည္။ ပဌမ သင္ခန္းစာမွာ ထြက္ေလ၀င္ေလ ကိုမွတ္ရန္ျဖစ္ေစ၊ ၀မ္းဗိုက္၏ ပိန္မႈေဖါင္းမႈကိုျဖစ္ေစ အသိကပ္ျပီး မွတ္သားၾကရန္ျဖစ္ပါသည္၊ သစၥာေလးပါးႏွင့္ အနတၱလကၡဏာ သုတ္ကဘာဆိုသည္ကို သင္ၾကား ေလ့မရွိၾကပါ၊ ကမၻာႏွင့္ အ၀ွမ္း Mindfullness အေၾကာင္းကို သုေတသနျပဳစိတ္၀င္စားေနၾကေပရာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ကမၼဌာန္းသင္တန္းပို႔ခ်ရာတြင္ အက်င့္ႏွင့္ အဘိဓမၼာတို႔မွာ ယွဥ္တြဲ သင္ၾကရမည္ဟု ကြ်န္ေတာ္ ယူဆ ပါသည္၊
ဆင္းရဲဒုကၡမွလြတ္ေျမာက္မူ(၀ိမုတၱိရသ) အတြက္ ဗုဒၶ၀ါဒကို သိနားလည္ရန္လိုသလို ကမၼဌာန္းနည္းနာမပါလွ်င္လည္း မျဖစ္ႏိုင္ပံုကို ဥပါသိကာ အေပါင္းနားလည္ထားသင့္ပါသည္။

ဗုဒၶသည္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူျပီး ပဌမဆံုး မိုးရာသီ ၀ါလကို မိဂဒါ၀ုန္၌ပင္ ၀ါဆိုေတာ္မူသည္။ နံနက္အာရံုမလာမီ ေစာစြာထၿပီး ကမၼဌာန္းစီးျဖန္း ေတာ္မူပါလိမ့္မည္။ ထိုသတိစိတ္ႏွင့္အတူ သစ္ပင္ေတြအုပ္ဆိုင္းေနေသာ ေမြ႔ေပ်ာ္ ဘြယ္ေကာင္းေသာ ေတာ အလယ္တြင္ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ေတာ္မူ ပါလိမ့္မည္။

ထိုစဥ္အခါ မ်ဳိး၀ယ္ မိန္းမရံေရြ ေတြႏွင့္ ေပ်ာ္ပါးခဲ့ရာမွ အိပ္ မရေတာ့ သျဖင့္ ေတာအုပ္အတြင္း လမ္းေလ်ာက္ လာ ေသာ ယသ သတိုးသားႏွင့္ေတြ႕ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ကာမဂုဏ္အာရံုေတြႏွင့္ ေခၽြးပ်ံေနေသာ ယသသည္ ဗုဒၶကို ေတြ႕ေသာ္ ဗုဒၶ ၏ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မး္ျခင္းဘ၀ကို အားက်ၾကည္ညိုခဲ့ပါလိမ့္မည္။

မနက္ခင္း ႏွင္းမႈံမ်ားၾကားတြင္ သစ္ပင္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ေတာ၏သာယာ လွပပံု၊လမင္းႀကီး၊ ၾကယ္တာရာမ်ား၊ ျမစ္ေခ်ာင္း အင္းအိုင္မ်ား၏ ေပ်ာ္ေမြ႕ဘြယ္ရာပံုရိပ္၊ ေနေရာင္ျခည္ဖ်ာဆင္းလာေနပံု၊ ေက်းငွက္သာရေတာေတြေတးဆိုေနၾကပံု၊ စိမ့္စမ္း၊ ေခ်ာင္းေရေတြစီးသံေတြမွာ သာယာနာေပ်ာ္ဘြယ္ျဖစ္ပံု၊ ၄င္းတို႔မွာ ဆံုးႏိုင္ဖြယ္မရွိေသာ ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ေပးႏိုင္ ပါ ေပသည္ဟု ဗုဒၶကရွင္းျပပါလိမ့္မည္။

ထိုသဘာ၀အလွတရားေတြကို ခံစားႏိုင္ဘို႔ကို ကာမဂုဏ္လိုက္စားျခင္းကို စြန္႔လႊတ္ရလိမ့္မည္ဟုဆိုေသာ္ လူ႔ေလာက ကို စိတ္အပ်က္ႀကီးပ်က္ေနေသာ ယသအတြက္ ဘ၀င္ခိုက္သြားေစပါလိမ့္မည္။ ဘ၀သည္ ဒုကၡ၊ သုကၡေတြႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ ေနသည့္ နည္းတူ အနစ္သာရရွိေသာ ေပ်ာ္ရႊင္မႈကိုလည္း ေပးႏိုင္ပါသည္ဟု ဗုဒၶက ရွင္းျပခဲ့သည္။ စိတ္အလို လိုက္ခါ ကာမဂုဏ္ လိုက္စားေသာဘ၀သည္ ကိုယ္ခႏၶာႏွင့္ စိတ္အတြတ္မေကာင္းႏိုင္ပါဟု ေဟာေတာ္မူသည္။

ယသက သေဘာတူေသာေၾကာင့္ ယသကို ရဟန္းဂတ္ေပးရန္ ရဟန္း ေကာ႑ာညကို တာ၀န္ေပးေတာ္မူသည္၊ ကမၼဌာန္း သေဘာတရားေတြကို သင္ေပးဖို႔ ေျပာပါလိမ့္မည္။

သားေပ်ာက္ေသာေၾကာင့္ မိခင္သုဇာတာ၏ ခိုင္းေစခ်က္ျဖင့္ ဖခင္ျဖစ္သူဘုရား၏ ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္သို႔ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ယသသတို႔သားမွာ ရဟႏၲာျဖစ္ေနၿပီဟု ဆိုသည္၊ ဖခင္လုပ္သူကို ေခ်ခၽြတ္ၿပီးခ်ိန္တြင္ ဖခင္လည္း ရဟန္း၀တ္ရန္ သေဘာတူသည္။ အိမ္သို႔ ဆြမ္းဖိတ္သည္ကို ဗုဒၶက လက္ခံေတာ္မူသည္။ “ယသ ရဟန္း၀တ္သတဲ့ “ ဟူေသာသတင္း ကိုၾကားရသျဖင့္ သူ႔ သူငယ္ခ်င္း ၅၄ ဦးမွာ ဘိကၡဴေတြျဖစ္လာၾကသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္က ရွင္မဟာရ႒သာရ၊ ရွင္ဥတၱမေက်ာ္စသည္ျဖင့္ ရဟန္းေတာ္ေတြ၏ ကဗ်ာေတြထဲမွာ ေတာင္၏သာယာပံု၊ ေတာ၏သာယာပံုတြကို ဖြဲ႕ဆိုသည္ကို ျမင္ေသာ္နားမလည္ႏိုင္ခဲ့ၾကေခ်၊ ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ သဘာ၀ အလွအပ တို႔ကို ဆက္စပ္၍ မရႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္၊ “တိမ္ညိဳမိလႅာ တိမ္စူကာႏွင့္၊ ဟူေသာအဆို သစ္ရြက္ေရာ္ရီ၊ အိႏၷနီ၀ယ္၊ သိၤဂီတ၀က၊္ ဖက္၍ေဆးစ၊ံု ခ်ယ္ေသာပံုသို႔ ရဂံုၿမိဳင္တြင္း ေတာလံုးလင္းသား” ဆိုေသာ အဖြဲ႔ေတြမွာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို တရားရေစႏိုုင္ေသာ သဘာ၀၏ အလွတရား ေတြျဖစ္သည္ ဟု ကၽြန္ေတာ္သေဘာ ေပါက္မိေလသည္။

မနက္ပိုင္းက ျမဴႏွင္းေတြ ထူထပ္ေနေသာေၾကာင့္ ေန႔လယ္တြင္ တႀကိမ္ဓေမၼခေစတီေတာ္ႀကီးဆီသို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သြားၾကပါသည္။ ေစတီႀကီးႏွင့္ အတူ ၀င္းႀကီးတစ္ခုလံုးကို ျမင္ႏိုင္ေသာခံုေလးေတြအစီအရီခ်ထားပါသည္။ ေနေရာင္ျခည္ကို ျပျပေလးသာျမင္ရသည္၊ အေအးဓါတ္ေၾကာင့္ မိဂဒါ၀ုန္ေတာတခုလံုး သာယာခ်င္တိုင္း သာယာေန ပါသည္၊

ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမင္ေနရသည္ေနရာမွာပင္ ရဟႏၲာအပါး ၆၀ တို႔ကို ဓမၼဘီးႀကီးလည္ပတ္ႏိုင္ေစဖို႔ ေနရာအႏွံ ခရီးသြားၾကရမည္ဟု ဗုဒၶက ၫႊန္ၾကားခဲ့ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႀကီးစတင္သေႏၶတည္ခဲ့ပါသည္။ သံဃာ၏ အစ၊ ဗုဒၶတရားဓမၼ၏အစ ရဟႏၲာမ်ား၏အစ၊ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမ်ား၏အစ၊ ျမင့္ျမတ္လွေသာ ထိုေနရာ ကိုၾကည့္ရင္း ၾကည္ညိဳ သဒၵါစိတ္ျဖစ္မိပါသည္၊

နႏၵိယသူေဌးသည္ ဘုရားရွင္ကို ၾကည္ညိဳေသာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမင္ေနရသည့္ ေနရာမွာ ေက်ာင္းေဆာင္ တခု ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။ မူလဂႏၶကုဋိေက်ာင္းဟု ေခၚသည္။ ထိုေက်ာင္းေဆာင္ကို ေဆာက္သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ တာ၀တႎသာ နတ္ျပည္တြင္ သူ႔အတြက္ ဗိမၼာန္တေဆာင္ေပၚခဲ့သည္ဟုဆုိၾကပါသည္။ ထိုေက်ာင္းမွာ မရွိေတာ့ေပ။ ေက်ာင္းေနရာအုတ္ရိုးသာက်န္ေတာ့သည္ ဘာသာျခားေတြက ဖ်က္ဆီးၾကသည္။ တခ်ိန္တြင္ ဤမိဂဒါ၀ုန္ေတာတခုလံုးႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀ ေက်ာ္ၾကာ ေအာင္ ၿခံဳေတြၾကားမွာ ေရာက္ခဲ့ရပါသည္။

၁၈၉၁ ခုႏွစ္တြင္ သိဟိုဋ္ ႏိုင္ငံသားအနာဂါရိ္က ဓမၼပါလမေထရ္သည္ မိကဒါ၀ုန္္သို႔ ဘုရားဖူးေရာက္လာခဲ့သည္။ မူလဂႏၶကုဋိတိုက္၏ အေျခအေနကို ျမင္ေသာ္ သူသည္ ရင္ဆို႔သြားျပီး မ်ားစြာ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ခဲ့ရသည္၊ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ သတင္းသံုးခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္ ေနရာတြင္ ေက်ာင္းအသစ္ေဆာက္မည္ဟု သံဓိဌာန္ခ်ခဲ့သည္၊ မူလေနရာတြင္ေဆာက္ရန္ သူ အခြင့္မရခဲ့ေပ၊ မလွမ္းမကမ္းေနရာတြင္ ေစတီတည္ခဲ့ရာ ယခင္ ေက်ာင္းပံုစံအတိုင္း အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ႏိုင္ ၾကပါသည္။

(၄)

သံသရာ ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ရန္ ၀ိမုတၱိ တရားေတာ္မ်ားကို ရွင္ေတာ္ဗုဒၶ ကဤ မိဂဒါ၀ုန္ေတာၾကီးအတြင္းမွာ စတင္၍ပဌမဦးဆံုး ေဟာၾကားခဲ့ပါသည္၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔တြင္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာဟူ၍ သံုးပါးစလံုးႏွင့္ျပည့္စံုၾကရမည္၊ ပရိပတၱိသာသနာဟူ၍ စာအုပ္စာေပေတြ အသီးသီးရွိၾကေသာ္လည္း ယေန႔ေခတ္တြင္ စာအုပ္ဖတ္ေနရံုျဖင့္ တရားသေဘာကို ျခံဳငံုနားလည္ ႏိုင္ၾကမည္ဟု ကြ်န္ေတာ္မထင္ပါ၊ ကိုယ္တိုင္က်င့္ၾကံအားထုပ္ပါမွ ဘုရားက ရည္ရြယ္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ သံသရာ ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာ္ေရးသည္ျဖစ္ေျမာက္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္၊

ဗုဒၶဘုရားရွင္မွာ ပရိနိဗၺန္စံ၀င္ေတာ္မူျပီ၊ ဗုဒၶေဟာၾကားခ်က္မ်ားမွာ အဆက္ဆက္ လက္ဆင့္ကမ္း ထိမ္းသိမ္းၾက သူမ်ားေက်းဇူးေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အရင္းမူလမပ်က္ ေလ့လာနာယူေနႏိုင္ၾကပါသည္၊ မိမိ၏ယံုၾကည္မႈသဒၵါႏွင့္ သံဓိဌာန္ျပင္းျပမွသာ တရားထူးတရားျမတ္ကို  ရွာေဖြေတြ႔ႏိုင္ၾကပါလိမ့္မည္။

 


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
MoeMaKa English Site

Similar Posts