ရသေဆာင္းပါးစုံ

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ (ေတာင္စြန္း) – လာျခင္းေကာင္းေတြ အထပ္ထပ္နဲ႔လူ

နေမာ ဗုဒၶႆ
လာျခင္းေကာင္းေတြ အထပ္ထပ္နဲ႔လူ
ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ (ေတာင္စြန္း)
ေမ ၆၊ ၂၀၁၄

 

 

ဆရာႀကီး ဟံသာဝတီဦးဝင္းတင္ ကြယ္လြန္ျခင္း အမွတ္တရအျဖစ္နဲ႔ ‘‘တိဟိတ္တစ္ဦးရဲ့ မဆံုးေသးတဲ့ခရီး’’ အေၾကာင္း ဒီလိႈင္းဂ်ာနယ္မွာ ေရးလိုက္ေတာ့ အဆံုးမွာ ‘‘ျပည္သူအားလံုးအတြက္ ဆရာႀကီး အျမန္ျပန္လာပါ’’ ဆိုတဲ့ ေတာင္းဆိုခ်က္ကေလး အဲဒီစာကို ဖတ္ရတဲ့ လူငယ္တစ္ဦးက ‘‘ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ဦးအေနနဲ႔ ဆရာႀကီး အျမန္ျပန္လာနိုင္လိမ့္မယ္လို႔ အမွန္တကယ္ ယံုၾကည္ႏိုင္ပါသလား၊ လာမယ္လုိ႔ ေကာ ေျပာလုိ႔ရပါသလား’’ လုိ႔ ေမးလာပါတယ္။

မိမိက ‘‘အမွန္တကယ္ ယံုၾကည္နိုင္ပါတယ္၊ လာမယ္လုိ႔လည္း ေျပာနိုင္ပါတယ္’’ ဆိုေတာ့ ‘‘ဘယ္လို အေထာက္သာဓကမ်ဳိး ျပနိုင္ပါ သလဲ’’ တဲ့။ သူက မယံုၾကည္လုိ႔ ေမးတာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သူ႔ဆႏၵကလည္း အျမန္ျပန္လာေစခ်င္တာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ တပ္အပ္လာမယ္လုိ႔ ကံေသကံမ မေျပာနိုင္တဲ့အတြက္ မခ်င့္မရဲျဖစ္ေနလုိ႔ ခိုင္မာေအာင္ ေမးေနတာပါ။

သူက အေထာက္အထား သာဓကေလးနဲ႔သိၿပီး အခိုင္အမာဝမ္းသာလိုတဲ့သေဘာနဲ႔ ေမးတာျဖစ္တဲ့အတြက္ မိမိေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ ‘‘ေျမေပၚမွာ ၾကာၾကာနင္းလိုလွ်င္ ေျမနင္းခကို မွန္မွန္ေပးေဆာင္ပါ’’ ဆိုတဲ့ စကားရဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။

ဒီစကားကို မိမိရဲ့ (၆၈)နွစ္ေျမာက္ ေမြးေန႔လက္ေဆာင္ စကားအျဖစ္ (၃ဝ-၁-၂ဝ၁၄) ေန႔က ဗီနိုင္းကေလးေတြ လုပ္ၿပီး လက္ေဆာင္ ဒီစာတန္းကို ေပးတုန္းကလည္း စာဖတ္ရႈရသူတစ္ဦးက ‘‘ဒီစကားကို သေဘာက်ပါတယ္။ ဘယ္လိုအေထာက္အထားနဲ႔ မိမိရဲ့ ငယ္ဆရာျဖစ္တဲ့ ရြာဦးေက်ာင္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးက သစ္ပင္စိုက္တာ၊ လမ္းတံတားျပဳျပင္ တည္ေဆာက္တာ၊ ေရအိုးစဥ္တည္တာစတဲ့ ပရဟိတအလုပ္ေတြကို အလြန္ဝါသနာပါတယ္။ သူ႔တပည့္သားေတြကိုလည္း ဒီအေမြကို စဥ္ဆက္မျပတ္ ခံယူေစခ်င္လုိ႔ဇာတ္နိပါတ္သာဓကေတြနဲ႔မၾကာခဏ ေျပာျပေလ့ရိွပါတယ္။

ဆရာေတာ္ေျပာျပတဲ့အထဲက မွတ္မိေနတဲ့ ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကေတာ့ – တစ္ခါက ဒိသာပါေမာကၡဆရာႀကီးမွာ အေမြခံသား မထြန္းကားဘဲ သမီးေလးတစ္ဦးသာ ထြန္းကားတယ္။ ဆရာႀကီးအရြယ္အိုလာေတာ့ အရိုက္အရာအျဖစ္နဲ႔ဘက္စံုေတာ္တဲ့ တပည့္တစ္ဦးကို သမီးနဲ႔ထိမ္း ျမားလက္ဆက္ၿပီး အရိုက္အရာလဲႊအပ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္တယ္။ သူေရြးခ်ယ္လိုက္တဲ့ လူငယ္က မ်ဳိးရိုးဇာတိေကာင္းတဲ့ ရပ္ေဝးေဒသက သူႀကီးသား တစ္ဦးပါ။

ေရရွည္စိတ္ခ်ရေအာင္ အဲဒီသူငယ္ရဲ့ အသက္အပိုင္းအျခားကို ‘‘အာယုေဗၺဒ’’ တြက္နည္းနဲ႔ တြက္ခ်က္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါအံ့ၾသေလာက္စရာ တိုက္ဆိုင္မႈလုိ႔ ဆိုရမလားပဲ၊ ‘‘ဒီသူငယ္ဟာ ေနာက္ခုနစ္ရက္ဆိုရင္ အသက္ကုန္ေတာ့မယ္’’ လုိ႔ ေတြ႕ရတယ္။

ဒါနဲ႔ဆရာႀကီးက ဒီသူငယ္ကို ေခၚၿပီး ‘‘မိဘရပ္ထံ ျပန္ရင္ ဘယ္ေလာက္ၾကာမလဲ’’ဆိုတာ ေမးေတာ့ ‘‘ခုနစ္ရက္အတြင္းေရာက္တယ္’’ဆိုတာ သိရလုိ႔ မိမိရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုဖြင့္ေျပာၿပီး မိဘနွစ္ပါးကို ျပန္ေခၚခိုင္းလိုက္တယ္။ ဒီသူငယ္ ျပန္ေရာက္လာမယ္ထင္လုိ႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အသက္ရွင္လွ်က္ သူ႔မိဘနွစ္ပါး ေတြ႕သြားႏိုင္ဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ပါ။

ဒါေပမယ့္ ရက္သတၲ သံုးပတ္ေလာက္အၾကာမွာေတာ့ သူငယ္နဲ႔သူ႔မိဘေတြ ဆရာႀကီးဆီေရာက္လာၾကသတဲ့။ ဒီသူငယ္ကို သမီးနဲ႔ ထိမ္းျမားၿပီး အရိုက္အရာခံအျဖစ္နဲ႔ အသက္ရွည္ေစလိုတာမွန္ေပမယ့္ ပုဏၰားတို႔ရဲ့ အႏြယ္မွာ ‘‘ေဝဒက်မ္း’’ က တကယ့္အသက္ ေသြးေၾကာျဖစ္ေနေလေတာ့ ဒီသူငယ္အသက္ရွင္ေနျခင္းဟာ ပုဏၰားအႏြယ္ႀကီးတစ္ခုလံုးအတြက္ အသက္ေသြးေၾကာႀကီးအက်ဳိးအေၾကာင္း ေမးၾကည့္ေတာ့ – တပည့္သူငယ္က “အသြားခရီးတုန္းက ေလႀကီး မိုးႀကီးေတြတိုက္ၿပီး လမ္းမွာသစ္ပင္ေတြလဲွ၊ လမ္းတံတားေတြ ပ်က္နဲ႔ ၾကံဳရလုိ႔ ရွင္းလင္းျပဳျပင္ေနရတဲ့အတြက္ ရက္နွစ္ပတ္ေလာက္ ၾကာသြားတယ္။ အျပန္မွာေတာ့ ခရီးလမ္း ေခ်ာေမြ႕လုိ႔ ထံုးစံအတိုင္း ခုနစ္ရက္အတြင္း ေရာက္တယ္’’ ဆိုတဲ့အေၾကာင္း ရွင္းျပေတာ့ ဆရာႀကီး သက္သာရာ ရသြားတယ္။

‘‘ေဝဒပညာအရ တြက္ခ်က္ရရိွတဲ့ သက္ျပတ္ကိန္းဆိုတာ လတ္တေလာ ၾကံ႕ေတြ႕ရတဲ့ ယာယီယၾတာကိန္းခန္းသာ ျဖစ္တယ္။ ဒီယာယီျဖစ္ တဲ့ ယၾတာကိန္းခန္းကို အမ်ားနဲ႔သက္ဆိုင္ၿပီး လတ္တေလာၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြ၊ ဆင္းရဲဒုကၡေတြကို ဖယ္ရွားေဆာင္ရြက္တဲ့ (ပရဟိတ) လုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔ေခ်ဖ်က္နိုင္တယ္’’ ဆိုတဲ့ အသိရရိွသြားလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ေဗဒင္ေလာကမွာ ေညာင္ေထာက္၊ တံတားခင္းဆိုတဲ့ ယၾတာေခ်တဲ့နည္း ေပၚေပါက္လာတာတဲ့။ ဒီျဖစ္ရပ္ကေလးကို သတိရမိတဲ့အတြက္ ‘‘ေျမနင္းခ’’ဆိုတဲ့ စကားလက္ေဆာင္ ေလးကို ေပးခဲ့ျဖစ္တာပါ။

ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ အမ်ားနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ အခက္အခဲကို ေျဖရွင္းေပးတဲ့ ပရဟိတစိတ္ထားနဲ႔လုပ္မွသာ ယၾတာေက်တယ္။ ကိုယ္က်ဳိးငဲ့ၿပီး တကယ္မဟုတ္ဘဲ ခလုတ္တိုက္ေအာင္ လမ္းေပၚမွာ အတုလုပ္တာေတြကေတာ့ အဲဒီအလုပ္ေတြ ကိုယ္တိုင္က အတုအေယာင္ယာယီ ယၾတာေတြျဖစ္လုိ႔ တကယ္ၾကံဳတဲ့ ယာယီယၾတာကို မေခ်ဖ်က္နိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တကယ္အစစ္ ျဖစ္တဲ့ လမ္း၊ တံတား၊ အရိပ္အာဝါသတုိ႔ကို လုပ္ရမယ္လုိ႔ ဆရာသမားက ရွင္းျပပါတယ္။

ေလာကအက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္တယ္ဆိုတာ မိမိေနထိုင္ရာ ေလာကေျမျပင္က ထမ္းေဆာင္ရမည့္တာဝန္ေတြကို တတတ္တအားပါဝင္ ကူညီေနျခင္းပဲျဖစ္လုိ႔ ေျမရဲ့ဝန္ကို ကူညီထမ္းေဆာင္ေပးေနတာလုိ႔လည္း ဆိုနိုင္ပါတယ္။ ေျမရဲ့ဝန္ကို ကူညီထမ္းေဆာင္ေပးသူကို ေျမက လည္း ေက်းဇူးတတင္နဲ႔ၾကာရွည္ထမ္းေဆာင္ေပးပါတယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္အေနနဲ႔ေတာ့ ေျမရဲ့ဝန္ကိုမထမ္းေဆာင္ဘဲ ကိုယ္က်ဳိးအတြက္ ေျမရဲ့သားသမီးမ်ားလုိ႔ ဆိုရမည့္ သယံဇာတေတြ၊ သစ္ပင္ေတာေတာင္ေတြကို ဖ်က္ဆီးသူမ်ား၊ေျမရဲ့ဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေနသူတုိ႔ကို ျပစ္မွားေစာ္ကားသူမ်ားကေတာ့ ေျမကို ဝန္ပိေစတဲ့ ဝန္ထုပ္မ်ားလုိ႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။

သုဂတိလူ႔ဘံုရဲ့ ေျမျပင္ဟာ သူ႔ကို ဝန္ေပါ့ေစတဲ့ ဝန္ထမ္းတုိ႔ကို ထမ္းေဆာင္ထားရတာနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ မညည္းမညဴ ၾကည္ျဖဴေပမယ့္ ဆိုး ဝါးတဲ့ လူ႔ဝန္ထုပ္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ရမွာကိုေတာ့ အလြန္စက္ဆုပ္တဲ့အတြက္ ေျမေပၚမွာ ၾကာရွည္နင္းခြင့္မေပးဘဲ ငါးရာ့ငါးဆယ္ ဇာတ္ေတာ္ေတြထဲမွာ ေက်းဇူးရွင္ေတြကို ေက်းဇူးကန္း၊ သူေတာ္စင္ေတြကို ျပစ္မွားေစာ္ကားတဲ့ ေဒဝဒတ္အေလာင္း ေျမမို်ခံရတာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အဠကထာဆရာေတာ္ႀကီးက ‘‘မစင္ဘင္ပုပ္လို အညစ္အေၾကးေတြ၊ သမုဒၵရာတုိ႔၊ ျမင္းမိုရ္ေတာင္တုိ႔လို ေလးလံတဲ့အရာေတြကို ထမ္းေဆာင္ရတာကိုပင္ စက္ဆုပ္ရံြရွာဖြယ္မ်ား၊ ေလးလံတဲ့အရာမ်ားလုိ႔ မညည္းမညဴ ၾကည္ျဖဴစြာ ထမ္းေဆာင္ထားတဲ့ မဟာပထဝီေျမႀကီး က ဒီလို သူယုတ္မာမ်ဳိးကို ထမ္းေဆာင္ထားရမွာကိုေတာ့ အလြန္စက္ဆုပ္ရံြရွာလွတဲ့အတြက္ ေျမေပၚမွာ နင္းခြင့္မေပးဘဲ ေျမတြင္းထဲကို ဆဲြမို်ၿပီး ေျမေအာက္အဝီစိအထိ ပို႔လိုက္တယ္’’ လုိ႔ ေရးဖဲြ႕ပါတယ္။

ေျမကို ဝန္ေပါ့ေစသူတုိ႔က ေျမနင္းခမွန္မွန္ေပးတဲ့အတြက္ ေျမေပၚမွာ ၾကာၾကာနင္းခြင့္ရတယ္ဆိုတာ တစ္ဘဝ အသက္ရွည္ၾကာေနခြင့္ ရကာမတၲကိုသာဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘဝတစ္ခု သက္တမ္းျပည့္ေနၿပီးရင္လည္း ေနာက္ထပ္ဘဝမ်ားစြာ ဆက္လက္နင္းခြင့္၊ ျပန္လည္ေမြးဖြားေနထိုင္ခြင့္ရနိုင္တယ္လုိ႔ ဆိုလိုတာပါ။ ေျမေပၚမွာ နင္းေနေပမယ့္ ေျမနင္းခမေပးဘဲ ေျမရဲ့ ရင္ေသြးပမာျဖစ္တဲ့ ရတနာေတြကို ကိုယ္က်ဳိးအတြက္ သိမ္းပိုက္ေနသူတုိ႔ကေတာ့ သူတုိ႔ လုပ္ေဆာင္သိမ္းပိုက္သမွ်ဟာ ေျမနင္းခ မျဖစ္ဘဲ ေျမဆင္းခ ျဖစ္သြားၾကမွာပါ။ ေျမနင္းခေပးေနသူတုိ႔က ဘဝအဆက္ဆက္ သုဂတိေျမေပၚမွာ နင္းခြင့္ရေနၾကေပမယ့္ ေျမဆင္းချဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနသူတုိ႔ ကေတာ့ ေျမတြင္းက်ၿပီးရင္ ေျမေပၚျပန္နင္းခြင့္ ေတာ္ေတာ္နဲ႔မရနိုင္ၾကေတာ့ဘူးဆိုတာ ဇာတ္ေတာ္တုိ႔၊ ဓမၼပဒတုိ႔မွာပါတဲ့ ေျမတြင္းက်သူတို႔ အေၾကာင္းကို ဆင္ျခင္ၾကည့္ရင္ သိသာပါတယ္။

ဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္ဟာ သုဂတိေျမမွာ နင္းေနစဥ္ကာလတစ္ေလွ်ာက္ ကိုယ္က်ဳိးလံုးဝမဖက္ဘဲ ေလာကက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းဆိုတဲ့ ေျမနင္းခကို ေနာက္ဆံုးအသက္ ႐ႈခြင့္ရခိ်န္အထိ ေပးသြားခဲ့သူပါ။ ေျမေပၚမွာ ေနျခင္းေကာင္းနဲ႔ေနသြားသူမ်ားဟာ ‘‘အာဂေတ အာနေႏၵာ = ေရာက္လာတာက ၾကည္ႏူးဝမ္းသာစရာျဖစ္ၿပီး၊ ဂေတေသာေကာ = ခဲြခြါသြားရတာက ေၾကကဲြဝမ္းနည္းစရာေကာင္းသူျဖစ္လုိ႔၊ သြာဂတ = လာျခင္းေကာင္းသူ’’ လုိ႔ အကထာဆရာက ဖြင့္ဆိုပါတယ္။

လာျခင္းေကာင္းသူ ပီသေၾကာင္း ေနျခင္းေကာင္းနဲ႔ေနျပသူမွန္သမွ် သုဂတိလူ႔ဘံုကိုလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္လာခြင့္ရိွ ၾကတယ္ဆိုတာကို ကမၼႆကတ သမၼာဒိဌိအယူရိွၾကတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္းက အခိုင္အမာ ယံုၾကည္လက္ခံၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာႀကီးဦးဝင္းတင္လည္း သုဂတိလူ႔ဘံုကို အျမန္ျပန္ေရာက္မယ္လုိ႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္’’ဆိုတဲ့အေၾကာင္း ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။

ေမးတဲ့လူငယ္က ဗုဒၶစာေပဗဟုသုတ အထိုက္အေလွ်ာက္ရိွပံုရပါတယ္။ ‘‘သုဂတိဘံုကို ျပန္လာခြင့္ရိွတယ္ဆိုေတာ့ အထက္နတ္ဘံုေတြကို ေရာ ေရာက္မသြားနိုင္ဘူးလား။ လူ႔ဘံုကို ျပန္ေရာက္တယ္ဆိုရင္လည္း တျခားႏိုင္ငံေတြကိုေရာ ေရာက္မသြားနိုင္ဘူးလား။ ျမန္မာျပည္မွာပဲ လူျပန္ျဖစ္မယ္လုိ႔ ဆိုနိုင္ပါ့မလား’’ လုိ႔ ဆက္ေမးေနပါတယ္။ ျပန္လာနိုင္တယ္ဆိုတာကို ယံုၾကည္ေပမယ့္ ဆရာႀကီး ျမန္မာျပည္ျပန္မလာမွာကို စိုးရိမ္လုိ႔ မခ်င့္မရဲေမးေနတာလုိ႔ သေဘာေပါက္လိုက္ပါတယ္။

ဒီအတြက္ေတာ့ မစိုးရိမ္ပါနဲ႔၊ ျမတ္စြာဘုရားေဟာေတာ္မူတဲ့ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ေဒသနာေတာ္မွာ ‘‘ဥပါဒါန ပစၥယာ ဘေဝါ – စဲြလမ္းမႈရိွတဲ့အတိုင္း ဘဝျဖစ္တယ္’’ လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ အလြန္ထင္ရွားတဲ့ သာဓကတစ္ခုလည္း အဌကထာဆရာက ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ေက်ာင္း ဒကာႀကီးတစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီးဆိုတာ ေသာတာပန္အရိယာပုဂၢိဳလ္ႀကီးပါ။ မင္းႀကီးနတ္ရြာစံတဲ့အခါ နတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္မွာ အနိမ့္ဆံုးျဖစ္တဲ့ စတုမဟာရာဇ္နတ္ဘံုမွာသာ ျဖစ္ရပါတယ္။

ေသာတာပန္အရိယာပုဂၢိုလ္ႀကီးျဖစ္တဲ့အတြက္ အထက္နတ္ဘံုေတြမွာျဖစ္ခြင့္ ရိွပါလွ်က္ ဘာေၾကာင့္ အနိမ့္ဆံုးနတ္ဘံုမွာသာ ျဖစ္ရသလဲ ဆိုေတာ့ မင္းႀကီးက အရင္ ဆယ့္ေလးဘဝေလာက္အထိ စတုမဟာရာဇ္နတ္ဘံုမွာ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတာေၾကာင့္ စာတုမဟာရာဇ္နတ္ဘံုကိုသာ ဥပါဒါန္စဲြလမ္းေနတဲ့အတြက္ စဲြလမ္းရာဘံုမွာပဲ ျဖစ္ရတာလုိ႔ အဌကထာဆရာက ရွင္းျပပါတယ္။

အခု ဆရာႀကီးဦးဝင္းတင္ဟာလည္း ျမန္မာျပည္သူတုိ႔ရဲ့ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီေရးအေပၚမွာသာ ေနာက္ဆံုးအခိ်န္အထိ တစ္သမတ္တည္း စဲြလမ္းခဲ့တာျဖစ္လုိ႔ သူဥပါဒါန္ရိွရာ ျမန္မာျပည္ကိုပဲ ျပန္ေရာက္မွာပါလုိ႔ ရွင္းျပလိုက္ရပါတယ္။

လူငယ္ေတြ ျမတ္ဗုဒၶရဲဲ့ ‘‘ဥပါဒါန ပစၥယာ ဘေဝါ’’ ဆိုတဲ့ ေဒသနာေတာ္ေပၚမွာလည္း သံသယကင္း၊ ေျမနင္းခကိုလည္း အားတက္သေရာ ပိုမိုေပးေဆာင္နိုင္ေစဖို႔အတြက္ ဆရာႀကီး အျမန္ ျပန္လာျပပါ။ ။

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ (ေတာင္စြန္း)
(၃ – ၅ – ၂ဝ၁၄)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts