ဒီမိုကေရစီ အစဥ္အလာ ႏွင့္ သတင္းစာ
ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္
(မိုးမခ ျပန္လည္ဆန္းသစ္ျခင္း) ။ ဧၿပီ ၂၄၊ ၂၀၁၄
U Win Tin @ NLD Headquarters in Rangoon
Photo by James Mackay
Copyright © James Mackay / enigmaimages.net
ယခုေခတ္တြင္ ဒီမိုကေရစီ သူေသာ စကားလံုးကို ေရလဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ သံုးေနၾက၏။ ဒီမိုကေရစီသည္ ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ႏွစ္ေပါင္း (၇၅၀) ခန္႔ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း (၂၇၀၀) ေက်ာ္က ဂရိႏိုင္ငံငယ္မ်ားမွ ထြန္ကားလာခဲ့ေသာ စကားျဖစ္၍ သက္တမ္းရွည္လွေလၿပီ။
သက္တမ္းရွည္သည္ႏွင့္ အမွ် ယခုေခတ္ ဒီမိုကေရစီမ်ားကလည္း ဂရိေခတ္ ဒီကိုကေရစီ ႏွင့္ တူၾကေတာ့မည္ မဟုတ္။ ဝါဒကြဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ ထုတ္ေနၾကၿပီ ျဖစ္၏။
ေရွးေခတ္ ျမန္မာႀကီးမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီ ဟူေသာ စကားကို ၾကားဖူးၾကပါကုန္၏ေလာ။ ဤအခ်က္ကို အတပ္မေျပာႏိုင္၊ ၾကားဖူးခ်င္မွ ၾကားဖူးလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ၾကား မၾကား အပထား၊ ေရွးေခတ္ ျမန္မာႀကီးမ်ားသည္လည္း သူ႔နည္းႏွင့္သူ ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားမ်ား ထားၾက၊ က်င့္သံုးၾက သည္မွာကား အမွန္ျဖစ္ေပသည္။
သို႔ျဖစ္လွ်င္ ျမန္မာႀကီးမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားမ်ားကို ဘယ္က ရၾကသနည္း။ အေျဖကား ပိဋကတ္စာေပမ်ားမွ ရၾကျခင္းျဖစ္၏။ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ေဝသာလီျပည္သည္ ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားမ်ားကို က်င့္သံုးေသာ ႏိုင္ငံ ျဖစ္၏။ ေဝသာလီျပည္ ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားကို ပိဋကတ္စာေပမ်ားက ျမန္မာျပည္တြင္းသို႔ ေဆာင္ၾကဥ္းလာၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ အုပ္စိုးေရးသည္ လူထုက တင္ေျမွာက္ေသာ အစိုးရ၊ လူထု ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ေသာ အစိုးရမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ သူ႔ေခတ္ သူ႔ အခါ အေလ်ာက္ သက္ဦးဆံပိုင္ အစိုးရမ်ိဳး ျဖစ္ၾကေစကာမူ မ်ားစြာေသာ ဘုရင္တို႔သည္ တိုင္းသူျပည္သား အက်ိဳး၊ သားစဥ္ ေျမးဆက္ သယ္ပိုး ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကရံုသာမက ဒီမိုကေရစီ ႏွင့္ တူညီေသာ က်င့္စဥ္ က်င့္ဝတ္မ်ားကို ေလးစားက်င့္သံုးခဲ့ၾကေလသည္။
ပုဂံေခတ္တြင္ ဘုရင္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ တင္ေလွ်ာက္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ ဘုရင္က သိမ္းထားေသာ လယ္ေျမမ်ားကိုပင္ ျပန္လည္ေတာင္းဆုိႏိုင္ေၾကာင္း အခ်ိဳ႕ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေတြ႕ၾကရ၏။
အင္းဝေခတ္တြင္ မင္းႀကီးစြာေစာ္ကဲ က အမတ္ႀကီး ဘိုးရာဇာ အား ‘ငါသည္ ကၽြန္ ႏွင့္ သခင္ တို႔၏ ေဆြးေႏြးျခင္းမ်ိဳးကို အလိုမရွိ၊ မင္း ႏွင့္ အမတ္တို႔ ၏ ေဆြးေႏြးျခင္းမ်ိဳးကိုလည္း မလိုလား၊ ပညာရွိတို႔ ၏ ေဆြးေႏြးျခင္းကိုသာ လိုလား ေတာင့္တ၏။ အမတ္ႀကီး ရဲရင့္စြာ တင္ေလွ်ာက္ပါေလာ့’ ဟု အခြင့္အေရး ေပးေတာ္မူသည္။
ဤ သည္တို႔မွာ ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားမ်ားပင္ မဟုတ္ပါေလာ။
ထို႔ေနာက္ မင္းႀကီး စြာေစာ္ကဲ နတ္ရြာလားၿပီးေနာက္ သားေတာ္ မင္းေခါင္ နန္းတက္သည့္အခါ အမတ္ႀကီး ဘိုးရာဇာ ကို ေခၚ၍ ‘အဘိုး၊ ဘယ္သို႔ က်င့္ေသာ္ တိုင္းသားႏိုင္ငံ ဝေျပာ စည္ပင္အံ့နည္း’ ဟု ေမးေတာ္မူသည္။ ထိုအခါတြင္ အမတ္ႀကီး က
“ျပည္ ၏ တံခြန္ ကို မညစ္ႏြမ္းေစရ၊ ျပည္ ၏ တံခါးကို မပိတ္ရ၊ ျပည္ ၏ ဦးကင္းကို မလွဲရ၊ ျပည္ ၏ ဝမ္း၊ ျပည္ ၏ မ်က္စိကို မေဖာက္ရ၊ ျပည့္ စြယ္ ကို မခ်ိဳးရ၊ ျပည္၏ ေက်းဇူး ကို မထိမ္ျမဴးရ၊ ျပည္ ၏ မ်က္ႏွာ ကို မဖ်က္ရ”
စသည္ ျဖင့္ က်င့္ဝတ္ လမ္းစဥ္ ခ်ေပးသည္။
ဤ လမ္းစဥ္ကို ဘုရင္ မင္းေခါင္ သာမက ဘုရင္ အဆက္ဆက္တို႔ လိုက္နာ က်င့္သံုးခဲ့ၾကရာ ထို လမ္းစဥ္ သည္လည္း ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီမ်ားပင္ မဟုတ္ပါသေလာ။
အထက္ပါ က်င့္စဥ္ အတိုင္း က်င့္သံုးခဲ့သျဖင့္ ေညာင္ရမ္းေခတ္ သာလြန္မင္းႀကီး လက္ထက္တြင္ တိုင္းျပည္ လြန္စြာ သာယာခဲ့၏။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ စဥ့္ကူးမင္း လက္ထက္တြင္လည္း စပါး ဆန္ေရ ေပါ၍ တိုင္းျပည္တြင္ ခိုးသားဓါးျပ လံုးဝကင္းခဲ့၏။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဘိုးေတာ္ဘုရား လက္ထက္ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီ ကို အမတ္ႀကီးဦးေပၚဦး ၏ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားက သက္ေသခံျပဳ၏။ ဦးေပၚဦးသည္ ဘိုးေတာ္ဘုရားအား ရွင္ဘုရင္ဝါး မဝေသးဟု ေျပာခဲ့ရံုသာမက ဘုရင္ က ေျမသိမ္းေသာ အမႈတြင္ ဘုရင္ကို ဆင့္ဆို၍ တရား အရံႈးစီရင္ဝံ့သည္မွာ ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီ သာဓကပင္ ျဖစ္၏။
ထို႔အတူ ‘ရွင္ဘုရင္သည္ ရွင္ဘုရင္ အလုပ္ကိုသာ နားလည္သည္၊ စစ္တိုက္ျခင္း အေရးမွာ ရွင္ဘုရင္ နားမလည္၊ ဗုိလ္ျပင္သာ နားလည္သည္’ ဟု ေရႊဘိုၿမိဳ႕ဝန္ ဗိုလ္ျပင္က မင္းတုန္းမင္းႀကီး ကို ဆိုဖူးသည္။ မင္းတုန္းမင္းႀကီးက စိတ္ဆိုးေတာ္ မမူ။ သည္ေနရာ တြင္ ငါ မွားေလသည္ ဟု ဝန္ခံေတာ္မူသည္မွာလည္း ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ သေဘာပင္ ျဖစ္ေတာ့၏။
ဗိုလ္ျပင္သာ မဟုတ္ ထုိေခတ္က ေယာအတြင္းဝန္ ဦးလိႈင္ ႏွင့္ ဗန္းေမာ္ ဆရာေတာ္ တို႔သည္လည္း အဆိုအမိန္႔၊ အေလွ်ာက္အထား ရဲဝံ့ၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားပင္ ျဖစ္ၾကသည္။
မင္းတုန္းမင္းႀကီး သည္ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားခြင့္မ်ားကို ေပးခဲ့သည္။
‘ငါ မေကာင္း ငါ့ ေရး၊ ငါ့ မိဖုရားေတြ မေကာင္း ငါ့ ဖိဖုရားေတြ ေရး၊ ငါ့ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္ေတြ မေကာင္း ငါ့ သားေတာ္သမီးေတြ ေရး၊ လႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးေတြ မေကာင္္း လႊတ္ေတာ္တရားသူႀကီးေတြ ေရး၊ ၿမိဳ႕ဝန္ေတြ မေကာင္း ၿမိဳ႕ဝန္ေတြ ေရး၊ မင္းတို႔ သတင္းစာ၌ အျပစ္မရွိေစရ၊ မင္းတို႔ သတင္းစာတိုက္က မည္သူမဆို အတားအဆီး မရွိ၊ ဝင္ေစ ထြက္ေစ’ ဟု အမိန္႔ခ်မွတ္ခဲ့သည္။
ဤသည္တို႔ကား ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အစဥ္အလာတို႔ပင္ ျဖစ္၏။
ယင္း ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အစဥ္အလာ ကို မညွိဳး မေျခာက္ မသိမ္ မဖ်င္း ေစရန္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး တာဝန္သည္ ယေန႔ စာနယ္ဇင္းတို႔၏ ပုခံုးေပၚ၌ က်ေရာက္ေနေလသည္။
ထို အစဥ္အလာကို တဘက္မွ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ ေရွာက္ ရင္း တဘက္ မွ တိုးတက္ခိုင္မာ သည္ ထက္ တိုးတက္ခိုင္မာေအာင္ ႀကိဳးပမ္းၾကပါစို႔။
ဝင္းတင္
BJA ထုတ္ သတင္းစာ စာေစာင္
(မိုးမခ မွတ္ခ်က္ – စာၿပီး၊ ပံုႏွိပ္ ရက္စြဲ ခုႏွစ္ မွတ္တမ္း အတိအက် မသိပါ။ ခုႏွစ္ အရ ေစာဟန္ ရွိသည္။ တိုင္းျပည္ ရဲ႕ လြတ္လပ္ေရး ဒီမိုကေရစီ အရသာ ဆံုးရံႈးခါနီး ကာလ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ အရိပ္အေယာင္ ေတြ စတင္ ေတြ႕ျမင္ရခါစ ကာလ အိမ္ေစာင့္ အစိုးရ ေခတ္ တဝိုက္ ဆရာဦးဝင္းတင္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ အတြင္းေရးမွဴး တာဝန္ ယူေနစဥ္တြင္ ေရးသားခဲ့ဟန္ရွိသည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ စာနယ္ဇင္း သမဂၢ (Burma Journalists Association) ထုတ္သည့္ လစဥ္ စာေစာင္ ‘သတင္းစာ’ တြင္ ေခါင္းႀကီး အာေဘာ္ အျဖစ္ မူရင္း ပံုႏွိပ္ခဲ့သည္။ ကိုေမာင္ေမာင္ျမင့္ မွ်ေဝသည့္ ၂၀၀၅ ခုုႏွစ္ မတ္လထုတ္ ဦး၀င္းတင္ အထိမ္းအမွတ္ ဥဒါန္းစာေစာင္ အမွတ္ ၃ မွာ ျပန္လည္ ပံုႏွိပ္ခဲ့သည့္ ဗားရွင္း ကို ယခု မိုးမခ က ဦးဝင္းတင္ ကြယ္လြန္ျခင္း အမွတ္တရ အျဖစ္ စာရိုက္ ျပန္လည္ တင္ဆက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ပံုႏွိပ္ခဲ့သည္ စာနယ္ဇင္းမ်ား ႏွင့္ ေဆာင္းပါး ကို ဓာတ္ပံု အျဖစ္ မွ်ေဝခဲ့သူ ကိုေမာင္ေမာင္ျမင့္ ကို ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္း မိုးမခက မွတ္တမ္းတင္အပ္ပါသည္။)