ႏုိ၀င္ဘာ ၁၉၊ ၂၀၁၂
ဗီယက္နမ္စကားျဖင့္ Chuဲa Huong
ဗီယက္နံ ႏိုင္ငံေျမာက္ပိုင္း၊ ၿမိဳ ့ေတာ္ ဟႏြိဳင္း (Hanoi) ခရိုင္အတြင္းရွိ ့ ဗုဒၶဘာသာအေဆာက္အအံုမ်ား စုစည္းရာ ေရွးေဟာင္း ေနရာ တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ပိုမိုတိၾကေသာေနရာမွာ Huong Son Commune ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္အတြင္း၊ ထံုးေက်ာက္ေတာင္ေက်ာမ်ား အတိုင္း My Duc District, ၿမိဳ ့ေတာ္ ဟႏြိဳင္း၏ အေနာက္ေတာင္ဘက္ ကီလိုမီတာ ၆၀ ခန္ ့တြင္တည္ရွိပါသည္။ တခ်ိဳ ့ကလည္း Perfume Pagoda လို ့ေရးထားတာေၾကာင့္ ျမန္မာလို – ေရေမႊး ဘုရား – လို႔ေခၚၾကပါသည္။ စာေရးသူအေနႏွင့္ကေတာ့ ပင္းတရ ဂူဘုရားကဲ့သို ့ရုတ္ပြားေတာ္မ်ား ဂူအတြင္းတည္ရွိေနတာရယ္၊ ေရွးအစဥ္အလာထဲက အေမႊးတိုင္ အေခြႀကီးမ်ား (တခ်ိဳ ့အေခြ ႀကီးမ်ားဆို တခါညွိထားလွ်င္ တစ္လ ခံပါသည္) အျမဲမျပတ္ ထြန္းညွိထားသည္ေၾကာင့္၊ အေမႊး ရနံမွာဂူထဲကမထြက္ႏိုင္ဘဲ အျမဲေမႊးေန တာေၾကာင့္ – ရနံထံု ဂူဘုရား – ဟုေခၚ မိပါသည္။ မိမိႏွစ္သက္ရာကို ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။
လွဆိပ္ႏွင့္ ေရေက်ာင္းခရီး သြားမ်ား (ေလွတစီးလွ်င္ ခရီးသြား ၆ ေယာက္သာ စီးခြင့္ျပဳပါသည္) Yen ျမစ္ရိုးတေလွ်ာက္၊
သြားရန္လမ္းေက်ာင္း။ ။ ေရာက္ဖူးသူမ်ားအတြက္ကေတာ့ သြားရန္လမ္းေက်ာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးသိရွိၿပီးျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ တခါမွ မေရာက္ဖူး ေသးသူ ျမန္မာဘုရားဖူးသူေတာ္စင္မ်ားအတြက္ လြယ္ကူေသာလမ္းေက်ာင္းကေတာ့ – – -၊ ေစ်းခ်ိဳၿပီး၊ ရႈမၿငီးစရာသာယာလွပတဲ့ရႈေမွ်ာ္ ခင္းနဲ ့အတူ (ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံ၏ ဗုဒၶဘာသာကိုင္းရႈိင္းမႈကို တအံတၾသ ခံစားလိုပါက) ကူတို ့ေလွကေလးျဖင့္ ေရလမ္းကသြားတာပို ေကာင္းပါသည္။ သြားရန္အညႊန္းမွာ၊ ဟႏြိဳင္းၿမိဳ ့ေတာ္ကို တစ္ရက္အရင္ေရာက္ရပါမည္။ ၿမိဳ ့တြင္းမွာရွိေသာ ျပည္တြင္း ခရီးသြားလုပ္ငန္း ရံုးခန္းမ်ား (Tourist Attraction Office) တြင္ သြားမည့္ေန ့ထက္တစ္ရက္ေစာၿပီး Perfume Pagoda (Chuဲa Huong) သြားျခင္တယ္ ေျပာၿပီး လက္မွတ္၀ယ္ပါ။ ၿမိဳ ့ေတာ္အတြင္း စုရပ္ေနရာမွ ဘတ္စကားခရီးစရိတ္၊ ေလွစရိတ္၊ ေန ့လယ္စာ၊ ေရသန္ ့ဘူးမ်ားအပါအ၀င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၃၅ ခန္ ့ကုန္ၾကပါမည္ (အဂၤလိပ္စကားျပန္ႏွင့္သြားပါ၊ ဂ်ပန္၊ ျပင္သစ္ ဧည့္လမ္းညႊန္မ်ားႏွင့္ဆိုလွ်င္ စရိတ္ႀကီးသြားပါ မည္)။ ေနာက္တေန ့ခ်ိန္းထားေသာေနရာကို ၁၀ ~ ၁၅ မီးနစ္ခန္ ့အရင္ေရာက္ေအာင္သြားပါ (ျမန္မာစံေတာ္ခ်ိန္အတိုင္းမသြားပါႏွင့္)။ အေၾကာင္းမွာ ၿမိဳ ့ထဲတြင္ ကား ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ အလြန္ရႈပ္ေထြးတာေၾကာင့္ ဘုရားဖူးကား သက္ဆိုင္ရာစုရပ္မ်ားကို လိုအပ္သလို ေရွာင္ကြင္းေမာင္းႏွင္ျခင္းေၾကာင့္ ေစာၿပီးေရာက္တပ္ပါသည္။ ေရာက္လွ်င္ေရာက္ျခင္းလည္း တမီးနစ္ထက္ပိုရပ္လို ့မရတာေၾကာင့္ အျမန္ေျပးတက္ရပါသည္၊ ေနာက္ၾကေနလွ်င္ ယဥ္ထိန္းရဲ၏စည္းကမ္းအရ ခ်န္ထားခဲ့ပါမည္။ ဟႏြိဳင္းၿမိဳ ့ေတာ္ကေန နံနက္ ၈း၀၀ နာရီ ကထြက္ၿပီး ညေန ၆း၀၀ နာရီခန္ ့မွာျပန္ေရာက္ေလ့ရွိပါသည္။ အျပန္ယဥ္တန္းပိတ္ဆို ့မႈ ့ေၾကာင့္ ပံုမွန္ျပန္ေရာက္ခ်ိန္မေသျခာပါ။
ေရလမ္းခရီးမွာသာယာလွေသာ္လည္း၊ ေနပူရွိန္ေၾကာင့္ ဦးထုပ္၊ ေခၽြးသုတ္ပု၀ါ၊ ေရသန္ ့ဘူးႏွင့္ ေခါက္ယက္ေတာင္ အပိုမ်ား ယူေဆာင္သြားပါက ပို၍ အဆင္ေျပပါသည္။ အထူးသျဖင့္ သဘာ၀ရႈေမွ်ာ္ခင္းကို ျပန္လည္ခံစားႏိုင္ေအာင္ ကင္မရာေတာ့ မပါမျဖစ္ ေမ့ပစ္လိုမရပါ။ ေၾကးစား ဓါတ္ပံုဆရာႀကီးမ်ားအျဖစ္မလိုပါ။ တုန္ခါမႈမရွိေသာ ေလွကေလးေပၚမွမနီးမေ၀းသဘာ၀ကမ္းေခ်၊ ေတာင္တန္း အထပ္ထပ္ႏွင့္ ေနာက္ခံကား၊ ကမ္းေခ်တေလွ်ာက္စိုက္ထားေသာ ေရာင္စံုဖူးပြင့္ေနသည့္ ၾကာပန္းမ်ားမွာ ဘုရားဖူးတစ္ေယာက္၏ စိတ္ကို္ – ပိန္းၾကာ ဖက္အေပၚ ေရမတင္ သကဲ့သို ့ၾကည္လင္ေအးျမ ေစသားဟု ဧည့္လမ္းညႊန္၏ မပီကလာ ပီကလာႏွင့္ ရြတ္သြားေသာ အဂၤလိပ္ကဗ်ာ ကေလးကို က်ေနာ္ၿပံဳးမိပါသည္ – – -။ အတိတ္အခါက က်ေနာ္တို ့ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာစာသင္ေနတံုး ကိုရင္ႀကီးယူလာတဲ့ ကဗ်ာကေလးကို သတိရမိလို ့ပါ – – -၊
ေထြးညိဳကမွာ
ျမေရကန္ေပါင္ရိုးက ေရအိုးယူခဲ့ပါ ေထြးညိဳကမွာ
ပဒုမၼာ၊ ေရႊၾကာကသင္း။
ႏွစ္ပြင့္ သူယွဥ္လို ့
ေအးၾကည္လင္ ေရျပည့္အိုးမွာ
ထိုးတပ္ေလျခင္း။ ။
(မင္းသု၀ဏ္၊ ၁၉၃၆)
ဘုရားသမိုင္း ေနာက္ခံကားေရွးေဟာင္း သုေတသနဌာန၏ ရွာေဖြမႈမ်ားအရ၊ လက္ရွိေက်ာင္းမႀကီး Thien Tru အေဆာက္အဦးေနရာမွာ ပထမဦးဆံုး ၁၅ ရာစုႏွစ္ မ်ားက ဘုရားေက်ာင္းေဟာင္းတစ္ခုကို တူးေဖၚေတြ ့ရွိခဲ့ပါတယ္။ အစဥ္အလာအားျဖင့္ ယံုၾကည္ထားေသာ ပံုျပင္အရဆိုလွ်င္၊ ေရွးႏွစ္ ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ကာလက၊ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးဟာ ျမတ္စြာဘုရား ဒုကၠရစရိယာ (Lord Buddha practiced asceticism ခဲယဥ္းစြာ က်င့္ရေသာအက်င့္) က်င့္ေတာ္မူေသာ တီးဘက္ေတာင္ကုန္းေဒသသို ့ေရာက္ရွိသြားၿပီး၊ ယခု လက္ရွိ ရနံ ့ဂူ ဘုရား ေနရာႏွင့္တူေသာေၾကာင့္ စခမ္းခ်ၿပီး တရားအားထုပ္ခဲ့ပါသည္ (အဆိုပါ အေၾကာင္းအရာကို အထက္လႈိင္ဂူႀကီေက်ာက္စာမွာ ေရးထိုးထားပါသည္)။ ဌင္းေနာက္ ေတာထြက္ ရဟန္း ရေသ့မ်ား အဆင့္ဆင့္ေရာက္ရွိလာၿပီး တရားက်င့္ရာ ဌာနႀကီးျဖစ္လာပါသည္။ ေအးခ်မ္းသာယာေသာ သာသန နယ္ေျမအျဖစ္ လူသိမ်ားလာၿပီး ဘုရားဖူးမ်ားအစဥ္မျပတ္ေရာက္ရွိလာၿပီး၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္ႀကီးမ်ား ၏သတ္မွတ္မႈျဖင့္ ေဘးမဲေတာႀကီး၊ အသက္သတ္လြတ္စားေသာ သူေတာ္စဥ္မ်ား ေနာက္ဆံုးေခါင္းခ်ရာေနရာလည္းျဖစ္ခဲ့ပါသည္။
မွတ္ခ်က္။ ၁) က်ေနာ္တို ့က်ိဳက္ထီးရိုး ဘုရားကဲ့သို ့ရေသ့ ရဟန္းမ်ား ေတာမွီရာမွ အစဥ္အလာႀကီးမားလာပံု ရပါသည္။ ထူးျခားသည္ မွာ၊ ေနာင္အခါမ်ားတြင္ စစ္သူႀကီးမ်ား၊ မွဴးႀကီးမတ္ရာမ်ား၊ ဘုရင္ဧကရစ္မ်ား ႏိုင္ငံ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွ အနားယူေသာအခါ နိဗၺန္မကူးမွီစပ္ၾကား နားခိုရာစခမ္းႀကီးျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။ မည္သည့္ျပစ္မႈမ်ိဳးႏွင့္ျဖစ္ေစ လူေရာ တိရစာၦန္ပါေဘးမဲ့ေတာႀကီးအျဖစ္ထိန္သိမ္းခဲ့ေပမဲ့လည္း၊ ျပင္သစ္ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ ့စစ္ႏွင့္ အေမရိကန္ ကြန္ျမဴနစ္ဆန္ ့က်င္ေရးစစ္တို ့၏ မဟာဗံုးႀကဲ ဒါဏ္ကို ဗုဒၶသသနိကအေဆာက္အအံုမ်ား ျပာပံုျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။
၂) ဗီယက္နံ ဗုဒၶဘာသာ အဆိုအရ ေဂါတမဘုရားသည္ ဒုကၠရစရိယာ ၁၀ ႏွစ္က်င့္ေတာ္မူ၍ သက္ေတာ္ ၈၉ ပရိနိဗၺန္စံသည္ဟု မူကြဲမ်ား သိခဲ့ရပါသည္။ က်န္တရားေတာ္၏ အႏွစ္သာရမ်ား၊ အဆံုးအမမ်ားမွာ က်ေနာ္သိသေလာက္ႏွင့္ အတူတူျဖစ္ပါသည္။
ယခုခန္းမေဆာင္ႀကီး၏ ပစၥယံေက်ာက္ခံခံုႀကီးႏွင့္ ေက်ာက္ေလွခါးႀကီးတို ့မွာမူလ ဘုရားေက်ာင္းစတည္ကထဲကျဖစ္ပါသည္။ Kim Dung ကြန္းေဆာင္ႀကီးမွာ Le Hy Tong ေခတ္ (ခရစ္သကၠရစ္ ၁၆၈၆) ကတည္ထားခဲ့ပါသည္။ ရာသီဥတု တိုက္စားမႈေၾကာင့္ အပ်က္အစီးမ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ေရွးမူအတိုင္းျပင္ဆင္ခဲ့ပါသည္။ ခန္းမေဆာင္ႀကီးထဲမွ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးႏွင့္ ကြမ္းရင္မယ္ေတာ္ႀကီး ရုပ္ပြားေတာ္တို ့မွာ ေၾကး၀ါျဖင့္ ၁၇၆၇ ခုႏွစ္တြင္သြန္းလုပ္ခဲ့ပါသည္။ ၁၇၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ျပဳျပင္ခဲ့ေၾကာင္းမွတ္တန္းမ်ားက်န္ရွိပါသည္။ ျပင္သစ္ ႏွင့္ အေမရိကန္ စစ္တို ့၏ ဗံုးႀကဲမႈေၾကာင့္ မုဒ္၀ႀကီးႏွင့္ ေခါင္းေလာင္းစဥ္ျပသဒ္ႀကီးတို ့မွာလံုး၀ၿပိဳက်ခဲၿပီး ၁၉၈၆ ႏွင့္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တို ့မွာျပင္ဆင္ခဲ့သည။္
ရနံဂူဘုရား ဟုေခၚထားေသာ္လည္း တစ္ဆူတည္းမဟုတ္ပါ။ ဘုရားေက်ာင္းမ်ား၊ ေတာင္က်ေခ်ာင္းမွျဖစ္ေပၚေနေသာ သဘ၀ ေရကန္မ်ား၊ သဘာ၀လႈိင္ဂူမ်ားကို၊ ထံုးေက်ာက္ေတာင္ရိုး ႏွင့္ အပူပိုင္းေဒသ သဘာ၀ေတာတန္းမ်ား အၾကား တည္ထားပံုမွာ အလြန္ သာယာ အတုယူေကာင္းလွပါသည္။
အ၀င္၀လမ္းေပၚတြင္ Den Trinh (Presentation Shrine) ဧည့္သည္မ်ားနားေနရန္ ႏွင့္ ဘုရားေက်ာင္းအေနအထားကို ရွင္းျပရန္ အေဆာက္အဦးႀကီးျဖစ္ပါသည္။ Hung ဘုရင္မင္ဆက္၏ ေက်ာ္ၾကားေသာစစ္သူႀကီးကို အမွဴးျပဳၿပီးတည္ထားေသာ ဆင္ရုပ္ေစာင့္ ခန္းမႀကီးျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားဖူးမ်ားကို စကားျပန္က စတင္ရွင္းျပပံုကို ဂရုျပဳၿပီးနားဆင္ မွတ္သားပါက အထူးစိတ္၀င္ စားစရာေကာင္းပါသည္။
အထက္ပါ နားေနရန္အေဆာင္ကို ေက်ာ္လြန္ပါက Thien Tru (Haven Kitchen) နိဗၺန္ အတြက္မီးဖိုေခ်ာင္ ဟုအမည္ရေသာ ဗဟိုလ္ခန္းမေဆာင္ႀကီးကို ေတြ ့ရပါမည္။ အမည္ရင္းမွာ အထက္ပါအတိုင္းျဖစ္ေသာ္လည္း အမ်ားက Chua Ngoai (Outer Pagoda) အျပင္ဘုရားေစတီ ဟုေခၚၾကပါသည္။ ခန္းမေဆာင္ႀကီး အတြင္းမွာ အံ့မခန္းႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အတြင္းပရိေဘာဂမ်ားႏွင့္ဆင္ျပင္ထား သည္မွာ အထူးၾကည္ႏူးမိပါသည္။ အထူးစာမဖြဲ ့လိုေတာ့ပါ၊ သူေတာ္စင္မ်ားကိုယ္တိုင္ၾကြေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ပါက လက္ေတြ ့ခံစားမႈကိုရပါလိမ္ မည္။ ဌင္းခန္းမေဆာင္ႀကီး အနားမွာ ဘံုသံုးဆင့္ အုပ္ႏွင့္သစ္ေစတီတစ္ဆူ (Vien Cong Bao Stupa) ေတြ ့ရပါမယ္။ ဇင္ဘုန္းေတာ္ႀကီး (Ch’an Master Vien Quang) ကဌင္းဘုရားေက်ာင္းအေဆာက္အဦးမ်ားႏွင့္ ပရ၀ဏ္ကို တည္ထြင္ဖန္တည္းထားတာကိုအမွဴးျပဳၿပီး အရိုးအိုးဂူဘုရား ျဖစ္ပါသည္။ ဇင္ေက်ာင္းေတာ္၏ အစဥ္အလာအရ တရားျပေသာခန္းမမ်ား တရားထိုင္ရန္ အေဆာင္မ်ားႏွင့္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ား အတြက္တန္ဘိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ေက်ာက္စာတိုင္မ်ား အသီးသီးတည္ေဆာက္ထားသည္မွာ ေရွးေဟာင္း ဗီယက္နံႏိုင္ငံ၏ ဗုဒၶဘာသာကိုး ကြယ္မႈ၏ အႏွစ္သာရျဖစ္ပါသည္။ သုေတသီမ်ား ဆက္လက္၍ေလ့လာၿပီး ျမန္မာစာဖတ္ လူထုႀကီး အတြက္တင္ဆက္ေပးပါက တန္ဘိုးႀကီးလွပါမည္။
သဘာ၀အေလွ်ာက္ ေက်ာက္ေတာင္ၿပိဳက်ၿပီး ေစတီပံုျဖစ္ေနေသာ ေက်ာက္ေတာင္ႀကီးကို (Thien Tru) ေစတီလို ့ေခၚၿပီး ဌင္းေတာင္တြင္ ေခါင္းေလာင္းစဥ္ျမင့္ႀကီးႏွင့္ ရတနာသံုးပါး ခန္းမေဆာင္ႀကီးရွိပါသည္။ စစ္ေဘးစစ္ဒါဏ္ေၾကာင့္ ၿပိဳက်သြားၿပီး ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မ်ားကျပန္လည္ ျပင္ဆင္ထားပါသည္။ အထက္ပါ တရားျပေသာခန္းမႏွင့္ ေက်ာက္စာတိုင္ေဘးတြင္ ေရွးေဟာင္း သခၤ်ဳိဳင္းတစ္ခုရိွ ၿပီး အစဥ္အလာအားျဖင့္ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ဂူႏွင့္ အတူ မွတ္တန္းမွတ္ရာမ်ား သမိုင္း၀င္က်န္ရစ္ပါသည္။
Thien Tru (Haven Kitchen) နိဗၺန္ မီးဖိုေခ်ာင္ခန္းမေဆာင္ႀကီးမွ Huong Tich Cave သို ့သြားရာလမ္းတြင္ Giai Oan Temple အံ၀င္ဂြင္မက်ႏိုင္ေသာ အယူမ်ားစြန္ ့ပစ္ရာဘုရားေက်ာင္းဟုအမည္ရပါသည့္ ေက်ာင္းေတာ္ႏွင့္ အတူ သဘာ၀ၾကည္ျပာေရာင္ေရကန္ ကိုျမင္ရပါမည္၊ ဌင္းေရကန္ထဲသို ့စမ္းေက်ာင္း ကိုးခု၀င္ပံုမွာ ကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းေနသကဲ့သိုျမင္ရပါမည္။ သို ့ေသာ္ ဌင္းခရီးမွာရွည္ၾကာ လြန္းေသာေၾကာင့္ ဘုရားဖူးအမ်ားသည္ Cable-car ခရီးသည္မ်ားကို ေတာင္ေပၚေတာင္ေအာက္ သယ္ေဆာင္သည့္ သံႀကိဳးဆြဲယာဥ္ကို သာအသံုးျပဳသျဖင့္ အထက္ပါေရကန္ႏွင့္ ေက်ာင္းေဆာင္ကိုမေရာက္ၾကပါ။
ရနံဂူဘုရား၏ အထြတ္အထိပ္ေနရာျဖစ္ေသာ Huong Tich ဂူႀကီးမွာအလြန္ႀကီးမားၿပီး၊ ေရွးအခါကတရားက်င့္ေသာ ရေသ့ ရဟန္းမ်ား အတြက္အစစဖူလံုေနေသာဂူႀကီးျဖစ္ပံုရပါသည္။ ယခုလက္ရွိမွာကိုက စိမ့္စမ္းႏွင့္ ၾကည္လင္ေအးျမေနေသာေရတြင္းတို ့မွာ အရာရာကို စြန္ ့လႊတ္ေလာက္ေအာင္သဘာ၀ကဆြဲေဆာင္ေနပါသည္။ ဂူ၀ႀကီးကိုၾကည့္ရသည္မွာ နဂါးႀကီး ပါးစပ္ဟေနေသာပံုႏွင့္တူပါသည္။ အ၀င္ေက်ာက္နံရံတြင္ တရုတ္စာျဖင့္ေရးထားပံု အသံထြက္မွာ (Nam thien de nhat dong) ဟုဖတ္ရၿပီး အဓိပၸာယ္မွာ ေတာင္ဘက္ ကမၻာ၏ပထမတန္းစာဂူေပါက္ႀကီး ဟုအမွတ္အသားကို ၁၇၇၀ ခုႏွစ္ကေရးထြင္းထားပါသည္။ ဌင္းေခတ္အခါက အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္မ်ား ၏အမည္မ်ားကိုလည္း မွတ္သားထားပါသည္။ ဂူႀကီးအတြင္းတြင္ ရုပ္ပြားေတာ္အမ်ားအျပာကိုေတြ ့ရၿပီး၊ အႀကီးဆံုးႏွစ္ဆူမွာ ဗုဒၶႏွင့္ ကြမ္းရင္မယ္ေတာ္ႀကီးပံုျဖစ္ၿပီး ေက်ာက္စိမ္းႏွင့္ထုလုပ္ထားပါသည္။ အျခားပန္းပုရုပ္မ်ားမွာ ဘုရားအေလာင္းမ်ား၊ ရဟန္းတာမ်ာ၊ ကြန္ျဖဴးရွပ္ ႏွင့္ ပထမဦးဆံုးရဟန္းေတာ္ႀကီးပံုတို ့ျဖစ္ပါသည္။ ဌင္းအျပင္ (stalactites and stalagmites) ေက်ာက္စက္မန္းဆြဲ ႏွင့္ ေက်ာက္စက္မိုးေမွ်ာ္ အမ်ားအျပားကိုေတြ ့ရပါမည္။ တခ်ိဳ ့မွာ ဘုရားဖူးမ်ား၏ ပြတ္သတ္မႈေၾကာင့္ ပ်က္စီးၿပီး ေျပာင္ေခ်ာေနပါသည္။ ဂူမႀကီးမွာ မိုင္၀က္ခန္ ့အတြင္းတြင္ ေမြလိန္ ေမြေကာက္ျဖစ္ေနၿပီး၊ အနီးအနားတြင္ သီးျခားရပ္တည္ေနေသာ ဂူမ်ားႏွင့္ ဘုရားရုပ္ပြား ေတာ္မ်ားရွိပါေသးသည္။ အခ်ိဳ ့ေသာဂူမ်ားမွာ ေရွးၾကေသာ ဗီယက္နံယံုၾကည္ရာ နတ္ရုတ္မ်ားလည္းရွိပါသည္။ က်ေနာ္တို ့က်ိဳက္ထီးရိုး ဘုရားသမိုင္းမွာပါသလို ေဒသခံ နတ္ျဖစ္သြားေသာ နန္က်င္တို ့လို ပံုျပင္မ်ားလည္း အမ်ားအျပားရွိပါသည္။
ဗီယက္နံႏိုင္ငံ၏ အႀကီးဆံုး ဘုရားပြဲမွာ ရနံဂူဘုရားပြဲျဖစ္ၿပီး Huong Pagoda Festival ဆိုလွ်င္လူတိုင္းသိပါသည္။ ဘုရားပြဲကို ႏွစ္စဥ္ ေဖေၚ၀ါရီလ ၁၅ ရက္ေန ့မွာဖြင့္ေသာ္လည္း၊ ဇန္န၀ါရီလ လယ္ကေန မတ္လလယ္အထိ တိုးမေပါက္ေအာင္ လူစည္ကားပါသည္။ အထူးသျဖင့္ လူပ်ိဳ အပ်ိဳမ်ား အားခဲ၍ ဘ၀အေဖၚမြန္မ်ားရွာေသာပြဲဆိုလွ်င္လည္း လြန္ရာၾကမည္မထင္ပါ။ အထူးလွပၿပီးသာယာလွတဲ့ ေနရာျဖစ္ထာေၾကာင့္ ဗီယက္နံစာႏွင့္အတူ ေရွးတရုတ္စာေတြနဲ ့ပါ ကဗ်ာမ်ား စာမ်ားဖြဲ ့ဆိုထားသည္ကို ၀ါသနာပါသူမ်ား ေလ့လာရန္ ကုန္က်န္းထုပ္ႀကီးဟုပင္ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာသူေတာ္စင္မ်ား တရားရွာေဖြ စိတ္ကူးျဖင့္ဘုရားဖူးႏိုင္ပါေစဟုရည္စူးလွ်က္ …။