>Letters from Michigan – 45

>

မစ္ရွီဂန္မွေပးေသာစာ (၄၅)
ေအာင္ေ၀း
ဒီဇင္ဘာ ၂၄၊ ၂၀၁၀“—ဒီသံႀကိဳးကြင္းဆက္ႀကီးကို ျဖတ္ဖုိ႔ ဆိုရင္၊ အဲဒီ အပါးဆုံး သံကြင္းေနရာကို ပစ္မွတ္ထား၊ အားစိုက္ၿပီး ျဖတ္။ ဒါဆိုရင္ အဲဒီ သံႀကိဳးကြင္းဆက္ႀကီး က်ိန္းေသ ျပတ္ေတာက္သြားမွာပဲ တဲ့—”


မိတ္ေဆြႀကီး ကိုေဒါင္း-
က်န္းခ့ံသာလုိ႔ မာၾကမယ္ ထင္ပါရဲ႕။ ဒီတစ္ခါေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ခ်င္း နားလည္တဲ့ဘာသာ စကားေဟာင္း တစ္ခု ျပန္ေျပာၾကည့္မလားလုိ႔ စိတ္ကူးမိတယ္ဗ်ာ။

ဒီေန႔ေခတ္ၿပိဳင္ထဲမွာ ဒီမိုကေရစီ ခရီးၾကမ္းႀကီးကို ခ်ီတက္ေနၾကတဲ့ေနရာမွာ ဒီေန႔ ဆိုတာဟာ က်ေနာ္တုိ႔ ခင္ဗ်ားတုိ႔ေခတ္နဲ႔ ယွဥ္လိုက္ရင္ အေျခအေနသစ္၊ အခ်ိန္အခါသစ္၊ အေနအထားသစ္လုိ႔ ဆိုရမွာေပါ့။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ေခတ္က က်န္ရစ္ခဲ့ၿပီေလဗ်ာ။ ဒီေန႔ေခတ္က အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါ၊ အေနအထားအသစ္ ျဖစ္တာနဲ႔ေလ်ာ္ညီစြာ၊ ဒီကေန႔ေခတ္ကို ရင္ဆိုင္ ေက်ာ္လႊားေနၾကတဲ့၊ ရုန္းကန္ ျဖတ္သန္းေနၾကတဲ့ လူငယ္ေတြကလည္း အသစ္၊ ျပည္သူေတြကလည္း အသစ္၊ လူထုသစ္၊ အင္အားစုသစ္လုိ႔ ဆိုရမယ္။

အားလုံးဟာ အသစ္ျဖစ္ေနတယ္ ကိုေဒါင္းႀကီး။ ယုတ္စြအဆုံး ဒီကေန႔ လတ္တေလာ အခ်ဳပ္အေႏွာင္က ျပန္လည္ လြတ္ေျမာက္လာတဲ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေခါင္းေဆာင္၊ လူထု ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ဦးေဆာင္မွဳ၊ ေခါင္းေဆာင္မွဳေတာင္မွ အသစ္ပဲ မဟုတ္လား ကိုေဒါင္း။

ဒီကေန႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ လူထုကို ေခါင္းေဆာင္ေနတာ နဂို ေခါင္းေဆာင္မွဳအေဟာင္း မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဒီကေန႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မွဳက ပိုၿပီး ႏုပ်ိဳ လတ္ဆတ္လာတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မွဳအသစ္လုိ႔ က်ေနာ္ေတာ့ ခံစားမိတယ္ဗ်ာ။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ဦးေဆာင္မွဳကို ဦးေဆာင္မွဳအသစ္လုိ႔ ေျပာလိုက္ေတာ့၊ ေနာက္လိုက္ေတြကေကာ ဆိုရင္၊ ကိုေဒါင္းႀကီး – – ဒီကေန႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မွဳ အသစ္ေနာက္ကို ယုံယုံၾကည္ၾကည္နဲ႔ မမိွတ္မသုန္ လိုက္ပါေနတဲ့ ေနာက္လိုက္ေတြကိုလည္း ေနာက္လိုက္အသစ္လုိ႔ ဆိုခ်င္တယ္ဗ်ာ။

အခုအခ်ိန္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ခ်စ္ခင္ေလးစားၾကတဲ့၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ယုံၾကည္ ကိုးစားၾကတဲ့၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေထာက္ခံ ၀န္းရံေနၾကတဲ့၊ ကိုေဒါင္းေရ – ပိုၿပီး ျပည့္ျပည့္ စုံစုံနဲ႔ တိတိပပ ရည္ညႊန္းရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာ ေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးက ေမြးဖြားေပးလိုက္တဲ့ ေက်ာင္းသားအရြယ္ လူမမယ္ မ်ိဳးဆက္သစ္ကေလးေတြဟာ ပီဘိ ေနာက္လိုက္အသစ္ေတြပဲ မဟုတ္လားဗ်ာ။

ေခါင္းေဆာင္မွဳအသစ္ရဲ႕ ေနာက္မွာ၊ မ်က္ျခည္မျပတ္၊ ထက္ၾကပ္မကြာ လိုက္ပါလာတဲ့ ေနာက္လိုက္ အသစ္။ အဲဒီ သူတုိ႔ကေလးေတြဟာ၊ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း တစ္ေယာက္ရဲ႕ ေနာက္ကေန ရဲရဲရင့္ရင့္၊ ညီညီ ညြတ္ညြတ္၊ တက္တက္ ၾကြၾကြ လိုက္ပါလာတဲ့ ေနာက္လိုက္ေကာင္းေတြပဲ လုိ႔လည္း ဆိုရမယ္ ကိုေဒါင္း။

အဲဒီေတာ့ ဒီကေန႔ ေခါင္းေဆာင္မွဳအသစ္၊ ေနာက္လိုက္အသစ္၊ အေျခအေနသစ္၊ အခ်ိန္ အခါသစ္၊ အေနအထားသစ္၊ လူငယ္သစ္၊ ျပည္သူသစ္၊ လူထုသစ္၊ ကုန္ကုန္ ေျပာရရင္ ကိုေဒါင္းေရ – – ဒီကေန႔ လွဳပ္ရွားမွဳသစ္၊ တိုက္ပြဲသစ္မွာ၊ ဒီေန႔ေခတ္ရဲ႕ ဘာသာစကားကလည္း အသစ္ ျဖစ္လာရေတာ့တာေပါ့။

ဒီကေန႔ဟာ ဆိုပါစုိ႔ဗ်ာ – – က်ေနာ္တုိ႔ဆရာ ဦး၀င္းတင္ေျပာေနတဲ့ လူထုႏိုင္ငံေရးသစ္၊ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသစ္ထဲမွာ၊ ဒီေန႔ ဘာသာစကား အသစ္က “အမ်ိဳးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး၊ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရး” ပဲ။ အခု က်ေနာ္တုိ႔ ေနာက္ဆုံးၾကားလိုက္ရတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာတဲ့ “ဒီမိုကေရစီကြန္ရက္” တုိ႔၊ ”၂၁ ရာစုပင္လုံ” တုိ႔၊ ၿပီးေတာ့တစ္ခါ အခု တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြ ေျပာေနၾကတဲ့ “ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု” တုိ႔၊ ဒါေတြဟာ လက္ငင္း လတ္တေလာ ေခတ္ၿပိဳင္ ဘာသာ စကားအသစ္ေတြပဲ မဟုတ္လား။

သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္၊ က်ေနာ္တုိ႔ ေခတ္ေဟာင္းတုန္းက ဘာသာစကား အေဟာင္းထဲမွာ ဒီမိုကေရစီတုိ႔၊ လူ႕အခြင့္အေရးတုိ႔ ဆိုတာ ဒီေန႔လို ေခတ္မစားခဲ့ေသးဘူးေနာ္ ကိုေဒါင္း။ အလြန္ဆုံး က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာေလ့ေျပာထ ရွိတာက “ျပည္သူ႕ဒီမိုကေရစီ ေတာ္လွန္ေရး” တုိ႔၊ တခ်ိဳ႕ ေျပာၾကတဲ့ “အရင္းရွင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္၊ ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီစနစ္” ဆိုတာမ်ိဳးေလာက္ပဲ အသုံး တြင္ခဲ့ဖူးတာပါ။

က်ေနာ္တုိ႔ ေခတ္ေဟာင္းတုန္းက က်ေနာ္တုိ႔ တြင္တြင္ သုံးစြဲခဲ့ၾကတဲ့ ဘာသာစကား ေဟာင္းေတြက “ပစၥည္းမဲ့ေတာ္လွန္ေရး” တုိ႔၊ “ဘုံႏိုင္ငံတည္ေထာင္ေရး”တုိ႔၊ “လူတန္းစားလြတ္ ေျမာက္ေရး” တုိ႔၊ “ျပည္သူ႕အာဏာ” တုိ႔၊ အခ်စ္ကိုေတာင္မွ လူတန္းစားေတြနဲ႔ ဖဲြ႔စည္း တည္ေဆာက္ထားတဲ့ လူ႕အဖဲြ႔အစည္းထဲမွာ၊ လူတန္းစားအခ်စ္ပဲ ရွိမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးတုိ႔၊ အဲဒီလိုဟာေတြပဲ မ်ားခဲ့တယ္ မဟုတ္လားဗ်ာ ကိုေဒါင္းႀကီး။

၁၉၆၂ ကေန၊ ၁၉၇၀-၇၄-၇၅-၇၆ ေတာက္ေလွ်ာက္၊ စစ္အစိုးရ၊ စစ္အုပ္စုကို ေခတ္ အဆက္ဆက္ ဆန္႔က်င္ တိုက္ခိုက္လာခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသား၊ အလုပ္သမား တိုက္ပြဲေတြရဲ႕ေၾကြး ေၾကာ္သံ သည္ပင္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႕အခြင့္အေရး မဟုတ္ခဲ့ေသးဘူးေလဗ်ာ။ အဲဒီတုန္းက ဒီမိုကေရစီတုိ႔၊ လူ႕အခြင့္အေရးတုိ႔ ဆိုတာ ဒီေလာက္ ေခတ္မစားေသးဘူး။ အဓိက ေၾကြးေၾကာ္တဲ့ အထဲမွာ မပါေသးဘူး။ အရန္ပဲ ျဖစ္ေနေသးတယ္။
၁၉၈၈ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံ တိုက္ပြဲႀကီး ဆင္ႏႊဲတဲ့ အခါက်ေတာ့မွပဲ တိုက္ပြဲ တစ္ခုလုံးရဲ႕ အဓိက ေၾကြးေၾကာ္သံက “ဒီမိုကေရစီ ရရွိေရး၊ လူ႕အခြင့္အေရး ရရွိေရး” ဆိုၿပီး ပီျပင္ ထင္ရွား ေပၚလြင္လာတာ မဟုတ္လား။

ကိုေဒါင္းေရ၊ အခု အေျခအေနနဲ႔အခ်ိန္အခါ တိုက္ဆိုင္လာလုိ႔၊ က်ေနာ္တုိ႔ ေခတ္ေဟာင္းသမားေတြရဲ႕ ဘာသာစကားေဟာင္း တစ္ခုကို က်ေနာ္ ခ်ျပ ေျပာၾကည့္ခ်င္တာပါ။ တျခားေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ Mathematical Physics လုိ႔ဆိုတဲ့ သခ်ၤာရူပေဗဒ စကား တစ္ခြန္းပါ။ သံႀကိဳးကြင္းဆက္ သေဘာတရား လုိ႔လည္း ေခၚပါတယ္။

သံႀကိဳး ကြင္းဆက္ႀကီး တစ္ခုရဲ႕ အင္အားဟာ ဘယ္မွာ တည္သလဲ။ အပါးဆုံး သံကြင္းမွာ တည္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီသံႀကိဳးကြင္းဆက္ႀကီးကို ျဖတ္ဖုိ႔ ဆိုရင္၊ အဲဒီ အပါးဆုံး သံကြင္းေနရာကို ပစ္မွတ္ထား၊ အားစိုက္ၿပီး ျဖတ္။ ဒါဆိုရင္ အဲဒီ သံႀကိဳးကြင္းဆက္ႀကီး က်ိန္းေသ ျပတ္ေတာက္သြားမွာပဲ တဲ့။

ဒီသေဘာတရားေလးပါပဲ ကိုေဒါင္း။ ဘာသာစကားကေတာ့ ေဟာင္းေနပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ အေတြးအေခၚက မေဟာင္းေသးဘူး ထင္လုိ႔ က်ေနာ္ ေျပာၾကည့္တာပါ။ မၾကာေသးခင္က က်င္းပ ၿပီးစီးသြားတဲ့၊ နအဖ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ၊ တိတိက်က် ေျပာရရင္၊ နအဖ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ႀကံမွဳ၊ ေရြးေကာက္ပြဲ အၾကမ္းဖက္မွဳ၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ညစ္ပတ္မွဳေတြဟာ၊ နအဖ စစ္အုပ္စုရဲ႕ အပါးဆုံး သံကြင္းပဲလုိ႔ က်ေနာ္ေတာ့ ယူဆတယ္ဗ်ာ။ ကိုေဒါင္းတုိ႔ေတြလည္း ဒီအခ်က္ကို ၀ိုင္း၀န္း ေဆြးေႏြးၾကည့္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။

က်ေနာ့္ အယူအဆ မွားေနရင္၊ သိတဲ့ တတ္တဲ့သူမ်ားက ျပင္ေပးၾကပါခင္ဗ်ား။

အားလုံးကို ေလးစားလ်က္-

ေအာင္ေ၀း
၁၁-၂၃-၁၀။

[မူရင္း – လြတ္လပ္သည့္ အာရွအသံ www.rfa.org/burmese]

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts