>Mar Mar Aye – 356

>

“ေျပာျပစရာေတြလဲ တပုံႀကီး ႐ွိေသးတယ္” အမွတ္ (၃၅၆)

ဓနုျဖဴ စိုးသိန္း ၀န္းက်င္
မာမာေအး
ႏုိ၀င္ဘာ ၂၉၊ ၂၀၁၀


[ဤ အသံလႊင့္ ေဆာင္းပါးကုိ BBC http://www.bbc.co.uk/burmese/programmes/2010/11/101125_mmaye.shtml တြင္ နားဆင္ႏုိင္သည္။]

ေသာတ႐ွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္ … မာေအးခ်စ္တဲ့ ေသာတ႐ွင္ေတြ ဂီတဝါသနာ႐ွင္ေတြ အားလုံး မာေအးရဲ႕ အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကုိယ္ေရာ စိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလုိ႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလုိက္ပါတယ္။

ေသာတရွင္တုိ႔ေရ … ဒီေန႔ေတာ့ ဓနုျဖဴ စိုးသိန္း က်င္လည္သြားတ့ဲ ေတးတုိ႔ရဲ႕ သဘာ၀၊ အထာမက်ေစတ့ဲ လုပ္ငန္းနဲ႔ ပဏၰာရတာေတြကုိ ေျပာျပဖုိ႔ ေကာင္းလုိ႔ နားေထာင္ေပးပါဦးေနာ္။

မာေအး သူ႔ကုိ စျပီး ေတြ႔ခ့ဲတာ ၾကည့္ျမင္တုိင္ ထီးတန္းေစ်းကေလး ဆုိတ့ဲ ေနရာမွာ စုမိေနတ့ဲ သဘင္၊ ဂီတ အုပ္စုထဲမွာပါ။ ငယ္ငယ္က မာေအး ေက်ာင္း စတက္ခ့ဲတ့ဲေနရာေပါ့။ အေဖ့ဖက္က အမ်ဳိးေတြ ရိွလုိ႔ မၾကာခဏ ေရာက္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေက်ာ္ ဂီတ စာဆုိႀကီး ေရႊတုိင္ညြန္႔ရဲ႕ ေဆြမ်ဳိး သားသမီး၊ အကုိႀကီး၊ ႏွစ္မႀကီးေတြလဲ ရိွပါတယ္။ ဟာသ ဆရာႀကီး ဦးၾကင္ခဲရဲ႕ မိသားစု လက္က်န္ သဘင္ရြာကေလး လုိ႔ ဆုိေလာက္ပါတယ္ရွင္။

အဲဒီ အုပ္စု ထဲမွာ ေရႊတုိင္ညြန္႔ရဲ႕ သားႀကီး ကုိမ်ဳိးဆက္က ေခါင္သူႀကီးေျပာပါေတာ့၊ သူက သီခ်င္းလဲ ေရးတယ္၊ ကုိယ္တုိင္လဲဆုိပါတယ္။ အဖုိးရဲ႕ေသြးမုိ႔ ထင္ပါရဲ႕၊ ‘အပ်ဳိႀကီးမမ’ ဟာသ သီခ်င္းနဲ႔ ေပါက္ေျမာက္ခ့ဲတာဘဲ။ ေအ၀မ္း တင္တင္လွေလးရဲ႕ ပထမ နာမည္ရခ့ဲတ့ဲ ‘ဖူးေရႊလက္တင္’ သီခ်င္းဟာလဲ အကိုမ်ဳိးဆက္ရဲ႕ လက္ရာေလးဘဲ။ အေျပာခ်ဳိခ်ဳိ သေဘာေကာင္းေကာင္း ဆုိေတာ့ အေပါင္းအသင္းမ်ားတာကုိး။ လူပ်ဳိသုိးျခင္းမုိ႔ အကုိမ်ဳိးဆက္နဲ႔ အကုိစုိးသိန္း တဲြမိတယ္ လုိ႔ ခံစားရေပမယ့္ ကုိမ်ဳိးက ပုပု၊ ကုိစုိးက ရွည္ရွည္၊ ႏႈတ္က ရႊတ္ မေနရရင္ မေပ်ာ္ရႊင္တ့ဲလူစားေတြ အျဖစ္ ျမင္ခ့ဲရပါတယ္ရွင္။

အကုိစုိးသိန္းရဲ႕အေဖကလဲ သီခ်င္းေရးသတ့ဲ။ နာမည္မေက်ာ္ေသာ္လည္း သူ႔သားဆုိခ့ဲတ့ဲ သီခ်င္းေလးတပုဒ္ေတာ့ ထုတ္ျပလုိ႔ရပါေသးတယ္။ ဂီတစာဆုိ နာမည္ကုိ “ဦးဒုိးေအာင္(ဓႏုျဖဴ)” လုိ႔ ၁၉၆၄ခုႏွစ္၊ ဇူလုိင္လမွာ ထုတ္ေ၀ခ့ဲတ့ဲ ‘ျမမာလာ’ သီခ်င္းစာအုပ္ကေလးမွာ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႔ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ သီခ်င္းနာမည္က “စပယ္ငုံ” တ့ဲ။ ျမန္မာ့အသံဓာတ္ျပားရသီခ်င္းတပုဒ္ပါရွင္။ မာေအးတုိ႔ငယ္စဥ္က ကဗ်ာေတြသင္ရေတာ့ ရြတ္ခ့ဲဖူးတ့ဲ ‘စပယ္ရုံ’ ကဗ်ာက အဓိပၸါယ္ကုိ နည္းနည္း အေျခခံၿပီး စပ္ထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

“စပယ္တ့ဲေလးရုံ၊ မေလးမယ္ မပန္ထုိက္တယ္ကြယ္၊ ပန္းျပတ္ခုိက္ႀကဳံ”
သတိရၾကရဲ႕လား ခ်စ္ေဆြတုိ႔ရဲ႕။ ဘဒၵကမၻာမွာ ပြင့္ေတာ္မူၿပီးတ့ဲ ျမတ္စြာဗုဒၶ ေလးဆူကုိ မမီလုိက္လုိ႔၊ ေနာက္တဆူပြင့္မယ့္ ဘုုရားရွင္ကုိ ေမွ်ာ္ရသခုိက္မုိ႔ ပန္းျပတ္တ့ဲအခ်ိန္နဲ႔ ႀကဳံတယ္ လို႔ ဖဲြ႔ထားခ့ဲတ့ဲ ေရွးကဗ်ာေလးေလ၊ “ပန္ခ်င္သူ ညိဳညိဳေထြးရယ္ ေခါင္းဖီးခ့ဲေလး” ဆုိတ့ဲ စာနဲ႔ အဆုံးသတ္တ့ဲ ကဗ်ာေပါ့ေနာ္။

ဦးဒုိးေအာင္ကေတာ့ သီခ်င္း လုပ္လုိက္တာကုိး၊ တမ်ဳိး နားေထာင္ရတာေပါ့ေလ။ ဓႏုျဖဴစုိးသိန္းအသံမွ မရႏုိင္တာ ဆုိေတာ့ ထုံးစံအတုငိ္း တပုိဒ္ေတာ့ ဆုိၾကည့္စမ္းပါဦးမယ္။ အကုိစိုးသိန္းက အခုေနရာမွာ စုံစည္းနဲ႔ ဆုိခ့ဲပါတယ္။

xxxအမွန္မွာ … သံသရာ ေရယာဥ္ေၾကာ၊ တေသာေသာ ေမ်ာတ့ဲဘုံ၊ ေစတနာေကာင္းမွ အေၾကာင္းလွရုံ၊ ေလးပါးသစၥာ ေဟာၾကားထားတ့ဲ … ျမတ္ဘုရားကိုယုံ၊ သတၱ၀ါမ်ားရဲ႕ သနားစရာဘုံ၊ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕တရားဟာဂုဏ္၊ အပါယ္ေ၀းဖုိ႔ စပယ္ငုံငုံ၊ ေမာင္မယ္ေတြ ခူးၾကစမ္းပါ့အကုန္၊ မဂ္စိတ္ရဲ႕ ပညာအဟုတ္၊ တက္လိမ့္မယ္ မဂၤလာအဖုံဖုံ၊ ပန္ခ်င္သူ ခူးၾက ေငြစပယ္ငုံxxx
(စပယ္ငုံ – ဒုတိယအပုိဒ္)

ဓနုျဖဴ စိုးသိန္း ဖခင္ရဲ႕ ေတးလက္ရာၿပီးေတာ့ သူ႔အဖုိးရဲ႕ အႏုပညာ ေရႊရည္စိမ္ ပန္းတိမ္လက္ရာ အေၾကာင္း ေျပာျပခ်င္ပါတယ္ရွင္။ မာေအးကုိယ္တုိင္ေတာ့ မႀကဳံခ့ဲရပါဘူး။ ေမေမတုိ႔ေခတ္မွာေတာ့ တကယ့္ကုိ ေကာင္းတ့ဲ၊ ခန္႔တ့ဲ ေရႊနဲ႔မွားရတ့ဲ ျမန္မာ့ရုိးရာ ေရႊရည္စိမ္ လက္၀တ္လက္စားေတြ ၀တ္ဆင္ အသုံးျပဳခ့ဲၾကတယ္။ ေခတ္စားခ့ဲပါတယ္ရွင္။ အဲဒီ ေရႊရည္စိမ္ေတြ တီထြင္ဖန္တီးခ့ဲတာ ဓနုျဖဴ စိုးသိန္းရဲ႕ အဖုိးပါ။ နာမည္က ‘ဦးဘုိးခ်မ္း’ တ့ဲ။ ေရႊေပါင္ခံတ့ဲသူေတြေတာင္မွ ေရႊနဲ႔မွားေလာက္ေအာင္ တုႏုိင္တာမုိ႔ ေရႊမ်ားမ်ားစားစား ၀တ္ထားၾကြားတတ္တ့ဲသူကုိ ‘ဦးဘုိးခ်မ္းပါကြာ’ လုိ႔ ၾကည္စယ္သမႈ ျပဳခ့ဲၾကတ့ဲအထိပါပဲ။

စစ္ေဘးေတြႀကဳံ၊ သူပုန္သူကန္ ေတာေၾကာင္ရန္ ေၾကာက္ရ၊ ေရႊအစစ္၀တ္ျပဳလုိ႔ကေတာ့ ဓါးျပလက္ေထာက္ခ်သလုိ ျဖစ္မွာကုိး။ မိန္းမ ဆုိတာမ်ဳိးကလဲ လွခ်င္ပခ်င္ ၀တ္ခ်င္စားခ်င္ တတ္ေတာ့ အတုေလးလဲ ဇိမ္ဘဲ ရွင့္။ ၀တ္ဆင္ၾကတာဘဲေပါ့။ အႏၱရာယ္ေတာင္ ကင္းေသးတယ္ တ့ဲ။

တခ်ဳိ႕ မိဘေတြက ေရႊေျခခ်င္း၀တ္တာ မႀကိဳက္ၾကဘူး။ အထူးသျဖင့္ မာေအးတုိ႔ ေျမာင္းျမကလုိ႔ ေျပာရမယ္ ထင္တာဘဲ။ အဖုိးတုိ႔ အဖြားတုိ႔ရဲ႕ သေဘာက ဘုရားေစတီကုိ ေရႊခ်လုိက္၊ ေျခေထာက္မွာ ေရႊဆင္လုိက္ မျဖစ္ထုိက္ဖူးလုိ႔ ခံယူတာကိုး။ ေမေမတုိ႔ ညီအမေတြက ေရႊမန္းသူေတြ အားက်ၿပီး ေရႊေျခခ်င္း ပူဆာေတာ့ ‘ဦးဘုိးခ်မ္း’ ေရႊရည္စိမ္ ေျခခ်င္းဘဲ ေပး၀တ္ပါသတ့ဲ။ မာေအးက်ေတာ့ မုိးႀကိဳးေျခက်င္း အႏၱရာယ္ကင္းေအာင္ ၀တ္ဆင္ခ့ဲရပါတယ္။

ကဲ … အေဖက သီခ်င္းေရးဆရာ၊ အဖုိးက နာမည္ေက်ာ္ ေရႊရည္စိမ္ ပန္းတိမ္ပညာရွင္ ဦးဘုိးခ်မ္း ဆုိတာ သိၿပီေပါ့ေနာ္။ သူ႔ကုိေတာ့ အဆုိေတာ္အျဖစ္ သိခ့ဲတာပါ။ သူ႔အလုပ္က ေရ၀န္ရုံး ဆုိလားဘဲ။ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတေၾကာက ေလွ၊ သမၺာန္၊ သေဘၤာငယ္ေလးေတြ ကမ္းေကာက္ခြန္တာ၀န္ ဆုိေတာ့ ၀ုိင္းပင့္ၾကမယ့္ သေဘာေတာ့ ရိွမွာဘဲေပါ့။

ဒီအခ်ိန္မွာ ရုပ္ရွင္ ပဏာမသီခ်င္းဆုိတ့ဲဖက္ကလဲ ေအာင္ျမင္လာပါတယ္။ မာေအးနဲ႔ အႏုပညာေၾကးတူ၊ သူ ေျပာယူႏုိင္ခ့ဲပါတယ္။ သူက ေပ်ာ္တတ္ ေနာက္တတ္ ဆုိေတာ့ “က်ဳပ္ကုိ သူမ်ားထက္ ငါးမူးျဖစ္ျဖစ္ ပုိေပးမွ ဆုိမယ္၊ သာရင္ ၿပီးတာဘဲ” တဟဲဟဲနဲ႔ လုပ္လာေရာ… ။

ကုိယ့္အခ်င္းခ်င္း အေၾကာင္းသိေတြက ျပႆနာ မရိွေပမယ့္ မသိတ့ဲလူက ဘ၀င္ေျမာက္တယ္ ထင္တာေပါ့ရွင္။ တခါ ‘ဒီေကာင္မေလး’ ရုပ္ရွင္သီခ်င္း နာမည္ႀကီးျပန္ေတာ့ စင္ေပၚမွာ သီခ်င္းဆုိရင္ ေျခဟန္လက္ဟန္ေတြပါ လႈပ္ရွား၊ ‘ေခတ္သစ္စာေရးႀကီး’လဲ ေပါက္ေရာ … သူဟာ လုံးလုံး ဟာသဖက္ ေရာက္သြားေတာ့တာဘဲ။ ဟာသ ဆုိတ့ဲ ‘ဖုိးဆုိခ်င္’ တုိ႔၊ ‘တကၠသုိလ္သိန္းတုိး’ တုိ႔လုိဘဲ သူလဲ ခံစားမႈကာလေပၚေတြဖက္ကုိ ျပန္လွည့္မရခ့ဲေတာ့ဘူး။ မတတ္ႏုိင္ဘူး၊ ပိရသဒ္ ထားတ့ဲဆီမွာ ေနၾကရသလုိဘဲရွင့္။ သူဟာ ဂီတ၀ါသနာ အႀကီးစား ပါေနသူမုိ႔ သီခ်င္း မဆုိဘဲကုိ မေနႏုိင္ရွာပါဘူး။ သူေနတ့ဲ မဂၤလာဒုံက ေ၀းေတာ့ ႀကိဳပုိ႔ေပးခ်င္သူက ခတ္ရွားရွားဘဲ။ ဒါလဲ မမႈပါဘူး။ ပဲြရိွလုိ႔ ရက္ခ်ိန္းရင္ သူ႔ဟာသူ ေရာက္ေအာင္ လာကူတ့ဲလူမ်ဳိးမုိ႔ ဘ၀တုိင္း တူေသာ အက်ဳိး ေပးပါေစ လုိ႔ ေတာင္းဆုေခြ်ေနရပါတယ္ရွင္။

ေနာက္တပါတ္က်ရင္ေတာ့ ‘မာေအးဆီ ပုိ႔ေပးပါ’ လုိ႔ မွတ္ခ်က္နဲ႔ ဧရာ၀တီဘေလာ့မွာ ဖတ္ရတ့ဲ ‘ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ’ အမည္နဲ႔ သီခ်င္းေလးအေၾကာင္းကို ေျပာၾကတာေပါ့ေနာ္။

ဘီဘီစီ ျမန္မာပုိင္း အသံလႊင့္ဌာနက ထုတ္လႊင့္ခ့ဲေသာ ေဆာင္းပါးကုိ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပပါသည္။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts