>Mar Mar Aye – 342

>

“ေျပာျပစရာေတြလဲတပုံႀကီး႐ွိေသးတယ္” အမွတ္ (၃၄၂)

ကာခ်င္း ႏွင့္ အေ၀းေရာက္ဘဲြ႔
မာမာေအး
ၾသဂုတ္ ၁၆၊ ၂၀၁၀
“ – – အေ၀းေရာက္ ရာထူးက ေနျပည္ေတာ္နဲ႔ အလွမ္းေ၀းတ့ဲ နယ္စပ္ေဒသ အရပ္ေတြက ဆက္သလာတ့ဲ လက္ေဆာင္ ပဏၰာ အခြန္ စတာေတြကုိ ႀကီးၾကပ္ေပးရတာ – -”


ေသာတ႐ွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစ႐ွင္။
မာေအးခ်စ္တဲ့ ေသာတ႐ွင္ေတြ ဂီတဝါသနာ႐ွင္ေတြ အားလုံး မာေအးရဲ႕ အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကုိယ္ေရာ စိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလုိ႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလုိက္ပါတယ္။

ေသာတ႐ွင္တုိ႔ေရ – အရင္ တပတ္က စာေရးဆရာႀကီး နန္းၫြန္႔ေဆြ ညႊန္းခ့ဲတ့ဲ ပုဂဳိလ္တေယာက္ကုိ သတိထားမိလုိက္ရဲ႕လားရွင္။ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး ဆုိတ့ဲသူပဲ ရွင့္။ ‘အေဝးေရာက္မင္း’ ဆုိတာ ၾကားစတုန္းကေတာ့ လက္၀ဲသုျႏၵ အမတ္ႀကီးတုိ႔လုိ မဲဇာ ပုိ႔ခံရပုံမ်ဳိးေၾကာင့္ အေ၀းေရာက္ ထိပ္က တတ္ၾကေခၚၾကတာမ်ားလားေပါ့ေလ။ မာေအးရဲ႕ ကုိယ္ပုိင္ သီခ်င္း ေက်ာင္းကေလး ဖြင့္ေတာ့ မာေအး ဆရာ ေစာင္းဦးဘသန္းက လာၾကည့္ရွာတယ္။ ကေလးေတြကုိ ဘာေတြ သင္ေနတုန္း။ ဘယ္လုိ သင္ေနသတုန္း။ စိတ္မခ်လုိ႔ ေနမွာေပါ့ရွင္။ မာေအးက အခ်ိန္ တုိတုိ အတြင္း သီခ်င္း အႀကီး အေသး စုံေအာင္ သင္ေပးတာ ေတြ႔သြားေတာ့မွ ဆက္လုပ္ ဆက္လုပ္ လုိ႔ ၾကည္ၾကည္သာသာ ေခါင္းညိတ္ခ့ဲတာပါ။ မာေအး ေလ့လာဖုိ႔ ‘ရကန္’ တပုဒ္လည္း အသံ သြင္းေပးခ့ဲပါတယ္။ ဆရာက ခုဆုိတ့ဲ ရကန္ ဆုိနည္းကုိ အေ၀းေရာက္မင္းဆီက ရပါတယ္ လုိ႔ ရကန္ မဆုိမီ စကားနဲ႔ မွတ္တမ္း ၀င္ေျပာခ့ဲတာေၾကာင့္ အေ၀းေရာက္ ဆုိတာ ဘာျဖစ္လုိ႔ ေရာက္သြားတာလဲ လုိ႔ ေမးျဖစ္တာကုိး။ ဆရာက ခြက္ထုိးခြက္လန္ ရယ္ပါေလေရာ။ အေ၀း ဆုိတာနဲ႔ မဲဇာပုိ႔တာမ်ဳိး ထင္ေနတာလား ငါ့သမီးရယ္။ မဟုတ္ပါဘူး။ အေ၀းေရာက္ ဆုိတာ ရာထူး ဂုဏ္ထူး တခုရဲ႕ နာမည္ပါ။ ရွင္ဘုရင္ေတြက သူတုိ႔ရဲ႕ စက္ေတာ္ေဆာင္မွာ သူတုိ႔ ယုံၾကည္ စိတ္ခ်ေတာ္မူတ့ဲ ဂီတ ကဗ်ာ စာေပ အတီးအမႈတ္ အိပ္ေပ်ာ္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္တ့ဲသူေတြကုိ ဘုရင္နဲ႔ အနီးကပ္ဆုံး ေစာင့္ေရွာက္ရတ့ဲ ကြမ္းေရေတာ္ကုိင္ ရာထူး၊ စာေတာ္ဖတ္ ရာထူး၊ အေ၀းေရာက္ လုိ႔ ေခၚတ့ဲ ရာထူးေတြ သတ္မွတ္ ေပးသနား အနားမွာ ထားတတ္ပါတယ္။ အေ၀းေရာက္ ရာထူးက ေနျပည္ေတာ္နဲ႔ အလွမ္းေ၀းတ့ဲ နယ္စပ္ေဒသ အရပ္ေတြက ဆက္သလာတ့ဲ လက္ေဆာင္ ပဏၰာ အခြန္ စတာေတြကုိ ႀကီးၾကပ္ေပးရတာ လုိ႔ ေျပာျပသြားမွ သိခ့ဲတာေပါ့ရွင္။

အခု ကုိယ္ အရြယ္ ရလာမွ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး အေၾကာင္း စပ္စု ေလ့လာတ့ဲအခါ ဒီဆရာႀကီးဟာ ငစဥ့္ကူးၿမိဳ႕ စီရင္စု ဆီသည္ရြာစားပါ တ့ဲရွင္။ ပုဂံမင္းေျပာက္ လက္ထက္ေတာ္မွာ လက္ယာေရႊေတာင္ဘဲြ႔နဲ႔ စားေတာ္ကြမ္းေရကုိင္ ရာထူးနဲ႔ ‘အင္း၀ျမိဳ႕ဘဲြ႔ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီလူးတား’ မ်ား ေရးသားခ့ဲပါတယ္။

ေနမ်ဳိးစည္သူေက်ာ္စြာ၊ ေနမ်ဳိးမင္းထင္ေက်ာ္ေခါင္ ဘဲြ႔ေတြ လည္း ရခ့ဲသူပါရွင္။ စာေပက်မ္းဂန္ လကၤာဂီတ ဘက္မွာလည္း ကြ်မ္းက်င္ ႏွံ႔စပ္တာမုိ႔ ရတနာပုံ မႏၱေလးေနျပည္ေတာ္မွာ အလြန္ ထင္ရွားခ့ဲတာေပါ့။ အေ၀းေရာက္မင္း ေခၚတ့ဲ ပညာရွိႀကီး ထံမွာ သိပၸံ ေမာင္၀၊ ပညာ၀န္ဦးဖုိးက်ား၊ ေရႊျပည္ ဦးဘတင္ တုိ႔က ေရွးေဟာင္း စာေပ နန္းစဥ္ အျဖစ္အပ်က္ ဗဟုသုတမ်ား ယူရပါသတ့ဲ။ ေရွးသီခ်င္းႀကီး သီခ်င္းခန္႔ ရတု၊ ရကန္၊ အဲအန္ လူးတား ေတာလား ေမာ္ကြန္းေတြကုိ ေဒၚေစာျမေအးၾကည္၊ ေဒၚေဒလီညြန္႔၊ ေဒၚေမသန္း၊ ေဒၚစိန္သုံ၊ ေဒၚေငြျမိဳင္ တုိ႔က ဆည္းပူးၾကသတ့ဲ။ ဒီလုိ လက္ဆင့္ကမ္းမႈ ရိွခ့ဲလုိ႔လည္း ဆရာ့ ဆရာမ်ားက စံထားတ့ဲသူ ျဖစ္ေတာ္မူတာ ေနမွာပါ။

ဆရာနန္းလည္း မာေအး ပူဆာထားတ့ဲ ကာခ်င္းကဗ်ာ အေၾကာင္း ေျပာတ့ဲအခါ ကာခ်င္းကုိ အေဝးေရာက္မင္း အသံသြင္းမသြားဘူး လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ နားဆင္ၾကည့္ပါေနာ္။

(နန္းၫႊန္႔ေဆြ အသံႏွင့္-) ‘ကာခ်င္း’ ဆုိတာကေတာ့ အေ၀းေရာက္မင္း အသံသြင္းထားတ့ဲအထဲမွာလည္း မပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ ကာခ်င္းကုိ ဘယ္လုိ ဆုိရမယ္ ဆုိတာလည္း သိမီတ့ဲသူ မရိွၾကဘူး။ ထင္တာကေတာ့ ကာခ်င္း ဆုိတာဟာ ရဲေဘာ္ေတြဟာ တဘက္က ညာဘက္လက္က ဓား သုိ႔မဟုတ္ လွံကုိ ကုိင္မယ္။ လက္၀ဲဘက္က ‘ကာ’ကုိ ကုိင္ရတယ္။ ‘ကာ’ ဆုိတာ မွန္ခ်ပ္ႀကီးႀကီးေလာက္ ရိွမယ္။ သံနဲ႔ လုပ္တယ္။ ေၾကးနဲ႔ လုပ္တယ္။ တဘက္ ထုိးလုိက္တ့ဲ လွံ သုိ႔မဟုတ္ ဓားကုိ ‘ကာ’ နဲ႔ ဆီးၿပီးေတာ့ လက္နဲ႔ကာရတယ္။ ကာျပီးေတာ့ ကုိယ္ လက္နက္ ရိွတ့ဲဟာနဲ႔ သူ႔ကုိ ျပန္ၿပီးေတာ့ ထုိးရ ခုတ္ရတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကာကုိ ကုိင္ၿပီးေတာ့ ေရွးကလူေတြက (group dance) ေပါ့ေလ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ ဆုိတ့ဲ ကဗ်ာမ်ဳိးပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္ရတာကေတာ့ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ တေယာက္က ေခါင္းေဆာင္ၿပီးေတာ့ ေရွ႕ကဆုိ၊ ေနာက္ကလူေတြက လုိက္ၿပီးေတာ့ သူဆုိတ့ဲဟာကုိ ဆက္ၿပီးေတာ့ ဆုိၾကတ့ဲ စုေပါင္း ကၾကတ့ဲ ဟာမ်ဳိး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

xxx တာ၀တိ ံသာ၊ နတ္ရြာေလာ ၊ နတ္ရြာေလာ
တာ၀တိ ံသာ၊ နတ္ရြာေလာ ၊ နတ္ရြာေလာ
ဟုတ္တည္း ၊ ရွင္ရင္း ရွင္ရင္း၊ ဟုတ္တည္း ၊ ေဆြရင္း ေဆြရင္း၊
ဟုတ္တည္း ၊ သီရင္း သီရင္း၊ ဟုတ္တည္း ၊ သီရင္း သီရင္း၊
ျမင္စုိင္း ေရႊျပည္ ေရႊျပည္၊ ျမင္စုိင္း ေရႊျပည္ ေရႊျပည္
ျမင္စိုင္းေရႊေျမ ၊ ပန္းသင္းေခြ၊ ပင္ေျခ ျခဳံတက္ႏြယ္ ျခဳံတက္ႏြယ္
ေတာင္ေလရွုန္းရွုန္း မိုးခတ္အုန္း၊ ကင္းပုန္းပြင့္ခ်ီခ်ယ္ ပြင့္ခ်ီခ်ယ္
ႏြယ္ပန္းခြာညိဳ သင္းေပကုိ၊ ျပာသို ေဆာင္းလလယ္ ေဆာင္းလလယ္ xxx

အဲဒီလုိ ေအာ္ၿပီးေတာ့ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ လွည့္ၿပီးေတာ့ ကၾကတ့ဲ ကဗ်ာ လုိ႔ ဆုိပါတယ္။

ဆရာ နန္းညြန္႔ေဆြ ေျပာျပသြားတ့ဲ ကာခ်င္း အေၾကာင္းကေတာ့ အဲဒါေလာက္ပါပဲ။ အခု ရြတ္သြားခ့ဲတ့ဲ ‘တာ၀တံ ိတာ နတ္ရြာေလာ’ အစခ်ီတ့ဲ ကာခ်င္းပုိဒ္ဟာ ‘တစ္ေမာင္း တစ္ေမာင္း’ အစခ်ီ ကာခ်င္း ကဗ်ာထဲက အပုိင္း တပုိင္းပါတ့ဲရွင္။ သကၠရာဇ္ ၇၀၄ ခုႏွစ္က ျမင္စုိင္းၿမိဳ႕မွာ နန္းတက္ခ့ဲတ့ဲ ‘ငါးစီးရွင္ေက်ာ္စြာ’ ကုိယ္တုိင္ ေရးသားသီကုံးတ့ဲ ကာခ်င္းကဗ်ာ ျဖစ္ၿပီး ကုိယ္တုိင္ ဆုိတယ္၊ ကုိယ္တုိင္လည္း ကခ့ဲပါတယ္ တ့ဲ။ ကုိယ္တုိင္ ကေတာ္မူတ့ဲ အေၾကာင္း စာတမ္း ေတြ႔တယ္ လုိ႔ ေမွာ္ပီ ဆရာသိန္းႀကီး စုေဆာင္းေရးသားခ့ဲတ့ဲ ‘ေပါရာဏဒီပနီက်မ္း’ ပထမတဲြမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ‘တစ္ေမာင္း’ ကာခ်င္း ကဗ်ာကုိ ေသခ်ာေလ့လာခ်င္သပ ဆုိရင္ေတာ့ ပုဂံ၀န္ေထာက္မင္း ဦးတင္ ေရးသားတ့ဲ ‘ကဗ်ာဗႏၶသာရ’က်မ္း ရွာၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္ရွင္။

ကာခ်င္းကဗ်ာမ်ားဟာ ပုဂံေခတ္ေႏွာင္းပုိင္းမွာ အထူး ေခတ္စားခ့ဲပါတယ္။ ကဗ်ာသာ မကပါဘူး ‘ကာ’ေရးျပ ကစားတာ၊ ‘ကာ’ ကတာေတြဟာလည္း ႏွစ္စဥ္ က်င္းပျမဲ ျဖစ္တ့ဲ ျပာသုိလ ျမင္းခင္းသဘင္နဲ႔အတူ ကာေရးသဘင္ ဆုိၿပီး ပူးတဲြက်င္းပတ့ဲအေၾကာင္း ‘ငါးစီးရွင္ေက်ာ္စြာ’ လက္ထက္မွာ ၀ဲယာဆုိင္းေတာ္သားမ်ားကုိ ၀တ္ေကာင္းစားလွမ်ား ဆင္ယင္ေစၿပီး ေျမနန္းသဘင္မွာ သာယာစြာ တီးမႈတ္ေစတယ္။ ေပ်ာ္ပဲြသဘင္ခံ စစ္ေမာင္းသံ တခ်ိမ့္ခ်ိမ့္ ရိွခ့ဲတယ္လုိ႔ ေမာင္သုတရဲ႕ စာဆုိေတာ္မ်ား အတၳဳပၸတၱိမွာလည္း ဖတ္ရပါေသးတယ္ရွင္။


(မူရင္း – ဘီဘီစီ ျမန္မာပုိင္း အသံလႊင့္ဌာန BBCburmese.com)

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts