>U Hla’s great works

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၇၁)

လူထုဦးလွ၏ ေလးစားဖြယ္ စြမ္းေဆာင္မႈမ်ား
ထိန္လင္း
ၾသဂုတ္ ၁၆၊ ၂၀၁ဝ
လူထု ဦးလွ ထုတ္ေ၀ခ့ဲသည့္ လူထုသတင္းစာ (ဓာတ္ပုံ – wiki)



ျမန္မာတိုင္းရင္းသားပံုျပင္ေတြနဲ႔ ေက်းလက္ပံုျပင္ေတြကို ကိုယ္တိုင္ေမးျမန္း စုေဆာင္းၿပီး ေရးသားသူေတြထဲမွာ လူထုဦးလွဟာ ထိပ္ဆံုးက ရွိေနပါတယ္။ အခုထိ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝၿပီး ပံုျပင္စာအုပ္ေပါင္း ၆ဝ ေလာက္ရွိၿပီး စုစည္းထုတ္ေဝမႈမျပဳရေသးတဲ့ ပံုျပင္ေတြလည္း ရွိေနဦးမယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။

သတင္းစာမွတ္တမ္းမ်ားျဖစ္တဲ့ ‘သတင္းစာမ်ားေျပာျပတဲ့ စစ္တြင္းဗမာျပည္’ စာအုပ္ ၄ တြဲ၊ သတင္းစာမ်ားသည္ သမိုင္းကို ေျပာေနၾကသည္၊ သတင္းစာမ်ားက ေျပာျပတဲ့ စစ္ၿပီးစ ဗမာျပည္၊ ႏွစ္ ၁ဝဝ က ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာ စတဲ့ စာအုပ္ေတြဟာလည္း သမိုင္းမွတ္တမ္း၊ သတင္းစာမွတ္တမ္းေတြကို တစုတစည္း ရွာေဖြေလ့လာႏိုင္တဲ့ စာအုပ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ေလႏွင့္အတူ၊ ေထာင္ႏွင့္လူသား၊ ေလွာင္ခ်ဳိင့္တြင္းမွ ငွက္ငယ္မ်ား၊ အားလံုးေနေကာင္းၾကရဲ႕လား၊ ဇနီးႏွင့္ သားသမီးမ်ားသို႔ ေထာင္တြင္းမွ ေပးစာမ်ား အစရွိတဲ့ ေထာင္စာအုပ္ေတြ ကလည္း သူနဲ႔ သူ႔မိသားစုအေၾကာင္း သာမက သာမန္အက်ဥ္းသားေတြရဲ႕ ဘဝပံုရိပ္၊ ေခတ္စနစ္ပံုရိပ္ေတြကို ေဖာ္ျပထားတဲ့ စာအုပ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ေဆးလိပ္၊ အရက္၊ ဘိန္းျဖဴတို႔ ေရွာင္ရွားဖို႔ ေရးသားခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေတြ၊ ေခတ္ပံုရိပ္နဲ႔အတူ သေဘာထားအျမင္ေတြကို ေဖာ္ျပထားတဲ့ ‘ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ ေရးခ်င္ရာရာ’ ေဆာင္းပါးေတြဟာလည္း တန္ဖိုးရွိလွပါတယ္။

လူထုဦးလွ ရဲ႕ ဇာတိက ေညာင္ေလးပင္ၿမိဳ႔အနီးက ပုဇြန္ေျမာင္းေက်းရြာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း မႏၲေလးသားတစ္ဦးလို ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ကြယ္လြန္သည္အထိ မႏၲေလးမွာေနထိုင္ရင္း စာေပတာဝန္၊ ႏိုင္ငံေရးတာဝန္တို႔ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပံုကို ကဗ်ာဆရာ ေမာင္စြမ္းရည္က အခုလို ေျပာျပပါတယ္။
“သူကေတာ့ ေရာက္ရာအရပ္မွာ ဦးေဆာင္မႈ ေပးႏိုင္တာကိုး။ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္မွာ ေဒၚအမာနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီးေတာ့ မႏၲေလးကို ေျပာင္းသြားတယ္။ ေျပာင္းသြားေတာ့ သူနဲ႔ ဘာပါသြားလဲဆိုေတာ့ သူ႔ကိုလက္ေဆာင္ေပးထားတဲ့ ဘုရားေစတီေလးတစ္ဆူနဲ႔ စာအုပ္ေတြပဲ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြ ယူသြားၿပီးေတာ့ ေဒၚအမာတို႔ဆီ လိုက္ေနတာ၊ ‘ဆံထံုးေနာက္ ေရာင္ပါ’ ေပါ့ေလ လိုက္ေနတယ္။ လိုက္ေနတဲ့အခါက်ေတာ့ စစ္ႀကီးျဖစ္လာေတာ့ စာရြက္ စကၠဴတို႔ဘာတို႔ဆိုတာလည္း အခက္အခဲရွိလာတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ႀကီးပြားေရးမဂၢဇင္း ဆက္ၿပီး ထြက္ဖို႔ရာ မလြယ္ေတာ့ဘူး။ မီးျခစ္ထုပ္တဲ့စကၠဴတို႔ ျပကၡဒိန္ထုတ္တဲ့စကၠဴတို႔ တစ္ဖက္လြတ္ေတြ ယူၿပီးေတာ့ သူက စာအုပ္ေတြ ရိုက္တယ္။ ေတာရြာတစ္ရြာကို ပံုႏွိပ္စက္ပါ ေရႊ႕သြားရတယ္ေလ။ ဂ်ပန္ေခတ္မွာကို သူက စာအုပ္ထုတ္ႏိုင္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ေသးတာပဲ။ လုပ္ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေရး စည္းရံုးေရး၊ အာရွလူငယ္နဲ႔ ဖဆပလ ကို သူလုပ္ခဲ့တာပဲေလ။ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးက အင္မတန္ အႏၲရာယ္မ်ားတယ္။ သက္စြန္႔ဆံဖ်ား လုပ္ခဲ့ရတာ။

မႏၲေလးေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ စာအုပ္ထုတ္တဲ့လုပ္ငန္းကို ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္တယ္၊ စစ္အတြင္းမွာ သူမ်ားမထုတ္ႏိုင္တာကို ထုတ္တယ္။ စစ္ႀကီးၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ လူထုဂ်ာနယ္ကို အရင္ထုတ္တယ္၊ ၿပီးေတာ့ လူထုသတင္းစာ ထုတ္တယ္”

ေထာင္ထဲမွာ ၃ ႏွစ္ ၃ လ နဲ႔ ၇ ရက္ ေနထိုင္ခဲ့ရတဲ့ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ အဖမ္းခံရပံုကိုလည္း ဆရာ ေမာင္စြမ္းရည္က ခုလို ရွင္းျပပါတယ္။

“၅၃ ခုႏွစ္မွာ ဖဆပလ က်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္ဆိုတာ ရန္ကုန္မွာ ရွိတယ္။ အဲဒီ ရပ္ကြက္သတင္းတစ္ခုမွာ မွားၿပီးေတာ့ ထည့္လိုက္တယ္။ အဲဒါကို မွားမွန္းသိလို႔ ေနာက္တေန႔က်ေတာ့ ျပင္ဆင္ခ်က္လည္းထည့္တယ္။ ထည့္ေပမယ့္ အဲဒါကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ ဖမ္းတယ္။ ဖမ္းၿပီးေတာ့ အဲဒါ အာမခံ ေပးလို႔လည္းရတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒါကို ဘာမွလက္မခံဘဲနဲ႔ မႏၲေလးကေန ရန္ကုန္ကို ဖမ္းေခၚသြားတယ္။

ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ မေတာ္မတရား ျဖစ္မွာစိုးလို႔ တဲ့။ ဘာလို႔ျဖစ္ရမလဲ ဆိုေတာ့ ဦးလွ ပါဝင္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေပါင္း မႏၲေလးမွာ ၂၅ ဖြဲ႔ေလာက္ ရွိတယ္၊ ဥကၠ႒တို႔ အတြင္းေရးမွဴးတို႔ နာယကတို႔ စၿပီးေတာ့ ပါထားတာ။ ဥပမာဆိုပါေတာ့ ဗထူးကြင္းဆိုတာ သူလုပ္လာတာေလ။ မႏၲေလးၿမိဳ႔ေပၚမွာ လူအိုရံု ျဖစ္ေအာင္တို႔၊ သာသနာ့တကၠသိုလ္တို႔ျဖစ္ေအာင္ ေနာက္ဆံုးထိေအာင္ အသင္းအဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ လုပ္သမွ်သူခ်ည္းပဲ။ လူမႈေရးကိစၥေတြေလ သူလုပ္တာေတြခ်ည္းပဲ။ ဥပမာ – ေဆးရံုမွာ ေသြးလွဴဖို႔ကိစၥတို႔၊ ေဆးရံုမွာ ေလေအးစက္မရွိလို႔ ကေလးေတြ လူႀကီးေတြ ေသၾကရတာေလ၊ ေႏြရာသီမွာ ဖ်ားလို႔ရွိရင္ အပူခ်ိန္လြန္ၿပီးေတာ့ ေသတာေတြရွိတယ္။ အဲဒါ ေရခဲနဲ႔အုပ္ရတာတို႔ ဘာတုိ႔ဆိုတာမ်ဳိးေတြနဲ႔ လုပ္ၾကရတာ။ အဲဒီအခါမွာ အေအးစက္ရွိေအာင္ သတင္းစာနဲ႔ စည္းရံုးလႈံ႔ေဆာ္ၿပီးေတာ့ အဖြဲ႔ေတြ ဖြဲ႔၊ အဲဒီေတာ့ ဘုန္းႀကီးေတြအားလံုးကပါ သူ႔ကိုၾကည္ညိဳၾကေတာ့ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒကို မုန္းတယ္ဆိုတဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြကလည္း ဦးလွက်ေတာ့ ေထာက္ခံၾကတယ္ မထိနဲ႔တဲ့။ ရဟန္းပ်ဳိသမဂၢတို႔ဘာတို႔ကလည္း သူ႔ေထာက္ခံတယ္။ လက္ဝဲသမားေတြကလည္း ေထာက္ခံတယ္ဆိုေတာ့ ဦးလွက လက္ဝဲအုပ္စုကို ေခါင္းေဆာင္လိုက္ၿပီးေတာ့ သူတို႔ကို အႏၲရာယ္ျဖစ္ေနမွာဆိုၿပီး ဖမ္းၿပီးေတာ့ ရန္ကုန္ပို႔ၿပီးေတာ့ ေနာက္က်ေတာ့ ပုဒ္မ ၅ နဲ႔ ေျပာင္းတပ္ၿပီးေတာ့ ပုဒ္မ ၅ နဲ႔ ဖမ္းပစ္လိုက္တာေလ”

အဲဒီလို ေထာင္ခ်လိုက္တဲ့အခါ ဦးလွက ဘာေတြ လုပ္ကိုင္ခဲ့ပါသလဲ။ စာေပ ပန္းခ်ီ အႏုပညာရွင္ ဦးဝင္းေဖ က အခုလို ေျပာျပပါတယ္။

“ေထာင္ထဲေရာက္သြားလည္း သူက အက်ဳိးရွိရာရွိေၾကာင္းေတြ လုပ္တယ္ဗ်။ လုပ္ေတာ့ကာ နည္းတာမွာ မဟုတ္တာဗ်၊ သူက ေထာင္ထဲကေနၿပီး ကုန္ၾကမ္းေတြ ယူလာတာ။ သူ ကြယ္လြန္သာသြားေရာ အဲဒီကုန္ၾကမ္းေတြ ကုန္မသြားဘူး က်ေနာ္ထင္တယ္။ ေထာင္ထဲကလည္း တစ္ခါတည္း ေရာက္တာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ အဲဒါေတြကို အက်ဳိးရွိရာရွိေၾကာင္း ျပန္ၿပီးေတာ့ အသံုးျပဳတာပဲဗ်။ ဘယ္ေလာက္ အသံုးျပဳလဲဆိုေတာ့ ခင္ဗ်ားတုိ႔လည္း သိတဲ့အတိုင္းပဲ ႏိုင္ငံတကာ စာေပဆုေတာင္ ရတာပဲ။ အဲဒီလိုဗ်၊ သူက ေနရာတကာ အက်ဳိးရွိေအာင္လုပ္တာ။

လုပ္ေတာ့လည္းဗ်ာ ရွင္းရွင္းႀကီးပါ၊ ေအးဗ်ာ က်ဳပ္ေတာ့ ေထာင္ထဲေရာက္သြားၿပီ။ က်ဳပ္က က်န္းမာေရး လုိက္စားတဲ့လူဗ်၊ ေထာင္က်န္းမာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး က်ဳပ္လုပ္စမ္းပါရေစ ဘာညာနဲ႔ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီေခတ္တုန္းကလည္းဗ်ာ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာက အထူးဗ်။ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေထာင္က်လာတဲ့လူက ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားဆိုတာက ရိုးရိုးေထာင္က်နဲ႔ တူတာမွမဟုတ္တာ။ ေအ ကလပ္စ္ တို႔၊ ဘီကလပ္စ္ တို႔ အဲဒီလို ေပးရတယ္ဗ်။ ေပးရတာနဲ႔ သူတို႔က တကယ့္လူႀကီးလူေကာင္း ျဖစ္ေနတာနဲ႔၊ ေထာင္အာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ေျပာတဲ့ဆိုတဲ့အခါမွာ ထိေရာက္ေအာင္ ေျပာႏိုင္တာနဲ႔ဘာနဲ႔ ဆိုေတာ့ ေထာင္ထဲမွာ အားကစားပြဲေတြဘာေတြ က်င္းပတယ္ဆိုတာ လူထုဦးလွ ရွိတုန္းက က်င္းပခဲ့တဲ့ အားကစားပြဲေတြက သိပ္ႀကီးက်ယ္တာ။ အျပင္က ဒိုင္ေတြ ဘာေတြေခၚ၊ ဘာလုပ္ညာလုပ္ေပါ့ဗ်ာ။ သူ႔ေၾကာင့္မို႔ သူ႔မိတ္ေဆြေတြလည္း ေထာင္ထဲေရာက္ကုန္တာေတြလည္း ရွိတယ္”

“ဆိုလိုတာက ေထာင္ထဲ ေထာင္က်သြားတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ေထာင္ထဲေရာက္သြားၿပီး အားကစားပြဲ က်င္းပၾကရရွာတာ။ မိတ္ေဆြေတြက ေျပာတာေပါ့၊ ခင္ဗ်ားေၾကာင့္ က်ဳပ္တို႔လည္း ေထာင္ထဲေရာက္ရတာ တဲ့။ အဲဒီလို လူႀကီးဗ်၊ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္နဲ႔ ေထာင္ထဲမွာ အားကစားပြဲေတြ က်င္းပတာ။ မည္ကာမတၱ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလိုလုပ္ၿပီးေတာ့ ေထာင္သားေတြလည္း အင္တာဗ်ဴးလုပ္တာေပါ့ဗ်ာ။ အင္တာဗ်ဴး ဆိုတာ တေန႔ မေန႔ကမွ ျမန္မာျပည္မွာ ေခတ္စားလာသလိုပဲဗ်။ ေျပာၾကပါစို႔ အင္တာဗ်ဴးလုပ္တာ ေခတ္စားလာတာ ဘာမွ မၾကာေသးဘူးဗ်။ ရွိလွရင္ အႏွစ္ ၃ဝ ပဲ။ လူထုဦးလွက ဟို အႏွစ္ ၆ဝ ေလာက္ကတည္းက လုပ္လာသလိုပဲ။ အဲဒီလို အင္တာဗ်ဴးကို အေစာႀကီး သေဘာေပါက္တဲ့ သတင္းစာဆရာႀကီးေတြေပါ့ဗ်ာ”

ျပည္သူလူထုဘက္က ရပ္တည္ခဲ့တဲ့ လူထုဦးလွ ကို ေခတ္အဆက္ဆက္ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခဲ့သလိုပဲ လူထုသတင္းစာ အပိတ္ခံရတာ၊ သတင္းစာတိုက္ကို ဒိုင္းနမိုက္နဲ႔ အခြဲခံရတာ၊ မိသားစုလိုက္ အဖမ္းဆီးခံရတာေတြ ကိုလည္း ႀကံဳခဲ့ရပါတယ္။ လက္ရွိ စစ္အစိုးရ လက္ထက္မွာလည္း ဦးလွရဲ႕ ဇာတိ ပုဇြန္ေျမာင္းေက်းရြာမွာ လူထုဦးလွနဲ႔ လူထုေဒၚအမာတို႔ လွဴဒါန္းထားတဲ့ စာၾကည့္တိုက္၊ ေက်းရြာအထက္တန္းေက်ာင္းက စာသင္ေဆာင္၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတို႔ကို ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရင္တုန္းက တံခါးမရွိ ဓားမရွိ အၿမဲတမ္း ဖြင့္လွစ္ခဲ့တဲ့ စာၾကည့္တိုက္ေရာ၊ လွဴဒါန္းထားတဲ့ စာအုပ္ေတြေရာ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဖ်က္လိုက္တဲ့ အေဆာက္အအံုေတြက တိုင္ေတြ သစ္တိုသစ္စေတြကိုေတာင္ ျပန္ၿပီးမသံုးရဘူး တားျမစ္ထားတဲ့အတြက္ အဲဒီသစ္ေတြဟာ အခုထိ အပံုလိုက္ ရွိေနဆဲျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လူထုဦးလွ၊ လူထုေဒၚအမာ အပါအဝင္ ျပည္သူလူထုအတြက္ အက်ဳိးျပဳခဲ့တဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြကို လူထုက ထာဝစဥ္ ခ်စ္ခင္အမွတ္ရေနမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၁၂၊ ၁၊ ၂ဝ၁ဝ)


၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁၅ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts