>Wuntharnu Hnegyi : Yan Win (Taung Da Gar)

>

ဝံသာႏု ျမန္မာႏွဲႀကီး
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး)
ဇြန္ ၁၉၊ ၂၀၁၀

ဝံသာႏု မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ အရင္းခံနဲ႔ ဝံသာႏုေခတ္မွာ စၿပီးတီထြင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ျမန္မာ့ႏွဲေလာကမွာ ဝံသာႏုႏွဲႀကီး ရယ္လို႔ ႏွဲႀကီးတမ်ဳိး အသစ္ေပၚထြန္းခဲ့တယ္။ ျမန္မာ့ႏွဲေလာကမွာ အႀကီးဆံုး ႏွဲႀကီးမ်ဳိးပါပဲ။

တိုင္းတပါးကလာၿပီး ျမန္မာျပည္ကို မတရားက်ဴးေက်ာ္အုပ္စိုးသူ နယ္ခ်ဲ႕ကုိ မ်ဳိးခ်စ္ေတြက နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ဆန္႔က်င္ ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္ကို ကၽြန္သေဘာက္ျပဳ၊ ကၽြန္သက္ရွည္ေအာင္လည္း အမ်ဳိးသားေရး တိုးတက္မႈ မွန္သမွ်ႏိွပ္ကြပ္၊ အမ်ဳိး ဘာသာ သာသနာ ကိုပါ ဖ်က္ဆီးလို႔၊ တိုင္းျပည္ရဲ႕ သယံဇာတေတြကိုလည္း ဝါးမ်ဳိ ဖ်က္ဆီးယူငင္တဲ့ နယ္ခ်ဲ႕ကုိ ဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္ တိုက္ခိုက္ရမယ္ဆိုတာ မ်ဳိးခ်စ္ေတြရဲ႕ ဘဝေပးတာဝန္ပါပဲ။ ေတာ္လွန္ေရးတပ္ဖြဲ႔ေတြဖြဲ႔လို႔ လက္နက္ကိုင္စြဲၿပီး နယ္ခ်ဲ႕ကုိ တိုက္ခိုက္ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကတယ္။

ျမန္မာ့စာေပနဲ႔ ဂီတပညာရွင္ႀကီးေတြကလည္း သီခ်င္းေတြနဲ႔ တမ်ဳိး၊ စာေတြ ကဗ်ာေတြနဲ႔တဖံု၊ ကေလာင္ကိုကိုင္စြဲလို႔ တဖက္တလမ္းကပါဝင္ၿပီး ျပည္သူေတြကို ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ေတြ ထက္သန္ၾကေစဖို႔ လႈံ႔ေဆာ္စည္း႐ံုးလို႔ နယ္ခ်ဲ႕ကုိ ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကတယ္။

ျမန္မာ့တူရိယာပညာရွင္ႀကီးေတြကလည္း ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၉၅ ဝန္းက်င္ေလာက္မွာ သူတို႔တီထြင္တဲ့ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ဝံသာႏုႏွဲႀကီးေတြကို ေတာ္လွန္ေရးလက္နက္အျဖစ္ ကိုင္စြဲခဲ့ၾကဖူးတယ္။

ေတာ္လွန္ေရးဆိုတာကို ရင္ဆိုင္ရမွာ ေၾကာက္ရြံ႕စိုးရိမ္လြန္လြန္းတဲ့ နယ္ခ်ဲ႕အုပ္စိုးသူကေတာ့ ျမန္မာျပည္ တျပည္လံုးကို အင္မတန္ ဖိႏိွပ္အုပ္ခ်ဳပ္႐ုံတင္မကဘဲ တုတ္၊ ဓား လက္နက္ေဆာင္ခြင့္ကိုပါ ပိတ္ပင္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လာခဲ့တယ္။ အလွအပ အႏုအရြေတြကို ဖန္တီးၾကတဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ လက္ေတြကေတာင္မွ လက္နက္ကိုင္ခ်င္စိတ္ ေပါက္လာေလာက္ေအာင္ ဆိုးရြားရက္စက္ခဲ့ၾကေလတယ္။

အမ်ဳိးခ်စ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ေတာ္လွန္တယ္ဆိုမွေတာ့ ဘာဘာညာညာ ေရြးမေနနဲ႔ေတာ့၊ ရရာလက္နက္ ကိုင္ရမွာပဲဆိုၿပီး လက္နက္ပုန္းေတြကို လူတိုင္းကိုင္ၾကတာပါပဲ။ နယ္ခ်ဲ႕အုပ္စိုးသူကလည္း တဖက္သတ္ဥပေဒ အမ်ဳိးမ်ဳိးထုတ္ၿပီး၊ လက္နက္အျဖစ္သံုးမယ္ထင္တာေတြကို ရွာသလား၊ သိမ္းသလားမေမးနဲ႔၊ ထင္းေခြတဲ့ဓားနဲ႔ မီးဖိုေခ်ာင္က ဟင္းလွီးဓားေတာင္ မခ်န္ဘူး။

ဝံသာႏုမ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ေတြ အထူးျမင့္မားလာတဲ့ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ျမန္မာႏွဲဆရာႀကီးေတြက ဝံသာႏုျမန္မာႏွဲႀကီးမ်ဳိးေတြကို တီထြင္ခဲ့တယ္။ စၿပီးတီထြင္ကတည္းက ကိုင္ေဆာင္စရာ လက္နက္အျဖစ္သံုးဖို႔ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ထားခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ကိုင္ရတာ အင္မတန္ လက္ဆေကာင္းတဲ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ‘ရွာခုဟာခ်ိ’ ဝါးရင္းတုတ္ပေလြလိုပဲ လက္နက္တပိုင္း တူရိယာတပိုင္းျဖစ္ေနတယ္။ ပိေတာက္သားအႏွစ္နဲ႔လုပ္ထားတဲ့ အလ်ား ၂၂ လက္မ၊ လံုးပတ္ ၄ လက္မ ေလာက္ရွိတဲ့ ဝံသာႏုႏွဲႀကီးက လက္နက္တမ်ဳိးျဖစ္ေနသလို၊ တူရိယာပစၥည္းပါလို႔ ဆိုျပန္ရင္လည္း မျငင္းႏိုင္ပါ။ ႏွဲေတာ့ ႏွဲပါပဲ။

ႏွဲအဂၤါရပ္မ်ား

ႏွဲလို႔ဆိုျပန္ေတာ့၊ အရြယ္အစားစားေတြ႔ရတဲ့ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ႏွဲေတြကို အုပ္စုခြဲလိုက္ရင္ အဓိက သံုးမ်ဳိးပဲရွိပါတယ္။ ႏွဲကေလး၊ ႏွဲႀကီး နဲ႔ ဝံသာႏု ႏွဲႀကီး တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့ပေလြေတြမွာလည္း ႏွဲေတြကိုေခၚသလိုပဲ ပေလြကေလး၊ ပေလြႀကီး၊ ဝံသာႏုပေလြႀကီး လို႔ ေခၚပါတယ္။ အသံစဥ္ေတြလည္း တူပါတယ္။

ဝံသာႏုႏွဲႀကီး၊ ႏွဲႀကီး၊ ႏွဲကေလး
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး) စုေဆာင္းတယ္။

ပေလြကေလး၊ ပေလြႀကီး၊ ဝံသာႏုပေလြႀကီး၊
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး) စုေဆာင္းတယ္။

ႏွဲကေလးအုပ္စုမွာ အငယ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ အလ်ား ၄ လက္မ ေရႊခ်ဳိးျဖဴႏွဲ၊ အလ်ား ၉ လက္မ သံကတ္တံႏွဲ၊ ၁ဝ လက္မ သံက်ပ္တံႏွဲ၊ ၁၁ လက္မ သံထီးတံႏွဲ၊ ၁၂ လက္မ သံလတ္တံႏွဲ ဆိုၿပီး အရြယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးေတြ႔ရပါတယ္။ အသံုးအမ်ားဆံုးကေတာ့ အလ်ား ၁၁ လက္မ သံထီးတံႏွဲျဖစ္ပါတယ္။ ႏွဲႀကီးက အလ်ား ၁၇ လက္မ ရွိပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ဆိုင္းဝိုင္းႀကီးေတြမွာ ၁၆ လက္မ စီရွပ္တံႏဲွေတြကို အသံုးမ်ားလာတယ္။

ဝံသာႏုႏွဲႀကီးက သံထီးတံႏွဲကေလးရဲ႕ အရြယ္ႏွစ္ဆရွိတယ္ဆိုေတာ့ အလ်ား ၂၂ လက္မ၊ ၂၂ လက္မခြဲေလာက္ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာ့ႏွဲေလာကမွာ အႀကီးဆံုး ႏွဲႀကီးပါပဲ။ ျမင္ဖူးတဲ့သူ နည္းေပလိမ့္မယ္။ ဝံသာႏုႏွဲႀကီးသံကိုေတာ့ အမွတ္မထင္နဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ၾကားဖူးၾကပါလိမ့္မယ္။ အသံကႀကီးၿပီး တီးကြက္ကလည္း က်ဲပါတယ္။ ႏွဲတံကႀကီးလည္း ႀကီး၊ လက္ေပါက္ေတြကလည္း သိပ္က်ဲေတာ့ လက္တံမမီလို႔ ႏွဲဆရာတိုင္း မမႈတ္ႏိုင္ၾကပါ။ ဝံသာႏုႏွဲႀကီးေတြကို ဒီေန႔ ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းႀကီးေတြနဲ႔ စည္ေတာ္ႀကီးအဖြဲ႔ေတြမွာ သံုးေနၾကဆဲပါပဲ။

ဝံသာႏုေခတ္မွာ တီထြင္လိုက္တဲ့ အဲဒီဝံသာႏုႏွဲႀကီးေတြမွာလည္း မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ဝိညာဥ္ေတြက ကိန္းေအာင္းေနဆဲပဲလို႔ ထင္မိပါတယ္။ စည္ေတာ္ႀကီးအဖြဲ႔က တီးမႈတ္လိုက္တဲ့ စည္ေတာ္သံထဲက ဝံသာႏုႏွဲႀကီးသံကို ၾကားလိုက္ရၿပီလားဆိုမွျဖင့္ လြမ္းသလိုလို ေဆြးသလိုလိုနဲ႔၊ ရင္ထဲမွာ အျမဲရွိေနၾကတဲ့ ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္ရဲ႕ သေျပညိဳကဗ်ာ နဲ႔ ေအဝမ္းဆရာညွာရဲ႕ ျပည္ေတာ္ဝင္သီခ်င္း ေတြကိုလည္း သတိရမိၾကမွာ မလြဲဧကန္ပါပဲ။

“ေရာင္နီကို ရည္ေမွ်ာ္မွန္းၿပီမို႔၊ ေရာ္ရမ္းကာ အလီလီ လြမ္းရပါတဲ့၊ လွမ္းမယ္ေလ အိမ္အျပန္လမ္းေတြဆီသို႔၊ ပန္းသေျပညိဳ ကိုယ္စီဆင္ပါလို႔၊ စည္ေတာ္သဘင္၊ ျပည္ေတာ္ဝင္ ရင္ကေတးကို ဝိုင္းဆိုစို႔ေလး။”
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး)

အထူးေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ ကိုးကားျခင္း

(၁) ျမန္မာ့ႏွဲ (ႏွဲဦးျမႀကီး၊ ေကာ့မႈး)၊ ၁၉၉၅
(၂) ျမန္မာ့႐ိုးရာအႏုပညာ ဆိုင္းဝိုင္းတူရိယာမ်ား (တကၠသိုလ္-ေမာင္သုလႈိင္)၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၁၉၉၃
(၃) ျမန္မာ့ႏွဲ (ပန္တ်ာေက်ာင္း ကထိက- ႏွဲ ဦးစိန္ဝင္း)၊ ယဥ္ေက်းမႈစာေစာင္၊ အတြဲ ၃၊ အမွတ္ ၁၂၊ ၁၉၆၂
(၄) အၿငိမ့္ (လူထု ေဒၚအမာ)၊ ပ၊ ဒု၊ ႏိုဝင္ဘာ၊ ၂ဝဝ၅
(၅) Burmese Traditional Music, narrated in English : BBS (Burma Broadcasting services)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

Similar Posts