>Htain Linn Article – 62

> ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၆၂)

အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ႏွင့္ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး
ထိန္လင္း
ဇြန္ ၁၄၊ ၂၀၁၀


တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ဟာ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ဆိုတာ သတင္းစာေတြထဲမွာ၊ ျပကၡဒိန္ေတြထဲမွာ ေတြ႔ရလို႔ ဘယ္ေန႔ဆိုတာ အလြယ္တကူ သိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလို ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ သတ္မွတ္ရေလာက္ေအာင္ အတိတ္က ဘာေတြျဖစ္ခဲ့တယ္၊ ဘာေၾကာင့္အေရးႀကီးတယ္ ဆိုတဲ့ မွတ္တမ္းမွတ္ရာ အခ်က္အလက္ေတြကို သိရွိဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ပါတယ္။

အမ်ားသိတဲ့အတိုင္း သမိုင္းျဖစ္ရပ္ေတြကိုသာမဟုတ္ဘဲ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ေပၚက အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ေမာ္ကြန္းေက်ာက္တိုင္ကိုေတာင္ ပိတ္ဆို႔ကာဆီးေနတဲ့အခါဆိုေတာ့ လူငယ္လူရြယ္ေတြအတြက္ သမိုင္းမွတ္တမ္း လက္ဆင့္ကမ္းဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြထဲမွာ ျမန္မာျပကၡဒိန္ရက္နဲ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာေန႔ရက္က ဒီတစ္ရက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒီလို သတ္မွတ္ခ်က္ထူးျခားသလို ျဖစ္ရပ္ကလည္း ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အလွည့္အေျပာင္းေတြ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ေပၚေပါက္ေစခဲ့တဲ့ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ဟာ ျမန္မာျပည္ ေက်ာင္းသားမ်ားလႈပ္ရွားမႈႀကီးရဲ႕ ျပယုဂ္ျဖစ္သလို ပညာေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ဘယ္လိုဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုတာကိုလည္း ေဖာ္ျပလိုက္တဲ့ သမိုင္းမွတ္တိုင္ျဖစ္ပါတယ္။

ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ရဲ႕သက္တမ္းဟာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သက္တမ္းနဲ႔ အတူတူျဖစ္တာမို႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သက္တမ္း ၈၉ ႏွစ္ေရာက္လာတဲ့ ဒီႏွစ္ဟာ ၈၉ ႏွစ္ေျမာက္ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ က်ေရာက္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၂ဝ ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔မွာ ထုတ္ျပန္ေၾကညာလိုက္တဲ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒဟာ အမ်ားသေဘာနဲ႔ ျပ႒ာန္းတဲ့ဥပေဒမဟုတ္ဘဲ အာဏာပိုင္ေတြက သူတို႔အလိုအတိုင္း ျပ႒ာန္းခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဥပေဒကို ဒီဇင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔မွာ စတင္က်င့္သံုးမွာျဖစ္ၿပီး ဆင္းရဲခ်မ္းသာမေရြး ေက်ာင္းသားတိုင္းအတြက္ ညီမွ်တဲ့ဥပေဒမဟုတ္ဘဲ ခ်ဳိ႔ယြင္းခ်က္ေတြ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ အမ်ားအျပား ပါဝင္ေနပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီဥပေဒကို သပိတ္ေမွာက္ဖို႔ ယုဒႆန္ေကာလိပ္နဲ႔ ရန္ကုန္ေကာလိပ္က ေက်ာင္းသားႀကီး ၁၁ ဦးတို႔ဟာ ေရႊတိဂံုေစတီရင္ျပင္ စေနေထာင့္မွာ စုေဝးတိုင္ပင္ခဲ့ပါတယ္။ အမ်ားသေဘာမတူဘဲ ဇြတ္ျပ႒ာန္းတဲ့ ဥပေဒကို ေတာ္လွန္ဖို႔ စဥ္းစားတဲ့အခါ ေက်ာင္းသားမရွိဘဲ ဖြင့္တဲ့ေက်ာင္းဟာ အဓိပၸာယ္မရွိႏိုင္ဘူး၊ အာဏာရွိတိုင္း လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္လို႔မရဘူးဆိုတာေတြကို ျပသႏိုင္ဖို႔ ေက်ာင္းသားသပိတ္ေမွာက္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသား ၁၁ ဦးဟာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားေတြအားလံုးက မပါဝင္ရင္ေတာင္ သူတို႔ ၁၁ ေယာက္က ေက်ာင္းကိုသပိတ္ေမွာက္ၿပီး တိုင္းျပည္ ဆူပူထၾကြလာေအာင္ လွည့္လည္တရားေဟာဖို႔၊ ေနာက္ေန႔မွာ က်န္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ စုေဝးတိုင္ပင္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ေနာက္တေန႔ျပဳလုပ္တဲ့ ဗဟန္းက ဦးအရိယေက်ာင္းတိုက္ ေဆြးေႏြးပြဲမွာေတာ့ ေကာလိပ္ ၂ ခုက တက္လာတဲ့ ေက်ာင္းသား ၆ဝဝ ေလာက္က အေျခအတင္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကၿပီး ဒီဇင္ဘာလ ၇ ရက္ေန႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဖြင့္လွစ္ေၾကာင္း ဒုတိယဘုရင္ခံက ေၾကညာတဲ့အခါ အားလံုး ‘ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို သပိတ္ေမွာက္ၿပီ’လို႔ ေအာ္ဟစ္ၿပီး ေက်ာင္းကေန ထြက္ခြာဖို႔၊ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ဥပေဒကုိ ျပဳျပင္ေပးေရးအတြက္ အေရးဆိုဖို႔၊ ေတာင္းဆိုထားတဲ့အခ်က္ေတြကို မျပဳျပင္သမွ် ေက်ာင္းျပန္မတက္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။

ေက်ာင္းသားေတြ ဒီလိုဆံုးျဖတ္တာကို ရန္ကုန္ေကာလိပ္ အာဏာပိုင္ေတြသိသြားၿပီး ၿခိမ္းေျခာက္တာ ဖ်က္ဆီးတာေတြ လုပ္ပါေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြက ပထမဆံုးျဖတ္ထားတာထက္ ၂ ရက္ေစာၿပီး ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ေန႔ျဖစ္တဲ့ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔မွာ စတင္ သပိတ္ေမွာက္လိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။

ရန္ကုန္နဲ႔ ယုဒႆန္ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားေတြ စတင္ခဲ့တဲ့သပိတ္ဟာ သခင္ဘေသာင္းျဖစ္လာမယ့္ ေမာင္ဘေသာင္း အပါအဝင္ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ဦးေဆာင္မႈေၾကာင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ကိုပါ ကူးစက္ခဲ့သလို ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ားသာမက အထက္တန္းေက်ာင္းသားမ်ားပါ ပါဝင္လာခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားသပိတ္ရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ကေတာ့ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္အပါအဝင္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားမွာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚထြက္ခဲ့သလို ျပည္သူလူထုကို ႏိုင္ငံေရးႏိုးၾကားမႈေတြ ေပၚေပါက္ေစခဲ့ပါတယ္။

အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ ဆိုတာကေတာ့ ၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၇ ရက္နဲ႔ ၁၈ ရက္ေန႔ ရန္ကုန္ ဂ်ဴဗလီေဟာမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဂ်ီစီဘီေအ ျပည္လံုးကြၽတ္ အထူးအစည္းအေဝးႀကီးကေန ဆံုးျဖတ္ သတ္မွတ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ မဆလေခတ္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔ကေန အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္ ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚခဲ့တာ ခုခ်ိန္ထိ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ အမ်ဳိးသား ဆိုတဲ့ စကားရပ္နဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ ေခၚေဝၚသံုးစြဲမႈေတြအေၾကာင္း စဥ္းစားမိပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္၊ အမ်ဳိးသားပညာေရး၊ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြား စသျဖင့္ သံုးႏႈန္းၾကတာ ရွိပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာ ဘယ္လိုပဲ ကြဲလြဲေပမယ့္ အမ်ဳိးသား ဆိုတဲ့စကားလံုးက တိုင္းျပည္တခုလံုးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ တဆက္တည္းမွာ အာဏာပိုင္ေတြ သံုးေလ့ရွိတဲ့ ‘အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးလည္း ရွိပါတယ္။ သူတို႔ကေတာ့ ပါတီႏိုင္ငံေရး ဆိုတာနဲ႔ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးဆိုတာ မတူဘူး၊ ပါတီေခါင္းေဆာင္ေတြက ပါတီအတြက္ပဲ လုပ္ၾကမွာ စသျဖင့္ ေျပာဆိုၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ကေတာ့ ပါတီထဲမွာပဲရွိရွိ၊ စစ္တပ္ထဲမွာပဲရွိရွိ ဘယ္မွာပဲရွိရွိ တုိင္းျပည္အက်ဳိးစီးပြား၊ အမ်ားျပည္သူ အက်ဳိးစီးပြားကို ေရွးရႈၿပီး ေစတနာအစစ္အမွန္နဲ႔ လုပ္ေဆာင္ရင္ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စကားလံုးေတြ ဘယ္လိုပဲေျပာင္းေျပာင္း အႏွစ္သာရက မကြဲပါဘူး။

ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ကို စတင္ခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ပညာေရးစနစ္တစ္ခုေပၚမွာ ေတာ္လွန္အံတုတယ္ ဆိုေပမယ့္ ပညာေရးနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ကို ေတာ္လွန္ခဲ့တာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္လိုအေရးကိစၥပဲျဖစ္ျဖစ္ တိုင္းျပည္နဲ႔၊ ႏိုင္ငံနဲ႔ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနတယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္အတြင္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ မိန္႔ခြန္းတစ္ခုမွာလည္း ပညာေရးဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္တယ္လို႔ ရည္ညႊန္းခဲ့ပါတယ္။

၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၂၉ ရက္ေန႔ ရန္ကုန္ ကန္ေတာ္ကေလး ျမဴနီစီပယ္ေက်ာင္းမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းဆရာမ်ားညီလာခံမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ပညာေရးစနစ္ ည့ံဖ်င္းရာက ျမန္မာေတြရဲ႕ အစည္းအေဝးတိုင္း အခ်ိန္မမွန္တဲ့အက်င့္ ျဖစ္လာတဲ့အေၾကာင္း၊ လြတ္လပ္တဲ့တိုင္းျပည္နဲ႔ ပညာေရးစနစ္ေကာင္း ထြန္းကားတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာသာ စည္းကမ္းစနစ္ကို လူတိုင္း သေဘာေပါက္ နားလည္ၿပီး လိုက္နာတဲ့အေၾကာင္းေတြကို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ နိဂံုးခ်ဳပ္မွာေတာ့ ပညာေရးဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္မွ ပညာေရးလြတ္လပ္မယ္၊ ဒီအတြက္ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္ဖို႔ ဝိုင္းဝန္းလုပ္ေဆာင္ၾကပါလို႔ တိုက္တြန္းခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ပညာေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ဘယ္လို ဆက္စပ္ေနတယ္ဆိုတဲ့ အဆိုအမိန္႔ ျဖစ္ပါတယ္။

အမ်ဳိးသားေအာင္ပြဲေန႔နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သမိုင္းမွတ္တမ္းေတြ၊ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကို ေလ့လာမယ္ဆိုရင္လည္း ပညာေရးဆိုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားအတြင္းက အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ ဆက္ႏြယ္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို မလြဲမေသြ ေတြ႔ရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၁ဝ၊ ၁၁၊ ၂ဝဝ၉)

၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ၁၃ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts