>MoeMaKa Reporter Rangoon – Unnecessary Evil, Junta’s censorship board

>

မရွိလည္း ေကာင္း ရွိမေကာင္း သို႔မဟုတ္ စာေပကင္ေပတိုင္

မိုးမခ အေထာက္ေတာ္၊ ရန္ကုန္

စက္တင္ဘာ ၃၊ ၂၀၀၉

ယခုတပတ္ထုတ္ လွ်ပ္တျပက္ဂ်ာနယ္ပါ ေဆာင္းပါးအခ်ိိဳ႕ကို ဖတ္ရႈၿပီးေနာက္ စာနယ္ဇင္းေလာကမွ ဂ်ာနယ္လစ္ အခ်ိဳ႕ အျမင္ရႈပ္ေထြးကုန္ၾကပါတယ္။ အစဥ္အၿမဲ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား အခြင့္အေရး အတြက္ ေျပာဆိုေရးသားခဲ့တဲ့ လူထုစိန္၀င္းက စာေပစိစစ္ေရး ၫႊန္မွဴး ဗိုလ္မွဴး တင့္ေဆြ (ကေလာင္ အမည္ ရဲရင့္တင့္ေဆြ) ရဲ႕ေဆာင္းပါးမ်ား စုစည္းၿပီးထုတ္တဲ့ စာအုပ္မွာ အမွာစာေရးေပးခဲ့ၿပီး ဗိုလ္မွဴး တင့္ေဆြကို `စာေပကို တန္ဖိုးထားသလို စာေရးဆရာေတြအေပၚမွာလည္း စာနာစိတ္ရွိတဲ့သူလို႔ မွတ္ခ်က္ခ်မိတယ္´ `ဒီအဖြဲ႕လက္ထက္မွာ ကိုယ္တုိင္ေရး တဲ့စာေတြ အျဖဳတ္ခံရတာ သိသိသာသာႀကီးကို ေလ်ာ့နည္းသြားတာ လည္းအမွန္ျဖစ္တယ္´ လို႔ေရးသားထားတာေတြ႕ရပါတယ္။

ဆရာလူထုစိန္၀င္း ဘယ္လို ျဖစ္သြားပါလိမ့္ ဆိုၿပီး စာနယ္ဇင္းေလာက ထဲကသတင္းေထာက္ေတြ ေမးကုန္ၾကပါတယ္။ စိစစ္ေရးကို ရႈျမင္ပံုေတြ ေျပာင္းကုန္ၿပီလား၊ တကယ္ပဲ စိစစ္ေရးဟာ ေျပာင္းလဲလာသလား ဆိုတဲ့ေမးခြန္းေတြ အခ်င္းခ်င္း ေမးျမန္းကုန္ၾကပါတယ္။

ဆရာက စာေပစိစစ္ေရး ရွိတာကို ရွိသင့္တဲ့သေဘာမ်ိဳး လက္ခံထားလိုက္ၿပီလား၊ လူပုဂၢိဳလ္အရ ေကာင္းတယ္ဆိုးတယ္ ဆိုတာ အျငင္းပြားႏိုင္ေသာ္လည္း စိစစ္ေရး ရွိေနတာကိုက စာအုပ္စာေပ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေ၀ဖို႔၊ သတင္းေတြ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ စာဖတ္သူဆီေရာက္ဖို႔ ၊ လူေတြဖတ္ခ်င္တဲ့ သတင္းအခ်က္ အလက္မွန္ေတြ တတ္ႏုိင္သမွ် မေရာက္ေအာင္နဲ႔ အစိုးရရဲ႕ ၀ါဒျဖန္႔ခ်က္၊ လူထုရဲ႕ ခံစားေနရတဲ့ ခံစားခ်က္ကို ေျပာင္းျပန္လွန္ထားတဲ့ ၀ါဒျဖန္႔ခ်က္ေတြ ပုဂၢလိက စာေစာင္ေတြမွာ အခမဲ့ ထည့္သြင္းေစဖုိ႔အတြက္ စာေပ စိစစ္ေရးဆိုတာ ယႏၱရား တခုဆိုတာ ဆရာမေျပာေတာ့ဘူးလား စသျဖင့္ လူငယ္ သတင္းေထာက္မ်ားအၾကား ေမးျမန္းလာၾကပါတယ္။

သတင္းမီဒီယာ တင္မကပဲ ေတးသီခ်င္းေရးဖြဲ႕သူ၊ ဘာသာေရး စာအုပ္စာတန္းေတြ ထုတ္ရာမွာ၊ ႏိုင္ငံေရး အထုပၸတၱိစာအုပ္စာေပ၊ သမိုင္းစာေပေတြ ထုတ္ေ၀ရာမွာပါ စာေပစိစစ္ေရးဟာ အတားအဆီးႀကီး တခု၊ ထည့္သြင္းမစဥ္းစားလုိ႔ မရတဲ့အရာ တခုပါ။ ၁၉၆၂ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီအာဏာ သိမ္းၿပီး စစ္တပ္အာဏာရွင္ စနစ္နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္လာၿပီးေနာက္ စာေပစိစစ္ေရးယႏၱရားကို တည္ေထာင္ခဲ့တာပါ။

စာေပေလာက၊ သတင္းမီဒီယာေလာကမွာ စာေပစိစစ္ေရးဟာ အစဥ္အၿမဲ ဆူးေညွာင့္ခလုတ္တခု၊ အတားအဆီးႀကီး တခုျဖစ္ေနတယ္လို႔ ဒီေလာကကလူေတြ အားလံုးနားလည္ထားၾကပါတယ္။ သတင္းမီဒီယာ ေလာကက အယ္ဒီတာေတြ၊ ပိုင္ရွင္ေတြက စာေပစိစစ္ေရးဆိုတာကို အိမ္ဦးခန္းမွာ ဆြဲထားတဲ့နတ္အုန္းသီးလို သေဘာထားၿပီး ပသေနၾကရပါတယ္။ မ ပသတဲ့ဂ်ာနယ္၊ အယ္ဒီတာေတြကေတာ့ ကံမေကာင္းႏိုင္ၾကရွာပါ။ ေငြေၾကး အက်ိဳးအျမတ္ေပးသူ၊ လက္ေဆာင္ပ႑ာမွန္မွန္ ေပးသူ၊ အစိုးရရဲ႕ ေပၚလစီကို ေထာက္ခံေရးသားေပးတဲ့ ဂ်ာနယ္ေတြဆို စိစစ္ေရးက အခြင့္အေရးေပးၿပီး ၊ လူထုဘက္က ရပ္တည္သူ၊ အစိုးရအေပၚ ေ၀ဘန္တဲ့အျမင္ရွိတဲ့ အယ္ဒီတာ၊ သတင္းေထာက္ေတြရဲ႕ ဂ်ာနယ္၊ ေဆာင္းပါးေတြကို ျဖတ္ေတာက္ ခုတ္ထစ္၊ အခ်ိန္ဆြဲထား စတဲ့နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေႏွာင့္ေႏွးေအာင္ ေစ်းကြက္မွာ ရပ္တည္ရ ခက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနတယ္ဆိုတာ ဒီေလာက ကအားလံုး သိရွိၾကပါတယ္။

ရန္ကုန္မီဒီယာ အသိုင္းအ၀ုိင္းမွာ အလဲဗင္းမီဒီယာက စာေပစိစစ္ေရးကို အိတ္ထဲထည့္ထားတယ္ဆိုတာ အားလံုး လက္ခံထားၾကပါတယ္။ သတင္းဂ်ာနယ္ မထုတ္ခင္ကတည္းက ညဘက္သန္းေကာင္ေက်ာ္ မွာကန္တဲ့ ေဘာလံုးပြဲကို First Eleven က မနက္မွာ အခ်ပ္ပိုနဲ႕ေဖၚျပခြင့္ရွိခဲ့တာပါ။ အခုေနာက္ပိုင္း သတင္းဂ်ာနယ္ထုတ္ေ၀ လာေတာ့လည္း ဘယ္ဂ်ာနယ္တိုက္နဲ႔မွ မတူတဲ့အခြင့္အေရးေတြ ရတာ၊ ညဘက္ျဖစ္ပြားတဲ့ သတင္းေတြ ေနာက္တရက္မနက္ထြက္တဲ့ အလဲဗင္းဂ်ာနယ္မွာ ေဖၚျပခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလို ေဖၚျပခြင့္ေပးတာကို အျခားဂ်ာနယ္တုိက္ေတြက ေ၀ဘန္ၾကတဲ့အခါမွာ ေနာက္ပိုင္း အျခားဂ်ာနယ္ေတြလည္း အဲဒီလိုသတင္းမ်ိဳး ညဘက္သြားျပတာ၊ တာ၀န္ခံၿပီး သတင္းကို ေဖၚျပတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳးေနာက္ပိုင္းမွ ရၾကတာပါ။

မၾကာမီ သတင္းပတ္မွာေတာ့ ဆရာလူထု စိန္၀င္းကို လွ်ပ္တျပက္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ျမတ္ခိုင္က ခ်ဥ္းကပ္ကာ အင္တာဗ်ဴးလုပ္ၿပီး မီဒီယာနဲ႔ အန္ဂ်ီအိုဆိုၿပီး အင္တာဗ်ဴး ေဖၚျပခဲ့ပါတယ္။ ျမတ္ခုိင္က ဆရာလူထုစိန္၀င္းကို ခြဲထုတ္ၿပီး စိစစ္ေရးနဲ႔ ဆရာနဲ႔အၾကားမွာ ဘာမွ ျပႆနာမရွိေတာ့ သေယာင္ ပံုေဖၚတာလို႔ နားလည္သူကနားလည္ ၾကေပမယ့္ အခ်ိဳ႕ေသာ မီဒီယာေလာကမွ သူေတြကေတာ့ ဆရာမ်ား ေျပာင္းလဲသြားၿပီလား ဆိုၿပီး ထင္ျမင္ၾကပါတယ္။

သတင္းေထာက္တေယာက္က `ဆရာ့ အနားကို ျမတ္ခုိင္တို႔ ဗိုလ္မွဴး တင့္ေဆြတို႔ ကပ္လာၾကေတာ့ ဆရာ အနီးမႈန္သြားသလား မေျပာတတ္ဘူး၊ အေ၀းမွာေနတုန္းကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ပံုသ႑န္ဟာ ဘာဆိုတာကို ဆရာနားလည္ေပမယ့္ အခုလို အနီးကပ္လာေတာ့ မႈန္၀ါးသြားလားမသိဘူး´ လို႔အားမရတဲ့ ေလသံနဲ႔ ေျပာပါတယ္။

ယခုတပတ္ လွ်ပ္တျပက္ဂ်ာနယ္မွာ ရုပ္ရွင္ မင္းသားႀကီး ဦးထြန္းေ၀ ရဲ႕ ဓါတ္ပံု ေဖၚျပခြင့္ရတာ၊ ဆရာတင္မိုးရဲ႕ ေဆာင္းပါး ယခုသီတင္းပတ္ပိုင္းမွာ ေဖၚျပခြင့္ရတာ၊ ဆရာတင္မိုးနာမည္ ျပန္ေဖၚျပခြင့္ရတာ၊ ဆရာနန္းညႊန္႔ေဆြရဲ႕ ကေလာင္ခြဲ သုခမိန္ကိုလည္း နန္းညြန္႔ေဆြမွန္းသိလ်က္နဲ႔ စိစစ္ေရးက ေဖၚျပခြင့္ျပဳတာေတြဟာ စိစစ္ေရး မူေျပာင္းလဲလာၿပီ ဆိုၿပီး ေရးသားေဖၚျပထားပါတယ္။ ဦးထြန္းေ၀၊ ဆရာတင္မိုးတို႔ကို အမည္ေဖၚျပခြင့္ျပဳတာဟာ စာေပစိစစ္ေရးအေနနဲ႔ သေဘာထားႀကီးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕စာေတြ၊ သူတို႔ရဲ႕ အႏုပညာလက္ရာေတြ ျပန္လည္ထုတ္ေ၀၊ ျပသခြင့္ရတာမဟုတ္ပါဘူး။

ယခုအခ်ိန္ထိ က်င့္သံုးလာတဲ့ အစိုးရနဲ႔ သေဘာကြဲလြဲတဲ့သူ အမည္ပါရင္ေတာင္ ျဖဳတ္ရမယ္ဆိုတဲ့ မူဟာ ဘယ္ေလာက္ထိ ကေလးကလား ဆန္တယ္ဆိုတာ၊ ရုပ္ရွင္မင္းသားႀကီး ဦးထြန္းေ၀ဆိုရင္လည္း ၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွ ေသဆံုးသည္အထိ ဆယ္ေလးငါးႏွစ္ ေက်ာ္သူ႔အႏုပညာေတြ ေဖၚထုတ္ခြင့္မရေတာ့တာ၊ အမည္ေတာင္ ေဖၚျပခြင့္မရွိခဲ့တာဟာ စစ္အစိုးရ အာဏာရွင္စနစ္ရဲ႕ ခ်ဳပ္ခ်ယ္လြန္းတဲ့ မူ၀ါဒေတြဆိုတာ ေမ့လို႔မရပါဘူး။

အခုလက္ရွိမွာကိုပဲ နာမည္ေလးေတာင္ ေဖၚျပခြင့္မရွိသူ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ သတင္းစာဆရာ ေတြဒါဇင္နဲ႔ ခ်ီရွိေနပါေသးတယ္။ ကြယ္လြန္ၿပီးသူေတြထဲမွာ ေမာင္ေသာ္ကလို၊ သက္ရွိထင္ရွား ထဲကဆို ေမာင္စြမ္းရည္၊ ဒါရို္က္တာ ၀င္းေဖ၊ အဆိုေတာ္ မာမာေအး စတဲ့သူေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ သူတို႔ေရာ အမည္ေဖၚျပခြင့္၊ ဓါတ္ပံု ေဖၚျပခြင့္ရဖို႔ ကြယ္လြန္ၿပီးတဲ့ အထိေစာင့္ဆိုင္းရမွာလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ေမးစရာရွိလာပါတယ္။

ဒီေန႔ သတင္းဂ်ာနယ္ ေလာကမွာ သတင္းေရးေနတဲ့သူတိုင္း ကိုယ္ေရးတဲ့ အခ်က္အလက္ခိုင္လံုၿပီး စာဖတ္သူဖတ္ရႈ ရရင္ အက်ိဳးလည္းရွိမယ့္ သတင္းတပုဒ္ စိစစ္ေရးမွာ ျဖဳတ္တာခံလိုက္ရရင္ ဘယ္လိုခံစားရသလဲ ဆိုတာ ခံစားရဖူးသူတိုင္း နားလည္ၾကပါတယ္။

ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ နာဂစ္ျဖစ္ၿပီးခါစမွာ တပတ္သာသာေလာက္ပဲ သတင္းေတြ ဓါတ္ပံုေတြ အတုိင္းအတာတခုထိ ေဖၚျပခြင့္ရခဲ့ၿပီး ေနာက္မွာေတာ့ နာဂစ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ ဒုကၡေရာက္ေနဆဲ ေနရာ ေဒသေတြ အေၾကာင္း၊ ဒုကၡေရာက္သူေတြအတြက္ အက်ိဳးရွိမယ့္ သတင္းေတြ၊ ကူညီမယ့္သူေတြအတြက္ အေထာက္အကူျပဳမယ့္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ အမ်ားစုဟာ စာေပစိစစ္ေရးကို ျဖတ္ေက်ာ္မလာႏိုင္ပဲ အမိႈက္ျခင္းထဲပဲ ေရာက္ကုန္ပါတယ္။

နာဂစ္ ပတ္သက္ၿပီး သတင္းယူခဲ့တဲ့ သတင္းေထာက္တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ႏွစ္ညအိပ္ ၊ သံုးညအိပ္ ဒုကၡခံကာ သြားေရာက္ၿပီး သတင္းယူခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြ စာဖတ္သူ ေရွ႕မပို႔ႏိုင္ပဲ စိစစ္ေရးမွာတင္ မွင္နီနဲ႔ ၾကက္ေျခခတ္ခံလုိက္ရလို႔ စိတ္ထိခုိက္ကာ မ်က္ရည္က်ခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္မ်ိဳးေတာင္ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ပင္ပင္ပန္းပန္း ႀကိဳးစားခဲ့သမွ် သဲထဲေရသြန္ ျဖစ္ေစတာဟာ စိစစ္ေရးဆိုတဲ့ စနစ္ႀကီးေၾကာင့္ပါ။

ျမန္မာျပည္မွာလို စာေပစိစစ္ေရး ဆိုတာႀကီး သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာ မရွိၾကပါဘူး။ အျခားႏိုင္ငံကသူေတြ ၾကားတဲ့အခါ စာေပစိစစ္ေရးဆိုတာႀကီးကို နားလည္ေအာင္ မနည္းရွင္းလင္းျပရပါတယ္။ ကမၻာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံလို စာေပစိစစ္ေရး ရွိတဲ့ႏိုင္ငံ လက္ခ်ိဳးေရးရေလာက္ေအာင္ နည္းပါးမွာပါ။

ပုဂၢလိက ေန႔စဥ္သတင္းစာေတြ မထုတ္ႏိုင္တာဟာလည္း စာေပစိစစ္ေရးေၾကာင့္ပါပဲ။ သတင္းေတြ အနည္းဆံုး ႏွစ္ရက္ကေန အမ်ားဆံုး ၅၊ ၆ရက္ထိ ရက္ေခါက္ၿပီးမွ စာဖတ္သူထံေရာက္ ရတာဟာလည္း စာေပစိစစ္ေရးေၾကာင့္ပါ။

စာေပစိစစ္ေရး ရွိတာ ဗိုလ္မွဴးတင့္ေဆြေၾကာင့္မဟုတ္သလို ၊ ဗိုလ္မွဴးတင့္ေဆြ ရွိေနလို႔လည္း စာေပစိစစ္ေရးဆိုတာဟာ လက္ခံစရာ၊ ခ်ီးမြမ္းစရာ ဌါနတခုမဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ စာေပ စိစစ္ေရး ဆိုတာဟာ အမွန္ေတာ့ လြတ္လပ္ပြင့္လင္းမႈလိုလားတဲ့ သတင္းသမားတိုင္း၊ စာေပ အႏုပညာ လြတ္လပ္စြာ ဖန္တီးလိုသူတိုင္း အတြက္မလိုလား အပ္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းပါပဲ။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts