>Dr. Than Tun by Htain Linn

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၃၅)
ရဲရဲေတာက္ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္း
ထိန္လင္း
ေမ ၄၊ ၂၀၀၉

တိုင္းျပည္တစ္ခုဟာ ဆိုးဝါးတဲ့ ေခတ္ရဲ႕ေအာက္မွာ ေရာက္ေနရၿပီဆိုရင္ အဲဒီ ဆိုးဝါးမႈေတြေၾကာင့္ ဆံုးရႈံးမႈေတြ ျဖစ္တတ္သလို က်ပ္တည္းမႈေတြၾကားမွာပဲ ထူးခြၽန္သူေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ ထြက္ေပၚတတ္ပါတယ္။ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းက အဲဒီလို ထြက္ေပၚခဲ့တဲ့ ပညာရွင္ေတြထဲက တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။

‘မအ ေအာင္လို႔’ သမိုင္းသင္ဖို႔လိုတယ္ ဆိုတဲ့ ဆရာ့ရဲ႕ စကားက တိုသေလာက္ ရွင္းလွပါတယ္။ ဆရာ့ ဘဝတေလွ်ာက္လံုး ေလ့လာျပဳစုခဲ့တဲ့ သမိုင္းက်မ္းေတြ၊ ေဆာင္းပါးေတြက ေနာင္ေခတ္အဆက္ဆက္ အသံုးဝင္မယ့္ မွတ္တမ္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို မွတ္တမ္းေတြ က်န္ခဲ့ဖို႔ စာေတြအမ်ားႀကီး ဖတ္ရႈေလ့လာခဲ့ရသလို ေနရာစံုကို ကိုယ္တိုင္သြားေရာက္ၿပီး ေလ့လာ ျပဳစုရတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဆရာ ျပဳစုခဲ့တဲ့သမိုင္းစာအုပ္ေတြထဲမွာ ေခတ္ေဟာင္း ရာဇဝင္ေတြကေန ေခတ္သစ္သမိုင္းေတြ အထိ ပါဝင္သလို သုေတသနနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စာေပေတြလည္း ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ သမိုင္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့၊ အႏုပညာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ျမန္မာ စာအုပ္ေတြကို အဂၤလိပ္ဘာသာ ျပန္ဆိုခဲ့သလို အဂၤလိပ္ကေန ျမန္မာကို ျပန္ဆိုခဲ့တဲ့ ဘာသာျပန္ စာအုပ္ေတြလည္း အမ်ားအျပား ေရးသားခဲ့ပါတယ္။

သမိုင္းကို ေလ့လာတဲ့အခါ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္ ဘယ္ေလာက္ေလ့လာတယ္ဆိုတာ ဆရာ့စာေတြက ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္ေတြက မႏၲေလးမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ အထက္ဗမာႏိုင္ငံ စာေရးဆရာအသင္းရဲ႕ စာတမ္းဖတ္ပြဲေတြမွာ ဆရာ့ရဲ႕ သမိုင္းစာတမ္းေတြ ပါဝင္ခဲ့ၿပီး အဲဒီစာတမ္းေတြထဲက ‘အမႈိက္ထဲက သမိုင္း’ဆိုတဲ့ စာတမ္းမွာ အမႈိက္လို ပစ္ထားတဲ့ စာအုပ္အေဟာင္းကေလးေတြကေန ရရွိတဲ့ သမိုင္းအခ်က္အလက္ေတြကုိ ထုတ္ႏုတ္ တင္ျပထားပါတယ္။ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း ေရးသားခဲ့တဲ့ ဋီကာစာအုပ္ေတြအကုန္လံုး ဖတ္ရႈၿပီး ေရးသားထားတဲ့ ‘မႈိင္းဋီကာအရပ္ရပ္က ႏိုင္ငံေရးသေဘာထား အေထြေထြ’ စာအုပ္ဆိုရင္လည္း စာအုပ္ေတြကို လက္လွမ္းမမီလို႔ မဖတ္ႏိုင္တဲ့သူေတြအတြက္ေရာ၊ အရင္ေခတ္ စာေပအေရးအသားကို ဖတ္ဖို႔ အဆင္မေျပသူေတြ အတြက္ပါ တထိုင္တည္း တစ္အုပ္တည္းမွာ ဖတ္ရႈႏိုင္တဲ့ အႏွစ္ခ်ဳပ္စာအုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆရာ့ကို ၁၉၂၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၆ ရက္ေန႔က ပုသိမ္ခရိုင္ ငသိုင္းေခ်ာင္းၿမိဳ႔နယ္ ေဒါင့္ႀကီးရြာမွာ ေမြးဖြားခဲ့ၿပီး ၂ဝဝ၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၃ဝ ရက္ေန႔မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့ပါတယ္။ ဆရာသက္ရွိထင္ရွား ရွိဦးမယ္ဆိုရင္ အခုႏွစ္ ဆရာ့ရဲ႕ ၈၆ ႏွစ္ျပည့္ေမြးေန႔ ႀကံဳရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚေဒသမွာ ေမြးခဲ့တဲ့ ဆရာက ၁၇ ႏွစ္လံုးလံုး သမိုင္းပါေမာကၡအျဖစ္ အမႈထမ္းခဲ့တဲ့ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ သမိုင္းဌာနကို သံေယာဇဥ္ရွိလြန္းလို႔ မႏၲေလးေရာက္တုန္း အဲဒီမွာ ညအိပ္တည္းခိုရင္း ကြယ္လြန္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

ဆရာဟာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ တိုက်ဳိတကၠသိုလ္၊ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ေျမာက္ပိုင္း အီလီႏြဳိက္တကၠသိုလ္၊ မီရွိဂန္တကၠသိုလ္တို႔က သမိုင္းဌာနေတြမွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သလို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနရဲ႕ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ပါေမာကၡအျဖစ္ ခန္႔အပ္ခံခဲ့ရပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဂ်ပန္ေခတ္မွာ အာရွလူငယ္အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သလို ငါးသိုင္းေခ်ာင္းၿမိဳ႔ရဲ႕ ပထမဆံုး ဖဆပလ ဥကၠ႒လည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢ(ဗကသ) ညီလာခံကေန ဗကသ ဥကၠ႒အျဖစ္ တင္ေျမွာက္ခံခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီကာလအတြင္း ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားဟစ္တိုင္ စာေစာင္မွာ အယ္ဒီတာအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီလို ႏိုင္ငံေရးအေျခခံရွိတဲ့ ပညာရွင္ျဖစ္တာမို႔ ဆရာဟာ ျပတ္သားတဲ့အျမင္ ရွိသလို၊ အရွိကိုအရွိအတိုင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာဆိုတတ္သူလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာရဲ႕ အဲဒီလိုစိတ္ဓာတ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ အမွတ္ရမိတဲ့ အရာ ၂ ခု ရွိပါတယ္။ တစ္ခုက ၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ ျမန္မာ-ထိုင္း နယ္စပ္ျပႆနာ အတြင္း ဆရာ့ရဲ႕ ေျပာစကားေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ၂ ႏိုင္ငံ နယ္စပ္ေတြ ပိတ္လိုက္ၿပီးေတာ့ စစ္အစိုးရရဲ႕ ပင္တိုင္ သတင္းစာေဆာင္းပါးရွင္ေတြနဲ႔ သမိုင္းပညာရွင္ ဆိုသူတို႔က ထိုင္းႏိုင္ငံ မေကာင္းေၾကာင္း ေဆာင္းပါးေတြ ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။ စာသင္ေက်ာင္းေတြမွာပါ အဲဒီလို အပုပ္ခ်ထားတဲ့ သမိုင္းစာအုပ္ေတြကို သင္ၾကားဖို႔ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့အထိပါပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္ ျပည္ပ အသံလႊင့္ဌာနေတြက ဆရာႀကီးကို ဆက္သြယ္ၿပီး သမိုင္းကို အဲဒီလို အသံုးခ်သင့္ မခ်သင့္၊ သမိုင္းပညာရွင္ဆိုသူက အဲဒီလို စာမ်ဳိး ေရးသင့္ မေရးသင့္ ေမးျမန္းၾကပါတယ္။ ဆရာႀကီးက အဲဒီလို မျဖစ္သင့္တဲ့အေၾကာင္း ေျဖၾကားခဲ့တဲ့အျပင္ အဲဒီလို လူမ်ဳိးနဲ႔ မဂၢဇင္းတစ္အုပ္တည္းမွာေတာင္ စာမေရးခ်င္ဘူး၊ မေရးေတာ့ဘူးလို႔ ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညြန္႔ရဲ႕ လက္ထက္ ျမန္မာျပည္မွာ ဆင္ျဖဴေတာ္ ေပၚတယ္ဆိုၿပီး သတင္းေတြမွာ တခမ္းတနားေဖာ္ျပၾက ကန္ေတာ့တဲ့သူေတြက ကန္ေတာ့ၾကေတာ့လည္း “တိရစၧာန္က တိရစၧာန္ပဲ။ လူက တိရစၧာန္ကို ရွိခိုးတာ တိရစၧာန္ထက္ နိမ့္လို႔” ရွိခိုးတာလို႔ ခပ္ရွင္းရွင္း ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုေျပာဆို ရပ္တည္မႈေတြေၾကာင့္ ဆရာ့ရဲ႕ ကေလာင္ကို ပိတ္ပင္တာေတြလည္း ႀကံဳခဲ့ရပါတယ္။ အာဏာပိုင္ေတြကေတာ့ ဘယ္သူဟာ တိုင္းျပည္အတြက္ ဘယ္ေလာက္အေရးပါတယ္ဆိုတာကို မၾကည့္ဘဲ သူတို႔ကို ဘယ္ေလာက္ အေႏွာင့္အယွက္ ေပးတယ္ဆိုတာကိုသာ ၾကည့္ေလ့ရွိပါတယ္။

ဆရာကြယ္လြန္ၿပီး ၂ ေက်ာ္ေတာ့ စာေရးဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာက ‘ဆရာ့ကို လြမ္းလို႔မဆံုးႏိုင္ပါကလား ဆရာရယ္’ ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ အမွတ္တရေရးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေဆာင္းပါးထဲမွာ ဆရာနဲ႔ သူတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံ ရင္းႏွီးမႈေတြအေၾကာင္းနဲ႔ ဆရာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အမွတ္ရစရာေတြကို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီေဆာင္းပါးထဲမွာ ဆရာ့ကို ဖုကူအိုကာ အာရွ ယဥ္ေက်းမႈပညာရွင္ဆု ဘာေၾကာင့္ခ်ီးျမွင့္တယ္ ဆိုတဲ့အေၾကာင္း ခုလို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။

“၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ ၁၁ ႀကိမ္ေျမာက္ ဖုကူအိုကာ အာရွဓေလ့ဆုကို ဂ်ပန္ျပည္က ခ်ီးျမွင့္ခဲ့တယ္။ အာရွယဥ္ေက်းမႈတံဆိပ္ ဆရာ ခ်ီးျမွင့္ခံခဲ့ရတယ္။ ဂ်ပန္ အႏုပညာယဥ္ေက်းမႈ အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔က ဒီလို ဆုခ်ီးျမွင့္ခဲ့တာကေတာ့ –

‘ဆရာက ျမန္မာရာဇဝင္ကို ေဝဖန္ဆန္းစစ္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာ့သမိုင္း ေလ့လာမႈကို ဦးေဆာင္ခဲ့တယ္။ ၿပီးေတာ့ လံုးဝ ထူးျခားဆန္းသစ္တဲ့ရႈေထာင့္က ေဖာ္ထုတ္တင္ျပခဲ့သူမို႔၊ အာရွတုိက္က ထင္ရွားတဲ့ ထိပ္တန္း သမိုင္းပညာရွင္ထဲက တစ္ေယာက္ျဖစ္လို႔ပါ’တဲ့။ ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳ ၾကြယ္ဝၿပီး ယံုၾကည္ခ်က္ခိုင္မာသူ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ကမၻာက ျမန္မာရာဇဝင္ကို ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ ဆရာျပဳစုခဲ့တဲ့က်မ္းေတြက မရွိမျဖစ္က်မ္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။”

ၿပီးေတာ့ ဆရာ ကြယ္လြန္သြားတဲ့အတြက္ ဘယ္လိုခံစားခဲ့ရတယ္ဆိုတာကို “ဆရာဆံုးသြားေတာ့ လြမ္းတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ဆရာလို ဆရာမ်ဳိး၊ အစားထိုးစရာမရွိလို႔ ႏွေျမာတယ္။ ဆရာနဲ႔ ဦးလွ၊ ခ်မ္းသာတဲ့ဘံုမွာ ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစ” လို႔ ေရးသား အဆံုးသတ္ထားပါတယ္။

တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ဆရာ့ ေမြးရက္မွာမွ အေမလူထုေဒၚအမာက ကြယ္လြန္ခဲ့ရျပန္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္အတြက္ အဖိုးတန္တဲ့ ပညာရွင္ေတြ ဆံုးပါးခဲ့ရလို႔ ႏွေျမာရသလို ဒီေခတ္ ဒီစနစ္ႀကီးေအာက္မွာ ေနာက္ထပ္ ဒီလို ပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးေတြ မေပၚမွာကိုလည္း စိုးရိမ္မိပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၁၃ ၊ ၄၊ ၂ဝဝ၉)

၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၂၄ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts