သန္း၀င္းလႈိင္

Than Win Hlaing – Articles

My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

စာေပဆုိင္ရာ ႏိုဘယ္ဆု႐ွင္မ်ား – အပိုင္း (၂)
သန္းဝင္းလႈိင္
ဇူလုုိင္ ၉၊ ၂၀၁၃

စာေပဆုိင္ရာ ႏိုဘယ္ဆုရ႐ွိသူမ်ားအနက္ ျမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္ႏွင့္ ရင္းႏွီးထင္႐ွားေသာ စာေရးဆရာမ်ားမွာ ၁၉၁၃ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ဘဂၤါလီစာေရးဆရာႀကီး `ရာဘင္ဒရာနတ္တဂိုး၊ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ၿဗိတိသွ်စာေရးဆရာ ေဂ်ာ့ဘားနတ္ေ႐ွာ၊ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္က ရ႐ွိခဲ့ေသာ အေမရိကန္စာေရးဆရာမ ပါးလ္အက္စဘတ္၊ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ဂ်ာမန္စာေရးဆရာ ဟာမင္ဟယ္စယ္၊ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ အေမရိကန္စာေရးဆရာ အားနက္ဟင္းမင္းေ၀း၊ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ဆိုဗီယက္စာေရးဆရာ မီေခးလ္႐ႈိလိုေကာ့ဗ္၊ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ဂ်ပန္စာေရးဆရာ ယူဆူနာရီကာ၀ါဘာတာ၊ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ၿဗိတိသွ်စာေရးဆရာ ၀ီလ်ံဂိုးလ္ဒင္း၊ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္က ရ႐ွိေသာ ျပင္သစ္စာေရးဆရာ ကေလာ့ဆုိင္မြန္ တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
ေဂ်ာ့ဘားနတ္ေ႐ွာ (၁၈၅၆-၁၉၅၀)
ဂြသမားစာေရးဆရာႀကီးဟု ေက်ာ္ၾကားလွေသာ ေဂ်ာ့ဘားနတ္ေ႐ွာကို ေခတ္သစ္အဂၤလိပ္စာေပေလာကတြင္ အထက္ျမက္ဆံုးေသာ စာေပပညာ႐ွင္ႀကီးအျဖစ္ အခ်ိဳ႕ေသာ စာေပအကဲျဖတ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားက သတ္မွတ္ၾကသည္။ ေ႐ွာသည္ သူ႔ေခတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အေျခအေန၊ အယူအဆ၊ လုပ္ကိုင္ေနပံုတို႔ကို ထိမိေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ေရးဖြဲ႕ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ဖတ္႐ႈရသူမ်ား သေဘာေတြ႔ ခဲ့ရသည္။ ေထ့လံုး ခ်ိတ္လံုးမ်ားျဖင့္ စာေရးေကာင္းသေလာက္၊ စကားအေျခအတင္ ေျပာရာ၌လည္း ထူးခၽြန္လွေပသည္။
ဘားနတ္ေ႐ွာသည္ စာေပပညာ႐ွင္တစ္ဦးျဖစ္သည္သာမက ဇဝနဥာဏ္႐ႊင္သူလည္း ျဖစ္သည္။ ကေလာင္စြမ္း၊ လွ်ာစြမ္းထက္လွေသာ ေ႐ွာသည္ အိုင္းရစ္လူမ်ိဳးျဖစ္၍ အိုင္ယာလန္ျပည္ ဒဗၺလင္ၿမိဳ႕၌ ၁၈၅၆ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ ေ႐ွာကို ဖြားျမင္စဥ္က မိသားစု၏ စီးပြားေရးအေျခအေနသည္ ယိမ္းယိုင္စျပဳလာသျဖင့္ ေ႐ွာ၏ ငယ္စဥ္က ပညာေရးသည္ အစမေကာင္းခဲ့ေပ။
ေက်ာင္းတြင္ ေနစဥ္က ေ႐ွာသည္ ထူးခၽြန္သည့္အသြင္လကၡဏာ မျပခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ စာေပ၊ ဂီတ ႏွင့္ ပန္းခ်ီပညာရပ္တို႔ကိုမူ ငယ္စဥ္ကပင္ ၀ါသနာထံုခဲ့သည္။ ဖခင္ႀကီးသည္ မိမိ၏ အိမ္ေထာင့္တာဝန္ကို ေက်ပြန္စြာ လုပ္ေကၽြးျခင္းမျပဳသျဖင့္ မိခင္ႏွင့္ ေမာင္ႏွမမ်ားကို လုပ္ကိုင္ေကၽြးေမြးရန္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ ၁၅ ႏွစ္သား အ႐ြယ္တြင္ ေ႐ွာသည္ ေက်ာင္းမွ ထြက္လုိက္ရသည္။ ရရာ စာေရးအလုပ္တစ္ခုကို ေလးငါးႏွစ္ခန္႔ ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့ရာ ၀ါသနာမပါေသာေၾကာင့္ ထိုအလုပ္မွ ထြက္၍ မိခင္႐ွိရာ လန္ဒန္ၿမိဳ႕သို႔ လုိက္သြားခဲ့သည္။
လန္ဒန္ၿမိဳ႕တြင္ ေ႐ွာသည္ ဂီတေဝဖန္ေရးဆရာအျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ရာ အငတ္ငတ္ အျပတ္ျပတ္ျဖစ္ေန၍ မိခင္ႀကီးက စႏၵရားတီးသင္ဆရာမအျဖစ္ လုပ္ကိုင္၍ သားျဖစ္သူေ႐ွာအား ေထာက္ပံ့ခဲ့ရသည္။ ထိုစဥ္အတြင္း ၁၈၇၉ ခုႏွစ္မွ ၁၈၈၃ ခုႏွစ္အထိ ေ႐ွာသည္ ဝတၳဳ ငါးပုဒ္ေရးသားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀သူမ်ားက ေရာင္းစြံမည္ဟု မထင္၍ ထုတ္ေဝရန္ လက္တြန္႔ေနၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ေ႐ွာသည္ စိတ္မပ်က္ ဆက္လက္ေရးသားခဲ့ရာ ပညာဥာဏ္ရင့္သန္သူ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ သူ၏ အေရးအသားမ်ားလည္း ေျပာင္ေျမာက္လာခဲ့သည္။
၁၈၈၂ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္လူမ်ိဳး ဟင္နရီေဂ်ာ့၏ ေဟာေျပာခ်က္မ်ား ၾကားနာရာမွ ေဂ်ာ့သည္ ဆို႐ွယ္လစ္၀ါဒီ တစ္ဦး ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ကားလ္မတ္၏ `အရင္းက်မ္း´ (The Cipital) ႀကီးကို အလြန္ႏွစ္ၿခိဳက္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဟိုက္ပတ္ဥယ်ာဥ္တြင္ အလုပ္သမားလူတန္းစားတို႔အား အရင္း႐ွင္၀ါဒတိုက္ဖ်က္ေရးတရားမ်ားကို အပတ္စဥ္ ေဟာေျပာခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ပညာတတ္လူတန္းစားကိုပါ ေဟာေျပာစည္း႐ုံးရန္အတြက္ ၁၈၈၄ ခုႏွစ္တြင္ ေဖဗီယန္ အသင္း တည္ေထာင္ေသာအခါ အသင္းဝင္အျဖစ္ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။
ထိုကာလမ်ားအတြင္ ေ႐ွာသည္ မိမိ၀ါသနာပါရာ စာေပပညာကို ဆက္လက္ဆည္းပူးခဲ့သည္။ သူအဓိက ဆည္းပူးရာ ေနရာကား ၿဗိတိသွ်ျပတုိက္စာၾကည့္တိုက္ (British Museum Library) ျဖစ္သည္။ ယင္းစာၾကည့္တုိက္၌ပင္ ေလ့လာ၍ ေရးသားကာ သူ၏ စာေပဘဝကို အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့သည္။ ေ႐ွာသည္ စာအႀကီးအက်ယ္ ဖတ္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူက ၿဗိတိသွ်ျပတိုက္စာၾကည့္တိုက္အား ေက်ာင္းတုန္းက မျပည့္စံုခဲ့သည့္ သူ၏ ပညာေရးကို ျဖည့္တင္းေပးႏုိင္မည့္ ကိုယ္တုိင္႐ွာ အသိပညာသိုက္ (၀ါ) ဘဝတကၠသိုလ္တစ္ခုအျဖစ္ သေဘာထားခဲ့သည္။ လူကပိန္ပိန္၊ အရပ္က႐ွည္ၿပီး အနီေရာင္ မုတ္ဆိတ္႐ွိေသာ သူ႔ပံုပန္းက တမူထူးျခားေနသည္။ ဖတ္သည္စာအုပ္အေရအတြက္ကလည္းမ်ား၊ အေၾကာင္းအရာ ကလည္း မ်ိဳးစံုျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စာၾကည့္တုိက္တြင္ ေတြ႕ဆံုသူတုိင္းက သူ႔ကို စိတ္ဝင္တစား မိတ္ဖြဲ႕ၾကသည္။ စာၾကည့္တုိက္တြင္ ေတြ႕ဆံုရင္းႏွီးခဲ့ေသာ ဇာတ္သဘင္ေ၀ဖန္ေရးသမား ၀ီလ်ံအာခ်ာ (William Archer) ၏ ခ်ိတ္ဆက္ေပးမႈေၾကာင့္ ေ႐ွာသည္ နာမည္ႀကီးစာနယ္ဇင္းမ်ား၌ စာအုပ္ေ၀ဖန္ခ်က္၊ အႏုပညာေ၀ဖန္ခ်က္၊ ဂီတေဝဖန္ခ်က္ မ်ား ပင္တုိင္ေရးခြင့္ရကာ သူ႔အျမင္ သူ႔အေရးအသားမ်ား ေျပာင္ေျမာက္လွသျဖင့္ ေနာင္တြင္ ဘားနတ္ေ႐ွာဟူေသာ နာမည္တစ္လံုး စာေပနယ္တြင္ ေနရာရခဲ့သည္။ သည္စာၾကည့္တုိက္ႀကီးမွာ သူ႔ဘ၀ကို ထူေထာင္ခြင့္ရခဲ့သည့္ ေက်းဇူးကို ဘားနတ္ေ႐ွာသည္ အစဥ္သတိရခဲ့မႈေၾကာင့္ သူကြယ္လြန္ခါနီးအခ်ိန္တြင္ သူ႔ပိုင္ပစၥည္းမ်ားမွ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကို ခြဲေဝေပးသည့္ `ေသတမ္းစာ´ ၌ ၿဗိတိသွ်ျပတုိက္စာၾကည့္တုိက္အတြက္ပါ ေဝစုတစ္စု ထည့္သြင္းေရးသားသြားခဲ့ေလသည္။
ထို႔ေနာက္ ေ႐ွာသည္ ၁၈၈၅ တြင္ `ေပါေမာေဂဇက္´ (Pall Mall Gazette) သတင္းစာတြင္ သတင္းေ၀ဖန္သူအျဖစ္ စတင္လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။ မ်ားမၾကာမီ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ ဂီတ ႏွင့္ ျပဇာတ္ အကဲျဖတ္မ်ားထဲတြင္ ေ႐ွာ၏ နာမည္သည္ ထင္႐ွားလာခဲ့သည္။
သူသည္ ျပဇာတ္အကဲျဖတ္အျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ရင္း ျပဇာတ္အဆင့္အတန္းျမင့္မားေရးအတြက္ ျပဇာတ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့ရာ အထူးထင္႐ွားခဲ့သည္။ ေ႐ွာသည္ သူ႔ျပဇာတ္မ်ားတြင္ သူ႔ယံုၾကည္ခ်က္မ်ား ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ေ႐ွာ၏ ျပဇာတ္မ်ားသည္ စင္စစ္ ဇာတ္လမ္းေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ သူ႔အာေဘာ္ သူ႔အယူအဆ အေတြးအျမင္ေၾကာင့္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သူ၏ ထင္႐ွားေသာ ျပဇာတ္မ်ားမွာ Man and Superman (၁၉၀၃) Major Barbara (၁၉၀၇) Pygmalim (၁၉၁၃) Heart-break House (၁၉၁၉) Sy. Joan (၁၉၂၃) တို႔ျဖစ္သည္။
၁၈၉၄ ခုႏွစ္က ေဂ်ာ့ဘားနတ္ေ႐ွာ ေရးသားခဲ့ေသာ Arms and the man ျပဇာတ္ကို ေက်ာ္လႈိင္ဦး (မင္းေက်ာ္) က ၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ `လူႏွင့္လက္နက္´ အမည္ျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆိုခဲ့သည္။
ေ႐ွာသည္ ျပဇာတ္မ်ာသာမက ၀တၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာတမ္းမ်ားလည္း မ်ားစြာေရးသားခဲ့သည္။ သူ၏ ျပဇာတ္မ်ားႏွင့္ အျခားစာအုပ္၊ စာတမ္းမ်ားအတြက္ ဥာဏ္ပူေဇာ္ခမ်ားစြာ ရ႐ွိ၍ ၾကြယ္ေတာင့္ၾကြယ္၀ေနႏိုင္ခဲ့ေလသည္။ ေ႐ွာသည္ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရး၀ါဒ (Feminism) အပါအ၀င္ တိုးတက္ေသာ အေရးကိစၥမ်ားအတြက္ ဦးေဆာင္လံႈ႕ေဆာ္ခဲ့သည္။ စာေရးသားခဲ့ေသာ ၀တၳဳမ်ားအနက္ Immatunty (အ႐ြယ္မတုိင္မီ)၊ Cahsel Byton’s Profession (ကက္႐ွဲလ္ဘိုင္တန္၏ အလုပ္အကိုင္) An Unsocial Socialist (အထီးက်န္ဆို႐ွယ္လစ္)၊ The Irrational Knot Love Among The Artists (ျပည္သူခ်စ္ေသာ အႏုပညာ႐ွင္မ်ား) တို႔ ျဖစ္သည္။ သူ၏ ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္ေသာ အေရးအသားမ်ားေၾကာင့္ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္တြင္ စာေပဆုိင္ရာ ႏိုဘယ္ဆုကို ရ႐ွိခဲ့ေလသည္။

သူ႔အယူအဆ၊ ယံုၾကည္ခ်က္သည္ အမ်ားႏွင့္မတူ ထူးျခားသကဲ့သို႔ သူ၏ ဥပဓိ႐ုပ္ႏွင့္ အမူအက်င့္ကလည္း ထူးျခားသည္။ သူသည္ အမဲသား၊ သားငါး မစားသလို၊ အရက္ေသစာႏွင့္ ေဆးလိပ္လည္း မေသာက္ေခ်။ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီညြတ္မွ်တေအာင္ အလုိက္သင့္ေနထိုင္ခဲ့သျဖင့္ အသက္ ၉ဝ ေက်ာ္အထိ ဇရာေထာင္း၍ ဖြတ္ဖြတ္ေၾကေနေသာ္လည္း အမ်ားႏွင့္မတူ ဂြက်က် စာေပမ်ားကို ေျပာင္ေျမာက္စြာ ဆက္လက္ေရးသားႏုိင္ခဲ့ေလသည္။ ယင္းေနာက္ အသက္ ၉၄ ႏွစ္ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔တြင္ လန္ဒန္ၿမိဳ႕၌ ကြယ္လြန္သြားေလသည္။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts