>Mar Mar Aye 251

>

ေျပာျပစရာေတြလည္း တပုံႀကီးရိွေသးတယ္ (၂၅၁)
ရုပ္ေသးသဘင္ ႏွင့္ ေရႊျပည္ႀကီးသီခ်င္း (အပုိင္း-၂)
မာမာေအး ႏုိ၀င္ဘာ ၂၊ ၂၀၀၈


အသံနားဆင္ရန္ ဤေနရာကုိ ႏွိပ္ပါ

(photo: Sthilari)

ေသာတရွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္-

မာေအးခ်စ္တ့ဲ ေသာတရွင္ေတြ ဂီတ၀ါသနာရွင္ေတြအားလုံး မာေအးရဲ႕ အသံေလး ၾကားရတ့ဲအခါမွာ ကုိယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလုိ႔ ဆုမြန္ေကာင္း ေတာင္းလုိက္ပါတယ္။

ေသာတရွင္တုိ႔ေရ၊ ၿပဳံးၿပဳံး ၿပဳံးၿပဳံးနဲ႔ လုံးလုံး စကားမေျပာ ခ်စ္စရာ့ရုပ္ေသးတုိ႔ေတာမွာ ဟုိစာရွာ သည္စာဖတ္နဲ႔ စုတတ္သမွ် စုလုိက္ရင္ပဲ အဆင္ကဲြသီခ်င္းတပုဒ္ ေဖာ္ထုတ္ေပးခ်င္ျပန္ပါတယ္။ အဲဒါကလည္း ‘ေရႊျပည္ႀကီး’သီခ်င္းပါပဲ။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီး႒ာန၊ ျမန္မာ့အသံနဲ႔ ရုပ္ျမင္သံၾကားက ထုတ္တ့ဲ ေတးေရးပညာရွင္ႀကီးမ်ား၏ ေခတ္ေဟာင္းေတးသီခ်င္းမ်ား အတဲြ(၁) မွာ ေတြ႔တာပါရွင္။ ေရွ႔တပတ္က ေျပာျပခ့ဲတ့ဲ ျမန္မာဂီတေရစီးေၾကာင္း စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပထားတ့ဲ စာသား နဲ႔ အနည္းငယ္ ကြာတာကုိ သတိျပဳမိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မူကဲြေတြ ေပၚခ့ဲတယ္ လုိ႔ သိႏုိင္တ့ဲအတြက္ မွားတယ္မွန္တယ္ အျငင္းပြားဖြယ္ မရိွပါဘူး။ သုိ႔ေသာ္လည္း စာတလုံးေၾကာင့္ အဓိပၸာယ္ ယြင္းသြားႏုိင္တာမုိ႔ ထုတ္ေ၀သူမ်ားကုိ အႀကံျပဳသင့္တယ္လုိ႔ ယူဆတာ မုိ႔လုိ႔ နည္းနည္းေတာ့ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ေရႊျပည္ႀကီး – ေျခဆင္းပုိဒ္အၿပီး သီခ်င္း စ တ့ဲ ဒုတိယစာေၾကာင္းမွာ “ေရႊဘုံဟံသာကြန္း” အဲဒီေနာက္က ‘ယြန္းနတ္ကယ္ဆီ’ ဆုိတ့ဲစာကုိ ေျပာလုိတာပါရွင္။ အဲဒါၿပီးလုိ႔ ဆက္မယ့္စာသားက ‘ပဟုိရ္ႏွစ္ခ်က္တီးခ်ိန္မုိ႔’ ဆုိေတာ့ စႏၵရားလွထြတ္ရဲ႕ ျမန္မာ့ဂီတေရစီးေၾကာင္း စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပတ့ဲ ‘ရြမ္းနတ္စည္’ ဆုိတာသာ ပုိၿပီးေတာ့ ဆီေလ်ာ္ပါတယ္။ ‘ယြန္းနတ္ကယ္ဆီ’က သတ္ပုံဟာ ‘ယြန္း’ ျဖစ္ေနလုိ႔ပါ။ ‘ရြမ္း’က စည္ရြမ္းတာမုိ႔ စဥ္းစားေစခ်င္ပါတယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ စာေၾကာင္းေရ (၈) မွာ ေတြ႔ရတ့ဲ “ေဒါင္းမီးခြက္”။ စာေရးဆရာက ေဒါင္းရဲ႕အၿမီးက အကြက္ကုိသာ ဆုိလုိတာပါ။ မီးမွာ ရရစ္ မပါ၊ ‘ကြက္’ေနရာမွာ ‘ခြက္’လုိ႔ စာစီထားေတာ့ ေဒါင္းပုံမီးခြက္ လုိ႔ အယူမွားႏုိင္လုိ႔ပါရွင္။ ေျခဆင္းပုိဒ္ကေလးကုိ ဟုိးတခါက အေျခခံဥပေဒအသစ္ျပဳဖုိ႔ လုပ္အားေပးခ့ဲရတုန္းက ၾကားထားတာေလးမုိ႔ အခု ျပန္ေဖာ္ျပတာအတြက္ ေက်းဇူးပါပဲ။ ေက်းဇူးဆုိတာ ရွာႀကံ တင္ရတာေပါ့။ မွတ္တမ္းမွတ္ရာ သိမ္းဖုိ႔ရာမုိ႔လုိ႔ နားဆင္ေနာ္။

(ေရႊျပည္ႀကီး – ေျခဆင္း) xxx ပင္လယ္ကူးၿပီး တနယ္ထုတ္လုိ႔ အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ထားတာမေတာ့၊ အရွင္ႏွစ္ပါး သနားစရာေကာင္းလုိက္ပါဘိ၊ အမရပူရ စံ႒ာနီ၊ မႏၱလာျပည္၊ တုိ႔အရွင္ႏွစ္ပါးကေတာ့ ေၾသာ္ ဘယ္ေတာ့မွ မျပန္လာၿပီ။ xxx

အဲဒါေၾကာင့္ – – အုိ – – ေရႊျပည္ႀကီး – – နီးေအာင္ပင္လွမ္း – – – အဲဒီလုိ စည္းနဲ႔၀ါးနဲ႔အပုိဒ္ကုိ ၀င္ဆုိသြားရပါတယ္ရွင္။ ၿပီးခ့ဲတ့ဲတပတ္က သီခ်င္းနဲ႔ ဆက္ၿပီးေတာ့ဆုိၾကေပေတာ့ေနာ္။ ဒါေတြက အဆုိတုိ႔ အေရးတုိ႔ရဲ႕ ရုပ္ေသးစင္ေပၚက အေလးျပဳသင့္တ့ဲ ေတးေတြပါပဲ။

(photo: Patandsaoyuth)

ရုပ္ေသးေလးေတြကုိ အသက္သြင္းထားသလုိ ေစစားႏုိင္တ့ဲ သူေတြကေတာ့ ႀကိဳးဆဲြဆရာေတြေပါ့ရွင္။ ဦးဖူးညိဳနဲ႔ ဆရာပု ဆုိတာက ရုပ္ေသးမင္းသမီးရုပ္အတြက္ ေနာက္ခံဆုိေပးတ့ဲ ပညာရွင္ႀကီးေတြပါပဲ။ အေမပု ေခၚတ့ဲ ဆရာပုဟာ ရုပ္ေသးႀကိဳးဆဲြဆရာမုန္းကုိ လက္စဲြထားၿပီး အသုံးေတာ္ခံခ့ဲပါတယ္။ အက အေျခခံ ကဗ်ာလြတ္ ကကြက္ေတြ ထြင္ေပးခ့ဲတ့ဲ မႏၱေလးက အၿငိမ့္မင္းသမီးႀကီး နာမည္ေက်ာ္ ‘ေဒၚၾသဘာေသာင္း’ ဟာလည္း ရုပ္ေသးအကကုိ အဲဒီဆရာမုန္းဆီမွာပဲ သင္ခ့ဲတာပါ တ့ဲ။ ထမီနားကုိ ဘယ္ျပန္ညာျပန္ ေျခနဲ႔ခတ္ၿပီး စည္းသုတ္နဲ႔ကတ့ဲ အကမွာ ၾသဘာေသာင္းကတာ လွတယ္လုိ႔ ဆရာႀကီးစိန္ေဗဒါကေတာင္ ေျပာလာပါသတ့ဲ။ ဒီအကကုိလည္း အေမပုရဲ႕ ရုပ္ေသးရုပ္ကေလးဆီက အတုခုိးခ့ဲတာ လုိ႔ ဆရာမႀကီးက ေျပာခ့ဲပါတယ္လို႔ လူထုေဒၚအမာ ေရးတ့ဲ ‘အၿငိမ့္္’ စာအုပ္မွာ ဖတ္ရပါတယ္ရွင္။

ရုပ္ေသးမွာ အေျခခံအေနနဲ႔ ႀကိဳး(၁၁)ႀကိဳး တပ္ဆင္ထားပါတယ္။ ေခါင္း၊ ခါး၊ ေျခ၊ လက္၊ ပခုံး၊ တံေတာင္ဆစ္ စတ့ဲ ေနရာေတြမွာ ႀကိဳးနဲ႔ဆုိင္းထားတာေပါ့ရွင္။ ပဲြကတ့ဲအခါ လူတေယာက္ရဲ႕ ခါးေလာက္အျမင့္ရိွတ့ဲ ကန္႔လန္႔ကာရဲ႕ေနာက္မွာ ရုပ္ေသးႀကိဳးဆဲြဆရာက မတ္တပ္ရပ္အေနအထားနဲ႔ ကန္႔လန္႔ကာေရွ႕မွာ ရုပ္ေသးရုပ္ေလးကုိ ခ်ၿပီး လႈပ္ရွားကျပၾကပါတယ္။ ရုပ္ေသးမင္းသား မင္းသမီးေတြကလည္း အဆုိ အေျပာ ေကာင္း၊ ႀကိဳးဆဲြသူကလည္း အထုိင္က်မုိ႔ ၀န္္ႀကီးတုိ႔ ပုဏၰားတုိ႔ ဂုံးရုပ္တုိ႔က ႏွိပ္စက္တ့ဲအခန္းဆုိ ပဲြၾကည့္တ့ဲလူေတြက ၾကည့္ရင္းနဲ႔ လုိက္ငုိၾက၊ ေဒါသမထိန္းႏုိင္တ့ဲလူက ေတြ႔ရာ ေဆးလိပ္တုိ၊ ေျပာင္းဖူးရုိးေတြနဲ႔ ေကာက္ေပါက္ၾကနဲ႔ အရုပ္ကေလးဘ၀ကုိ ေမ့သြားၾကေလာက္ေအာင္ အႏုပညာဂုဏ္ ေျမာက္ခ့ဲတာပါရွင္။

ဟုိေန႔က ရုပ္ေသးႀကိဳး (၃၂) ေခ်ာင္းနဲ႔ ဆဲြတာ (၁၈၃၀) ျပည့္ႏွစ္မွာ လုိ႔ မာေအး ေျပာခ့ဲပါတယ္။ ဒီကေန႔မွာေတာ့ ႀကိဳး (၆၀)အထိ ဆဲြႏုိင္ၿပီ လုိ႔ ျမန္္မာပညာရပ္မ်ားႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြမွာ ၾကားလုိက္ရပါတယ္။ မဆီမဆုိင္ ၀င္ၿပီး စုေဆာင္း ေလ့လာ တီထြင္ သိမ္းဆည္းေပးေနတ့ဲ ဆရာ၀န္ႀကီးကုိ အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။ ‘ယမေန’သစ္ကုိ ၀ယ္ရတာ ေစ်းႀကီးၿပီး ရွားပါးလုိ႔ တ့ဲ၊ ‘ပလပ္စတစ္ပုိက္’နဲ႔ အစားထုိးတ့ဲ ရုပ္ေသးရုပ္ေတြ လုပ္ေနတယ္ တ့ဲ ရွင္။ ဇာတ္ႀကီးေတြ ပဲြခင္းေတာ့ သစ္သားရုပ္က ‘ေလး’ေနမွာ ဆုိေတာ့ ဖန္တီးတ့ဲ အရုပ္ ေပၚလာရင္ ၾကာၾကာ အခ်ိန္ေပး ႀကိဳးဆဲြ ကျပႏုိင္မွာေပါ့ေလ။ အေျခအေနအရမုိ႔ သဘင့္သေႏၶပ်က္ပါတယ္ လုိ႔လည္း မဆုိရဲပါဘူး။ မူမွန္ကေလးေရးၿပီး ခ်န္ထားခ့ဲပါေစ လုိ႔ေတာ့ ဆုေတာင္းရမွာပဲရွင္။

မာေအးနဲ႔ ေနာက္ဆုံးေတြ႔ခ့ဲတ့ဲ ရုပ္ေသးပညာရွင္ကေတာ့ ၀ိဇၨာလွ လုိ႔ေခၚတ့ဲ ‘ေဇာ္ဂ်ီပ်ံဆရာလွ’ တ့ဲ ရွင့္။ ပုဂံၿမိဳ႕က တန္႔ၾကည့္ေတာင္ ဆရာေတာ္ရဲ႕ေက်ာင္း “ဣသိပညာ့ေဒ၀ဂုရု”ေက်ာင္းမွာ တရား၀င္သြားရင္း ၿခံခ်င္းကပ္လ်က္မွာေနတ့ဲ ‘၀ိဇၨာလွ’ႀကီးနဲ႔ ေတြ႔ရတာပါ။ အဲဒီတုန္္းကကုိပဲ အသက္ (၈၀)တြင္း ေရာက္ေနၿပီ။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ ၀ိဇၨာရုပ္ကေလးနဲ႔အတူ သူပါ ေဇာ္ဂ်ီလုိ၀တ္ၿပီး ဂြ်မ္းထုိး ကျပႏုိင္ပါေသးတယ္ရွင္။ ငယ္တုန္းက အေတာ္လွခ့ဲလိမ့္မယ္ ထင္ပါရဲ႕။ အုိလာတ့ဲ ဇရာရုပ္ကုိ မျမင္လုိလုိ႔ မွန္္ကုိ မၾကည့္ေတာ့ဘူး လုိ႔ ဆရာလွရဲ႕ဇနီးက ေျပာပါတယ္။ ခုေတာ့ မႏၱေလးနဲပုဂံသြားတ့ဲ အေပ်ာ္သေဘၤာထြက္တ့ဲအခါ ႏုိင္ငံျခားသားဧည့္သည္ေတြကုိ ကျပ စားေသာက္ေနရသတ့ဲ။ ပုံမွန္၀င္ေငြ မရိွရွာဘူးေပါ့။ အင္း ကံအတုိင္းေပါ့ေလ။ ရုပ္ေသးလည္း သခၤါရ၊ လူလည္းသခၤါရ၊ ဆရာတင္မုိးရဲ႕မိတ္ေဆြ ‘ရုပ္ေသးပဲြသြားရေအာင္’ ဆုိတ့ဲသီခ်င္း ေရးတ့ဲ ‘ကန္ၿမဲေအးေက်ာ္’လည္း သခၤါရခ့ဲၿပီ။ အသံထည့္ေပးတ့ဲ လင္းေခးလုင္ႀကီးလည္း ပါသြားၿပီ။ ဇနီးျဖစ္တ့ဲ ရုပ္ေသးပဲြသီခ်င္း ဆုိခ့ဲတ့ဲ ျပဇာတ္မင္းသမီး ‘ခင္အုန္းျမင့္ေလး’ေရာ – အေတာမသတ္ႏုိင္ေအာင္ သတိတရရိွလွလုိ႔ မွတ္မိသေလာက္ သီခ်င္းေလး ေတြးဆုိၾကည့္လုိက္ပါဦးမယ္ေနာ္။

(ရုပ္ေသးပဲြ သြားရေအာင္) xxx စင္ေခါင္တုိင္ သေျပကုိင္းနဲ႔ ေနမိႈင္းေတာ့ ေရႊ၀ုိင္းက ေဗထိေဆာ္ တုိးေဟ့ေပ်ာ္ေပ်ာ္၊ အေရွ႕ရြာေပၚ စင္ေတာ္ရုပ္ေသး ေနာက္ညတြင္ မျမင္ရရင္ လြမ္းလွလိမ့္ေလး xxx ေရခပ္ျပန္ ကသီလွေပါ့၊ ဘီးမွန္က ဘယ္ဆီေန ေဒါင္းေတာက္ေအာင္ ေမႊ စပယ္ေခြ ဘယ္သူ၀ွက္ၾက စိတ္ပ်က္ေပါ့ေအ၊ ေတာ္စမ္းကဲြ႔ ေယာက္မေတြ ဆုိစမ္းနဲ႔ ေယာက္မေတြ ငုိခ်င္ေပါ့ေအ၊ ေမာင္ႀကီးေရ ေမာင္ႀကီးေရ ေမာင္ႀကီးေရ ေစာင့္ပါဦး ကမၺလာယူလုိက္ဦးမေလ၊ တဘက္ျပာ ၿခဳံလုိက္ဦးမေလ xxx


(မူရင္း – ဘီဘီစီျမန္မာ႒ာန)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
Advertise on MoeMaKa

Similar Posts