>ယာေတာက သာေဴဗာ – စာဆိုေတာ္တိုႛနဲႛ အမဵႂိးသားေရး အစဥ္အလာ

>

စာဆိုေတာ္တိုႛနဲႛ အမဵႂိးသားေရး အစဥ္အလာ
ယာေတာက သာေဴဗာ

ေဖေဖာ္၀ၝရီ ၁၊ ၂၀၀၈

ကိုဟုိဒင္းေရ-

” ႎႀင္းေလးတမႁံမံႁ၊ ေလေအးေလးတသုန္သုန္နဲႛ ခဵမ္းလိုႛမဵားတုန္႓ပီဆိုမႀဴဖင့္ …”

ကဵေနာ္လည္း စာဆိုေတာ္ေနႛေတၾအေဳကာင္းေရးမယ္လိုႛ စဥ္းစားလိုက္တာနဲႛ ကဗဵာလိုလို၊ ကေဴပာင္လိုလိုေတၾ ေခၝင္းထဲက ခုန္ထၾက္လာတာဗဵိႂႛ။ စာအေဳကာင္းေပအေဳကာင္းကို လၾတ္လၾတ္လပ္လပ္ေဴပာ၊ လၾတ္လၾတ္လပ္လပ္နားေထာင္ေဆၾးေႎၾးဆိုတဲ့ အစဥ္အလာေလးေတာင္မႀ အခုေတာ့ ဒီႎိုင္ငံမႀာ သမိုင္းလိုလို၊ အိပ္မက္လိုလိုဴဖစ္သၾား႓ပီဆိုတာကို ဴပန္ေတၾးဳကည့္ရင္ လၾမ္းသလိုလို၊ နာကဵည္းသလိုလို ဴဖစ္ေနမိတယ္ဗဵာ။

ဗမာဴပည္မႀာတုန္းက ကိုယ္က စာေရးဆရာမဟုတ္ေပမဲ့ ပတ္သက္ရာပတ္သက္ေဳကာင္းေတၾနဲႛ စာေပေဟာေဴပာေတၾကို သၾားနားေထာင္ခဲ့၊ စာေရးဆရာေတၾ နယ္လႀည့္ေဟာေဴပာရာေတၾကို လိုက္ပၝခဲ့ဖူးေတာ့၊ စာဆိုေတာ္ေနႛရဲႛနက္နဲသိမ္ေမၾႛမႁ၊ ဳကည္ႎူးစရာ ေတၾကို ေကာင္းေကာင္းသေဘာေပၝက္႓ပီး သံေယာဇဥ္တၾယ္မိေနတာေပၝ့ဗဵာ။ ဴပန္စဥ္းစားလိုက္ေတာ့ သမိုင္းကလည္း ဳကာခဲ့႓ပီကိုး။

ဒုတိယကမၲာစစ္၊ ဂဵပန္ေခတ္၊ ဖက္ဆစ္ေခတ္ တကယ့္အေမႀာင္ေခတ္ထဲမႀာမႀ ကဵေနာ္တိုႛႎိုင္ငံက စာေရးဆရာအသင္း ဆိုတာ ေပၞလာတာပၝ။ ၁၉၄၄ခုႎႀစ္ထဲမႀာ ဆရာ႒ကီးပီမိုးနင္းကၾယ္လၾန္ေတာ့ သူႛစဵာပနမႀာ စာေရးဆရာ႒ကီးမဵားဟာ စာေရးဆရာ အသင္း တခုေတာ့ရႀိမႀလိုႛ သေဘာေပၝက္ေဴပာဆိုမိဳက႓ပီး ေနာက္တေနႛကဵေတာ့ ဆယ္သန္းသတင္းစာတိုက္မႀာ ဂဵာနယ္ေကဵာ္ ဦးခဵစ္ေမာင္၊ (ဦး)သခႆၝ၊ (ဦး)ပဂဵီငို၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခဵိႂ၊ (ဆရာ) မဟာေဆၾ၊ (ဆရာ)ဴမႂိႚႛမဟိန္စသူတိုႛ ေတၾႛဆံုးေဆၾးေႎၾး႓ပီးဖၾဲႛလိုက္ဳကတယ္လိုႛ ဖတ္ဖူး၊ မႀတ္သားဖူးတယ္ဗဵ။ ဥကၠႉက ဦးခဵစ္ေမာင္၊ ဒုဥကၠႉက မဟာေဆၾ၊ အတၾင္းေရးမႀူးက သခႆၝစသဴဖင့္တာ၀န္ယူဳကတယ္တယ္တဲ့။

တဆက္ထဲမႀာ ႎႀစ္စဥ္ႎႀစ္တိုင္း နေတၨာ္လဆန္း တရက္ေနႛမႀာ စာဆိုေတာ္ေနႛ အခမ္းအနားေတၾ ကဵင္းပဳကဖိုႛလည္း အဲဒီစာေရးဆရာ အသင္းကေန ဆံုးဴဖတ္လိုက္ဳကတယ္ဆိုပဲ။

ဖက္ဆစ္ဂဵပန္ႛလႀံစၾပ္ေအာက္မႀာ ဒီေနႛကိုသတ္မႀတ္၊ ေဖာ္ထုတ္၊ ကဵင္းပတယ္ဆိုေတာ့ ဒီစာေရးဆရာေတၾဟာ မဵက္စိကန္း တေစၥမေဳကာက္လုပ္ဳကတာလားလိုႛ ေမးစရာရႀိပၝလိမ့္မယ္။ မဟုတ္ပၝဘူး။ အဲဒီတုန္းက ဂဵပန္ဖက္ဆစ္က ဗမာဴပည္ကိုလၾတ္လပ္ေရး ေပးတယ္လိုႛ လုပ္ထားတာ၊ ဒီအခၝမႀာ အစိုးရအေဆာက္အံုထဲမႀာ ကိုယ့္လူေတၾရႀိေနတယ္ဆိုတဲ့ အခဵက္ေတၾကို အခၾင့္ေကာင္းယူ႓ပီး အမဵိႂးသားေရး လႁပ္ရႀားမႁတရပ္အေနနဲႛ သတၨိရႀိရႀိလုပ္ခဲ့တာဴဖစ္ပၝတယ္။ တဘက္ကလည္း စာေရးဆရာေတၾဟာ စုစုစည္းစည္း ရႀိေဳကာင္း၊ တနည္း စည္းလံုးညီႌၾတ္ေဳကာင္း အားလံုးသိေအာင္ေဖာ္ဴပရင္း အမဵိႂးသားေရးအလံကို လၿင့္ထူဴပတာလည္းဴဖစ္ပၝတယ္။

သူတိုႛပထမဆံုးတင္ဆက္ကဴပခဲ့ဳကတဲ့ ၀ိဇယဴပဇာတ္ထဲမႀာ ၀ိဇယမင္းသားရဲႛအေပၝင္းပၝေတၾ ရက္စက္ရိုင္းစိုင္းပံုေတၾဟာ ဖက္ဆစ္ ဂဵပန္ေတၾ လုပ္ေနတာေတၾကို ထင္ဟပ္ဴပထားတာဴဖစ္ပၝတယ္။

ဒီလိုနဲႛပဲ စာဆိုေတာ္ေနႛလႁပ္ရႀားမႁေတၾဟာ လၾတ္လပ္ေရးတိုက္ပၾဲကာလမႀာ အားလံုးကအာရံုစိုက္ရတဲ့ကိစၤတရပ္ ဴဖစ္လာတာ ေပၝ့ဗဵာ။ အာရံုစိုက္ဳကတဲ့အဓိက အေဳကာင္းရင္းကေတာ့ ႎိုင္ငံေရးအဓိပၯာယ္ေဳကာင့္ အာရံုစိုက္ဳကတာပၝ။ စာေပသမားေတၾက ႎႀစ္စဥ္တင္တဲ့ ဴပဇာတ္ေတၾဟာ ဘာႎိုင္ငံေရးအဓိပၯာယ္ပၝသလဲလိုႛ စဥ္းစားဳကရတာကိုက စိတ္၀င္စားစရာဴဖစ္ခဲ့ပၝတယ္။

ေနာက္ေတာ့ ခင္ဗဵားလည္းသိတဲ့အတိုင္းပဲ စာေရးဆရာေတၾအဳကားကၾဲဳကတာ၊ စင္ဴပိႂင္အသင္းအပင္းေတၾ ထူေထာင္ဳကတာ၊ စာဆိုေတာ္ေနႛကို ကိုယ့္ဟာနဲႛ ကိုယ္ ကဵင္းပဳကတာစတာေတၾ ေတၾႛလာရပၝတယ္။ ဒၝေတၾဟာေကာင္းတဲ့အဴခင္းအရာေတၾလိုႛ ကဵေနာ့္ အေနနဲႛ မဆိုလိုပၝဘူးဗဵာ။

ဒၝေပမဲ့ အခုဴပန္စဥ္းစားလိုက္ေတာ့ လၾတ္လပ္႓ပီးေနာက္မႀာ ကိုလိုနီဘ၀လၾတ္ေဴမာက္ေရးအတၾက္ တိုက္ပၾဲ ၀င္ဳကတုန္းကလို လူႛအလၿာ၊ လူတန္းစားေတၾအဳကား မတူကၾဲဴပားဳကတာဟာ သဘာ၀ကဵတယ္လိုႛထင္ပၝတယ္။ မတူတာကို မတူတဲ့အတိုင္းရပ္တည္ ခၾင့္ရဳကတာကိုပဲ ေကာင္းတဲ့ကိစၤလိုႛ သေဘာထားရမႀာပၝ။

ဒီေနႛကာလလို နအဖခၾင့္ဴပႂတဲ့ စာေပအဖၾဲႛအစည္းတခုတည္း တည္ရႀိခၾင့္ ရေနတာနဲႛစာရင္ ေတာ္ေသးတာေပၝ့။ ဖဆပလအစိုးရဟာ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာေတၾကို ဖမ္းတာ၊ ဆီးတာေတၾရႀိေပမဲ့ မဆလတိုႛ န၀တ – နအဖတိုႛထက္ေတာ့ အပံု႒ကီးေတာ္ေသးတာ အမႀန္ပဲဗဵ။

မဆလေခတ္ကဵေတာ့ ခင္ဗဵားလည္းသိတဲ့အတိုင္းပဲေလ။ စာဆိုေတာ္ေနႛကဵင္းပတာေတၾဟာ လံုး၀ ပံုသဏၵာန္ေဴပာင္း သၾား တယ္။ ရန္ကုန္မႀာက ဘာမႀ လုပ္ခၾင့္မရေတာ့ဘူး။ သတင္းစာဆရာ၊ စာေရးဆရာေတၾ အသင္းအပင္းပံုစံနဲႛလႁပ္ရႀားတယ္ဆိုတာ ေပဵာက္သေလာက္ဴဖစ္သၾားတယ္။

အထူးသဴဖင့္ ၁၉၆၃ခုႎႀစ္ ႓ငိမ္းခဵမ္းေရးေဆၾးေႎၾးပၾဲ ထိုးဇာတ္႒ကီးကို ဗိုလ္ေန၀င္းက ေတာ္ေလာက္႓ပီ လိုႛ ဆံုးဴဖတ္ခဵက္ခဵလိုက္႓ပီးေနာက္ (ဆရာ)ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၊ ဆရာဒဂုန္တာရာ၊ (ဆရာ)ဴမသန္းတင့္တိုႛလိုလူေတၾ ေထာင္ထဲ ေရာက္ကုန္ဳက႓ပီးတဲ့ ေနာက္မႀာေပၝ့ဗဵာ။

မႎၨေလးမႀာကေတာ့ အထက္ဗမာႎိုင္ငံစာေရးဆရာအသင္းရယ္လိုႛ တည္တည္ဳကည္ဳကည္ ရပ္တည္ႎိုင္႓ပီး စာေပ ေဟာေဴပာပၾဲေတၾ၊ စာေပေရးရာလႁပရႀားမႁေတၾ အေတာ္ေလးကဵင္းပေနႎိုင္ခဲ့တာေပၝ့။

ဒီေနရာမႀာစပ္မိလိုႛ မဆလလက္ထက္ ကာလအေတာ္ဳကာအထိ တည္တံ့ေနႎိုင္ခဲ့တဲ့ မႎၨေလးကဵံႂးနံေဘး ဓမၳဗိမာန္က စာေပေဟာေဴပာပၾဲေတၾအေဳကာင္း ေဴပာခဵင္ေသးတယ္။ ႎႀစ္စဥ္ႎႀစ္တိုင္း ဂရုတစိုက္နဲႛေစ့ေစ့စပ္စပ္ စီစဥ္ကဵင္းပဳကတာ။ ဖတ္တဲ့စာတန္းေတၾ ဆိုတာလည္း တခုမႀ ကေယာ္ကမယ္မဟုတ္ဘူး။ စာတေစာင္ေပတဖၾဲႛ မႀတ္တမ္းတင္ထိုက္တဲ့ဟာေတၾခဵည့္ပဲ။

သဘာပတိေတၾ ထိုင္တဲ့ေနရာရဲႛေနာက္မႀာ ဆရာ႒ကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႁင္းပံု႒ကီးကိုေထာင္လိုႛ၊ အထက္မႀာေတာ့ အထက္ဗမာႎိုင္ငံစာေရးဆရာ အသင္းဆိုတဲ့ စာတန္း႒ကီးနဲႛ၊ ထိုင္ေနသူေတၾက ဆရာေတာ္ေရၿကိုင္းသားေခၞ ဦးေသာဘိတ၊ ပၝေမာကၡဦးခဵမ္းဴမ၊ လူထုဦးလႀ၊ ေဒၝက္ တာသန္းထၾန္းတိုႛလို ပုဂၢိႂလ္ေတၾ။ အင္မတန္ကဵက္သေရရႀိတာေပၝ့ဗဵာ။ (တခၝတခၝေတာ့ ေဒၝက္တာသန္းထၾန္း႒ကီး အိပ္ငိုက္ေနတာ ေတၾႛရတယ္)။

ကဵေနာ္မႀတ္မိသေလာက္ေတာ့ အေမလူထုေဒၞအမာက ေနာက္ပိုင္းမႀ သဘာပတိစာပၾဲမႀာ ထိုင္တာ၊ အေစာပိုင္းတုန္းကေတာ့ ေအာက္က ပရိသတ္ထဲမႀာပဲ။ ေအာက္မႀာထိုင္ေနတဲ့ ပရိသတ္ထဲမႀာ သံဃာေတာ္ေတၾအပၝအ၀င္ ကဵေနာ့္အထင္ ႎႀစ္စဥ္လာနားေထာင္သူက ရာခိုင္ႎႁန္း ၈၀ ထက္မနည္းဘူးဗဵ။ ဒီအထဲမႀာ ေထာက္လႀမ္းေရးတိုႛ၊ အက္စ္ဘီတိုႛလည္းပၝသေပၝ့ဗဵာ။

အထက္မႀာေဴပာခဲ့တဲ့ ဂဵပန္ေခတ္ဒီမိုကေရစီနဲႛ မကၾာလႀတဲ့ မဆလဒီမိုကေရစီေအာက္မႀာ ရိုးသားတည္ဳကည္မႁဆိုတဲ့ ဂုဏ္နဲႛ ပၾတ္သီကပ္သီေလး လႀည့္ပတ္႓ပီးလုပ္ဳက ရတဲ့ ရႀားရႀားပၝးပၝး အသင္းအပင္းလႁပ္ရႀားမႁေပၝ့။

ဒၝေပမဲ့ ဒီအဖၾဲႛအစည္းနဲႛ ဒီလႁပ္ရႀားမႁဟာ မဆလေခတ္ေႎႀာင္းပိုင္းမႀာ နိႉိတံသၾားပၝေတာ့တာပၝပဲဗဵာ။

အဲဒီေခတ္က အထက္ေအာက္ဗမာဴပည္မႀာ လႀည့္လည္ေဟာေဴပာတာေတၾအပၝအ၀င္ စာေပေဟာေဴပာပၾဲေတၾမႀာ လူထုဟာ စာေပကိုစိတ္၀င္စားတာတင္မက ႎိုင္ငံေရးငတ္လိုႛ ႎိုင္ငံေရးအသံ၊ ႎိုင္ငံေရးအဓိပၯာယ္ေတၾ ခံစားခဵင္လိုႛလာနားေထာင္ဳကတာလည္း ဴဖစ္တယ္ဗဵ။

ဗမာဴပည္စာေပေလာကရဲႛ ထူးဴခားခဵက္တခုကိုက တုိင္းဴပည္ရဲႛအေဴခအေနနဲႛအတူ ႎိုင္ငံေရးရဲႛအခန္းဟာ အင္မတန္မႀ အေရးပၝေနပဲ။ ဒၝဟာကိုလိုနီေခတ္ကတည္းက သေႎၭတည္ခဲ့တာဆိုရင္ မမႀားပၝဘူးထင္ပၝတယ္။

ဒၝေဳကာင့္လည္းပဲ ဒီႎိုင္ငံက အာဏာရသူေတၾဟာ ေကဵာင္းသားဆိုတာ ႎိုင္ငံေရးနဲႛ မဆိုင္ဘူး၊ တဴခားစီလိုႛေဴပာေလ့ရႀိဳကသလို၊ စာေပနဲႛ ႎိုင္ငံေရးကိုလည္း ခၾဲထားရမယ္လိုႛေဴပာတတ္ဳကတာပဲ။ ဒၝေပမဲ့ ေဴပာသာေဴပာတယ္ဗဵာ၊ အဲဒီလိုလုပ္လိုႛမရမႀန္းလည္း သူတိုႛေကာင္းေကာင္းသိတယ္ဗဵ။ အဲေတာ့ မဆလေခတ္ကစ႓ပီး သူတိုႛဟာ တဴခားအသင္းေတၾကို ဖဵက္သိမ္းခိုင္း႓ပီး သူတိုႛဳသဇာခံ စာေပလုပ္သားေကာင္စီဆို႓ပီး အတင္းဖၾဲႛေတာ့တာပဲေလ။

ဒီေခတ္႒ကီးမႀာေတာ့ နအဖ က ခၾင့္ဴပႂထားတယ္ဆိုတဲ့ စာေရးဆရာအစည္းအရံုးတိုႛ၊ ထုတ္ေ၀သူနဲႛပံုႎႀိပ္သူမဵား အစည္းအရံုးတိုႛ စတာေတၾဟာ အသင္းသားေတၾကို နအဖအစိုးရကေန ခဵႂပ္ကိုင္လိုႛေကာင္းေအာင္ ဖၾဲႛထားတာေတၾပဲ ဴဖစ္ေနေတာ့တယ္။ အသင္းသားဆိုသူေတၾဟာ ေခၞရင္လာ၊ ေဴပာတာနားေထာင္၊ ခိုင္းတာလုပ္၊ အလႀႃခံရင္ထည့္၊ ဒၝပဲ လုပ္ရေတာ့တယ္။

တဴခားရုပ္ရႀင္ အစည္းအရံုး၊ ပန္းခဵီအစည္းအရံုး စတာေတၾဟာလည္း ပန္းခဵီဆရာ႒ကီး (ဒၝရိုက္တာ)ကို၀င္းေဖရဲႛ ကာတၾန္းတခုထဲက စကားအတိုင္း ဆိုရင္ “ဒီပုတ္ထဲကအဴခားပဲ” သာ ဴဖစ္ပၝတယ္။ ဒီလိုစစ္အုပ္စုဒီမိုကေရစီေအာက္မႀာ လ႖ပ္တဴပက္ဴမတ္ခိုင္တိုႛလို ပန္းပၾတ္သည္ေတၾ ေကာင္းစားေနတာအံ့ဳသစရာေတာ့ မရႀိဘူးလိုႛ ဆိုႎိုင္သေပၝ့ဗဵာ။

ဒၝေပမဲ့ ကိုဟိုဒင္းေရ၊ စက္တင္ဘာသံဃာ့အေရးအခင္းေနာက္ကဵေတာ့ နအဖဟာ ကိုယ့္အရိပ္ ကိုယ္ဴပန္ေဳကာက္တဲ့ စိတ္ေရာဂၝ ရမေလာက္ဴဖစ္ေနလိုႛ သူတိုႛလက္ေအာက္မႀာ သူတိုႛလက္ညိႂး ညၿန္တိုင္း လိုက္နာေနတဲ့ ဴမန္မာ့တိုင္းမ္တိုႛ၊ လ႖ပ္တဴပက္ဴမတ္ခိုင္ တိုႛလိုဟာေတၾကိုေတာင္ ေခၝ႓ပီးသတိေပးတာ၊ ခဏရပ္ဆိုင္းတာေတၾ လုပ္လာရတဲ့ အေနအထားေရာက္လာေန႓ပီ။

တကယ္ေတာ့ စာေပအပၝ မီဒီယာေလာကဟာ တိုင္းဴပည္ တဴပည္ရဲႛ ဒီမိုကေရစီဴပဒၝးတိုင္ဴဖစ္တယ္ဆိုတာ အားလံုးလိုလိုက လက္ခံထားဳက႓ပီး႓ပီပဲ။ ဗိုလ္သန္းေရၿတိုႛက အဆက္မဴပတ္လက္ထိပ္သံေပးေနတဲ့ ပတ္၀န္းကဵင္မႀာ တန္ဘိုးရႀိတဲ့စာေပေတၾ ထုတ္လုပ္ေနဳကသူေတၾဟာ ေလးစားစရာေကာင္းလႀတယ္လိုႛ ေဴပာရံုကလၾဲလိုႛ ကဵေနာ္လည္း ဘာေဴပာရမႀန္းေတာင္ မသိေတာ့ပၝဘူးဗဵာ။

ဘယာေဘး ကၾာေ၀းဳကပၝေစ။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts