SaLai Shwe Lin

Salai Shwe Linn – Come and Go

စည္းစိမ္ဥစၥာ၏ လာရာႏွင့္လားရာ 

ဆလိုင္းေရႊလင္း၊ ၾသဂုုတ္ ၁၃၊ ၂၀၁၃

            လၻက္ရည္ဆိုင္မွာ စကားေျပာေဖာ္ က်ဴရွင္ဆရာလူငယ္က လူေထြးကို ရင္ဖြင့္သည္။ အျဖစ္က ဒီလို………။ သူတို႕ ဇာတိၿမိဳ႕ေလးက ႏြမ္းပါးသည္။ ၿမိဳ႕ေလးကို အမွီျပဳ၍ လူတန္းေစ့ ေနႏူိင္ဖို႕ခက္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ထိုၿမိဳ႕မွလူငယ္မ်ား ၿမိဳ႕ကိုစြန္႕ခြာ၍ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာသို႔ သြားေရာက္လုပ္ကိုက္ၾကသည္။ စကားေျပာေဖာ္လူူငယ္က ရန္ကုန္ကိုေရာက္လာျပီး၊ က်ဴရွင္ဖြင့္၍ ႐ုန္းကန္ေနသည္။ သူ႕က်ဴရွင္မွေန၍ ၁၀­-တန္းတြင္ ၄ဘာသာ၊ ၅ဘာသာ ဂုုုဏ္ထူးရွင္ေတြပင္ ေမြးထုတ္ေပးသည္။ မိဘမ်ားကလည္း ယံုၾကည္စြာ လာေရာက္ အပ္ႏွံၾကသျဖင့္ လူလည္း ရပါသည္။ သို႔ေသာ္ စာသင္ခန္းမအတြက္ တိုက္ခန္းငွားခေတြက ေစ်းၾကီးသည္႕အျပင္၊ အေထြေထြကုန္က်စရိတ္ေတြကမ်ားေနသျဖင့္ ၾကိဳးစား႐ုန္းကန္ေနဆဲ အဆင့္သာရွိဧ။္။

            သူ႕အမ်ဳိးေတြက သူ႕ထံ မၾကာခဏ သတင္းပို႔သည္။ မေလးရွားမွာ သြားေရာက္လုပ္ကိုင္တဲ့ ဟိန္းသူကေတာ့၊ ျပန္လာျပီး ရဟန္းခံရွင္ျပဳအလွဴလုပ္တာ တစ္ၿမိဳ႕လုံး မီးခိုးတိတ္ေကၽြးသတဲ့။ ဖားကန္႕မွာေက်ာက္သြားတူးၿပီး၊ ေက်ာက္ေအာင္လာတဲ့ ေအးမင္းက ၿမိဳ႕ဦးေက်ာင္းမွာ မုခ္ဝႀကီးေဆာက္လွဴတာ ဟီးေနတာပဲ။ ထက္ထက္ကေတာ့ လူကိုယ္တိုင္ျပန္မလာဘဲ၊ စကၤာပူမွေငြလွမ္းပို႕ၿပီး ေစတီအတြက္ စိန္ဖူးလွဴသတဲ့။ ကထိန္ခင္းသူ၊ စတုဒီသာေကၽြးသူ၊ ဘုရားဖူးေခၚသူ စသည္ျဖင့္လဲ ေျပာၾကတာစံုေနဧ။္။ သူ႕အမ်ိဳးေတြက မင္းေကာ ဘာျပန္လုပ္ဖို႕ အစီအစဥ္ ရွိလဲဟုေနာက္ဆက္တြဲေမးတတ္ၾကသည္။ ထိုေမးခြန္းက သူ.ကိုကသိကေအာက္ ျဖစ္ေစေသာ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ ဗဟုသုတႏွင့္ ဆင္ျခင္တံုတရားက သိပ္အေရးႀကီးေၾကာင္း က်ဴရွင္ဆရာက သိသည္။ ရြာဦးေက်ာင္းဧ။္ အုတ္္နံရံႀကီး၌  ဆရာေတာ္ဧ။္ ခြင့္ျပဳခ်က္အရ အဖီခ်မိုးထားေသာ အုပ္တိုက္ခန္းေလးေဆာက္လွဴ၍ စာၾကည္႕တိုက္ေလးဖြင့္ေပးထားသည္။

            သို႔ေသာ္ သူ႕အမ်ိဳးေတြက ဒါကို အလွဴဟု ျမင္ပံုမရ၊ သူ႕ေက်ာင္းေနဖက္သငယ္ခ်င္းေတြနဲ႕ ယွဥ္ယွဥ္ၿပီး ေျပာေနၾကသည္။ အျခားေသာ လူငယ္ေတြကို ေဆြမ်ိဳးေတြ၊ ၿမိဳ႕ခံေတြက မသိမသာေရာ၊ သိသိသာသာပါ ဝိုင္းေျမွာက္ေပးေနၾကသျဖင့္  ဆြမ္းခံဘုန္းၾကီးႏွစ္ပါး သုတ္ေျခတင္ အေျပးၿပိဳင္ၾကရေသာ ဇာတ္လမ္းမ်ိဳး ျဖစ္ကုန္သည္။ လိုအပ္ခ်က္အရ ေစတနာအရ လွဴျခင္းထက္ ၿပိဳင္ဆိုင္လိုျခင္းက အေလးကဲေနေတာ့သည္။

            “ဘုန္းႀကီးႏွစ္ပါး ဘယ္လို အေျပးၿပိဳင္ၾကသလဲ” ဟု က်ဴရွင္ဆရာကေမး၍ လူေထြးက ဇာတ္စုံခင္းျပရေသး၏။ ဆြမ္းခံဘုန္းႀကီးႏွစ္ပါးက ဆြမ္းခံရင္း လမ္းမွာဆုုံၾကေတာ့ ခင္မင္ကၽြမ္းဝင္ၾကၿပီးသားမို႕ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ယွဥ္တြဲၿပီး ၾကြၾကသည္။ သူတို႕ႏွစ္ဦးတြင္ ေနာက္ပါဟင္းခ်ိဳင့္ထမ္း ေက်ာင္းသားတစ္ဦးစီပါသည္။ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က ေနာက္တစ္ေယာက္ကို တိုးတိုးေျပာသည္။ “ဟဲ့ေကာင္ ငါ့ဘုန္းႀကီးက မင္းဘုန္းႀကီးထက္ေျခလွမ္းသာတယ္ကြ။”

            က်န္ေက်ာင္းသားကလဲ အားက်မခံျပန္ေျပာသည္။ “ငါဘုန္းႀကီးက ေလွ်ာ့ေပးထားလို႕ပါကြ။ ပိုျမန္ေအာင္ေလွ်ာက္ႏုိင္တယ္။”

            ထိုအခါ ထိုဘုန္းႀကီးက မိမိေက်ာင္းသား မ်က္ႏွာမငယ္ရေစေရးအတြက္ ခပ္သြက္သြက္ ေလွ်ာက္သည္။ ေက်ာင္းသား ႏွစ္ဦးက ဟုိေျပာဒီေျပာျဖင့္ ေျမွာက္ပင့္ေပးလုိက္ရာ မသိမသာ အေျပးၿပိဳင္ၾကရာမွ၊ ေနာင္ဆုံးတြင္ ဘုန္းႀကီးႏွစ္ပါး သုတ္ေျခတင္အေျပးၿပိဳင္ၾကရေသာ အဆင့္သို႕ တဆင့္ၿပီးတဆင့္ ေရာက္သြားၾကသည္။

            က်ဴရွင္ဆရာက ထုိဇာတ္လမ္းကုိသေဘာက်၍ ဟက္ဟက္ပက္ပက္ ရယ္ေတာ့သည္။

            “ဘုရားအစရွိေသာ သူေတာ္ေကာင္းတို႕ကေတာ့ စည္းစိမ္ဥစၥာထက္ စည္းစိမ္ဥစၥာ၏ လာရာနွင္.လားရားကိုပဲ ေကာင္းေအာင္ဆုံးမေတာ္မူၾကတယ္ဗ်” ဟု စကားစလိုက္သည္။ က်ဴရွင္ဆရာ စိတ္ဝင္စားလာသည္။ သူ႕ကို မွ်ေဝျဖစ္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ေရးသားလုိက္ရျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

            ေလာကလူသားတို႕၏ သေဘာမွာ စည္းစိမ္ဥစၥာကို အထင္ႀကီးၾကကုန္၏။ ခ်မ္းသာသူကို အေျခာက္တိုက္ အလကား အထင္ႀကီးေနတတ္သကဲ့သို႕၊ ဆင္းရဲသူကိုမူ အေျခာက္တိုက္ အလကား အထင္ေသး ေနတတ္ၾကသည္။

            စည္းစိမ္ဥစၥာ ၏ ျဖစ္ေပၚတည္ရွိမႈအေပၚတြင္သာ အဓိကထား၍ စဥ္စားၾကျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္အရမူ စည္းစိမ္ဥစၥာ၏ လာရာႏွင့္ လားရာကိုသာ အဓိက စဥ္းစားရမည္ ျဖစ္သည္။ ေကာင္းေသာလာျခင္း၊ ေကာင္းေသာလားျခင္းကိုသာဓုေခၚ၏။

            စည္းစိမ္ဥစၥာ၏လာရာ

            စည္းစိမ္ဥစၥာကို မည္သို႕မည္ပံု ရ႐ွိခဲ့သနည္း။ မည္သည့္လမ္းေၾကာင္းမွ စည္းစိမ္ဥစၥာလာသနည္း။ စသျဖင့္ ဆန္းစစ္ျခင္း ျဖစ္၏။ အႏွစ္ခ်ဳပ္အားျဖင့္ အကုသိုလ္(မေကာင္းမႈ) ကို အရင္းခံ၍ ရ႐ွိလာေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာသည္ လာရာမေကာင္းေသာ (သို႕မဟုတ္) လာျခင္းမေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာပင္ ျဖစ္သည္။

            အကုသိုလ္ မေကာင္းမႈကို အရင္းမခံပဲ ဓမၼိယလဒၶ စင္ၾကယ္ေသာနည္းျဖင့္ ရ႐ွိလာေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာသည္သာ လာရာေကာင္းေသာ (သို႕မဟုတ္) လာျခင္းေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာျဖစ္သည္။

            ဗုဒၶ၏သားေတာ္ ရဟန္းမ်ားသည္ မဂၢင္႐ွစ္ပါးအတုိင္း က်င့္ႀကံအားထုတ္ၾကရသည္။ သီလမဂၢင္၃-ပါးမွာ သမၼာဝါစာ(မွန္စြာေျပာျခင္း)၊ သမၼာကမၼေႏၱာ(မွန္စြာျပဳလုပ္ျခင္း)၊ သမၼာအာဇီေဝါ(မွန္စြာအသက္ေမႊးျခင္း)၊ တို႕ျဖစ္သည္။ ဝိနည္းေတာ္ႏွင့္ မအပ္စပ္ေသာ ပစၥည္းေလးပါးကို သုံးေဆာင္ခံစားေစျခင္းမ႐ွိ၊ စြန္႕ပယ္ေစေတာ္မႈသည္။ လာျခင္းမေကာင္းေသာ ဥစၥာကုိ၊ လားျခင္းမေကာင္းေသာ အျဖစ္သို႕ ေရာက္ေစေတာ္မမႈေပ။

            စည္းစိမ္ဥစၥာကုိ လူသားတို႕ ႐ွာေဖြၾကရာတြင္ ရဖုိ႔အဓိကဟု ေတြးတတ္ၾက၏။ ငါးပါးသီလကို က်ိဳးေပါက္ေစေသာ သူတပါး၏အသက္ကုိ သတ္ျခင္း၊ သူတပါး၏ ဥစၥာကို ခုိးယူလုယက္ျခင္း၊ သူတပါး၏သားမယားကို ျပစ္မွားျခင္း၊ လိမ္ညာေျပာဆိုျခင္း၊ ေသရည္ေသရက္ေသာက္စားျခင္း – ထိုနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ စည္းစိမ္ဥစၥာကို ႐ွာေဖြစုေဆာင္ၾကသည္။ ေငြေၾကးခ်မ္းသာေသာ သူေဌးကေတာ္ႏွင့္ ေဖာက္ျပန္၍ ေငြခ်ဴစားေနျခင္းမ်ိဳးသည္ သူတပါး၏သားမယားကို ျပစ္မွား၍ စည္းစိမ္ဥစၥာ႐ွာေဖြျခင္းျဖစ္သည္။ ေသရည္တပ္မက္သူတစ္ဦးႏွင့္အတူ ေသာက္စားမူယစ္ေပါင္းေဖၚ၍ အခြင့္မေရးရကာ စည္းစိမ္႐ွာေဖြျခင္းမ်ိဳးသည္ ေသရည္ေသရက္ေသာက္စား၍ စည္းစိမ္ဥစၥာ႐ွာေဖြျခင္းျဖစ္သည္။(ခုိးျခင္းကား ၂၅-မ်ိဳး ပင္႐ိွ၏။)

            ဥပါသကာဂုဏ္ရည္ကို ၫႈိးႏႊမ္းေစေသာ ဥစၥာ႐ွာေဖြျခင္းမ်ိဳးသည္လည္း လာျခင္းမေကာင္းေသာ ဥစၥာတည္း။ ေသရည္ေသရက္ေရာင္းဝယ္ျခင္း၊ လက္နက္ေရာင္းဝယ္ျခင္း၊ အဆိပ္ေရာင္းဝယ္ျခင္း၊ ေမထုန္ေရာင္းဝယ္ျခင္း(ျပည္႕တန္ဆာလုပ္ငန္ျဖင္႕စီးပြါး႐ွာျခင္း) စသည္တို႕ကုိ ဆိုလို၏။

            ဝစီဒုစ႐ုိက္ ၄-ပါး႐ွိ၏။ လိမ္ညာေျပာဆိုျခင္း၊ ဂုံးတိုက္ေျပာဆုိျခင္း၊ အက်ိဳးမဲ့စကားေျပာဆုိျခင္း၊ ႐ုန္းရင္းၾကမ္းတမ္းစြာ ေျပာဆုိျခင္းတို႕ျဖစ္သည္။ ထို ၄-မ်ိဳးကို အရင္းျပဳ၍ ဥစၥာရ႐ွိျခင္းမ်ိဳးသည္လည္း လာျခင္းမေကာင္းေသာ ဥစၥာစည္းစိမ္မ်ားပင္တည္း။

            အကုသုိလ္ ဒုစ႐ိုက္အမႈမ်ိဳးျဖင့္ ဥစၥာမ႐ွာေဖြပဲ၊ ဓမၼိယလဒၶ စင္ၾကယ္ေသာအသက္ေမြးမႈျဖင့္ ရေသာစည္းစိမ္ဥစၥာမွန္သမွ်သည္ လာျခင္းေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားပင္တည္း။ ေ႐ွးဘဝက ဒါနကုသိုလ္အားေကာင္းခဲ့သူမ်ားသည္ ယခုဘဝ၌ ဥစၥာႂကြယ္ဝေသာ မ်ိဳး႐ိုးတြင္ လူျဖစ္ရတတ္၏။ အၾကံေကာင္းတစ္ခ်က္ျဖင့္ သူေဌးျဖစ္တတ္၏။ ထိုသုိ႕ စည္းစိမ္ရျခင္းမ်ိဳးသည္လည္း လာျခင္းေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားပင္္ ျဖစ္၏။

            ဒုစ႐ုိက္အမႈမ်ားျဖင့္ ဥစၥာ႐ွာေဖြမႈသည္ အပါယ္ဒုဂၢတိ ဆင္းရဲကို ရေစတတ္၏။ ေရ၊မီး၊မင္း၊ခိုးသူ၊အေမြခံသားဆိုးသမီးဆိုး – ထို ရန္သူမ်ိဳး ၅-ပါး ၏ ေဘးရန္တို႕ကို ၾကဳံရႏုိင္၏။ ရေသာ ခ်မ္းသာႏွင့္မကာမိေအာင္ ျပန္လည္ဆင္းရဲရ၏။ မိမိက မတရားသျဖင့္ ႐ွာေဖြ၍ရလွ်င္ မိမိႏွင့္ပတ္သက္သူ လူအမ်ား လုိက္ပါခံစား၏။ အကုသုိလ္အက်ိဳးေပးကုိ ခံရလွ်င္ကား မိမိတစ္ဦးတည္းသာတည္း။ ထို႕ေၾကာင့္လာျခင္းမေကာင္းေသာ စည္းစိမ္းဥစၥာဟု ဆိုရေပတည္း။

            မိမိ၏က်န္းမာေရးကို အထိခိုက္ခံ၍ စည္းစိမ္႐ွာေဖြျခင္းသည္လည္း အကုသိုလ္ဒုစ႐ုိက္မႈ မဟုတ္ေသာ္လည္း လာျခင္းေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာျဖစ္ရန္ ခဲယဥ္းလွ၏။

            လူေထြး၏ အသိတစ္ဦးသည္ သူေဌးႀကီးဦးကပ္စီးက ဆရာေခၚရေလာက္ေအာင္ မသံုးရက္မစြဲရက္ စုေဆာင္း၏။ သူမ်ားဆီကသာ ရသမွ်ကပ္စား၏။ လိႈင္သာယာမွာ ေျမကြက္ေတြ အေရာင္းအဝယ္ထိုင္းမႈိင္းစဥ္က ဝယ္ထားရာ၊ ေနာင္တြင္ ေတာ္ေတာ္ျမတ္ေန၏။ သုိ႕ေသာ္ ထုိစည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားကို သူလည္းမခံစား၊ သူမ်ားကုိ ေပးလွဴဖို႕လည္းေဝးစြ။

            Living color မဂၢဇင္းတြင္ ျပည္ပအေတြ႕အၾကဳံ႐ွိသူတစ္ဦးက ေဆာင္းပါးေရးဖူးသည္။ ေဟာင္ေကာင္တြင္ အဖြားႀကီးတစ္ေယာက္ ေတာင္းစားသည္။ အစိုးရထံမွလည္း အေထာက္အပံ့ယူသည္။ ရသမွ်ေတြျဖင့္ တိုက္ခန္းဝယ္ၿပီး ျပန္ငွါးစားတာ ေတာ္ေတာ္ပင္ခ်မ္းသာေနၿပီ။ ဒါကို သက္ဆိုင္ရာက သိသြား၍ အေရးယူသည္။ ဒါေတာင္ ငါက အရမ္းဆင္းရဲတာဟု ေျပာေသး၏။

            အႀကီးအက်ယ္ ကပ္ေစးနဲ၍ ဥစၥာစည္းစိမ္ရ႐ွိျခင္းသည္လဲ လာျခင္းေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာဟု ေျပာဖို႕ခက္မည္။

            ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ ၁၉၉၀-မွစ၍ သြားေရာက္လုပ္ကိုင္သူ အမ်ိဳးသမီးသည္ ၁၀-ႏွစ္အၾကာ ၂၀၀၀-ေလာက္တြင္ျပန္ေရာက္လာသည္။အသားကင္ေရာင္းေသာဆိုင္တြင္ တစ္ေန႔လွ်င္ ၁၄-နာရီအထိလုပ္ခဲ့သည္ ဟုဆုိ၏။ ၁၀-ႏွစ္အတြင္း ရလိုက္ေသာေငြကလည္း မနည္းပါ။ တိုက္ခန္းေတြ၊ ေ႐ႊေတြ၊ ေျမယာေတြ၊ ဝယ္ထားတာ သိန္းေပါင္းေထာင္ဂဏန္း ႐ွိသည္။ သူမက ျပန္လာခ်င္၍ ျပန္လာတာ မဟုတ္။ ဆက္၍ ေငြ႐ွာခ်င္ေသးသည္။ သို႔ေသာ္ ခါးနာတာ ပိုပိုဆိုးလာသျဖင့္ ေဆးစစ္ၾကည္႕ရာ၊ အဆုတ္ကင္ဆာ ျဖစ္ေန၍ ျပန္လာရျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္မွာ ၉-လ ပဲေနၿပီး ကြယ္လြန္သြားပါသည္။ တစ္ေန႔လွ်င္ ၁၄-နာရီႏႈန္းျဖင့္ ၁၀-ႏွစ္တာ႐ႈခဲ့ရေသာ မီးခိုးနံ႔၊ ေညာ္နံ႔ေတြက သူမ၏အဆုတ္ကုိ ထုိးေဖာက္ဖ်က္ဆီးခဲ့ေလၿပီ။

            စည္းစိမ္ဥစၥာ၏လားရာ

            စည္းစိမ္ဥစၥာ၏လာရာက အေရးႀကီးသလို လားရာကလည္း မေရးႀကီးလွသည္။ မိမိ၏စည္းစိမ္ဥစၥာက္ု မည္သို႔မည္ပံု အသံုးျပဳသသလဲဆိုေသာ ကိစၥ ျဖစ္၏။ သုေမဓာ သူေဌးသားသည္ မိဘမ်ားကြယ္လြန္ေသာအခါ ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာ႐ွိေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားကို ၾကည္႕၍ စဥ္းစားသည္။ ( ငါ၏ မိဘ ဘုိးဘြားမ်ားသည္ စည္းစိမ္ဥစၥာကို ရွာေဖြ႐ုံသာ ႐ွာေဖြတတ္သည္။ မိမိေနာက္ပါေအာင္ မလုပ္တတ္ေခ်တကား။ ငါသည္ ထိုစည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားကို ငါ့ေနာက္ပါေအာင္ ယူသြားအ့ံ။ ) ဟုဆံုးျဖတ္သည္။ သူသည္ ထုိစည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားကို အယုတ္အျမတ္မေရြး လွဴဒါန္း၍ ရေသ့ဝတ္ၿပီး ေတာထြက္ေလသည္။ ဘုရားေလာင္း၏ အေကာင္းဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ၊ သူ၏ စည္းစိမ္ဥစၥာတို႕သည္ အျမတ္ဆံုးေသာ လားရာသို႕ ေရာက္သြားၾကသည္။ မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ကမွ် လုိက္၍မမွီႏႈိင္ေသာ အျမတ္ဆုံးအသုံးခ်နည္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

            သို႔ေသာ္ ထုိနည္းလမ္းကို သာမန္လူအမ်ားစု လုိက္နာက်င့္သုံးႏႈိင္မည္ မဟုတ္ေပ။ လိုက္နာက်င့္သံုးႏုိင္ေသာနည္းကို ျမတ္ဗုဒၶက ေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။ ရေသာစည္းစိမ္ကို စုေဆာင္းသင့္သေလာက္ စုေဆာင္းျခင္း၊ ရင္းႏွီးႁမႈပ္ႏွံသင့္သေလာက္ ရင္းႏွီးႁမႈပ္ႏွံျခင္း၊ စားေသာက္သုံးစြဲသင့္သေလာက္ စားေသာက္သုံးစြဲျခင္း၊ လွဴဒါန္းသင့္သေလာက္ လွဴဒါန္းျခင္း၊ – ထုိ၄နည္းျဖင့္ အသံုးျပဳရမည္ဟု ေဟာေတာ္မူပါသည္။ စု၊ရင္း၊စား၊လွဴ ဟု အတိုေကာက္သေကၤတ ျပဳၾကသည္။

            သုတၱန္ေဒသနာေတာ္တစ္ခုတြင္ မစားရက္ မသံုးရက္ ေနသူမ်ားကို ျမတ္ဗုဒၶက ကဲ့ရဲ႕ ႐ႈတ္ခ်ေတာ္မူပါသည္။

            ( ဥစၥာထဲမွာ အႏွစ္ရွာ၊ ရွိတာ ဒါနပဲ။ ) ဟု ဥစၥာစည္းစိမ္၏လားရာသည္ ဒါနျဖစ္သင့္ေၾကာင္းလည္း မွတ္သားရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထုိလားရာကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ၌ အလြန္သတိျပဳထိုက္ေသာ အေၾကာင္းခ်င္းရာမ်ားလဲ ရွိျပန္ပါသည္။

            (၁) ေသရည္ေသရက္ (၂) လက္နက္ခဲယမ္းဓားလံွ (၃) အဆိပ္ (၄) ေမထုန္ – ထုိ ၄ မ်ိဳးကို အကုန္အက်ခံ၍  လွဴဒါန္းပါေသာ္လည္း ကုသိုလ္ကားမျဖစ္။ အကုသိုလ္သာ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ေကာင္းျမတ္ေသာ လားရာမဟုတ္။ နာလဲနာေသး၊ နံလည္းနံေသး ထိုသကဲ့သို႔ စည္းစိမ္ဥစၥာလည္း ကုန္ခမ္းေသး၊ ငရဲလဲရေသးဆိုတာမ်ိဳးျဖစ္သည္။

            အခ်ိဳ႕ေသာသူမ်ားသည္ ေသရည္ေသရက္ေသာက္စားမူး႐ူး၍ ဥစၥာကိုျဖဳန္းတီးၾက၏။ အခ်ဳိ႕ကား ပြဲလမ္းသဘင္ အေပ်ာ္အပါးျဖင့္ ဥစၥာကို ျဖဳန္းတီးၾက၏။ အခ်ဳိ႕ကား အခ်ိန္မဲ့ အခါမဲ့ သြားလာျခင္းျဖင့္ ဥစၥာကို ျဖဳန္းတီးၾက၏။ အခ်ဳိ႕ကား ပါပမိတၱ ေခၚ မေကာင္းေသာ မိတ္ေဆြဆိုးမ်ားကိုေပါင္း၍ ဥစၥာကိုျဖဳန္းတီးၾက၏။ အခ်ဳိ႕ကားေလာင္းကစားျခင္းျဖင့္ ဥစၥာကို္ျဖဳန္းတီးၾက၏။ အခ်ိဳ႕ကား ပ်င္းရိျခင္းျဖင့္ ဥစၥာကို ျဖဳန္းတီးၾက၏။ ထိုအေၾကာင္းေျခာက္ပါးသည္  စည္းစိမ္ဥစၥာကို ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ္လည္း အက်ိဳးမဲ့အခ်ည္းႏွီးျဖစ္ေစ၍ စည္းစိမ္းဥစၥာ၏ လားရာကား မေကာင္းျမတ္၊ ဆိုးဝါးလွေခ်သည္ဟု ဆိုထိုက္၏။ ( ေသရည္ေသာက္စား လမ္းသြားခါမဲ့၊ ႐ႈငဲ့သဘင္၊ ေပ်ာ္ရႊင္အန္ေလာင္း၊ မေကာင္းမိတ္ဖ်င္း၊ ပ်င္းရိျခင္းကား၊ ယိုယ်င္းဥစၥာ ပ်က္ေၾကာင္းတည္း။ သိဂၤါေလာဝါဒသုတၱန္။ )

            အလွဴေပးျခင္းသည္ ေကာင္းျမတ္ေသာ္လည္း ၊ေစတနာ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို လိုက္၍ အယုတ္၊အလတ္၊အျမတ္ ကြဲျပားေသးရကား၊ စည္းစိမ္းဥစၥာ၏ လားရာသည္လည္း ၃မ်ဳိးပင္ ကြဲျပား၏။ ႂကြားဝါလို၍ (သို႔) အခြင့္အေရးရလို၍ (သို႔) အခ်ီးအမြမ္းခံလို၍ (သို႔) မလွဴႏုိင္သူတို႔ကို ကဲ့ရဲ႕လုိ၍ ေပးလွဴလွ်င္ ကုသိုလ္ပင္ရေသာ္လည္း အညံ႕စားကုသိုလ္ပင္ျဖစ္၏။

            ကံႏွင့္ ကံအက်ိဳးေပးအရ စည္းစိမ္ဥစၥာရလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္၍ ေပးလွဴလွ်င္ အလတ္စားကုသိုလ္ျဖစ္၏။ အလွဴခံ ပုဂၢိဳလ္တို႔ ခ်မ္းသာပါေစဟူေသာ ေမတၱာဓာတ္ကို အဓိကထား၍၊ နိဗၺိန္ ရည္မွန္းျပီး လွဴဒါန္းလွ်င္ အျမတ္စားကုသိုလ္ျဖစ္၏။

            သားမယားကိုလည္းေကာင္း၊ မိဘ ေဆြမ်ိဳးတုိ႔ကို လည္းေကာင္း၊ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးရာ၌ ဥစၥာစည္းစိမ္းကို အသုံးျပဳျခင္းသည္ လားျခင္းေကာင္းေသာ ဥစၥာစည္းစိမ္းျဖစ္ေၾကာင္း မဂၤလာတရားေတာ္အရ သိရွိႏူိင္ပါသည္။

            ေလးခ်က္ညီစဥ္းစားျခင္း

လားရာႏွင့္ လာရာကို မူတည္၍ ေလးခ်က္ညီ စဥ္းစားႏုိင္ပါသည္။

(၁) လာရာေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာကို လားရာေကာင္းေသာ စည္းစိ္မ္ဥစၥာအျဖစ္ အသံုးခ်ျခင္း။      ။ အကုသိုလ္ ဒုစ႐ုိက္အမႈမ်ားျဖင့္ မ႐ွာေဖြဘဲ စင္ၾကယ္စြာ ရ႐ွိလာေသာေငြမ်ားကို စုေဆာင္း၊ ရင္းႏွီး၊ စားသံုး၊ လွဴဒါန္း ဟူေသာ အက်ဳိး႐ွိရာကိစၥမ်ား၌ အသံုးျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ ဤအမ်ိဳးအစားကို ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတို႔ အႏွစ္သက္ဆံုးျဖစ္သည္။

(၂) လာရာေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာကို လားရာမေကာင္းေသာစည္းစိမ္ဥစၥာအျဖစ္ အသံုးခ်ျခင္း။     ။ အကုသိုလ္မဖက္စင္ၾကယ္စြာရ႐ွိလာေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာျဖစ္ေသာ္လည္း ေသရည္ေသရက္ေသာက္စားျခင္း၊ သူတပါး သားမယားပစ္မွားျခင္း စေသာ အကုသိုလ္ ကိစၥမ်ား၌ အသုံးျပဳျခင္း ျဖစ္သည္။ ပညာရွိတို႔က ရပံုကို ႏွစ္သက္၍ သုံးပံုကို မႏွစ္သက္။

(၃) လာရာ မေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာကို၊ လားရာေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာအျဖစ္ အသံုးခ်ျခင္း။  ။ အကုသို္လ္ဒုစ႐ုိက္ အမႈမ်ားျဖင့္ ရ႐ွိလာေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားကို၊ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ ကိစၥမ်ား၌ အသံုးျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ (ခိုးယူေငြျဖင့္ သားမယားကို လုပ္ေကၽြးျခင္း။ ပရဟိတ၌ လႈျခင္း) ပညာရွိတို႔က သုံးစြဲပံုကိုသာ ႏွစ္သက္သည္။

(၄) လာရာမေကာင္းေသာ စည္းစိ္မ္ဥစၥာကို လားရာမေကာင္းေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာအျဖစ္အသုံးခ်ျခင္း။  ။ အကုသုိိလ္အမႈမ်ားျဖင့္ရ႐ွိလာေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားကို၊ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ကိစၥမ်ားတြင္  အသုံးျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ (ခိုးယူေငြျဖင့္ အရက္ေသာက္ျခင္းမ်ိဳး။) ဤအမ်ဳိးအစားကို ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ မႏွစ္သက္ဆံုး(အစက္ဆုပ္ဆံုး) အမ်ဳိးအစား ျဖစ္သည္။

ဆလုိင္းေရႊလင္း

(painting – win pe myint, source – internet)

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
MoeMaKa Old Archives

Similar Posts