မာန္သီဟထြန္း – ေဆပီယန္စ္၊ အပိုင္း (၁၆) – အာဒံႏွင့္ ဧဝတုိ႔၏ တေန႔တာဘဝ

 


မာန္သီဟထြန္း – ေဆပီယန္စ္၊ အပိုင္း (၁၆) –
အာဒံႏွင့္ ဧဝတုိ႔၏ တေန႔တာဘဝ

 Sapiens – A Brief History of Humankind by Yuval Noah Harari

(မိုးမခ) ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၃၊ ၂၀၁၉ 

စာေရးသူ၏ ေဖ့စ္ဘြတ္မွ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ လူသားသဘာဝ၊ သမုိင္း ႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာသေဘာတရားေတြကုိ နားလည္ဖုိ႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ဘုိးေဘးေတြျဖစ္တဲ့ အမဲလုိက္ရွာေဖြစားေသာက္သူတုိ႔ရဲ႕ ေခါင္းထဲကုိ ဝင္ၾကည့္မွ ရမွာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူသားမ်ိဳးစိတ္ရဲ႕ သမုိင္းတေလွ်ာက္လံုးနီးပါး ေဆပီယန္စ္တုိ႔ဟာ ရွာေဖြစားေသာက္သူေတြအျဖစ္သာ ရွင္သန္ခဲ့ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ကစၿပီး လူဦးေရ ဆက္လက္တုိးပြားလာတာႏွင့္အမွ် ေဆပီယန္စ္တုိ႔ဟာ ၿမိဳ႕ျပအလုပ္သမား၊ ရံုးအလုပ္သမားေတြ အျဖစ္ တစ္ေန႔တာစားစရာကုိ ရွာေဖြၾကရတယ္။ ဒါေတြအားလံုးကုိ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀,၀၀၀ က ေဆပီယန္စ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လယ္သမားေတြ၊ တိရိစာၦန္ထိန္းေက်ာင္းသူေတြအျဖစ္နဲ႔ ရွင္သန္ခဲ့ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ဘိုးေဘးေတြ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ေသာင္းခ်ီေအာင္ အမဲလုိက္ခဲ့ခ်ိန္၊ အစာရွာေဖြစားေသာက္ခဲ့ခ်ိန္ေတြနဲ႔ ယွဥ္လုိက္မယ္ဆုိရင္ မ်က္ေတာင္တစ္ခတ္မွ်သာ ၾကာျမင့္ပါတယ္။

အခုေနာက္ပုိင္းရွင္သန္ဖြံ႔ၿဖိဳးလာတဲ့ နယ္ပယ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲျခင္းစိတ္ပညာက အဆုိျပဳထားတာက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ဒီေန႔ေခတ္လူမႈအသုိင္းအဝုိင္း ႏွင့္ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ စရုိက္လကၡဏာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အခုလုိအခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ၾကာခဲ့တဲ့ စုိက္ပ်ိဳးေရးေခတ္မတုိင္မီကာလမွာ ျဖစ္တည္ပံုေပၚခဲ့ၿပီးသားလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီေန႔လုိေခတ္မွာေတာင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ဦးေႏွာက္ေတြ၊ စိတ္ေတြဟာ အမဲလုိက္အစာရွာေဖြတဲ့ဘဝနဲ႔ သင့္ေတာ္ေနတုန္းပဲလုိ႔ အဲဒီနယ္ပယ္ကပညာရွင္ေတြက အခုိင္အမာေျပာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ လက္ရွိ အစာစားေသာက္တဲ့ပံုစံ၊ လူမႈပဋိပကၡေတြ ႏွင့္ လိင္ဆုိင္ရာအျပဳအမူေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕အမဲလုိက္ရွာေဖြစိတ္ထားေတြနဲ႔ လက္ရွိ ေခတ္လြန္စက္မႈလုပ္ငန္းပတ္ဝန္းက်င္မွာရွိတဲ့ မီဂါၿမိဳ႕ျပႀကီးေတြ၊ ေလယဥ္ပ်ံ၊ တယ္လီဖုန္း၊ ကြန္ပ်ဴတာ စတဲ့အရာေတြ အျပန္အလွန္တံု႔ျပန္ျခင္းရဲ႕ ရလဒ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

အရင္ဘယ္လူသားမ်ိဳးဆက္ကမွ မခံစားလုိက္ရတဲ့ ပုိမုိမ်ားျပားတဲ့အရင္းအျမစ္ေတြ၊ လူ႔သက္တမ္းပုိရွည္လာတာ စတဲ့အရာေတြကုိ ဒီေန႔ေခတ္ပတ္ဝန္းက်င္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ေပးစြမ္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီအရာေတြေၾကာင့္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ဒါေတြနဲ႔မတန္ဘဲ သီးသန္႔ကြဲထြက္ေနတာ၊ စိတ္ဓာတ္က်တာ၊ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားတာ စတာေတြလည္း မၾကာခဏ ခံစားရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ အခုလုိျဖစ္ရတာကုိ နားလည္ဖုိ႔အတြက္ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲျခင္းစိတ္ပညာရွင္ေတြ အဆုိျပဳထားတာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ အခုလုိျပဳျပင္ပံုသြင္းလုိက္တဲ့ အမဲလုိက္ရွာေဖြစားေသာက္သူတုိ႔ရဲ႕ကမာၻ ကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏိႈက္ႏိႈက္ခၽြတ္ခၽြတ္ စူးစမ္းေလ့လာဖုိ႔လုိအပ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ မသိစိတ္ဟာ အဲဒီကမာၻထဲမွာ မသိမသာ ေနထုိင္ေနေသးတာကုိး။

ဥပမာေျပာရရင္ ဘာေၾကာင့္ လူေတြဟာ ခႏၶာကုိယ္အတြက္အက်ိဳးမရွိတဲ့ ကယ္လုိရီမ်ားတဲ့အစားအစာေတြကုိ အငမ္းမရစားသံုးၾကတာပါလဲ။ ဒီေန႔ေခတ္က အလွ်ံပယ္ၾကြယ္ဝတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ အဝလြန္ျခင္းဆုိတဲ့့ကပ္ဆုိးမွာ ဆန္႔တငင္ငင္ျဖစ္ေန ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံေတြကုိပါ အလ်င္အျမန္ကူးစက္ေနတယ္။ အခ်ိဳဆံုး၊ ဆီအရြမ္းဆံုးျဖစ္တဲ့ အစားအစာေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြ ဗုိက္ကားတဲ့အထိ အငမ္းအရစားေသာက္တတ္ၾကတာဟာ ပေဟ႒ိတစ္ခုပါ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ဘုိးေဘးေတြျဖစ္တဲ့ ရွာေဖြစားေသာက္သူေတြရဲ႕ အစားအေသာက္အေလ့အထေတြကုိ ဆင္ျခင္မိတဲ့အခါမွသာ အဓိပၸါယ္ရွိပါေတာ့တယ္။

သူတုိ႔ေနထုိင္ခဲ့တဲ့ ဆဗားနားေဒသ ႏွင့္ ေတာေတာင္ေတြမွာ ကယ္လုိရီမ်ားတဲ့ ခ်ိဳၿမိန္တဲ့အစားအစာေတြဆုိတာ အလြန္တရာမွပဲရွားပါးလွၿပီး အစားအေသာက္ဆုိတာကလည္း အမ်ားအားျဖင့္ နည္းနည္းပဲ ရွိတာပါ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၃၀,၀၀၀ က သာမန္ရွာေဖြစားေသာက္သူတစ္ေယာက္မွာ ခ်ိဳၿမိန္တဲ့စားစရာဆုိလုိ႔ သစ္သီးမွည့္ပဲ ရွိတယ္။ ေက်ာက္ေခတ္အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ဟာ သဖန္းသီးမွည့္ေတြ ျပြတ္ေနတဲ့သဖန္းပင္တစ္ပင္ႏွင့္တုိးရင္ အလုပ္သင့္ဆံုးကေတာ့ အဲဒီေနရာမွာပဲ သဖန္းသီးမွည့္ေတြကုိ စားႏုိင္သမွ် မ်ားမ်ားခူးစားမွာပါ။ ဒါမွပဲ အဲဒီေတာအုပ္မွာရွိတဲ့ ဘာဘြန္းေမ်ာက္ေတြက တစ္ပင္လံုး ေျပာင္သြားေအာင္ခူးစားမသြားခင္ စားခြင့္ရမယ္။ ကယ္လုိရီမ်ားတဲ့အစားအေသာက္ေတြဆုိ တဝတၿပဲစားရမယ္ဆုိတဲ့ ပင္ကုိအသိစိတ္ဓာတ္ခံဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ဒီအဲင္ေအထဲမွာ ေမြးရာပါအျမစ္တြယ္ႏွင့္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။


ဒီေန႔ေခတ္မွာ ျမင့္မားတဲ့တုိက္ေတြမွာ ပစၥည္းေတြျပည့္ႏွက္ေနတဲ့ ေရခဲေသတၱာေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေနထုိင္ၾကေပမယ့္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ဒီအဲင္ေအေတြကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ဆဗားနားျမက္ခင္းျပင္ေတြမွာ ရွင္သန္ေနၾကဆဲလုိ႔ ခံယူထားတုန္းပါ။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ေရခဲေသတၱာထဲမွာ ‘ဘင္ႏွင့္ဂ်ယ္ရီ ေရခဲမုန္႔’ ေတြေတြ႔ရင္ တစ္ပံုးလံုးကုန္ေအာင္စားၿပီး ကုတ္အခ်ိဳရည္ဗူးႀကီးေတြနဲ႔ေမ်ာခ်ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီတဝတၿပဲစားတဲ့ဗီဇ သီအုိရီကုိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လက္ခံၾကပါတယ္။ တျခားသီအုိရီေတြကေတာ့ ဒီ့ထက္အမ်ားႀကီးအျငင္းပြားစရာပါပဲ။ ဥပမာေျပာရရင္ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲျခင္းစိတ္ပညာရွင္တစ္ခ်ိဳ႕ အဆုိျပဳတာက ေရွးေခတ္ရွာေဖြစားေသာက္သူအုပ္စုေတြကုိ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ကုိ အေျခခံတဲ့ ‘သီးသန္႔မိသားစုငယ္’ ေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီအစား သူတုိ႔ကုိ တစ္ဦးခ်င္းပိုင္ဆုိင္မႈေတြ မရွိတဲ့၊ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ မဟုတ္တဲ့၊ အေဖဘယ္သူလဲ မေသခ်ာတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအျဖစ္ ေနထုိင္ခဲ့ၾကတယ္လုိ႔ ေျပာပါတယ္။ အဲဒီလုိ လူအုပ္စုတစ္ခုမွာ မိန္းမတစ္ေယာက္ဟာ ေယာက္်ားမ်ားစြာနဲ႔လိင္ဆက္ဆံႏုိင္ၿပီး အတြင္းက်က်သိကၽြမ္းရင္းႏွီးႏုိင္သလုိ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ တျခားအမ်ိဳးသမီးမ်ားစြာနဲ႔လည္း အဲဒီလုိ ရင္းႏွီးႏုိင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အုပ္စုအတြင္းရွိ အရြယ္ေရာက္ၿပီးသူအားလံုးက ကေလးငယ္ေတြကုိ အတူဝုိင္းဝန္း ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ၾကပါတယ္။ ဘယ္ေယာက္်ားကမွာ ဘယ္ကေလးဟာ သူ႔ကေလးမွန္း အေသအခ်ာမသိတဲ့အတြက္ ကေလးအားလံုးကို တန္းတူညီမွ် ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ပါတယ္။

ခုလုိမ်ိဳး လူမႈအေဆာက္အအံုတစ္ခုဟာ ‘မယားၿပိဳင္ယူ စိတ္ကူးယဥ္ေလာက’ တစ္ခုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔နဲ႔အနီးစပ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ ခ်င္ပန္ဇီေတြ၊ ဘိုႏိုဘိုေမ်ာက္ေတြၾကားမွာ ဒီအေၾကာင္းအရာကုိ ေကာင္းေကာင္း မွတ္တမ္းတင္ထားေတြရွိပါတယ္။ ဒီေန႔လုိေခတ္မွာလည္း တစ္ခ်ိဳ႕လူ႕ယဥ္ေက်းမႈေတြမွာ ဘံုဖခင္ဆုိတာကုိ က်င့္သံုးေနၾကဆဲပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ ဘာရီအိႏၵိယလူမ်ိဳးေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီလုိ လူ႔အသုိင္းအဝုိင္းေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈေတြအရ ကေလးဆုိတာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕သုတ္ပိုးကေန ေမြးဖြားလာတာမဟုတ္ဘဲ မိခင္ရဲ႕သားအိမ္ထဲမွာ သုတ္ပုိးမ်ားစြာ စုေပါင္းၿပီးမွသာ ျဖစ္တည္လာတယ္လုိ႔ ယူဆၾကတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ မိခင္ေကာင္းတစ္ေယာက္ဟာဆုိရင္ မတူတဲ့ေယာက္်ားအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ လိင္ဆက္ဆံရမွာပါ။ အထူးသျဖင့္ သူမကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ေမြးဖြားလာမယ့္ သူမရဲ႕ကေလးငယ္ဟာ အေကာင္းဆံုးအမဲလုိက္သမားရဲ႕ စြမ္းရည္ကုိသာမက အေကာင္းဆံုးပံုေျပာတတ္သူ၊ အသန္မာဆံုး စစ္သည္ေတာ္၊ အသိမ္ေမြ႔ဆံုး ခ်စ္တတ္သူ စသူတုိ႔ရဲ႕ စြမ္းရည္အမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ အေမြရၿပီး သူတို႔အားလံုးကလည္း ဖခင္ပမာ သူ႔ကုိ ဂရုစိုက္ၾကမွာပါ။ ဒါဟာ အူေၾကာင္ေၾကာင္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ယူဆတယ္ဆုိရင္ အဲဒီေခတ္က ခုေခတ္လုိ သေႏၶေဗဒဘာသာရပ္ေတြ မရွိေသးဘူးဆုိတာကုိ အမွတ္ရပါ။ ကေလးေတြကုိ လူအမ်ားကေန မဟုတ္ဘဲ ဖခင္တစ္ေယာက္နဲ႔သာ ရတယ္ဆုိတဲ့ ခိုင္မာတဲ့အေထာက္အထား လူေတြမွာ မရွိခဲ့ပါဘူး။

ဒီ “ေရွးေဟာင္းစုေပါင္းဆက္ဆံ” သီအုိရီကုိ လက္ခံသူေတြ အဆုိျပဳတာက ဒီေန႔ေခတ္အိမ္ေထာင္ေရးေတြမွာ မၾကာခဏ လင္မယားေဖာက္ျပန္မႈေတြ၊ လင္မယားကြာရွင္းမႈ ျမင့္တက္လာတယ္။ အဲဒါတင္မက ကေလးငယ္ေတြ၊ လူႀကီးေတြပါခံစားရတဲ့ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ေရာဂါလဏၡာျပႆနာေပါင္းစံုအမ်ိဳးမ်ိဳး အစျပဳရာေနရာရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ လူေတြကုိ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ ႏွင့္ ‘သီးသန္႔မိသားစုငယ္’ ေတြအျဖစ္သာ ေနထုိင္ၾကဖုိ႔ အတင္းသြတ္သြင္း တာေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ဇီဝသေဘာတရားေတြနဲ႔ ကုိက္ညီမႈမရွိပါဘူး။

ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားက ဒီသီအုိရီကုိ ခါးခါးသီးသီးျငင္းပယ္ၾကၿပီး တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ ႏွင့္ ‘သီးသန္႔မိသားစုငယ္’ ေတြအျဖစ္ေနထုိင္ျခင္း ႏွစ္ခုလံုးဟာ လူ႔အျပဳအမူေတြရဲ႕ အႏွစ္သာရျဖစ္ေၾကာင္း အခုိင္အမာဆုိၾကပါတယ္။ ေရွးေခတ္ရွာေဖြစားေသာက္သူ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ဒီေခတ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြထက္ ပုိၿပီးတန္းတူညီမွ် ဘံုသေဘာဆန္ေပမယ့္လည္း သီးသန္႔ကြဲျပားမိသားစုမ်ားျဖင့္ စုစည္းေနထုိင္ၾကတယ္။ လင္မယားစံုတြဲေတြကလည္း မိမိတုိ႔ပုိက္ထားတဲ့ ကေလးကုိယ္စီနဲ႔ အခ်င္းခ်င္းမနာလုိမႈေတြ ရွိခဲ့ၾကတယ္လုိ႔ အဲဒီသုေတသန ပညာရွင္ေတြက ဆုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ဒီေန႔ေခတ္မွာ တစ္လင္တစ္မယားစနစ္ ႏွင့္ သီးသန္႔မိသားစုငယ္ေတြဟာ ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႔တဲ့ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္ ျဖစ္ေနတာပါ။ မိန္းမ၊ ေယာက္်ားေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ အိမ္ေထာင္ဘက္ေတြ၊ သားသမီးေတြႏွင့္ပတ္သက္လာရင္ အလြန္တရာပုိင္ဆုိင္လုိစိတ္ရွိၾကၿပီး ဒီေခတ္ႏုိင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ ဆီရီးယား၊ ေျမာက္ကုိးရီးယား တုိ႔မွာလည္း ႏုိင္ငံေရးအာဏာကုိ အေဖကေန သားကုိသာ လႊဲေျပာင္းေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘာသာျပန္ – မာန္သီဟထြန္း

ပံုေတြကုိ ေအာက္ပါလင့္ေတြကေန ယူပါတယ္။

https://www.dreamstime.com/stock-illustration-eating-junk-f…
http://anygivenfood.com/giveaway-free-ben-jerrys-ice-cream/
https://www.canstockphoto.ie/fat-man-eating-fast-food-hambe…
https://www.pinterest.com/pin/203295370654631379/