(မုိးမခ) ႏုိဝင္ဘာ ၁၈၊ ၂၀၁၈
“ယေန႔လူငယ္ ေနာင္ဝယ္လူႀကီး” ဆိုတဲ႔ ကဗ်ာဆရာႀကီး (ဆရာ) ေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ အသိေပးကဗ်ာစာသားေလးတခုရွိတယ္။ ဒီစာ သားကို ကဗ်ာဆရာက ကဗ်ာတပုဒ္အတြက္ လိုအပ္ေနတဲ့ ကဗ်ာပါဒၿပီးေအာင္ သာမန္ေရးဖြဲ႔ခဲ႔တာမဟုတ္ဘဲ လူငယ္ေတြ အတြက္ တကယ္ကိုေမွ်ာ္ကိုးၿပီး ေရးဖြဲ႔ခဲ႔တာပဲျဖစ္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလိုေျပာရလဲဆိုေတာ့ ဆရာႀကီးေရးခဲ႔တဲ႔ ကဗ်ာသေဘာ နဲ႔ ကဗ်ာရည္ရြယ္ခ်က္ေၾကာင့္လို႔ ေျပာရင္ရတယ္။
ဒီအေၾကာင္းကို ဆရာႀကီးက ၁၉၆၁ ခု၊ စာဆိုေတာ္ေန႔မွာ ေျပာခဲ႔တာလည္း ျဖစ္တယ္။ အဲ႔ဒီမွာ ဆရာႀကီးရဲဲ ကဗ်ာ႔သေဘာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တင္ျပထားတဲ႔ ဥပမာေလးကို သေဘာက်မိပါရဲ႕။ ဆရာႀကီးက ကဗ်ာသေဘာကိုေျပာရရင္ ”ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ အေမာေျပေအာင္တိုက္ပါ့မမ” ဆိုတဲ႔ တတိယတန္း ”ဒိုးပတ္သံ-(သံခ်ပ္)” စာသားကို ေျပာျပပါတယ္။
အဲ႔ဒီမွာ ဆရာႀကီးက ”ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ အေမာေျပေအာင္တိုက္ပါ့မမ” ဆိုတာကို တခုခ်င္းရွင္းျပထားပါတယ္။ဘယ္လိုရွင္းျပထားလဲဆိုရင္ “ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ” မွာ “ဖန္ျပာခြက္” ဟာ “ဖြဲ႔ႏြဲ႔ပုံ” (ပုံသဏၭာန္) ျဖစ္ၿပီး “ေက်ာက္ စက္ေရ” ဟာ စိတ္ကူးဉာဏ္အပိုင္း” လို႔ ဆုိထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ “အေမာေျပေအာင္ တိုက္ပါ့မမ” ဆိုတဲ႔အပိုင္းမွာ “မမ” သည္ “ကဗ်ာဆရာ၊ စာေရးဆရာႏွင့္တူပါသည္။” လို႔ႏႈိင္းယွဉ္ျပၿပီး သံခ်ပ္ဝိုင္းေတာ္သားမ်ားဟာ ကဗ်ာဖတ္တဲ႔ ပရိတ္သတ္နဲ႔ တူတယ္လို႔ နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ “ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ အေမာေျပေအာင္တိုက္ပါ့မမ” ဆိုတဲ႔အေၾကာင္း ျခံဳငုံၿပီးေျပာရရင္ ”မမသည္ သံခ်ပ္ဝိုင္းေတာ္သားမ်ား အေမာေျပေအာင္ ေက်ာက္စက္ေရကို ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ထည့္ၿပီး တိုက္ ေကြၽးရန္ျဖစ္သလို ကဗ်ာဆရာ ကဗ်ာဖတ္တဲ႔ပရိတ္တ္အား ဘဝအေမာေတြေျပလာေအာင္ ကဗ်ာဖြဲ႔ရန္ျဖစ္တယ္”လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
တဖန္ ဆရာႀကီးက “ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ” အေၾကာင္းကို ဆက္ရွင္းျပထားပါတယ္။ အထက္မွာတင္ျပခဲ့သလို “ဖန္ျပာခြက္နဲ႔ ေက်ာက္စက္ေရ” ဟာ “ဖြဲ႔ႏြဲ႔ပုံနဲ႔ စိတ္ကူးဉာဏ္” ျဖစ္တဲ႔အတြက္ သူတို႔ႏွစ္ခုကို ခြဲမရတဲ႔အရာလို႔ ယူဆပါ တယ္။ ဒါကိုပဲ ဆရာႀကီးက စာဖတ္သူေတြနားလည္ဖို႔ ခြဲျပလိုက္တဲ႔အခါမွာ “ဖန္ျပာခြက္” က သက္သက္ကိုရသလို ဖြဲ႔ႏြဲ႔ပုံသက္သက္ ကိုလည္း ရလာပါတယ္။
အဲ႔ဒီလိုရလာတဲ႔ ”ဖြဲ႔ႏြဲ႔ျခင္းဆိုတာ အေျပာနဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေရးနဲ႔ေသာ္လည္းေကာင္း ကိုယ့္စိတ္မွာရွိတဲ႔သေဘာကို သူ႔စိတ္သို႔ေရာက္ေအာင္ ပို႔ျခင္းျဖစ္တယ္” လို႔ ဆိုျပန္တယ္။ အဲ႔ဒီလိုပို႔တဲ့အခါမွာ ‘စကား’ ဟာ ကဗ်ာဆရာ၊ စာေရးဆရာတို႔ရဲ႕ ‘တန္ဆာပလာ’ ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီတန္ဆာပလာကို အသုံးျပဳတတ္ဖို႔ …
(၁) အနက္ကိုမွန္ေအာင္ ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ သဒၵါနည္း၊ ဝါက်ဖြဲ႔နည္း၊ (ကဗ်ာအတြက္) ကဗ်ာစပ္နည္း။
(၂) အနက္ကို ေျပျပစ္ေအာင္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ ဂုဏ္၊ ေဒါသ၊ သဒၵါလကၤာရ။
(၃) အနက္ဆန္းၾကယ္ေအာင္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔ ဥပမာအလကၤာ၊ ႐ူပကအလကၤာ၊ အတၳာလကၤာရ ဆိုၿပီး အခ်က္သုံးခ်က္ကို တင္ျပ ထားတယ္။
ဤတြင္ ဆရာႀကီးက သတိျပဳေစလိုတဲ႔ အခ်က္္ခ်က္ကို တင္ျပလာပါတယ္။ဘာလဲဆိုေတာ့ “သဒၵါနည္း၊ သဒၵါလကၤာရနည္း၊ အတၳာလကၤာရနည္းတို႔ကိုသိ၍ ကြၽမ္းက်င္လိမၼာစြာသုံးတတ္ေစကာမူ စိတ္ကူးဉာဏ္မရွိလွ်င္ “ကဗ်ာဆရာမျဖစ္ႏိုင္” ဆုိၿပီး သူ႔အျမင္ကို ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် တင္ျပထားတယ္။ ဤတြင္ အဓြန္႔တက္လာပါက ထိုသူဟာ “ကာရန္သမားမွ်သာ” ျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို ‘ပန္းအတုနဲ႔ ပန္းအစစ္’ သေဘာနဲ႔ ဥပမာေပးထားပါတယ္။
ဆရာႀကီး အဲ႔ဒီလိုတင္ျပထားတာကိုဖတ္ရေတာ့ ဆရာႀကီးေရးခဲ႔တဲ႔ တက္လူတို႔ကဗ်ာထဲမွာပါတဲ႔ “ယေန႔လူငယ္ ေနာင္ဝယ္ လူႀကီး” ဆိုတဲ႔စကားကို သတိရမိတယ္။ ဒီစာသားကို ဆရာႀကီးက တက္လူတို႔ကဗ်ာရဲ႕ တတိယအပိုဒ္မွွာ ထည့္သြင္း ေရးဖြဲ႔ ခဲ့တာပါ။
ဒီစာပိုဒ္မွာဆိုရင္ ဆရာႀကီးက ယေန႔လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ လမ္းေဟာင္းလမ္းမွားကို ေရာက္ေနရင္ေတာင္မွ အဲ႔ဒီလမ္းေဟာင္း (လမ္းပ်က္) ကို လမ္းေဟာင္းအတိုင္းမထားဘဲ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရမယ္။ ျပဳျပင္ရမယ္။ အဲ႔ဒီလိုျပဳျပင္မြန္းမံတဲ့အခါမွာလည္း ဘာအသိပညာ၊ အေျမာ္အျမင္မွ မရွိဘဲနဲ႔ မရႏိုင္တာကို သိတဲ့အတြက္ လူငယ္မ်ားအေနနဲ႔ အသိအျမင္ႂကြယ္ဝေအာင္ ပညာ ရွာမွီးျခင္းမွာ ေပ်ာ္ေမြ႔ရမယ္လို႔ ဆိုထားျပန္တယ္။ဒါ႔အျပင္ သင္ဟာ ယေန႔မွာ လူငယ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ေပမယ့္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ မွာ တိုင္းျပည္က အားထားရမယ့္ လူႀကီးလူေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သင္တို႔ (လူငယ္) အေနနဲ႔ အနာဂတ္ကိုရည္ရြယ္၍ “ယခုႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ ဒုကၡနယ္ကို ကယ္တင္ၾကပါ” လို႔ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ထားၿပီး ကဗ်ာကို အဆုံးသတ္ထားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ယေန႔လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ အခက္အခဲမ်ားႏဲႊ ရင္ဆိုင္ႀကံဳေတြ႔ေနရပါက ဆရာႀကီးေျပာသလို …
“အေဟာင္းပ်က္လွ်င္၊ အသစ္ျပင္ေလာ့
အျမင္က်ယ္၍၊ ပညာေမြ႔ေလာ့
ယေန႔လူငယ္၊ ေနာင္ဝယ္လူႀကီး
သင္လည္းတစ္ဦး၊ သားထူးသားျမတ္
ျဖစ္အပ္ရာသည္၊ ေရွ႕သို႔ရည္၍
ငိုမည္မတ၊ သခၤါရဟု
စိတ္ကမေစာ၊ ေလာေလာဆယ္ဆယ္
ဒုကၡနယ္ကို၊ ကယ္တင္ႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။” လို႔ဆိုတဲ့စာသားေလးအတိုင္း စိတ္ဓါတ္ခိုင္မာၾကပါေစ။ အားအင္ျပည့္ဝ ၾကပါ ေစလို႔ ဆႏၵျပဳရင္း…။
ေမာင္စည္သူ (အေဖ်ာက္)