(မုိးမခ) စက္တင္ဘာ ၇၊ ၂၀၁၇
က်ေနာ္ ဟားဗတ္တကၠသိုလ္ တက္တဲ့ႏွစ္ပဲ Sept 11 တိုက္ခိုက္မႈႀကီး ျဖစ္တယ္။ အဲသည္ေနာက္ပိုင္း စာသင္ခန္းေတြထဲမွာ ကစလို႔ အေတာ္ဒုကၡျဖစ္တယ္။ အေမရိကန္ေတြက ဆတ္ဆတ္ထိမခံ ျဖစ္လာတယ္။ သူတို႔ကို နည္းနည္းမွ ေဝဖန္လို႔မရ ေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔က Yankee patriotism လို႔ ေျပာၾကတာေပါ့။
အဲသည္ေနာက္ပိုင္း အၾကမ္းဖက္မႈ တိုက္ဖ်က္ေရးစစ္ပြဲတို႔၊ အာဖဂန္ကိုဝင္၊ ေနာက္ပိုင္း အီရတ္ကိုပါ ဝင္တိုက္ ျဖစ္ၾကတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ပါေမာကၡ ဂ်က္ဖရီဆက္ကိုယ္တိုင္ ဆယ္မီနာတခု ေခၚၿပီး ေျပာတယ္။
“အခုအခ်ိန္ဟာ ဝါရွင္တန္က ဟားဗတ္ကို နားေထာင္ေနေသးသလား” လို႔ ေမးခြန္းထုတ္ရမယ့္ အခ်ိန္ပါတဲ့။
ငန္းဖ်ားတက္တုန္း ဆင္ျခင္တံုတရားေတြ ေပ်ာက္ဆံုးကုန္ၾကတာ ေတြ႔ရဖူးတယ္။ အၾကမ္းဖက္မႈ တိုက္ဖ်က္ေရးဆိုတာ သဲ ႏြံ (Quicksand) လိုပဲ လႈပ္ေလ၊ ျမဳပ္ေလ ျဖစ္တတ္တယ္။ ကန္႔အသတ္လိုတယ္၊ ဘယ္အထိတိုက္မွာလဲ၊ ဘယ္သူက ရန္သူ လဲ၊ ဘယ္လိုတိုက္မွာလဲ… စသည္ျဖင့္ေပါ့။
ပညာရွင္ေတြ ေဆြးေႏြးတာေတြ နားေထာင္ခဲ့ရတယ္။ အေမရိကန္ေတာင္ မထိန္းႏိုင္ဘဲ ေနာက္ပိုင္း အီရတ္အထိ က်ဴး ေက်ာ္ခဲ့ရတာေတြ ရွိခဲ့တယ္။
(Terror) အေၾကာက္တရားဆိုတာ အၾကမ္းဖက္သမားကသာ လုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ မီဒီယာေတြ၊ အစိုးရေတြကလည္း လုပ္တတ္ပါတယ္။ အေၾကာက္တရားနဲ႔ဆိုရင္ ထိန္းခ်ဳပ္ရတာ ပိုလြယ္တယ္။ အားကိုးခ်င္လာေအာင္ လုပ္တတ္တယ္၊ တီဗြီ ဖြင့္ၾကည့္လိုက္ရင္ နက္ျဖန္ သန္ဘက္ခါပဲ ကမၻာႀကီး မီးထေတာက္မလိုမ်ဳိး မီဒီယာေတြလည္း ေတြ႔ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ CNN ေတာင္ စစ္ပြဲသတင္းေဖာ္ျပရာမွာ Our War (ငါတို႔စစ္ပြဲ) ဆိုၿပီး ဘက္လိုက္ ေဖာ္ျပေနတာ။၂၀၀၁ ခုႏွစ္ တုန္းကပါ။
ထိုင္းႏိုင္ငံမွာေနေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံ ေတာင္ပိုင္းကိစၥေတြလည္း ႀကီးႀကီးမားမား ေတြ႔ဖူးပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္း မြတ္စလင္ အၾကမ္းဖက္ေတြရဲ႕ တိုက္ခိုက္မႈက ပိုခ်ိန္သားကိုက္လာတယ္။ နည္းပညာျမင့္လာတယ္။ ဗံုး တလံုးက ႏွစ္လံုး၊ ဆိုင္ကယ္ ဗံုးကေန၊ ကားဗံုး စသည္ျဖင့္ ေျပာတာပါ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ဧၿပီမွာပဲ ေတာင္ပိုင္းမွာ ဓာတ္အားတိုင္ ၅၂ ခုမွာ တၿပိဳင္နက္ ဗံုးကြဲတယ္။ ၿမိဳ႕ ၁၉ ခုမွာ တၿပိဳင္နက္ကြဲတာ။ ေဒသ တခုလံုး မီးေမွာင္ပဲ လွ်ပ္စစ္ျပတ္ေတာက္ ေအာင္ ရည္ရြယ္တာ။ မၾကာေသးခင္ ၾသဂုတ္လထဲမွာပဲ ကားေရာင္းဆိုင္က ထရပ္ ကား ၆ စင္းကို ေသနတ္ျပ ျပန္ေပးဆြဲ၊ ကားဗံုးခြဲတာ ျဖစ္ခဲ့ေသးတယ္။ ကားတစင္းကြဲ၊ ဗံုးေထာင္ထားတဲ့ ကားတစင္းကို မိတယ္။
ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ၂၀၁၇ ပထမ ၆ လပိုင္းမွာပဲ လက္လုပ္ဗံုး (IED) ၄၂ လံုး ကြဲတယ္။ ပစ္ခတ္မႈ ၂၈ ခု ရွိတယ္။ လူ ၅၀ ေသ၊ ၁၃၈ ဒဏ္ရာရတယ္။ (ဇြန္လအထိ) ဒါေပမယ့္ ေတာင္ပိုင္းျပႆနာကို ေတာင္ပိုင္းမွာပဲ ထိန္းထားတယ္။ အမ်ဳိးသားေရးေတြ လုပ္မေနဘူး။ ဘန္ေကာက္ကို သယ္မလာဘူး။ ဒီလို ျပႆနာေတြ ျဖစ္ေလေလ.. ထိုင္းႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္းပံုေတြ ျပရာမွာ မြတ္စလင္ေတြကိုပါ ပိုျပတယ္။ မြတ္စလင္ေတြလည္း ထိုင္း Identity မွာ ပါဝင္ေၾကာင္း ျပတယ္။
ဒါေပမယ့္ အၾကမ္းဖက္မႈကို သူ မကိုင္တြယ္ဘဲေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ၿမိဳ႔လယ္ ေလးမ်က္ႏွာရုပ္ထု ဗံုးကြဲတယ္။ မိတယ္။ လိုအပ္ တဲ့ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းမႈ ရွိတယ္။
အြန္လိုင္းလူမႈကြန္ရက္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းကို ကိုယ္စားမျပဳဘူးလို႔ေတာ့ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ဳိးသားေရး ငန္းဖမ္းေနတာေတြ ေတြ႔ေနရတာ ၂၀၀၁ အေမရိကန္ကို ျပန္ေရာက္ေနသလိုပဲ။ ကိုယ္တိုင္ အစြန္းေရာက္ေနၾကတာေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ၂၀၀၁ တုန္းက အေျခအေနေတြကို “လက္်ာ အစြန္းေရာက္ေဆာင္း” ဆိုၿပီး ကဗ်ာေရးျဖစ္တယ္။ လက္်ာစြန္း နီယိုကြန္ (နီယို ကြန္ဆာေဗးတစ္) ေတြ အားေကာင္းခ်ိန္ေပါ့။
Myanmar spring (ျမန္မာေႏြဦး) ၿပီးေတာ့ ျမန္မာေဆာင္း (Myanmar Fall) ေရာက္လာဦးမွာလား။
ေအာင္သူၿငိမ္း
စက္တင္ဘာ ၇၊ ၂၀၁၇