မာမာေအး

မာမာေအး – ေျပာျပစရာေတြလဲတပံုႀကီး ရိွေသးတယ္ – အမွတ္ (၆၀၈ ) ျမန္မာ့ႏွဲ (၂)

မာမာေအး – ေျပာျပစရာေတြလဲတပံုႀကီး ရိွေသးတယ္ – အမွတ္ (၆၀၈ ) ျမန္မာ့ႏွဲ (၂)

(မိုးမခ) ႏို၀င္ဘာ ၁၀၊ ၂၀၁၅

ေသာတရွင္မ်ား  က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္။

မာေအးခ်စ္တဲ့ ေသာတရွင္ေတြ ဂီတ ဝါသနာရွင္ေတြအားလံုး မာေအးရဲ႕ အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းလိုက္ရပါတယ္။

ေသာတရွင္တုိ႔ေရ၊ ေရွ႕အစီအစဥ္မွာတုန္းက ၊ျမန္မာ့ဂီတတူရိယာပစၥည္းေတြ အနက္ ၊ေလမႈတ္ကိရိယာလို႔ ေခၚရမယ့္ ` ႏွဲ´ အေၾကာင္းကို ဂီတဗဟုသုတေ ဝငွခ်င္တဲ့ ေစတနာအရ စၿပီး ေျပာခဲ့တာေပါ့ရွင္၊ဒါေၾကာင့္ ` ႏွဲ ´ ဆိုတဲ့အရာ ဘယ္အခါကစေပၚလာတာပါလဲ၊ကိုယ့္ႏိုင္ငံမွာ ဘယ္တုန္းကစၿပီး ေတြ႕ခဲ့ရလဲ၊ျမန္မာ Key ေတြကို ၁ေပါက္၊၂ေပါက္၊ ၅ေပါက္ လို႔ ေခၚေနၾကတာဟာ ၊ ႏွဲကို စံျပဳခဲ့လို႔ ဆိုတာေတြနဲ႔ ၊ အသံနာမည္ေတြ မွည့္ေခၚပံုေတြကို ေရာက္သြားပါၿပီရွင္။

` ႏွဲ ´ ဆိုတာ ဘယ္လိုပံုစံရိွတဲ့ပစၥည္းပါလို႔ ေခတ္မီေခတ္လြန္သီခ်င္းေတြသာ နားေထာင္တတ္ေတာ့တဲ့ ဒီေခတ္ေႏွာင္းလူေတြကို ေျပာရမွာ ခပ္ခက္ခက္ပဲ ေသာတရွင္တို႕ေရ၊ ဒီလိုေခတ္မီတဲ့သူေတြကိုေတာ့ ၊ ႏိုင္ငံတကာတူရိယာ ` အိုးဘို ´ ဆိုတဲ့ ပစၥည္းလိုဘဲ၊ အခင္နဲ႔မႈတ္တာမ်ိဳးလဲျဖစ္တယ္၊ အရင္းဖက္ကေသးၿပီးေတာ့ အဖ်ားဖက္က ႀကီးသြားတဲ့ ျမန္မာႏွဲအိုးမ်ိဳးဘဲ နည္းနည္း ပိုိုတုိတယ္၊ လက္ေပါက္ေတြရိွတဲ့ အေခါင္းေပါက္ပါရိွတဲ့  သစ္သားလံုးလိုသ႑ာန္မ်ိဳး ျဖစ္တယ္လို႔သာ ရွင္းျပႏိုင္မွာပါ။ ျမန္မာအဂၤလိပ္အဘိဓာန္က ဆိုင္းေနရာမွာ ရွာၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းကို ျမင္ဖူး နားေထာင္ဖူးတဲ့ ဝါသနာရွင္တိုင္းကေတာ့ ဆိုင္းဝိုင္းရဲ႕ေနာက္နားက ဆိုင္းေသတၱာျမင့္ျမင့္ေပၚမွာ သစ္သားပြတ္လံုးထိုး၊ လက္ေပါက္ေတြလဲပါ၊ အဖ်ားပိုင္းမွာ ေအာ္လံခြက္ကေလးခ်ည္ထားတဲ့ သစ္သားရိုးတန္ကေလးနဲ႔  လူတေယာက္ ႏႈတ္ခမ္းေတ့မႈတ္ေနတဲ့ အရာဟာ ` ႏွဲ ´ လို႔ သိၾကပါလိမ့္မယ္ရွင္။ ႏွဲတံ၊ ႏွဲရိုး၊ ႏွဲလံုး ရယ္လို႔ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေခၚေနၾကတဲ့ ` ႏွဲတူရိယာပစၥည္း ´ မွာ ႏွဲႀကီး နဲ႔ ႏွဲေလး ၊ ႏွစ္မ်ိဳးခြဲျခားလို႔ ရပါတယ္။

ႏွဲႀကီးက ႏွဲေလးထက္ ဘယ္သံက်ၿပီး အသံႀကီးပါတယ္။ ` ၾကာအိုးအံ ပုဂံတည္ ´ ဆိုတဲ့ စကားအရ ေတာ့ ျမန္မာသကၠရာဇ္ (၂၁၁ ) ခုႏွစ္မွာ ` ႏွဲႀကီး ´ စတင္ေပၚခဲ့တယ္ေပါ့ရွင္။ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား စက္ရာေတာ္က ႏွိဳးတဲ့အခါမွာ ႏွဲႀကီးတလက္ထဲကိုသာ မႈတ္ၿပီး ႏွိဳးေစပါသတဲ့။ မ်က္ႏွာေတာ္သစ္ခ်ိန္ ၊နားေနခ်ိန္ေတြမွာလဲ ႏွဲႀကီးသံေပးရပါသတဲ့ရွင္။

အင္း….ျမန္မာ သကၠရာဇ္ (၂၁၁) ခုႏွစ္ကဆိုေတာ့ အခု ၁၃၇၇ – ခုႏွစ္ကေန ေနာက္ျပန္တြက္ၾကည့္ရင္ ႏွစ္ေပါင္း (၁၁၆၆ ) ႏွစ္ေတာင္ရိွၿပီဘဲ။ ႏွဲႀကီးသံနဲ႔ ဘုရင္ကို  အိပ္ယာက ႏိွဳးဖို႔ကလဲ ေတာ္ေတာ့ကို ေလခ်ိဳေနမွျဖစ္မွာပါလားလို႔ ေတြးေနမိတယ္ရွင္၊ ႏွဲသံကို ေလခ်ိဳေအးေအးေလးျဖစ္လာေအာင္ – လယ္ထဲမွာ ေလ့က်င့္ မႈတ္ခဲ့ရတာ သံုးႏွစ္ေလာက္ရိွတယ္တဲ့၊ စၿပီး ႏွဲ မႈတ္က်င့္ေတာ့ – အေဖတို႔နားက – ရြာခံ ကရင္မႀကီးေတြက ` ေမာင္ေအး ´ နင့္ ႏွဲႀကီးက တေဂၚေဂၚနဲ႔ ငါတို႔ နား လာမမႈတ္နဲ႔ နားၿငီးတယ္လို႔ ဆိုၿပီး ေမာင္း ေမာင္းုတ္တာ ေကာင္ရ ´ လို႔ ေျပာခဲ့တာကိုး။ အေဖ့ရြာက လူေတြက ေမာင္းထုတ္ရံုရိွမွာ ၊ ဘုရင္ဆိုေတာ့ တခ်က္ေလာက္ လက္ေပါက္မွားလို႔ ေဂၚဂြီမ်ား ထြက္သြားရင္ – ေသရေအာင္ျပင္ ´ လို႔ ျဖစ္မွာ မဟုတ္လား။

မာေအးလဲ တခါတေလ ကာတြန္းမေလး ျဖဴျဖဴလိုဘဲ စိတ္ကူးယဥ္တ္တယ္ေလ၊ အေတြးက ဟိုးအစေရာက္သြားလို႔ပါေနာ။ အဲဒီလို ဟာသအေတြးဟာ ဘယ္သူေၾကာင့္ ေပ်ာက္သြားရသလဲလို႔ ေျပာျပပါဦးမယ္။ ဘုရင္ကို ႏွဲသံႀကီးေပးၿပီး စက္ေတာ္ေခၚရာက ႏိႈးခဲ့တယ္လို႔ ေျပာသြားခဲ့တဲ့ ` စစ္ကိုင္း ဦးသာက်င္ ´ လို႔ ေခၚတဲ့ ႏွဲဆရာႀကီးေၾကာင့္ ေပါ့ရွင္။ အဲဒီအဘႏွဲဆရာႀကီး ဦးသာက်င္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ၊မာေအးတို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေနာက္ဆံုးပါေတာ္မူသြားရွာတဲ့ ေရႊနန္းရွင္ဘုရင္သီေပါမင္း ၊အိႏၵိယႏိုင္ငံ ၊ရတနာဂီရိမွာ အိမ္နိမ့္စံေနရစဥ္အခါက ၊သြားေရာက္ခစားေဖ်ာ္ေျဖခဲ့ၾကတဲ့ ဂီတပညာရွင္ေတြထဲက တဦးျဖစ္ပါတယ္။ ဂီတအဖိုး စိန္ေဗဒါႀကီးကို ေနမ်ိဳးလေက်ာ္သူ ဘြဲ႕ေတာ္ ခ်ီးျမွင့္သလိုဘဲ၊ ႏွဲဆရာႀကီး ဦးသာက်င္ဟာ ` ဟာသေက်ာ္ေခါင္ ´ဆိုတဲ့ ဘြဲ႕ေတာ္ကို ေပးသနားေတာ္မူျခင္းခံခဲ့ရသူျဖစ္ပါတယ္။ ထူးထူးကဲကဲ ႏွဲဆရာရဲ႕ ဘြဲ႕ဟာ` ဟာသေက်ာ္ေခါင္ ´ ပါတဲ့ရွင္။ မင္းေပါက္စိုးေပါက္ ေတာ္ဝင္ႏွဲဆရာႀကီး တေယာက္ကေတာ့ ကေဘာက္ကခ်ာ ၾကည္စယ္ ေျပာဆိုခဲ့မယ္ မထင္ပါဘူး။

` ႏွဲ ´ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ရွာၾကည့္တဲ့အခါ ၊ႀကိယာတခုအေနနဲ႔ `ေစးကပ္ ပ်ဥ္းတြဲေအာင္ နယ္သည္ ´ တဲ့။ ျမန္မာ့အႏုသုခုမအဘိဓာန္မွာ ေဖာ္ျပထားတာပါရွင္။ႏွဲႀကီးသံက ဘယ္က်က်ေလးတြဲ႕တြဲ႕ အလြမ္းသယ္ခ်ိန္မ်ိဳးမွာ ေနာက္ခံမႈတ္ေပးခဲ့ရင္ေတာ့ ပ်ဥ္းတြဲတာနဲ႔ ကိုက္မွာဘဲရွင့္။ ႏွဲကေလးက စည္းသြက္ေတြမွာသံုးမွ သင့္တာမို႔ အဲဒါနဲ႔ မကိုက္ပါဘူး။ ႏွဲေလးဟာ ကိုယ္ထည္အတံတိုၿပီး လက္ေပါက္ကလဲ စိပ္ပါတယ္။

စာမ်က္ႏွာ (၆၆) မွာေတြ႔ရတဲ့ ` ႏွဲ ´က်ေတာ့ နာမ္အျဖစ္ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ` ထန္းဖူးအခင္တပ္၍ မႈတ္ရသည့္ ေျပာင္းတန္တို ေလမႈတ္ကိရိယာ ´ ပါတဲ့ရွင္။ ` ႏွဲ ´ ရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့ ` ႏွဲခင္၊ သပြတ္တံ၊ ႏွဲ ကိုယ္ထည္ျဖစ္တဲ့ ႏွဲတံ ၊ ႏွဲေျခ လို႔ ေခၚရတဲ့ ` ႏွဲေအာ္လံ ´ နဲ႔ ဒေနာလို႔ ေခၚၾကတဲ့ ` ပါးကြယ္ ´ ဆိုတာေတြပါဘဲ။

မာေအးကေတာ့ – အဲဒီ ` ဒေနာ´ ေခၚတဲ့ ` ပါးကြယ္ ´ ဆိုတာကို သံုးတဲ့ ႏွဲဆရာ၊ မေတြ႕ဘူးေသးပါဘူး။ ျမန္မာ့ႏွဲ ´ စာမူေရးၿပီး စာေပဗိမၼာန္ဆု ရခဲ့တဲ့  ႏွဲဆရာဦးေလးကိုျမႀကီး ေရးသားထားတာကိုလဲ ေျပာျပရေတာ့မွာပါရွင္။

` ပါးကြယ္ ´ ဆိုတာကေတာ့ ေငြတို႔ ေၾကးတို႔ သတၱဳျပားတို႔ကို အခ်င္း ၄ လက္မ ေလာက္ အဝိုင္း အေပါက္ေဖာက္ထားတဲ့ ပစၥည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွဲတံရဲ႕ အေပၚပိုင္း အနားအဆံုးမွာ ေဖာင္းရစ္ ၂ ခုရွိွပါတယ္ရွင့္။ အဲဒီ ` ပါးကါ ´ ကို အသံုးျပဳမယ္ဆုိရင္ ၊အေပၚဆံုး ေဖာင္းရစ္ကို အရစ္ထပ္လုပ္ၿပီးေတာ့ ၊ပါးကာ အဝိုင္းျပားကို ႏွဲတံမွာ အံဝင္ခြင္က် စြပ္ထည့္အသံုးျပဳရပါတယ္။

ႏွဲဆရာက ႏွဲမႈတ္ေနတဲ့အခါမွာ ပါးေဖာင္းလာတာ၊ပါးပိန္သြားတာ ၊လည္ပင္းေၾကာေထာင္တတ္တာေတြကို ပရိတ္သတ္က မျမင္ရေအာင္ ကာကြယ္ဖို႔ ျဖစ္ပါသတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ` ပါးကြယ္ ´ လို႔ ေခၚခဲ့ၾကတာပါ။ေရွးကေတာ့ ႏွဲဆရာႀကီး ဦးထီေအာင္ တို႔သံုးခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္ရွင္။ စကားပမာ သံုးၾကတာမွာေတာ့ — စီးပြားေရးကေတာ့ ေဟ့ ၊ႏွဲသမားပါးလိုဘဲ – ပိန္လိုက္ ေဖာင္းလိုက္ ေပါ့ ´ ဆိုတာမ်ိဳး ၾကားဖူးပါတယ္။ ` ႏွဲေခ်ာရင္ တေယာ ´ လို႔လဲ ခိုင္းႏိႈင္းယွဥ္ေျပာတာမ်ိဳးလဲ ရိွပါတယ္ရွင့္။

ေသာတရွင္တို႔ေရ– ဒီေန႔ဟာ တိုက္ဆိုင္ခဲတဲ့ သီတင္းကၽြတ္ပြဲရက္ဆိုတာ – ကိုယ့္အမိႏိုင္ငံကို အၿမဲမွန္းဆ လြမ္းရတဲ့သူက သိေနပါတယ္ေလ။ ကိုယ္မေရာက္ေသာ္လဲ သီတင္းကၽြတ္ခ်ိန္မွာ ျပန္လည္ျမန္းၾကြေတာ္မူတဲ့ မဟာဂရုဏာေတာ္ရွင္ ျမတ္ဗုဒသခင္ကို အတူရည္မွန္းကန္ေတာ့ၾကရေအာင္ပါေနာ္။ မိဘနဲ႔အတူ ျပည္သူမ်ား ဂီတဘိုးဘြားအကိုအမ မ်ားကိုလဲ အေဝးက ေမတၱာကန္ေတာ့ပန္း ဆင္လိုက္ပါတယ္ရွင္။

(သီတင္းကၽြတ္ မွ)   သာသနာေတာ္ ေအာင္ပန္းရစရာ ေဆာင္စြမ္းၾကရွာ ၊ရဟန္းေတာ္မ်ား ပင့္ဖိတ္ကာ၊ မဂ္ဖိုလ္စခမ္း မေဝးရေအာင္ ဆြမ္းေကၽြးတာ ေစတနာ သန္႔ရွင္းစြာxx မိဘဆရာသမား ဘိုးဘြား မက်န္ရပါ ၊မေမ့မေလ်ာ့ ကန္ေတာ့ၾကဖို႔ ႏိႈးေဆာ္ပါရဲ႕တခါx ဆီမီးေရာင္ ရိွန္ထိန္ထိန္လင္းတဲ့ သီတင္းကၽြတ္ပြဲေတာ္ခါႀကီးမွာ ၊လသာတုန္း ဗိုင္းငင့္ကာ မဆိုင္းသင့္တာ သံသရာေနာင္ေကာင္းဖို႔ရာ x အမွန္ပါေအာင္ေၾကာင္းမို႔သာ ၊ျပဳစရာသိဖို႔ကေတာ့ အႏုဂါမိေရႊအိုးႀကီးပါxxx


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts