အေတြးအျမင္ ေဒါက္တာဓမၼပီယ

ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU) – ေ၀၀ါးေနေသာ ေတြးစိတ္မ်ားျဖင့္ ရႈျမင္သုံးသပ္လွ်င္

ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU) – ေ၀၀ါးေနေသာ ေတြးစိတ္မ်ားျဖင့္ ရႈျမင္သုံးသပ္လွ်င္
ၾသဂုတ္ ၅၊ ၂၀၁၄

အရင္အပတ္က သမဂၢဂ်ာနယ္္မွာ အေတြးအျမင္ႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ေရးျဖစ္ခ့ဲ့တယ္။  ̏အျမင္မတူတဲ့အေတြးမ်ားႏွင့္ တိုင္းျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မည္သို႔တည္ေဆာက္ၾကမည္နည္း̋  ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးပါ။  လူတစ္ေယာက္မွာ စိတ္ေကာင္းေတြေမြးျမဴႏိုင္ဖို႔၊ စိတ္ေကာင္းေတြရွိလာႏုိင္ဖို႔ ဘယ္လိုေတြးမလဲဆိုတဲ့ သေဘာ တရားကို ဗုဒၶစ္စ္ ဆိုက္ကိုလိုဂ်ီရႈေဒါင့္ကေန ေရးသားတင္ျပခဲ့ျခင္းပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့အသြင္နဲ႔ ရွိေနတာကို ျမင္လိုသူတို႔အတြက္ မိမိတို႔ရဲ့ ကိုယ္ပုိင္ အေတြးအျမင္မ်ားကို ကိုယ္တိုင္ဆန္းစစ္ႏိုင္ေအာင္ ဗုဒၶစ္စ္ ဆိုက္ကိုလိုဂ်ီရႈေဒါင့္မွေန၍ သုံးသပ္တင္ျပထား ျခင္းျဖစ္တယ္။

အမ်ားသိၿပီးျဖစ္တဲ့အတိုင္း ဗုဒၶစ္စ္ ဆိုက္ကိုလိုဂ်ီပညာရပ္ဆိုတာ စိတ္ကို အထူးျပဳေလ့လာတဲ့ ပညာရပ္ ျဖစ္လို႔ အသိခက္တယ္။ သိမ့္ေမြ႔နက္နဲတယ္။ ဗုဒၶစ္စ္ ဆိုက္ကိုလိုဂ်ီပညာရပ္မွာ စိတ္ရဲ့သေဘာသဘာ၀ကို သိႏိုင္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ မ်ားစြာပါ၀င္ေနတာမို႔ စိတ္၀င္စားဖို႔လည္းေကာင္းတယ္။ တခါတရံမွာ ဆိုက္ကို ပညာရပ္ကုိ ေလ့လာရင္း စိတ္ကို ရႊင္လန္းတက္ၾကြေစတယ္။ တခါတရံမွာလည္း ဒီပညာရပ္ကုိ ေလ့လာရင္း စိတ္ကို ပို၍ေ၀၀ါးရႈပ္ေထြးေစတယ္။ ဒီအခါမ်ဳိးမွာ အေတြးစိတ္ေတြျဖစ္မိတယ္။ ဘာသာရပ္ေၾကာင့္ စိတ္ေတြကို ေ၀၀ါးေစတာလား။ သို႔မဟုတ္ ေ၀၀ါးေနတဲ့စိတ္ေတြေၾကာင့္ ဘာသာရပ္ကို ေလ့လာရာမွာ ခက္ခဲေနတာလား ဆိုတဲ့ အေတြးမ်ဳိးေတြျဖစ္ေပၚလာျခင္းပါ။

ဘုရားေဟာေဒသနာမွာ စိတ္ရဲ့မူလသဘာ၀က ၾကည္လင္သန္႔ရွင္းေနတယ္လို႔ဆိုတယ္။ ၀င္းလက္ ေနတယ္လို႔ လက္ခံထားၾကတယ္။ သို႔ေသာ္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟစတဲ့ သေဘာသဘာ၀မ်ားႏွင့္ ေရာေထြးခံ လိုက္ရတဲ့အခါမ်ဳိးမွာ စိတ္ရဲ့မူလအရည္အေသြးမ်ားဟာ ေျပာင္းလဲသြားတတ္တယ္လို႔ အဆိုျပဳထားတယ္။ ဥပမာ၊ စိတ္ဟာ ေလာဘႏွင့္ယွဥ္တြဲခံလိုက္ရရင္ ထိုေလာဘေၾကာင့္ လိုခ်င္စိတ္ေတြျဖစ္လာတယ္။ ေဒါသႏွင့္ ယွဥ္တြဲခံလိုက္ရရင္ ထိုေဒါသေၾကာင့္ မုန္းတီးစိတ္ေတြ၊ နာၾကည္းစိတ္ေတြ၊ အထင္အျမင္လြဲမွားမႈေတြ တသီႀကီး ျဖစ္လာတယ္။ ေမာဟႏွင့္ယွဥ္တြဲ ခံလိုက္ရၿပီဆိုရင္ေတာ့ ထိုေမာဟေၾကာင့္ စိတ္ေတြဟာ ေ၀၀ါးသြားတတ္ၿပီး၊ အသိကင္းမဲ့တဲ့သူဟာ အေမွာင္ထဲမွာ သြားလာေနရသလုိ အမွား၊ အမွန္ကို ေ၀ခြဲမရႏိုင္ေအာင္  ျဖစ္သြားတတ္ျခင္းပါ။

စိတ္ရဲ့မူလသဘာ၀ကို အနီးစပ္ဆုံး ရႈျမင္သုံးသပ္ၾကည့္ခ်င္ရင္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟတရားမ်ား ျဖစ္ခြင့္နည္းပါးေနေသးတဲ့ ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ရဲ့စိတ္ကို သုံးသပ္ၾကည့္ႏိုင္ျခင္းပါ။  ကေလးငယ္မ်ားရဲ့ စိတ္ဟာ အခ်ိန္တိုင္းလိုလို ၾကည္လင္ေနတတ္ၿပီး၊ စိတ္ကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ေနတဲ့ သူ႔ရဲ့မ်က္လုံးအစုံဟာ အျပစ္ကင္းစင္တဲ့သေဘာကို ထင္ဟပ္ေစတယ္။ တစ္ခုစဥ္းစားမိတာက ကေလးငယ္မ်ားလည္း ေတြးတဲ့ သေဘာေတာ့ ရွိႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ပါ။ သို႔ေသာ္ သူတို႔အေတြးမ်ားဟာ အစြန္းေရာက္တဲ့သေဘာမ်ဳိး မရွိတာေၾကာင့္ စိတ္ရဲ့မူလအရည္အေသြးမ်ားဟာ ထင္ရွားေနဆဲျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာဆိုႏိုင္ျခင္းပါ။

ထိုေၾကာင့္ ေတြးစိတ္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါ ေတြးစိတ္မွာ ေလာဘစေသာ ေစတသိက္မ်ားႏွင့္ အေရာအေႏွာခံရတဲ့အခါမ်ဳိးရွိသလို တခါတရံမွာ အတၱႏွင့္ (ဒိ႒ိေစတသိက္ႏွင့္) တခါတရံမွာ မာနႏွင့္လည္း ေရာေထြးျဖစ္ေနတတ္္ျခင္းပါ။ ထိုအခါမ်ဳိးမွာ ေတြးစိတ္ရဲ့အေနအထားဟာ အေရာင္ဆိုးခံရတဲ့ အေန အထား မ်ဳိးသို႔ ေရာက္ရွိသြားတတ္ျခင္းပါ။ ဥပမာ၊ စိတ္ကို အတၱအေရာင္ အဆိုးခံထားရတဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးေတြမွာ လူမႈေရးကိစၥေတြမွာ အတၱအစြန္းေေတြ ထြက္ေနတတ္ၿပီး၊ မာနအေရာင္ဆိုးခံထားရတဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးမွာေတာ့ ပုဂၢဳိလ္ေရးရာကိစၥေတြမွာ မာနတံခြန္ေတြ အစြန္းထြက္ေနတတ္တာကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ျခင္းပါ။

အတၱ မာနစတဲ့ အကုသုိလ္ေစတသိက္ေတြႏွင့္ ယွဥ္တြဲခံထားရတဲ့ စိတ္အစဥ္မွာ မလြဲမေသြ အ၀ိဇၨာ (အသိတရားကို ကင္းမဲ့ေစတဲ့တရား) လို႔ေခၚတဲ့ ေမာဟတရားက အၿမဲတမ္းယွဥ္တြဲေနတတ္တာကိို အဘိဓမၼာသေဘာ ၪာဏ္ႏွင့္မသက္၀င္ႏုိင္သူမ်ားအတြက္ သိနားလည္ႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ ဒီေတာ့လဲ ငါေျပာတာ အမွန္၊ ငါလုပ္တာအဟုတ္ဆိုတဲ့ ေ၀၀ါးတဲ့စိတ္ေတြဟာ အားေကာင္းေနတတ္ျခင္းပါ။ အ၀ိဖၨာက (မွားမွန္း၊ မွန္မွန္းမသိေအာင္) ျပဳစားထားေလေတာ့ ထိုလူရဲ့စိတ္အေနထားဟာ အလိုလိုပဲ အသိမဲ့၊ ၪာဏ္မဲ့တဲ့ အႏၶပုထုဇဥ္ ဘ၀မ်ဳိးသို႔ ေရာက္ရွိသြားတတ္ျခင္းပါ။

အႏၶပုထုဇဥ္ဆိုတာ မိုက္မိုက္ကန္းကန္း လုပ္တတ္တဲ့လူကို (အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္) ေခၚေ၀ၚသုံးစြဲ ေျပာဆိုတတ္ၾကျခင္းပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အႏၶပုထုဇဥ္ေတြ ေတြးတဲ့အေတြးႏွင့္ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ေတြ (သူေတာ္ ေကာင္းစိတ္ရွိတဲ့ ပုထုဇဥ္ေတြ) ေတြးတဲ့ အေတြးေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျခားနားေနတတ္ျခင္းပါ။

ဥပမာ၊ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္မ်ားက ကုသုိလ္စိတ္ေတြမ်ားမ်ား ျဖစ္ပြားခြင့္ရေအာင္ ေတြးတယ္။ အႏၶ ပုထုဇဥ္မ်ားကေတာ့ အထိန္းအကြပ္မရွိ (အကုသိုလ္ႏွင့္ယွဥ္တဲ့စိတ္ေတြနဲ႔) ေတြးခ်င္ရာကို ေတြးတတ္ၾကတယ္။

လူမွန္ရင္ ေတြးတတ္တဲ့သေဘာတရားရွိေနတာကို လက္ခံႏုိင္ပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္ စိတ္လြတ္၊ ကိုယ္ လြတ္ သေဘာမ်ဳိးႏွင့္ မေတြးၾကဖို႔ပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ အေတြးဆိုတာ မွန္တာေတြရွိႏိုင္သလို၊ မွားေနတာ ေတြလည္း ရွိေနႏိုင္္ျခင္းပါ။ မိမိေတြးတဲ့အေတြးေပၚမွာ ျပန္လည္ေတြးေတာတတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္မ်ဳိး၊ သိုမဟုတ္ သတိတရားမ်ဳိး ရွိမထားသူမ်ားအတြက္   “ေတြးစိတ္မ်ားရဲ့ ေနာက္ကြယ္မွာ …↔ ဘာေတြ ျဖစ္လာ ႏုိင္တယ္ဆိုတာ မသိႏုိင္ျခင္းပါ။ ထိုေၾကာင့္ မိမိေတြးတဲ့အေတြးေပၚမွာ ျပန္လည္ေတြးေတာ ဆင္ျခင္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္မ်ဳိးကို စနစ္တက် ျပဳလုပ္ထားသင့္တယ္။ သို႔မဟုတ္ ေလ့က်င့္ထားသင့္တယ္။ အေတြးမွားလို႔ အေျပာမွားတယ္၊ အေတြးမွားလို႔ အျမင္မွားတယ္ဆိုတာ သတိနည္းသူတို႔မွာသာ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိတဲ့ သေဘာ သဘာ၀ေတြပါ။

တခါတရံ တစ္စုံတစ္ခုအေပၚမွာ သံသယစိတ္မ်ား၀င္ေနလို႔ ေတြးတာမ်ဳိးေတြလည္း ရွိေနတတ္ျခင္းပါ။ ထိုအခါ ေတြးစိတ္ကို သံသယစိတ္လို႔ ေျပာႏိုင္၊ မေျပာႏိုင္ စဥ္းစားမိတတ္ၾကတယ္။ ေတြးစိတ္ေၾကာင့္ သံသယ စိတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တာျဖစ္ေပမဲ့ သံသယစိတ္ဆိုတာ ေတြးစိတ္မဟုတ္ပါ။ ယုံၾကည္မႈမ်ားကို ပ်က္ျပားေစတဲ့ သေဘာတရားတစ္မ်ဳိးပါ။

လူတစ္ေယာက္ဟာ ရုတ္တရက္ႀကီးဆိုသလို ဘ၀အလွည့္အေျပာင္းေတြ ျဖစ္သြားတယ္ဆိုပါေတာ့။ ဥပမာ၊ ဆင္းရဲတဲ့ဘ၀ကေန ခ်မ္းသာသြားတာ၊ ပညာမတတ္တဲ့ဘ၀ကေန ပညာတတ္ႀကီးျဖစ္သြားတာ စသည္မ်ဳိးပါ။ ထိုလူရဲ့ ေျပာင္းလဲမႈဟာ ေတြးစိတ္ကို အေျခခံၿပီး ျဖစ္ရတယ္ဆိုတာ အခုိင္အမာေျပာႏုိင္ျခင္းပါ။

ေတြးစိတ္မွာ အင္အားေတြ ပါ၀င္္ေနျခင္းပါ။ ဆိုလိုတာက ေတြးစိတ္ေၾကာင့္ သာယာလွပတဲ့ ဘ၀တစ္ခုကို ဖန္တီးႏိုင္သလို၊ ထိုေတြးစိတ္ေၾကာင့္ပင္ ကယ္လို႔၊ ကူလို႔မရႏိုင္တဲ့ ဆင္းရဲ့ၾကပ္တည္းတဲ့ ဘ၀မ်ား ဆီသို႔လည္း ေရာက္သြားႏုိင္ျခင္းပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘာပဲလုပ္လုပ္၊ ဘာပဲေျပာေျပာ၊ ဘာပဲေတြးေတြး မိမိျပဳလုပ္တဲ့ အမႈကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ေကာင္းကို ျပဳလုပ္ထားတဲ့သူဟာ ကံေကာင္းျခင္းဆီသို႔ ကိုယ္တိုင္ လမ္းျပေခၚေဆာင္သြားႏုိင္သူလို႔ ေျပာဆိုႏိုင္ျခင္းပါ။

ေတြးစိတ္ကုိ စနစ္တက် ျပန္လည္သုံးသပ္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္မ်ဳိးကို ျပဳမထားႏုိင္သူမ်ားအတြက္ အသက္ရွင္ေနတဲ့ဘ၀မွာ ၀မ္းသာျခင္းထက္ ၀မ္းနည္းျခင္းေတြက မ်ားေနတတ္ျခင္းပါ။ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဆိုးက်ဳိးေတြက ပုိမိုမ်ားျပားေနတတ္ျခငး္ပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ေတြးစိတ္ေတြရဲ့ ေနာက္ကြယ္မွာ ဘာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုတာ ႀကိဳတင္ေတြးဆ မထားႏိုင္လို႔ပါ။

ဒီေနရာမွာ လူငယ္တစ္ေယာက္ရဲ့ျဖစ္အင္ကို သာဓကေလးတစ္ခုအေနႏွင့္ ထုတ္ျပခ်င္တယ္။ တစ္ခါက လူငယ္တစ္ေယာက္ဟာ သူ႔ခ်စ္သူ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္အေပၚမွာ နားက်ည္းစိတ္ေတြျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ သူေမာင္းႏွင္လာတဲ့ ကားလမ္းရဲ့တစ္ဖက္မွာရွိတဲ့ ပလက္ေဖါင္းေပၚမွာ တျခားေကာင္ေလး တစ္ေယာက္ႏွင့္ အတူလက္တြဲၿပီး ၿပဳံးၿပဳံးရႊင္ရႊင္ လမ္းေလွ်ာက္သြားေနတဲ့ သူ႔ခ်စ္သူမိန္းကေလးကို ရုတ္တရက္ ဆိုသလို ေတြ႔လိုက္ရတယ္။ ဘာေျပာေကာင္းမလဲ စိတ္ထဲမွာ နာက်ည္းလြန္းလို႔ ကိုယ္တိုင္ေမာင္းႏွင္လာတဲ့ ကားႏွင့္ တိုက္သတ္ပစ္ခ်င္တဲ့အေတြးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ခ်က္ျခင္းပဲ တိုက္သတ္ပစ္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္တယ္။

သူေတြးတဲ့ ေတြးစိတ္ရဲ့ေနာက္ကြယ္မွာ ဒါကို လုပ္လိုက္ရင္ ဒီဆိုးက်ဳိးေတြ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တယ္ဆိုတာ သူသတိမမူႏုိင္ေတာ့ဘဲ ေ၀၀ါးေနတဲ့စိတ္ေတြႏွင့္ သူ႔ခ်စ္သူကို ကားႏွင့္တိုက္သတ္ဖို႔ ရုတ္တရက္ ကားကို ခ်ဳိးေကြ႔လိုက္တယ္။ ကားကို ခ်ဳိးအေကြ႔မွာ ဆန္႔က်င္ဘက္ကားလမ္းမွ အရွိန္ျပင္းစြာႏွင့္ ေမွာင္းႏွင္လာတဲ့ ေလာရီကားႀကီးႏွင့္တိုက္မိၿပီး ထိုေနရာမွာပဲ ပြဲခ်င္းၿပီး ေသဆုံးသြားခဲ့တယ္။ သူ႔အျဖစ္က ရင္နင့္စရာပါ။ သို႔ေသာ္  ေ၀၀ါးေနတဲ့စိတ္ဆိုတာ အမွားကို ျပဳမိတတ္တယ္ဆိုတာ သူကိုယ္တိုင္ သိမသြားျခင္းအတြက္ ၀မ္းနည္းမိျခင္းပါ။

သူ႔အေတြးက သူကိုယ္တိုင္ ေသဖို႔မရည္ရြယ္ပါ။ မုန္းသူကို ေသေစခ်င္လို႔ တမင္ကို ကားႏွင့္ ၀င္တုိက္ ပစ္တာ။ ဒါေပမဲ့ သူ႔အေတြးရဲ့ ေနာက္ကြယ္မွာ ျဖစ္လာႏုိင္တဲ့အႏၱရာယ္ကို ကိုယ္တိုင္မစဥ္းစားႏုိင္ေတာ့တဲ့ သူ႔အျဖစ္ဟာ ေၾကကြယ္ဖြယ္ရာ အျဖစ္ဆုိးႏွင့္ ႀကဳံေတြ႔သြားခဲ့ရျခင္းပါ။

ဒီေနရာမွာ ျဖစ္စဥ္ကို သင္ခန္းစာ ယူတတ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္တဲ့ အက်ဳိး၊ အျပစ္ကို သတိမူႏိုင္တဲ့ အေလ့အက်င့္မ်ဳိးကို ျပဳလုပ္မထားႏိုင္ၾကတဲ့ အတၱမ်ားတဲ့ပုထုဇဥ္ လူသားတို႔ရဲ့စိတ္ဟာ အကာ အကြယ္မဲ့ေနျခင္းသေဘာကို ေဖၚျပေနျခင္းပါ။ တိုင္းျပည္တစ္ခုမွာ သို႔မဟုတ္ ဥပေဒမခိုင္မာေသးတဲ့ႏိုင္ငံမ်ဳိးမွာ ေနၾကရတဲ့ျပည္သူမ်ားရဲ့ဘ၀ဟာလည္း အလားတူသင္ခန္းစာမ်ဳိးႏွင့္ ႏႈိင္းခိုင္းေဖၚျပႏိုင္ျခင္းပါ။

တကယ္ေတာ့ အေတြးဆိုတာ မေတြးတတ္ရင္ အကုသိုလ္စိတ္ေတြလည္း မ်ားစြာျဖစ္တယ္၊  အႏၱရာယ္ ေတြလည္း မ်ားစြာက်ေရာက္လာႏုိင္တယ္။ ဘုရားလက္ထက္က သာဓကတစ္ခုပါ။ ဘုရားရွင္လက္ထက္ ေတာ္က ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ဦးရီးေတာ္လည္းျဖစ္၊ ေယာကၡမလည္းျဖစ္တဲ့ သုပၸဗုဒၶမင္းဟာ တူဆိုလည္းဟုတ္၊ သမက္ဆိုလည္းဟုတ္ေနတဲ့ ဘုရားေလာင္းအေပၚမွာ မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနတဲ့ကိစၥပါ။ နာၾကည္းမႈေတြျဖစ္ေနတဲ့ ေတြးစိတ္မ်ားေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္းျပဳမူသြားတဲ့ လုပ္ရပ္အေပၚမွာ  ခြင့္လြတ္နားလည္ေပးလို႔ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ မရႏိုင္ေအာင္ျဖစ္ေနျခင္းပါ။

ျဖစ္ရတဲ့အေၾကာင္းရင္းက အသက္တမွ်ခ်စ္ရတဲ့ သူ႔သမီးေလးကို တရား၀င္ ထိမ္းမ်ားလက္ထပ္ထားၿပီး၊ သူ႔သမီးေလး သားဖြားတဲ့ေန႔ ေသြးေသြးႏုႏု သားႏုႏုျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္တစ္ဖို႔အတြက္ကုိသာၾကည့္ၿပီး ဖခင္တစ္ေယာက္ရဲ့တာ၀န္ကို မယူဘဲ ကိုယ္လြတ္ရုံးၿပီး ေတာထြက္သြားတဲ့ကိစၥပါ။ ဒီကိစၥေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္း သိဒၶတၳအေပၚမွာ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ ခြင့္မလြတ္ႏိုင္ေအာင္ရွိေနျခင္းပါ။ ေဆြမ်ဳိးျခင္းမို႔ မ်က္ႏွာေထာက္ထားေနရ ေသာ္လည္း သူ႔စိတ္ထဲမွာေတာ့ ̏ကမၻာေက်ေသာ္လည္း ဥဒါန္းမေက်ႏုိင္̋ တဲ့ကိစၥမ်ဳိးပါ။ သူအေတြးမွာ ̏မင္းလို သိဒၶတၳဘက္မွာ ဆင္ေျခရွိသလို၊ ငါ့လို မိဘဖဘက္မွာလည္း ဆင္ေျခရွိတယ္̋ ဆိုတာကို အခုိင္အမာ စြဲကိုင္ ထားျခင္းပါ။ ထိုေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္းသိဒၶတၳ ဘုရားျဖစ္လာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း လုံး၀ခြင့္မလြတ္ႏိုင္ေအာင္ ရွိေနျခင္းပါ။

ဒီၾကားထဲ ̏တစ္ပူေပၚ ႏွစ္ပူဆင့္̋ဆိုသလို ေနာက္ထပ္ မေက်နပ္စရာ အေၾကာင္းတစ္ခုက ေပၚေပါက္ လာျပန္တယ္။ သူ႔သာသနာေတာ္အတြင္းသို႔ (ဘုရားရဲ့သာသနာေတာ္အတြင္းသို႔) ရဟန္းအျဖစ္နဲ႔ ၀င္ေရာက္ လာတဲ့ သူ႔သားေဒ၀ဒတ္ကို သင့္ေတာ္တဲ့ ရာထူးဌာနႏၱရကိုမေပးပဲ လ်စ္လ်ဴရႈထားတဲ့ကိစၥပါ။

ဒီအေၾကာင္းႏွစ္ခ်က္က သူအတြက္ ကမၻာနမေက်ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ရျပန္တယ္။ ဒီေတြးစိတ္ေတြက သူ႔ဘ၀ကို အၿမဲတမ္းလိုလို လြမ္းမိုးထားတာေၾကာင့္ သူ႔အေတြးေတြဟာ ဘုရားဘာပဲလုပ္လုပ္ ဆန္႔က်င္ဘက္ အေနႏွင့္ ျမင္ၿပီး၊ ဘုရားဘာပဲေျပာေျပာ သူ႔အတြက္ေတာ့ လက္မခံႏုိင္စရာအေၾကာင္းေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သားသမီးမ်ားအတြက္ ဘုရားအေပၚမွာ နာက်ည္းေနတဲ့စိတ္ေတြ၊ ေ၀၀ါးေထြျပားေနတဲ့စိတ္ေတြႏွင့္ သုပၸဗုဒၶမင္းဟာ ေသတဲ့ေန့အထိ ျမတ္စြာဘုရားကို အတိုက္အခံျပဳခဲ့တယ္။ သူ႔ဘ၀ရဲ့ေနာက္ဆုံးေန႔မွာ ျမတ္စြာ ဘုရား ဆြမ္းခံၾကြလာေတာ္မူမည့္လမ္းကို ပိတ္ဆို႔ခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ ေျမမ်ဳိျခင္းကို ခံသြားခဲ့ရရွာတယ္။

သားသမီးမ်ားအေပၚမွာ သံေယာဇဥ္ႀကီးလြန္းတဲ့ ဖခင္တစ္ေယာက္ရဲ့စိတ္ထားကို အားေပးရမွာလား၊ ေဖးမရမွာလား ေတြးမိျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ၪာဏ္ႏွင့္ဆင္ျခင္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ̏သံေ၀ဂျဖစ္စရာပါ̋ ဆိုတဲ့ အေျဖဟာ ေနာက္ဆုံးအေျဖပဲ ျဖစ္္မွာပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးအေၾကာင္းကို ေတြးၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း မေက်နပ္ႏိုင္စရာအေၾကာင္ေတြက မ်ားစြာရွိေနျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ကိုယ္တိုင္က ေ၀၀ါးေနေသာ စိတ္မ်ားျဖင့္ တိုင္ျပည္ကို အေ၀းၾကည့္၊ အနီးၾကည့္ ၾကည့္ၾကမည္ဆိုလွ်င္ တုိင္းျပည္ရဲ့ အေျခအေနကို တစ္စိုက္မတ္မတ္ ႀကိဳတင္ေလ့လာသင့္ျခင္းပါ။ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကအစ တိုင္းျပည္ရဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားႀကီး ဘယ္ေလာက္ လည္ပတ္ ေနႏိုင္ၿပီလဲဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ားကို စနစ္တက် ေလ့လာထားသင့္ျခင္းပါ။ ထိုအခါမွာ အေၾကာင္းနဲ႔၊ အက်ဳိးနဲ႔ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ျပႏိုင္ျခင္းအတြက္ တိုင္းျပည္တိုးတက္တာကို ျမင္လုိသူတိုင္းက ေက်းဇူးတင္မဆုံးရွိေနမွာပါ။

ေဖ့စ္ဘုတ္ကို သုံးတတ္ကာမွ်ျဖင့္၊ ဗုိက္ဗာမွာပို႔ထားတဲ့ မက္ေဆ့ခ်္မ်ားကို ဖတ္တတ္ရုံမွ်ျဖင့္၊ အီးေမးလ္ကို ပုိ႔တတ္ရုံမွ်ျဖင့္ တိုင္းျပည္တစ္ခုရဲ့ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးမွာ မိမိကိုယ္တိုင္ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္ေန သည္ဟု မဆိုႏိုင္ေသးပါ။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ ကိုယ့္အခြင့္ေရးကို ေရွ႔တန္းတင္ၿပီး ေျပာေနရုံမွ်ျဖင့္လည္း တိုင္းျပည္ကို တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနသူမ်ားထဲမွာ မိမိကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ေနသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေသးပါ။

ကိုယ္လုပ္တာမွ ေကာင္းတယ္လို႔ အထင္ရွိေနတဲ့ အေကာင္းျမင္၀ါဒီေတြလို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အထင္ရွိေနတဲ့လူေတြ ဒီလူ႔အသုိက္အ၀န္းမွာ မ်ားမ်ားရွိေနသမွ်ကာလပတ္လုံး ဒီလူမ်ဳိးေတြေနတဲ့ တိုင္း ျပည္ႀကီးဟာ ဘာမွျဖစ္လာဦးမည္မဟုတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေ၀၀ါးေနတဲ့စိတ္ေတြကို ဖယ္ရွားၿပီး၊ အသြင္းကူး ေျပာင္းစ ျမန္မာႏုိင္ငံႀကီးရဲ့ျဖစ္အင္ (လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စီးပြားေရးစသည္)ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ရႈျမင္သုံးသပ္ ႏုိင္ၾကမည္ဆိုလွ်င္ မေ၀းလွေသာ အနာဂတ္ကာလမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွာ ေနသူအားလုံး ေအးျမတဲ့ ေမတၱာရိပ္ေအာက္မွာ ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ ဘ၀မ်ားကို ပုိင္ဆိုင္္လာႏိုင္ၾကလိမ့္မည္ဟု ယုံၾကည္ထားမိျခင္းပါ။ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏုိင္ၾကပါေစ။

ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU)


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
MoeMaKa Old Archives

Similar Posts