ရသေဆာင္းပါးစုံ

အညတရ အလွဴဒါန

အရွင္ ၀ီရသူ
ဧၿပီ ၂၁၊ ၂၀၁၂

စာေရးသူ မႏၱေလးသို႔ေရာက္ခါစ (၁၃၅၃၊ ၁၉၉၁) ခုႏွစ္က ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ရဟန္းသိကၡာေလး၀ါရ သက်သီဟ စာသင္တန္း ေျဖ ဆိုမည့္စာသင္သားတစ္ပါး ျဖစ္ခဲ႔ေပသည္။

မစိုးရိမ္တုိက္သစ္၏မူ၀ါဒကား စာသင္သားမွန္သမွ်ကို “ေနရာေပးသည္၊ ပညာေပးသည္၊ အလိမၼာေပးသည္”ဟူသည့္ ေဆာင္ပုဒ္အတိုင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာသင္သံဃာမ်ားမွာ ကို္ယ့္ဒူးကိုယ္ခြၽန္၊ ကိုယ့္၀မ္းကိုယ္ေက်ာင္းရရွာေပသည္။ စာေမးပဲြေ၀းခ်ိန္၊ က်န္းမာေရး ေကာင္းေနခ်ိန္မ်ားတြင္ ကိုယ့္ဆြမ္းကိုယ္ခံစားျခင္းသည္ က်န္းမာေရး၊ ၀မ္းစာေရး၊ ကုသိုလ္ေရး၊ ပညာေရး အေရးအားလံုးႏွင္႔ ညီညြတ္ေသာ္ လည္း က်န္းမာေရးမေကာင္းခဲ႔လွ်င္ကား အေရးအားလံုးဆံုး႐ႈံးးရေလသည္။ အထူးသျဖင္႔ စာေမးပဲြတြင္းကာလမ်ား၌ ၀မ္းေရးအခက္ခဲဆံုး ျဖစ္ေလ၏။

အစိုးရေထာက္ပံ့ေငြ (ၿမိဳ႕လူထုထံေကာက္ခံေငြ) ၁၀၀ က်ပ္သည္လည္း ထုိအခ်ိန္က လၻက္ရည္တစ္ခြက္ဖိုးသာရွိေလရာ စာသင္သံဃာမ်ားမွာ ဆြမ္းမခံလွ်င္လည္း ဆြမ္းစားစရာမရွိ။ ဆြမ္းခံလွ်င္လည္း စာက်က္ခ်ိန္မရွိသျဖင့္ မ်ားစြာေၾကာင့္က်ခဲ့ၾကရေပသည္။

မိမိမွာလည္း စာသင္သားတစ္ပါးသာျဖစ္ရာ စာေျဖသံဃာမ်ားအား ေကာင္းမြန္ျပည့္စံုစြာ မလွဴဒါန္းႏိုင္ျဖစ္ခဲ႔ရေလသည္။ အလွဴလည္းမခံ တတ္၊ အလွဴလည္းမခံ၀ံ႔သူျဖစ္ေလေသာေၾကာင္႔ စာသင္သားအခ်င္းခ်င္း ကိုယ္ခ်င္းစာေသာ္လည္း လံုး၀မတတ္ႏုိင္ခဲ႔ေပ။ ၾကည့္လည္း မ ၾကည့္ရက္၊ တတ္လည္းမတတ္ႏိုင္ျဖစ္ကာ လက္မႈိင္ခ်ရမည့္အေရး၌ အေတြးတစ္ခု အလင္းရလာခဲ့ေပသည္။

“မိမိမွာ ရဟန္းဒကာ/ဒကာမမ်ားေထာက္ပံ႔ထားေသာ ဆန္ရွိသည္။ ဆီရွိသည္။ ငါးပိေၾကာ္-ပါလေခ်ာင္ေၾကာ္ရွိသည္။ ဘယာေၾကာ္ ပဲခ်ပ္ ေၾကာ္အပါအ၀င္ အေၾကာ္စံုမ်ား ၀ယ္ျခမ္းလွဴဒါန္းလွ်င္ အနည္းဆံုး အဆာေျပေတာ့စားႏိုင္ေလာက္သည္။ ဟင္းေကာင္း ဟင္းမြန္မ်ား မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ မစားလွ်င္လည္း တစ္နပ္စာသာ အလဟႆျဖစ္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စမ္းသပ္ဆက္ကပ္ၾကည့္မည္” ဟူေသာ အေတြးျဖစ္ပါသည္။

ဤသုိ႔ျဖင့္ မနက္ ၄:၀၀ နာရီဆြမ္းခ်က္သည္။ ဆြမ္းစားပဲြမ်ား ကိုယ္တိုင္ျပင္သည္။ ကိုရင္မ်ားကို အေၾကာ္၀ယ္ခိုင္းသည္။ ဆြမ္းပဲြမ်ားျပင္ၿပီး သည့္အခါ စာက်က္ေနေသာသံဃာမ်ားကို ပင့္ဖိတ္သည္။ အခ်ိန္ကာလက လြန္စြာအေရးႀကီးေန၍ လၻက္ရည္ဆိုင္မသြားႏိုင္ေသာေၾကာင္႔ လည္းေကာင္း၊ မနက္အေစာ စာထက်က္ထားရ၍ ဗိုက္ဆာေနေသာေၾကာင္႔လည္းေကာင္း၊ သံဃာမ်ားမွာ ေခါင္းပင္မေဖာ္ၾကေပ။ ၿမိန္ေရ ရွက္ရည္ ဘုဥ္းေပးေနၾကေလ၏။ သူတို႔ကိုၾကည့္၍ ပီတိမ်ားစြာျဖင္႔ ၾကည္ႏူးမႈအတိ ျဖစ္ခဲ႔ရေပသည္။

ေက်းဇူးစကားဆိုသူကဆို။ ေမတၱာပို႔သူကပို႔။ ဆုေပးသူကေပးႏွင့္ မိမိေနထုိင္ရာ သိမ္ေက်ာင္းေဆာင္ကေလးသည္ က်က္သေရမဂၤလာမ်ား ႏွင့္ ျပည့္လွ်ံသြားခဲ႔ေပသည္။

သိမ္ေက်ာင္းေဆာင္၌ (၂၃) ပါးသာရွိရာ ဆြမ္းပဲြေလးပဲြ-ဆြမး္ဇလံုးႀကီးေလးလံုး တည္ခင္းကပ္လွဴရံုျဖင့္ ကိစၥၿပီးခဲ႔ေလသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ အဆာ ေျပစား႐ုံတင္မဟုတ္ဘဲ ေန႔ဆြမ္းလြတ္ေအာင္ အ၀စားၾကေလ၏။

ဤသို႔ျဖင့္ န၀ကမၼမ်ား၊ ေထာက္ပံံ႔ဆန္ဆီမ်ားစုေဆာင္း၍ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဆြမ္းကပ္ျဖစ္ေအာင္ စီစဥ္ႏိုင္ခဲ့ေပသည္။ သိမ္ေက်ာင္းမွ ယာန ေက်ာင္းသို႔ ေျပာင္းေရြ႕ေနထုိင္သည့္အခါ၌လည္း ဆြမ္း၀တ္မပ်က္ခဲ႔ေပ။ ေက်ာင္းေဆာင္ႀကီး၍ သံဃာဦးေရမ်ားျပားလာသည္ႏွင့္အမွ် စာခ် ဘုန္းႀကီးျဖစ္လာ၍ လာဘ္လာဘလည္း အထုိက္အေလ်ာက္ရရွိလာခဲ႔သည္ျဖစ္ရာ အေၾကာ္အေလွာ္မ်ားျဖင့္ ကပ္႐ုံတင္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဟင္းေကာင္းဟင္းမြန္မ်ားျဖင့္ပင္ ကပ္လွဴႏိုင္ခဲ႔ေပသည္။ အမွန္တကယ္လုိအပ္ေနခ်ိန္၌ အမွန္တကယ္လိုအပ္ေနသည့္ လွဴဖြယ္၀တၳဳကို ေစတနာသန္႔စြာလွဴဒါန္းရျခင္း၏ေက်းဇူးတရားကား ယခုခ်ိန္ထိ အက်ဳိးျပဳေနဆဲျဖစ္ပါ၏။

၁၃၆၁ (၁၉၉၉) ခုႏွစ္၌ မိမိ သက်သီဟ စာေမးပဲြေအာင္ခဲ့ေလ၏။ အဘိ၀ံသ (မ်ဳိးဆက္သစ္) ဘဲြ႕ရရွိခဲ႔၏။ အရွင္၀ိစိတၱမွ အရွင္၀ိစိတၱာဘိ၀ံ သ၊ ဘဒၵႏၱ၀ိစိတၱမွ ဘဒၵႏၱ၀ိစိတၱာဘိ၀ံသျဖစ္ကာ ရဟန္းဘဲြ႕ေနာက္မွာ အၿမႇီးေပါက္လာခဲ႔ေပေတာ႔၏။ စာခ်ဘုန္းႀကီးဘ၀မွ ေက်ာင္းထုိင္နာယက အဆင့္သို႔ပင္ ေရာက္ရွိလာခဲ႔ေပသည္။ ထုိအခ်ိန္က မစိုးရိမ္တိုက္သစ္၌ နာယကဆရာေတာ္ (၁၄) ပါးအုပ္ခ်ဳပ္လ်က္ရွိရာ မိမိမွာ (၁၀)ပါး ေျမာက္ နာယကတစ္ပါးျဖစ္ခဲ႔ေလသည္။

စာေမးပဲြကာလေရာက္သည့္အခါ နီးစပ္ရာ ဒကာ/ဒကာမမ်ားေခၚကာ ဆြမ္းခ်က္ခိုင္းရ၏။ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာပင္ျပင္ဆင္၍ ကပ္ႏိုင္လာေပသည္။ စာသင္သားဘ၀မွာစုေဆာင္းထားခဲ႔ေသာ သကၤန္းမ်ားကိုေရာင္းခ်ကာ ဆြမ္းဟင္းအတြက္အသံုးျပဳခဲ႔ျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပိုမိုကပ္လွဴႏုိင္ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

၁၃၆၂ (၂၀၀၀) ခုႏွစ္တြင္ “ေထရ၀ါဒတိုက္ပဲြ” စာအုပ္ထြက္ရွိလာသည့္အခါ ရဟန္ုးဘဲြ႕အမည္မထင္ရွားေတာ့ဘဲ ကေလာင္အမည္ “၀ီရသူ (မစိုးရိမ္)” သာ ထင္ရွားလာခဲ႔ေတာ႔၏။ ေအာင္ျမင္လာသည္ႏွင္႔အမွ် ဘုန္းကံလည္းႀကီးမားလာရာ စာေမးပဲြကာလ၌ မိမိေက်ာင္းေဆာင္ေန သံဃာမ်ားကိုသာ ကပ္လွဴ႐ုံတင္မဟုတ္ေတာ႔ဘဲ မိမိစာသင္သားဘ၀ေနထိုင္ခဲ့ရာ သိမ္ေက်ာင္း၊ ယာနေက်ာင္းရွိ သံဃာမ်ားကိုပါ ကပ္လွဴ ႏိုင္ခဲ႔ေပေတာ့၏။

၁၃၆၅ (၂၀၀၃) ခုႏွစ္ အိုးဘုိေတာရသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထုိုင္ရသည့္အခါ၌ကား တပည့္မ်ားအတြက္ ဘာမွ်လုပ္မေပးႏိုင္ခဲ့ေတာ႔ေပ။ စာေျဖ ကာလေရာက္လွ်င္ သတိတရရွိေနတတ္႐ုံမွလဲြ၍ ဘာမွ်မတတ္ႏိုင္ခဲ႔ေတာ႔ေပ။

၁၃၇၃ (၂၀၁၂) ခုႏွစ္ မဲဇာလြန္ေတာရမွ ၀တ္ေဆာက္တည္၍ ျပန္လာၿပီးသည့္အခါ၌ကား မိခင္မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ မ်ားစြာေျပာင္းလဲေနေပ ေတာ႔၏။ စာေျဖသံဃာအားလံုးကို တိုက္မွတာ၀န္ယူကပ္လွဴျခင္းျဖစ္ေလသည္။

တာ၀န္ယူကပ္လွဴျခင္း၌ အေၾကာင္းတရားမ်ားစြာ ရွိေပသည္။ ၿမိဳ႕လူထုထံမွ ေကာက္ခံရေငြျဖင့္ ေထာက္ပံ့ေပးေနေသာ လၻက္ရည္တစ္ခြက္ စာ ဆြမ္းစရိတ္ကိုပင္ ပထမျပန္စာေျဖသံဃာ (အငယ္တန္း၊ အလတ္တန္း၊ အႀကီးတန္၊) တို႔အား မကပ္လွဴႏုိင္ၾကေတာေပ။ မစိုးရိမ္တိုက္ သစ္ မဟာနာယကခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ႀကီး ဘဒၵႏၱရာဇဓမၼာဘိ၀ံသ၏ ေက်းဇူးေတာ္၊ ဓမၼသမၸတၱိေက်ာင္း ဒကာမႀကီး ကိုရီးယားအမ်ဳိးသမီးႀကီးႏွင့္ ႐ႈိင္းဟုပ္ကုမၸဏီမွ သာသနဒါယိကာမႀကီး ေဒၚခင္ခင္ရီတို႔၏ ပစၥယာႏုဂၢဟတို႔သည္လည္း ဆြမ္းကပ္လွဴျဖစ္ျခင္း၏ အဓိကအရင္းခံအေၾကာင္း တရားမ်ား ျဖစ္ေနေပသည္။

႐ႈိင္းဟုပ္ကုမၸဏီမွ ေငြက်ပ္သိန္း (၁၅၀) မတည္လွဴသည္။ ကိုးရီးယားေက်ာင္းအစ္မႀကီးက US ေဒၚလာ (၄၅၀၀) မတည္ လွဴသည္။

၁၃၆၅ (၂၀၀၃) ခုႏွစ္မွ စတင္၍ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ တစ္တိုက္လံုးရွိ စာေျဖသံဃာအားလံုးကို ကပ္လွဴႏိုင္ခဲ႔ေပသည္။ စာေမးပဲြကာလမွာ ပထမျပန္ေရာ ဓမၼာစရိယပါဆိုလွ်င္ (၁၃) ရက္ၾကာျမင္႔ေပသည္။ တစ္ရက္ကုန္က်ေငြမွာ ေငြက်ပ္ ေလးသိန္းမွ ငါးသိန္းအထိရွိေပသည္။ တစ္ရက္လွ်င္ သံဃာအပါး (၈၀၀) မွ (၂၀၀၀) အထိ ကပ္လွဴရေပသည္။

ကိုးရီးယားေက်ာင္းအစ္မႀကီးႏွင့္ ႐ႈိင္းဟုပ္သာသနဒါယိကာမႀကီး ေဒၚခင္ခင္ရီတို႔၏ မတည္ေငြႏွင္႔အတူ ဆြမ္းပေဒသာပင္ စိုက္ထူလွဴဒါန္း သူမ်ားလည္း ရွိလာေပသည္။

မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ စာေျဖသံဃာေတာ္မ်ား ၀မ္းစာအေရးေၾကာင့္ ပညာေရးမထိခိုက္ေတာ့ဘဲ အပူပင္ကင္းစြာ စာေျဖခြင့္ရရွိၾကေပေတာ့၏။

ယခင္ႏွစ္မ်ားနည္းတူ ယခုႏွစ္တြင္လည္း ၂၆-၃-၂၀၁၂ မွ ၂-၄-၂၀၁၂ အထိ ပထမျပန္စာေျဖသံဃာမ်ားအားလည္းေကာင္း၊ ၂-၄-၂၀၁၂ မွ ၇-၄-၂၀၁၂ အထိ ဓမၼာစရိယ စာေျဖသံဃာမ်ားအားလည္းေကာင္း ကပ္လွဴႏိုင္ခဲ႔ေပသည္။

ထိုသို႔ ေန႔ဆြမ္းကို တိုက္မွတာ၀န္ယူကပ္လွဴေသာေၾကာင့္ စာေျဖသံဃာမ်ားမွာ ေန႔ဆြမ္းအတြက္ အခက္အခဲမရွိေတာ့ေသာ္လည္း အ႐ုဏ္ ဆြမ္းအတြက္မူ အခက္ေတြ႕၍ေနၾကျပန္ေလသည္။ မိမိသည္လည္း တရားပဲြမ်ား ႂကြေရာက္ေဟာၾကားလွ်က္ရွိရာ ထိုတရားပဲြမ်ားမွ ဓမၼပူဇာ ဓမၼဒါန န၀ကမၼအလွဴေငြမ်ား လက္ခံရရွိခဲ႔ေပသည္။ ထိုေငြမ်ားျဖင္႔ အ႐ုဏ္အတြက္ တစ္စံုတစ္ခု ဖန္တီးလိုေသာေၾကာင့္ နာယကမရွိေသးေသာ ေက်ာင္းေဆာင္မ်ားရွိ စာေျဖသံဃာမ်ားအား လၻက္ရည္ႏွင့္ အီၾကာေကြးတို႔ျဖင့္ ေအာ္ဒါမွာယူေပးလွဴႏိုင္ခဲ႔ေပသည္။

ပထမတြင္ နာယကမရွိေသးေသာေက်ာင္းမ်ားကိုသာေပးလွဴခဲ႔ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ နာယကရွိေသာေက်ာင္းမ်ားကိုပါ ေပးလွဴႏုိင္ ခဲ့ေလေတာ့၏။ ထုိအခါ အရုဏ္ဆြမ္းကပ္လွဴႏိူင္ေသာ ဓမၼယာနေက်ာင္းႏွင္႔ ဓမၼသမိဒၶိေက်ာင္းမွလဲြ၍ က်န္သည့္ေက်ာင္းအားလံုးကို ေပးလွဴ ခြင္႔ရခဲ့ေပေတာ့၏။

ပထမျပန္ေျဖဆိုရက္ (၇) ရက္၌ ေန႔စဥ္ စာေျဖသံဃာ (၈၈၁) ပါးအတြက္ လၻက္ရည္ႏွင့္ အီၾကာေကြးလွဴေငြ ၂၅၇၈၅၀ (ႏွစ္သိန္းငါးေသာင္းခုႏွစ္ ေထာင္ရွစ္ရာ ငါးဆယ္က်ပ္) လွဴႏုိင္ခဲ့ေပသည္။

စာခ်တန္းေျဖဆိုကာလ (၆) ရက္အတြင္း၌ ေန႔စဥ္သံဃာ ၅၃၃ ပါးမွ ၉၉၀ ပါးအတြက္ လၻက္ရည္ အီၾကာေကြးလွဴဒါန္းေငြ ၁၀၂၄၆၀၀ (ဆယ္သိန္းႏွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ေျခာက္ရာက်ပ္) ႏွစ္ရပ္ေပါင္းအလွဴေငြ ၁၂၈၂၄၅၀ (တစ္ဆယ္႔ႏွစ္သိန္းရွစ္ေသာင္း ႏွစ္ေထာင္ေလးရာ႔ငါး ဆယ္က်ပ္) လွဴဒါန္းႏိုင္ခဲ့ေပသည္။

မိမိသည္ အညတရဘ၀ျဖင့္ ၉၉ လ ေနထုိင္ခဲ႔ရခိုက္ ဆရာသမားမ်ား၊တပည့္ဒကာ/ဒကာမမ်ား၊သူငယ္ခ်င္းမ်ား၏ ေပးစာကမ္းစာ ေထာက္ပံ့ စာျဖင့္သာ ရပ္တည္ခဲ႔ရေပသည္။ သာသနာျပဳေဆာင္ရြက္ခ်က္ဟူ၍ ဘာတစ္ခုမွ်မရိွေလေသာ၊ ဘုရားသားေတာ္ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း သကၤန္း၀တ္ဘ၀ျဖင္႔ပင္ ေနထိုင္ခြင္႔မရခဲ႔ေသာ၊ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာအတြက္ အုတ္တစ္ခ်ပ္ သဲတစ္ပြင္႔ပင္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မရွိေသာ စာေရးသူအား ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေထာက္ပံ့လွဴဒါန္း ေပးကမ္းစြန္႔ႀကဲသူ အားလံုး၏ သဒၶါတရားကား ႀကီးမားလွပါဘိ။ ေက်းဇူးတရားသည္လည္း ႀကီးမားလွပါဘိ။ တပည့္မ်ား၏ေက်းဇူးကိုျပန္လည္ ဆပ္ခြင့္ရခဲ့၍လည္း မ်ားစြာေက်နပ္ခဲ႔ရေပသည္။

အညတရအက်ဥ္းသားေလးအေပၚ ၾကင္နာတတ္ေသာ အညတရစာသင္သားေလးမ်ားအား လွဴဒါန္းေသာေငြ အေရအတြက္သည္လည္း အညတရသာမညအဆင့္မွာသာရွိခဲ႔မည္ကား အမွန္ပင္။ သို႔ေသာ္ အညတရအခ်င္းခ်င္းမွာကား အညတရဘ၀ကို အေလးအနက္ပင္ တန္ဖိုးထားေလးစားေနမည္သာျဖစ္ေပသည္။

ဦးပဥၥင္း ၀ီရသူ(မစုိးရိမ္)
ဓမၼသဟာယေက်ာင္းနာယက
မစိုးရိမ္တိုက္သစ္
မဟာေအာင္ေျမ၊ မႏၱေလး
Email- wirathu2012@gmail.com
ဖုန္း – ၀၉ – ၂၀၀၄၀၁၃


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

Similar Posts