>Remembrance – 3

>

တမ္းတမ္းတတ အလြမ္းမ်ား(၃)
ေအာင္ေ၀း
ေအာက္တုိဘာ ၂၂၊ ၂၀၁၁

Sunset over Ayeyarwady (Irrawaddy) River.
photo: lana law

(ဒီတပတ္မွာ- ဧရာ၀တီကယ္တင္ေရး၊ တမ်ိဳးသားလုံးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အလုပ္ကို စာေပအႏုပညာရွင္ေတြက၊ သူတုိ႔ေ၀ဒနာ၊ သူတုိ႔ခံစားမွဳနဲ႔ လုပ္ၾကတဲ့အေၾကာင္း တင္ျပထားပါတယ္) အားလုံး မဂၤလာပါ။


ဥမၼာဒႏီၵပ်ိဳ ့ဆရာ ဦးရႊန္းက “ျပည္ထဲေရးႏွင့္၊ ၀မ္းေရးတုိ႔ထက္၊ လြမ္းေရးခက္၏” လုိ႔ ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။ အခု က်ေနာ္တုိ႔အျဖစ္က၊ ဧရာ၀တီျမစ္ဆုံအေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လြမ္းေရးခက္ခက္ပါပဲ။

ဧရာ၀တီကယ္တင္ေရးအတြက္ ျပည္တြင္းက ပညာရွင္ေတြ၊ အဖြဲ ့အစည္းေတြက၊ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ၊ စာတမ္းဖတ္ပြဲေတြ၊ ေဟာေျပာပြဲေတြ လုပ္ခဲ့ၾကလွပါၿပီ။ ဒီအထဲက က်ေနာ္ သေဘာက်မိတဲ့စကားရပ္က၊ ေဒါက္တာသန္းထြဋ္ေအာင္ ေျပာလိုက္တဲ့ ျမစ္ဆုံဟာ ဒုတိယပင္လုံ ျဖစ္လာရမယ္ ဆိုတဲ့စကားပါပဲ။ ဒီတခါလုပ္မယ့္ ညီလာခံကို ပင္လုံမွာ မလုပ္ေတာ့ဘူး။ ျမစ္ဆုံမွာ လုပ္မယ္။ ျမစ္ဆုံမွာ ျပန္လည္ဆုံေတြ ့ၾကပါစုိ႔လုိ႔ ေဒါက္တာသန္းထြဋ္ေအာင္ ေျပာလိုက္တာပါ။

ပညာရွင္ေတြကလည္း ပညာရွင္ရဲ႕ရွဳေဒါင့္ကေန၊ ဧရာ၀တီကို ကယ္တင္ဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းေနၾကတာပါ။ က်ေနာ္တုိ႔က၊ က်ေနာ္က ပညာရွင္မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္ ဆည္ေျမာင္းအင္ဂ်င္နီယာမဟုတ္၊ သစ္ေတာပညာရွင္ မဟုတ္၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ကၽြမ္းက်င္သူ မဟုတ္၊ မိုးေလ၀သနဲ႔ ဇလေဗဒ ပညာရွင္ မဟုတ္၊ ႏိုင္ငံေရးသမားလည္း မဟုတ္၊ က်ေနာ္ ဘာမွမဟုတ္။ ကဗ်ာဆရာသက္သက္ပါပဲ။ ကဗ်ာဆရာတေယာက္အေနနဲ႔ ဓားေသြးေလာက္တဲ့ အေရးမုိ႔၊ ဓား၀င္ေသြးတာပါပဲ။

ဥပမာ – ဆရာေမာင္စိန္၀င္း(ပုတီးကုန္း)ဆိုရင္ သူက အင္ဂ်င္နီယာတေယာက္ပါ။ ဒါေပမဲ့ သူအခု ဧရာ၀တီကယ္တင္ေရး လုပ္ေနတာ၊ အင္ဂ်င္နီယာဦးေႏွာက္နဲ႔ မဟုတ္ဘူး၊ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ႏွလုံးသားနဲ႔ သူ လုပ္ေနတာကိုေတြ ့ေနရတယ္။ ကဗ်ာဆရာတေယာက္အေနနဲ႔ သူ ဧရာ၀တီအေရးကို ေဆြးေႏြးတယ္၊ ေဟာေျပာတယ္။ “ျမစ္ေကာ” ဆိုတဲ့သူ ့ကဗ်ာတပုဒ္ အင္တာနက္မွာပ်ံ ့ေနတယ္။ အားရေက်နပ္စရာ မေကာင္းဘူးလား။

ဧရာ၀တီျမစ္ဆုံအေရးမွာ ဆရာဒဂုန္တာရာတုိ႔၊ ဆရာလူထုစိန္၀င္းတုိ႔ကအစ၊ ဆရာေမာင္စိမ္းနီတုိ႔၊ ဆရာမ သန္းျမင့္ေအာင္တုိ႔ အလယ္၊ ရုပ္ရွင္မင္းသားေက်ာ္သူတုိ႔၊ မဇၥ်ိမလိွဳင္း ကိုရဲလြင္တုိ႔ အဆုံး၊ အားလုံးေသာ စာေပအႏုပညာရွင္ေတြက၊ ဧရာ၀တီကို ေ၀ဒနာနဲ႔ယွဥ္တဲ့ အသိဉာဏ္ကတုတ္က်င္းထဲကေန ကာကြယ္ေနၾကေပတာပဲ။ က်ေနာ္ ဒီလို နားလည္တယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ေျပာဖူးတယ္။ စာေပအႏုပညာက ရသခံစားမွဳကေန၊ လူထုကို ဘ၀အသိအျမင္ေပးစြမ္းႏိုင္တယ္။

လူထုေခါင္းေဆာင္ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေျပာဖူးတဲ့ စကားရွိတယ္ – “က်မတုိ႔ဟာ စည္းကမ္းရွိ ညီညြတ္ၿပီး အမွန္တရားနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ အင္အားမ်ိဳးကို ထူေထာင္ရမယ္” တဲ့။ အခုဧရာ၀တီနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ စိတ္ပူပန္မွဳ၊ ခံစားမွဳ၊ ရဲရင့္မွဳ၊ တက္ၾကြမွဳ၊ ဒါေတြဟာ ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္တဲ့ အမွန္တရားပဲ။ တျပည္လုံး၊ တမ်ိဳးသားလုံး၊ ဧရာ၀တီ ခ်စ္သူအားလုံး အင္အားဟာ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာတဲ့ အမွန္တရားနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ အင္အားပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ ဆက္ၿပီး စည္းကမ္းရွိဖုိ႔နဲ႔ ညီညြတ္ဖုိ႔ပဲ လိုတယ္။ မေန ့တေန ့ကပဲ “ျမစ္ဆုံကေန ညီညြတ္ေရး အျမတ္ယူရမယ္” လုိ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာခဲ့ၿပီးၿပီ။

ဧရာ၀တီအေရးဟာ အာဏာအေရးမဟုတ္။ ပါတီအေရးမဟုတ္။ အမ်ိဳးသားအေရးျဖစ္တယ္။ အမ်ိဳးသားေရး တာ၀န္တရပ္အေနနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ ျပည္သူုလူထုအားလုံး ဒီတာ၀န္ကို သိရမယ္။ တာ၀န္လည္း သိတယ္။ သစၥာလည္း ရွိတယ္။ ေနာက္တခုက်န္ေသးတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တဲ့ အလုပ္တခုကို၊ လုပ္သင့္ လုပ္ထိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ၊ လုပ္ရဲကိုင္ရဲတဲ့ စိတ္ဓာတ္ ခြန္အား ရွိဖုိ႔လည္း လိုေသးတယ္။ ဒီစိတ္ဓာတ္ခြန္အား ဘယ္ကရမလဲ။ စာေပအႏုပညာက ရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဧရာ၀တီအေရးမွာ စာေပ အႏုပညာရွင္ေတြဟာ ပိုၿပီး တာ၀န္ရွိတယ္လုိ႔ ခံစားမိပါတယ္။

က်ေနာ္ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚမွာ အေနၾကာ ႀကီးျပင္းခဲ့ပါတယ္။ ျမစ္ေတြကို က်ေနာ္ ခ်စ္တယ္။ ျမစ္ေတြက က်ေနာ့္ကို သင္ၾကားေပးခဲ့တယ္။ ဆရာ ပါရဂူ ဘာသာျပန္တဲ့“သိဒၵတၳ“၀တၳဳထဲက ေဂါ၀ိႏၵျဗဟၼဏ ကို ျမစ္က သင္ၾကားေပးသလိုေပါ ့။

စာထဲေပထဲ သမိုင္းထဲက ျမစ္ဖြဲ ့စကားေတြကလည္း က်ေနာ္တုိ႔ကို ရင္ခုန္ေစတာပဲ။ “ျမစ္တျမစ္မွာ ေရႏွစ္ခါခ်ိဳးလုိ႔မရ” ဆိုတဲ့ ေခါမပညာရွိႀကီး ဟီရာကလိုက္တပ္စ္ရဲ႕ ဒႆနကေန၊ “ေခတ္ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း၊ ႏိုင္းျမစ္ႀကီးကေတာ့စီးၿမဲပင္” ဆိုတဲ့ ဆရာဦးသိန္းေဖျမင့္ စကားအလယ္၊ ယုတ္စြအဆုံး အခ်စ္ကဗ်ာေလး တပုဒ္ပဲ ျဖစ္ပေစဦး၊ ျမစ္ကို တင္စားဖြဲ ့ရင္၊ ရင္ခုန္ရတာပါပဲ။ ဆိုပါေတာ့၊ ကဗ်ာဆရာေလး အဲခ်ိဳရဲ႕“အမိုက္ကေလး၊ အခ်စ္အေၾကာင္း ေျပာရတာေလာက္၊ ဘယ္ျမစ္မွ ေရစီးမသန္ဘူး” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာအဖြဲ ့အႏြဲ ့မ်ိဳးေပါ ့။

အခုေတာ့ က်ေနာ္လြမ္းေနရၿပီ။ ျပည္တြင္းမွာတုန္းက ဥတၱရလမင္း စာေပေဟာေျပာပြဲမွာ ေမခ-မလိချမစ္ဆုံကိုေရာက္ေတာ့၊ က်ေနာ္ ငါအခါခါျဖတ္သန္းဖူးတဲ့ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီးရဲ႕ အစကို ငါေရာက္ေနတာပါလား ဆိုၿပီး၊ ၾကည္ႏူး ရင္ခုန္ခဲ့ရပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ၊ သဘာ၀အလွကိုျမတ္ႏိုး တန္ဖိုးထားၾကတာပါ။ အလွတရား ခံစားတယ္ဆိုတာ၊ အမွန္တရားျမတ္ႏိုးတာပဲ မဟုတ္လား။

၁၉၇၄ ဒီဇင္ဘာ၊ ဦးသန္႔စ်ာပနအေရးအခင္းျဖစ္ေတာ့၊ က်ေနာ္တုိ႔ ပုသိမ္ေကာလိပ္က ေက်ာင္းသား(၄)ေယာက္၊ ဟသၤာတဘက္ကမ္းကေန၊ သာရေ၀ါဘက္ကမ္း ကူး၊ ရန္ကုန္ကို ရထားစီးဖုိ႔၊ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီးထဲ ကူးတုိ႔နဲ႔ ျဖတ္ခဲ့တာလည္း ဘ၀မွာ အမွတ္တရပါ။

တိုင္းျပည္က စြန္႔ခြာမလာခင္၊ မန္လည္ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕“မဃေဒ၀” လကၤာႀကီး၊ ႏွစ္တရာျပည့္ ေဟာေျပာပြဲသြားတုန္းက၊ အျပန္မွာ ကသာကေန၊ မႏၱေလးအထိ သေဘၤာနဲ႔ဧရာ၀တီကို စုန္ဆင္းခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဧရာ၀တီကိုစုန္ရင္ ကသာအထက္ ဗန္းေမာ္ကေနစၿပီးစုန္မွ ပိုေကာင္းတာလုိ႔ ဆရာနတ္ႏြယ္ေျပာဖူးတယ္။ ဗန္းေမာ္နဲ႔ကသာၾကားက ဒုတိယျမစ္က်ဥ္းဟာ အင္မတန္ လွပတယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ကသာနဲ႔သပိတ္က်င္းၾကားက တတိယျမစ္က်ဥ္းကိုပဲ ျဖတ္ခဲ့ရတာပါ။

သဘာ၀တရားက ျမစ္ကိုက်ဥ္းေအာင္လုပ္ေတာ့၊ ျမစ္က်ဥ္းက အလွတရားျဖစ္လာပါတယ္။ သဘာ၀အတိုင္း မဟုတ္ဘဲ၊ သဘာ၀ကို လြန္ဆန္ၿပီး (အခု ျမစ္ဆုံမွာ ေရကာတာေဆာက္သလို) ျမစ္ကို တမင္က်ဥ္းေအာင္၊ အတင္းအဓမၼ လုပ္ရင္ေတာ့၊ သဘာ၀တရားက ျပန္ၿပီး ဒဏ္ခတ္တာကို ခံရပါလိမ့္မယ္။

၁၉၇၅ ေရႊတိဂံုအေထြေထြသပိတ္တုန္းက၊ အင္းစိန္ေထာင္ထဲမွာ၊ ပညာေရး တကၠသိုလ္က ေက်ာင္းသားေတြျဖစ္တဲ့၊ က်ံဳေပ်ာ္က ကို၀င္းႏိုင္နဲ႔၊ ေရၾကည္အသုတ္က ကို၀င္းေမာင္တုိ႔က “ႏိုးေလာ့ ထေလာ့ ဧရာ၀တီ” ဆိုတဲ့ သီခ်င္းကို ေရးစပ္သီဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။ အခု ဒီသီခ်င္း က်ေနာ္တုိ႔ ျပန္ဆိုဖုိ႔လိုၿပီ။

ႏိုးေလာ့ ထေလာ့ ဧရာ၀တီ။ ႏိုးေလာ့ ထေလာ့ ဧရာ၀တီ။ ႏိုးေလာ့ ထေလာ့ ဧရာ၀တီ။ ။

ေအာင္ေ၀း
စက္တင္ဘာ ၂၆-၂၀၁၁။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts