>Ashin Nanika – Generation Gap & Wisdom Gap


>

လူႀကီး သင္ပုန္းႀကီး
အရွင္ဉာဏိက
ဧျပီ ၅၊ ၂၀၁၁
ဘုန္းႀကီးနဲ႔ စကားမေျပာတတ္လုိ႔ဆုိတဲ့ ကေလးမေလးအျဖစ္ကုိေတာ့ ရင္ထဲ စလုံးစခုျဖစ္ၿပီး က်န္ရစ္ပါ တယ္။သူ႔မိဘ သူ႔အဘုိးအဘြားတုိ႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာေတြပါ။ ဘုရားနဲ႔၊ တရားနဲ႔၊သံဃာကုိလည္း ကုိးကြယ္ ေနၾကသူေတြပါ။ ႏုိ႔ေပမယ့္ အသက္ ၂ဝ ေလာက္ရွိေနၿပီျဖစ္တဲ့ ဒီကေလးမေလးနဲ႔ သူ႔အစ္ကုိမ်ားေခတ္ မွာ ဘုန္းႀကီးနဲ႔ စကား မေျပာတတ္ဘူးလုိ႔ ေျပာရေအာင္ ရဟန္းသံဃာနဲ႔ သူတုိ႔တေတြမွာ အေတာ္ႀကီး အလွမ္းကြာေဝးေနၾကၿပီလားလုိ႔ အေမက စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မိပါတယ္။ (လူထုေဒၚအမာ)
မိတ္ေဆြတစ္ပါးရဲ့ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္မွာ တင္ထားတဲ့ ဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာရဲ့ စကား။ အမ်ိဳးဘာသာကုိ ခ်စ္ခင္တဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ ပူပန္မႈႀကီးစြာ ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ ေမတၱာစကားပါ။ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္ေတြ အမ်ိဳးဘာသာ ခ်စ္တတ္ဖုိ႔ အေရး၊ ကုိယ့္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကုိယ့္ဘုိးဘြား အေမြအႏွစ္ေတြကုိ ထိန္းသိမ္းတတ္ေစဖုိ႔၊ ျမတ္ႏုိးတန္ဖုိးထားတတ္ေစဖုိ႔ အေရး၊ အသက္ဆုံးသည္အထိ မေနမနား ေရးသားသြားခဲ့တဲ့ စာေပမိခင္၊ ႏုိင္ငံရဲ့မိခင္ႀကီးတစ္ဦးရဲ့ ေမတၱာစကား ပါ။
ဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာစကားကုိ ဖတ္ရေတာ့ သူ႔နည္းတူပဲ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရပါတယ္။ မေျပာတတ္လုိ႔ မေျပာၾကရုံတင္မက ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြဆုိ အေဝးကေန ေရွာင္ၾကမွာမ်ိဳး၊ ဘုန္းႀကီးစကားဆုိရင္ နားမေထာင္ရ မယ့္ အရာမ်ိဳးရယ္လုိ႔ ထင္မွတ္သြားမွာအထိ ေတြးၿပီးစုိးရိမ္မိတာေၾကာင့္လည္း ကုိယ့္စိတ္မေကာင္းမႈက အေမ လူထု ေဒၚအမာထက္ပင္ သာေကာင္း သာေလမလားရယ္လုိ႔ပင္ ပုိပိုသာသာ ေတြးမိပါတယ္။
ရုပ္ဝတၳဳ အေျခခံ ထင္လြယ္ျမင္လြယ္တဲ့ အက်ိဳးရလဒ္မွသာလ်င္ တကယ့္အက်ိဳးရလဒ္လုိ႔ ယူဆတဲ့ေခတ္မွာ သူ တုိ႔ လုိအပ္ခ်က္ျပည့္ဝေစဖုိ႔႔႔ ထင္သာျမင္သာ တုိက္ရုိက္အကူအညီ မေပးသလုိျဖစ္ေနတဲ့ ဘာသာေရးအဆုံးအမ က လူငယ္မ်ားအၾကား ေရပန္းမစားႏုိင္ ျဖစ္ေနတတ္တာ အဆန္းေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ အသိဉာဏ္ရင့္က်က္ ရြယ္ရယ္လုိ႔ ယူဆႏုိင္တဲ့ အသက္အတန္ ရလာသူအခ်ိဳ႔ၾကားမွာပင္လ်င္ ဘာသာေရးဆုိတာကုိ ေယာင္ဝါးဝါးသာ နားလည္ ေနတတ္ၾကတာမုိ႔လည္း လူငယ္ေတြၾကားမွာ ဘာသာေရးကေပးတဲ့ အသိဉာဏ္ေတြ ေရပန္းမစားျဖစ္ ေနတာ  အဆန္းဆုိႏုိင္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘုန္းႀကီးနဲ႔ စကားမေျပာတတ္ဘူး-ဆုိတဲ့စကားက အရွင္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္။ တပည့္ေတာ္မ-စတဲ့ သာသနာ ေတာ္နဲ႔စပ္တဲ့ အသုံးအႏႈန္းမ်ားသုံးၿပီး မေျပာတတ္ဘူးလုိ႔ ဆုိခ်င္တာျဖစ္မွာပါ။ မိဘဆရာသမားမ်ားကလည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားနဲ႔ စကားေျပာရင္ တပည့္ေတာ္၊ အရွင္ဘုရား စသျဖင့္ … ေျပာရမယ္။ အဲဒီလုိမွ မေျပာရင္ ငရဲ ႀကီးတတ္တယ္။ အျပစ္ျဖစ္တတ္တယ္ရယ္လုိ႔ သင္ၾကားထားေလေတာ့ အျပစ္ျဖစ္မွာ ေၾကာက္ရြံ့တာလည္း ပါမယ္ ထင္ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး အဲဒီလုိ သာသနာ့အသုံးအႏႈန္းမ်ားကုိ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ မသုံးတတ္သူေတြကုိလည္း မယဥ္ေက်းသူေလးေတြ။ ရုိင္းစုိင္းသူေလးေလးေတြရယ္လုိ႔ အထင္အျမင္ေသးတတ္၊ ကဲ့ရဲ့တတ္တာေၾကာင့္လည္း ေျပာဖုိ႔ ဝန္ေလးသြားတတ္ၾကတာလည္း ပါမယ္ထင္ပါတယ္။
ဘယ္ေနရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေၾကာက္တရားနဲ႔ ေျခာက္ လွန္႔စည္းရုံးတတ္တာေတြကုိ ၾကားသိရတဲ့အခါတုိင္း ေဒါေသာ အတၳံ နဇာနာတိ-အေၾကာက္တရားအေျခခံမႈက ေန အမွန္တရား ရလဒ္ေကာင္း ထြက္မလာႏုိင္ဘူး-ဆုိတဲ့စကားကုိ သတိရမိတတ္တယ္။
တကယ္ေတာ့ တစ္ႏွစ္တခါ၊ ၂ ႏွစ္ ၃ ႏွစ္ေနလုိ႔မွ တစ္ခါမွ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားနဲ႔ ဆုံဖုိ႔ႀကဳံဖုိ႔ မလြယ္ကူတဲ့ လူ ငယ္ေတြအေနနဲ႔ သာသနာနဲ႔ စပ္ဆုိင္တဲ့ အသုံးအႏႈန္းမ်ားကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္ သုံးတတ္ဖုိ႔ဆုိတာက လြယ္မယ္ ေတာ့ မထင္ပါဘူး။ အေတြ႔အႀကဳံအရေတာ့ သံဃာေတာ္မ်ားနဲ႔ တေျဖးေျဖးရင္းႏွီးလာတဲ့အခါမွာ အေလ့အက်င့္ ရလာၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ သုံးစြဲလာတတ္တာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေတြ႔ေတြ႔ခ်င္းအခ်ိန္မ်ားမွာ က်ေနာ္ပဲ သုံးသုံး၊ က်မပဲေျပာေျပာ နားလည္ခြင့္လႊတ္ေပးၿပီး တေျဖးေျဖးနဲ႔ သင္ျပသြားဖုိ႔လုိမယ္လုိ႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသုံးအႏႈန္းမွားတဲ့ လူငယ္မ်ားကုိ ဆရာမိဘမ်ားက ငရဲႀကီးမယ္၊ ရုိင္းစုိင္းတယ္လုိ႔ ေျခာက္လွန္႔မႈ၊ ျပစ္တင္ရႈတ္ခ် မႈ မျပဳပဲ စာနာနားလည္္စြာနဲ႔ တေျဖးေျဖး ရင္းႏွီးေအာင္ ဖန္တီးေပးၿပီး သင္ျပသြားဖုိ႔လုိပါလိမ့္မယ္။
ကုိယ္ေတြ႔ျဖစ္ရပ္ပါ။ တခါက ေပါက္ေဖာ္ဒကာမႀကီးက တယ္လီဖုန္းနဲ႔ ဆြမ္းစားလွန္းပင့္ပါတယ္။ ဖုန္းကုိင္ကုိင္ျခင္း သူက ေမးပါတယ္။
“နင္က ဘုန္းႀကီးလား …” တဲ့။
ဟုတ္ပါတယ္ ဆုိေတာ့
“ဝက …ၿမိဳ့ကပါ။ နင္တုိ႔ကုိ ထမင္းစားဖိတ္ခ်င္ လုိ႔။ အဲဒါ အိမ္က ေကာင္မေတြက ဘုန္းႀကီးနဲ႔ စကားမေျပာတတ္ၾကလုိ႔ ဝက ေျပာေပးတာ။ အိမ္ကို လာႏုိင္မလား …”
လုိ႔ ေျပာပါတယ္။
အိမ္ကေကာင္မေတြက ဘုန္းႀကီးနဲ႔ စကားမေျပာတတ္လုိ႔ ဝက ေျပာေပးတာဆုိေတာ့ စိတ္ထဲက အနည္းငယ္ ေတာ့ ၿပဳံးမိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အလားတူအေတြ႔အႀကဳံမ်ိဳးက ကုိယ့္အတြက္ အဆန္းမဟုတ္လုိ႔ ဒါဟာ ကဲ့ရဲ့စရာ တစ္ခုလုိ႔ေတာ့ မျမင္ပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ရုိင္းစုိင္းတဲ့ အသုံးအႏႈန္းလုိ႔လည္း မထင္ခဲ့ပါဘူး။ ဒူးေနရာဒူး၊ ေတာ္ေနရာ ေတာ္၊ ေလွ်ာ္စြာသုံးစြဲတတ္ျခင္းဆုိတာ လုိအပ္တဲ့အရာလုိ႔ လက္ခံေပမယ့္ မေလွ်ာ္စြာ မသုံးတတ္တာေၾကာင့္ လည္း အျပစ္တစ္ခုျဖစ္ေလတယ္လုိ႔ မထင္မိပါဘူး။
(မအပ္စပ္တဲ့ ေဝါဟာရစကားနဲ႔ ပင့္ဖိတ္တဲ့ဆြမ္းကုိ ရဟန္းေတာ္မ်ား မဘုန္းေပး မသုံးေဆာင္ေကာင္းဘူးဆုိတဲ့ ဝိနည္းပညတ္ေတာ္ကုိ မသိနားမလည္လုိ႔ ျဖစ္မွာေပါ့လုိ႔ စြပ္စြဲမယ္ မထင္ပါဘူး၊ အဏုမတၱဝေဇၨသု ဘယဒႆာဝီ-အဏုျမဴပမာဏမွ် ေသးေသးငယ္ငယ္ အျပစ္ကေလးကုိပင္ ေဘးအႏၲရာယ္လုိ႔ ရွဳျမင္ရမယ္လုိ႔ ေဟာထားတယ္ မဟုတ္လားလုိ႔လည္း ေမးခြန္းထုတ္ခ်င္မယ္ မထင္ပါဘူး)။
တကယ္ေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ ဆြမ္းစားပင့္တဲ့ ေပါက္ေဖာ္မႀကီးဆုိရင္ ျမန္မာျပည္မွာေနစဥ္က ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းေတြကုိ တစ္ေခါက္မွ မေရာက္ဖူးခဲ့သူပါ။ ျပည္ပေရာက္ခါမွသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ရင္းႏွီးၿပီး ခုလို နင္ တစ္ခြန္း၊ ငါတစ္လွည့္ ဆက္ဆံရင္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားကုိ ဝင္ထြက္သြားလာက်င့္ ရလာတာပါ။
ခုဆုိ သူ႔ေျမးေတြေတာင္ ေက်ာင္းေတြကုိ သြားလာဝင္ထြက္ေနလုိ႔ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားနဲ႔ ရင္းႏွီးကြ်မ္းဝင္ေနပါၿပီ။ အဖြား တုိက္တြန္းမႈနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈသင္တန္းေတြလည္း တက္ေရာက္ၾကလုိ႔ ခုဆုိ သူတုိ႔အဖြားကုိပင္လ်င္ အဖြား ဘုန္း ဘုန္းနဲ႔ဆုိ ဒီလုိေျပာရတယ္လုိ႔ သူတုိ႔ကပင္ အဖြားကုိ ျပန္လည္သင္ၾကားေပးေနတတ္ၾကၿပီ။
ကုိယ္ကေတာ့ ျမန္မာစကားကုိ ေလလုံးကြဲေအာင္ မေျပာတတ္တဲ့သူေတြနဲ႔ ေတြ႔တုိင္း ေျပာတတ္သလုိ ေျပာပါ၊ ကုိယ့္နားမွာ စကားျပန္စက္ တပ္ထားတယ္။ နင္ပဲေျပာေျပာ၊ ငါပဲဆုိဆုိ၊ အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္လုိ႔ပဲ ျပန္ၿပီး ၾကားေပးတယ္လုိ႔ ေျပာထားလုိက္တယ္။ ဒီလုိမွ မေျပာရင္ သူတုိ႔အေနနဲ႔ ဘာမွ မေျပာဖုိ႔ပဲရွိေတာ့တယ္ေလ။ တစ္လုံးစ ႏွစ္လုံးစ ျမန္မာစကားေလးကုိ ႀကိဳးစားၿပီး ေျပာေနရတဲ့သူေတြကုိ ဟုိလုိေျပာရမယ္၊ ဒီလုိေျပာရမယ္လုိ႔ ညႊန္ၾကားေနရင္ ဘယ္မွာ ခရီးက ေရာက္ႏုိင္ပါေတာ့မလဲ။
ဒီလုိေျပာတာ ျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားမွာေတာ့ ဟုတ္တာေပါ့။ ျပည္တြင္းမွာေတာ့ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာရမွာေပါ့လုိ႔ ဆုိ ေကာင္းဆုိႏုိင္စရာ ရွိပါတယ္။ သုိ႔ေပမယ့္ ျပည္တြင္းမွာေရာ လူငယ္ေတြကုိ သံဃာေတာ္မ်ားနဲ႔ အႀကိမ္ဘယ္ ေလာက္မ်ားမ်ား ေတြ႔ခြင့္ရေအာင္ ဆုံႏုိင္တဲ့အခြင့္အေရး ဖန္တီးေပးထားသလဲဆုိတာ ျပန္ေမးၾကည့္ဖုိ႔ လုိပါလိမ့္ မယ္။
 
ေနာက္ၿပီး ဘာသာေရးနဲ႔လူငယ္ေတြ ေဝးေစတဲ့အေၾကာင္းထဲမွာ အျခားအေၾကာင္းမ်ားလည္း ပါေလမလားလုိ႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။
ေဒါသမထားဖုိ႔ ေျပာေနၾကသူေတြၾကားမွာ ေဒါသေတြ ပြားေနတတ္တာ၊ ေလာဘပါးဖုိ႔ ေျပာေန တတ္သူေတြၾကားမွာ ေလာဘေတြ မ်ားေနတတ္တာကလည္း လြဲမွားမႈတစ္ခုပါပဲ။ ဒီလုိလြဲမားေနမႈေတြကုိ ေတြ႔ ျမင္ေနရတတ္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ဘာသာေရးဆုိတာ ေမတၱာတရားေတြ တုိးပြားေအာင္ သင္ၾကားေပးတတ္တာ။ မွွ်ေဝတတ္ေအာင္ လမ္းညႊန္ေပးတတ္တာရယ္လုိ႔ ေျပာရင္ နားဝင္စရာ ျဖစ္ပါ့မလား။ ဘဝေနထုိင္မႈအတြက္ အေထာက္အပံ့ေကာင္းတစ္ခုရယ္လုိ႔ လက္ခံဖုိ႔ေရာ လြယ္ကူပါ့မလား။ ၾကားသိရမႈနဲ႔ လက္ေတြ႔က ျခားနားေကာင္း ျခားနားေနေပမေပါ့။
ဘုန္းႀကီးျဖစ္ေနၿပီးကြာ။ အေမကလည္း တရားေတြ ဒီေလာက္နာၿပီး၊ အေဖကလည္း တရားေတြ ဒီေလာက္ထုိင္ ၿပီး-စသျဖင့္ လူငယ္ေတြရဲ့ အလုိမက်ဟန္ စကားေတြဟာ လူငယ္ေတြၾကားမွာ ဘာသာေရးနဲ႔စပ္ၿပီး ဘဝင္မက် ႏုိင္မႈကေန ထြက္အံလာတဲ့ တုန္႔ျပန္စကားမ်ိဳးပါ။
ဒီစကားမ်ိဳးၾကားရၿပီဆုိရင္ေတာ့ ဒါဟာကုိယ့္ဆီမွာ တစ္ခုခုမွား ေနၿပီဆုိတာ သူေရာကုိယ္ပါ နားလည္ၾကဖုိ႔နဲ႔ ျပဳျပင္ၾကဖုိ႔ လုိေနၿပီရယ္လုိ႔ သိဖုိ႔လုိပါလိမ့္မယ္။
ဒီလုိအေျပာခံရဖြယ္ အေနအထားမ်ိဳးေတြ ကုိယ့္ဖက္က မျပဳျပင္ပဲနဲ႔ေတာ့ ဘာသာေရး အဆုံးအမမ်ားဟာ ဘယ္လုိေကာင္းတယ္၊ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ တန္ဖုိးရွိတယ္ရယ္လုိ႔ ဘယ္လုိပင္ စည္းရုံးလမ္းျပ လုပ္လုပ္၊ လူငယ္ေတြအေနန႔ဲ လက္သင့္ ခံနားေထာင္ေပးဖုိ႔နဲ႔ ယုံၾကည္စြာ လုိက္နာဖုိ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ႏုိင္မယ္ မဟုတ္ေပဘူး။
အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္ အသက္ကြာျခားသူေတြၾကားမွာ (Generation Gap) မ်ိဳးဆက္ကြာျခားမႈေၾကာင့္ ေတြး ေခၚယူဆပုံ၊ လက္ခံယုံၾကည္ပုံလည္း ကြဲျပားတတ္တယ္လုိ႔ ပညာရွင္အမ်ားက ယူဆခဲ့ၾကပါတယ္။ နည္းပညာ ေတြတုိးတက္လာမႈေၾကာင့္ ခုေနာက္ပုိင္းမွာဆုိလ်င္ မ်ိဳးဆက္ကြားျခားမႈက ဒီထက္ပင္လ်င္ ပုိုမုိျမန္ဆန္၊ ကြဲျပားမႈ ေတြကလည္း ပုိမုိမ်ားလာတယ္လုိ႔လည္း ေျပာၾကပါတယ္။
ဘာသာေရးအေပၚ၊ ဘာသာေရးကုိ ဦးေဆာင္ ဦးရြက္ ျပဳေနသူေတြအေပၚ အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္သူေတြနဲ႔ ငယ္ရြယ္သူေတြ ျမင္တဲ့အျမင္ျခင္း ကြာျခားတတ္တာကုိ သတိထားမိပါတယ္။
အစဥ္အလာေတြကုိ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ တန္ဖိုး ထားတတ္သူေတြရဲ့ အခ်ိဳ႔အျမင္ဟာ ေခတ္သစ္လူငယ္ေတြအျမင္မွာ အသုံးမဝင္တဲ့ အရာေတြသာရယ္လုိ႔ ျမင္တာမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လူငယ္ေတြရဲ့ အခ်ိဳ႔ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြဟာ အစဥ္အလာကုိ လြန္စြာတန္ဖုိးထားလြန္းသူေတြအတြက္ လက္သင့္ခံဖုိ႔ ခက္တာမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ အေကာင္းဆုိၿပီး ေပးတိုင္း အေကာင္းခ်ည္း မျဖစ္ႏုိင္တာကုိ သတိျပဳမိေစဖုိ႔ လုိအပ္သလုိ ကုိယ့္ရဲ့ေရွးရုိး အစြဲ အျမင္အရ မသင့္ေလ်ာ္ဘူးထင္တဲ့အရာကေပမယ့္ ေခတ္သစ္လူသားေတြအတြက္ အသုံးက်တတ္တာမ်ိဳး ရွိ ႏုိင္ေၾကာင္းကုိလည္း လက္ခံနားလည္ေပးဖုိ႔ လုိေပလိမ့္မယ္။ ။

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts