>Thaw Nyain – 88 , Myan Than Tint and Mya Than San

>

၈၈၈၈ အခ်ိန္အခါ ျမသန္းတင့္ ျမသန္းစံ အမွတ္တရ
ေသာ္ညိမ္
ၾသဂုတ္ ၈၊ ၂၀၁၀

“ကိုေသာင္းညိမ္းကလဲ… က်ေနာ့္စာအုပ္ထုတ္ရင္ ရႈံးေနမွာေပါ့။ ျမတ္ႏိုင္တဲ့ ေပါ့ပ္ေတြ ထုတ္ပါလား”
က်ေနာ္သည္ ရင္ထဲတြင္ ဒိန္းကနဲ တခ်က္ျပင္းထန္စြာ လႈပ္ရွားသြားၿပီး ႏႈတ္မွလည္း လႊတ္ကနဲ တုန္႔ျပန္စကား ခ်က္ျခင္း ထြက္ သြားခဲ့ေလသည္။
“ဟာ…ဆရာကလဲ…”
ငါ့ကို ဆရာက စမ္းလိုက္တာလား…ဟူေသာ သိခ်င္စိတ္ျဖင့္ က်ေနာ္သည္ ဆရာျမသန္းတင့္၏မ်က္ႏွာေပၚတြင္ အဓိပၸာယ္တစံု တရာ ေတြ႔ေလမလား အေျပးအလႊား ရွာေဖြၾကည့္လုိက္မိ၏။
က်ေနာ္တို႔သည္ ၁၉၈၈၏ ဇြန္လဆန္း၊ တခုေသာ တနဂၤေႏြတြင္ (ဆရာ့အိမ္မွ လမ္းေလွ်ာက္လာလွ်င္ရေသာ) အာဇာနည္ကုန္း “ေရႊဘ” ထမင္းဆိုင္အနီးမွ (ဘားလမ္းမွေရႊ႕လာသည့္) “မုတ္ဆိတ္” လက္ဘက္ရည္ဆုိင္တြင္ ထိုင္စကားေျပာေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဆရာ၏မ်က္ႏွာေပၚတြင္ စမ္းသပ္ျခင္းဆုိင္ရာ အရိပ္ကေလး အတြန္႔ကေလးတခ်က္ကိုမွ် မေတြ႔ရပါ။ ဆရာသည္ တကယ္ပင္ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ျဖင့္ (သူမ်ား၏ထုတ္ေ၀ခြင့္ကဒ္ႏွင့္) ဘ၀တြင္ ထုတ္ေ၀သူလုပ္ရန္ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ႀကံေနသည့္ က်ေနာ့္အား ေနာက္ဆုတ္လိုက ဆုတ္ႏိုင္ရန္ အႀကံေပးေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထူထဲလွေသာ ဆရာ၏ မ်က္မွန္ေနာက္မွ  မ်က္လံုးအစံုထဲတြင္ ဆရာ၏ ရိုးသားၾကင္နာစြာႏွင့္ က်ေနာ့္အေပၚ ပူပန္ေနမႈေစတနာကို က်ေနာ္ ျမင္ေတြ႔လိုက္ရေလသည္။
နံေဘးမွ ကိုေက်ာ္စြာ(ခ်စ္ဦးညိဳ)၊ ျမသန္းစံ၊ ကိုခင္ေဇာ္(ဟန္သစ္မဂၢဇင္း)(ကိုေက်ာ္စြာ၏ညီ)တုိ႔ကို ဆရာ့အား က်ေနာ့္ အတြက္ တစံုတရာေျပာေပးေစလိုေသာ စစ္ကူေတာင္းသည့္ အၾကည့္ျဖင့္ က်ေနာ္မွ ၾကည့္လိုက္ပါသည္။ သူတို႔အားလံုး ကား မတုန္မလႈပ္ ေက်ာက္ရုပ္။
ျမသန္းစံက ေရေႏြးၾကမ္းတခြက္အား ကဗ်ာကရာေကာက္ေမာ့လုိက္ၿပီး၊ ကိုခ်စ္ဦးညိဳမွ ေဆးလိပ္မီးခိုး ေထာင္းေထာင္း ထေအာင္ ဖြာေန၏။ ကိုခင္ေဇာ္သည္ ဆရာျမသန္းတင့္၏ေနာက္မွ ျဖတ္၍ေျပးေနေသာ ေဆးလိပ္မီးခိုးတန္းမ်ားၾကား မွေန၍ လက္ဘက္ရည္ဆုိင္တဲ၏ေနာက္ဘက္ နံရံအျပည့္ခ်ိတ္ဆဲြထားသည့္  ေဆးလိပ္ေၾကာ္ျငာဆိုင္းဘုတ္ႀကီးထဲမွ အေမရိကန္ေကာင္းဘိြဳင္၀တ္စံု အျပည့္ႏွင့္ ျမင္းၿခံေတာင္သာေဆးေပါ့လိပ္ခဲထားေသာ ႏြားေက်ာင္းသားအား မမွိတ္ မသံုၾကည့္ေနေလ၏။
ကိုခင္ေဇာ္ၾကည့္ရာသို႔ က်ေနာ္လည္း အသိမဲ့စြာလုိက္ၾကည့္ေနရာ ျမင္းၿခံေတာင္သာေဆးလိပ္ေၾကာ္ျငာထဲမွ ျမန္မာ ျပည္ေကာင္း ဘိြဳင္သည္ သူ၏တကၠဆက္စ္ဦးထုတ္ေအာက္မွေန၍ “ဆရာ့ကို မင္းဟာမင္းၾကည့္ေျပာ၊ သူမ်ား အားကိုး မေနနဲ႔” ဟု က်ေနာ့္အား လွမ္းေဟာက္လိုက္သလို ခံစားလိုက္ရေလသည္။
“ဆရာ၊ က်ေနာ္ ဆရာ့စာအုပ္ပဲထုတ္မွာ၊ စစခ်င္း ဆရာ့စာအုပ္နဲ႔ပဲ ဒီထုတ္ေ၀ေရးကိုစခ်င္တာ”
က်ေနာ္က ရဲရဲႀကီးေျပာခ်လုိက္၏။ ဆရာျမသန္းတင့္မွ ေခါင္းတခ်က္ညိွတ္လိုက္ကာ ေရေႏြးၾကမ္းခြက္ကို ေကာက္ကိုင္ လိုက္သည္ တြင္ ရဲေဆး၀င္သြားေသာ က်ေနာ္မွ ဆက္၍ေျပာလိုက္ျပန္၏။
“ဆရာ့စာအုပ္ကို နံမည္ေတာင္ေပးၿပီးၿပီ”
“ဟာ…တယ္ဟုတ္ပါလား၊ ဘာတဲ့တံုးဗ်”
ဆရာမွ အၿပံဳးတခ်က္၀င့္လိုက္ၿပီး ေရေႏြးၾကမ္းကို ေမာ့ေသာက္လုိက္ပါသည္။
“ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား (၁)”
“ဟာ…(၁) ဆုိပါလား။ တအုပ္ထဲ ထုတ္မွာေအာက္ေမ့ေနတာ”
ဆရာမွ ရယ္ရယ္ေမာေမာေျပာလုိက္ေသာအခါ အၿပံဳးအေပ်ာ္မ်ား အားလံုးထံကူးစက္သြားၿပီး ကိုခ်စ္ဦးညိဳမွ ဥဒါန္း ရင့္က်ဴးလိုက္ ေလသည္။
“ကဲ စာအုပ္ထုတ္ျဖစ္သြားၿပီ၊ “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)” ထုတ္ေ၀ျခင္း အထိမ္းအမွတ္ကို ကုကၠိဳင္း က “ျပည့္၀”မွာ ဆယ္လီဘရိတ္လုပ္မယ္။ ဆရာပါ (ပါရဂူ) ကိုလဲဖိတ္မယ္၊ ကိုေသာင္းညိမ္းေဘာ္ဒါႀကီး ၀မ္းပိုင္းေလာ့ (ေလသူရဲတဦး)ကိုလဲ ဘိတ္မယ္”
စာအုပ္ထုတ္ရန္ ဆရာျမသန္းတင့္သေဘာတူလွ်င္ ဆက္လုပ္ရန္ က်ေနာ္တို႔အားလံုး တုိင္ပင္ထားသည့္အစီအစဥ္မ်ား ထဲမွ အစီအစဥ္နံပါတ္(၁)ကို ကိုခ်စ္ဦးညိဳမွ ဆရာျမသန္းတင့္အား အသိေပးေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ က်ေနာ္ႏွင့္ ကိုခင္ေဇာ္သည္ ဆရာျမသန္းတင့္ေနထိုင္ရာ စမ္းေခ်ာင္း ဖ်ာပံုလမ္းမွ အိမ္သို႔ မၾကာခဏေရာက္ ေနေလေတာ့၏။
အလြန္တရာမွသန္႔ရွင္းျဖဴစင္လွသည့္ စာေရးျခင္း၀င္ေငြျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ဆရာျမသန္းတင့္၏ လွပသပ္ယပ္ ႏွစ္ထပ္ တုိက္ေလးတြင္ ဆရာ့ကိုေတြ႔ရခဲသည္။ တုိက္ကေလး၏နံေဘးမွ ပ်ဥ္ေထာင္ကာတထပ္အိမ္ကေလးတြင္သာ ဆရာမွ အၿမဲလိုရွိ ေန၏။ ထိုအိမ္ကေလးသည္ ဆရာျမသန္းတင့္၏ စာေရးျခင္းအလုပ္ခန္းတည္း။
က်ေနာ္တုိ႔သြားလွ်င္ ႏွစ္ထပ္တုိက္ကေလးတြင္ ဆရာျမသန္းတင့္၏ဇနီးကို အရင္ေတြ႔ၾကရ၏။ ဆရာကေတာ္မွ ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ ကေလးႏွင့္ ႏွစ္ထပ္တိုက္ကို ဆက္သြယ္ထားသည့္ ေခါင္းေလာင္းႀကိဳးကေလးကို ဆဲြလႈပ္ျခင္းျဖင့္ ဧည့္သည္ေရာက္ေနေၾကာင္း ဆရာျမသန္းတင့္အား အသိေပးလိုက္၏။ ထိုအခါ ဆရာမွ သူ၏ေရးလက္စစာကို ဆက္ေရးေနလိုေသးလွ်င္ က်ေနာ္တုိ႔ကို “(၁၅) မိနစ္၊ မိနစ္(၂၀)ေလာက္ ေစာင့္ဦးဗ်ာ”ဟု လွမ္း၍ဆိုတတ္၏။ တခါတရံ ခ်က္ခ်င္းပင္ ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ကေလးမွ ႏွစ္ထပ္တိုက္သို႔ ကူးလာကာ က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ ေတြ႔၏။ ဆရာသည္ အိမ္မွာ ေနခ်ိန္အျပည့္ စာေရးသူျဖစ္ရာ ဧည့္သည္ေၾကာင့္ စာေရးျခင္းကို အေႏွာက္အယွက္မျဖစ္ေစရန္၊ ဆရာ၏ ဧည့္သည္ႏွင့္ေတြ႔ျခင္း စီစဥ္ထားပံုကို က်ေနာ္မွ ႏွစ္ၿခိဳက္သေဘာက်ေနခဲ့၏။
စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးကၽြမ္းက်င္သူ ကိုခင္ေဇာ္ႏွင့္ က်ေနာ္သည္ ဆရာေရြးခ်ယ္ေပးေသာ ဆရာ၏ ၀တၳဳတိုေဟာင္းမ်ား ကို တကယ္ တမ္း စုေဆာင္းၾကရာတြင္ အခက္အခဲမႀကံဳၾကရ။ ဆရာ၏၀တၳဳတိုေဟာင္းမ်ားကို တပါးသူမွ ေရြးခ်ယ္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ ဆရာ့စိတ္ ႀကိဳက္ ေရြးခ်ယ္သည့္၀တၳဳတိုမ်ားကိုသာ က်ေနာ္မွ စုစည္းထုတ္ေ၀လုိသည္ျဖစ္ရာ “ျမသန္းတင့္ ၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား” ဟု ကိုခ်စ္ဦးညိဳမွ အမည္ေပးထားျခင္းျဖစ္၏။
ေရွးဦးစြာ ဆရာသည္ ဆရာ၏၀တၳဳတိုမ်ားစာတမ္းႏွင့္ မဟာ၀ိဇၨာ(ျမန္မာစာ)ဘဲြ႔ယူထားသည့္ ေက်ာင္းသူေဟာင္းတဦး ထံမွ ဆရာ ၏ဘ၀တေလွ်ာက္ေရးသားခဲ့သည့္ ၀တၳဳတိုမ်ားစာရင္းကို ေတာင္းယူရ၏။ ဘ၀တေလွ်ာက္ ကိုကိုးကၽြန္း တြင္အေနမ်ားသည့္ ဆရာ ျမသန္းတင့္ဆီတြင္ လြတ္လပ္ေရးရစအခ်ိန္မွစ၍ မဂၢဇင္းမ်ဳိးစံု၌ တဘ၀လံုး ေရးသားခဲ့သည့္ ၀တၳဳတိုမ်ား၊ စီကာစဥ္ကာ ဘယ္မွာရွိႏုိင္ ပါေတာ့မည္နည္း။
အဆိုပါေက်ာင္းသူေဟာင္းမွ သပ္သပ္ရပ္ရပ္လက္ႏွိပ္စက္ရိုက္၍ေပးပို႔လာေသာ ဆရာျမသန္းတင့္၏ ၀တၳဳတိုမ်ား စာရင္းကို က်ေနာ္တို႔၀ိုင္းဖတ္ၾကၿပီး၊ ဆရာျမသန္းတင့္ကိုယ္တုိင္ အပါအ၀င္ က်ေနာ္တို႔ ရင္ခုန္လႈပ္ရွားၾကရ၏။ အခ်ဳိ႕ေသာ၀တၳဳတိုမ်ားကို ေခါင္းစဥ္ၾကည့္ၿပီး ဘာအေၾကာင္းေရးထားသည္ကို ဆရာျမသန္းတင့္ပင္ မမွတ္မိေပ။
ထိုသို႔ေသာ၀တၳဳတိုမ်ား ေရးသားခဲ့ခ်ိန္ႏွင့္ ယခု၀တၳဳတိုစာရင္းကိုဖတ္ၾကည့္ခ်ိန္တို႔ ၾကားမွ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာတြင္၊ ေထာင္ႏွင့္အိမ္ ၀င္လိုက္ထြက္လိုက္ျဖစ္ေနသည့္ ဆရာျမသန္းတင့္၏စာေရးဆရာဘ၀သည္ အခ်ဳိ႕၀တၳဳတိုေဟာင္း တို႔အား ေခါင္းစဥ္ကိုၾကည့္ရံု ႏွင့္ စာေပအႏုပညာေရးသားဖန္တီးခဲ့သည့္ ကာယကံရွင္စာေရးဆရာအား သူ႔ဇာတ္လမ္း ကို မွတ္မိခြင့္မေပးေတာ့ေပ။
ဆရာ၏၀တၳဳတိုမ်ားႏွင့္ မဟာ၀ိဇၨာဘဲြ႔ယူခဲ့သူ၏ သုေတသနျပဳထားျခင္းအား လက္ဖ်ားခါေလာက္ေအာင္ က်ေနာ္တို႔ ခ်ီး က်ဴးခဲ့ၾက ၏။ ဆရာ၏ ပထမဆံုးေသာ၀တၳဳတိုမွသည္ လ၊ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္အစီအစဥ္အတိုင္း ၀တၳဳတိုမ်ား ပါ၀င္သည့္ မဂၢဇင္းမ်ား၊ ဂ်ာနယ္ မ်ားကို ႏွစ္၊ လ၊ အတဲြနံပါတ္၊ အမွတ္နံပါတ္မ်ားႏွင့္တကြ တခုမက်န္ မွတ္တမ္း ျပဳစုထားေလ သည္။
စာရင္းကိုဖတ္ၾကည့္၍မဆံုးမီ ဆရာ့ထံမွာလည္းမရွိသည့္ ဆရာ့၀တၳဳတိုေတြ ဘယ္မွာသြားရွာရမည္နည္းဟု က်ေနာ္မွ ရင္ေမာ ေနခဲ့မိ၏။
သို႔ေသာ္ ၀တၳဳတိုစာရင္းဆံုးသြားေသာအခါ မွတ္ခ်က္အျဖစ္ စာရင္းပါ၀တၳဳအားလံုးပါ၀င္သည့္ မဂၢဇင္းမ်ား ဂ်ာနယ္မ်ား အားလံုး သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္စာၾကည့္တုိက္တြင္ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားရာ၊ မဟာ၀ိဇၨာဘဲြ႔ပိုင္ရွင္အား က်ေနာ္တုိ႔မွ လူမျမင္ဖူးဘဲ ခ်ီးက်ဴးၿပီးရင္းခ်ီးက်ဴးရင္း ျဖစ္ခဲ့ၾက၏။
က်ေနာ္သည္ ဆရာျမသန္းတင့္စိတ္ႀကိဳက္ေရြးခ်ယ္သည့္ ၀တၳဳတိုမ်ားအား ဆယ္စုႏွစ္တစုစာစီ ပိုင္း၍ တအုပ္စီထုတ္  မည္ဟု စိတ္ကူးထားရာ၊ “ျမသန္းတင့္လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)”တြင္ ဆရာ ၀တၳဳတိုစတင္ေရးသားသည့္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ၿပီးစအခ်ိန္မွ စ၍ ၁၉၅၉ အတြင္း၊ ဆရာစိတ္ႀကိဳက္ေရြးခ်ယ္သည့္ ၀တၳဳတိုမ်ားပါ၀င္ မည္ျဖစ္၏။
သို႔ႏွင့္ က်ေနာ္ႏွင့္ ကိုခင္ေဇာ္သည္ စစ္ၿပီးစအခ်ိန္မွ တာရာ၊ စာေပသစ္၊ ရႈမ၀တို႔ရွိရာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္ တုိက္သို႔ ေျပး ကာ ကိုျမင့္ေဆြ (ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း၏ေျမး၊ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္၏ ကိုယ္ပြားပါတီ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီပါတီ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၉၀ႏွစ္ေတြ ေႏွာင္းပိုင္းမွ ေထာင္မွလြတ္လာည့္) စာေရးဆရာ “တင္ေဆြမိုး” ကို အကူအညီေတာင္းၾကရ၏။
က်ေနာ္တုိ ့သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္စာၾကည့္တုိက္အနီးမွ “သိပၸံ”စားေသာက္ဆိုင္တန္း(Science Canteen)တြင္ ကိုျမင့္ေဆြႏွင့္ ခ်ိန္းေတြ႔ကာ က်ေနာ္တို႔လိုခ်င္ေသာ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္မ်ားမွ ဆရာျမသန္းတင့္ ၀တၳဳတိုမ်ားကို မိတၱဴ ကူးယူေရး ေဆြးေႏြးၾက၏။
အခ်ိန္မွာ ၁၉၈၈ ဇ္လအလယ္ျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ား၏ (ဇြန္၂၁ အေရးအခင္းကို ဦးတည္သည့္) လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ လည္း ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ထဲတြင္ တိုးတိုးတမ်ဳိး၊ က်ယ္က်ယ္တလွည့္ စတင္ေနၿပီျဖစ္၏။ ေက်ာင္းပိတ္ထားေသာ္ လည္း တကၠသိုလ္၀င္း အတြင္း မွ စာၾကည့္တုိက္အပါအ၀င္ တကၠသိုလ္ရံုးမ်ားမွာ ရံုးခ်ိန္အတိုင္းဖြင့္ထားသျဖင့္ က်ေနာ္ႏွင့္ကိုခင္ေဇာ္မွာ ကိုျမင့္ေဆြအား သြားေတြ႔ ႏိုင္ျခင္းျဖစ္၏။
ကိုျမင့္ေဆြႏွင့္ေဆြးေႏြးမႈအရ ဆရာျမသန္းတင့္၏၀တၳဳတိုမ်ားကို မိတၱဴကူးေရးမွာ၊ စာၾကည့္တုိက္ရံုးမွ မိတၱဴကူးစက္ျဖင့္ မျဖစ္ႏုိင္ ေပ။ တပုဒ္ႏွစ္ပုဒ္ဆိုျဖစ္ႏိုင္ေသာ္လည္း  “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတုိမ်ား(၁)”မွ ၀တၳဳတို(၁၇)ပုဒ္လံုး ကို စာၾကည့္တုိက္၏ မိတၱဴကူးစက္ျဖင့္ ကူးခြင့္ရမည္မဟုတ္ေပ။ စာၾကည့္တုိက္သို႔ ေန႔တုိင္းလာ၍ လူငါးေယာက္ခန္႔မွ ဆရာျမသန္းတင့္၏ ၀တၳဳတို(၁၇) ပုဒ္အား လက္ေရးျဖင့္၀ိုင္းကူးၾကလွ်င္ေတာ့ ႏွစ္ရက္သံုးရက္ႏွင့္ ၿပီးႏိုင္၏။ သို႔ေသာ္ တကယ္တမ္းတြင္ စီစဥ္ဖို႔ မလြယ္။ လူငါး ေယာက္ လက္ေရးႏွင့္၀ိုင္းကူးၾကသည့္ ဆရာျမသန္းတင့္၏၀တၳဳတိုမ်ားထဲမွ စာပိုဒ္လိုက္၊ ၀ါက်လိုက္၊ စာလံုးလိုက္ ျပဳတ္က်က်န္ ေနမႈမ်ားျဖစ္လာခဲ့လွ်င္….။ က်ေနာ္ ဆက္ၿပီး မေတြးရဲေပ။
မိတၱဴကူးရံုမွတပါး အျခားမရွိၿပီ။
“ကိုျမင့္ေဆြရာ၊ လွည္းတန္းက ေကာ္ပီယာဆိုင္ေတြမွာ သြားကူးၿပီး ေအာ္ရီဂ်င္နယ္မဂၢဇင္းေတြ ခ်က္ခ်င္း ျပန္လာေပး မယ္ဗ်ာ။ အလြန္ဆံုးၾကာ ႏွစ္နာရီေပါ့။ က်ေနာ္နဲ႔ကိုခင္ေဇာ္နဲ႔ လူခဲြၿပီး လွည္းတန္းက ရွိသမွ်ေကာ္ပီယာဆုိင္တုိင္းမွာ မွ်ၿပီး ကူးပစ္လုိက္မယ္။ အခ်ိန္ကုန္သက္သာေအာင္”
က်ေနာ္မွ ကိုျမင့္ေဆြအား ဂ်ီက်၏။
“အဲဒါေတာ့ ျဖစ္မယ္မထင္ဘူး၊ ဒီရွားပါးစာအုပ္ေတြအကုန္လံုး ခင္ဗ်ားတို႔ကို ေပးလိုက္မယ္မထင္ဘူး။ မယံုလို႔မဟုတ္ ဘူး၊ ကူးရင္း ျပဳရင္းနဲ႔ ေပတာတို႔ စြန္းတာတို႔ စာအုပ္ေတြေပၚမွာျဖစ္လာမွာစိုးလို႔”
“ဒီလိုဆို တအုပ္ခ်င္း ႏွစ္အုပ္ခ်င္း တေခါက္စီသြားကူးမယ္၊ တေခါက္ၿပီးရင္ တခါျပန္လာပို႔မယ္၊ ငါးေခါက္ ေျခာက္ ေခါက္ေလာက္ ေတာ့ ၾကာလိမ့္မယ္။ တေန ကုန္ပေလ့ေစဗ်ာ”
“ဟာ အဲဒါဆိုရင္ေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ က်ေနာ့္အထက္ကို ေျပာၾကည့္မယ္၊ ထုတ္မွာကလည္း ဆရာျမသန္းတင့္ စာအုပ္ ဆိုေတာ့ ရႏိုင္တယ္”
ကိုျမင့္ေဆြမွ အားတက္သေရာေျပာလာသျဖင့္ က်ေနာ္မွလည္း အားတက္သေရာ ျပန္ေမးလိုက္၏။
“ကိုျမင့္ေဆြရဲ႕အထက္က ဘယ္သူလဲ”
“ေဒၚေက်ာ့ေက်ာ့ဆိုတာ”
“ဟာ ျဖဴျဖဴေခ်ာေခ်ာ၊ ေက်ာက္ကုန္းမွာေနတဲ့ဆရာမႀကီး ေဒၚေက်ာ့ေက်ာ့လား”
 “ဟာ ဟုတ္တယ္။ ခင္ဗ်ားက ဘယ္လုိလုပ္သိတာလဲ”
“ၾကာလွၿပီဗ်၊ က်ေနာ္က ဆရာမႀကီး ဒီစာၾကည့္တုိက္မွာ ရွိဦးမယ္ေတာင္ မစဥ္းစားမိဘူး။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေရႊရ တုအခ်ိန္ ၁၉၇၀ က ေပါ့။ က်ေနာ္က ရန္ကင္းအထက(၂)မွာ (၇)တန္း။ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ (၇)တန္းကေန (၁၀)တန္း အထိ တေယာက္စီကို၊ ေက်ာင္းက ေရြးၿပီး ဒီစာၾကည့္တုိက္မွာလာၿပီး စာၾကည့္တုိက္သင္တန္း(၁)လ တက္ ဖို႔လႊတ္ ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ေတြ ေရႊရတု အခ်ိန္ ဒီတကၠသိုလ္ပဲြခင္းထဲ ဆုိင္းသံ ဗံုသံေတြၾကားမွာ သင္တန္းလာတက္ၾက တာ။ ေဒၚေက်ာ့ေက်ာ့က က်ေနာ္တို႔ရဲ႕သင္တန္း ဆရာမ ေပါ့။ ဒါေလာက္ ၾကာလွၿပီ။ ဆရာမႀကီးက က်ေနာ့္ကို ဘယ္ မွတ္မိ မွာလဲ”
“စာၾကည့္တုိက္၀န္ထမ္း၊ စာၾကည့္တုိက္မွာပဲ တသက္လံုးေနတယ္။ ဘယ္မွ မေရႊ႕ဘူး။ ဒါဆို ကိုေသာင္းညိမ္း က်ေနာ္ နဲ႔လိုက္ခဲ့၊ ေဒၚေက်ာ့ေက်ာ့ကို က်ေနာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္၀င္ေတြ႔မယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ တအုပ္ခ်င္း ႏွစ္အုပ္ခ်င္းေတာင္ မဟုတ္ ဘူး။ (၁၇)အုပ္လံုး တခါထဲ ရသြားႏုိင္တယ္”
ကိုျမင့္ေဆြမွ ၀မ္းသာအားရႏွင့္ က်ေနာ့္အား ေဒၚေက်ာ့ေက်ာ့ရံုးခန္းထဲ ေခၚသြားခဲ့၏။ ဆရာမႀကီးအား အတိတ္ကို လွန္ ၍ ကိုျမင့္ေဆြမွ က်ေနာ္ႏွင့္မိတ္ဆက္ေပးၿပီး အက်ဳိးအေၾကာင္းေျပာျပရာ ဆရာမႀကီးမွလည္း ၀မ္းေျမာက္စြာျဖင့္ က်ေနာ္တို႔အား ယံုယံု ၾကည္ၾကည္ႏွင့္ ဆရာျမသန္းတင့္၏၀တၳဳတိုမ်ားပါ၀င္သည့္ မဂၢဇင္းဂ်ာနယ္(၁၇)အုပ္လံုးအား ေန႔ခ်င္းျပန္ ငွားရမ္းခြင့္ျပဳလိုက္ပါ သည္။ ကံေကာင္းေလစြ။ ေဒၚေက်ာ့ေက်ာ့ႏွင့္ကိုျမင့္ေဆြတို႔ အား ေက်းဇူးအထူးတင္ ေလစြ။
က်ေနာ္ႏွင့္ ကိုခင္ေဇာ္တို႔သည္ တကၠသိုလ္စာၾကည့္တုိက္မွသည္ ပုဂံလမ္း၊ တကၠသိုလ္ရိပ္သာလမ္းအတိုင္း လွည္း တန္း ဘက္သို႔ ငွက္သြင္ပ်ံၾကြမတတ္ေျခလွမ္းမ်ားျဖင့္ အေျပးေလးလာခဲ့ၾကရာ အဓိပတိလမ္းထိပ္ တကၠသိုလ္စာတုိက္ ေရွ႕တြင္ ေက်ာင္းသားတ ခ်ဳိ႕ စုရံုးေနၾကကာ ပိတ္ထားေသာ အဓိပတိလမ္း၀င္ေပါက္ အႀကီးအေသးႏွစ္ခုလံုးကို မေက် မနပ္ႏွင့္ ေျပာဆိုေနသံမ်ား ၾကားခဲ့ ၾကရ၏။ 
က်ေနာ္တို႔ကား က်ေနာ္တို႔၏ “ျမသန္းတင့္” စ်ာန္ႏွင့္ လွည္းတန္းက ေကာ္ပီယာဆုိင္မ်ားတြင္ ေျပးလိုက္လႊားလိုက္ရွိ ေန၏။
ေနာက္ရက္ပိုင္းအတြင္း ဇြန္(၂၁)အေရးအခင္း၊ ေနာက္လပိုင္းအတြင္း သမိုင္း၀င္(၈၈၈၈)အေရးေတာ္ပံုႀကီးျဖစ္လာ လိမ့္မည္ဟု တျပည္လံုး မည္သူက ႀကိဳတင္သိထားပါမည္နည္း။
“ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)”အတြက္ ၀တၳဳတို(၁၇)ပုဒ္၏မိတၱဴမ်ား တရက္ထဲႏွင့္ အဆင္ေျပသြားခဲ့ၿပီး ေနာက၊္ ေနာက္ထပ္ လုပ္ၾကရသည့္ကိစၥမွာ ထို(၁၇)ပုဒ္အား လက္ႏွိပ္စက္ရိုက္၍ “စာေပစိစစ္ေရး” သို႔ စာမူသံုးစံုတင္ ေရးျဖစ္၏။
“ျမသန္းတင့္၏လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)” အတြက္ ဆရာျမသန္းတင့္မွ အေတာ္ကေလး ဂရုစိုက္၏။ စာအုပ္ထုတ္ ခြင့္မရဘဲ “စာေပစိစစ္ေရး”မွ ပယ္ခံရျခင္း မျဖစ္ေစရန္ က်ေနာ့္ကို ငဲ့ညွာၿပီး ဆရာမွ ဂရုတစိုက္ သူ၏ ၀တၳဳတိုေဟာင္း မ်ားကို ေရြးခ်ယ္၏။ “ဒါကေတာ့ ပယ္ေလာက္တယ္”ဟု ဆရာက ဖယ္လိုက္သည့္ ၀တၳဳတိုအခ်ဳိ႕ကို က်ေနာ္မွ အထြန္႔ တက္၏။
 “ဆရာ၊ ဒီ၀တၳဳက သိပ္ေကာင္းတာပဲ၊ မပယ္ေလာက္ဘူးထင္တယ္။ ဟုိေခတ္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္က လူေနမႈ အဖဲြ႔အစည္း နဲ႔ပဲ ဆိုင္တဲ့ ဥစၥာ”
“ဘယ္ေခတ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူ႔အလႊာကို ေ၀ဖန္ေထာက္ျပထားတာဆိုေတာ့ ဒီေခတ္မွာလဲ သူတို႔နဲ႔ဆုိင္ေနေတာ့ သူတို႔ပယ္ မွာပဲ၊ ေသခ်ာတယ္” ဟု ဆရာက ရွင္းျပ၏။
ဤသို႔ျဖင့္ ျပင္ရင္းဆင္ရင္း ေနာက္ဆံုးစာေပစိစစ္ေရးတင္ရန္ အဆင္သင့္ျဖစ္လာသည့္အခ်ိန္မွာ ၁၉၈၈ဇူလိုင္လ ေနာက္ဆံုး အပတ္ထဲျဖစ္ၿပီး မဆလအေရးေပၚပါတီညီလာခံေခၚကာ ဦးေန၀င္း၏ “တပ္ဆိုတာ ပစ္ရင္ မွန္ေအာင္ တည့္တည့္ပစ္တယ္၊ မိုးေပၚ ေထာင္ေခ်ာက္တာမပါဘူး” ဟူသည့္ ကမၻာေက်ာ္မိန္႔ခြန္းေခၽြသည့္ရက္နား နီးကပ္လာ ခဲ့၏။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထဲတြင္လည္း ေရႊေစ်း၊ ေငြေစ်းေန႔စဥ္ထိုးတက္ေနကာ ေစ်းဆိုင္မ်ားမွာ အလုအယက္ခံရမည္စိုး၍ ပိတ္ လိုက္ဖြင့္လိုက္ ႏွင့္ ရုတ္ရုတ္သဲသဲ ခဏခဏျဖစ္လာ၏။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေစ်းတြင္ ဆိုင္ခန္းမ်ားမွာ လုယက္ခံရမည္စိုးသျဖင့္ ၀ါးရင္းတုတ္ကိုင္၍ ေစ်းေရာင္းသည့္ ဆုိင္မ်ားေပၚလာ၏။
ဤအေျခအေနတြင္ “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)”ကိုထုတ္ေ၀ရန္ အေျခအေနမေပးေတာ့ပါ။ ဇြန္(၂၁) အေရးအခင္း၊ ဘီဘီစီ၊ ဗိုလ္မႉခ်ဳပ္ေဟာင္းေအာင္ႀကီး၏ (၄၁)မ်က္ႏွာစာတမ္း၊ ျပည္ႏွင့္ေတာင္ႀကီးတို႔တြင္ အဓိကရုဏ္း မ်ားျဖစ္ေပၚျခင္း၊ မဆလပါတီညီလာခံတြင္ ဦးစိန္လြင္ ပါတီဥကၠဌႏွင့္ သမတျဖစ္လာျခင္း၊ ဦးေန၀င္း၏ “တပ္ဆိုတာ ပစ္ရင္မွန္ေအာင္တည့္တည့္ ပစ္တယ္၊ မိုးေပၚေထာင္ေျခာက္တာ မပါဘူး” မိန္႔ခြန္း စသည့္ လတ္တေလာအျဖစ္အပ်က္ မ်ား တခုၿပီးတခု ဆက္တုိက္ျဖစ္ေပၚလာ ျခင္းႏွင့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္ တုိင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိး မဲြေတစုတ္ျပတ္လာ ျခင္း စသည့္ တျဖည္းျဖည္းစုေပါင္းလာေသာ အေျခခံအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ တတိုင္းျပည္လံုး ျပည္သူလူထုတရပ္လံုး သည္ ႏုိင္ငံ့အေရးျဖစ္သည့္ ႏုိင္ငံတြင္ေကာင္းမြန္ေသာ အေျပာင္းအလဲသို႔ ကူးေျပာင္းေရး၊ မဆလ တပါတီ အာဏာရွင္ စနစ္ကို တုိက္ထုတ္ပစ္ေရးတို႔တြင္သာ စ်ာန္၀င္ေနၾကကာ အျခား အေရးမ်ားကို မစဥ္းစားႏုိင္ေတာ့ဘဲ ႏုိင္ငံေရးဘက္ သို႔သာ လံုး၀ဥႆံု စိတ္ပါ၀င္စားေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။
ဤအခ်ိန္တြင္ စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးသည္ မဟာ့မဟာစြန္႔စားခန္းႀကီး ျဖစ္ေနေလသည္။ အေရာင္းသြက္ေရး ထည့္မစဥ္း စားႏွင့္။ စာအုပ္ထုတ္ၿပီး ေမတၱလက္ေဆာင္ေ၀လွ်င္ပင္ ေခတၱသိမ္းထားၿပီး ေလာေလာဆယ္ခ်က္ခ်င္း မည္သူမွ် ဖတ္ ၾကဦးမည္ မထင္ေပ။ က်ေနာ္အပါအ၀င္ ျမန္မာႏိုင္ငံလူထုတရပ္လံုး၏စ်ာန္မွာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္ေပၚလႈပ္ရွားေနမႈမ်ား ေပၚ တြင္သာ ကပ္ညိေနၾကသည္ျဖစ္၏။
က်ေနာ္တို႔သည္ “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)” ထုတ္ေ၀ျခင္းအတြက္ “ျပည့္၀”တြင္လည္း ကိုခ်စ္ဦးညိဳ ေျပာသလို ဆယ္လီဘရိတ္လုပ္ခဲ့ၾကၿပီးၿပီ။ ဆရာျမသန္းတင့္အားလည္း စာမူခ အျပည့္အ၀ ကန္ေတာ့ၿပီးၿပီ။ လုပ္သင့္ လုပ္ထိုက္သည္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ထားၿပီးျဖစ္သျဖင့္ “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)” မထုတ္ေ၀ႏုိင္ေသး ျခင္းအတြက္ က်ေနာ္မွ စိတ္ စေနာင့္စနင္း မျဖစ္။ စိတ္ေအးလက္ေအး စိတ္ရွင္း၏။ က်ေနာ္ကိုယ္တုိင္လည္း ၁၉၈၈ ဇူလိုင္လေနာက္ပိုင္းမွစ၍ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ အတူ ႏုိင္ငံတြင္ျဖစ္ပ်က္ေနသည့္ အေရးအခင္းမ်ားတြင္သာ စ်ာန္၀င္ေန ၿပီျဖစ္၏။
 “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)” မထုတ္ေ၀ျဖစ္ေသာ္လည္း “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)” ထုတ္ေ၀ေရး လႈပ္ရွားခဲ့ၾကေသာ က်ေနာ္တို႔တသိုက္သည္ မိသားစုခ်င္းမ်ားပါ ရင္းႏွီးခင္မင္ခဲ့ၾက၏။
က်ေနာ္သည္ ငယ္သူငယ္ခ်င္းျမသန္းစံမွတဆင့္ ကိုခ်စ္ဦးညိဳတို႔ႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏွီးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ကိုခ်စ္ဦးညိဳမွတဆင့္ “ျမသန္းတင့္၏ လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား(၁)”ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ဆရာျမသန္းတင့္အား ျမသန္းစံႏွင့္က်ေနာ္တို႔ သိကၽြမ္း ခြင့္ရခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ “သဘင္”မဂၢဇင္းတြင္ ၀တၳဳတိုေလးမ်ားပါစျပဳၿပီး သူႏွင့္နံမည္မနီးရိုးစဲြျဖစ္သည့္ စာေရးဆရာေလာင္း လ်ာ ဗိုလ္ႀကီးျမသန္းစံအား ဆရာျမသန္းတင့္မွလည္း ခင္မင္ရင္းႏွီးခဲ့၏။
ရန္ကနု္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀တြင္ စာေပႏွင့္ဂီတကို ၀ါသနာပါသည့္ ျမသန္းစံႏွင့္ က်ေနာ္တို႔နွစ္ေယာက္ တဲြမိ ၾက၏။ သူက လိႈင္နယ္ေျမသဘာ၀သိပံၸတကၠသိုလ္ ပထမႏွစ္၊ က်ေနာ္က ရန္ကုန္၀ိဇၨာႏွင့္သိပၸံတကၠသိုလ္ ဒုတိယႏွစ္ တြင္ က်ေနာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ ဂစ္တာေတြတကားကားလြယ္ ဘတ္(စ္)ကားေတြတိုးစီးၿပီး ပေလးဘြိဳင္းသိန္းတန္၏ ဂစ္တာ က်ဴရွင္ကိုတက္ၾက၏။ က်ေနာ္က ကိုသိန္းတန္က်ဴရွင္တ၀က္တပ်က္ျဖင့္ ေမၿမိဳ႕သို႔ေရာက္သြားသျဖင့္ ဂီတ ဘက္ႏွင့္ ေ၀းသြား၏။
ငယ္ငယ္ကတည္းက ေဘ့စ္ဂစ္တာ ေကာင္းစြာတီးတတ္သည့္ ျမသန္းစံသည္ သီခ်င္းလည္းေရးတတ္ကာ၊ ျဖဴသီ၏ “မိုင္ေပါင္း ကုေဋ”စီးရီးတြင္ သူ႔လက္ရာ သီခ်င္းသံုးပုဒ္ကိုေတြ႕ရ၏။ ၁၉၈၄တြင္ က်ေနာ္ ေရတပ္မွ ထြက္ရၿပီးေနာက္ သူ႔အား OTS ဗိုလ္သင္တန္းဆင္း ၾကည္းတပ္အရာရွိအျဖစ္ ေတြ႔ရေသာအခါ ဦးသန္႔ႏွင့္မႈိင္းရာျပည့္တြင္ ေနာက္တန္းကေန ပါဖူးသည့္ သူ႔ကို က်ေနာ္မွ “ယုန္ႏွင့္ အတူေျပးၿပီး ေခြးႏွင့္အတူ မိုက္သူ”ဟု ေနာက္ေလ့ရွိ၏။
က်ေနာ္မွ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီဌာေန၀န္ထမ္းအလုပ္တြင္ အနည္းငယ္အဆင္ေျပေနခ်ိန္တြင္ ျမသန္းစံသည္ ေခ်ာ္တြင္း ကုန္း ဗဟုိျပည္ သူ႔ဆက္ဆံေရးတပ္တြင္ ေရာက္ရွိေနကာ၊ သူမွ ကိုခ်စ္ဦးညိဳ၏ “လကၤာဒီပခ်စ္သူ”အား စတုတၳ အႀကိမ္ ျပန္ထုတ္၏။ သူမ်ား၏ ထုတ္ေ၀ခြင့္ကဒ္ကိုငွား၍ ထုတ္ျခင္းျဖစ္၏။ သူမွတဆင့္ ကိုခ်စ္ဦးညိဳ၊ ကိုခ်စ္ဦးညိဳမွ တဆင့္ ဆရာျမသန္းတင့္ကို က်ေနာ္မွ သိ ကၽြမ္းခင္မင္ခြင့္ ရခဲ့ဲျခင္းျဖစ္၏။ ျမသန္းစံကို အတုယူ၍ က်ေနာ္မွ “ျမသန္းတင့္၏  လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား”ကို ဆက္တုိက္ သံုးအုပ္ခန္႔ထုတ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ဲျခင္းျဖစ္၏။
၈၈၈၈အေရးေတာ္ပံုႀကီး စခါစတြင္၊ က်ေနာ့္လက္ထဲသို႔ တဆင့္တဆင့္ႏွင့္ ေရာက္လာခဲ့ေသာ “စစ္တကၠသိုလ္ ဆရာ ဆရာမေဟာင္းမ်ားမွ တပည့္စစ္အရာရိွမ်ားအား ျပည္သူလူထုႏွင့္ပူးေပါင္းၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံစာ”မ်ား တထပ္ႀကီးကို၊ ဒီအခ်ိန္ဒီကာလႀကီးမွာ ရန္ကုန္မွ ေမၿမိဳ႕တြင္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာသင္တန္းတခုသြားတက္မည့္ ျမသန္းစံအား က်ေနာ္မွ ထပ္ဆင့္လူႀကံဳပါးလိုက္၏။ မႏၱလးတြင္ သူ ေခတၱနားစဥ္ မႏၱေလးတြင္ ဒီစာေတြကို္ ဆက္ျဖန္႔ေပးမည့္ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ တဦးႏွင့္ေတြ႔ၿပီး ထပ္ဆင့္လက္ေျပာင္းေပးရန္ သူ႕ကို အကူအညီေတာင္းျခင္း ျဖစ္သည္။ သူက လိုလိုလားလား ယူ သြားေပး၏။ ၈၈၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီး အစပိုင္းရက္မ်ားတြင္ သူလဲ စ်ာန္အေဟာင္းေတြ ေခတၱျပန္၀င္ၿပီး၊ သူ သဘာ၀ သိပံၸတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀ ဦးသန္႔ႏွင့္မႈိင္းရာျပည့္တြင္ ေနာက္တန္းကေန ပါခဲ့စဥ္၊ သူေရးခဲ့ေသာ စစ္အာဏာရွင္ ဆန္႔က်င္ေရးကဗ်ာစာရြက္ေတြကို၊  သူ႔ေနအိမ္အနီး ရန္ကင္း (၁၂)လံုးတန္းက ကားမွတ္တိုင္ေက်ာက္ ထိုင္ခံုတြင္ လူေျခတိတ္ခ်ိန္ သူက သြားသြားကပ္ေနသျဖင့္၊ က်ေနာ္ကလည္း စစ္တကၠသိုလ္ဆရာဆရာမေဟာင္းမ်ား၏ စာေတြ ကို မႏၱေလးသို႔ သူႏွင့္လူႀကံဳပါးရဲျခင္း ျဖစ္၏။ ဒီစာရြက္ေတြကို ဗိုလ္ႀကီးျမသန္းစံ သယ္ေဆာင္သြားသျဖင့္ လမ္းတ ေလွ်ာက္အစစ္ခံရမည့္ ေဘးမွလည္း ကင္းေ၀းခဲ့၏။
ဤသို႔ေသာ ျမသန္းစံမွ ေနာက္ပိုင္းတြင္ “ပါပီမ”ကိစၥတို႔ “မဟာ” ကိစၥတို႔တြင္ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပါ၀င္လာခဲ့ၿပီး၊ န၀တ အခ်ိန္အခါ ဗိုလ္မႉးျမသန္းစံဘ၀တြင္ ဗီယက္နမ္သ႔ို အစိုးရ ကိုယ္စားလွယ္အဖဲြ႔၀င္အဦးအျဖစ္ႏွင့္ သြားေရာက္ခဲ့ၿပီး အျပန္၊ စစ္အစိုးရ သတင္းစာမ်ားတြင္ ၀ါဒျဖန္႔ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ေဆာင္းပါးေတြ ေလွ်ာက္ေရးေသာအခါ၊ သူလည္း ရာထူးစည္းစိမ္ အႀကီးႀကီးမဟုတ္ပဲ ခပ္လတ္လတ္နဲ႔ ေတြ႔ရံုရိွေသး အတိတ္ကိုေမ့ၾကသူမ်ားထဲမွ တေယာက္အပါအ၀င္ ျဖစ္ေပသတည္းဟု က်ေနာ္လည္း သေဘာေပါက္ခဲ့ရေလသည္။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္က၊ စကၤာပူတြင္ သူလာေရာက္ၿပီး ျမန္မာအသိုင္းအ၀ိုင္းအတြင္း ျမသန္းစံ၏ ၀ိပႆနာတရားပဲြလုပ္ေသာ အခါ တရားနာပရိႆတ္ လူ (၂၀) ပင္ မရိွဟု ၾကားသိရ၏။ “ပါပီမ”ကိစၥတို႔ “မဟာ”ကိစၥတို႔ရဲ႕ အကုသိုလ္က မလြတ္ ေသးသည္ကိုေတြ႔ရသျဖင့္ သူ႔အတြက္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရေသးသည္။
ျမ၀တီရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ဒု-ညႊန္ၾကားေရးမႉး officiating (ေစာင့္ၾကည့္ကာလ တစ္ႏွစ္) ဒု-ဗိုလ္မႉးႀကီးျမသန္းစံသည္ သူ႔ အထက္မွ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္သူ႔စစ္နင့္ျပည္သူ႔ဆက္ဆံေရးညႊန္ၾကားေရးမႉးရံုး(ကကျပည္)၏ စစ္ဦးစီးမႉး (ပထမတန္း)လည္းျဖစ္ ျမ၀တီရုပ္ျမင္သံၾကားမွ ညႊန္ၾကားေရးမႉးျဖစ္သူ (ယခု အၿငိမ္းစား) ဒု-ဗိုလ္မႉးႀကီး ေမာင္ေမာင္ဦး (တင္သန္းဦး)၏ ႏိွပ္ကြပ္ပညာေပးမႈမ်ား ခံေနရသည္ဟု ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ သူ႔ညီ ညီညီစံႏွင့္ေတြ႔စဥ္ ၾကားသိရ၏။ မခံ ႏိုင္ေတာ့သည့္အဆံုး၊ ေစာင့္ၾကည့္ကာလ တစ္ႏွစ္မျပည့္မီ ပုခံုးေပၚတြင္ ဒု-ဗိုလ္မႉးႀကီးအပြင့္မ်ားတင္ရန္ လပိုင္းအလို ၁၉၉၀ အလယ္ပိုင္း ခုႏွစ္တခုတြင္၊ ထြက္စာတင္ၿပီး တပ္မွ ထြက္သြားခဲ့ၿပီဟု ၾကားသိရသည္။ ၁၉၉၀ ေႏွာင္းပိုင္းႏွင့္ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ စာေရးဆရာျမသန္းစံသည္ ဘာသာေရးေဆာင္းပါးမ်ား ဘာသာေရးစာအုပ္မ်ား ေရးသားထုတ္ေ၀ ေနခဲ့ကာ၊ သူ၏ အေအာင္ျမင္ဆံုးထုတ္ေ၀ေရးမွာ လစဥ္ထုတ္ “အပၸမာဒ” ဘာသာေရးမဂၢဇင္း ျဖစ္သည္။ ျမသန္းစံ၏ မိဘႏွစ္ပါးမွာ ၀ိပႆနာတရားသမားမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး တံြေတးေတာတန္းထဲသို႔ မၾကာခဏသြားေရာက္ကာ ဓူတင္ေဆာင္ တရားက်င့္ႀကံအားထုတ္ၾကသည္ကို၊ က်ေနာ္ ငယ္စဥ္က မၾကာခဏ ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ဘူးပါသည္။ ျမသန္းစံေရးသားေသာ ဘာသာေရးစာအုပ္အခ်ိဳ႕တြင္ ကိုခ်စ္ဦးညိ၏ အမွာစာကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ငယ္သူငယ္ခ်င္းအတြက္ အခုမွ က်ေနာ္ သာဓု ေခၚႏိုင္ေတာ့၏။
“ျမသန္းတင့္၏  လက္ေရြးစင္၀တၳဳတိုမ်ား” (၁)(၂)(၃)ဟု သံုးအုပ္ခန္႔ဆက္တိုက္ထုတ္ရန္ စုေဆာင္းထားေသာ ေငြ ယားေလးမ်ားသည္ ၈၈၈၈အေရးေတာ္ပံုကာလ တလခဲြေလာက္အတြင္း ‘စိန္လြင္ေစ်း’ ‘ေစာေမာင္ေစ်း’တို႔မွ မိသားစု စားေရရိကၡာမ်ားအား ၀ယ္ရျခမ္းရျခင္းျဖင့္ ကုန္သြားခဲ့ေလၿပီ။
၈၈၈၈အေရးေတာ္ပံုႀကီး ၿဖိဳခြင္းခံရၿပီး န၀တအခ်ိန္အခါ ေရာက္ရိွလာခ်ိန္တြင္၊ “ျမသန္းတင့္၏  လက္ေရြးစင္၀တၳဳတို မ်ား (၁)” သည္ ေလထဲမွာပဲ ေလေတေလ အျဖစ္ႏွင့္သာရိွေတာ့ရာ၊ ၁၉၉၁တြင္ က်ေနာ္ ျမန္မာျပည္မွ ထြက္ခြါလာခ်ိန္ တြင္လည္း ေလေတေလ အျဖစ္ႏွင့္သာ ၿပီးဆံုးသြားခဲ့ေလသည္။
         ျမန္မာျပည္မွ မထြက္ခြါမီ ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ကိုခ်စ္ဦးညိဳတို႔ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ က်ေနာ္မွ ခါတိုင္းလို ပင္ ေတြ႔ျဖစ္ေနေသး၏။ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ဆရာ၏အရင္းႏီွးဆံုးမိတ္ေဆြ စြယ္စံုရအႏုပညာရွင္ ကို၀င္းဦး ကြယ္လြန္ေသာအခါ ေဒၚအိုင္ရင္းတင္လွ၏ ေမတၱာရပ္ခံခ်က္ျဖင့္ ဆရာျမသန္းတင့္သည္ ဘားလမ္းရိွ စႏၵာမဂၢဇင္း တိုက္မွ သြားေလသူကို၀င္းဦး၏ အယ္ဒီတာစားပဲြသို႔ ေရာက္ရိွလာခဲ့၏။
                    ကို၀င္းဦးမကြယ္လြန္မီ တ၀က္တန္းလန္းေရးထားၿပီး လက္စသတ္မသြားႏိုင္ေသာ ကို၀င္းဦး၏ ေနာက္ဆံုးစာေပ လက္ရာမွာ ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္ ဆရာျမသန္းတင့္၏ ႏွစ္ထပ္တိုက္ကေလးကို မုဒိတာပြားထားသည့္အေၾကာင္း ေဆာင္းပါးျဖစ္၏။ က်ေနာ္၏ အလုပ္ရံုးခန္းသည္ ပန္းဆိုးတန္းလမ္းတြင္ျဖစ္ရာ၊ ဘားလမ္းႏွင့္နီးသျဖင့္ ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္ မၾကာခဏေတြ႔ျဖစ္၏။ အယ္ဒီတာအလုပ္နွင့္ စာေရးဆရာအလုပ္သည္ သေဘာသဘာ၀ခ်င္း တျခားစီ ျဖစ္ သျဖင့္၊ ဆရာျမသန္းတင့္သည္ သူ႕မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းႀကီး ကို၀င္းဦး၏ အယ္ဒီတာစားပဲြမွာ ၾကာၾကာမထိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါ။ က်ေနာ္ မွတ္မိသေလာက္ ဆရာျမသန္းတင့္သည္ စႏၵာမဂၢဇင္းတိုက္တြင္  ရက္ပိုင္း(သို႔မဟုတ္)လပိုင္းသာ အယ္ဒီတာ စားပဲြ ထိုင္ခဲ့ပါသည္။
ဆရာျမသန္းတင့္၏ တရုတ္စာေပမွ ဂႏၲ၀င္၀ထၱဳႀကီး ဘာသာျပန္ “ခန္းေဆာင္နီအိပ္မက္” မွ အမ်ိဳးသာစာေပ (ဘာ သာျပန္)ဆု ရရွိခဲ့ၿပီးေနာက္၊ တကမၻာလံုးရွိ “ခန္းေဆာင္နီအိပ္မက္”ကို ဘာသာျပန္ခဲ့ေသာ စာေရးဆရာမ်ားႏွင့္ ႏွီး ေႏွာဖလွယ္ပြဲ Seminar တစ္ခုလုပ္ရန္ တရုတ္ႏိုင္ငံမွ စာေပစာနယ္ဇင္း အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕မွ စီစဥ္ ခဲ့ပါသည္။ ဆရာျမသန္း တင့္မွလည္း ဖိတ္ၾကားခံရသျဖင့္ တရုတ္ႏိုင္ငံသို႔သြားေရာက္ရန္ ပတ္(စ္)ပို႔ ေလွ်ာက္ရမည့္ ကိစၥေပၚလာရာ၊ ပတ္(စ္) ပို႔ပြဲစားမ်ားႏွင့္ သိကၽြမ္းသည့္ က်ေနာ့္အား၊ “ကိုေသာင္းညိမ္း က်ေနာ့္ကို လိုအပ္ရင္ လုပ္ေပးဦးေနာ္” ဟုေျပာရာ၊ န၀တ အသိုင္းအ၀ိုင္းမွတဆင့္ ပတ္(စ္)ပို႔ မေလွ်ာက္ခ်င္ေသာ ဆရာ၏ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုသိသည့္ က်ေနာ္မွ “ စိတ္ခ်ပါ ဆရာ”ဟု ေခါင္းညႇိတ္ခဲ့၏။ သို႔ေသာ္ ၁၉၉၁တြင္ က်ေနာ္ ျမန္မာျပည္မွ ထြက္ခြါလာခ်ိန္ထိ ဆရာျမသန္းတင့္မွလည္း ပတ္(စ္)ပို႔ကိစၥ ထပ္မေျပာေတာ့ပါ။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆရာ၏ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းတဦးႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ ေတြ႔ဆံုစဥ္၊ ဆရာျမသန္းတင့္၏ “ခန္းေဆာင္နီ အိပ္မက္” တရုတ္ျပည္ခရီးစဥ္ ပ်က္သြားရသည့္အေၾကာင္းကို ၾကားသိခဲ့ရေလသည္။ န၀တႏွင့္မပတ္သတ္ခ်င္သည့္ ဆရာျမသန္းတင့္၏ “ခန္းေဆာင္နီအိပ္မက္” ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ ခရီးစဥ္သည္ န၀တ ၏လူလည္က်မႈေၾကာင့္ ပ်က္ျပယ္ သြားခဲ့ရေလသည္။ န၀တသည္ ဆရာျမသန္းတင့္အား တရုတ္ျပည္မွ ဖိတ္ၾကားျခင္းကို သိရွိသြားသည့္အခါ၊ “ခန္း ေဆာင္နီအိပ္မက္” ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲအား န၀တၾသဇာခံ “စာေပႏွင့္စာနယ္ဇင့္အဖြဲ႕” ၏ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ျဖင့္ တက္ ေရာက္ရန္ အႀကံအဖန္လုပ္ေလေတာ့၏ ။ ဆရာျမသန္းတင့္မွာ န၀တကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ထဲမွ အဖြဲ႕၀င္တဦး အေန ႏွင့္သာ လိုက္ပါရန္ႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕အား “ထီလာစစ္သူ” မွ ဦးေဆာင္ရန္ စီစဥ္၏။
“ခန္းေဆာင္နီအိပ္မက္” ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲအား သူတို႔ ဖိတ္ၾကားသည့္ ဆရာျမသန္းတင့္အပါအ၀င္ အစိုးရတရပ္၏ စာေပႏွင့္စာနယ္ဇင္းအဖြဲ႕မွ တက္ေရာက္မည္ဟု ဆိုသျဖင့္ တရုတ္ဘက္မွ ျငင္းစရာအေၾကာင္းမရွိဟု လက္ခံလိုက္ သည္ ဟုဆို၏ ။
သို႔ရာတြင္ န၀တ၏ ၀င္ေရာက္လူလည္က်ျခင္းကို ဆရာျမသန္းတင့္မွ လက္မခံခဲ့ေပ။ မိမိသည္ က်န္းမာေရးလည္း မေကာင္း၊ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲအခ်ိန္တြင္လည္း အျခားကိစၥမ်ားႏွင့္ မအားမလပ္သျဖင့္ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ မတက္ႏိုင္ ေၾကာင္း၊ န၀တ၏ “ခန္းေဆာင္နီအိပ္မက္”ႏွီးေႏွာဖလွယ္အဖြဲ႕တြင္ မိမိ မပါ၀င္ႏိုင္ေၾကာင္း အလိမၼာသံုး၍ ျငင္းဆိုခဲ့ ေၾကာင္း၊ ဆရာ၏ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းက က်ေနာ့္အား ေျပာျပပါသည္။
ဆရာျမသန္းတင့္ တရုတ္ျပည္သို႔လိုက္ပါေရး န၀တမွ ႏွစ္ခါသံုးခါ ေခ်ာ့ေမာ့ေဖ်ာင္းဖ် လာေသာ္လည္း၊ ဆရာမွ သူ၏ ျငင္းဆိုမႈကို အေလွ်ာ့မေပးခဲ့ေပ။ ေနာက္ဆံုးတြင္ န၀တသည္ ဆရာျမသန္းတင့္မပါ၀င္သည့္ ထီလာစစ္သူ ဦးေဆာင္ ေသာ “ခန္းေဆာင္နီအိပ္မက္” ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲ ျမန္မာကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕အား တရုတ္ျပည္သို႔ ေစလႊတ္ခဲ့ရာ ဆရာျမသန္းတင့္ မပါသျဖင့္ တရုတ္တို႔မွ အံၾသမေက်မနပ္ျဖစ္ၾက ၿပီး၊ န၀တ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕မွာလည္း ႏွီးေႏွာဖလွယ္ ပြဲတြင္ တရုတ္တို႔မွ ေခ်ာင္ထိုးခံထားရသျဖင့္ ကသိကေအာက္ျဖစ္ကာ အရွက္ကြဲခဲ့ရသည္ဟု “ခန္းေဆာင္နီ အိပ္မက္” ႏွွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲျပန္ န၀တ၏ စာေပႏွင့္စာနယ္ဇင္းအဖြဲ႕၀င္တခ်ိဳ႕မွ ၄င္းတို႔ႏွင့္ ခင္မင္ေသာ စာေပေလာကသားမ်ား အား ၀န္ခံေျပာၾကားေၾကာင္း ဆရာ့ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းက က်ေနာ့္ကို ျပန္ေျပာျပခဲ့ပါသည္။
က်ေနာ္သည္ ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္ ဆံုႀကံဳခဲ့ရသည္မွာ သံုးႏွစ္နီးပါးခန္႔သာ ျဖစ္သျဖင့္၊ ဆရာႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ က်ေနာ္ ဆရာျမသန္းတင့္ႏွင့္အေတြ႕အႀကံဳမွာ လွ်ပ္တျပက္ခန္႔မွ်သာရွိပါသည္။ ထိုလွ်ပ္တျပက္ကေလးသည္ ခဏေလးပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း တုိင္းျပည္ႏွင့္လူထုမွ ေလးစားခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳသည့္ စာေရးဆရာႀကီးတစ္ဦးႏွင့္ ႀကံဳဆံုခဲ့ရသည့္ ကာလငယ္ေလးအျဖစ္ သာမန္လူတစ္ဦးသာျဖစ္သည့္ က်ေနာ္မွ အၿမဲ ဂုဏ္ယူမိေနေလေတာ့သည္။
                    ရိုးသားေသာ ျဖဴစင္ေသာ၊ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ယံုၾကည္ခ်က္တစ္ခုတည္းႏွင့္ စာေရးျခင္းအလုပ္ကိုသာ စိုက္လိုက္ မတ္တတ္ လုပ္ေဆာင္ေသာ၊ တုိင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ိဳးအတြက္ တာ၀န္ေၾကသည့္ ဟိုမွာဘက္ကိုလြန္ေနေသာ ၁၉၉၈ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီ(၁၇)ရက္ေနံတြင္ ကြယ္လြန္သြားခဲ့သည့္ဆရာ ျမသန္းတင့္သည္ ေကာင္းရာသုဂတိ၌ မုခ်ေရာက္ရွိေန သည္ဟုလည္း အစဥ္ထာ၀ရ စိတ္ခ်လက္ခ် ယံုၾကည္လွ်က္ ရွိေနပါသည္။
                   တဆက္ထဲမွာပဲ၊ နဂိုမူလ ကိုယ္ခံအားအသင့္အတင့္ရိွပါလွ်က္၊ မူလကိုယ္ခံအား ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းေရာဂါရသြား သလို ျဖစ္သြားရေသာ ငယ္သူငယ္ခ်င္း ျမသန္းစံအတြက္ စိတ္မေကာင္းလဲ ျဖစ္ေနရေလသည္။
၈၈၈၈အေရးေတာ္ပံုႀကီး (၂၂)ႏွစ္အခ်ိန္အခါမွ ာ၈၈၈၈ႏွင့္ဆက္ႏြယ္ခဲ့ေသာ အေဟာင္းေတြအသစ္ျဖစ္ၿပီး ျပန္ေပၚလာ သမွ် ေတြးေတာဆင္ျခင္မိရာ ေရာက္တတ္ရာရာမ်ား မွ်ေ၀လိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
(ေဆာင္းပါးရွင္ ေသာ္ညိမ္ သည္ ယခုအခါ ဗီအိုေအျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္မွ အသံလႊင့္သတင္းေထာက္ ေရာ္နီညိမ္း ျဖစ္ပါသည္။)

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts