>Yan Win Taung Ta Gar – Thapaynay Shawbo Pann

>

သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းရယ္နဲ႔ လွမ္းၾကစို႔ေလး
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး)
ေမ ၂၃၊ ၂၀၁၀

“သေျပပင္ငယ္ေလ၊ ၫြန္႔ရွည္ခက္ေသး၊ ျဖာခ်ည့္ေလး။
သေျပပန္းကိုတဲ့ လက္လွမ္းကိုင္ကာ၊ မင္းညီေနာင္ ပန္လို႔ သြားလွ်င္၊ နားျပည့္ေအာင္သာ။”
ေရွးနတ္ခ်င္း၊ (ေရးသူ၊ အမည္မသိ)

ေရွးအခါက ေအာင္ပြဲသဘင္ေတြမွာ သေျပပန္းကို လူတိုင္းပန္ၾကတယ္။ အမ်ဳိးသားေတြက နားႏွစ္ဖက္ၾကားမွာ ပန္ၾကၿပီး၊ အမ်ဳိးသမီးေတြက ဆံထံုး ဆံစုမွာ ပန္ၾကတယ္။

‘သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္း’ ဆိုတာ က်ေနာ့္ရင္ထဲက ရင္ႏွစ္ပန္း၊ က်ေနာ့္ကို အားမာန္ေတြေပးတာေၾကာင့္လည္း ဦးထိပ္မွာ တင္ရတဲ့ ဦးထိပ္ပန္းပါ။

က်ေနာ္ သိတတ္တဲ့အရြယ္ကတည္းက က်ေနာ့္ အေမ အျမဲရြတ္ေနက်မို႕ ၾကားဖူးေနၿပီး၊ အလြတ္ရလာတဲ့ ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ရဲ႕ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာနဲ႔ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးရဲ႕ ‘ျပည္ေရႊဘို’ကဗ်ာ ၂ ပုဒ္ကလည္း ရင္ထဲမွာ စြဲၿငိေနဆဲပါပဲ။

အဲဒီကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္က ေလးခ်ဳိး အမ်ဳိးအစားျဖစ္ၾကၿပီး ကဗ်ာေတြရဲ႕အလိုက္နဲ႔ ပံုစံခ်င္းကလည္း ေတာ္ေတာ္ ဆင္တူတယ္။ ကဗ်ာတပိုဒ္ခ်င္းစီမွာ သံုးထားတဲ့ ကာရန္ အမ်ားစုေတြ၊ အပိုဒ္ခြဲထားပံုေတြ၊ အခ်ဳိးပိုဒ္ အဆံုးသတ္ ကာရန္ေတြကလည္း တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆုိင္ ဆင္တူေနျပန္တယ္။

သေျပညိဳ

သူ႔ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ၊
ငါ႔ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ။

တို႔ေျပမွာ တို႔ေမကမ္းပါတဲ့
သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းဟာက
လန္းလ်က္ပါကို။

ဘာမေလွ်ာ့ေလနဲ႔
လာေတာ့မကြဲ႔ ေရႊပဟိုရ္
ေလခ်ဳိကအေသြး။

လင္းၾကက္အေဆာ္
ကြင္းထက္မွာတူေပ်ာ္ေပ်ာ္နဲ႔
စည္ေတာ္ကို ရည္ေမွ်ာ္မွန္းကာပ
ေရာင္နီမွာ ေအာင္စည္ရြမ္းရေအာင္

သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းရယ္နဲ႔
လွမ္းၾကစို႔ေလး။ ။

မင္းသုဝဏ္
ဇႏၷဝါရီ ၄ ၁၉၃၈

မင္းသုဝဏ္

၁၉ဝ၉-၂ဝဝ၄
ဓာတ္ပံု – မင္းသုဝဏ္ ရာျပည့္အမွတ္တရ

ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ က ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာကို ၁၉၃၈ ဇႏၷဝါရီလ ၄ ရက္ေန႔ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ေဝလ ျပည္နယ္မွာ ေရးပါတယ္။ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးေန႔ထက္ ၁၀ ႏွစ္တိတိ ေစာတာေပါ့။

ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ သေျပညိဳ ကဗ်ာကို ေရးခဲ့တဲ့ေနရာ
Front entrance to St. Deiniol’s Library, Hawarden, Flintshire, Wales
Photo : Wikipedia

ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ ရဲ႕ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာကို လူသိမ်ားသေလာက္ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးနဲဲ႔အတူ၊ သူ႔ရဲ႕ ‘ျပည္ေရႊဘို’ ကဗ်ာကိုေတာ့ သိတဲ့သူ၊ ၾကားဖူးသူ ေတာ္ေတာ္ပဲ နည္းပါးပါလိမ့္မယ္။

ေရႊဘိုၿမိဳ႕ အထက(၁) ေက်ာက္စိမ္းရတု မဂၢဇင္း၊ ဇႏၷဝါရီ၊ ၁၉၈ဝ

“ ျပည္ေရႊဘို ”

ေမာင္လြမ္းပါတဲ့ ျပည္ေရႊဘို။
မယ္လြမ္းပါတဲ့ ျပည္ေရႊဘို။

တို႔ေျမကို တို႔တေတြလြမ္းပါရဲ႕
သေျပညိဳ ေရႊဘိုနန္းကိုျဖင့္
မွန္းဆလ်က္ကို။

လာမေခ်ာ့ေလနဲ႕
ျပန္ေတာ့မကြဲ႔ ျပည္ေရႊဘို
ေနညိဳတဲ့ခ်ိန္ေလး။

သို႔ေပမယ့္ေလ
ငယ္ေပါင္းသဟာေဆြရဲ႕
ျပန္မေလ ဘယ္လိုခဲေပမယ့္
စိတ္ဆြဲရာ ကိုယ္မပါလို႔
သေျပညိဳ ေရႊဘိုနန္းကိုျဖင့္
ေနညိဳမွာ ေဖငိုလို႔ လြမ္းရတယ္
(ကြယ္) တမ္းတလို႔ ေဆြး။ ။

အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး

(ေရးသည့္အခ်ိန္ ႏွင့္ ေရးသည့္ ေနရာ၊ အမွတ္အသား မေတြ႔ရေသး)

အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး
၁၈၅၃-၁၉၄၂
ပန္းခ်ီ-ထြန္းဦး၊ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး၊ ေမာင္ေအးသန္႔

အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး ရဲ႕ ‘ျပည္ေရႊဘို’ ကဗ်ာကို ေရးတဲ့အခ်ိန္ နဲ႔ ေရးတဲ့ေနရာေတြအတြက္ အေထာက္အထား ရွာေဖြဖို႔ရာ လက္လွမ္းမမီေသးေပမယ့္ ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ ရဲ႕ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာ ေရးခ်ိန္ထက္ ေစာေကာင္း ေစာႏိုင္စရာ ရွိတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရပါတယ္။

ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ က ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာကို ေရးတဲ့အခ်ိန္မွာ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး က အသက္ ၈၅ ႏွစ္ ရွိေနပါၿပီ။ ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္၊ ေခတ္စမ္း စာေရးဆရာ ဆရာႀကီး သိပၸံေမာင္ဝရဲ႕ အဆိုအရ သိပၸံေမာင္ဝ နဲ႔ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးတို႔ ေရႊဘိုၿမိဳ႕မွာ ေတြ႔ၾကေတာ့ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး က အသက္ ၈၆ ႏွစ္ ရွိေနၿပီ လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။

‘ျပည္ေရႊဘို’ ကဗ်ာမွာပါတဲ့ အခ်က္ေတြကုိ ေထာက္ထားၿပီး စဥ္းစားတဲ့အခါ၊ ‘ျပည္ေရႊဘို’ ကဗ်ာကိုေရးတဲ့ အခ်ိန္မွာ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး မႏၲေလးၿမိဳ႕က ေရႊဘိုၿမိဳ႕ကို ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ၿပီးတဲ့ေနာက္၊ ေရႊဘိုၿမိဳ႕နဲ႔ အေဝးတေနရာမွာ ေရာက္ေနခ်ိန္လို႔ မွန္းဆႏုိင္ပါတယ္။

အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးရဲ႕ေမြးရပ္က အမရပူရၿမိဳ႕ပါ။ ဖခင္ျဖစ္တဲ့ ဦးမွတ္က ေရႊဘိုၿမိဳ႕နယ္၊ ထေနာင္းဝန္း ရြာသူႀကီးမ်ဳိးဆိုေတာ့ ေရႊဘိုဇာတိေသြးပါပဲ။ မင္းတုန္း မင္းသားနဲ႔ ကေနာင္ မင္းသားတို႔ ပုဂံမင္းကို ေတာ္လွန္စဥ္က၊ ေရႊဘိုအရပ္မွာ ေအာင္ေျမနင္းၾကၿပီး လူသူအင္အားစုေဆာင္းေတာ့ ဦးမွတ္ကလည္း အမႈထမ္းေကာင္းျဖစ္ခဲ့တယ္။ မင္းတုန္း မင္းသား ဘုရင္ျဖစ္ေတာ့ ဦးမွတ္လည္း ေနာက္ေတာ္ပါးက ပါခဲ့တယ္။

အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး ငယ္စဥ္က အမရပူရၿမိဳ႕နဲ႔ မႏၲေလးၿမိဳ႕မွာ ပညာသင္ၾကားၿပီး၊ စာေပက်မ္းဂန္မွာ ထူးခၽြန္လာေလေတာ့ အဲဒီတုန္းက ဝန္ေထာက္ရာထူးပဲရွိေသးတဲ့ ကင္းဝန္မင္းႀကီး ဦးေကာင္းကေခၚယူၿပီး ေျပာ့ႀကီးမႈး ဦးဘိုးထံမွာ ပညာဆက္သင္ေစတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကင္းဝန္မင္းႀကီးကအပ္ေပးလို႔ မင္းတုန္းမင္း ထံမွာ စာေတာ္ဖတ္ ရာထူး ရရွိခဲ့တယ္။ သီေပါဘုရင္ လက္ထက္မွာေတာ့ စာေတာ္ဖတ္ ရာထူးကေနၿပီး၊ အေဝးေရာက္မင္း ရာထူးအျဖစ္နဲ႔ တိုးတက္ခန္႔ထားခဲ့ပါတယ္။

အေဝးေရာက္မင္း ဆိုတဲ့ရာထူးက ဘုရင့္ၾသဇာခံ၊ အေဝးမွာရွိတဲ့ အနယ္နယ္အရပ္က ပို႔လာတဲ့ လက္ေဆာင္၊ အခြန္ေတာ္နဲ႔ စာလႊာေတြကို စိစစ္ စာရင္းလုပ္လက္ခံၿပီး ဘုရင့္ထံကို တင္ပို႔တင္ျပရတဲ့ အလုပ္ေတြကို လုပ္ရတယ္။ ဘုရင္ နဲ႔ ရင္းႏွီး ကၽြမ္းဝင္ၿပီး စာတတ္ ေပတတ္ ပုဂိၢဳလ္ေတြကိုသာ ခန္႔ထားေလ့ရွိတယ္။

သီေပါဘုရင္လက္ထက္မွာ တိုင္းတပါးကအုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ေအာက္ကို မႏၲေလးၿမိဳ႕က်ေရာက္ေတာ့၊ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးလည္း အေဝးေရာက္မင္း ရာထူးတာဝန္က အနားယူရပါေတာ့တယ္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕မွာ ေန႔ခ်င္း ညခ်င္း ဆိုသလိုေရာက္လာတဲ့ မိုးက်ေရႊကိုယ္ တိုင္းတပါး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလက္ေအာက္မွာ မေနခ်င္တာေၾကာင့္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ထက္သန္သူပီပီ ေထာက္ပံ့တဲ့ လစာကိုလည္းမယူဘဲ လက္ဦးေနတဲ့ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေမဃဂီရိ ရပ္ကြက္ကေန ဖခင္ရဲ႕ဇာတိ ေရႊဘိုၿမိဳ႕က ရွမ္းကန္ အရပ္မွာ ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ် ေနထိုင္ပါေတာ့တယ္။ ေရွးမီ ေနာက္မီ ဘုရင္ႏွစ္ပါးဆီမွာ အမႈထမ္းဖူးတဲ့ ဘက္စံုပညာရွိဆိုေတာ့ ဆရာႀကီး ေရႊျပည္ဦးဘတင္ အပါအဝင္ ျမန္မာျပည္ အရပ္ရပ္က စာေပနဲ႔ ဂီတ ပညာရွင္ေတြ၊ ဝါသနာရွင္ေတြ အျမဲ လာေရာက္ၾကၿပီး အၾကံဉာဏ္ ေတာင္းၾက၊ ပညာ ဆည္းပူးၾကတယ္။

အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးက ေရႊဘိုၿမိဳ႕ကို ေတာ္ေတာ္ပဲ သံေယာဇဥ္ႀကီးခဲ့ပံုရတယ္။ ျမန္မာ့ ဂီတ စာေပ သုေတသန လုပ္ငန္းေတြရယ္၊ ေရွးသီခ်င္းေတြ အသံသြင္းဖို႔အတြက္ရယ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕နဲ႔ မႏၲေလးၿမိဳ႕ကို မၾကာခဏ ခရီးထြက္ရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ေတြနဲ႔ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးအတြင္းမွာ စစ္ကိုေရွာင္ဖို႔ ေရႊဘိုၿမိဳ႕နယ္ မေဒါင္လွရြာ၊ ေတာအရပ္ေတြမွာေနခဲ့ရတဲ့ အခ်ိန္ေတြကလြဲရင္၊ ဥယ်ာဥ္စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းကို ကိုယ္ထူကိုယ္ထ လုပ္ကိုင္ရင္း ေရႊဘိုၿမိဳ႕မွာ ေနခဲ့တာ က်န္တဲ့ သူ႔ဘဝ တေလွ်ာက္လံုးပါပဲ။ အိုမင္းမစြမ္းျဖစ္လာေတာ့လည္း ရွမ္းကန္ ကေန ေရႊဘိုၿမိဳ႕မင္းရပ္ကို ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးမရမီ ၆ ႏွစ္အလို၊ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၆ ရက္ေန႔က၊ ေရႊဘိုၿမိဳ႕ မင္းရပ္ ေနအိမ္မွာ အသက္ ၈၉ ႏွစ္အရြယ္ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး ကြယ္လြန္ပါတယ္။

‘သေျပညိဳ’ နဲ႔ ‘ျပည္ေရႊဘို’ ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္က ပံုစံခ်င္း ဆင္တူတယ္ဆိုေပမယ့္ ကြာျခားတာကေတာ့ ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ ရဲ႕ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာက တိုက္ပြဲေခၚသံ အသြင္ကိုေဆာင္ၿပီး၊ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီးရဲ႕ ‘ျပည္ေရႊဘို’ ကဗ်ာကေတာ့ ေမြးရပ္ေျမကို တမ္းတတဲ့ ရင္ထဲက အလြမ္းကိုေဆာင္ပါတယ္။ “ေနညိဳရင္ ေရႊဘိုကို လြမ္းတယ္” ဆိုတဲ့ စကားရဲ႕ မူရင္း အစ ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။

အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္လို႔ေရးရရင္ ဆရာႀကီး တင္မိုး (ဆရာဂ်မ္း)လည္း အညာကို လြမ္းတတ္သူပါ။ ‘သေျပညိဳ’၊ ‘ေရႊဘို’ နဲ႔ အတူ အညာစ႐ိုက္ကို ဆရာႀကိဳက္ၿပီး၊ အညာလြမ္းတဲ့ ဆရာဂ်မ္းေပါ့။

တင္မိုး (ဆရာႀကီး ဦးဘဂ်မ္း)
၁၉၃၃-၂ဝဝ၇
Photo : Wikipedia

ဆရာႀကီး တင္မိုးက ေအဝမ္းဆရာညွာရဲ႕ ‘ျပည္ေတာ္ဝင္’ သီခ်င္းကို အျမဲဆိုေလ့ရွိသလို ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္ ရဲ႕ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာကိုလည္း ေအာင္နိမိတ္ေဆာင္တဲ့၊ အားအင္ေပးတဲ့ကဗ်ာလို႔ အျမဲၫႊန္းဆိုၿပီး ေလးေလးနက္နက္ ရြတ္ဆိုေလ့ရွိပါတယ္။ ‘သေျပညိဳ’ ကဗ်ာကို ရြတ္ၿပီးရင္လည္း “စိတ္ဓာတ္ က အေရးႀကီးတယ္၊ စိတ္ဓာတ္က ‘ေအာင္စိတ္’ ရွိရင္ ေအာင္မွာေသခ်ာတယ္” လို႕ ဆရာႀကီး တင္မိုး က အျမဲေျပာခဲ့တယ္။

“ေအာင္စည္ရြမ္းသံ ၾကားၿပီထင့္ ျပည္ေတာ္ဝင္မယ္ေလ”
ျပည္ေတာ္ဝင္၊ ေအဝမ္း ဆရာညႇာ

ေရႊဘို စည္ေတာ္ႀကီး အဖြဲ႔
ဓာတ္ပုံ-ကုန္းေဘာင္ရွာပံုေတာ္၊ ညိဳျမ

“ေအာင္ပါေစ သေျပပန္း နဲ႔ ေရခ်မ္းကိုေလာင္း”
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦး စည္ေတာ္သံ၊ (ေရးသူ၊ အမည္မသိ)

“ေအာင္ျမန္မာ၊ ေအာင္ဇာတာ၊
ေအာင္ရာနိမိတ္ကယ္ သြန္းဘိသိက္ျဖာ၊
ေအာင္ရပ္ကယ္သာသေလ၊ ေအာင္ရာတည့္မယြင္း”
ေက်းရြာဝါဒ၊ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္

‘သေျပညိဳ’ နဲ႔ ‘ေရႊဘို’ ဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြကလည္း မူလ အဓိပၸာယ္ထက္ ပိုမို က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြကို ေဆာင္ေနတယ္လို႔ ခံစားမိပါတယ္။ ေမြးရပ္ေျမကိုခြဲခြာလို႔ တရပ္တေက်းမွာ ေနၾကရသူေတြအဖို႔မွာေတာ့ တခါတေလ ‘ေမာင္လြမ္းပါတဲ့ ျပည္ေရႊဘို၊ မယ္လြမ္းပါတဲ့ ျပည္ေရႊဘို’ ကို ဆိုတဲ့အခါ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။ ‘သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းရယ္နဲ႔ လွမ္းၾကစို႔ေလး’ ကိုလည္း ဆိုတဲ့အခါဆိုလို႔ တဦးနဲ႔တဦး အားေပးၾကၿပီး အားျဖည့္ၾကရပါ လိမ့္မယ္။

“သူ႔ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ၊ ငါ႔ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ”
မင္းသုဝဏ္

“တို႔ေျမကို တို႔တေတြလြမ္းပါရဲ႕၊ သေျပညိဳ ေရႊဘိုနန္းကိုျဖင့္၊ မွန္းဆလ်က္ကို”
“လာမေခ်ာ့ေလနဲ႕ ျပန္ေတာ့မကြဲ႔ ျပည္ေရႊဘို၊ ေနညိဳတဲ့ခ်ိန္ေလး”
အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး

“လင္းၾကက္အေဆာ္ ကြင္းထက္မွာတူေပ်ာ္ေပ်ာ္နဲ႔၊
စည္ေတာ္ကို ရည္ေမွ်ာ္မွန္းကာပ၊ ေရာင္နီမွာ ေအာင္စည္ရြမ္းရေအာင္၊
သေျပညိဳ ေရႊဘိုပန္းရယ္နဲ႔ လွမ္းၾကစို႔ေလး။ ။”
မင္းသုဝဏ္

အထူးေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ ကိုးကားျခင္း

(၁) သေျပညိဳ ႏွင့္ အျခားကဗ်ာမ်ား (မင္းသုဝဏ္)၊ ၁၉၄၇

(၂) မင္းသုဝဏ္ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္၊ မတ္လ၊ ၁၉၉၇

(၃) စာဆို မင္းသုဝဏ္ ရာျပည့္အမွတ္တရ၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ၊ ၂ဝဝ၉

(၄) ေနမ်ဳိးမင္းထင္ေက်ာ္ေခါင္ အေဝးေရာက္မင္း ဦးေအာင္ႀကီး (ေမာင္ေအးသန္႔)၊ ၁၉၈၆

(၅) ကုန္းေဘာင္ေခတ္ အေဝးေရာက္ၿမိဳ႕ဝန္ (တင္ႏိုင္တိုး)

(၆) ဂီတဝိေသာဓနီက်မ္း (ေမာင္ေမာင္လတ္)၊ ဆ႒မအႀကိမ္ ပုံႏွိပ္၊ ေမလ ၁၉၉၄၊

(၇) ျမဝတီစာေပဂီတ (ေရႊျပည္ ဦးဘတင္)၊ ၁၉၆၆

(၈) ကုန္းေဘာင္ရွာပံုေတာ္ (ညိဳျမ)၊ ၁၉၆၇

(၉) ကုန္းေဘာင္ကိုဆန္၍ (ေဒါက္တာ မတင္ဝင္း၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္)၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂ဝဝ၁

(၁ဝ) ေရႊရည္မင္းစံ ေဆာင္းပါးမ်ား (ေရႊဘို မိမိႀကီး)၊ ႏိုဝင္ဘာ၊ ၁၉၈၉

(၁၁) ျပည္သူခ်စ္ေသာ အႏုပညာသည္မ်ား (လူထုေဒၚအမာ)၊ ေမလ၊ ၁၉၆၄

(၁၂) ေရႊဘိုၿမိဳ႕ အထက(၁) ေက်ာက္စိမ္းရတုမဂၢဇင္း၊ ဇႏၷဝါရီ၊ ၁၉၈ဝ

(၁၃) ပြင့္သစ္ေၾကးမံု (၁)၊ (တင္မိုး)၊ ပြင့္သစ္ဂ်ာနယ္၊ စက္တင္ဘာ၊ ၂ဝဝ၄

(၁၄) ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္၏ေျပာျပခ်က္ မွတ္တမ္း၊ မိုးမခ ေရဒီယို၊ ဇႏၷဝါရီ ၂၄ ၂ဝ၁ဝ

(၁၅) ဆရာႀကီး တင္မိုး၏ ရြတ္ဆို ေဟာေျပာခ်က္ မွတ္တမ္း၊ မိုးမခ ေရဒီယို၊ ဇႏၷဝါရီ ၂၄ ၂ဝ၁ဝ

(၁၆) Wikipedia, The Free Encyclopedia

(၁၇) Burmese Traditional Music, narrated in English : Burmese Broadcasting Services


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts