>Maung Swan Yi – Unknown Book once written by Tin Moe

>

တင္မိုးေရးတဲ့ လူမသိသူမသိ စာတပုဒ္
ေမာင္စြမ္းရည္
ဒီဇင္ဘာ ၁၇၊ ၂၀၀၉
          ႏူိ၀င္ဘာလ ၁၉ ရက္ေန႔ဟာ တင္မိုးေမြးေန႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္ လူမသိသူမသိ သူေရးသားျပဳစုဖူးတဲ့ စာအုပ္ကေလး တအုပ္အေၾကာင္းကို ေဖၚထုတ္လိုက္ခ်င္ပါတယ္။ ဒီလို ေဖၚထုတ္လိုက္တဲ့အတြက္ တင္မိုးအေၾကာင္းလဲပိုသိရတဲ့အျပင္ စစ္အစိုးရရဲ့ ပရမ္းပတာ ပညာေရး လုပ္ရပ္ေတြ အေၾကာင္းကိုလဲ ပိုသိရပါလိမ့္မယ္။
          က်ေနာ္က မဆလ စစ္အစိုးေခတ္ေနာက္ပိုင္း ပညာေရး၀န္ႀကီး ဦးေက်ာ္ညိမ္း လက္ထက္မွာ ပညာေရး၀န္ႀကီး႒ာန အေျခခံပညာ သင္ရိုးညႊန္းတန္း သင္ရိုးမာတိကာ နဲ႔ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ေကာ္မတီ ျမန္မာစာသင္ရိုးအဖြဲ႔ရဲ့ အတြင္းေရးမႈးတာ၀န္ ယူေနရဆဲ ကာလျဖစ္ပါတယ္။
          တင္မိုးလဲ ျမန္မာစာသင္ရိုးအဖြဲ႔မွာ တကၠသိုလ္ကိုယ္စားလွယ္ တေယာက္အျဖစ္ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ သူ႔ကို ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို႔က ထည့္သြင္းထားလို႔ မဆလပညာေရး အဦးအစကတည္းက ဒီအဖြဲ႔မွာ သူ ပါေနတာျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္က မဆလေခတ္ ကုန္ကာနီးမွ ပါ၀င္လာသူျဖစ္ပါတယ္။
          မူလတန္းေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ေတြမွာ တင္မိုးေရးထားတဲ့ ကဗ်ာေလးေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ပါတယ္။ က်ေနာ္ မေရာက္ခင္ကတည္းက လုပ္ခဲ့ၾကတာေတြကို က်ေနာ္သိပ္မသိဘူး။ အျခား ကဗ်ာဆရာေတြလဲ ရွိၾကေတာ့ ဘယ္ကဗ်ာ ဘယ္သူ႔ဟာလဲလို႔ က်ေနာ္မသိတာေတြပါ ပါတယ္။ တခ်ိဳ႔က စုေပါင္းစပ္ေပါင္းေတြပဲ ၀ိုင္းေရးၾကတာ။ ဒါေတြကိုအားလံုးသိသူက နွစ္ဦးပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။
          ပညာေရးတကၠသိုလ္ ျမန္္မာစာသင္နည္း႒ါန ပါေမာကၡ (အၿငိမ္းစား) ဦးသန္းထြတ္ နဲ႔ ပ်ဥ္းမနား ေမာင္နီသင္း ေခၚ ပညာေရးသုေတသနဗ်ဴရိုက သုေတသနအရာရွိ ဦးတင္၀င္း တို႔ပါပဲ။ သူတို႔ကို ဘယ္ဟာ တင္မိုးေရးတာလဲ လို႔ တင္မိုးရဲ့ သားသမီးေတြက ေမးထားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။
          က်ေနာ္ ေရာက္သြားေတာ့ မူလတန္းစာအုပ္ေတြကို သိပ္ျပန္မျပင္ရဘူး။ အထက္တန္းေက်ာင္းေတြကိုပဲ ျပန္ျပင္ရတာမ်ားပါတယ္။ ဒီလိုျပင္ရတာကလဲ ဗိုလ္ေန၀င္းရဲ့ အမိန္႔ေၾကာင့္ အဓိကျဖစ္ပံုရပါတယ္။
          စာေရးဆရာႀကီးေတြထဲမွာက ဗိုလ္ေန၀င္းကို ၾကည္ညိဳသူ၊ စစ္အစိုးရကို အလြန္႔အလြန္ သေဘာက်သူရွားပါတယ္။ ဒါကို ဗိုလ္ေန၀င္းက သိပါတယ္ သူကလူပါးပဲကိုး။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ေတြထဲမွာ ကြယ္လြန္ၿပီး နွစ္ေပါင္း ၂၀ ၾကာတဲ့ စာေရးဆရာရဲ့ စာမူကိုသာ သံုးရမယ္လို႔ အမိန္႔ထုတ္တယ္။ မကြယ္လြန္ေသးတဲ့ စာေရးဆရာရဲ့  စာမူ သံုးမိရင္ အဲ့ဒီစာေရးဆရာက စီးပြားေရးလုပ္မွာစိုးလို႔ ဘာျဖစ္လို႔ ညာျဖစ္လို႔ အေၾကာင္းျပ ေစာ္ကားပါတယ္။ အမွန္တကယ္က သူကိုယ္တိုင္က မနာလို တိုရွည္ျဖစ္ပံုရပါတယ္။
          ဒါ့ေၾကာင့္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္ နဲ႔ စာေရးဆရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ့ စာေတြကို အကုန္ျပန္ျဖဳတ္ရပါတယ္။ အေျခခံပညာဆိုတာ ေခတ္စာ၊ ေခတ္စကား၊ ေခတ္အေတြး၊ ေခတ္အေရးက အဓိကမဟုတ္လား။ ခုေတာ့ ဗိုလ္ေန၀င္းေၾကာင့္ ေရွးစာေတြခ်ည္းလိုလို ျဖစ္ကုန္တယ္။ က်ေနာ္တို႔က ဒီၾကားထဲ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း နဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဴပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ စာေတြကို မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ထည့္ခဲ့ ၾကရပါတယ္။
          ၀န္ႀကီးဦးေက်ာ္ညိမ္းက စစ္ဗိုလ္ မဟုတ္လား။ ပညာေရးကို ဘာမွမသိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံပညာကို အဆင့္ျမွင့္ခ်င္လို႔ ဆိုၿပီး ၁၀ တန္း အထက္မွာ ၁၁ တန္းလို႔ တဆင့္ျမွင့္ခ်င္သတဲ့။ သူ႔ေခတ္မွာ အေျပာင္းအလဲႀကီးတခု လုပ္ခဲ့ခ်င္တယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာလည္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင္ရိုးအဖြဲ႔ေတြမွာ လုပ္ရင္းကိုင္ရင္းက ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ဆိုသလို တဆင့္လဲျမင့္ေအာင္ အခ်ိတ္အဆက္လဲမိေအာင္ ျပင္ၾကဆင္ၾကရတယ္။
          ျမန္မာစာသင္ရိုးအဖြဲ႔က ၁၁ တန္း စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ အတြက္ ကဗ်ာစပ္နည္း စာအုပ္ ထည့္မယ္။ ေခတ္နဲ႔ညီေအာင္ အသစ္ျပဳစုမယ္။ ဒီအတြက္ကေတာ့ တဖြဲ႔လံုး၀ိုင္းေရးလို႔ ျဖစ္တာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ တဦးတည္းျပဳစုရမယ္ ဦးဘဂ်မ္း(တင္မိုး)ဟာ ေရွးကဗ်ာေတြကို ကၽြမ္းက်င္သူ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔ကိုပဲတာ၀န္ေပးရမယ္ လို႔ အားလံုးသေဘာတူတယ္။
           ျမန္မာစာသင္ရိုးအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ျမန္မာစာပါေမာကၡ ေဒၚစီစီ၀င္း၊ အဖြဲ႔၀င္ ပါေမာကၡ ဦးဘိုးသင္းတို႔ကလဲ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ ျမန္မာစာ႒ာနက လာၾကတာဆိုေတာ့ တင္မိုး အေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္းသိၾကတာကိုး။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔က တင္မိုးကို စိတ္ခ်လက္ခ် တာ၀န္ေပးတယ္။
          ေန႔ခ်င္းညခ်င္းဆိုသလို တင္မိုးကလဲ မႀကံဳစဖူး ၀ီရိယနဲ႔ ျပဳစုလိုက္လို႔ စာအုပ္ကေလးျဖစ္လာတယ္။ ေစတနာထားရွာလို႔ပါ နာမည္ခံခြင့္ မရွိပါ။
          ျမန္မာကဗ်ာစပ္နည္း ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ကေလးထဲမွာ သံေပါက္၊ ေလးလံုးစပ္၊ လကၤာ၊
ေဒြးခ်ိဴး ေလးခ်ိဴး၊ ေတးတပ္၊ တ်ာခ်င္း၊ အိုင္ခ်င္း စတဲ့ ေရွးရိုးကဗ်ာစပ္နည္းေတြအျပင္ ကေလးကဗ်ာစပ္နည္း ဆိုတာလဲ ပါလာေတာ့ ဆရာႀကီးမင္းသု၀ဏ္ရဲ့ ကေလးကဗ်ာကေလးေတြ ဟာ မလြဲမေသြ ပါရေတာ့တာေပါ့။
          ဗိုလ္ေန၀င္း မ်က္မုန္းက်ိဴးသူေတြထဲမွာ ခရစ္ယန္ႀကီး (ဦးေဖေမာင္တင္) ရဲ့ တပည့္ဆိုၿပီး မင္းသု၀ဏ္က ထိပ္ဆံုးကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သက္ရွိထင္ရွား ရွိေသးတဲ့ စာေရးဆရာရဲ့ စာမူကို မသံုးရ ဆိုတဲ့ ဗိုလ္ေန၀င္းရဲ့ အမိန္႔အရ ကေလးကဗ်ာက႑ကို မလြဲမေရွာင္သာ ပယ္လိုက္ရပါတယ္။ တင္မိုးက က်ေနာ္တို႔ကို ဆႏၵျပတဲ့အေနနဲ႔ အစည္းအေ၀းကို သပိတ္ေမွာက္ထြက္သြားၿပီး တကၠသိုလ္အပန္းေျဖရိပ္သာထဲက အနုပညာအဖြဲ႔ကိုသြားၿပီး ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ တေနကုန္ တီးမႈတ္သီဆိုေနလိုက္ပါေတာ့တယ္။
          တင္မိုးျပဳစုတဲ့ စာအုပ္ကေလးကို အဲ့ဒီတုန္းက ျမန္မာစာသင္ရိုးအဖြဲ႔ ၀ိဇၨာ႒ါနခြဲမႈး ဦးဘေကာင္း (ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း) နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ နွစ္ေယာက္ တာ၀န္အရ တည္းျဖတ္ၿပီး ခ်က္ခ်င္း စက္တင္ ပံုနွိပ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ ပရုဖတ္ပါတယ္။ စာအုပ္ကေလး လွလွပပ ထြက္လာပါတယ္။ ၁၉၈၅ ခုနွစ္မွာပါ။ ၿပီးလဲၿပီးေရာ ၁၁ တန္း ျပန္ျဖဳတ္ေစလို႔ ၀န္ႀကီးက ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျပန္ပါတယ္။
          ပညာေရးဆိုတာ ခု စာကေလးေၾကာ္၊ ခုဆီထမင္း ဆိုသလို ေမွာက္ခ်ည္ လွန္ခ်ည္ လုပ္ရတာမွ မဟုတ္ဘဲကလား။ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာင္းဆရာေတြဟာ စစ္ပညာ မတတ္သလို၊ သူတို႔ စစ္သားေတြလဲ က်ေနာ္တို႔ပညာေရးလုပ္ငန္းကို မတတ္ပါဘူး။ ေက်ာင္းဆရာေတြကို စစ္တိုက္ခိုင္းရင္ ရႈံးမွာပဲ။ စစ္ရႈံးတာက တိုက္ပြဲ တပြဲ နွစ္ပြဲ ပါပဲ။ ပညာေရးရႈံးရင္ တသက္လံုးေမွာက္ရမွာပါ။
          ဒီေနရာမွာ ဦးေက်ာ္ညိမ္း တေယာက္ထဲကို ကြက္ၿပီး အျပစ္ မေျပာလိုပါဘူး။ စစ္အစိုးရဆိုတဲ့ အာဏာရွင္စနစ္ႀကီး တခုလံုးရဲ့ အျပစ္ပါ။ တခုေတာ့ရွိပါရဲ့ … သူတို႔စစ္ဗိုလ္ေတြ အားလံုးေလာက္ဟာ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး စတဲ့ အေရးေတြမွာလဲ သူတို႔လုပ္ရင္ ျဖစ္ရမယ္လို႔ ဘ၀င္ျမင့္ေနၾကတာပါပဲ။ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မိသားစုေတြရဲ့ စီးပြားေရးသာ တိုးတက္ေအာင္လုပ္ႏူိင္ၿပီး ျပည္သူေတြကေတာ ၾကာေလ မြဲေလပါပဲ ျမင္တဲ့အတိုင္းပါပဲ။
          တင္မိုးရဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေလးဟာ ခုအခါ က်ေနာ့္လက္ထဲမွာ ရွိေနပါတယ္။ စကၤာပူက မိတ္ေဆြကိုေဇာ္ေအာင္ ယူလာေပးတာပါ။ အေျခခံပညာ အထက္တန္းေက်ာင္းသံုး စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ “ ကဗ်ာဖြဲ႔နည္း စာအုပ္” တဲ့။ ျမန္မာ အကၡရာ အသံအသတ္ စတာေတြကို အရင္ေဖၚျပပါတယ္။ ၿပီးမွ သံေပါက၊္ ေလးလံုးစပ၊္ လကၤာ၊ သံခ်ပ္၊ ရတု၊ ေဒြးခ်ိဴး၊ ႀကိခ်ိဴး၊ ေလးခ်ိဴး၊ ေတးထပ္၊ လြမ္းခ်င္း၊ ၾတာခ်င္း၊ အိုင္ခ်င္းစတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႔ နည္းစနစ္ေတြကို တိုတုိနဲ႔ လိုရင္းရွင္းလင္း တင္ျပထားပါတယ္။ လြယ္လဲလြယ္ပါတယ္။
          အခုၾကားေဖါက္ၿပီး သတိရလာတာရွိပါတယ္၊ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာ ေထာက္ျပတဲ့ ျမန္
မာကဗ်ာ စပ္နည္းေတြရဲ့ သေဘာသဘာ၀နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္တခုပါ။ လူငယ္ကဗ်ာဆရာမ်ားက ကာရန္မဲ့ကဗ်ာ အေၾကာင္းကို ေရးၾကေျပာၾကေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာ ဖြဲ႔နည္းစနစ္က ကာရန္စနစ္ျဖစ္တယ္။ အဂၤလိပ္ကဗ်ာ ဖြဲ႔နည္း( ဗမာေတြ အသိမ်ားတဲ့ ႏူိင္ငံျခားကဗ်ာ ဖြဲ႔နည္း)က အဖိ အေဖါ့ အေလးအေပါ့ အစီအစဥ္( ရစ္သံ) စနစ္ျဖစ္တယ္လို႔ သာမန္ပဲ ခြဲျခားေျပာမိ ုေနၾကပါတယ္။
          ဒီမွာပဲ ဆရာတာရာက ေလးခ်ိဴး ေတးထပ္ စတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာေတြမွာ “ ဂရု- လဟု” ဆိုတဲ့ အသံအေလးအေပါ့ စနစ္ရွိတယ္လို႔ ေထာက္ျပပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာတာရာကို ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ “ဂရု- လဟု” စနစ္မွာလဲ ကာရန္နဲ႔ပဲ ဆံုးျဖတ္တာကို ထပ္မံ
သတိျပဳမိရျပန္ပါတယ္။
          ကာရန္မဲ့ ကဗ်ာဆရာမ်ားက “က်ေနာ္တို႔ဟာ ကဗ်ာမွာ ရစ္သံကို အဓိကထားပါတယ္”
လို႔ ဆိုၾကျပန္ပါတယ္၊ ဒါကို လက္မခံစရာမရွိပါ၊ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာကဗ်ာမွာ ကာရန္နဲ႔ ရစ္သံနဲ႔ ဖန္
တည္းခဲ့ပါတယ္ ဆိုတာကိုလဲ ဆရာမ်ားက ေထာက္ျပၾကပါတယ္။
          ဒီသေဘာေတြကို တင္မိုးရဲ့ “ျမန္မာကဗ်ာ ဖြဲ႔နည္း” စာအုပ္ကေလးမွာလဲ ေလ့လာႏူိင္ပါတယ္။ ၾကည့္တတ္ရင္ ျမင္မွာပါပဲ။ အျခား ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႔နည္း စာအုပ္အမ်ိဴးမ်ိဴးမွာလဲ ဒီသေဘာေတြ ပါရွိၿပီးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
          ေမာင္သာႏူိးက ကာရန္မဲ့ကဗ်ာမွာ
          “လြယ္လြန္းျခင္းဆိုတဲ့ ေခ်ာက္ကမ္းပါးႀကီး ရွိေလရဲ့”
          … တဲ့။ သတိထားရင္ မမွားပါဘူး။
၂၄၊ နို၀င္ဘာ၊ ၂၀၀၉

သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts