>Thein Pe Myint’s Hmine

>

ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စာေပအႏုပညာ (၂၂)
ဆရာ သိန္းေဖျမင့္၏ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းအတၳဳပၸတၱိ
ထိန္လင္း
ဇန္န၀ါရီ ၂၂၊ ၂၀၀၉

သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း

စာေပနဲ႔အႏုပညာသမားေတြဟာ ေခတ္အေျခအေနေတြေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ရပ္တည္ ရွင္သန္ၾကရပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကမၻာစစ္ ျဖစ္တဲ့အခါ ျမန္မာ ရုပ္ရွင္အႏုပညာသည္ေတြက ရုပ္ရွင္နဲ႔ ရပ္တည္လို႔မရေတာ့ ျပဇာတ္ေတြ ကျပရင္း ဝမ္းေက်ာင္းရတဲ့သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။

စာေပပညာရွင္ေတြထဲမွာလည္း စာေပလုပ္ငန္းတစ္ခုတည္း ေဇာက္ခ်လုပ္ကိုင္သူ စာေရးဆရာေတြ ရွိသလို ဝန္ထမ္းအလုပ္၊ လက္လုပ္လက္စား စသျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ဳိးစံုကို တဖက္က လုပ္ရင္း တဖက္မွာ စာေရးဆရာ အျဖစ္ ရပ္တည္ေနၾကသူေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံေရးတာဝန္ ထမ္းေဆာင္ရင္း စာေပတာဝန္ေတြ ထမ္းေဆာင္သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားက စာေရးတာ၊ စာေရးဆရာက ႏိုင္ငံေရးလုပ္တာေတြ ရွိေပမယ့္ ၂ ဖက္စလံုးမွာ ထူးခြၽန္သူေတြကေတာ့ နည္းပါတယ္။ အဲဒီလို ထူးခြၽန္သူေတြထဲမွာ ဆရာ သိန္းေဖျမင့္ကေတာ့ နယ္ပယ္ ၂ ခုစလံုးမွာ ထင္ရွားသူျဖစ္ပါတယ္။

နဂါးနီစာအုပ္အသင္းရဲ႕ ပထမဆံုးစာအုပ္ဟာ ဆရာ သိန္းေဖျမင့္ေရးသားတဲ့ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း အမည္ခံ ဦးလြန္း အတၳဳပၸတၱိစာအုပ္ျဖစ္ၿပီး အေစာဆံုး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း အတၳဳပၸတၱိျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ ေရးတဲ့အခ်ိန္ ဆရာသိန္းေဖျမင့္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢမွာ အလုပ္အမႈေဆာင္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ဟာ ဆရာသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ထင္ရွားတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဆရာသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ တိုးတက္တဲ့ သေဘာတရား ရွိပံုကို ကဗ်ာဆရာတင္မိုးက အခုလို ေျပာျပဖူးပါတယ္။

“ပထမဦးဆံုး စာေပသစ္သေဘာတရားကို စတင္ၿပီးေတာ့ မ်ဳိးေစ့ခ်တာကေတာ့ သိန္းေဖျမင့္ပါ။ သိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းအတၳဳပၸတၱိ … ဆရာလြန္း အတၳဳပၸတၱိနိဒါန္းမွာ သူပုန္စာေရးဆရာႀကီးဆိုတာက စတယ္။ သိပ္ေကာင္းတာပဲ အဲဒီနိဒါန္းက။ နိဒါန္းကလည္း ေကာင္းတယ္၊ ဆရာလြန္း အတၳဳပၸတၱိကလည္း ေကာင္းတယ္။ အဲဒီေတာ့ စာေပမွာ အရမ္း ၾသဇာႀကီးသြားတယ္။ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကလည္း တိုင္းျပည္နဲ႔အဝွမ္း ပိုၿပီးေတာ့ ႀကီးမားသြားတာေပါ့။ ထုတ္တာကလည္း နဂါးနီက ထုတ္တာ။ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္က။ အဲဒါက စတာပဲဆိုပါေတာ့။ ေနာက္ေတာ့ စစ္ၿပီးေခတ္ ေရာက္လာေတာ့ သိန္းေဖျမင့္ကလည္း ေဆာင္းပါးေရးတယ္၊ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေနေသာ စာေရးဆရာမ်ား ဆိုၿပီးေတာ့ ျမန္မာစာေပကို ေဝဖန္တယ္။ အဲဒီမွာ ဘယ္စာေရးဆရာ ေရးတာကေတာ့ ဘယ္လိုအခ်စ္ပဲ ဝဲလည္ေနတယ္။ ဘဝသရုပ္ေဖာ္ မပါဘူး။ ဘယ္စာေရးဆရာ ေရးတာ သရုပ္မမွန္ဘူး ဘာညာဆိုတာေတြေပါ့။ အေတြးအေခၚေတြ ဘယ္လို ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတယ္ ဆိုၿပီး သိန္းေဖျမင့္ကလည္း ေရးတယ္”

ဆရာတင္မိုး ေျပာသလိုပါပဲ။ စာအုပ္နိဒါန္းရဲ႕ အစမွာပဲ “ဗမာစာေပ၏ အတၳဳပၸတၱိကို ၾကည့္လွ်င္ ပင္ကိုဉာဏ္ကို အသံုးခ်၍ ေရးသားထားခဲ့ေသာ စာေပအပိုင္းအစ အလြန္႔အလြန္ ေခါင္းပါးသည္ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ ဗမာစာေပကို ၾကည့္၍ အကဲခတ္ရလွ်င္ ဗမာလူမ်ဳိးသည္ ပင္ကိုဉာဏ္ အနည္းဆံုး (ဝါ) ပင္ကို ဉာဏ္ကို မသံုးဆံုးေသာ လူမ်ဳိးတမ်ဳိး ျဖစ္သည္ဟု ဆံုးျဖတ္ရေလေတာ့မည္” လို႔ ေရးလိုက္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဗုဒၾၶြဘာသာ က်မ္းဂန္မ်ားကေန လြယ္လင့္တကူ ရႏိုင္တဲ့ စာေပသေဘာေတြကို ေရးျပၿပီး သက္ဦးဆံပိုင္ေခတ္ စာဆိုေတာ္ေတြအေၾကာင္း အခုလို ေရးသားပါတယ္။

“ေရွးအခါက စာပံုႏွိပ္စက္ မရွိျခင္း၊ ေပတြင္ ကူးေရးရသည္မွာ မလြယ္ကူျခင္း၊ ေပရြက္ႏွင့္ပ်ဥ္ျပား မီးေသြးႏွင့္ အမည္းဆိုးထားေသာ သင္ပုန္းမွတပါး ေရးစရာမရွိျခင္း၊ ေရႊၿမိဳ႔ေတာ္သို႔ မသြားႏိုင္လွ်င္ ဗမာပညာရွိမွာ ငတ္ေသရေတာ့မည့္ အေၾကာင္းမ်ားသာ ရွိျခင္း၊ ဘုရင္မသံုးလွ်င္ အညြန္႔တံုးသြားရျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ေရွးအခါ ဗမာပညာရွိတို႔သည္ ေရႊၿမိဳ႔ေတာ္ နန္းေတာ္ႀကီးသို႔သာလွ်င္ ေရွးရႈတိုးလွ်ဳိးၾကရေလသည္။ ဘုရင့္စိတ္ႏွလံုးကို ဖရဏာပီတိ ဂြမ္းဆီထိေအာင္၊ ဘုရင္က ခ်ီးက်ဴးေအာင္ ‘ေဗာင္းေတာ္ညိတ္ စိတ္ေတာ္သိ’ဟူသျဖင့္ ဘုရင့္အႀကိဳက္ကိုသာ အမ်ားအားျဖင့္ စာေရးဆရာတို႔သည္ ေရးၾကရေလသည္။ ဘုရင္စက္ေတာ္ေခၚေနက ၾကမ္းကို ျမည္ျမည္ မနင္းရနည္း၊ ဘုရင့္သားေတာ္ သမီးေတာ္တို႔ကို ေျမွာက္နည္း၊ ဘုရင္လုပ္သမွ်ကို မေတာ္လွန္ဘဲ ခံရမည့္နည္း စသည္မ်ားကို အဖြဲ႔အႏြဲ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေရးၾကေလသည္။ ဗမာရာဇဝင္ရွိ ဘုရင္အမ်ားလည္း သူတို႔အား အေကာင္းဆံုး ေျမွာက္ပင့္ေရးထားေသာ စာေရးဆရာ၊ တိုင္းသူျပည္သား လူအမ်ားအား ကြၽန္စိတ္ အသြင္းေပးဆံုးေသာ စာေရးဆရာ၊ သူတို႔ မိန္းမ ပိုးပန္းရာ၌ ကူညီအားေပးေသာ စာေရးဆရာ အတိုခ်ဳပ္အားျဖင့္ သာရာညာစား စာေရးဆရာမ်ားကိုသာ ခ်ီးေျမွာက္ခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္၊ မင္းအလိုေတာ္ရိ စာေရးဆရာမ်ားကိုသာ ခ်ီးေျမ‡ာက္ခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ မင္းအလိုေတာ္ရိ စာေရးဆရာမ်ားသာ ထြန္းကားခဲ့ေလသည္။ ဗမာစာေပသည္ မင္း မွဴးမတ္ သူေဌးတို႔၏ စာေပသာ ျဖစ္ခဲ့၍ ဆင္းရဲသား ဗမာအမ်ား၏ စာေပမဟုတ္ခဲ့ေပ”

ဒီလို ေဝဖန္တဲ့အခါ ပေဒသရာဇ္ေခတ္အတြင္း ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ စာဆိုေတာ္ေတြ၊ သူတို႔ရဲ႕စာေပေတြကို ဥပမာျပၿပီး ေရးသားထားပါတယ္။ စာမ်က္ႏွာ ၂၃ မ်က္ႏွာရွိတဲ့ အဲဒီနိဒါန္းမွာပဲ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းကို ဘာေၾကာင့္ သူပုန္စာေရးဆရာလို႔ ေခၚရေၾကာင္း အခုလို ေရးထားပါတယ္။

“၁၉၂ဝ ခုႏွစ္ကမွ တျပည္လံုး ေက်ာ္သြားသည့္ မစၥတာေမာင္မႈိင္း အမည္ခံ ဆရာလြန္းကား အႀကီးဆံုးေသာ သူပုန္စာေရးဆရာျဖစ္ေလသည္။ သူေရးနည္းမွာ ဗမာစာေပတြင္လည္း မေပၚဖူးေသး၊ အဂၤလိပ္စာေပ စေသာ အျခားစာေပမ်ားတြင္လည္း မေပၚဖူးေသး၊ ဆရာလြန္း၏ ပင္ကိုဉာဏ္ျဖင့္ ထြင္ထုတ္လိုက္ေသာ ေရးနည္းျဖစ္သည္။ သူ႔ကိုယ္သူ ေယာဂီဆရာႀကီးအသြင္ ေဆာင္လိုက္၏။ တပည့္မ အမ်ား တရားေဟာ၏။ သူ႔ေရးနည္းမွာ လကၤာစကားေျပ ႏွစ္ေထြေရာရာျဖစ္၏။ စကားေျပအျဖစ္ျဖင့္ ေရးထားေသာ္လည္း တလံုးႏွင့္တလံုး ကာရန္မိသည္ခ်ည္း ျဖစ္၏။ ဗမာစာေပ၌ ေပၚၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ေခတ္မစားေသးေသာ ေလးခ်ဳိးႀကီးမ်ားကို ေရးသားေလသည္။ ေလးခ်ဳိးကို အထူးေလ့လာေရးသားသျဖင့္ ဗမာစာေပ၌ ဆရာလြန္းေရးေသာ ေလးခ်ဳိးေလာက္ ေကာင္းေသာ ေလးခ်ဳိးမ်ား မေပၚဖူးေခ်။ သို႔လို ေရးနည္းျဖင့္ စတင္ပုန္ကန္လိုက္ေသာေၾကာင့္ ‘စာေရးဆရာ သူပုန္ႀကီး’ ေခၚရေပသည္”

ဒီလို မိတ္ဆက္ၿပီးတဲ့အခါ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႕ စာေပေတြဟာ တိုင္းျပည္ကြၽန္ျဖစ္ရတာ နစ္နာတဲ့အေၾကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရးရေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႔လိုတဲ့အေၾကာင္း၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြ လိမ္တဲ့အေၾကာင္း၊ တိုင္းေရးျပည္ေရး၊ ပညာေရး ေတာသူေတာင္သားေတြရဲ႕ အေျခအေန စသျဖင့္ ေအာက္ေျခလူတန္းစား အလႊာစံုအတြက္ ေရးတဲ့ စာေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏွစ္ေပါင္း ၉ဝဝ ေက်ာ္ တည္တံ့လာခဲ့တဲ့ ဗမာစာေရးဆရာေတြရဲ႕ ထံုးစံကို ေတာ္လွန္ခဲ့သူ သတၱိအရွိဆံုး ‘စာေရးဆရာ သူပုန္ႀကီး’ လို႔ ကင္ပြန္းတပ္လိုက္ပါတယ္။

ဒီစာအုပ္ကို ဆရာသိန္းေဖျမင့္က ဆရာႀကီးနဲ႔ အနီးကပ္ေနထိုင္ရင္း ေရးသားခဲ့ၿပီး အပိုင္း ၄ ပိုင္း ခြဲထားပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးျဖစ္တဲ့ စတုတၳပိုင္း ကိုေတာ့ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိက ျဖည့္စြက္ေရးသားခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာ တတိယအႀကိမ္အျဖစ္ ထုတ္ေဝတဲ့ စာအုပ္မွာေတာ့ ဆရာႀကီးကြယ္လြန္ၿပီး ဗိုလ္တေထာင္ သတင္းစာမွာေရးသားခဲ့တဲ့ ဆရာသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ‘မ်ဳိးခ်စ္စာဆိုႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း’ နဲ႔ ‘သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းဆိုတာ ဘာလဲ’ ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါး ၂ ပုဒ္ကို ထပ္ထည့္ထားပါတယ္။ စာအုပ္ရဲ႕ အဆံုးမွာ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၃ ရက္ေန႔က ဆရာသိန္းေဖျမင့္ ေရးထားတဲ့ စာတိုကေလးကို ပံုႏွိပ္ထားၿပီး အဲဒီထဲမွာ ၁၉၃၈ ေနာက္ပိုင္း ကာလေတြမွာ ၾကားသိ ေတြ႔ျမင္ရတဲ့ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းအေၾကာင္း စာအုပ္တစ္အုပ္ ေရးဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတယ္လို႔ ေတြ႔ရပါတယ္။

တကယ္လို႔သာ အဲဒီစာအုပ္ ေရးျဖစ္ခဲ့မယ္၊ ပံုႏွိပ္ႏိုင္ခဲ့မယ္ ဆိုရင္ တိုင္းျပည္အတြက္ အလြန္ အက်ဳိးရွိလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ။

ထိန္လင္း (၁၃၊ ၁၊ ၂ဝဝ၈)

၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၁၆ ရက္ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ဒီမုိကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ၏ ထုတ္လႊင့္ခ်က္အား ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ
My Friend Tin Moe By Maung Swan Yi - Selection of MoeMaKa Articles

Similar Posts