ေမာင္ေအာင္မြန္ ● ကြၽန္ေတာ္ေတြးမိသလိုေရးပါမည္ (၄ဝ၇) (မုိးမခ) ဧၿပီ ၆၊ ၂ဝ၁၉

ေမာင္ေအာင္မြန္ ● ကြၽန္ေတာ္ေတြးမိသလိုေရးပါမည္ (၄ဝ၇)
(မုိးမခ) ဧၿပီ ၆၊ ၂ဝ၁၉
လွေသာ ပို၍လွေသာႏွင့္ ခင္သန္းႏု

(၁)
၁၉၅၉ ခု၊ ျမန္မာ့အသံသို႔ ကြၽန္ေတာ္မေရာက္မီကတည္း စာေရးဆရာျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဇာတ္လမ္းပမာ နားဆင္စရာ တာဝန္ခံ စႏၵရားေအာင္ခင္ႏွင့္ ေမာင္ေအာင္မြန္၏ဝတၳဳတိုမ်ားကလည္း လူခ်င္းမဆံုမီကပင္ ရင္းႏွီးေနႏွင့္၏။ ကြၽန္ေတာ္ပထမဆံုးေရး ေသာ သိဂႌရယ္ေမ့ပါႏိုင္ကိုေတာင္ရွာေတြ႕ၿပီး ဇာတ္လမ္းလုပ္ကာ သူထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္ကုိသာ ၾကည့္ၾကပါ။

၁၉၆၈ ခုတြင္ ျမန္မာပိုင္းသို႔ေျပာင္းရေသာ္လည္း လုပ္ေဆာင္ရမည့္တာဝန္ေတြထဲ အသံလႊင့္ဇာတ္ ေရးဖို႔မပါ။ စာေရးဆရာ မင္းရွင္ ထြက္သြားကတည္းက အသံလႊင့္ဇာတ္ညႊန္းေကာင္းမရဟု ပင္တိုင္ Producer ကိုသစၥာကိုဆို၏။ အမ်ားဆံုးလာ ေရာက္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေပးသူဝင္းဦးက ကြၽန္ေတာ္သည္ ေဘာလံုးပြဲကို ေရဒီယိုနားေထာင္သူ မ်က္စိထဲျမင္လာေအာင္ တိုက္ ႐ိုက္အသံလႊင့္ေနသူမို႔ ဇာတ္ညႊန္းအေရးေကာင္းတာဟု ေထာက္ျပဖူးသည္။

ပင္ပန္းလက္ဝင္သည္မို႔ ေမာင္ေအာင္မြန္က စိတ္ပါမွေရးသည္၊ ေရးခ်င္မွေရးသည္။

(၂)
ယခု ေရးေပးဖို႔ ပူဆာလာသူက စႏၵရားေအာင္ခင္။

၁၉၇၃ ခု၊ ဇူလိုင္လထုတ္ ေငြတာရီမဂၢဇင္းထဲက ေမာင္ေအာင္မြန္၏ လွေသာပို၍လွေသာကို အသံလႊင့္ဇာတ္အျဖစ္ သူ Producer လုပ္ခ်င္သည္ဟုေျပာ၏။ သီခ်င္းစပ္ဖို႔ေတာင္ စိတ္ကူးေနၿပီတဲ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ၾကားလုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္၊ မိတ္ေဆြ အျပင္ ပညာသည္ခ်င္း အျပန္အလွန္ေလးစာမႈ ကလည္းရွိ၏။

မင္းသားေနရာမွာ လင္းထင္ကိုထားရင္ ေရးေပးမည္ဟု ဆိုလိုက္သည္။

ႀကိဳက္တဲ့မင္းသားေျပာ ရတယ္၊ ကိုရင္ ဝင္မလုပ္ရင္ၿပီးေရာဟု ေနာက္ၾကရင္း သေဘာတူလိုက္၏။ ဇာတ္ညႊန္းေရးလိုက္၏။ အဆင့္ဆင့္တက္သြားၿပီးေနာက္ ခြင့္ျပဳခ်က္ရလိုက္၏။ ျမဴးေနေသာ စႏၵရားေအာင္ခင္၊ သီခ်င္းစပ္–အဆိုေတာ္ ႏဲြ႕ယဥ္ဝင္း ျမန္မာ့အသံတီးဝိုင္းႏွင့္ အသံသြင္းရာ၌ စႏၵရားကို သူမတီးပဲ ကိုလွထြဋ္ကို တီးေစသည္ကိုသာၾကည့္။

ကိုသစၥာကလည္း စိတ္အားထက္သန္ေန၏။

ျပႆနာတက္လာသည္က မင္းသမီးေနရာ၌ ခင္းသန္းႏုအား ေရြးထားျခင္းတည္း။ လင္းထင္ယွဥ္ႏိုင္ပါ့မလား။ မင္းသား မင္း သမီးေတြပဲ အဆင္ေျပသြားမွာပါဟု စႏၵရားေအာင္ခင္ေျပာေသာ္လည္း ကြၽန္ေတာ္က ႐ႈမဝတိုက္၌ ေတြ႕ဆံုခင္မင္ခဲ့သူ တက္ သစ္စမင္းသားေလးအတြက္ ပူေနမိဆဲ။

အသံသြင္းဖို႔ ေရာက္လာၾကၿပီ။

လင္းထင္အား ပခံုးဖက္က ျဖစ္သြား အဆင္ေျပသြားမွာပါကြာဟု ခပ္တိုးတိုး အားေပးစကားဆိုရာ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးစားပါ့မယ္၊ ဒါ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ အခြင့္ေကာင္းပဲဟု ျပန္ေျဖသည္။ Studio C ၌ထံုးစံအတိုင္း အဆင္ေျပ လြယ္ကူေသာအခန္းမ်ားစ၍ အသံသြင္းၾကသည္။ Producer စႏၵရားေအာင္ခင္ အလုပ္မ်ားေနၿပီး ကိုသစၥာႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္ကဝင္ကူေနၾက၏။

ဝါရင့္ အကယ္ဒမီခင္သန္းႏုက ေဖးမလမ္းခင္းေပး၍ လင္းထင္လည္း အားတက္ပံုရ အဆင္ေျပ၏။ တခန္းၿပီး တခန္း အသံ သြင္းၿပီးသြားေလၿပီ။
(၃)
ဇာတ္လမ္းက အလြန္အမင္းအလွႀကိဳက္ေသာ လွပသူ ပပသည္၊ ကိုယ္ဝန္အရင့္အမာႀကီးႏွင့္ ၾကမ္းတိုက္၏။ ေျပာင္ေခ်ာ ေနၾကမ္းျပင္ေပၚေခ်ာ္လဲရာ ဗိုက္ကိုမထိေအာင္ မ်က္ႏွာႏွင့္အက်ခံလိုက္၍ သြားေတြက်ဳိးေနသည္ကို နယ္မွျပန္လာေသာ ခင္ပြန္းသည္အား ရွင္းျပပံုႏွင့္ အဆံုးသတ္ထား၏။

ဇာတ္ရွိန္အျမင့္ဆံုး Climax ေရာက္ခ်ိန္၌ အဆံုးသတ္ျခင္းကို ႀကိဳက္သူမို႔ ယခုဇာတ္ညႊန္းတြင္လည္း ထိုနည္းကိုသံုးထား၏။ ဇာတ္သိမ္းခန္း အသံသြင္းရာ ခင္သန္းႏုက မူလစကားလံုးမ်ားအတိုင္းမဟုတ္ပဲ အဆင္ေျပသလို ေျပာသြားသည္ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ သံုးေယာက္စလံုး သတိထားမိလိုက္၏။

ကြၽန္ေတာ္က မေက်နပ္ႏိုင္၊ ေပါ့ပ်က္ပ်က္ ျဖစ္သြားၿပီေလ။

ဇာတ္ညႊန္းတြင္ ေရးထာသည္ကား ေမာင္ေရၾကည့္ပါဦး ေမာင့္မယား သြားက်ဳိးမအ႐ုပ္ဆိုးသြားၿပီ။ ေခ်ာ္လဲေတာ့ မ်က္ႏွာနဲ႔ အက်ခံလိုက္တယ္။ ဗိုက္ထဲက ေမာင့္ရင္ေသြးကို ထိမွာစိုးလို႔ပါ။ မလွေတာ့ဘူးေနာ္ေမာင္ဟူ၍ျဖစ္ၿပီး၊ လင္းထင္၏– လွပါ တယ္ကြယ္၊ အဲဒီစိတ္ထားက ပို၍ေတာင္လွေသးဟုေျပာကာ ဇာတ္သိမ္းထားသည္။

ကိုသစၥာႏွင့္ Studio ထဲဝင္ကာ ခင္သန္းႏုအား ကြၽန္ေတာ္ရွင္းျပရ၏။

ဇာတ္ညႊန္းတပုဒ္လံုး မယားဆိုတာ ဒီတႀကိမ္သာသံုးထားတယ္ လင္ရယ္ မယားရယ္ ဗိုက္ႀကီးတာရယ္ စတာေတြကို ဒီ စကားလံုးနဲ႔အားယူထားပံုေျပာျပေတာ့ ဘာမွမေျပာပဲ နားေထာင္ေန၏။ Producer စႏၵရားေအာင္ခင္က Second Cut ယူ မယ္ Ready ဆိုကာ ေနာက္ထပ္အသံသြင္းၾကရာ ခင္သန္းႏုက အသံေနအသံထား အနိမ့္အျမင့္ အျဖတ္အေတာက္ႏွင့္ သ႐ုပ္ေဆာင္လိုက္ပံုမွာ ၾကက္သီးေမြးညႇင္းထေလာက္ပါရဲ႕။

သည္လိုႏွင့္ အသံသြင္းၿပီးသြားၿပီ။

(၄)
သို႔ေသာ္လည္း မျပတ္ေသးပါ။
လိုအပ္သလို တည္းျဖတ္၊ အခန္းေျပာင္းတီးလံုးမ်ား ထည့္အၿပီး ဇာတ္သိမ္းခန္း ဘယ္ Cut ယူမလဲဟု ၃ ေယာက္သား နားေထာင္တိုင္ပင္ၾကသည္။ Producer က Second Cut ကိုဖြင့္ျပၿပီး ခင္သန္းႏုကေတာ့ ကေဝပဲဟုဆို၏။ နားေထာင္သူတို႔အား ဖမ္းစားလိုက္ပံုကို တင္စားေျပာဆိုျခင္းပါ။ လင္းထင္ခမ်ာ မယွဥ္သာ ျပတ္က်န္ေန၍ ကြၽန္ေတာ္မ်က္ႏွာပ်က္ေနၿပီ။

Editing ၌ လက္ရဲေသာ ကိုသစၥာက ဒီလိုလုပ္ၾကည့္ရေအာင္ဆိုကာ First Cut က လင္းထင္အသံကို ျဖတ္ယူကာ Second Cut ၌လဲထည့္လိုက္ရာ အေတာ္ဟန္က်လာ၏။ သို႔ေသာ္ ခင္သန္းႏုအသံအဆံုးႏွင့္ ေတ့ဆက္မို႔ မေခ်ာေမြ႕–ဒုတ္ ဆိုေသာ အသံေလးလည္း ပါေနသည္ကို အသံဖမ္းအင္ဂ်င္နီယာ (၇) ႏွစ္တာ လုပ္ခဲ့သူမို႔ ကြၽန္ေတာ့နားက လက္မခံခ်င္ ျဖစ္ရျပန္၏။

ဇာတ္သိမ္းသီခ်င္း အပါအဝင္ တိပ္ေခြအားလံုးယူၿပီး ၃ ေယာက္သား Studio C သို႔သြားၾက၏။ Stop Watch ႏွင့္ တိုင္းတာ ၾကည့္ရာ ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ ဇာတ္သိမ္းသီခ်င္း Intro ကိုလွထြဋ္ စႏၵရားသံက လင္းထင္အသံထက္ (၄) စကၠန္႔ပိုၾကာေန သည္။

ကြၽန္ေတာ္ Sub Control ( Mixer) ၌ ထိုင္ၿပီး ကိုသစၥာဆက္ထားေသာ တိပ္ေခြကိုဖြင့္ထားရင္း ခင္သန္းႏုအသံဆံုးဖို႔ (၃) စကၠန္႔အလို၌ သီခ်င္းေခြကိုဖြင့္ စႏၵရားသံမွ်ဥ္းမွ်ဥ္းေလးေရာထားၿပီး လင္းထင္အသံ အဝင္တြင္ စပ္ကနဲတင္လိုက္ ၏။ စႏၵရား ေခါက္သံ ႏွစ္ခ်က္ျမည္အၿပီး Fade out လုပ္ကာ လင္းထင္အသံကို Under tone ေပးထား၏။ စကားဆံုခ်င္း ျပန္ျမႇင့္လိုက္ေတာ့ ႏြဲ႕ယဥ္ဝင္း၏သီခ်င္းသံက ….

လွေသာ ပို၍လွေသာ လွေသာ ပို၍ ပို၍ လွေသာဟု တန္းထြက္လာ၏။ ဒုတ္ဆိုေသာအသံေလး ေပ်ာက္သြားၿပီ၊ စႏၵရား ေနာက္္ခံသံက အားျဖည့္ေပး၍ လင္းထင္လည္း ႐ုပ္မပ်က္ေတာ့။ ၃ ေယာက္သား ေက်နပ္သြားၾကေလၿပီ။

(၅)
အမွန္မွာေတာ့ အသံလႊင့္ဇာတိုင္း ယခုလို ခက္ခဲလက္ဝင္သည္မဟုတ္၊ ျဖစ္ေအာင္ ရေအာင္လုပ္ခ်င္သည့္ ပိုးဝင္ကာ ႀကိဳး စားၾကျခင္းပါ။ ေသာတရွင္မ်ားအေပၚ ေစတနာထားသည္ ဘာညာႏွင့္ စကားႀကီး စကားက်ယ္ေတြလည္း မေျပာလိုပါ။ လွ ေသာပို၍လွေသာ အသံလႊင့္ဇာတ္ ေအာင္ျမင္သြားေလၿပီ။

လူႀကိဳက္မ်ားလွပါ၏။ ႐ုပ္ရွင္ရိုက္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းၾကသည္။ ႒ာနတြင္းမွ စႏၵရားေအာင္ခင္ႏွင့္ ၿပိဳင္ဘက္တေယာက္က ကိုယ္ဝန္ ေဆာင္မိန္းမေခ်ာ္လဲလွ်င္ မ်က္ႏွာႏွင့္မက် ဗိုက္ႏွင့္သာက်၍ ယုတၱိမရွိေသာဇာတ္လမ္းပါဟု ပစ္စာေရးသည္အထိျဖစ္ခဲ့၏။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သံုးေယာက္လည္း ျပံဳးရင္း ႀကိဳးပမ္းရက်ိဳး နပ္ေလစြဟု သေဘာထားလိုက္ၾကသည္။ အကယ္ဒမီ ခင္သန္းႏုႏွင့္ ယွဥ္ၿပီးသရုပ္ေဆာင္ႏိုင္၍ တက္သစ္စ မင္းသားလင္းထင္ နာမည္ႀကီးလာဟုုဆို၏။ ဟုတ္လွ်င္ ဝမ္းသာရပါမည္။ လင္းထင္ပါ ေသာ ဇာတ္ကားေတြေတာ့ မ်ားလာသည္။

လင္းထင္ဖိတ္၍ အင္းယားလိပ္မွ သူ႕မဂၤလာေဆာင္သို႔ ကြၽန္ေတာ္ေရာက္သြား၏။ ခုလုိလာတဲ့အတြက္ အစ္ကို႔ကို ေနာက္ တႀကိမ္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဟု မွတ္မွတ္ရရေျပာသည္။ ထို႔ေနာက္ လင္းထင္ႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္ လူခ်င္းမဆံုၾကေတာ့။ ကိုယ့္တာ ဝန္ကိုယ္လုပ္ႏွင့္မို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သံုးေယာက္လည္း လွေသာပို၍လွေသာ အသံလႊင့္ဇာတ္ ကိုေမ့သေလာက္ ျဖစ္သြားၿပီ။

(၆)
စိတ္ထင္ ၄ ႏွစ္ ၅ ႏွစ္ေလာက္ရွိၿပီ။

ကိုသစၥာက ဧည့္သည္တေယာက္ ေရာက္ေနတယ္။ ကိုေအာင္မြန္ကိုေတြ႕ခ်င္တယ္တဲ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အခန္းဘက္ဆီ ေလွ်ာက္ခဲ့ပါလားဟု တယ္လီဖုန္းဆက္၍ ေရာက္သြားေတာ့ ဗိုက္ဖံုးအက်ႌဝတ္ထားသည့္ ခင္သန္းႏုျဖစ္ေန၏။ မထူးဆန္းပါ၊ သူ႔အိမ္ေထာင္ေရးအေၾကာင္း အမ်ားအသိကိုး။

ထူးဆန္းသည္က ကြၽန္ေတာ့္ကို ႏႈတ္ဆက္ပံုပါ။ နားေထာင္ၾကည့္၊
ခင္သန္းႏုကို ၾကည့္စမ္းပါ … ကိုေအာင္မြန္ေရ … လွေသာပို၍လွေသာျဖစ္ေနၿပီဟု ရင္းႏွီးစြာျပံဳးၿပီးေျပာသည္။ ကိုယ့္နားကို ကိုယ္ မယံုႏိုင္ေအာင္ ကြၽန္ေတာ္အံ့ၾသေန၏။ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားေတြ မ်ားစြာရိုက္ေနရသည့္ၾကား … ျမန္မာ့အသံမွာပင္ ေနာက္ထပ္ အသံလႊင့္ဇာတ္မ်ားစြာမွာ လာသ႐ုပ္ေဆာင္ေပးသူက မွတ္မိေနသကိုး။

နာမည္ႀကီး အကယ္ဒမီ မင္းသမီးက ဝတၳဳတိုေရးသမားအား အေလးထား တေလးတစားေျပာပံုက ခင္သန္းႏု၏ ႐ုပ္ရည္ ထက္ပင္ ပို၍လွေသးဟု ေမာင္ေအာင္မြန္ ျပန္မေျပာျဖစ္ခဲ့ပါ။

(၇)
ႏွစ္ေတြမ်ားစြာ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။

အေတာ္မ်ားလည္း မရွိၾကေတာ့၊ ဝတၳဳတိုေလးေပမဲ႔ ဧရာမဇာတ္အိမ္ႀကီးဟုေထာက္ျပၾကေသာ စႏၵရားေအာင္ခင္ႏွင့္ ကို သစၥာတို႔လည္း ကြယ္လြန္ကုန္ၾကၿပီ။ ဟိုတေလာတုန္းက ခင္သန္းႏုသမီး မဂၤလာေဆာင္ သတင္းႏွင့္ဓာပံုမ်ားျမင္ရ၏။ ကြၽန္ ေတာ့္ကို ႏႈတ္ဆက္တုန္း ဗိုက္ထဲက ကေလးလားဟုေတြးမိ၍ ဤေဆာင္းပါးေရးဖို႔သတိရေသာ္လည္း မေရးျဖစ္ခဲ့ပါ။ မင္း သားလင္းထင္လည္း ကြယ္လြန္သြားေတာ့မွ ေရးလိုက္ရေၾကာင္းပါ။

၂ဝ၁၉ ခု၊ မတ္လ (၂၇) ရက္ေန႔