လူမ်ား၊ ရုုပ္ပုုံလႊာမ်ား သန္း၀င္းလႈိင္

ျပည္သူခ်စ္ေသာ ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္း

သန္းဝင္းလိႈိင္
ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၈၊ ၂၀၁၄

 

ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္းသည္ ကာတြန္းပညာကို ျမတ္ႏိုးသည္။ ထို႔ထက္ ဒီမိုကေရစီကို ပို၍ ျမတ္ႏိုးသည္။ ဒီမိုကေရစီ ဆိတ္သုဥ္းေသာ တစ္ေန႔၌ ကာတြန္းမ်ားသည္လည္း ဒီမိုကေရစီႏွင့္အတူ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ကို ယုံၾကည္ေနေသာေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ တိုက္ပြဲဝင္ ကာတြန္းမ်ားကို  စဥ္ဆက္မျပတ္ စာနယ္ဇင္းမ်ား၌ ေရးဆြဲခဲ့သူ ျဖစ္သည္။

 

ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္းသည္ ၁၉၂၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ ၃၁ ရက္ေန႔၌ ဖြားျမင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ဆရာႀကီးသာ သက္႐ွိထင္႐ွား ႐ွိေနပါက ယခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ အသက္ ၉ဝ တင္းတင္း ျပည့္ၿပီျဖစ္သည္။ သူ၏ အသက္ ၉ဝ ျပည့္ ေမြးေန႔ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္စြာ သူ၏ က်န္ရစ္ေသာ မိသားစုႏွင့္ ဆရာႀကီး၏ တပည့္တပန္း ကာတြန္းဆရာမ်ားက စုစည္းကာ ဆရာႀကီး၏ ကာတြန္းလက္ရာမ်ား ျပပြဲတစ္ရပ္ကို ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၁ ရက္မွ ၃ ရက္ေန႔အထိ ၃ ရက္တိုင္တိုင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဒဂုံၿမိဳ႕နယ္ ၊ ေယာမင္းႀကီးလမ္းရွိ Gallary 65 အႏုပညာျပန္ခန္းတြင္ က်င္းပခဲ့ရာ၊ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ လာေရာက္ၾကည့္႐ူသူ ပရိတ္သတ္မ်ားျဖင့္ အထူးစည္ကားခဲ့သည္။

 

ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္းကို ၁၉၂၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ ၃၁ ရက္ ၾကာသပေတးေန႔တြင္ အဖ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းဆရာႀကီးေဟာင္း၊ ငါးပြင့္ဆုိင္ပါတီ အတြင္းေရးမွဴးေဟာင္း၊ ျပန္ၾကားေရးႏွင့္ သာသနာေရး ညႊန္ၾကားေရး၀န္ေဟာင္း ေ႐ႊျပည္ေတာ္ ဦးဘတင္ႏွင့္ အမိ ေဒၚေက်ာ့စိန္တို႔မွ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ ေမြးခ်င္း ေျခာက္ေယာက္အနက္ ဒုတိယသားျဖစ္သည္။

 

အဖ ေ႐ႊျပည္ေတာ္ ဦးဘတင္သည္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ဘိလပ္သို႔ သြားေရာက္ အေရးဆိုခဲ့ေသာ ေဖ၊ ပု ၊ ႐ွိန္ ျမန္မာကိုယ္စား လွယ္အဖြဲ႔၀င္ ဦးထြန္း႐ွိန္ ညီျဖစ္သည္။ ညီအကိုႏွစ္ေယာက္ လြတ္လပ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ သာသနာေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမႈေရးတို႔ကို တက္တက္ၾကြၾကြ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည့္ နည္းတူစြာ သားသမီးမ်ားကိုလည္း ၀ံသာႏု မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ အေမႊေပးခဲ့သည္။

 

ငယ္စဥ္ကပင္ ကာတြန္းႏွင့္ ပုံဆြဲပညာကို ဝါသနာထုံခဲ့ရာ ေတာင္ျခစ္ ေျမာက္ျခစ္ရင္း ေက်ာင္းတြင္းပန္းခ်ီ လုပ္ငန္းဆိုင္ရာတို႔တြင္ ဝင္ေရာက္ကူညီခဲ့သည္။ ေက်ာင္း၏ နံရံကပ္ပိုစတာ၊ နံရံကပ္စာေစာင္၊ မဂၢဇင္း စသည္တို႔တြင္လည္း ပန္းခ်ီက႑ကို တာဝန္ယူခဲ့သည္။

 

၁၉၄၆ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ ထိုႏွစ္တြင္ပင္ စာနယ္ဇင္းေလာကသို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္တြင္ ပန္းခ်ီဦးဘၾကည္၏ ပန္းခ်ီသင္တန္းမ်ားကိုလည္း တက္ေရာက္၍ ပန္းခ်ီပညာကို ေလ့က်င့္ ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ၁၉၄၇ တြင္ အိုးေဝ သတင္းစာတြင္  ကာတြန္းမ်ား စတင္ေရးဆြဲခဲ့သည္။ အိုးေဝသတင္းစာမွပင္ ဆရာဦးေဖသိန္းအား ကာတြန္းဆရာဘဝသို႔ ေမြးထုတ္ေပးလိုက္သည္။ ေမြးထုတ္သူမွာ အိုးေဝဦးညိဳျမ ျဖစ္၍ ၊ ကာတြန္းပညာကို သင္ၾကားေပးသူမွာ ကာတြန္းဝိဇၨာ အလကၤာေက်ာ္စြာ ဦးဘဂ်မ္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ကာတြန္း ဦးဟိန္စြန္းထံတြင္ လည္းတပည့္ခံယူခဲ့သည္။

 

ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္းသည္ အိုးေဝ သတင္းစာမွတဆင့္ ဟံသာဝတီ၊ ျမန္မာ့အလင္း၊ ဗမာ့ေခတ္၊ ေၾကးမုံ အစ႐ွိေသာ သတင္း စာမ်ား၌ က်င္လည္ခဲ့ၿပီးေနာက္၊ “အိုးေဝ” အမည္ကို အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းခဲ့ေသာ “ေဒါင္းအိုးေဝ” ၊ “မဂၤလာအိုးေဝ” တို႔ႏွင့္ ၉ ႏွစ္ခန္႔ အဆက္ျပတ္လ်က္ ႐ွိရာမွ “ျပည္သူ႔အိုးေ၀” တြင္ ျပန္ေပါင္းထုတ္ကာ အပတ္စဥ္ကာတြန္းမ်ား ေရးဆြဲေပးခဲ့သည္။

 

ထိုမွတဖန္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္႐ွားမႈမ်ားႏွင့္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲႀကီး နီးကပ္လာေသာအခါ အပတ္စဥ္ ေရးဆြဲရသည္ကိုပင္ မတင္းတိမ္ႏိုင္၍ “ဥေဒတယံ” ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေန႔စဥ္ ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ဥေဒတယံ ဆိုသည္မွာ အျခားမဟုတ္။ ပရိတ္ႀကီး (၁၁) သုတ္ထဲမွ လြတ္ေျမာက္မႈကို ေဖာ္ျပထားေသာ “ေမာရသုတ္” ၏ အစ စကားလုံးကို ယူ၍ သုံးႏႈန္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

 

“ကာတြန္းတစ္ခုသည္ စုတ္ခ်က္အနည္းငယ္ကေလးႏွင့္ပင္ စာလုံးေရတစ္ေသာင္းခန္႔ ေရးထားသည့္ စာထက္ပင္ အဓိပၸာယ္ က်ယ္၀န္းလွသည္” ဟူ၍ အေနာက္တိုင္း ကာတြန္းဆရာႀကီးမ်ားက ဆိုထားခဲ့ရာ ဆရာ ဦးေဖသိန္း၏ သတင္းစာပါ ကာတြန္းမ်ားသည္ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းကို ထင္ဟပ္ကာ လူထုႀကီးအား ႏိုင္ငံေရး မ်က္စိပြင့္လင္းေစခဲ့သည္။

 

ယင္းေနာက္ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၁၆ ရက္ေန႔ သတင္းစာ ဆရာႀကီး ဦးေသာင္း (ေအာင္ဗလ) ႀကီးမွဴးၿပီး ဇဝန၊ ဦးဝင္းတင္၊ စိန္ခင္ေမာင္ရီ တို႔ ဦးေဆာင္၍ ထုတ္ေဝခဲ့ေသာ “ေၾကးမုံ” သတင္းစာတြင္ ဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္း က “ေၾကးမုံနီတိ” အမည္ျဖင့္ ေန႔စဥ္ သတင္းကာတြန္းမ်ားကို ေျပာင္ေျမာက္စြာ ေရးဆြဲေပးခဲ့သည္။ ဆရာႀကီးသည္ အဂၤလိပ္ ျမန္မာ ႏွစ္ဘာသာထုတ္ေဝေသာ “ဘားမားေနး႐ွင္း” (Burma Nation) သတင္းစာတြင္လည္း ကာတြန္းေရးဆြဲေပးခဲ့သည္။ ဆရာႀကီးသည္ ေၾကးမုံသတင္းစာ ေခါင္းစီးလိုဂိုႏွင့္ ေၾကာ္ျငာကာတြန္း မ်ားစြာကိုလည္း ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ကယ္ရီေကးခ်ား (Caricature) ေခၚ ႐ုပ္ေျပာင္ေရးဆြဲျခင္း၌ ဆရာ ဦးေဖသိန္းသည္ ယေန႔ေခတ္ လူငယ္ကာတြန္းဆရာမ်ား၏ လမ္းျပေ႐ွ႕ေဆာင္ တစ္ဦးျဖစ္သည္။

 

၁၉၅၇ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကာတြန္းဆရာမ်ား အသင္းကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ရာ ဆရာဦးေဖသိန္း သည္ ဥကၠဌအျဖစ္ တာဝန္ယူ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ ဆရာမကြယ္လြန္ခင္အထိ ျမန္မာကာတြန္းဆရာမ်ား စုစည္းညီညြတ္ေစေရးကို အစဥ္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သူ၊ ကာတြန္းဆရာမ်ားကုိ မိသားစုဝင္သဖြယ္ သေဘာထားခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ လိႈင္ၿမိဳ႕နယ္ မာလကာၿခံ ၁ဝ ရပ္ကြက္ အမွတ္ ၅၆၈ ႐ွိ ဆရာေနအိမ္တြင္ ႏွစ္စဥ္ သက္ႀကီး ကာတြန္းဆရာႀကီးမ်ား ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ပြဲကို က်င္းပခဲ့သည္။

 

ဆရာႀကီးသည္ သတင္းစာ ကာတြန္းမ်ားကို သာမက ႐ူမဝ၊ ေသြးေသာက္၊ ျမဝတီ၊ ေငြတာရီ၊ ေပဖူးလႊာ၊ စစ္ျပန္မဂၢဇင္းမ်ားတြင္လည္း ကာတြန္း ၊ ဝတၳဳ၊ ေဆာင္းပါးႏွင့္ သ႐ုပ္ေဖာ္ပုံမ်ားကို ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ စာနယ္ဇင္း သမိုင္းေဟာေျပာပြဲတြင္ ကာတြန္းဦးေဖသိန္းသည္ စာနယ္ဇင္း ကာတြန္းသမိုင္း စာတမ္းကို ဖတ္ၾကားခဲ့သည္။

ကိုယ္ပိုင္႐ုပ္ေျပာင္စာေပ စာအုပ္တိုက္မွ ပုံပမာ လစဥ္၊ ေ႐ႊ႐ိုး ႐ုပ္စုံ အပတ္စဥ္၊ ငါးပါးသီလ ကာတြန္း၊ ကာတြန္းပေဒသာ၊ ၃၈ ျဖာ မဂၤလာ တရားေတာ္လာ ပုံပမာ၊ စကားပုံ ပုံပမာ ကာတြန္းပေဒသာ၊ အီစြပ္ဂႏၱဝင္ ပုံျပင္မ်ား၊ အနေႏၱာအနႏၱငါးပါး တရားပုံပမာ၊ စကားႀကီး (၁ဝ) မ်ိဳး၊ ပုံျပင္ တကာ့ပုံျပင္၊ ဘႀကီးၿပဳံး ပုံပမာ ပုံျပင္မ်ား စသည့္ စာအုပ္မ်ားကို ေရးဆြဲ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။

နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္႐ွားမႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ ဆရာ ဦးေဖသိန္းကို အစိုးရက “ေမာ္ကြန္းဝင္ ဒုတိယအဆင္”့ ခ်ီးျမွင့္ခဲ့သည္။

၁၉၆၂ ခုနွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂ဝ ရက္ေန႔တြင္ ဦးသိန္းေမာင္၊ ေဒၚေဒၚႀကိဳင္တို႔၏ အဌမသမီး ေဒၚခင္ေလးႏြယ္ႏွင့္ ထိမ္းျမား၍ သားသမီး ငါးဦး ထြန္းကားခဲ့ရာ အႀကီးဆုံးမွာ သမီးျဖစ္ၿပီး၊ သားေလးေယာက္ ျဖစ္သည္။ သားသမီးမ်ားမွာ သမီးႀကီး ဇြန္ပြင့္၊ သား ေဖေမာင္သိန္း၊ ေဖေမာင္ၿငိမ္း၊ ေဖေမာင္ဟိန္း၊ ေဖေမာင္႐ွိန္း၊ (ပြင့္၊သိန္း၊ ၿငိမ္း၊ ဟိန္း၊ ရွိန္း) တို႔ ျဖစ္သည္။

 

ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္း၏ လူသိမ်ားေသာ ကာတြန္းတစ္ကြက္မွာ ဟီ႐ို႐ွီးမား႐ုပ္ထုကို တုပ္ေႏွာင္ထားေသာ သဲႀကိဳးမ်ား အဂၤလိပ္အကၡရာ ၈ ေလးလုံးသဏၭာန္ ျပတ္ထြက္ေနသည့္ ပိုစတာ ကာတြန္း ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ကာတြန္းမဂၢဇင္းတြင္ ပါလာခ်ိန္ႏွင့္ ျမန္မာျပည္၏ အႀကီးမားဆုံး လူထုအေရးေတာ္ပုံႀကီး ျဖစ္သည့္ ႐ွစ္ဆယ့္႐ွစ္ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပုံႀကီးႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ခဲ့ရာ စစ္အစိုးရက ဆရာႀကီးအား ကာတြန္းေရးဆြဲခြင့္ ၆ ႏွစ္နီးပါး ပိတ္ပင္ခဲ့သည္။

 

“ကာတြန္းေတြကို စာနယ္ဇင္းေတြမွာ ေရးဆြဲခြင့္ပိတ္ခဲ့ေပမယ့္ ေဖေဖ့ရဲ႕အေတြးကိုေတာ့ ပိတ္ပင္လို႔ မရခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီလို ပိတ္ခဲ့တဲ့အတြက္လည္း ေဖေဖဟာ ဘာမွ သိပ္ခံစားခဲ့ရပုံ မေပၚခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီလို အပိတ္ခံရခ်ိန္မွာ ကာတြန္းေတြ အမ်ားႀကီး ေရးဖို႔ စိတ္ကူးအေတြးေတြေတာင္ ပုိရခဲ့တယ္ ဆိုတာ အခုျပသထားတဲ့ ကာတြန္းပုံေတြက သက္ေသပါပဲ” ဟူ၍ ဆရာႀကီး သမီးျဖစ္သူ မဇြန္ပြင့္ကျပပဲြတြင္ ေျပာျပခဲ့သည္။

 

 

မည္သို႔ဆိုေစ… မိမိမိယုံၾကည္ခ်က္အတိုင္း မေၾကာက္မဝံ့သတၱိရိွရိွ ကာတြန္းျဖင့္ ျပည္သူလူထုအား အလုပ္အေကၽြးျပဳခဲ့ေသာ ဆရာႀကီး၏ ကာတြန္းလက္ရာမ်ားသည္ ထာဝစဥ္ ကမၸည္းတင္ေနမည္မွာ မလြဲပင္ ျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္မဟုတ္ပါေလာ။


သင့္အေၾကာင္း သင့္လုုပ္ငနး္ ေၾကာ္ျငာ သည္ေနရာမွာ ေၾကာ္ျငာႏိုုင္ပါျပီ

Similar Posts

2 thoughts on “ျပည္သူခ်စ္ေသာ ကာတြန္းဆရာႀကီး ဦးေဖသိန္း
  1. ဦးေဖသိန္းရဲ႕သားအငယ္ဆံုးဟာ ေဖေမာင္စိမ္းပါ၊ ေဖေမာင္႐ွိန္း မဟုတ္ပါ။

Comments are closed.